Tuesday, February 2, 2010

MUNCUL KEMBALI (665)

Umno tidak rugi apa-apa tanpa Ku Li

SEBAGAIMANA Umno tidak untung apa-apa dengan kembali-semulanya Ku Li dari Parti Melayu Semangat 46 (S46) ke pangkuan Umno, hakikatnya parti itu juga tidak akan rugi apa-apa kalau Ku Li mufarakah atau dimufarakahkan dari Umno.

Malah dalam keadaan sekarang, adalah lebih melabakan, lebih bijaksana dan profesional bagi Umno kalau Ku Li dimufarakahkan dan bukannya menunggu sehingga beliau sendiri mufarakah dari Umno.

Saya sangat bersetuju dengan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa tindakan Ahli Parlimen Gua Musang menggunakan pentas pembangkang dalam isu tuntutan royalti minyak Kelantan adalah sesuatu yang tidak boleh diterima, sesuatu yang sangat janggal tentunya.

Sepatutnya Ku Li jumpa Perdana Menteri, beri pandangan dan hujahnya atau menggunakan saluran forum, bukannya menggunakan pentas pembangkang, nampak nak beliau nak tunjuk 'agah' dan 'hamla', kononnya parti tidak akan berani ambil tindakan kerana kehebatan pengaruhnya.

Soalnya semasa kembali ke pangkuan Umno setelah demikian bermegah hebatnya dengan S46, apakah kerana Umno 'pelahap'kan beliau atau sebaliknya beliau yang 'pelahap'kan Umno, apakah Umno perlukan beliau atau beliau perlukan Umno?.

Sehubungan dengan itu, beliau paling dan amat wajar dinyah-mufarakahkan dari Umno segera kerana kalau mana-mana pimpinan parti sekali pun, termasuk dari Pas, PKR, DAP dan sebagainya melakukan apa yang dilakukan oleh Ku Li, pasti akan dinyahkan dari parti.

Entah kerana terpedaya dengan gaya pendekatan politik Mursyidul Am Pas atau entah apa faktornya, nampaknya Ku Li yang sentiasa dihormati oleh rakyat Kelantan tanpa mengira fahaman politik, kini mula berdepan dengan wabak dan sindrom hilang hormat.

Ianya dimulakan oleh Pemuda dan Wanita Umno bahagian yang diketuainya sendiri yang mempersoalkan tindakan Ku Li berceramah di pentas pembangkang dengan menyatakan sesuatu tentang royalti minyak bercanggah dengan apa yang dinyatakannya di Terengganu kira-kira 10 tahun lampau.

Saya yakin apabila wanita dan pemuda Bahagian Gua Musang memulakan luahan rasa kecewanya, seluruh bahagian di Kelantan bermula dari pemuda dan wanita serta puteri pasti akan ikut sama mula mengikis rasa hormat takzim mereka kepada Ku Li, rasa hormat akan bertukar dengan rasa benci.

Mursyidul Am Pas, Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat pada asalnya hanya mula menerima kecaman di sebuah warung mamak dekat ruma saya dan akhirnya membawa kepada berlakunya kemelut seperti sekarang. Asalnya bukan sahaja berkata buruk, tetapi tidak ada sesiapa pun yang berani berniat buruk terhadap Menteri Besar Kelantan itu.

Berbanding dengan permulaan kecaman terhadap Nik Aziz, permulaan kecaman terhadap Ku Li lebih berskala besar apabila ianya dimulakan oleh wanita dan pemuda Umno bahagian yang diketuainya sendiri.

17 comments:

Mamat said...

Silap ni Meli. Kalau Ku Li tiada dalam UMNO gerenti kerusi Gua Musang terlepas ke mana2 parti yang Ku Li sertai atau sokong. Paling kurang itu rugi. Kemudian Istana gerenti lagi tak sokong UMNO. Kemudian ADUN seperti Nozula gerenti tinggal UMNO juga. Itu dah tiga kerugian apa?

Mamut Mamat Perag said...

Istana bukan badan politik. Istana sokong atau tidak sokong Umno pun tak memberi bekas apa-apa. TGNA pun dah peringatkan, istana jangan mengada-ngada, di mana lagi negara ada raja selian dari Malaysia.

Belum tentu kalau Ku Li keluar atau dikeluarkan dari Umno, Nozula pun akan keluar. Nozula bukannya tukang kodek jubur taik Ku Li.

Istana, Ku Li dan Nozula bukan aset Umno pun. Tak 'kan alam keadaan kerajaan Pas Kelantan bercelaru sekarang, ada wakil rakyat Umno babuk nak lari dari Umno sedangkan edah pilihanraya umum ke-13 semakin dekat.

Veteren Umno said...

Ku Li patut dimufarakahkan dari Umno.

john said...

Salam....

"Entah kerana terpedaya dengan gaya pendekatan politik Mursyidul Am Pas atau entah apa faktornya, nampaknya Ku Li yang sentiasa dihormati oleh rakyat Kelantan tanpa mengira fahaman politik, kini mula berdepan dengan wabak dan sindrom hilang hormat."
-SILAP TU, YANG HORMAT KU LI SEBELUM NI MINORITI RAKYAT KELANTAN UMNO, SEKARANG NI MAJORITI RAKYAT KELANTAN PR SEMAKIN HORMAT KO DIO, HILANG HORMAT KAUM MINORITI TAKPO JANGAN YANG MAJORITI.

"Mursyidul Am Pas, Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat pada asalnya hanya mula menerima kecaman di sebuah warung mamak dekat ruma saya dan akhirnya membawa kepada berlakunya kemelut seperti sekarang. Asalnya bukan sahaja berkata buruk, tetapi tidak ada sesiapa pun yang berani berniat buruk terhadap Menteri Besar Kelantan itu."
-KG SAYA PULA TOK GURU SEMAKIN DIPUJI SEBAB BERJAYA MENGHERET OTAI UMNO KE PIHAK PAS, INI MENJADIKAN KEMELUT PERMASLAHAN DALAM UMNO 'BERORAT' KE SELURUH KELANTAN, JENUH SET2 STOPA MAMAT NOK BAGI PENERANGAN TAPI ORE DOK LAYAN KACAWOLI SORE DUO JAH HOK SIMPATI KO DIO...

p/s: agok2 kalu ki li lari sungguh dari dari umno, pemudo umno bahagie guo muse buleh gerenti menae ko?...

Abuzar said...

Betulkah UBN tak rugi apa2 jika Ku Li tidak bersama mereka?

Satu ketika, Ku Li adalah salah seorang "defacto leaders" di Malaysia.

Andai kata Ku Li sambut cabaran UMNO/BN ini, saya fikir suhu politik PRU13 akan menjadi lebih hangat....

UBN mungkin boleh bersihkan mereka yang dianggap "penghalang urusan ketua2 mereka" ... seperti pernah dilakukan kepada Musa Hitam, Dato' Harun Idris, Anwar Ibrahim, Shahrir Samad, dll .... tapi natijahnya UMNO sedang reput dari dalam,.. ketandusan pemimpin krismatik, berkualiti & berwibawa..... yang berlambak adalah "politikus tumpang cari makan" ... bukan yang ada kredibiliti perjuangan....

Bandingkanlah dulu, UMNO pernah melahirkan tokoh2 hebat seperti Dato' Onn Jaafar, Tun Ab Razak, Dato Senu, Sardon Jubir, Syed Jaafar Albar, Syed Nasir ... sekarang ini, ramai lahirkan tokoh2 korupsi, konspirasi, kolusi, kronisme, skandal .....dsb

Sedarlah, masih ramai pemimpin2 Melayu di luar UMNO yang lebih hebat & berwibawa ... yang menjadi harapan rakyat kini.... cuma media & pembodek2 saja menggambarkan sebaliknya!?

Jangan "underestimate" keupayaan rakyat menganalisis & memilih pemimpin2 harapan mereka ....

Tok ayah Su said...

Dari tilekan air sireh pinang ambo ini adalah satu petanda umno kelantan sudah ditimpa bala hasil dari doa TGNA..

Anonymous said...

salam

bakpo abe li x jawab telefon la la ni. acapkali dahtelefon x leh-leh nk kecek. sibuk jugak abe li ni.

WAKHAMAD

Anonymous said...

Berkat sungguh doa Nik Aziz wat turun bala ka orang... Bukankah lebih baik kalu doa tok guru hak berkat tu...mendoakan kesejahteraan hidup rakyatnya di serambi mekah ni..


rakyat kelate

JOHAN said...

Biarlah Najib tunaikan amanah Tun Razak sebab dia adalah anaknya. Ku Li tak ada kena mengena dengan Tun Razak.
Cukuplah Ku Li dengan amanah Tengku Abdul Rahman yang tidak kesampaian itu!

Nikndat bin Lepote said...

Berkat doa Nik Ajis juga menantunya TERKANJA dari PMBK walaupun bininya bukan main lagi memainkan perasaan sekalian rakyat saka supaya diberi simpati.

Berkat doa Nik Ajis, bazzar Tenku Anis, Bazzar Tok Guru menyebabkab pihak pemunya tapak kena bayar kesilapan kepada pemaju.

Berkat doa Nik Ajis lagi, ruang-ruang niaga luas tempurung milik PKINK di KB Mallhanya jadi tempa cicik bercengkerama.

Berkat dia NIk Ajis, premium tanah melambung dan menjadi orang miskin ang berbekalkan hanya garam masuk hutan teroka hutan untuk bebas dari kemiskinan sejak puluhan tahun lampau tidak mampu bayar dan jika tanahnya dirampas, akan kembali ke zaman miskin dan paa ke dana. Itulah berkatnya doa Nik Ajis.

Nikndat bin Lepote said...

Berkat doa Nik Ajis juga menantunya TERKANJA dari PMBK walaupun bininya bukan main lagi memainkan perasaan sekalian rakyat saka supaya diberi simpati.

Berkat doa Nik Ajis, bazzar Tenku Anis, Bazzar Tok Guru menyebabkab pihak pemunya tapak kena bayar kesilapan kepada pemaju.

Berkat doa Nik Ajis lagi, ruang-ruang niaga luas tempurung milik PKINK di KB Mallhanya jadi tempa cicik bercengkerama.

Berkat dia NIk Ajis, premium tanah melambung dan menjadi orang miskin ang berbekalkan hanya garam masuk hutan teroka hutan untuk bebas dari kemiskinan sejak puluhan tahun lampau tidak mampu bayar dan jika tanahnya dirampas, akan kembali ke zaman miskin dan papa ke dana. Itulah berkatnya doa Nik Ajis.

Nikndat bin Lepote said...

Berkat doa Nik Ajis juga menantunya TERKANJA dari PMBK walaupun bininya bukan main lagi memainkan perasaan sekalian rakyat saka supaya diberi simpati.

Berkat doa Nik Ajis, bazzar Tenku Anis, Bazzar Tok Guru menyebabkab pihak pemunya tapak kena bayar kesilapan kepada pemaju.

Berkat doa Nik Ajis lagi, ruang-ruang niaga luas tempurung milik PKINK di KB Mallhanya jadi tempa cicik bercengkerama.

Berkat dia NIk Ajis, premium tanah melambung dan menjadi orang miskin ang berbekalkan hanya garam masuk hutan teroka hutan untuk bebas dari kemiskinan sejak puluhan tahun lampau tidak mampu bayar dan jika tanahnya dirampas, akan kembali ke zaman miskin dan papa ke dana. Itulah berkatnya doa Nik Ajis.

Nikndat in Lepote said...

Berkat doa Nik Ajis juga menantunya TERKANJA dari PMBK walaupun bininya bukan main lagi memainkan perasaan sekalian rakyat saka supaya diberi simpati.

Berkat doa Nik Ajis, bazzar Tenku Anis, Bazzar Tok Guru menyebabkab pihak pemunya tapak kena bayar kesilapan kepada pemaju.

Berkat doa Nik Ajis lagi, ruang-ruang niaga luas tempurung milik PKINK di KB Mallhanya jadi tempa cicik bercengkerama.

Berkat dia NIk Ajis, premium tanah melambung dan menjadi orang miskin ang berbekalkan hanya garam masuk hutan teroka hutan untuk bebas dari kemiskinan sejak puluhan tahun lampau tidak mampu bayar dan jika tanahnya dirampas, akan kembali ke zaman miskin dan papa ke dana. Itulah berkatnya doa Nik Ajis.

chegarMD said...

bagi pejuang bertarap negarawan ulasan mahathir dan meli kapak jangak perlu dibakul sampahkan kerana mereka adalah sampah rakyat kelantan.mahathir memimpin umno kelantan selama 10 tahun apa yg umno dapat? dan apa yg rakyat kelantan rasai? hanya penderitaan hasil dari politik penderaan yg terlalu sadis dari seorang kuty yg tidak berhati perut, kelantan dipinggirkan daru arus pembangunan ,tapi tak apa majoriti rakyat kelantan ada daya tahan hasil berkat tok2 guru yg menterbaiah rakyat kelantan menghadapi kejahatan umno dgn pemuda tahan lasak dan penguasa2 yg berpihak kpd umno.tuhan sentiasa dgn majoriti rakyat kelantan sehinga kita di segani lawan dan kawan di serata malaysia secara senyap2 atau terbuka, melainkan segelintir tali barut dan keroni umno yg berjaya mempedaya sebilangan kecil pengagung umno dari dulu sampai sekarang. guana meli betul kedak?

ambo said...

"tuhan sentiasa dgn majoriti rakyat kelantan sehinga kita di segani lawan dan kawan di serata malaysia secara senyap2 atau terbuka,"

ayat diatas tu betul ka??
masuk bakul angkat sendiri..... org yg paling malang adalah org yg suka memuji diri sendiri..... spesis ahli sihir dlm cerita snowwhite...

Habis yg selama ni BN dah 52 tahun memerintah... disegani oleh byk negara luar (kalau stakat duduk kat Malaysia.. x pernah keluar/belajar kat luar negara... tlg jgn nafikan fakta ini)... adakah tuhan sentiasa bersama BN...???

ChegarBEDIL said...

Kelantan mundur atas kehendak majoriti rakyat Kelantan sendiri. Mereka tolak Umno dan undi Pas yang kononnya pembangunan tidak penting.

Memmaju dan membangunkan negeri adalah tugas kerajaan negeri. Umno bukan kerajaan, Pas yang jadi kerajaan. Bila tak membangun, maka itu silap Pas 'lah.

Kerajaan pusat berhak untuk tidak layan Kelantan sebagai negeri-negeri yang kerajaan negrinya dari Umno kerana Umno ditolak oleh majoriti rakyat.

Apatah lagi kalau kerajaan negeri agah dengan pusat, jubur kumang tapi nak berak taik gajah. Kalau tak ada JPP di Kelantan, dengan sikap kerajaan yang tidak pernah nampak moleh kerajaan pusat, berapa batang jalan, berapa buah masjid, berapa buah jambatan, berapa buah jamban yang mampu kerajaan Pas buat?

Apakah segala-galanya wujud kerana doa dan embahyang hajat?

JUSOH PENAMPAR JEPUN said...

Blogger chegarMD said...

bagi pejuang bertarap negarawan ulasan mahathir dan meli kapak jangak perlu dibakul sampahkan kerana mereka adalah sampah rakyat kelantan.mahathir memimpin umno kelantan selama 10 tahun apa yg umno dapat? dan apa yg rakyat kelantan rasai? hanya penderitaan hasil dari politik penderaan yg terlalu sadis dari seorang kuty yg tidak berhati perut, kelantan dipinggirkan daru arus pembangunan ,tapi tak apa majoriti rakyat kelantan ada daya tahan hasil berkat tok2 guru yg menterbaiah rakyat kelantan menghadapi kejahatan umno dgn pemuda tahan lasak dan penguasa2 yg berpihak kpd umno.tuhan sentiasa dgn majoriti rakyat kelantan sehinga kita di segani lawan dan kawan di serata malaysia secara senyap2 atau terbuka, melainkan segelintir tali barut dan keroni umno yg berjaya mempedaya sebilangan kecil pengagung umno dari dulu sampai sekarang. guana meli betul kedak?

February 4, 2010 5:30 AM

BASO AGAH. MU BERAPO HARI MENULIS, MMAIN POLITIK? KALU MU RASO TULISAN MELI PATUT DIBASUL-SAMPAHKAN, KOMEN MU PATUT DIBUANG KE DALAM KOLAM TAIK, AKU RASO KERANA BUSUKNYA TAIK PUN TOKSIR KO TULISANMU.

KALU MU RASO TULISAN MELI TOK BELAGO ANGIN DENGANMU, JANGE BACOLAH, AMOKAN MASUK WAD GILO 'KAN. TULISAN MELI HANYA BOLEH DIBACO OLEH ORANG YANG BEROTAK BERSKALA BESAR, YANG TAKDOK PENYAKIT BABUK, OTAK BEKU, JIWA KECIK, PEMIKIRAN SEMPIT. KALU TEBA DOK TEROK BACO JUGOK, BOLEH ADI GILO ORANG ACAMMU NI.