Tuesday, February 9, 2010

MUNCUL KEMBALI (674)

Langkah PKR tidak panjang

SAYA bukan orang parti politik tetapi sebagai pengamal media lebih dari 30 tahun, parti politik dan politik tidak asing bagi saya.

Sebagai seorang yang tidak komited terhadap mana-mana parti politik, saya boleh berada dalam majlis apa sahaja parti politik berbanding dengan orang yang berparti politik, fokus mereka yang kepada parti politik yang didukung dan disokong.


Bini saya pernah jadi orang kuat Parti Melayu Semangat 46 (S46) Kota Bharu. S46 berpresidenkan Tengku Razaleigh Hamzah dan saya pernah dimaki oleh seorang kerabat orang istana bernama Tengku Awa kerana saya tidak berpihak kepada S46.

Saya yang tidak berminat berparti politik tidak dapat dipengaruhi supaya menyertai S46 kerana bagi saya parti politik yang diwujudkan bagi pemujaan individu tertentu tidak akan ke mana. Langkahnya tidak akan panjang. S46 wujud bagi membantu Ku Li mencapai cita-cita politiknya, bagi membantu Ku Li memperolehi kerusi Perdana Menteri.

Demikian juga dengan KeADILan yang kini dikenali dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR), kewujudannya adalah bagi membantu Anwar Ibrahim mencapai cita-cita politiknya. Parti yang diwujudkan kerana kepentingan invididu tertentu sangat rapuh dan tidak ada roh, tidak kira S46, Berjasa, Hamin, Akim, Parti Negara, PKR dan sebagainya.

Berbeza dengan Umno yang diwujudkan untuk kepentingan bangsa. Ia dirohkan oleh semangat bangsa. Pas pula diwujudkan oleh kalangan orang Melayu yang lebih berkecenderungan kepada Islam dan ianya adalah serpihan Umno yang matlamatnya adalah untuk menegur Umno dari sudut yang berkaitan dengan hukum hakam, dengan Islam.

Kerana itu bagi saya orang Mealyu yang mahu berpolitik hanya patut membuat dua pilihan sahaja sama ada mahu menjadi pendukung dan penyokong Umno atau mahu menjadi pendukung dan penyokong Pas.

Kalau mahu berada dalam parti penerima mandat meneruskan kerajaan yang sedia ada, jadi pendukung dan penyokong Umno manakala yang cenderung menjadi pembangkang, pilihlah jadi pendukung dan penyokong Pas.


Silap besar bagi orang Melayu/Bumiputera mendukung dan menyokong parti dominen Melayu selain dari Umno dan Pas kerana selain kedua-dua parti, langkah parti sama ada serpihan Pas atau Umno, langkahnya tidak akan panjang.

Lihat sahaja apa yang sedang berlaku kepada PKR dengan melihat dan meneliti laporan-laporan berikut;


1.Bendahari PKR, 100 Anggota PKR Bandar Tun Razak Sertai Umno

KUALA LUMPUR, 8 Feb (Bernama) -- Bendahari Parti Keadilan Rakyat (PKR) Wilayah Persekutuan Norasidi Salim secara rasmi mengumumkan keluar daripada parti itu dan kembali menyertai Umno malam Isnin.

Turut mengikut jejaknya adalah empat lagi anggota PKR iaitu Timbalan Ketua Bahagian PKR Putrajaya Azmi Hassan, Ketua Penerangan PKR Wilayah Persekutuan Ishak Hamzah, anggota jawatankuasa PKR Putrajaya Daud Ahmad dan penggerak reformist 1999-2008 Mohd Solleh Ibrahim.

"Keputusan ini diambil dengan rela hati tanpa desakan daripada mana-mana pihak. Ianya dibuat setelah difikirkan dengan masak-masak kedudukan kami dalam PKR dan menghalusi perjuangan parti.

"Apa yang kami dapati PKR tidak ada perjuangan membela rakyat yang jelas, malahan setiap tindak tanduk kepimpinan parti diselubungi oleh agenda persendirian," katanya kepada pemberita selepas menyerahkan borang keanggotaan kepada Timbalan Presiden Umno, yang juga Pengerusi Perhubungan Umno Wilayah Persekutuan, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Pada majlis itu, Norasidi turut menyerahkan 100 lagi borang permohonan keanggotaaan Umno daripada anggota PKR bahagian Bandar Tun Razak.

Norasidi berkata pemimpin PKR gagal memperjuangkan nasib rakyat khususnya selepas Pilihan Raya Umum 2008, sebaliknya bertelingkah sesama sendiri seperti yang berlaku di Sabah, Pahang dan Pulau Pinang.

"Kebelakangan ini, kita juga dengar saranan daripada kepimpinan parti PKR seperti Menteri Besar Selangor (Tan Sri Khalid Ibrahim) dan Ketua Penerangan (Latheefa Koya) supaya ahli-ahli PKR yang tidak sehaluan dengan kepimpinan parti, supaya keluar parti," katanya.

Norasidi berkata beliau mengambil keputusan kembali kepada Umno kerana yakin dengan budaya politik parti yang sudah kukuh dan telah melalui onak dan duri dalam perjuangannya.

Malah, beliau yakin Umno dapat mengembalikan kepercayaan rakyat dan mentadbir negara dengan baik demi kesinambungan kesejahteraan rakyat. -- BERNAMA

2. Zulkifli Ramal Anggota PKR Keluar Parti Beramai-ramai

KUALA LUMPUR, 8 Feb (Bernama) -- Anggota Parlimen Kulim-Bandar Baharu Zulkifli Nordin daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) meramalkan akan ada anggota parti itu yang bertindak keluar daripada PKR secara beramai-ramai dalam masa dua hingga tiga minggu ini.

Dakwanya senario itu berkemungkinan akan berlaku disebabkan rasa tidak puas hati di kalangan anggota parti terhadap kepimpinan tertinggi PKR yang langsung tidak mengendahkan aduan mereka berhubung masalah yang dihadapi dengan DAP.

"Dah lama aduan dibuat tentang DAP...sejak awal-awal Pakatan Rakyat ditubuhkan lagi.

"Bukan tak guna saluran dalaman...sudah disuarakan dalam mesyuarat dan sebagainya tetapi tiada tindakan diambil," katanya dalam Program Soal Jawab yang disiarkan TV3 di sini malam Isnin.

Beliau mendakwa DAP tidak diperlukan dan merupakan 'duri dalam daging' kepada pakatan tersebut.

"DAP merupakan punca masalah-masalah yang berlaku dalam Pakatan Rakyat. Seperti di Kedah di mana DAP ugut kerajaan tentang pusat pembelaan babi...bekas Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang Fairus Khairuddin ditekan sehingga berhenti," katanya.

Ditanya risiko tindakan mengeluarkan DAP daripada Pakatan Rakyat akan menyebabkan pakatan itu hilang kuasa di negeri-negeri yang mereka tadbir sekarang, Zulkifli berkata risiko itu perlu diambil kerana apa yang penting ialah rakyat dan negara.

Selain itu, Zulkifli juga berkata PAS dan PKR seharusnya mengambil peluang untuk mengadakan perbincangan 'Islamiah' dengan Umno dan membuang perasaan buruk sangka atau prejudis.

"Siapa yang memartabatkan perjuangan Islam adalah sahabat kita, tak kiralah PKR, PAS atau Umno," katanya.

Baru-baru ini Zulkifli membuat laporan polis ke atas anggota Parlimen Shah Alam, Khalid Samad kerana perbezaan pendapat dalam isu penggunaan nama Allah.

Beliau kini menunggu keputusan Lembaga Disiplin PKR yang mendakwa tindakan beliau itu sebagai melampaui batas. -- BERNAMA

8 comments:

john said...

Salam..

Ambo pun tok berani nak jamin la PKR nih..rusing tengok tok2 wakil dio...
dae nyo mari dari lubuk umno gak..payoh2. zulkifli pulok memae terseloh la muse berbulu ayae..ucapae2 langsung tok menunjukkan kesepakatan dalam PR..bahayo gini..PKR keno cuci awal2 la hok lagu nih..biarlah hilang 2,3 ekor maso ni dari hilae undi PRU 13 nanti.....

p/s: wo kali sunguh cina dap kato PKR kutip sampoh dalae partinyo...

Anonymous said...

Abe Li,
Keadaan ni mmg awallagi telah di agak. Nama pun PR (Pakatan Rapuh). Kalau dengar ulasan Zulkifli Nordin malam tadi,jelas benar bahawa 'retak menunggu belah'. Buda yg baru pandai main parti pun tahu, betapa matlamat PAS dan DAP jauh bagai langit dan bumi, tapi mereka berdiri hanya semata-mata utk menumbangkan UMNO. Nampaknya jalan mereka semakin berduri...saya masihatkan PAS, sebelum tercemar lebih banyok...'mufaroqoh' la bangat2. Ambil musuh sebagai sahabat...pastikan lah target sebelum menembak musuh, jangan sampai tertembak 'rakan sendiri'. Harap PAS faham maksud saya...agar kita tidak tergolong dalam pejuang2 yg 'ghurur'...

Anonymous said...

CINO DAP HOK SAHABAT PAS TU KO HOK KATO GITU JOHN?, KO CINO MANO??

john said...

Salam...

Abe li tulong ulas perkara dibawah sebagai persediaan ambo menghadapi suasana akan datang....

"Subsidi tenaga tidak lagi boleh dikekalkan - Najib
KUALA LUMPUR 8 Feb. - Pemberian subsidi termasuk di dalam sektor tenaga tidak lagi boleh dikekalkan sebaliknya perlu distruktur semula dan dihapuskan secara berperingkat-peringkat.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, penghapusan subsidi itu akan memberi ruang kebebasan kepada inisiatif swasta dan kuasa pasaran.

Menurut beliau, kerajaan tidak mungkin selama-lamanya mampu memberi subsidi yang lebih dan menawarkan tenaga di bawah harga sebenar.

"Kita (kerajaan) tidak mungkin berupaya untuk terus menanggung subsidi tenaga yang lebih dan murah.

"Kerajaan sepatutnya memberikan peruntukan yang lebih baik kepada sumber-sumber negara, tetapi gagal berbuat demikian kerana terpaksa menanggung perbelanjaan yang besar dalam subsidi,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap di Persidangan Ekonomi 1Malaysia anjuran Dewan Perniagaan dan Perdagangan Cina Malaysia (ACCCIM) di sini hari ini.

Menurut beliau, pembentukan industri yang baru perlu dilakukan dengan cara berbeza dan berdasarkan kepada kemahiran, teknologi, akses kepada modal serta sokongan pemasaran.

"Perlindungan tidak lagi boleh diberikan. Kita perlu adil kepada juara domestik kerana mereka akan menjadi juara serantau dan global

"Kita semua akan mengakui realiti ini dan ia adalah baik untuk semua,'' tambah beliau.

Dalam ucapannya, Najib turut memberitahu, kerajaan sedang dalam proses menggaris institusi, polisi dan prosedur untuk memudahkan pelaburan oleh para pelabur.

"Apa yang kita perlukan bukan sahaja untuk tujuan pelaburan swasta yang nyata tetapi juga yang bukan nyata,'' ujar beliau.

Perdana Menteri berkata, kajian Bank Dunia mendapati 60 hingga 80 peratus negara kaya boleh dikategorikan sebagai aset-aset bukan nyata seperti teknologi hak milik, teknologi intelektual , nama-nama jenama dan institusi.

Tegasnya, Malaysia perlu mewujudkan lebih banyak aset bukan nyata memandangkan ia begitu kritikal.

"Lihat kepada negara-negara berpendapatan tinggi, perusahaan dan industri bernilai tinggi milik mereka mempunyai pelaburan bukan nyata bernisbah tinggi,'' tambah beliau."

p/s: ambo baru paka keto 2000cc, anok rama..pah lagu mano la...nok naik keto lembu..payohh doh lo ni, rumoh baru tamboh econd, llo ni suhu panas...padae doh la...

melikapakjangak said...

Pada sayalah, mahu jadi pemain politik kena ada matlamat. Kena utamakan kepentingan agama, rakyat dan negara sebagai matlamat induk.

Pemain politik yang utamakan kepentingan peribadi dan puak sendiri akan menjadi racun dalam madu, menjadi umpama ada taburan paku picit dalam nasi kerabu.

Saya kagumi Pas dulu kerana wakilnya tidak mengutamakan kepentingan diri. Alahyarham Ustaz Mawardi mislanya, hanya berkereta Wolksewgen. Beliau ada Mazdez tetapi yang kelas taukeh pot getah pun mampu pakai.

Allahyarham Tok Imam Daud Yusoff Pasir Tumbuh, hanya berjeep Suzuki dari kelas yang digunakan untuk punggah pot getah oleh orang Bukit Jering, Jeli.

Saya sering dilabel oleh rakan-rakan sebagai terlalu over Islamik, malah rakan-rakan di UPKn dulu mempersenakan saya dengan gelaran TOK WOLO, ganti kepada TOK WALI bila saya dilihat menolak peluang kesenangan keduniaan.

Sebagai peminat sejarah, saya banyak membaca dan menghafal kisah-kisah kehidupan para khalifah dan para sahabat. Khalifah Omar Al-Khattab yang berasal dari kelas bangsawan, hanya memiliki sehelai jubah dengan bekas tampalan sebanyak 13 tempat.

Abu Bakar sebagai sahabat paling rapat dengan Rasulullah s.a.w. yang menderma sehingga tidak ada apa lagi yang bole diderma dan ditanya apa lagi yang ada untuk ditinggalkan sebagai pesaka kepada anak isterinya, Abu Bakar yang juga mertua baginda menjawab, anak isterinya ada Allah dan Rasul-Nya.

Usman dan Ali adalah antara keturunan bangsawan, mereka tidak mengambil kesempatan sama ada sebagai sahabat, menantu dan waris Rasulullah s.a.w. untuk kaut kepentingan peribadi dan mengumpul kekayaan.

Umar Ibnu Aziz, titih Umar Al-Khattab dari seorang yang hidup dengan limpahan kekayaan dan penuh bergaya, hanya memiliki sehelai jubah sebagai khalifah. Malah diriwayatkan bahawa sepanjang menjadi khalifah, beliau tidak mensetubuhi Fatimah iserinya kerana khuatir iseinya akan merasa megah kerana berjimak dengan seorang khalifah, bukannya atas nama Umar Ibnu Aziz.

Pemimpin sekarang macam mana sifatnya. Betul umat Islam tidak dilarang memiiki langit dan bumi jika mereka mampu memiliki secra halal. Soalnya kenapa setela jadi wakil rakyat, setelah menjadi ahli kabinet pusat dan negeri, maka pemilikan harta menjadi banyak secara tiba-tiba.

Masing-masing memilih dunia, menyediakan dunia sebagai pesaka untuk anak-anak, tidak ada yang mempesakan Allah, Rasul-Nya dan Islam kepada anak-anak. Belum ada seingat saya dalam tempoh kira-kira 30 tahun bergaul dengan pemain politik, ada menteri, menteri besar dan wakil-wakil rakyat yang menyumbangkan sebulan elaun, apatah lagi setahun atau sepenggal elaun untk bantu rakyat daif di kawasan yang diwakili, untuk membaiki jalan rosak atau membina wakaf, apatah lagi madrasah yang menjadi keperluan penduduk dan bila ditanya apa yang ada untuk YB dan ana bini mahu makan, akan dijawab saya srahkan kepada Allah dan Rasul-Nya untuk memastikan bila saya anak beranak lapar akan ada makan yang akan hilangkan kelaparan, bila kami dahaga akan ada air yang akan hilang dahaga. Atau kami saggup lapar dan dahaga di dunia kerana kami yakin ganjaran kami akan kenyang di akhirat nanti.--- more

melikapakjangak said...

---- Sambungan/1

......Yang pernah lakukan adalah Ibrahim Ali yang menyerahkan elaun bulannya kepada Yayasan Pasir Mas yang ditubuhkannya kalau tidak silap saya. Walaupun saya tidak banyak bersetuju dengan beliau, malah beliau pernah hantar surat lawyer untuk saman saya bersama bekas ADUN Wakaf Bharu, Haji Ramli Abu Bakar, namun dalam hal ini saya kagumi Ibarhim Ali.

Semasa di UPKn, umpamanya, ramai di kalangan mereka yang daif dan datang minta bantuan di pejabat MB kena halau oleh para pegawai pejabat MB dan tidak diberi peluang jumpa MB. Barangkali MB tidak tahu hal-hal bgini berlaku.

Mereka datang ke UPKn mengadu. Lazimnya orang di pejabat UPKn akan suruh jumpa saya kerana lazimnya saya tidak akan biarkan mereka tinggalkan bilik saya dengan tangan kosong. Saya akan kata sumbangan yang diberi bukan sumbangan saya tetapi MB suruh beri atau wakil-wakil rakyat dari kawasan si datang minta derma itu datang yang suruh tolong beri supaya nama MB dan Kerajaan Membangun Bersama Islam tidak rosak pada mata rakyat yang dihalau dari pjabat MB atau ang gagal terima simpati wakil-wakil akyat. Saya lakukan itu kerana sebagai antara kakitangan Kerajaan Membangun Bersama Islam, saya kena jaga reputasi dan prestasi kerajaan dan barisak kepimpinan (Mohon Allah jauhkan saya dari rasa riak. Dicatatkan ini untuk jadi renungan sahaja, supaya wakil-wakil rakyat dan exco, apath lagi exco yang belum jelaskan hutang harga akhbar terbitan syarikat saya, supaya jangan takut papa, lapar dan dahaga kerana elaun bulanan dihabiskan untuk membanu mereka yang angat perlukan bantuan).

Barangkali kerana saya dilahirkandan dibesarkan dalam keadaan susah, malah orang kamung saya pada zaman kanak-kanak dan remaja saya semuanya susah, maka saya tidak selamba melihat kesusahan orang lain. Bila dihitung-hitung jumlah sumbangan kepada mereka yang datang ke UPkn dan jumpa saya yang peneimanya percaya ianya sumbangan MB atau wakil-wakil rakyat, jumlah yang disumbangkan jauh lebih banyak tiga kali ganda dari elaun yang saya terima setiap bulan sebagai petugas di UPKn. Itu tidak termasuk jumlah belanja rakan-rakan sepejabat makan nasi sup ayam kampung di Batu 2 Wakaf Che Yeh dan di pelbagai tempatlagi.

Tetapi saya tetap boleh tanggung minyak kreta buruk saya dan dapat menampung keperluan keluarga walaupun mengalami lebihan perbelanjaan dari kemasukkan setiap bulan kalau didasarkan kepada elaun saya di UPKn. Saya bukan pernah dapat kawasan balak pun kerana sya tidak pernah minta.

Cuma yang menjadi prinsip amalan saya ialah berdoa kepada Allah supaya jangan ada saudara seagama saya serta anak isteri saya yang akan merasa lapar dan dahaga sebagaimana yang pernah saya alami sewaktu kanak-kanak remaja kerana saa berasal dari keluarga yang kurang bernasib baik. Sesugguhnya lapar dan dahaga itu sangat siksa bagi mereka yang tidak pernah mengalaminya tetapi mungkin tidak terlalu menyiksakan bagi saya yang sudah biasa mengalaminya. ---More

melikapakjangak said...

----Sambungan/2

.....Kerana itulah, bila ada yang minta duit misalnya, kalau waktu itu saya hanya ada RM10, saya akan berikan semuanya kerana saya yakin si peminta amat memerukannya, kalau tidak terlalu perlu, masakan sanggup diaibkan mukanya untuk meminta kerana dia pasti tahu tangan di atas lebih mulia dari tangan di bawah. Sipa mahu memilih hina dari mulia?

Kerana sikap saya itulah, maka ada rakan-rakan-rakan di pejabat gelar saya dengan 'TOK WOLO', maknya saya tidak betul kepala kerana utamakan kepentingan orang lain dari diri sendiri. Saya tak pernah ambil hati kerana saya cuba mencntohi para sahabat Rasulullah s.a.w. yang pasti mereka semuanya sempuna mental. Gila dan tidak betul kepalakah saya kerana contohi mereka yang rata-rata, kecuali Umar Ibnu Aziz telah ditetapkan sebagai ahli syurha.

Dan apakah akan dianggap gila atau dirasakan diri sendiri tidak betul kepala dan gia bagi wakil-wakil rakyat, menteri, menteri besar atau anggta exco yang memilih pendekatan amalan para sahabat dan khalifah.

Pernah berlaku seorang menteri besar yang menghadiri majlis kenduri dan menghulurkan wang RM50 kepada tuan rumah yang adakan kenduri membuat tuntutan semula dari khazanah kerajaan. Di manakah matlamat induk sebenarnya menjadi pemain politik dan peranan sebagai seorang pemimpin?

Secara peribadi saya lebih rela dianggap tidak betul kepala, gila atau over Islamik kerana rela papa kerana kecenderungan membantu mereka yang sudah dari menjadi hamba-Nya yang mengutamakan kekenyangan perut sendiri, anak isteri sendiri dan kroni.

Anonymous said...

nasihat en. meli supaya semua wakil rakyat/ pemimpin parti khususnya PAS, PKR, DAP perlu diambil perhatian dan tindakan wajar...... tunjukkan bukti antara kata ucap dengan amal tindakan... walk the talk... practise what you preach......