Sunday, February 21, 2010

MUNCUL KEMBALI (701)

Seteru 'mak anak'?

Tengku Anis ke mahkamah

KIRI : Elia Suhana Ahmad , Tengku Anis Tengku Abdul Hamid


KOTA BHARU 21 Feb.
– Raja Perempuan Kelantan, Tengku Anis Tengku Abdul Hamid diperintah memberi tunjuk sebab pada 7 Mac ini kerana mengingkari perintah yang membenarkan isteri kedua Tuanku Ismail Petra melaksanakan perintah ex-parte oleh Mahkamah Tinggi Syariah di sini pada 4 Februari lalu.

Hakim Mahkamah Syarie, Mohamed Yusoff Awang membuat keputusan tersebut di dalam kamar selepas mendengar permohonan interlokutori (permohonan dalam permohonan) Elia Suhana Ahmad, 31, bersama peguamnya, Fakhrul Azman Abu Hasan di sini hari ini.


Selain Raja Perempuan, dua lagi responden yang dinamakan ialah Mohd. Shahrizan Zainal Abidin iaitu pengawal peribadi responden pertama dan Zaiton Hussein Merican, pekerja di Istana Kelantan.


Menurut Fakhrul Azman, mahkamah telah membenarkan pihak Elia Suhana mendapatkan kerjasama pihak polis untuk melaksanakan perintah tersebut dengan apa cara sekali pun bagi membolehkan responden mendapat hak giliran bersama Sultan Kelantan yang masih dirawat di Singapura.


Ketiga-tiga mereka dikehendaki hadir pada masa dan tarikh yang disebutkan untuk menunjukkan sebab mengapa mereka tidak patut dikenakan hukuman penjara selama tempoh tidak melebihi enam bulan.


Mereka juga boleh didenda tidak melebihi RM2,000 kerana melakukan kesalahan menghina mahkamah dengan mungkir atau gagal mematuhi perintah ex-parte Mahkamah Tinggi Kota Bharu pada 4 Februari lalu.


‘‘Elia Suhana sebelum ini telah mendapat perintah hak giliran eksklusif selama dua hari dalam seminggu, bermula Sabtu pukul 7 pagi sehingga Isnin waktu yang sama oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kota Bharu.


‘‘Tetapi perintah itu tidak dapat dilaksanakan kerana dihalang oleh responden pertama,” katanya.


Fakhrul Azman berkata demikian kepada pemberita selepas prosiding berlangsung yang turut dihadiri anak guamnya, Elia Suhana yang kelihatan tenang, berbaju kurung moden dan bertudung ungu.


Susulan daripada itu katanya, pihaknya menerima perintah pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM), Wisma Putra, Jabatan Imigresen dan mana-mana jabatan kerajaan hendaklah memberi kerjasama penuh untuk memastikan pelaksanaan perintah disempurnakan.


“Sudah enam bulan Elia tidak bertemu suaminya dan kali terakhir pada 12 Februari lalu, beliau tetap dihalang daripada berjumpa suaminya,” katanya.


Menurutnya, sebelum ini anak guamnya enggan membawa kes tersebut ke mahkamah tetapi selepas beberapa kali dihalang malah kunjungannya dibuat laporan polis atas alasan menceroboh, tindakan sewajarnya terpaksa diambil.


“Ketika Sultan Kelantan menerima rawatan, Elia Suhana melawat suaminya pada sebelah pagi untuk tidak menimbulkan kekecohan tetapi dia dilaporkan menceroboh, lantas tindakan ini dilakukan untuk mendapatkan haknya,” katanya.


Dalam perintah yang dikeluarkan hari ini, ia turut menyebut PDRM hendaklah menggunakan segala kuasa yang ada bagi memastikan perintah ex-parte itu berjalan lancar termasuk mendapatkan bantuan polis Singapura atau mana-mana pihak berkuasa berkenaan.


Seluruh rakyat Kelantan patut panjatkan doa supaya kes cepat selesai. Bila Allah halalkan poligami, pasti ada hikmahnya dan hikmah itulah yang dicari, jangan ikut hati dan rasa kerana ikut hati akan mati ikut rasa akan binasa.

3 comments:

Anonymous said...

Tu laa... Dulu, kalu sesiapa pegawai kerajaan atau sahabat Tuanku berpoligami, Raja Perempuan akan lakukan apa sahaja untuk menyekat kenaikan pangkat atau ditukar jauh2 dari tempat kerja. Hukuman 'buang dari istana' adalah sinonim kepada sesiapa yang berpoligami.

Sekarang dia kena hadapi sendiri kenyataan dan takdir Allah....

chegarMD said...

dok ccahga bapa hal peribadi mereka
ikut suks dia lah. biar berkubang ,nak tarik rambot ke ikut suka lah. tak ada kna mengena dgn rakyat.buat sibuk saja mu ni meli. ni hal rumah tangga mereka.

Anonymous said...

Nanti lah aku pun byk jugak nk share cerita psl Raja Ppuan kita ni....jgk psl Pemangku Raja yg dikasihi tp busy la.....

Nanti free aku masok....btw....aku mmg suka blog Abe Li ni....