Thursday, February 11, 2010

MUNCUL KEMBALI (679)

Kita selami hati budi dua pemimpin

PERUNDANGAN yang menetapkan Zambry Kadir sebagai MB Perak yang sah kerana parti yang diwakiliki memiliki majoriti. Selain dari menganggap mahkamah yang membicarakan kes adalah mahkamah UBN, pihak yang masih mengharapkan Nizar Jamaluddin menang dalam perbicaraan pula menyifatkan Nizar masih ada pengaruh.

Sama ada ditolak atau diterima keputusannya oleh Nizar dan koncu-koncunya, MB Perak sehingga pilihanraya Umno ke-13 nanti adalah Zambry manakala yang memerintah Perak untuk tempoh yang sama adalah Umno/BN.

Nizar barangkali akan dengan kerenahnya yang akan dinilai oleh rakyat dalam membuat penghakiman pada pilihanraya ke-13 nanti manakala Zambry pula kena pastikan pemilihannya sebagai MB tidak akan merugikan rakyat dan negeri Perak.

Kualiti perkhidmatan Zambry akan menentukan sama ada majoriti rakyat Perak akan terus memberi mandat kepada Unmo/BN atau sebaliknya. Tugas yang kena dipikul oleh Zambry amat berat.

Kalau Nizar tidak 'bbabat' untuk menafikan hak Umno/BN memiliki majoriti untuk memerintah, pada saya PR akan menang besar di Perak pada pilihanraya umum ke-13 nanti. Tetapi sikap Nizar dan koncu-koncunya menjadi Umno/BN kembali kukuh dan utuh.

Hakikatnya, menjadi kerajaan bukannya semudah menjadi pembangkang kerana tugas pembangkang hanya bercakap dan memburukkan kerajaan tetapi tugas kerajaan bukan hanya menyanggah pembangkang dan tidak boleh memburukkan pembangkang, sebaliknya kepentingan rakyat dari sudut kesejahteraan dan pembangunan kena diberi keutamaan.

Untuk maksud itu, mari kita selami hati budi dua pemimpin melalui dua laporan berikut;

1. Pembangkang Tidak Perlu Letak Syarat Jika Ikhlas, Kata Zambry

KUALA LUMPUR, 10 Feb (Bernama) -- Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir berkata pembangkang seharusnya tidak meletakkan pelbagai syarat dan permintaan sekiranya mereka ikhlas untuk bekerjasama dengan kerajaan negeri.

Beliau berkata isu itu juga seharusnya tidak ditimbulkan pembangkang kerana sudah menjadi polisi kerajaan untuk sentiasa bekerjasama dengan semua dan membantu rakyat tanpa mendiskriminasikan mana-mana pihak.

"Tak perlulah memberi syarat dan tekanan. Kita perlu ikhlas untuk membantu rakyat kerana sasaran dan matlamat kita yang utama ialah membantu rakyat. Bukannya dengan memberi syarat atau memberi ugutan itu dan ini.

"Mereka pun tahu waktu zaman mereka memerintah, apa yang mereka buat, tetapi saya tidak mahulah mengikut apa yang mereka lakukan. Membantu rakyat jelata, itu yang menjadi kayu pengukur antara kita," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Exco kerajaan negeri di sini Rabu.

Zambry berada di sini kerana mengiringi Sultan Perak Sultan Azlan Shah ke Mesyuarat Majlis Raja-Raja kali ke-220 di Istana Negara sejak Selasa.

Zambry berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai beberapa permintaan yang dikemukakan pembangkang sebelum mereka bersedia bekerjasama dengan kerajaan negeri.

Semalam, bekas Menteri Besar Perak Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berkata parti gabungan PAS, DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Perak mahu kerajaan negeri yang dipimpin Zambry memenuhi beberapa tuntuan mereka.

Ini termasuk membenarkan mereka menggunakan kemudahan dewan orang ramai, menghadiri mesyuarat Jawatankuasa Tindakan Negeri dan Jawatankuasa Tindakan Daerah serta memberi peruntukan kewangan kepada Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) pembangkang.

Mohammad Nizar berkata gabungan parti pembangkang itu bersedia memberi kerjasama kepada kerajaan negeri Barisan Nasional (BN) sekiranya syarat yang mereka tetapkan dipenuhi.

Zambry juga tidak menolak kemungkinan permintaan tersebut hanyalah sebahagian taktik pembangkang untuk mengheret kerajaan negeri kepada satu permasalahan baru dan menjadikannya sebagai isu politik sekiranya kerajaan menolak permintaan tersebut.

Beliau juga mempersoalkan kejujuran pembangkang dalam membuat tuntutan tersebut dan kerajaan negeri, katanya tetap berhati-hati dalam soal memberi bantuan kewangan kerana bimbang digunakan untuk kepentingan politik berbanding membantu rakyat.

"Mereka perlu lihat kepada niat mereka yang sebenarnya. Untuk apa kita menjadi seorang ahli politik dan kita memegang tampuk kuasa itu untuk apa. Jika jelas, maka tak perlulah diletakkan syarat itu dan ini," katanya.

Zambry bagaimanapun menyatakan kerajaan negeri tetap menyambut baik kesediaan pembangkang untuk bekerjasama dengan pentadbirannya tetapi mahu pembangkang ikhlas dalam menghulurkan bantuan dan mengotakan janji yang dibuat.

"Baguslah dia nak kerjasama. Sebab selama ni pun kita tak pernah tak bagi kerjasama cuma kita nak beliau kena kotakanlah. Selama ini pun kita tak pernah bergaduh. Saya sendiri pun tak pernah bergaduh dengan dia (Mohammad Nizar) malah tak pernah bergaduh dengan semua orang," katanya. -- BERNAMA

2. Pakatan Mahu Kerajaan BN Penuhi Tuntutan Mereka

IPOH, 9 Feb (Bernama) -- Bekas Menteri Besar Perak Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berkata parti gabungan PAS, DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) negeri mahu kerajaan negeri yang dipimpin Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir memenuhi beberapa tuntuan mereka.

Beliau berkata anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) parti gabungan pembangkang yang bermesyuarat malam ini juga menetapkan supaya mereka dibenarkan menggunakan kemudahan dewan orang ramai di Perak untuk menjalankan aktivitinya.

Selain tidak disekat daripada menghadiri mesyuarat Jawatankuasa Tindakan Negeri dan Jawatankuasa Tindakan Daerah bagi membolehkan mereka memberikan input bagi kepentingan rakyat Perak, katanya kepada pemberita di sini malam Selasa.

Beliau juga berkata: "Kami merayu ADUN pembangkang dibekalkan dengan sedikit peruntukan kewangan supaya kita dapat melancarkan kerja-kerja berkaitan kebajikan rakyat."

Mohammad Nizar berkata gabungan parti pembangkang itu bersedia memberikan kerjasama kepada kerajaan negeri Barisan Nasional (BN) di bawah kepimpinan Menteri Besar itu demi kepentingan rakyat sekiranya syarat yang mereka tetapkan dipenuhi.

Walaupun beliau menerima keputusan Mahkamah Persekutuan hari ini yang mengisytiharkan Zambry sebagai Menteri Besar Perak, tetap menganggap ia merupakan sesuatu yang menyedihkan dan akan meneliti keputusan penghakiman itu sebelum memutuskan tindakan seterusnya. -- BERNAMA

16 comments:

setapa said...

Apa pasal setelah lama perintah Malaysia semakin banyak rakyat tidak mempercayai kerajaan dan berubah angin.Kalau kena cara dan elok tentunya rakyat sokong.Kalau ayik nak kutip cukai dan hasil sahaja lebih baik tukar kerajaan.Kes semakin banyak hidup makin tua dan makin terhimpit.Dengan siapa nak mengadu kalau tempat aduan pun lambat dan tak mampu tolong.

joostspring said...

aku xtahu r nak kata gana..otak org2 pr ni jenis bengong ko bodo??

16 sept dulu aljuburi umumkan yg dia nak amik alih kerajaan dr bn dgn buat kenyataan mp2 bn akan melompat parti...bersorak puak2 pr bila aljuburi keluarkan isu ni...

bila time gni demokrasi ni adil pulak mengikut terjemahan puak2 pr ni...hari tu pulak mse nak undi luluskan belanjawan puak2 pr pakat nak jatuhkan kerajaan....time ni demokrasi ni wujud dan adil jgk mengikut terjamahan puak2 pr..

bila adun2 pr sendri yg melompat parti di perak n join bn,automatik pr hilang majoriti dan tak layak perintah perak...serupo org ising puak2 pr ni,nak2 lg org2 pas..serupo beruk makyeh gila meroye jadi...xadil la,demokrasi diliwat la...bila kena ats btg hidung puak2 mu bru tahu langit ni tinggi ko rendah...

nate nizar ni sekor,sblm adun pr ni lompat parti xse pulak bubar dun,bila tahu dah adun2 pr lompat parti bru nak d jumpe sultan n mintak lompat parti...lpas tu g politikkan isu ni..pas 2 ada la lembu2 pas hok jadi tokong budha serupo di beruk nu duk tdo ats jln....

kesimpulannya org2 pr ni jenis otak bengong dan memang bengong!!!!

Bilal Berdiploma said...

Setapa wei!
Nak puaskan hati semua orang gat nyo payahlah. Ppalo otok manusia tak samo, boktan tu ado pembangkang supaya hak tak raso tak betul, bangkanglah, Tuhan pun buat syurga neraka.

Dengan Tuhan pun ada manusia hak puas hati, inikan pula sebuah kerajaan yang dibentuk oleh manusia. Manusia hak tak puashati dengan apa yang ditentukan oleh Tuhan ni' lah hak dok bbabat parok ni.

Nyo lupo apo yang belaku adalah atas kehendak dan kuasa Allah. Manusia boleh ikhtiar untuk menang, kalau kalah kena terima. Hak kita ikhitar, kalah menang bukan hak kita untuk tentukan.

Pembangkang nak menang dalam pilihanraya, Tuhan dah berikan kemenangan, ada negeri yang didominasi oleh Pas, ada yang didominasi oleh PKR dan ada yang didominasi oleh DAP. Tuhan takdirkan begitu bukan saja-saja tapi untuk menjadi bahan renungan.

Antaranya supaya dibandingkan antara ketiga-tiganya apakah ada yang lebih baik dari kerajaan Umno/BN? Kalau dimenangkan seluruh negara pada pilihanraya umum yang lepas, apakah pakatan pembangkang boleh benar-benar berpakat dan mampu mewujudkan kerajaan yang lebih baik dari kerajaan yang sedia ada?

Tuhan Tahu lebih dari apa yang kita manusia tahu. Kerana itu diberi kemenangan untuk beberapa negeri sebelum diberi kemenangan untuk perintah Malaysia seperti yang pemangkang harapkan.

Pada saya apa yang berlaku membktikan Allah masih sayangkan rakyat dan negara ini. Semua pihak kena jaga supaya rasa sayang Allah bertukar dengan benci kerana babatan-babatan orang macam Nizar dan koncu-koncunya.

Sekadar panangan permulaan, sekian wasallam!

Anti Manja & Mua said...

Semangat harpkan subsidi, bantuan dan derma patut dikikis. Allah berikan otak dan tulang empat kerat untuk membina hidup, bagi mencari hasanah di dunia dan di akhirat. Kalau kerana hidup harapkan dimudahkan oleh perlbagai pertolongan, subsidi dan derma, lebih baik hidup tanpa otak berakal dan tanpa tenaga.

Cukai ni bukan kerajaan Umno/BN sahaja pungut, mana-mana kerajaan pun pungut cukai. Zaman Rasulullah dan para khalifah berkerajaan pun pungut cukai. Allah pun kutip cukai. Kewajipan berzakat adalah antara kewajipan membayar cukai. Mengaji agama kena banyak baru tak keliru.

Begapo benda yang kerajaan tak tolong, minyak, beras, gula dan semua barangan keperluan dijual dengan harga subsidi. Bil elektrik RM20 ke bawah disubsidi, yang miskin diberi rumah subsidi, malah pada suatu ketika beruk pun diberi subsidi. Baja padi diberi subsidi, harga belian padi diberi subsidi, hasi-hasil pertanian sama ada kacang, terung, labu, timun, malah nyior pun diberi bayaran insentif ikut tan. Minyak diesel untuk nelayan diberi subsidi.

Barangkali demo duduk di bandar, demo tak tahu hal-hal itu semua. Ada orang kampung yang rasa dirinya berkemampuan, resah terima subsidi kerana mereka ada iman dan takwa, mereka tidak mahu menjadi tidak mulia kerana menjadi tangan di bawah kerana tangan di atas lebih mulia. Orang yang benar-benar beriman dan bertakwa tidak akan gembira menerima subsidi dan derma kerana otak berakal dan tenaga akan menadi tidak disykuri kalau asyik harapkan derma, harpkan subsidi, harapkan semua orang, termasuk kerajaan mudahkan kita untuk hidup. Jangan pula sampai viagra atau serbuk tongkat ai dan kacip fatimah pun harapkan disubsidikan oleh kerajaan pula nanti.

JUSOH PENAMPAR JEPUN said...

Apa pasal setelah lama perintah Malaysia semakin banyak rakyat tidak mempercayai kerajaan dan berubah angin.Kalau kena cara dan elok tentunya rakyat sokong.
......YANG TAK SOKONG ORANG MACAM ANDA. MAJORITI RAKYAT MALAYSIA YANG GUNA KEPALA BEROTAK DAN BUKANNYA KEPALA LUTUT DALAM MEMBUAT PENILAIAN MASIH MEMILIH KERAJAAN UMNO/BN, KERANA ITU KERAJAAN UMNO/BN MASIH JADI KERAJAAN.

PEMBANGKANG DAN PENYOKONGNYA TIDAK LEBIH DARI UMPAMA ANJING MENYALAK BUKIT, MALAH BILA DAPAT PERINTAH BEBERAPA NEGERI, MULA DAH JADI MACAM ANJING MENGGONGONG TULANG DENGAN BAYANG-BAYANG, JUGA MACAM IKAN LAMPAN DAN IKAN JUARA BEREBUT TAIK. KALAU PERINTAH MALAYSIA BARANGKALI DAH BERLAKU PERANG SAUDARA KERANA BEREBUT KUASA.

PADA PEMERHATIAN SAYA, KEBANYAKAN EMIMPIN DAN PENYOKONG PEMBANGKANG KURANG BETUL KEPALA, BESRA DAN PANJANG ANGAN-ANGAN, BERNAFSU BESAR TETAPI TENAGA KURANG. CAKAP DENGAN PENUH ANGAN-ANGAN LEBIH MUDAH DENGAN MELAKUKAN SESUATU DALAM BENTUK RELITINYA.

john said...
This comment has been removed by the author.
john said...

Salam...

nih ambo nok bui betapo ******** kerajaae M'sia...

MASALAH TEKNIKAL PUNCA KAPAL SELAM TIDAK BOLEH MENYELAM - melayau

Panglima Tentera Laut, Jen. Laksamana Abdul Aziz Jaafar mengesahkan terdapat kerosakan teknikal pada kapal selam pertama negara, KD Tunku Abdul Rahman yang menyebabkan ia tidak boleh menyelam.

Beliau berkata, kerosakan mekanikal itu dikesan pada 17 Januari lalu ketika kerja penyelenggaraan dilakukan di Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) di Teluk Sepanggar, Sabah.

"Kerosakan itu melibatkan bahagian yang menyalurkan tekanan air keluar masuk yang menyebabkan kapal itu gagal untuk dilancarkan ke bawah permukaan air,” katanya kepada pemberita selepas Majlis Penyampaian Watikah Pelantikan Anggota Majlis Latihan Khidmat Negara (MLKN) di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas laporan sebuah akhbar berbahasa Inggeris semalam yang melaporkan kapal selam pertama negara itu gagal menyelam berikutan masalah teknikal yang dialami sejak tiga bulan lepas.

Abdul Aziz berkata, berikutan kerosakan itu, kapal selam yang tiba secara rasmi di perairan negara pada 3 September tahun lepas dinasihat untuk tidak menyelam kerana dikhuatiri membahayakan.

-beli rm billion2, wak kelik tok paka!, dulu beli Jet Hawk tapi dok sada di padae pasir amerika, beli MIG rm juto2 lo ni nok hapus..MUJUR LE KERAJAAE ADO PENYOKONG YANG BOLEH DIPERB*****KAN..WAK GAPO2 PUN YANG PENTING BERSYUKUR......

john said...

Salam..
Nok tanyo abe li nga geng umno hok dok kelate (joots nga jusoh tak po)..yo lo ko berito hok ambo dengar ni..

LAPORAN POLIS IKLAN JUAL BANGUNAN UMNO - malaysiakini

Umno Bahagian Kota Baharu hari ini membuat laporan polis terhadap seorang bekas pemimpinnya kerana didakwa mahu menjual bangunan Umno Kota Bharu di Jalan Sultanah Zainab di Kota Bharu.

Setiausaha Umno Bahagian Kota Bharu Zulkifli Abdul Ghani membuat laporan itu di Balai Polis Kota Bharu pada jam 2.45 petang, dengan diiringi 50 pemimpin dan ahli anggota Umno bahagian tersebut.

Bercakap kepada pemberita, Zulkifli berkata laporan itu dibuat supaya polis menyiasat aspek penjualan bangunan Umno, yang diiklankan dalam akhbar, kerana bangunan itu tidak seharusnya dijual.

"Ia adalah milik Umno Kota Bharu," katanya.

-yo lo ko nih? kalu yo lo gak padae doh la. ambo nok suruh ibu pejabat umno dok JELI pulok lah biar maju sikit jeli. Umno dok royak sokmo kae ado umno adolah pembangunae..

p/s: pade doh la umno kelate....selamatkan umno kelantan!

melikapakjangak said...

Mr John!
Setahu saya yang jual nak jual bangunan tu Zaid Ibrahim, kini jadi orang PKR. Kalau tak silap saya harganya RM7 juta. Yang nak beli khabarya adalah seorang exco Pas.

Bangunan tu leaknya tidak jauh dari rumah saya tak tsampai 3 minit perjalanan. Dulu dijadikan pejabat Umno bahagian ketika Zaid jadi Ketua Bahagian. Lepas tu nampaknya bangunan itu ditutup.

Saya tahu kata bangunan tu nak dijual kerana ada yang minta saya tolong warwarkan, Saya ingat bangunan itu milik peribadi Zaid, tak tau pula ianya milik Umno bahagian rupanya.

Anonymous said...

joostpring kato... "nate nizar ni sekor,sblm adun pr ni lompat parti xse pulak bubar dun,bila tahu dah adun2 pr lompat parti bru nak d jumpe sultan n mintak lompat parti...lpas tu g politikkan isu ni..pas 2 ada la lembu2 pas hok jadi tokong budha serupo di beruk nu duk tdo ats jln...."

isk.. isk... isk.. dek krna teramat taksub berimae dgn umno ..snggup bahsakan ore yae tentang umno ... "nate = binatang" .. dulu sultan trengganu keno bhsa pouk2 umno ni jugak.. ini nizar pula... tapi aku yakin hok kata "nate" ko rajo atau nizar tu tidoklah lebih baik prjuange Islam atau melayu orae yae keno kato... bahkan bahsa tu nanti akan terbalik kpdo dio si yg mengato tuu..

umno, kalu hina melayu/ raja ...budak blogger kna samae... tp hina Allah, Nabi, ulamak,....tiada apa2 pon..

joostspring said...

john..

hahahhaa..padenyo muka mu kena tetak ko abe meli kita..

pasal kapal selam tu,ambo pun stuju jgk dgn demo..

sbb tu kerajaan hantar rakyat2 dia suruh ngaji pandai2,mana tahu ada sore dua wat genuis n bleh cipta enjin ko,jet ko..gapo2 lagi la...ni tak g atar ngaji jauh2 blk2 jd ahli politik n kutuk kerajaan..time nak sambung bljr terhegeh2 mintak bantuan...mmg la duit tu dr duit cukai..tp kena igt cukai rakyat mana hok byk di mlysia ni???

kl bab teknologi n pertahanan ni,kl ada pitih byk mana pun xsoh duk berangan la koya nak beli teknologi yg terkini lg pengeluar gak..tak jual demonya..tebingnya jual gak lawan tokey r pulak....kl nak hok teknologi terkini gak buleh..jadi serupo dgn singapore..jadi sekutu israe,rusia,us direct..lpas tu israe jual r jet dia ko mlysia..kapal selam hok br ko...

sedara anom 11.30pm..

bodo serupo lembu demo ni..
alah ko ore napok,puak2 sndri xnapok..
demo beli vcd ustaz budak dgn badrul amin..lpas tu bukak mata n telinga molek..tu ore panggil tgh duk ceramah agama ko duk celako ko ore???

Anak Penggatih Teksi KB said...

Banyok pitih exco Pas nak beli bangunan dekat istana Kota Lama tu ko? RM7 juta bukan sikit tu. Nyo ambik pitih duano heh?. Boleh ko Abe Li ghoyat nama exco tu. Ambo yakin Abe Li tau, biar kito pakat-pakat tau.

Anonymous said...

joostpring kato...
bodo serupo lembu demo ni..
alah ko ore napok,puak2 sndri xnapok..
demo beli vcd ustaz budak dgn badrul amin..lpas tu bukak mata n telinga molek..tu ore panggil tgh duk ceramah agama ko duk celako ko ore???

Ustaz2 dok ceramah ugama memae kadae2 kato celako kepada orae ikut "perangai setan"-septi firaun, namrud, hamam, qarun, samiri, kaum lut, kaum ad, kaum nabi soleh..dll yae tuhan pun sebut dalm quran.. nabi pun sebut dalam hadis..

yae demo cerdik tp mulut uduh ko ulamak2, orae soleh tu pakai ayat/ hadis mano?

joostspring said...

anom 3.55am

nate ustaz budok tu duk celakokan org2 umno duk kta huduh ko ore umno...

demo bleh wi jaminan ko kawe ko yg semua org umno di malaysia ni masuk neraka dan semua org pas di malaysia msk syurga???

joostspring said...

anom 3.55

ulamak dia xmemecahbelahkan umat..stakat nik ajis tu xlayak eh nak panggil ulamak..

bleh gelaran tok guru pun dgn kerajaan negeri wat tubik surat rasmi surat panggil tok guru..ada hati nak jadi ulamak..ular dlm semak bleh r nik ajis mu tu...

order zithromax chlamydia said...

Thanks mate... just dropped by. Will look for BIKE STN when we get to Seattle. Still in Buenos Airies.