Sunday, February 21, 2010

MUNCUL KEMBALI (702)

Sukan untuk pelajar: sepatutnya 'galak' bukan wajib

WAJIB memberi maksud 'mesti' yakni tidak boleh tidak kena diterima mandatori, tidak boleh mengelak, tidak boleh untuk tidak mahu walau dengan apa alasan sekali pun.

Oleh itu Kementerian Pelajaran sepatutnya akan 'menggalakkan' bukannya 'mewajibkan' pelajar sekolah menengah dan rendah mengambil satu jenis sukan bermula tahun depan.

Ini penting kerana hakikatnua bukan semua pelajar meminati sukan atau ada keupayaan untuk bersukan kerana pelbagai faktor, sedangkan kewajipan itu akan diberi kredit atau markah.

Kredit dan markah itu pula akan membuka peluang lebih cerah untuk pelajar meneruskan pelajaran mereka ke peringkat lebih tinggi, maknanya mereka akan diberi keutamaan dalam perebutan peluang, sekaligus akan mengancam peluang pelajar cemerlang yang tidak bersukan.

Jika diwajibkan pelajar mengambil satu jenis sukan, secara tidak langsung kementerian akan berlaku tidak adil kepada kalangan yang tidak berminat dan tidak ada keupayaan untuk bersukan.

Macam mana pula dengan mereka yang lebih cenderung kepada bidang kesusasteraan, kebudayaan dan kesenian. Apakah mereka tidak mampu beperanan sebagaimana mereka yang bersukan dalam memberi sumbanganbakti kepada negara.

Bukankah mereka yang berkemahran dalam bidang kesusasteraan, bahasa, kebudayaan, kesenian dan permainan tradisional juga berpotensi memberi sumbangan kepada negara.

Pada saya, selain dari Bahasa Melayu sebagai bahasa resmi negara, sains, matematik dan mata-mata pelajaran yang menjadi keperluan bagi pembinaan hidup pada zaman serba maju ini, yang kena wajibkan adalah mata pelajaran agama.

Penekanan dalam memahirkan setiap orang dalam bidang keagamaan secara tidak langsung akan dapat membantu mewujudkan warganegara yang lebih bermoral dan yang memperlengkapkan diri dengan nilai-nilai kemanusiaan.

Pelajar beragama Islam kena disyaratkan lwajib lulus mata pelajaran agama bagi mendapat sijil penuh manakala penganut Kristian, Budhha, Hindu dan sebagainya wajib lulus dalam mata pelajaran agama masing-masing.

Sukan, kesusasteraan, kebudayaan dan bahasa bukan bahasa pengantar hendaklah menjadi matapelajaran atau kegiatan yang digalakkan, bukannya yang diwaibkan kepada para pelajar.

Pada saya Kementerian Pelajaran jangan terlalu tergesa-gesa untuk menubah dasar sebelum mengambil pandangan dari pebagai pihak. Janganlah bila berkaitan dengan bidang sukan, maka pandanagn penggiat sukan sahaja diambil.

Pandangan dari orang sastera, budaya, bahasa dan sebagainya juga perlu diambil dan diberi pertimbangan supaya nantinya kes Pembelajaran dan Penjaran Matematik dan Sains Dalam Bahasa Inggeris (PMSI) tidak akan berulang

37 comments:

Abuzar said...

Pada pendapat saya sistem pendidikan kebangsaan kita sekarang perlu dirombak/ diperbaiki... kerana produk pendidikan hari ini ... banyak juga impak negatif kepada negara.. antara lain lahir generasi...

1- celik huruf tapi buta agama & buta sifat keperimanusiaannya ...
2- bergeliga otak tapi gersang hatinya...
3- petah berkata tapi kurang kemahiran kerja, tak produktif .....
4- manusia glamour tapi tanpa akhlak, moral & disiplinnya....

Sebab tu semakin ramai pengedar & penagih dadah, penjenayah, mafia, gengster, pembuli, along, pelaku maksiat, perasuah, penipu, penzina, perogol, pembunuh anak, sumbang mahram, pengkhianat bangsa, dll....

Ambo cadangkan agar sistem pendidikan tidaklah tertumpu kepada pencapaian akademik saja tapi menekankan juga kepada pembinaan akhlak, disiplin & patriotisme serta semangat & kemahiran bekerja.....

Kurikulum pendidikan kita sepatutnya dibahagi kepada 3, ...

A. Pembelajaran Akademik (IQ developmet): bahasa, matematik, s&t, dll

B. Pendidikan Sahsiah (SQ,EQ&PQ developmet): Asuhan Agama, Akhlak, kemahiran sosial, kesihatan jasmani & kewarganegaraan, ...

C. Pendidikan Vokasional (VQ developmet) : Kemahiran & keusahawanan..

Semoga kita lahirkan generasi yang berilmu, beriman, berakhlak & berkemahiran tinggi..... bangsa yang lebih cemerlang dan bertamaddun....

pokyakgawah said...

Peruntukan untuk pendidikan negara dikurangkan Kerajaan BN bagi 2010. Kononnya utk mengurangkan bebanan kerajaan dalam ekonomi gawat.

Katanya ke arah penjimatan perbelanjaan negara. Jimat belanja bagi golongan bawahan tetapi golongan atasan bagaimana. Program dibuat di hotel-hotel mewah, melancong ke luar negara sesuka hati, bershopping pun ratusan ribu ringgit. Kenapa hanya yang bawahan kena berjimat padahal yang di atas berboros macam duit bapaknya.

Rupa-rupanya disebalik penjimatan itu, ada HADIAH BESAR buat isteri tersayang.

Peruntukan untuk pendidikan terpaksa dikurangkan billion ringgit semata-mata memberi jalan kepada projek isteri tersayang PM, program Permata Negara. Warga pendidik dipaksa catu perbelanjaan.

Anonymous said...

salam pokyakgawah...
wahai saudara, ketahuilah bahawa sebahagian bersangka buruk itu adalah dosa. Apakah saudara selalu mengikuti pak-pak menteri yg saudara tuduh?. Bukankah nabi mengajar kita bersangka baik dan berlapang dada. Apakah saudara biasa mengikuti tok2 wakil rakyat negeri melawat luar negara. Semasa sy bersama tok2 wakil PAS melawat Thailnd,di mana masa tu sy sndri berjwatan dlm PAS, sy bleh tunjuk sore2 wakil2 hok demo dok puja...lebih kurang srupo jah... x soh sangka buruk kat org lah kalu hok kita pun supo..smpai jah..ppioh hile!

john said...

Salam...

Anon 3.14am..

pok yah tok berprasangka buruk. tetapi dio royak benda sengoti tak syak lagi doh. tu la kepado pak2 menteri keno jago tingkah laku, lo ni jame internet buat2 gapo2 ore tahu. Kalu doh terang2 buat saloh tok ser berprasangka buruk lagu mana? kawal la nafsu tuh.

saudara Anon, anda berhujah la lagu mana pun membela pemimpin anda, masalahnya pemimpin anda tak layan semua tu..sebalik anda yang mempunyai keikhlasan ambo raso tersilap pilih perjuangan kot...marilah bersama2 golongan2 yang berjuang mencari keredhoaan Illahi secara syumul...Amiin..

joostspring said...

KHAS utk saudara JOHN endoro yg selama ni duk sibuk2 kata TUN tolak hudud LIpas...


PERDANA MENTERI MALAYSIA

YAB Tuan Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat
Menteri Besar Kelantan
KELANTAN

Y.A.B. Tuan Haji,

PENGUATKUASAAN KANUN JENAYAH SYARIAH II 1993
DI NEGERI KELANTAN

Rujukan : MB(KN)(S)16/6/(26)
Bertarikh 8 Jun 1994

Pihak kerajaan pusat sentiasa berpandukan kepada kebijaksanaan (al-Hikmah) yang telah ditunjukkan oleh baginda Rasulullah SAW. dan juga para sahabat baginda khususnya al-khulafa ar-Rasyidun dalam melaksanakan ajaran Islam lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan hukum-hukum jenayah.

1. Jalan yang diambil oleh Kerajaan Pusat ini adalah juga berpandukan kapada kaedah yang terdapat dalam sistem pemerintahan Islam iaitu “tindakan pemerintahan adalah sentiasa bergantung kapada kepentingan ramai (muslihat umum).” Penguatkuasaan kanun jenayah yang digubal oleh Kerajaan PAS di Kelantan, menurut kajian sehingga setakat ini tidak menampakkan dan tidak menyakinkan pakar-pakar perundangan Islam yang tidak mempunyai sebarang kepentingan politik bahawa ia selari dengan ajaran dan kehendak Islam sebagaimana yang telah diuruskan dengan bijaksana oleh Rasulullah SAW. dan para sahabat.

2. Sepertimana yang Amat Berhormat sendiri sedia ketahui, KEADILAN adalah ASAS yang paling utama ditekankan oleh agama Islam apabila melaksanakan sesuatu perkara. Penekanan mengenai dengan keadilan adalah sangat terserlah dalam ajaran Islam lebih daripada penekanan yang terdapat dalam ajaran-ajaran yang lain dalam sejarah agama. Baginda Rasulullah SAW. sewaktu mengembangkan agama Islam ialah usaha menghapuskan ketidakadilan yang menjadi sebahagian daripada budaya dizaman itu.

3. Tidak perlu bagi saya menyatakan disini betapa banyaknya terdapat ayat-ayat Al-Quran yang menegaskan tentang pentingnya keadilan dan lebih banyak bagi ayat-ayat yang mencela sebarang jenis kezaliman. Disamping itu al-Quran juga sentiasa menggesa supaya dielak daripada terjadinya huru-hara dan Allah sendiri sangat tidak gemarkan kapada mereka yang menyebabkan huru-hara berlaku. Kita hanya bertindak balas terhadap sikap permusuhan dan serangan yang dilakukan terhadap kita. Di Malaysia, orang bukan Islam bukan sahaja tidak memusuhi kita tetapi mereka memberi kerjasama bahkan membantu kita dalam urusan-urusan yang bersangkutan dengan kegiatan dan amalan ajaran Islam.

4. Khusus mengenai undang-undang jenayah PAS di Kelantan, kajian awal menunjukkan dengan jelas bahawa undang-undang itu yang disediakan menerusi perjuangan sebuah parti politik ternyata bukan sahaja menyebabkan ketidakadilan akan berlaku tetapi, sebaliknya ia akan membawa kezaliman. Kebenaran kenyataan ini adalah berdasarkan kapada keterangan berikut:

joostspring said...

(i) Dakwaan bahawa undang-undang ini akan dikuatkuasakan hanya di kalangan orang Islam sahaja dan tidak digunapakai untuk orang bukan Islam akan menyebabkan ketidakadilan dan kezaliman yang ketara berlaku. Memang benar di zaman Nabi Muhammad SAW., orang Yahudi biasa dihukum di bawah undang-undang yang berada di dalam kitab Taurat mereka tetapi kitab Taurat mempunyai hukuman yang tidak berbedza dengan hukum-hukum dalam al Quran.

Mereka yang berzina umpamanya, akan dihukum rejam sama seperti hukuman terhadap jenayah yang sama bagi orang Islam. Justru itu tidak ada perbedzaan sama ada penjenayah dihukum di bawah undang-undang Islam atau Undang-undang Yahudi di zaman Nabi Muhammad SAW. Tetapi terdapat perbedzaan yang amat ketara di antara hukuman di bawah undang-undang yang ada sekarang dengan hukuman di bawah undang-undang jenayah yang dicadangkan oleh kerajaan PAS di Kelantan. Menghukum orang Islam dengan lebih berat tetapi orang bukan Islam dengan amat ringan untuk jenayah yang sama atau jenayah dilakukan bersama amatlah tidak adil dan merupakan satu kezaliman, sedangkan undang-undang PAS akan menyebabkan ketidakadilan dan kezaliman berlaku, maka undang-undang PAS tidak boleh diterima sebagai undang-undang Islam atau secucuk dengan undang-undang Islam ataupun selaras dengan ajaran Islam. Ia sebenarnya tertentangan dengan agama Islam.

(ii) Masaalah kesalahan merogol wanita, berdasarkan kapada undang-undang PAS, jika seseorang wanita yang belum kahwin melahirkan anak maka ini adalah bukti ia telah berzina dan akan dihukum mengikut undang-undang PAS, sedangkan apa yang sebenarnya berlaku ialah wanita itu adalah mangsa rogol. Mengikut undang-undang PAS jika ia menuduh perogolnya, tuduhan hanya boleh diterima sah jika terdapat empat orang saksi (yang terdiri daripada orang-orang yang baik, yang tidak melakukan dosa besar) yang menyatakan bahawa telah melihat dengan terang dan jelas bahawa yang dituduh telah merogol wanita berkenaan.

Seperti kita ketahui, melainkan dalam keadaan perang seperti di Bosnia diwaktu mana orang Serb merogol beramai-ramai wanita Bosnia, tidak mungkin jenayah merogol dilakukan di hadapan saksi-saksi yang terdiri daripada orang-orang yang baik. Jika saksi ini melihat dan mereka tidak menolong wanita berkenaan, mereka boleh dianggap sebagai bersubahat seperti penjenayah-penjenayah Serb bersubahat dengan perogol daripada kaum mereka. Jika ada pun saksi, dan mereka tidak membuat apa-apa untuk menolong mereka tidak boleh dianggap sebagai terdiri daripada orang yang baik, tetapi disebaliknya dianggap sudah bersubahat. Dengan itu tuduhan mangsa rogol akan ditolak dan perogol akan terlepas.

Keadaan di mana mangsa rogol dihukum salah kerana melahirkan anak di luar nikah dan perogol dilepaskan sebagai tidak bersalah kerana tidak ada saksi adalah sama sekali tidak boleh diterima oleh sesiapa pun sebagai sesuatu yang adil, bahkan ia adalah satu kezaliman yang dahsyat.

5. Hukum Hudud Islam bertujuan untuk memberi keadilan kapada semua pihak. Ia bukanlah bertujuan untuk melakukan kezaliman. Undang-undang PAS jelas menunjukkan ketidakadilan dan kezaliman yang ketara akan berlaku. Justeru itu undang-undang yang disediakan oleh PAS bukanlah undang-undang yang menepati ajaran Islam. Ia hanyalah undang-undang ciptaan PAS yang bertentangan dengan penekanan oleh agama Islam yang menuntut supaya menghukum secara adil dan menolak sebarang kezaliman. Kerajaan Pusat akan sentiasa berpandu dan menerima ajaran-ajaran dan amalan Islam dari semua aspek tanpa diheret oleh kehendak organasasi politik yang mempunyai kepentingan yang lain daripada Islam dan kepentingannya .

joostspring said...

6. Jika undang-undang PAS yang jelas mengandungi unsur-unsur ketidakadilan dikuatkuasakan dinegara ini, dan jika ia dikatakan itulah Hukum Hudud Islam maka umat Islam dan juga anggota masyarakat bukan Islam akan hilang kepercayaan Islam membawa keadilan untuk penganutnya. Ia juga memberi gambaran yang buruk terhadap agama yang suci ini dan menjejaskan imej orang-orang Islam di kalangan penganut agama-agama yang lain. Ia tetap akan menyebabkan penganut agama lain menjauhkan diri daripada agama Islam dan menyebabkan orang yang berminat memeluk Islam menolaknya.

7. Kerajaan Pusat tidak berhajat untuk bersubahat dengan PAS bagi melaksanakan ketidakadilan semata-mata untuk kepentingan politik dan sokongan oleh orang yang telah diabui matanya. Kerajaan Malaysia yang sentiasa dan terus mempertahankan ajaran dan nilai-nilai Islam tidak dapat membenarkan Kerajaan Pas menjalankan sesuatu yang bercangah dengan prinsip keadilan dalam Islam, maka Kerajaan Pusat akan mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap Kerajaan PAS demi menjaga maruah dan ketinggian martabat Islam dan penganut-penganutnya.

DR. MAHATHIR BIN MOHAMAD

15 Julai 1994

joostspring said...

ni lak kata2 aljuburi si ANUwar artatuk mengenai hukum hudud..

“Menurut IMAM SHAFIE perkara yang pertama yang perlu menjadi asas kepada membentuk hukum HUDUD adalah sesebuah negara itu perlu membangun dan sudah mencapai taraf maju.”

Jadi apa lagi halangan kita untuk bersatu selepas ini selepas jelas HUDUD tidak lagi menjadi faktor menjarakkan hubungan antara kita ?

Jelas bahawa UMNO / BN tidak menolak Hudud bahkan memberi respon dengan fakta fakta lengkap agar PAS memahami tetapi ia tetap sama menjadi isu dan diulang ulang menjadi isu utama mencari sokongan politik umat islam..
-----------------------------------

Selama ni kan puak2 pas selalu duk kata TUN tolak hudud pas ko rakyat..tp xpernah pun nak siarkan surat TUN ni ko rakyat...

selepas dr surat ni..tak dok pun tindakkan susulan dr pihak pas mengenai hudud..yg pas th nak politikkan hudud tuk raih undi...

KOMEN SIKIT JOHN SURAT DR TUN TU..nak dgr jgk pendapat demo..

joostspring said...

tambahan sikit sikit john..

http://www.youtube.com/watch?v=A7Zg9waZV3g&feature=related

john said...

Salam...

timo kasih joots..timo kasih...banyok2...

1.Hudud Pas?...inilah 'spin' utama umno..kalu gitu gak hudud ni zaman nabi jo la...kalu gitu Al-quran tu relevan zaman nabi jah la..

2.Undang Hudud yang Pas perkenalkan tu bukan TGNA jah buat joots..rujukan dio banyok joots melibatkan ulama' antarabangsa joots..demo menyokong hujoh yang tak tahu sumber stakat dari tun Mahathir yang pernah menghina janggut nabi bahayo joots..buleh gugur syahadah joots...

3.Hudud pas?...ok la mano hudud yang umno nok perkenal joots?..cabaran ni lamo doh ulama'2 pas dok cabarnyo..mano silap pakat2 betul...ado umno brani joots?..ko dale umno tak dok ulama?..joots, kito jange jadi buto hati joots..celik luas la..sedarlaa ulama' dale umno tempelan jah joots..tok leh buat gapo2...

Ambo nok ambik la so alasae hok demo bui tu..
"4. Khusus mengenai undang-undang jenayah PAS di Kelantan, kajian awal menunjukkan dengan jelas bahawa undang-undang itu yang disediakan menerusi perjuangan sebuah parti politik ternyata bukan sahaja menyebabkan ketidakadilan akan berlaku tetapi, sebaliknya ia akan membawa kezaliman."
-doh sumber pas kan al-quran dan hadis. Mesti kena ikut. Parti politik? Yo lah sebab melalui politiklah buleh kuaso pemerintahan kalu berjayo..ko nok suruh NGO? sister in islam? Abim?..demo ni ado kuaso ko?..

kesimpulan ambo..kalu kito ikut pemimpin 'jahil dan lagho' dalae islam...nga kito2 jadi lagu tuh..Nau'zubilla..hi..minazzalik.

p/s:demo tok soh bowok lah alasan ni..ambo tahu doh..SAMPPOOH...RUBBISH!!!

Anonymous said...

Joots & puok2 UMNO. mu ambik hujah2tuang gulu Mahathir alKutty al auta .. dijadi hadis & dalil qatie bagi tolak HUDUD?? Innalillah.......... ambo sokong john... tinggalkanlah orang2 yang memperolok2kan, permain2kan @ mempersendakan hukum Allah itu....

"Bersabarlah (wahai Muhammad) terhadap apa sahaja yang mereka katakan, dan ingatlah akan hamba Kami Nabi Daud, yang mempunyai kekuatan (dalam pegangan ugamanya); sesungguhnya ia adalah sentiasa rujuk kembali (kepada Kami dengan bersabar mematuhi perintah Kami).(surah saad:17)

Biarkanlah puok2 UMNO dengan alasan2 tak nok hudud... john... puok dia=puok dia, puok kito=puok kito ... janji kita dalam petunjuk & redhaNya..

"Tidakkah engkau melihat (bagaimana jahatnya) orang-orang yang bersahabat karib dengan kaum yang telah dimurkai Allah (dengan sebab kekufuran dan khianatnya)? Mereka itu bukanlah dari golongan kamu dan bukan pula dari golongan kaum yang tersebut itu (kerana mereka ialah golongan munafik) dan lagi mereka selalu bersumpah dengan dusta, sedang mereka mengetahui (bahawa mereka adalah berdusta). (surah mujaadalah-14)....

Anonymous said...

Salam buat John..
Bolehkah Islam tertegak melalui politik semata2?. Pertanyaan ini sengaja dilontarkan kerana nmpaknya PAS beriya-iya benar mengatakan ianya memperjuangkan Islam. Pada kami, Pas dengan jelas menggunakan Islam bg tujuan politik, lps tu canang kpd rakyat kononnya tak boleh pisah Islam dgn politik. Kita setuju Islam mmg tidak boleh dipisahkan dgn politik sbb dlm kehidupan, mmg tak dpt lari dari politik spt dlm nikah kahwin, jual beli dsbnya kena ada politik. Tapi nak royak ko John dan sekutunya, boleh kita pisahkan Islam dgn PARTI politik. Maknanya kalau pisahkan PAS dgn Islam tak ada masalah!. Di Thailand tak ada pun PAS, di Singapura tak ada pun PAS malah di Mekah sndiri pun tak ada pun PAS...Apakah org di Mekah telah memisahkan politik dgn Islam?
John,
PAS tak payah cakap banyak...PAS tidak ikhlas perjuangkan Islam, hanya nk menggunakan Islam utk tujuan politik semata2. ..Buktinya:
Islam tertegak atas empat syariat yg asas iaitu ibadah,muamalat, munakahat dan jinayat. Kita boleh tanya PAS, mengapa hanya ranting dari bab jinayat yg di perjuangkan habis-habisan, sdgkan bab-bab lain yg tiga lagi ditinggalkan. Ada kah John pernah melihat pada kain-kain rentang PAS yg berbunyi " Ceramah PAS: Tajuk: Bab jual beli, sila hadir beramai-ramai" atau " Ceramah PAS, Tajuk: Bab nikah kawin. Semua dijemput hadir" Kalaupun ada, hanya menggunakan taklid iaitu spt: "Ceramah Mulidur-rasul. Sila hadir beramai2", tapi isinya adalah ceramah politik PAS. Yang lain, memang tak ada, yg ada hanyalah ceramah2 politik! Saya ulang pertanyaan, Apakah Islam ini akan tertegak dengan hanya memperjuangkan bab politik sahaja dan meninggalkan bab-bab lain yang berkali ganda luasnya?. Janganlah menunjukkan hanya kita saja yg alim. Orang di luar PAS seseolah semuanya bodoh...cubalah belajar bertawadhuk. Jangan ego dan ria'. Tuhan marah John...Dalam UMNO, ada yg baik dan ada yg buruk. Demikian juga dalam PAS. Mustahil semuanya 'perfect'. Individu pun begitu...di celah2 kejahatan akan ada jg yg baiknya. Ambillah yg baik, jgn tolak semua walaupun kita benci pd nya. Belajarlah jd org bersyukur, bukan org yg sentiasa menghina...sy selalu mengikuti komen2 John...semuanya negetif...Tak betul tu. TGNA pun sy hormati kerana ada kebaikan yg dibawa olehnya. Yg buruk pun ada juga...tp apakah yg buruk itu nk ditimbulkan. Demikian juga pemimpin2 negara yg lain. Berlapang dada lah wahai saudara! wassalam

Anonymous said...

Anom February 24, 2010 9:27 AM, .. Ini satu lagi aktivis ideologi sekular... agama suku... politik suku......

Islam---> addin wa siasah ----> daulah Islamiyyah ----> khalifah Islamiyyah ( salah satu sunnah Rasul SAW, diwarisi kepada para khulafa' arrasyidin & Imamu ssolehin, imamul adil..... ) ....

Apa guna Saidina Abu bakar, Umar, Osman, Ali, dll ... jadi khalifah kalu tidak kena mengena dengan Islam atau syariat Allah atau sunnah Rasul?

Cuma hari ini... perjuangan politik Islam perlu wadah baru ... dalam konteks demokrasi semasa... mako perlu parti politik! Kalu dinegara2 arab, patani, india, pakistan, iran dll ... ada parti politk Islam masing2.... walaupun tidak nama PAS.... bagi Malaysia untuk masa kini... ada beberapa parti politik Islam, ... antara lain yang menonjol adalah PAS. Mako ramai pejuang & aktivis Islam dokongi PAS.... mungkin satu masa ada parti lain yang lebih mantap dari PAS dalam perjuangan Islam, kita ikut parti itu pulok!... parti hanya satu wadah saja... yang maududnya (pokoknya) adalah perjuangan politik Islam... ini tanggungjawab semua umat Islam diseluruh dunia....

Kerana menganut ajaran ideolologi pemisahan Islam @ agama dengan politik inilah umat Islam seluruh dunia dikuasai oleh puak2 Sekular yang berkiblatkan Zionis, Kapitalis /imperialis USA, Kolonialis Barat, .......

john said...

Salam...

Ambo sokong demo pulok anom February 24, 2010 9:48 PM.

main nga set2 umno ni payoh. dok ulae ayat "pas dok guno Islam sokmo" hakikatnyo dan nyo jahil gak lagu tuh la..pandai pulok berhujohnyo...seperti dibawah..:

"Buktinya:
Islam tertegak atas empat syariat yg asas iaitu ibadah,muamalat, munakahat dan jinayat. Kita boleh tanya PAS, mengapa hanya ranting dari bab jinayat yg di perjuangkan habis-habisan, sdgkan bab-bab lain yg tiga lagi ditinggalkan."

Ambo tok pehe bilo dio kato pas tinggal 3 yang lain. Nih nok royak..pas ambik belako ke empat2 hok demo royak tu..masalahnyo umno paling takut bab2 jinayah ni mugo keno atah palo dio..pah mula dok menagabae kok sernyo..

hormati tok guru tapi tok ser ikut apo yang diperjuangkan..ayat sedak ore2 umno..pegi lah...tak payoh hormat la..tok guru tok perlu ore hormat tapi menentang kebaikan yang diperjuangkan dalam politik....

Anonymous said...

Dato Nasir Pembantu Khas PM hina cina dan india
'India pengemis', 'Cina jual tubuh' - 12 laporan dibuat
Yip Ai Tsin


Sekurang-kurang 12 laporan polis dibuat ke atas pegawai khas Perdana Menteri, Datuk Nasir Safar berhubung kenyataannya yang berbaur perkauman pada seminar 1Malaysia di Melaka, semalam.

Menurut Pengarah Siasatan Jenayah, Datuk Mohd Bakri Zinin, semua 12 laporan itu dibuat di seluruh negara dan beliau memberi jaminan siasatan terperinci akan dijalankan.

Ditanya samada Nasir akan ditahan atau diheret ke mahkamah berhubung kenyataannya itu, Mohd Bakri berkata adalah terlalu awal untuk mengulas sementara siasatan dijalankan.

“Biar kami menyiasat terlebih dahulu. Kami mesti mengumpul semua fakta dan saksi. Hanya selepas itu, kami akan menentukan samada untuk menahannya,” katanya.

Ucapan Nasir di Melaka semalam itu menyebabkan puluhan ahli MIC, MCA dan perwakilan pertubuhan bukan kerajaan meninggalkan majlis berkenaan.

Dia dikatakan menimbulkan kemarahan hadirin apabila melabelkan kaum India dan Cina sebagai pendatang.

Selain itu, Nasir juga didakwa mengancam akan menarik balik kerakyatan mereka yang menentang keputusan kerajaan untuk menghadkan 12 matapelajaran sahaja untuk peperiksaan SPM.

Beberapa jam selepas Malaysiakini mendedahkan berita itu, Pejabat Perdana Menteri pada satu kenyataan malam semalam mengumumkan Nasir akan meletakkan jawatan.

Menurut kenyataan media itu lagi, kenyataan Nasir juga tidak mencerminkan pandangan perdana menteri.

Nasir, tambahnya, memohon maaf terhadap sebarang kenyataannya yang menyinggung mana-mana pihak

JHaZKiTaRo said...

salam maulidur Rasul dari bumi Dublin, Ireland.. blog walking kejap.. rajin2, jemput laa singgah ke my blog.. :)

Anonymous said...

salam buat anom February 24, 2010 9:48 PM

Anda tak faham statment yg saya buat. Jangan guna kepala lutut utk berfikir! Apa yg saya katakan bahawa kita tidak boleh memisahkan politik dengan Islam, tapi memisahkan parti politik dgn Islam mmg boleh. Dalam kehidupan, politik sangat penting dan sy bagi contoh spt dlm nikah kahwin, jual beli yg semuanya ada politik di dalamnya. Bagaimana nak menjadikan beras menjadi nasi, hendaklah ada kaedah yg tertentu iaitu menggunakan api utk menjadikan ianya masak. Ini sebahagian dari politik (sekadar contoh mudah). Inilah sebahagian konsep politik di dalam Islam. Jangan sekali-kali menyempitkan konsep politik. Saya nak tlg bagi tahu, tidak pernah ada politik kepartian di zaman Rasulullah SAW. Maknanya tidaklah ada pilihanraya. Cuba baca sirah rasulullah, tidak pernah ada pengundian pada zaman baginda. Saya cabar anda...tunjukkan kpd sy Parti apa yg ada pd zaman rasulullah?. Dalam al-Quran disebut hanya perkataan 'hisbullah' disebut dua kali iaitu dalam surah al-mujadalah ayat 22 dan at-taubah ayat 56, tetapi tidak membawa mksud kepartian. Saudara perlu faham dan jgn jadi ahli taklid semata-mata.

kedua, saya menyatakan bahawa kita boleh memisahkan 'parti PAS' daripada Islam. maknanya memisahkan parti daripada Islam tidak berdosa. Kalau berdosa memisahkan parti PAS daripada Islam, bagaimana dgn org2 yg tinggal di Pakistan, di Mesir, di Brunei malah di Mekah? Alangkan berdosanya mereka krn di sana tidak wujud pun parti PAS! Apakah saudara ingin MEWAJIBKAN semua org patuh dan taat kpd parti PAS dan kalau tak pilih PAS bermakna seseorang itu berdosa? Saya harap saudara jgn terkeliru antara parti politik dgn Islam. Saya tegaskan sekali lagi. PAS itu PARTI POLITIK manakala ISLAM itu adalah AGAMA yg suci. Untuk menjadi ahli PAS perlu mendaftar, ttapi untuk menjadi Islam seseorg perlu mengucap dan menerima syariat Islam. Apakah saudara ingin menyamakan antara agama dan parti?,

ketiga, (tambahan) Oleh kerana saudara begitu keliru dgn konsep dan istilah politik...maka perbandingan yg dibuat juga terlalu keliru!. Contoh: Kalau kita membandingkan seekor kucing, hendaklah kita bandingkan sesama kucing, spt kucing hitam dengan kucing putih...jangan sekali-kali kita bandingkan kucing dengan lembu...untuk mempelihatkan kecantikan kucing, maka kita bandingkan kucing tersebut dengan lembu. Sangat tidak tepat! kalau kita banding juga menampakkan keBODOHan kita. Analogi sy tadi boleh difahamkan begini: PAS tidak membandingkan partinya dengan UMNO, terlalu jarang...yg PAS selalu bandingkan ialah UMNO dengan ISLAM. Hasilnya PAS akan canangkan kpd masy bahawa UMNO tak selari dgn Islam. Mmg takkan sama...UMNO mmg mempunyai beribu kelemahan, kerana ianya ciptaan manusia, berbanding Islam yg diturunkan oleh nabi. Demikian juga PAS, jika dibandingjkan dengan Islam, mmg takkan sama...PAS juga mempunyai beribu2 kelemahan kerana PAS bukan agama!...Jd jgnlah keliru permainan politik! Kalau saudara keliru, akibatnya jadilah sembahyang dua imam di trengganu pada tahun2 80an, menikah 2 imam, darah org UMNO adalah halal! dan pelbagai lagi.

Anonymous said...

...sambungan

Perlu diingat!...PAS juga telah terang-terangan menolak isi Al-Quran. Perpaduan yg sgt dianjurkan oleh Allah,dijempt dan diulang berkali-kali oleh UMNO diketepikan begitu saja, sebaliknya mengambil org bukan Islam sebagai sahabat. PAS lebih memilih kepentingan parti melebihi kepentingan agama. Mana nas yg membenarkan begitu...?
Dalam Al-Quran Allah berfirman:

Sebenarnya orang-orang yang beriman itu bersaudara, maka damaikanlah antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat” (Surah al-Hujurat: ayat 10).

“Dan jika mereka (pihak musuh) cenderung kepada perdamaian, maka engkau juga hendaklah cenderung kepadanya serta bertawakalah kepada Allah. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui” (Surah al-Anfal, ayat 61).

Jelaslah bahwa Islam adalah agama perdamaian, Islam tidak menghendaki kehancuran yang diakibatkan pertikaian, pertentangan dan peperangan. Karena itulah menjadi kewajiban kita sesama muslim untuk senantiasa memelihara perdamaian, membina persatuan dan kesatuan ummat (QS. Al Ahzab (33) : 70-71).


dan banyak lagi...
hadith2 pula:
"Manusia yang paling Allah benci ialah yang berkeras kepala dalam perbalahan” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

"Tidak beriman seseorang dari kamu sehingga ia mencintai saudaranya sebagaimana ia mencintai dirinya sendiri ".

dan banyak lagi...

Akhirnya, janganlah menunjuk-nunjuk yg hanya kita yg tahu dan pandai...sedarlah bahawa dosa itu tidak dikira atas dasar parti politik, tapi atas dasar niat dan amalan. Fikir dua tiga kali!

Anonymous said...

pembetulan...
artikal anom February 26, 2010 9:45 PM
dan anom
February 26, 2010 9:46 PM (sambungan)

adalah khas utk menjwb tulisan anom February 24, 2010 9:27 AM, ..harap maklum.

Anonymous said...

Anom February 26, 2010 9:45 PM kata ... "Anda tak faham statment yg saya buat. Jangan guna kepala lutut utk berfikir! Apa yg saya katakan bahawa kita tidak boleh memisahkan politik dengan Islam, tapi memisahkan parti politik dgn Islam mmg boleh." ....

MEMANG SOHIH, PEMIKIRAN ANOM INI... SEKULAR... UMUM TELAH MAKLUM ... BILA MEMISAHKAN POLITIK DENGAN ISLAM, MAKA SEKULARLAH IA. MAKA TEORI ANOM INI CUBA MEMISAHKAN PARTI DENGAN ISLAM, BOLEH. TAPI DIA TERLUPA PULAK BILA PARTI TERPISAH DARI ISLAM, MAKA TERPISAH LAH POLITIK DARI ISLAM! DENGAN KATA LAIN PARTI TERPISAH DARI POLITIK PULA.....

WAHAI Anom February 26, 2010 9:45 PM yang terasa dirinya amat bijaksana tu, MU SEBUT MANA DIA PARTI POLITIK DIMALAYSIA YANG TIADA AGENDA POLITIK DIDALAM.... UMNO kah? PAS kah? BERJASA kah? HAMIM kah? ..... seingat aku.. "parti ubi kayu" atau "parti sagu" saja yang tiada politik didalamnya..... mu pangkahlah parti tu nanti... hehehe.... Aku tetap pangkah parti yang ada "politik Islam" didalamnya... aku niat pangkah pilih ketua kerajaan/imam negara ni satu ibadah! Aku pangkah pemimpin2 yang beriman, soleh dan adil.... atau sokong pemimpin2 bukan Islam yang bersekutu dengan pemimpin2 muttaqin ( aku ambil hujjah sunnah- seperti nabi pertahana kabilah2 bukan Islam yang bersekutu dengan beliau dari segi strategi politik...) .... Aku pohon redha Allah bukan yang lain...... Aku harap mu kaji dalam2... kerana mu berfikiran tinggi tidak seperti aku yang mu kata berfikir dengan kepala lutut nih... heh..heh..heh..

Anom February 26, 2010 9:45 PM kata lagi ... "kedua, saya menyatakan bahawa kita boleh memisahkan 'parti PAS' daripada Islam. maknanya memisahkan parti daripada Islam tidak berdosa." ... idea tinggi anom ini.... kalunok pisahkan dari Islam ... maka PAS mungkin akan jadi PKKS=parti kristian katolik semalaysia.... @ PHS=parti hadari semalaysia @ P1MS=parti 1Malaysia....hehehe... baru tenag hati anom nii... UMNO bagi anom ni tak kesah la kerana terang2 tak sebutkan namanya dengan Bahasa Melayu atau perkataan Islam didalam namanya...... umno memang pewaris penjajah inggeris.. hahaha.. bijak2..

Anom February 26, 2010 9:46 PM kata lagi ... "Perlu diingat!...PAS juga telah terang-terangan menolak isi Al-Quran. Perpaduan yg sgt dianjurkan oleh Allah,dijempt dan diulang berkali-kali oleh UMNO diketepikan begitu saja, sebaliknya mengambil org bukan Islam sebagai sahabat. PAS lebih memilih kepentingan parti melebihi kepentingan agama. Mana nas yg membenarkan begitu...?"

MU PASTIKOH UMNO TU 100% AHLINYA & PRINSIP PARTINYA IKUT ALQURAN & HADIST? SAMPAI MENOLAK UMNO MU KATO MACAM MENOLAK ALQURAN &ALHADIST RASULULLAH? MU PASTKAH UMNO MENGAJAK "PERPADUANG" DENGAN PAS UNTUK KEMBALI KEPADA SELURUH AJARAN ISLAM YANG BERPANDUKAN ALQURAN & ALHADIST? ATAU MU PASTIKAH PAS BERSAHABAT DENGAN PARTI BUKAN ISLAM ITU DILAKU DENGAN CARA YANG TIDAK SYARIE SEPERTI PUOK2 UMNO BUAT SEBELUM INI? ATAU MU PASTIKAH DALAM DAP & PKR TIADA SEORANG PUN ORANG ISLAM/ MELAYU SEPERTI MU .... SEHINGGA HARAM BERBAIK DENGAN MEREKA? MU PASTIKAH BAHAWA ORANG2 ISLAM DALAM UMNO LEBIH BAIK & MULIA DARI ORANG2 MELAYU/ISLAM DALAM DAP, PKR, PAS ...SEHINGGA MEREKA SETENGAHNYA DILAYAN BAGAIKAN KUCING KURAP OLEH PEMIMPIN/PUAK2 SEKULAR ASSOBIYYAH UMNO...?

Anom February 26, 2010 9:45PM & 9:46 PM Aku harap mu kaji dalam2... kerana mu berfikiran tinggi tidak seperti aku yang mu kata berfikir dengan kepala lutut nih... heh..heh..heh..

Anonymous said...

sambungan....

Anom February 26, 2010 9:45 PM & 9:46 PM ..... Aku raso mu bercakap pun tunggang terbalik hujjah mu sendiri... sekali mu kata "pisahkan Parti dengan Islam" ... kemudian mu kata PAS tak mau perpaduang dengan UMNO demiIslam .... bermakna mu akui yang PAS tu parti Islam pulok..... jenis mu ni tak boleh jadi pasukan perunding bagi pihak negara.. kerana boleh jual negara sebab orang lain senang lipat hujjah kontang dan songsang mu nih....

Aku memang tak berapa gheti jugak bab politik Islam ni... tapi dalam bodo2 aku ni la .... setakat hari la... aku tak nampak UMNO lebih baik Islamnya dari PAS..... atau UMNO lebih baik Islam dari PKR .... bahkan ramai tok2 alim/ ilmuan Islam dalam PKR lebih hebat, strategik & berkesan dakwah mereka kepada masyarakat plural di Malaysia hari ni...

Anom February 26, 2010 9:45PM & 9:46 PM Aku harap mu kaji dalam2... kerana mu berfikiran tinggi tidak seperti aku yang mu kata berfikir dengan kepala lutut nih... heh..heh..heh..

Anonymous said...

anom February 27, 2010 9:51 AM
dan anom February 27, 2010 9:58 AM..
anda adalah lambang politik keras keng..anda tidak cuba faham dulu apa yg dihujahkan. Tak baca smpai habis apa yg saya tulis. Cuba perhatikan...

1. Apa yg saya tulis begini:

"Apa yg saya katakan bahawa kita TIDAK boleh memisahkan politik dengan Islam, tapi memisahkan PARTI politik dgn Islam mmg boleh".

yg dia jwb begini:

MEMANG SOHIH, PEMIKIRAN ANOM INI... SEKULAR... UMUM TELAH MAKLUM ... BILA MEMISAHKAN POLITIK DENGAN ISLAM, MAKA SEKULARLAH IA. MAKA TEORI ANOM INI CUBA MEMISAHKAN PARTI DENGAN ISLAM, BOLEH. TAPI DIA TERLUPA PULAK BILA PARTI TERPISAH DARI ISLAM, MAKA TERPISAH LAH POLITIK DARI ISLAM! DENGAN KATA LAIN PARTI TERPISAH DARI POLITIK PULA.....

-nmpak sangat penulis ni dangkal pemikirannya, sbb dgn jelas sy katakan BAHAWA kita TIDAK BOLEH memisahkan politik dari Islam. Anda telah meyempitkan konsep politik. Ini tak lain kerana ajaran yg diterima adalah kurang tepat. Cukup sy jwb dgn pertanyaan ini...
a. Apakah politik itu hanya pada pilihanraya? Apakah Islam tidak mengajar politik dalam bab-bab yg lain, perkara-perkara yg lain spt yg sy contohkan. Dlam jual beli ada politik, dlm nikah kahwin ada politik dan sebagainya... maka politik dengan Islam mmg tidak dpt dipisahkan. Tetapi yg sy hujahkan ialah PARTI dengan Islam...memang boleh terpisah. PARTI tidak datang sekali dengan Islam. Berbeza dengan politik yg datang bersama Islam... jadi, nampaknya tak faham sangat lg ttg Islam bila anom menulis begini:
”TAPI DIA TERLUPA PULAK BILA PARTI TERPISAH DARI ISLAM, MAKA TERPISAH LAH POLITIK DARI ISLAM! DENGAN KATA LAIN PARTI TERPISAH DARI POLITIK PULA..... ”

Anom telah menyempitkan konsep politik dalam Islam. Pada dia, politik hanyalah dalam pilihanraya...politik kepartian...Apakah zaman Tok Kenali dulu sudah ada PARTI PAS, UMNO, PKR, DAP dsb..? UMNO ditubuhkan tahun 1946, PAS tahun 1951 sedangkan Tok Kenali hidup lebih awal dari itu. Bagaimana hukumnya Tok Kenali yg tidak pun sempat masuk mana-mana parti? Apakah Tok Kenali tidak berpolitik?. Jawapannya, Tok Kenali juga berpolitik, tetapi tidaklah politik kePARTian...Ini jelas menunjukkan bahawa politik itu BUKAN dengan hanya menganggotai mana-mana parti politik atau mengundi dlm pilihanraya. Konsep politik ini sangat luas dan mencakupi semua bidang dalam Islam...Jelas hujah saya...bahawa PARTI politik boleh dipisahkan dari Islam! , yg tidak boleh pisah ialah politik dgn Islam...Ianya berjalan serentak...

...bersambung

Anonymous said...

...sambungan

b. Kalau fahaman anda bahawa politik hanya ada pada parti politik dalam pilihanraya, apakah ada pilihanraya pada zaman Rasulullah? Kalau ada, tolong bagi tahu saya, Parti apa yg bertanding?

c. Masih dalam ungkapan ini...

"TAPI DIA TERLUPA PULAK BILA PARTI TERPISAH DARI ISLAM, MAKA TERPISAH LAH POLITIK DARI ISLAM! DENGAN KATA LAIN PARTI TERPISAH DARI POLITIK PULA....."

Saya tanya...PARTI apa tu..? Sampaikan bila terpisah PARTI dari Islam maka seseorang jadi sekular?. Apakah memisahkan PAS dari Islam kita akan jadi sekular? Siapa yg tubuhkan PAS? apakah ianya seorg nabi? Kalau kita tidak boleh memisahkan PARTI politik dari Islam, maka sama juga kita tidak boleh memisahkan UMNO, DAP, PKR dll dari Islam, kerana semuanya setaraf dgn PAS iaitu ianya juga sebuah PARTI POLITIK...Kalau dikatakan bahawa kita tidak boleh memisahkan PAS dari Islam, maka sama juga kita tidak boleh memisahkan DAP dari Islam...kerana DAP adalah rakan kongsi kpd PAS. Demikian juga kalau dikatakan bahawa kita mesti memilih PAS kerana ianya membawa ideologi Islam, bagaimana dengan kawasan yg tidak diwakili PAS tetapi diwakili oleh DAP? apakah kita mengatakan bahawa ianya mendokong idelogi Islam? Sedangkan pernah Mursyidul Am PAS mengharamkan umat Islam mengundi bukan Islam...Macam mana ni?...Nampaknya cukup keliru...! "The world of contrast"...Apa nak kata lagi..kecuali ungkapan arab yg berbunyi 'Tahaluf Siyasi', satu ungkapan yg nak mengHALALkan apa yg pernah di HARAMkan oleh mereka sendiri...'Tahaluf Siyasi' sndri pun masih khilaf dan yg khilaf inilah dijadikan sumber hukum oleh PAS. Pada saya, 'tahaluf siyasi' yg PAS buat sebenarnya bukan ditegakkan atas dasar Islam, malah mereka telah mengorbankan Islam dengannya! Contoh, selepas pilihan raya ke 12, lima buah negeri telah mereka menangi, dapat dilihat spt Di P. PINANG, PAS langsung tidak dapat bersuara kerana diperintah oleh parti kufur. Namun mereka tetap menyokong parti kufur ini kerana tahaluf. Aneh!. Begitu juga di Perak, suara mereka tenggelam terus, hanya Nizar digunakan untuk mengelabui mata PAS. Di Selangor, baru beberapa hri menang, sudah ada larangan azan. Arak yg dirampas oleh Hassan Ali terpaksa dipulangkan semula....Tahluf Siyasi?

2. Saya juga menulis begini...

"Dalam UMNO, ada yg baik dan ada yg buruk. Demikian juga dalam PAS. Mustahil semuanya 'perfect'. Individu pun begitu...di celah2 kejahatan akan ada jg yg baiknya. Ambillah yg baik, jgn tolak semua walaupun kita benci pd nya. Belajarlah jd org bersyukur, bukan org yg sentiasa menghina..."

Tengok betapa jwpan anom ni begitu bengong sekali...

MU PASTIKOH UMNO TU 100% AHLINYA & PRINSIP PARTINYA IKUT ALQURAN & HADIST? SAMPAI MENOLAK UMNO MU KATO MACAM MENOLAK ALQURAN &ALHADIST RASULULLAH?

Sedangkan apa yg hujahkan bahawa, PAS sering munuduh UMNO menolak Islam...dan mereka sendiri tidak sedar bahawa mereka juga telah membelakangkan Al-Quran... tengok tulisan saya...

"Perlu diingat!...PAS juga telah terang-terangan menolak isi Al-Quran. Perpaduan yg sgt dianjurkan oleh Allah,dijempt dan diulang berkali-kali oleh UMNO diketepikan begitu saja, sebaliknya mengambil org bukan Islam sebagai sahabat. PAS lebih memilih kepentingan parti melebihi kepentingan agama. Mana nas yg membenarkan begitu...?"
(Saya juga telah mengambil ayat2 Al-Quran sebagai contoh...)

...bersambung

Anonymous said...

...sambungan

3. anom ni tanya lagi...

"SAMPAI MENOLAK UMNO MU KATO MACAM MENOLAK ALQURAN &ALHADIST RASULULLAH?"

Tolong jawab...mana statement yg saya kata begitu?... Ni statement yg mu reka sendiri. Saya tak pernah tulis begitu....Faham mmolek! Kalau nak berhujah, biar secara ilmiah, baru nmpk kita ni cerdik...kalau kurang cerdik, jangan berhujah!

Anom.... anda jgn keliru dengan permainan politik. Kadang-kadang anda telah terperap dgn jerat syaitan, membelakangkan ajaran Islam... Persaudaraan Islam adalah melebihi kepentingan politik. Ketahuilah bahawa sistem politik di Malaysia bukanlah dari sistem Islam, ianya dibawa oleh barat. Anda tersalah masuk gelanggang...gelanggang dakwah adalah lebih jauh dan luas medannya bagi tujuan menegakkan Islam. Kalau anda menganggap orang UMNO adalah musuh utama yg perlu ditentang, anda silap...Orang UMNO juga adalah orang Islam dan bermatlamatkan Islam...cuma caranya adalah berbeza dan tidak sekali-kali diberi label ’Islam’. Ada hikmahnya...

4. Untuk pengetahuan anom ni.., sistem politik di Malaysia adalah diwarisi dari penjajah, kerana telah ditakdirkan oleh Allah kita terjajah oleh Barat. Mana-mana calon yg ingin bertanding dalam pilihanraya hendaklah terlebih dahulu membayar ’ wang petaruhan’. Tidak ada siapa pun yg boleh menafikan bahawa ini adalah judi!...Kalau menang, boleh dapat balik, kalau kalah...wang tersebut hangus...Takrif judi adalah ’mempertaruhkan dua petaruhan’. Macam mana Islam nak ditegakkan melalui sistem judi. Dalam kaedah Islam, matlamat tidak menghalalkan cara. Anda ingin perjuangkan Islam dalam satu sistem yg kotor umpama anda telah memasukkan sebiji kek yg sedap ke dalam sebiji pinggan yang berulat! Mungkin timbul persoalan, mengapa sistem ini tidak dihapuskan?. Jawapan yg panjuang lebar mmg boleh diberi, tapi cukup sy tanya, berapa kali PAS membawa usul ini ke Parlimen...tak pernah pun!.

Kadang-kadang malas nak berhujah dgn org PAS. Mereka hanya bertaklid tanpa membuat kajian dan rujukan...kalau nak jawab memang banyak lagi sy boleh jwb...tapi tulisan anom ni pun tidak lah menggambarkan tulisan yg ilmiah, hanyalah ammarah...pakai hentam jer... Tak larat nak layan!

Wassalam.

john said...

Salam...

Ni susah ni bila guna nama ANOM belaka ni, pening..tukar-takoir habbih..dua2 ore sedap belaka ni. Mungkin takut identiti terbongkar kot..tak po berani kerana benar..

p/s: Anom umno dan Anom Pas..cari namo la..senang ambo nok rujuk...ambo pilih hujah yang membela islam bukan kebangsaan seperti yang diketahui..

joostspring said...

john..oo..john

mmg kena dah r TUN we nama HUDUD pas..sbb pas buat hukum sesuka hati...lg stu,hudud pas kelate lain,hudud pas ganu lain..

geli perut kawe ble demo oyt nik ajis rujuk rmi pakar dlm buat undang2 hudud tu...wei john,bkn aper nik ajis mu tu upah org suruh wat ko??abg meli kita mesti tahu pasal ni...

patut dan memang patut hudud yg pas nak buat ni dipanggil hudud pas....pada zaman nabi xkre org isle ko kafir kl nak buat hudud dua2 kena pakai hudud..hudud pas ni,org isle jah kena..org kafir pulak nak pakai unde2 gapo john??? dr asri pun ada ulas pasal ni...HUDUD PAS ni mari mana pulak kau nak buat hudud kena ko ore isle jah???

bab rogol...tak dok 4 org saksi jatuh hukuman sebat secara automatik tanpa konpromi..konfirm r ramai org nak jadi perogol sbb tahu dah org yg dirogol xleh nak bwk saksi...demo kena pasang bodyguard 4 org sokmo r john ko anak tino demo..ke kl org rogol anak tino demo dan xdok saksi 4 org xpasal2 anak tino demo kena sebat 80kali..lagu ni ko john caro isle yg sebenar2nya??? skali lg kawe oyt..dlm link youtube tu pun dr asri ada ulas pasal kes2 rogol atau liwat ni..


dlm dunia ni mekah so jah guna hukum hudud....setahu kawe org kafir xdok bermastautin di mekah dan org kafir xdibenarkan masuk ke mekah(kl salah tlg betul la)...jadi automatik hudud terlaksana ke ats org isle saje sbb xdok org kafir di mekah ni....dan adakah kerana di mekah hudud kena ats org isle saja pas amik pakai hudud utk org isle saja tanpa amik kira faktor mekah tu sendri sbgi tempat larangan tuk org kafir????bleh ulas tak sikit john...

se lagi john..di mekah kl org kena rogol gapo hukum dan penyelesaian nyo..

joostspring said...

john..

kawe xdok la sampai nak kata nik ajis ni sesat...tapi bakpo la tok guru demo tu berehi sgt wat tubik fatwa yg bleh mengelirukan umat isle di mlysia ni..fatwa yg nik ajis kata demostrasi tu dibenarkan dlm isle dgn kata org sembahyang jumaat dan g haji tu adalah sama dgn berdemostrasi....org wat demo ni sbb gapo john??? bkn aper sbb nak tunjuk perasaan tak puas hati...lpas tu adakah sama demo dgn sembahyang jumaat dgn org g haji???sembahyang jumaat dgn org g haji ni nak tunjuk tak puas hati ko sapo???dlm dunia ni 2 org ulamak jah wat oyt demo ni sama dgn sembahyang jumaat dgn org g haji..nik ajis dan sore lg ulamak dulu2..kawe pun xpasti nama gapo,tp ulamak tu telah di tolak oleh ulamak2 lain sbb kata g2 dan dihalau dr madinah kl xsalah ambo sbb bwk fahaman tu.....

se lagi nik ajis ni..bakpo la busuk pedal manusia yg bernama nik ajis ni....bila haji hadi nak bermuzakarah dgn umno mengenai mase dpn org isle di mlysia si nik ajis ni tentang habis habisan...salah ko kl org pas dgn umno bergabung demi kepenting org2 islam dan melayu di mlysia???base peel hudud sunggoh nik ajis ni.....selama ni pas kata nak perjuangkan isle dan selama ni jgk la pas perjuangkan isle dr luar kerajaan memerintah...kl dah masuk dlm kerajaan bkn aper peluang tuk perjuangkan isle tuk dah terbuka luas...time ni la pas nak perbetulkan umno sebagaimana yg pas dakwa umno ni jahil bab2 agama...

sblm aper2 lagi pas duk sibuk dah kata takut pisang berbuah dua kali...acu try gak dulu sblm nak kata g2..zaman dulu xsama dgn zaman lani..lani zaman it,segala cerita begitu cepat tersebar...kl betul umno akn aniaya pas bila bergabung rakyat akn tahu dan rakyat akn hukum umno..ambo sendri pun akn hukum umno melalui PRU....kerana nik ajis rosak seluruh umat isle dan melayu di mlysia ni dek kerana pedal busuk..

john..

pasal nak bergabung ni bkn perkara mudah...di kalangan2 pemimpin2 bn pun kawe rase ramai tak setuju tambah2 lagi ketua2 bhgian bn dan adun2 bn hok jenis hidup segan mati tak mau...tapi kerana tuntutan dan keperluan..puak2 ni kena wat senyap dan pekak badak n dlm diam2 berharap agar perpaduan pas n umno xterjadi..nak bising2 xbrani takut kena tendang..puak2 adun bn dan ketua bhgian ni tahu dah kl pas dan umno bergabung peruntukkan kerusi tuk PRU akn dikecilkan dan kena kongsi dgn wakil2 pas..peruntukkan tuk bahagian pun tentu dah kena kecilkan.....

john...

berdasarkan suasana dan iklim politik pada hari ni..xpyah duk mimpi la PR akan memerintah di PRU akn datang..setakat nak angan2 kosong taik aye buleh r..

mantanpas said...

terima kasih John...
Saya sambut saranan John, sy masukkan nama kat sini...mudah John nak ggelar pah nih!..sy adalah anom February 28, 2010 8:48 AM yg menjawab tuduhan.
Silakan John. kita berdebat secara ilmiah dan 'bil hikmah'

wassalam.

joostspring said...

slamat datang sedara mantanpas...

ni john kawe paste youtube tuk tontonan demo...dan sapo pun leh tgk dan komen..

http://www.youtube.com/watch?v=SLcPltL2NDc
atau rujuk blog ni..
http://abu-syafiq.blogspot.com/2010/02/kritik-keceluparan-nik-aziz-terhadap.htm

"ayt dri mulut nik ajis dari VK pd minit 0.18-0.45 dan 1.00-1.20..."

demo dgr molek gapo nik ajis kata c2 john..dan demo fikir la dgn akal yg waras dan bandingkan dgn segala ilmu agama yg demo ada..

pandangan ambo..

palo korok mu ajis yg nabi muhammad ni serupo dgn org2 lain hok nama mat mse dia kecik dan sebelum lahir....mse dlm kandungan lagi nabi tu lain dr yg lain..pernah stu kejadian di dlm masjid,keluar cahaya dr perut ibu nabi semasa sedang mengandungkan nabi dan menerangi sekitar masjid...dan bonda nabi juga mendakwa bhwa kandungan dia adlah ringan seperti kapas....mase nabi dlm jagaan ibu susu baginda..dada nabi telah dibelah dan tompok2 hitam yg terdapat dlm diri baginda telah dikeluarkan dan dicuci....

dgn 2 kejadian besar tu buleh nik ajis samakan yg nabi muhammad ni sama dgn manusia2 lak..nyanyuk parok dah nik ajis ni..kelas2 otak sumbat dah...

kl ikut tafsiran nik ajis pd 0.18-0.45 dan 1.00-1.20 Allah hnya pilih nabi muhammad menjadi nabi setelah umur baginda 40thn semata2 dan sblm baginda berumur 40thn nabi ni serupo jah dgn org ramai2 ....gilo ko aper nik ajis ni eh???
Allah pilih baginda tuk jadi rasul terakhir mse baginda dlm kandungan lagi...dan pada umur baginda 40thn bru secara rasmi baginda dilantik sebagai rasul terakhir kpd umat di ats muka bumi ni..

semakin lama semakin musykil kawe ko nik ajis ni....

john said...

salam...

ambo doh tengok doh joots..timo kasih atas link tu..dan makluman jugok ambo sentiaso mengikuti kuliah tgna...

panje joots mengulas kali ni sbab gagoh dengan mantanpas ko?...

sorry la joots..apo yang demo link kan mengenai kuliah tok guru tu tak dok yang sesat..kacuali orang barangkali sesat seperti demo. demo keno faham istilah NABI denga RASUL dulu. kalu demo nok tahu buleh tanyo mantanpas tu. ambo raso dio buleh bagi huraian.

Demo jange lah nok menjahilkan orang lain kalu demo sendiri jahil dalam bab siroh nabi ni. demo padae dok ambik klip2 hok sekerat lagu tuh pah mula dok nok menyesatkan orang. Demo gi dengar belakolah kuliah dio. kalu raso tok puas hati demo lapor la ko jabatan agamo islam ko..ko mufti ko..kito tengok tindakan dio lagu mano?

kepado mantanpas, ambo nok tanyo? lagu mano kito nok mendaulatkan islam tanpa melibatkan politik DIZAMAN LO NI? adokah dengan cara kito jadi NGO yang bersekutu dengan umno? hujah demo mantap tapi ambo nok tanyo adokah hujah demo tu boleh mendorong pemimpin2 umno tok buat perkaro2 yang mungkar?..ambo nok tanyo lagi ko demo yang mantap ni..kenapa umno takut nak berhujah/muzakarah mengenai islam? itu yang ambo hairan. dalam blog ni mcam2 bagi hujah, tapi bila dicabar..siap koyak kertas lagi. Ambo raso ore srupo demo ni kena vokal dalam umno. jootsspering tok payoh la..tak dok hujoh..padae ambo jah hok ngaji skoloh atap jah...

p/s:guano abe li tok muncul2..komen dok suumbat sini la pulok...kalu tok sihat..ambo doakan cepat 'ssia'..

joostspring said...

john..

org kl dah otak bebal serupo mu payah r...

jelas dlm youtube tu nik ajis mu tu samakan nabi dgn manusia biasa...

mu akui ko yg baginda tu sama dgn manusia biasa seperti mana yg didakwa nik ajis??acu demo john...nak tahu jgk pendapat demo..

sedak john we xdok hujah..padahal sehabuk mu xleh nak jawab pertanyaan aku...nik ajis samakan org berdemo dgn sembahyang jumaat tu betul ko wahai sedara john,samakan nabi dgn manusia biasa sblm dilantik menjadi rasul masa umur 40thn tu betul ko dan hudud hanya jatuh kepada org islam sahaja ni betul ko john wei... ???

org dah taksub membabi buta payoh r..

kawe xde la hebat sgt ilmu agama tp Allah telah jadikan manusia ni beza dgn makhluk lain dgn we akal supaya kita bleh mikir...

john said...

mu nni joots...kalu aku aku kkasar mu kato aku suko ngato kokrae..ok..

jenis bengong la..nabi kae manusia ko malaikat..kae nabi pun wafat..ko tok guru rokyak dio ni malaikat tok mati?..sebelum umnur dio 40 dio nabi (manusio yang diberi hidayah utk diri dio) lepas terimo wahyu ( jadi rasul-kena sampai kan ko masyarakat la) tu yang rasminya..so bila dio sampaikan keno ikut belako lah..agamo ni bukan panduan individu..dio panduan alam..jange paka buah "kubur suku2"..sesat lagu tu..agamo ni keno ssapa belako biar pun pahit!

mu ni jenis geng2 hok pertahan nama Allah eh.perthan nama tapi hok Allah larae hok tu hok suko buat eh. Yusuf Qardhawi kato tak po geng2 mu kato tok leh. Quran kato tak po perlembagaan nasional umno kato tok leh..

Macae maulud jugok. Mu keno ingat tarikh sebenar nabi lahir pun ulama' tok pasti..geng2 mung jah dok sungguh belaroknyo (bahagie belarok la) hok nabi suruh tok buat, ambik hok mano untung jah..nok bekecek pasal agamo sangat kito nih, gi ngaji kitab denga us. Loh pondok geting dulu nuh..ulamak muktabar umno lo ni...pandai dok nyesat ko orang jah mu ning..

mu dok tepi jale kube kriae tuh..dok pun kat cbg 4 kube kriae pah mu laung kato..nik aziz sesat biar pecoh anok tekok tuh..aku raso kalu mu mati pun doh kiro jihad tuh...

p/s: maaf terkasar bahasa....

Anonymous said...

mantanpas said...February 28, 2010 6:41 PM

..sy adalah anom February 28, 2010 8:48 AM yg menjawab tuduhan.


he he he.. ...MANTANPAS RUPONYO.... ramai jugok ..... orae serupo .... Ustaz dato' nakhaie hj. ahmad.... mantan naib presiden PAS, dlll..... heh heh heh heh......

mantan katakan.... banyoklah hurai akliah supayo.... dilihat sefikrah/ seghupo dengan ketua2 Umno terutama Ketua dasar 1Malaysia = Malaysia Malaysian (ciplak dari DAP) = Malayan Union (Ciplak dari BMA- Harold MacMichael, Governor Edward Gent)= setengah rawi kata ciplak dari dasar yahudi 1Israel ................. selamat berjuang 1Malaysia... he he he...

aku tetap aku.... anom le jugok.... sekadar bicara rakyat tamada....

joostspring said...

john oo john...

org tanya lain g putar kot lain...hahahah..serupo hidup2 dgn tok guru demo si nik ajis.....

xaper r john..demo pakai la bulat2 segala buah tok guru demo tu...


mintak pandangan abe li ulas sikit pasal pelaq mulut nik ajis dlm youtube tu....

Anonymous said...

John..
Bakpo slamo ni k'jaan klantan jgk adakan perarakan sambutan maulud nabi? Bila Guan Eng ckp x nak buat, TGNA pun mengiyakan..ulas sikit John

john said...

salam...

ore tanyo ambo jawab...

"John..
Bakpo slamo ni k'jaan klantan jgk adakan perarakan sambutan maulud nabi? Bila Guan Eng ckp x nak buat, TGNA pun mengiyakan..ulas sikit John"

john jawab...

tiap2 tahun ko kelate belarok?..setahu ambo tok guru kato kelate selamo kening memae sambut maulud jugok tapi belarok tu rasonyo jare2 jah..dok pun tak dok rasonyo..

tok guru ulas mugo benda ni tok berdosa kalu tok buat. mace fahaman umno dio napok mace wojik belarok(bahgie belarok jah la) hok sunnoh nabi lain tok tahu nok kato eh.

Ambo nok tanyo pulok? bakpo umno tok berkokok pulok bilo negeri pahang, johor nga perlis tak dok perarokan?

So lagi apo relevan belarok bowok bedero umno?...huah..huah..huah...

P/s: nok tanyo ambo gi kat posting hok baru la..tutup buku doh hok ni..insya'Allah omo panje ambo ado..kalu ambo buat blog so sedak jugok...www.johnantiumno.blogspot.com...huah..huah..huah...chow!

joostspring said...

john..

dalil dan nas mana mengatakan bhwa hudud ni hanya utk org isle saja???