Saturday, February 20, 2010

MUNCUL KEMBALI (695)

Esok yang dinantikan

BERSAMA-SAMALAH kita tunggu esok dan kita lihat fakta royalti minyak Kelantan yang akan disiakan di akhbar-akhbar arus perdana dalam bentuk iklan sebagai yang tegaskan oleh Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamad sebagaimana berikut;


Kerajaan Siar Fakta Royalti Minyak Kelantan Di Akhbar Perdana

KOTA BAHARU, 20 Feb (Bernama) -- Kerajaan Pusat akan menyiarkan iklan satu muka surat penuh di semua akhbar perdana berbahasa Melayu esok mengenai isu royalti minyak di Kelantan bagi memberikan fakta sebenar kepada seluruh rakyat negara ini, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed.

"Esok seluruh rakyat Malaysia akan memahami dengan sejelas-jelasnya isu ini apabila semua akhbar akan menyiarkan iklan mengenai isu tersebut dan saya yakin fakta yang akan diberikan itu akan lebih meyakinkan semua pihak," katanya selepas Ceramah Perdana Isu Royalti Minyak di sini, pada Jumaat malam.

Ceramah anjuran Majlis Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) Kelantan itu turut dihadiri Timbalan Menteri Kewangan Datuk Dr Awang Adek Hussin dan Anggota Parlimen Pasir Mas Datuk Ibrahim Ali serta lebih 5,000 orang.

Mustapa yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan berkata selepas beberapa siri penerangan isu itu di beberapa tempat di negeri ini yang dianjurkan oleh beberapa NGO, penduduk Kelantan kini mula memahami isu sebenar royalti minyak itu.

Beliau berkata siri penerangan itu akan diteruskan lagi sehingga rakyat termasuk yang tinggal di pedalaman benar-benar memahami apa yang dituntut kerajaan Kelantan itu adalah tidak benar mengikut peruntukan undang-undang.

"Alhamdulillah setiap siri penerangan yang kita adakan, ribuan rakyat telah hadir mendengar penjelasan sehingga mengapa kerajaan Pusat bersetuju untuk membayar wang ihsan sebanyak RM20 juta pada bulan depan.

"Penjelasan ini mesti diteruskan sehingga ke kampung-kampung kerana kita tidak mahu mereka terpengaruh dengan perkara tidak benar seperti apa yang didakwa pemimpin pembangkang di Kelantan," katanya.

Sementara itu, Ibrahim berkata beliau masih menunggu sama ada kerajaan Kelantan mahu mengheret isu tersebut ke mahkamah atau tidak sebelum beliau membuat keputusan selanjutnya.

Ibrahim sebelum ini memberi tempoh sebulan kepada kerajaan Kelantan sejak 26 Jan lalu untuk membawa isu itu ke mahkamah jika benar mereka mempunyai hak untuk berbuat demikian dan jika tidak Ibrahim sendiri akan bertindak membawa isu itu ke muka pengadilan.

Tujuan Ibrahim hanyalah untuk membuktikan kerajaan Kelantan takut untuk membawa isu itu ke mahkamah kerana mahu menjadikan perkara itu sebagai modal semata-mata bagi pilihan raya umum akan datang.

Jika isu itu dibawa ke mahkamah, perkara itu tidak boleh diperdebatkan lagi secara umum sehingga kes itu selesai pada satu tempoh yang panjang.

Ibrahim berkata beliau akan bersama-sama kerajaan Pusat untuk mengadakan siri penerangan yang sama kerana tidak mahu melihat penduduk Kelantan terus ditipu pemimpin PAS. -- BERNAMA

9 comments:

Anonymous said...

Setopa mamat, awae adek, berahim ali ... ni dok rancang & usaha gali minyyok di perairan klate lebih dulu dari Ku Li, arwah Mohamad Nasir, arwah Mohamad Yaakob ... sebab tu puok2 ni lebih arif dari Ku Li & Tun Salleh Abbas .....Bahkan apo PM Najik kato tu betuuuuuuuuuuul belakoooo... mano boleh kritik Pemimpin2 Agung mereka, terutama Al-Allaamah Najibul khan al-tartari al-moggoli.... lompat selalu...unus kris telanjang tuu.... heh..heh..tak taksud ko umno, .. takmasuuuuuk....fulussss.... tau!!!

Eh cokek mok bolek... mano buleh royalti... royalti minyok ...ISA- Ikut Suka Aku le nok bagi pitih ihsan banyok mano, ko sapo... kuaso dok kat ku... hahaha... mu apo ddoli... sabah, sarawak aku bagi royalti ... klate, tganu aku bagi wang ihsan, bodo!!! sebab pok aku dulu yg tubuh petronas tuu.. mu tok baca akta & undang2.. sebab tu mu tak gheti... dok ikut Ku Li hok habis ges doh.... tengok Brahim ali tu cerdik, jogho rakyat.... hehehe.....

john said...

Salam...

isu royalti "siapa berbohong?"

Ayahkah? (Gemuloh Tun Razak)
Anakkah? (Tok Jib Gemuloh Tun Razak)

Nok tahu...tanya yang masih hidup pada zaman tu....huah..huah..huah..

Anonymous said...

assalamualaikum
guano berubah skit gambar n masshead abg li ni. sekala kapak alah ke lain... lo ni gambar kapak tu ngadap ko abg li..makan tuan kan...he he
ambo gurau jah tu

Budak Pondok Lubuk Tapah said...

Hok uduh orang belako...hok molek ok kitooo. Tok guru mu ajar lagu tu doh nak buat guano. Mu beraso tak ddoso, mugo senarai namo ado doh dalam syurgo. Tapi Allah bukan jenis makan bodek, Dia kelih buleh isi perut pedal hamba-hamba-Nya.

Kalu orang kena peruduh sobar san doakan supaya penuduh diampun dosoyo dan berhenti dari niat busuknyo, maka besarlah akan pahalayooooo. Ado pun kamadian daripadao itu. orag yang duduk asyik peruduh ko orang, samolah seperti duduk meghimpunnyo dia akan dia kayu api neraka untuk membakar akan dia diri dia adaonyooooo.

Begitu 'kan bunyik ayat kita-kita lamao Sdra MKJ menybabkan kefahaman terhadap maksud kitab di kalangan orang zaman ini agak kurang tepat.

Maki, tuduh, tohmoh, persepsi liar dan menamakan orang degan pelbagai gelaran yang bertujua menghina dilakukan tanpa rasa bimbang akan berdosa.

Apa nak jadi dengan umat Islamku?

Anonymous said...

Mulo2 kawe tok suko jugok kkecek uduh ni... tapi puok2 demo kkecek terlalu.. 'agas & takabbur bedo-ah', ... fitnah konspirasi .... zolim ... terhdp orae2 yae bukan umno.... terutamo yg ulamok2, pemimpin2 aktivis Islam, para daei... orae2 hok jjurus, soleh... yae bukan umno... orae spt nik aziz, haji hadi, anwar, nizar, dll.... yae seluruh hidup mereka dok penaikkan Islam... yae jaso2 besar terhadap perkembangan Islam oleh puok2 hok pemimpin2/ pnyokong2 umno dok cerca setiap hari tu... doh lebih pd had... demo cubo jenguk la blog2 pro umno .... conth... my kmu, dsb .. kadang2 tak lalu nok baco... teruk sangat bahasonya... macae la nik aziz, anwar, nizar.. ni bangsa Siam La hok makan babi, kkuro, bewok, kkatak tu... inilah perangai biadap & bangsatnya sesetengoh puok2 umno.....

Jadi lamo2 takleh tahan la kawe.... napoknya puok2 umno berkarat ni .... buke buleh buat kkira, tak gheti bbaso... tok make ajar.... hehehe...... hok feel huduh ramai daripada yang baik dalae umno.... kerana banyok dok kedarah rasuah & barang haram kot?... hehehe..... ini lah ajaran mahaguru che det ex-pm & al-allaamahu Najibul khan al-tartari al-moggoli.... kalu Genghia khan, hulgu khan, kublai khan, .. hidup lagi tentu mereka 'terkencing' dengar nama najibul khan... kerana pakar konspirasi & korupsi... takut jadi macae salah seorang rakyat tartarnyo 'aminah altantuya sharibu' .. bukan setakat dibunuh oleh agen2 Najibul khan ni... tapi hancur lebur mayat dibom dgn C4... kahkahkah... wahai belaci2 umno....kahkahkah....

lo ni agen2 najibul dok sebuk pulok... dgn karangan cerpen mahkamah- fitnah liwat anwar siri 2... heh heh...

sekali sekalo.. najibul khan bertitah .. hal2 1malaysia..., royalti minyak rakyat kelantan.... yae galok setopa mamat, awae adek, beghehim ali dok nganga tu...... hahahaha..... betapo bodonyo rakyat 1malaysia pado mato umno!!!!.....

Mat Lawi Ayam said...

Demo kena bawak bahasa-bahasa uduh tu dalam blog berkaitan, jangan dok ecer dalam blog ni.

Saya nampak blog ni cuba dikendalikan oleh pemiliknya ke arah membuka minda, berbincang dan berbahas tentang sesuatu isu untuk kebaikan bersama.

Mungkin kerana pengendalinya tidak berpihak kepada mana-mana parti politik sebagaimana yang didakwanya. Orang berkecuali penting, teruama untuk orang yang tidak taksub berparti politik macam saya.

Anonymous said...

Ambo setuju jugok dengan nasihat Mat Lawi Ayam ni.... bahasa jjurus jugok..... ambo terima nasihat demo tu.. terima kasih... adat kata.." orang berbudi, kita berbahasa... orang memberi kita merasa".... tapi kita jugak ada prinsip, orang gentelmen, kita gentelmen... orang cabar kejantanan, kita kena bertindak jantan jugok... kalu dok kena tindas & jajah minda sokmo oleh puok2 nok tunjuk gedebe tu!... tu darah orae klate sejati.... hehehe..

joostspring said...

anom bodo February 20, 2010 5:25 PM + campur berasa dri mu tu maksum..

perangai demo srupo do'oh2 dah dgn nik ajis....salah org npk,slh sendri amik susut bwh karpet sbb th dah bleh masuk syurga..

yg mu dok kata lmn web pro bn dok kutuk nik ajis,nuar,nizar n lain2 mu napok....LAMAN WEB PR HOK DUK PERUDOH KO NAJIB,ZAMBRY,TUN MU XSE AMIK KIRA PULAK....

perangai yahudi ni plg layak tuk org2 pas...

bila palestin serang israel..hbs org palestin kena kutuk n kata zalim, bila org israel serang yahudi..semua pakat duk senyap..

serupo do'oh dah perangai puak2 pas ni dgn perangai org yahudi

Anonymous said...

joostspring... demo ni jenis otak kkuro katup.... kulit belakang sediri tuu pon kalu boleh nok cat "biru" belako, baru demo anggap "cerdik" ... macae supit bajo padi cap ppalo ayae dulu tukar jadi cop "dacing", bumbung @ kapet masjid kalu krajaan BN buat/ beri... kala biru belako .... hehehehehe.....