Thursday, February 18, 2010

MUNCUL KEMBALI (691)

BN kena berlapang dada dengan keputusan Kalakau Untol

BARISAN Nasional(BN) bukan sahaja kena berlapang dada, tetapi juga kena menghormati tindakan bekas Timbalan Menteri Buruh pada tahun 1986 hingga 1990, Kalakau Untol yang bertindak keluar dari BN dan memilih menyertai Pakatan Pembangkang (PR).

Tindakan Kalau Untol itu tidak akan menjejaskan jumlah kerusi BN di parlimen kerana rasanya beliau bukan lagi ahli parlimen dan apabila memilih menyertai pakatan pembangkang, bermakna beliau telah menimbangnya dari pelbagai sudut dan dirasakan tindakannya itu adalah yang terbaik baginya.

Dalam negara yang mengamalkan demokrasi, kesediaan ahli atau pimpinan parti politik bertukar parti bukannya suatu kesalahan dari sudut perundangan dan amalan demokrasi kerana bertukar parti tidak akan menyebabkan seseorang itu murtad sebagaimana orang Islam bertukar agama.

Seluruh anggota BN patut berdoa supaya dengan menyertai pakatan pembangkang, bekas timbalan menteri itu akan lebih berpeluang menyumbang jasa bakti yang lebih berkualiti demi kepentingan rakyat Sabah, lebih-lebih lagi kaum yang diwakilinya.

Jangan sekali-kali labelkan Kalakau Untol sebagai pengkhianat kerana mana-mana tokoh yang memilih kaedah, pendekatan, ruang dan laluan untuk lebih berpeluang meningkatkan kualiti perkhidmatan untuk akyat, bukan pengkhianat namanya.

Rekod perkhidmatannya selama kira-kira lima tahun (1986-1990) sebagai timbalan menteri akan menjadi kayu pengukur kepada rakyat Sabah sama ada keupayaannya sebagai seorang yang memilih berpihak kepada pembangkang akan lebih mampu memberi kualiti perkhidmatan berbanding dengan ketika menajawat jawaan timbalan menteri atau apa yang menjadi hasratnya, tidak akan lebih dari hanya retorik.

Pihak pembangkang pasti tidak akan melihat dari sudut berdosa dan pecah amanah Kalakau Untul sebagai bekas timbalan menteri berpaling tadah dari menyokong kerajaan, kini bertindak berpihak kepada pembangkang, malah moral dan reputasi Kalakau Untul tetap molek pada pandangan pembangkang, tidak sebagaimana apabila akan dianggap kotor dan naisnya orang PR berpaling tadah dan menyokong kerajaan.

Pasti ada hikmahnya apabila ketika pelbagai pihak melihat betapa jijik dan memualkan tindakan seorang ahli parlimen PKR di Pulau Pinang meninggalkan parti itu dan memilih jadi ahli parlimen Bebas, tiba-tiba seorang bekas timbalan menteri bertindak meninggalkan BN dan menyertai pembangkang.

Mahau tidak mahu. nada dan intipati hujahan menjijik dan memualkan terhadap bekas wakil rakyat PKR dari Pulau Pinang akan bertukar rentak, malah tidak mustahil akan ada yang terbisu dan kaku kerana jika silap berhujah kepala sendiri yang akan terluku.

Mari hayati laporan berikut;

Bekas Timbalan Menteri Persekutuan Kalakau Untol Keluar BN

TAMPARULI, 18 Feb (Bernama) -- Bekas Timbalan Menteri Persekutuan Datuk Kalakau Untol, Khamis mengumumkan perletakan jawatan beliau dalam syarikat-syarikat berkaitan kerajaan dan keanggotaan beliau dalam Barisan Nasional (BN).

Beliau mengumumkan pelepasan jawatan sebagai Pengerusi Superpanel (Sabah) Sdn Bhd, sebuah subsidiari milik penuh Lembaga Pembangunan Perumahan Bandar (LPPB) serta sebagai ahli Lembaga Pengarah Perbadanan Pembangunan Ekonomi Sabah (Sedco), di dalam satu sidang akhbar di sini.

Kalakau, 55, pernah berkhidmat sebagai Timbalan Menteri Buruh pada tahun 1986 hingga 1990 dan merupakan Ketua Pemuda Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (Upko) negeri selama 12 tahun sejak 1985.

Dengan perletakan jawatan dan keanggotaan dalam BN tersebut, beliau juga mengumumkan keputusan untuk melibatkan diri dan menyokong dasar-dasar kumpulan pembangkang Pakatan Rakyat, seterusnya membantu mereka menyebarkan penjelasan ke seluruh negeri dalam usaha merakyatkan dasar Pakatan Rakyat untuk mendepani pilihanraya umum ke-13.

Kalakau menjelaskan walaupun pemimpin-pemimpin dari Sabah dari dulu sehingga sekarang telah melakukan yang terbaik untuk mempertahankan hak-hak negeri Sabah, namun pucuk pimpinan negara dan sebilangan pemimpin Persekutuan nampaknya tidak begitu serius dan komited dengan saranan dan tuntutan-tuntutan para wakil rakyat dari Sabah dan pihak kerajaan negeri Sabah sendiri.

"Saya yakin dengan kesepakatan pimpinan Pakatan Rakyat dalam konvensyen yang pertama yang diadakan tahun lalu, di mana mereka bersetuju menyemak semula kepentingan negeri Sabah dan Sarawak seperti yang termaktub dalam 20 Perkara untuk Sabah dan 18 Perkara untuk Sarawak, seperti yang telah dipersetujui dalam rundingan pelbagai pihak semasa penubuhan negara Malaysia pada tahun 1963.

"Perkara dan agenda ini hanya akan dapat direalisasikan dengan pembentukan sebuah kerajaan persekutuan yang baru di bawah pimpinan Pakatan Rakyat. Begitu juga dengan isu pendatang tanpa izin (Pati), perkara ini yang telah berlarutan sekian lama tidak akan dapat diatasi oleh pemerintahan kerajaan BN," tambah beliau.

"Pakatan Rakyat pada konvensyen tersebut, mereka bersetuju untuk menyelesaikan masalah ini dengan menubuhkan Suruhanjaya Diraja. Jadi saya bertekad membantu Pakatan Rakyat memberi penjelasan ke seluruh negeri," tambah beliau.

Menjawab satu soalan, Kalakau bagaimanapun berkata beliau belum menyertai mana-mana parti komponen Pakatan Rakyat.

Kalakau, yang juga merupakan presiden Persatuan Dusun Sabah Bersatu (Usda), juga pernah berkhidmat sebagai Senator sehingga tamat penggalnya pada Dis 2005. -- BERNAMA

8 comments:

Anonymous said...

helo en meli ... sila ulas sikit berita dibawah.....

Maulidur Rasul: Tiada perarakan di Johor, Pahang, Perlis
Salhan K Ahmad
Feb 18, 10
5:14pm

Johor, Pahang dan Perlis tidak akan mengadakan perarakan sempena sambutan Maulidur Rasul tahun ini, umumnya kerana ia tidak dituntut oleh Islam.

Di Pahang, negeri itu hanya akan mengadakan satu ceramah di auditorium RTM Kuantan, tanpa perarakan besar seperti yang diadakan beberapa tahun lalu, kata pengarah Jabatan Agama Islam Pahang, Datuk Abdul Manan Abdul Rahman.

"Kita tidak buat perarakan, tapi sambutan dalam bentuk ceramah sahaja. Seingat saya kita cuma pernah adakan perarakan sekali saja pada tahun 2008, yang lain lebih banyak kita adakan ceramah," kata Abdul Manan ketika dihubungi.

Jelasnya, keputusan untuk tidak mengadakan perarakan Maulidur Rasul tahun ini diambil setelah mengambil kira keselesaan orang ramai yang akan hadir dan tidak melibatkan hukum ke atas penganjuran perarakan.

"Kita tidak anjurkan perarakan tahun ini bukan sebab hukum tetapi kerana mengutamakan keselesaan orang ramai yang akan hadir kerana ia dibuat waktu malam.

"Kita takut nanti akan hujan, dan perlu juga ambil kira masalah kesesakan," katanya dan menjelaskan belum ada lagi fatwa yang dikeluarkan berhubung penganjuran perarakan seperti itu.

"(Pahang) belum ada lagi fatwa yang katakan tidak boleh (buat perarakan), pandangan ini juga belum diutarakan lagi. Kalau ada (ulama) yang kata tidak boleh, ia perlu dibawa ke dalam Majlis Fatwa Kebangsaan," tambahnya.

Di Johor pula, sambutan tahun ini dijangka tetap meriah walau diadakan tanpa perarakan, kata pengarah Jabatan Agama Islam Johor A Rahman Jaffar.

Katanya, sambutan kali ini akan berlangsung sepanjang bulan dengan aktiviti yang dijadualkan di Masjid Sultan Abu Bakar, Johor Bahru dan juga di masjid-masjid jamek di setiap daerah.

Program di masjid negeri yang akan dihadiri Sultan Johor itu antaranya akan meliputi titah sultan, ceramah dan majlis berzanji.

"Dahulu kita pernah buat perarakan tapi sekarang tidak ada lagi, lagipun acara perarakan ini tidak dituntut oleh Islam" katanya.

Tambahnya, beberapa kumpulan tetap memohon supaya diadakan perarakan tahun ini, namun cadangan itu ditolak oleh Majlis Agama Islam Johor.

Juga difahamkan, negeri itu tidak pernah mengeluarkan apa-apa fatwa berkaitan penganjuran perarakan bagi menyambut hari kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

"Kita fokuskan kepada aktiviti kemasyarakatan seperti gotong-royong membersihkan masjid dan juga kawasan kubur. Kalau tidak, kita bersihkan kubur waktu hari raya sahaja.

"Kalau perarakan pun cuma sekali saja, lepas itu habis. Kalau kita buat aktiviti kemasyarakatan kita boleh buat secara berterusan," katanya lagi.

Sementara itu, Perlis juga tidak akan mengadakan perarakan bagi sambutan kali ini, seperti juga tahun-tahun sebelumnya.

Ini disahkan oleh exco agama Islam negeri Jefri Othman yang berkata, Perlis sememangnya tidak pernah menyambut Maulidur Rasul secara besar-besaran

"Kita memang dari dulu lagi tidak sambut Maulidur Rasul secara besar-besaran seperti negeri lain," katanya.

DEMO NI TAKSUB DENGAN NIK AZIZ JUGOK KO???? ..hee ,,,,hee.... sapa songsang agaknya...??????????

melikapakjangak said...

Sdra Anonymous!
Sambutan maulidur-rasul tidak semestinya berarak di jalanan. Sambutan boleh dibuat dalam pelbagai bentuk sebagai tanda ingatan dan kegembiraan serta kesyukuran kita kerana diutuskan Rasulullah s.a.w kepada kita, Rasulullah s.a.w adalah ramatal-lilaalaminn.

Nak berlarak tak apa (tapi bila berlark janganlah pula sampai terlepas sembahyang atau bercampul gaul lelaki-perempuan bukan murim), tak mahu berlarak tak apa.

Pokoknya diadakan sambutan, setidak-tidaknya berselawat ke atas Jujunjungan Besar. Ada sesetengah di kalangan kita, berselawat maulud-rasul atas masjid pun tak mahu, kononnya bidaah, kerana nabi tidak pernah buat.

Secara lojiknya macam mana nabi nak berselawar ke atas dirinya sendiri. Itu namanya bersikap isi bakul angkat sendiri. Kalau umatnya yang buat tak 'kanlah baginda marah kerana selawat ke atas baginda itu akan berpahala.

Saya belum apat riwayat tentang sama ada nabi sendiri berselawat ke atas diri baginda atau tidak. Kalau berdasarkan dalam tahyat, berselawat adalah antara rukun sembahyang, tentulah baginda juga kena berselawat sewaktu sembahyang.

Yang berbangkit di Kelantan tidak sama dengan Johor, Pahang dan Perlis. Mereka tetap adakan sambutan, cuma tidak berarak. Mereka juga tidak timbulkan soal bulan maulud sebagai bulan yang tidak ada sebarang fadilat macam bulan Ramadan

Saya sendiri secara peribadi tidak bersetuju kalau soal-soal yang berkaitan dengan keagamaan diintergrasikan seperti kongsi raya atau tokoh Maal Hijrah diberikan kepada bukan Islam kerana soal agama tidak boleh dibuat sembarangan, kerana al-Quran ada tegaskan MU AGAMA MU, AKU AGAMA AKU. Kalau kita berlembut dalam soal keagamaan, maknanya kita menolak ketegasan MU AGAMA MU, AKU AGAMA AKU dalam al-Quran.

Dalam soal iSLAM kena tegas, tak boleh kata semua agama sama kerana Islam adalah agama yan paling istimewa dan ianya adalah yang terbaik dan yang diturunkan kepada manusia melalui Utusan-Nya yang terbaik.

Tak payahlah nak tunjuk kemesraan dan toleran dengan guna penyempit gaul-gaul makanan berkerabu pada perayaan tahun baru Cina misalnya atau kita memakaian pakaian yang menjadi pakaian tradisi orang bukan Islam ikut keadaan.

Seingat saya, tok-tok guru dulu terlalu berhati-hati dalam berpakaian. Mereka tidak pakai topi sudu atau cempia tetapi orang sekarang memakainya dengan selamba, ada ustaz, malah ada mubaligh yang pakai kopiah dan pada masa yang sama topi sudu di atas kopiah bila ada majlis-majlis tertentu.

Apa pun yang paling utama iman dan takwa mesti jangan goyah. Berbalah, berbahas, berselisih pendapat pun kena pastikan tidak sampai mencacatkan Islam, iman dan takwa kerana Islam, iman dan takwalah sebenarnya tiket ke syurga.

Berbaik sangka sesama Islam dari apa aliran dan fahaman parti politik sekali pun adalah lebih baik (malah dituntut) dari menolak sesama Islam dan melihat bukan Islam pula lebih baik berbanding dengan sesama Islam sedang Islam sesama Islam itu adalah bersaudara, Islam sesama Islam adalah ibarat sebatang tubuh.

Saya perhatikan sejak kebelakangan ini, umat Islam bertoleran hingga ke peringkat 'over', sekiranya ketoleranan melampau ini tidak disekat, kita akan menjadi buih sabun atau buih-buih di pantai, jumah kita ramai tetapi kita lemah dan tidak bermaya.

john said...

Salam...

x di nafikan abe li memang hebat dalam berhujah berbanding dengan pembaca dan pengomen. Ya, masing2 ada pandangan masing2.

Bakpo abe li rusing sangat dengan toleransi antara kaum?..adakah benda ni menyebabkan akidah kita tergelincir? adakah menyebabkan ketaqwaan seseorang akan berkurang sekiranya berkongsi chopstik untuk manggaul kerabu? perlu diingat apa yang dibuat itu pada perayaan budaya..bukan perayaan agama..kadang2 abe li suka menyempitkan universal agama islam itu atas nama meLAYU.

Abe li kato
"Yang berbangkit di Kelantan tidak sama dengan Johor, Pahang dan Perlis. Mereka tetap adakan sambutan, cuma tidak berarak. Mereka juga tidak timbulkan soal bulan maulud sebagai bulan yang tidak ada sebarang fadilat macam bulan Ramadan"
-setahu ambo kelantan ado jugok sambutan cuma perarakan je tak dok. Ceramah dan sembayang hajat dibuat jugak. mereka tidak timbiulkan soal fadilat mungkin mereka tidak tahu? TGNA dia tahu..sebab tu dia berani keluarkan isu ini. Inilah hebat bila seseorang itu berilmu dan beramal dengan ilmunya..bukan yang jahil mempersoalkan kelayakannya hanya kerana logik akal..Tak po Abe li teruskan 'menggali' kitab2 lamo rumoh abe li untuk mencari fadilat rabiul awwal.

p/s:ambo sapa lo ning pening dok pikir macamano idea zambry mb mahkamah buleh anjur raya Cino rumoh MB sendiri...hok ni betul2 'ssumbat' punya tindakan.....john kontroversi

ambo said...

Ya.. tuan2 jual lah Islam kamu kerana undi... maka berebut2 lah pas dan umno menunjukkan kemurahan hati masing2... kerana undi...

Walaupun CNY perayaan budaya.. tetapi isinya penuh dgn kesesatan.... siap ada god of prosperity @ dewa kekayaan (yg ni tak sesat ka??).. ada singa joget... dan pelbagai kepercayaan karut..... dulu tak boleh sekarang pelbagai alasan diberi utk menghalalkan tindakan masing2....utk UNDI

p/s: itulah beza kalau kita berilmu dan beramal dgn ilmu......

Lebai Mangkok Hayung said...

Ada ilmu tetapi tidak beramal, besar dosanya. Ada ilmu tetapi membiarkan orang yang tidak berilmu terus dalam keadaan tidak berilmu, juga berdosa.

Lebih baik ilmu sikit tetapi beramalnya banyak daripada banyak ilmu tetapi amalannya sikit.

Paling malang kalau berilmu tetapi takut akan kehilangan sokongan, kemerosotan pengaruh, kehilangan jawatan dan sebagainya untuk membuat teguran berlunaskan ilmu terhadap pelaku kemungkaran, apatah lagi kalau yang melakukannya kita anggap lebih berstandard, lebih berilmu dan lebih berkuasa dari kita.

melikapakjangak said...

p/s:ambo sapa lo ning pening dok pikir macamano idea zambry mb mahkamah buleh anjur raya Cino rumoh MB sendiri...hok ni betul2 'ssumbat' punya tindakan.....john kontroversi

KALAU BERDASARKAN KEILMUAN MR JOHN, APA YANG DILAKUKAN ZAMBRY BERCANGGAH DENGAN AGAMA, KENA TEGUR. TIDAK PAYAH DATANG KE PERAK PUN. TEGUR SAJA MELALUI EMAIL, LEBIH CEPAT.

SAYA SENDIRI BILA MENDAPATI PAK LAH SEMASA BELIAU JADI PM BUAT SESUATU YANG TAK BETUL, SAYA EMAIL BUAT TEGURAN DAN CADANGAN. DATUK SERI NAJIB SETELAH JADI PUN SERING SAYA EMAIL CADANGAN DAN TEGURAN, MALAH ADAKALANYA ADUAN.

KITA NYATAKAN PANDANAGN DAN PENDAPAT KITA, SOAL MAHU DITERIMA ATAU TIDAK, ITU URUSAN PIHAK YANG DITEGUR. BILA KITA BERBUAT DEMIKIAN, TUNTUTAN FARDU KIFAYAH TERLEPAS ATAS BATU JEMALA KITA.

SAYA JUGA PERNAH HANTAR SURAT TEGURAN KEPADA MENTERI BESAR KELANTAN, DATO' HAJI NIK ABDUL AZIZ NIK MAT, SURAT TULIS TANGAN (JAWI. SAMA ADA BELIAU SELAMAT TERIMA ATAU TIDAK KERANA DISEKAT TENGAH JALAN OLEH PEGAWAI-PEGAWINYA, ITU BUKAN URUSAN SAYA.

KALAU TAK SILAP SAYA, SELAIN DARI SURAT DIHANTAR KE ALAMAT PEJABAT, SAYA ADA TULIS SURAT YANG DI ALAMATKAN KE RUMAHNYA BAGI MEMENUHI TUNTUTAN FARDU KIFAYAH.

SAYA CUBA JUGA BUAT TEGURAN TERHADAP DATO' HUSAM MUSA MELALUI ALAMAT EMAIL YANG DIBERIKAN KEPADA SAYA, BUKAN NAK TUNJUK BISA, TETAPI SEKADAR MEMBERI PERINGATAN SESUATU DENGAN APA YANG DITUNTUT MELALUI SURAH AL-ASYR. SOAL DITTERIMA ATAU TIDAK TEGURAN YANG DIBUAT, DILUAR KEUPAYAAN SAYA.

Anonymous said...

Kata MKJ..... "Saya perhatikan sejak kebelakangan ini, umat Islam bertoleran hingga ke peringkat 'over', sekiranya ketoleranan melampau ini tidak disekat, kita akan menjadi buih sabun atau buih-buih di pantai, jumah kita ramai tetapi kita lemah dan tidak bermaya@

YANG TOLERANSI MELAMPAU PERINGKAT 'OVER' TU... ayat ini ambo setuju bahkan dok ikut nilai perkembangan politik Melayu & dakwah semenjak sebelum merdeka. Ada melayu 'over' ikut barat, penjajah, kafir.. hingga hari perlembagaan & undang2 negara yang bercanggah dengan syariah tak boleh ubah..... begitu juga sistem pendidikan & adat budaya yang mengikut nilai sekular & jahiliyyah tak berubah2. Umno... cakap dah banyak..nak Islam itu dan ini tapi cara hidup masih mendewakan amalan jahiliyyah.... menolak Islam sebagai sistem hidup... yang dikutip & dibesar2kan adalah benda2 khilafiyyah & yang furu'iyyah saja... seperti sambutan maulidirrasul, sambutan hari raya secara tidak syarie, pertandingan lagu alquran, kenduri arwah.... tapi perkara2 usul, fundamental ...pemurnian akidah, ibadah, 'aurat, munakahat, muamalat, siasah & khilafat, kawalan maksiat,amar ma'ruf nahi munkar, dll... ala kadar...tiada dipersungguhi..

berpuluh tahun toleransi UMNO dengan Cina, India ... serah beribu hektar bukit genting highland jadi pusat judi... bercambah premis pusat2 maksiat pelacuran, dadah, arak, judi.... bersepah2....., kerajaan UBN Perlis & Johor tukar cuti am hari jumaat (syayyidul ayam-penghulu segala hari) kepada hari ahad... , hukum melayu pakai serban naik motosikal, tapi skh pakai serban bebas... ada budak & guru melayu pakai serban/ purdah disekolah kena tindakan mahkamah, ..dll ... tiadalah puak2 umno ni bising... soal isu berarak maulid rasul di Pinang & Kelantan ... umno pura2 jagoh Islam..... INILAH LAKUNAN UMNO TERHADAP ISLAM.... Allah maha mengetahui atas hipokrasi mereka.... boleh percayakah kita terhadap UMNO???

ambo said...

"INILAH LAKUNAN UMNO TERHADAP ISLAM.... Allah maha mengetahui atas hipokrasi mereka.... boleh percayakah kita terhadap UMNO??'

Sebab itu jgn DITIRU perkara BURUK dari umno... kita jadikan sempadan... jgn di jadikan benchmark....

Kelak org akan kata INILAH LAKUNAN PAS TERHADAP ISLAM....

p/s: Allah maha mengetahui atas hipokrasi mereka.... (Ayat yg penuh prasangka...amat tinggi makam si penulis ayat ini..)