Sunday, March 7, 2010

MUNCUL KEMBALI (710)

Penangan taksub tabligh

KUALA KRAI - Seorang bapa dari Kampung Berangan, Jelawang, Dabong, dekat sini, sanggup mengahwinkan anak perempuannya yang baru berusia 11 tahun dengan seorang lelaki berumur 41 tahun selepas diperdaya lelaki terbabit bahawa perbuatan itu mengikut sunnah Nabi Muhammad SAW.

Ibu kanak-kanak terbabit, Siti Sarnan Mat Ail, 42, berkata, suaminya, Hussin Mat Salleh, 54, seorang berperangai 'lurus' asalnya cuba merahsiakan perkara itu daripada pengetahuannya sebelum terbongkar apabila anaknya, Siti Nur Zubaidah tidak pulang selepas dibawa keluar dari rumah pada 20 Februari lalu.

Siti Sarnan berkata, majlis ‘akad nikah’ lelaki terbabit yang juga ahli tabligh berusia 41 tahun dengan anaknya difahamkan berlangsung pada 19 Februari di sebuah madrasah berhampiran Masjid Besar Machang sebagai ‘nikah isyarat’ tanpa kehadiran Siti Nur Zubaidah.

“Keesokan harinya (20 Februari) selepas akad nikah itu, suami saya bawa lelaki tersebut datang ke rumah kami di Jelawang dan ambil Siti Nur Zubaidah dengan alasan nak daftar anak saya di sebuah sekolah tahfiz di Wakaf Bharu.

“Saya diberitahu mereka memang pergi ke sekolah tahfiz ini tetapi untuk menjemput anak lelaki tersebut yang sedang belajar di situ dan bukannya daftar anak saya,” katanya kepada Sinar Harian, di sini, semalam.

Siti Sarnan berkata, dia mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena berlaku apabila suami dan anaknya tidak pulang ke rumah tiga hari selepas itu.

Menurutnya, dia cuba menghubungi suaminya pada pagi Isnin, 22 Februari tetapi panggilan dijawab lelaki terbabit dan memberitahu suami serta anaknya tidak mahu pulang.

“Saya berkeras suruh mereka berdua balik dan pada jam 9.30 malam Selasa, saya telefon sekali lagi dan dia (lelaki tersebut) kata suami saya dan Siti Nur Zubaidah sedang bersiap nak balik.

“Bila pagi Selasa mereka masih belum balik lagi, saya pergi cari dan cuba hubungi telefon suami saya tetapi orang lain pula yang angkat sebelum saya dapat nombor telefon isteri pertama lelaki tersebut,” katanya.

Menurutnya, dia bersama isteri pertama lelaki itu kemudian mencari Siti Nur Zubaidah di rumah seorang lagi isteri lelaki itu di Kampung Kubang Bemban, Pasir Mas tetapi gagal sehinggalah suaminya (Hussin) pulang ke rumah pada petang Khamis, 25 Februari lalu dan memberitahu dua malam sebelum itu dia berada di Kuala Lumpur kerana menyertai rombongan tabligh.

“Waktu itu baru pecah rahsia rupa-rupanya suami saya yang taksub dengan tabligh ini sudah menikahkan Siti Nur Zubaidah dengan lelaki tersebut selepas diperdaya perbuatan itu mengikut sunnah Nabi sebelum pergi ke Kuala Lumpur dengan meninggalkan anak kami bersama kad pengenalan dan kereta dia (Hussin) di rumah lelaki itu di Pasir Mas,” katanya.

Siti Sarnan berkata, dia tidak dapat menerima hakikat Siti Nur Zubaidah yang masih di bawah umur dinikahkan dengan cara memperdayakan suaminya yang ‘lurus’ itu dan di luar pengetahuan jabatan agama Islam.

Siti Sarnan kemudiannya membuat laporan di Balai Polis Dabong pada 25 Februari lalu susulan kepada laporan sama di Ibu Pejabat Polis Daerah Pasir Mas sebelum itu.

Siti Sarnan juga meminta bantuan orang ramai untuk mengesan Siti Nur Zubaidah dan kereta Proton Iswara berwarna putih milik suaminya dengan nombor pendaftaran BEF 7599 yang turut dilarikan Shamsuddin.

Orang ramai boleh menghubunginya di talian 013-2272755, Koperal Zahari dari Balai Polis Dabong (013-9449868), Rashid Stong dari Radio Amatur (019-3355169); Ibu Pejabat Polis Daerah Pasir Mas (09-7908322), Rohana (019-2984883) dan Ahli Dewan Undangan Negeri Dabong, Arifabilla Ibrahim (013-9954162). - DIPETIK DARI SINAR HARIAN EDISI KELANTAN

36 comments:

Ustaz peminat kertok dan rebana said...

Satu iktibar. Jangan dok mudah terpedaya oleh lilitan serban, janggut panjang dan jubah labuh atau penjajat dari rumah ke rumah ajak orang buat kebaikan dan jauhi kemungkaran.

Iman sebenar berada dalam hatui sanubari.

mantanpas said...

Bukan semua yg berserban dan dan berjubah itu tak baik, malah majoritinya baik...Demikian juga jemaah Tabligh, bukan semua yg bersetuju pun pernikahan itu. Kesilapan individu tak boleh nak libatkan jemaah...hanya lah kes2 terpencil. Usaha dakwah mereka memang kita sanjung dan tidak boleh diperkecil...

pemudacakna said...

Sesuatu yang menjadi musykil dalam sibuk-sibuk berdakwah, nafkah anak bini entah kemana.
Harus waspada dengan makhluk yang menggunakan 'sunnah nabi' sebagai senjata untuk mengguntungkan diri sendiri.
Justeru itu dalamilah ilmu islam yang tulen agar tidak terjebak dengan dakwah yang menyesatkan kita.
wallahua'lam.

joostspring said...

Sekadar renungan....nak caya gak caya..xser caya gak sudah...tp kl btul la aper yg ditulis oleh salah sorang pengomen di blog kick ni..npk gaya pas akan bungkus di kelate PRU13 nanti...di kelate PAS adalah NIK AJIS..jatuhnya nik ajis,jatuh la pas.....

abg li ada tahu menahu ke pasal program ni??
----------------------------------
Rancangan retreat di Bachok adalah idea dan ilam Husam. Peserta DIHADKAN hanya kepada 18 orang sahaja yang terdri dari YAB Menteri Besar, YB Timbalan Menteri Besar, YB EXCO Husam, Anuar tan, Nik Amar Takiyuddin, Mejat Nizam, Fatah Mahmood, Wan Ubaidah, Che Abdulla, Ust fadli serta turut di jemput hadir dari Badan harian PAS Kelantan ialah Usta Mat Iraqi, (Dewan Ulamak) ust. Abdul Latif (Ketua Pemuda) Ustazah Zailah (Ketua Muslimat) Zaki Ibrahim (Setiausaha) Ust. Ahmad baihakki (Ketua Penerangan) Ab. Fatah (Pengarah JPN)

Husam telah m,endapat mandat melalui mesyuarat Dewan harian PAS Kelantan. Program di buat atas nama pejabat Menteri Besar. Semua penceramah yg membentangkan kertas kerja (aktivis dari JIM) dari suku sakat Husam Musa.

Rancangan Husam memang telah disusun rapi agar matlamatnya berjaya. Sebab telah ada usaha agar Tok Guru meletak jawatan, Orang utusan Husam telah mengemukakan idea ini pada Tok Guru, seorang vateran yang aktif berpangkat Dato’. Masih bertitle YB.

Antara cadangannya Husam akan menggambil alih kerusi MB dari Tok Guru, Nik Amar disebut sebagai Timbalan MB bagi meredakan suasana rakyat, dan Ustaz Ahmad Yakob pula akan dijadikan Speaker DUN. Apa yg disebut ada buaya di sebalik batu oleh Tok Guru inilah antara puncanya. Sebenarnya pada asalnya Tok Guru bersetuju dengan cadangan ni. tetapi mengubah kemudiannya.

Apa yang dimaklumkan oleh mereka yang 26 jam bersama Husam ialah:
1) Agar cuma Husam sorang dapat hadir menyambut keberangkatan pulang KDYMM Al Sultan Kelantan, sebab yang lain ada program di Bachok. Maka nyata lagi bersuluhlah hanya Husam yang perihatin sangat pada KDYMM Al-Sultan

2) Harapan dari retreat itu juga akan membuahkan agar Tok Guru Nik Aziz meletak jawatan selaku MB kerana keuzoran. maka pengganti yang sesuai ialah Husam Musa. Line di sebelah dalam pagar sudah clear. Hubungan diplomatik telah dijalin di Singapura (rujuk tulisan Kickdefella terdahulu)

3) antara pembentang kertas kerja ialah dari Mesir, kerana antara pemimpin PAS yang swetaraf dengan Ikwanulmuslimin ialah hanya Husam Musa sahaj di Malaysia. Cuma penceramah yang didatangkan khas itu tak sempat kerana kesuntukan masa serta ramai Exco terpaksa hadir ke Airport menyambut keberangkatan pulang KDYMM Al-Sultan.

Segala usaha dan tektik telah dibuat. Tetapi Allah masih belum menjayakan hasrat untuk menggulingkan kerjaaan Tok Guru Nik aziz di Kelantan. InsyaAllah usaha ini akan berjaya sebelum PRU – 13 nanti.

john said...

Salam...

timo kasih joots..menarik idea tuh..pah tu husam sore ko hok sambut sultan kelate baru ni?..

nok belago lagi husam nga tok guru tuh..tak po..tak po usoho lagi..baru ni failed doh...

pemudakucalakna said...

ISlam yg sebenar yg dimaksudkan oleh pemudacakna ialah ISLAM yg dibawa oleh BEND iaitu ISLAM HANDARI..ISLAM ini kalu isteri kita keluar rumah tak pakai tudung takper...itu hal remeh - temeh yg penting nya iman dalam hati...

joostspring said...

khas utk demo john....

pahe2 diri la gapo hok nik ajis kata ko nabi yg kawe post link youtube hr tu....

nabi ni serupo dgn org hok nama mat lain korak cek dia ajar mu ajis wei.....

-----------------------------------

Kelebihan Diri Rasulullah s.a.w

Posted on Mac 3, 2010 by albakriah

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين و الصلاة و السلام على رسوله المؤيد ببرهان القرآن, سيدنا و حبيبنا محمد و على آله و أصحابه أجمعين

PENDAHULUAN

Kesilapan dan keterlanjuran bukanlah suatu perkara yang asing bagi setiap orang sehingga para ulama yang merupakan pewaris nabi sekalipun. Ini adalah suatu hakikat yang telah dinyatakan oleh agama bahawa sifat maksum (terpelihara daripada kesilapan) hanyalah milik para nabi dan rasul. Di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Thobarani dengan sanad yang hasan berbunyi:

” ما من أحد إلا يؤخذ من قوله و يترك غير رسول الله “

Ertinya: “ Tiada seorang pun melainkan diambil dan ditinggalkan perkataannya selain Rasulullah صلى الله عليه وسلم “.

Imam Malik رحمه الله berkata:

” كل أحد يؤخذ من قوله و يرد عليه إلا صاحب هذا القبر يعنى رسول الله“

Yang bererti: “Setiap orang dipegangi perkataannya dan ditolak melainkan tuan empunya makam ini ( iaitu Rasulullah صلى الله عليه وسلم ).

Para ulama silam ditegur dan dikritik oleh ulama yang sezaman atau kemudian, merupakan realiti yang diketahui umum, malah perkara ini pun berlaku di zaman para sahabat رضى الله عنهم . Kritikan dan teguran itu bukanlah bertujuan memburuk-burukkan dan mengaibkan peribadi tetapi sebagai menzahirkan kebenaran yang wajib dianuti demi amanah ilmu yang dipikulkan ke atas bahu ahli ilmu.

Di antara mereka yang menerima teguran dan kritikan hebat daripada para ulama setiap zaman ialah Ibnu Taimiyah disebabkan fatwa-fatwanya yang bercanggah dengan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah. Fatwanya yang mengharamkan bermusafir untuk menziarahi Maqam Rasulullah صلى الله عليه وسلم jelas sekali bertentangan dengan nas syarak lagi membawa kepada merendah-rendahkan kehormatan Nabi s.a.w.

joostspring said...

Sesungguhnya umat ini tidak dapat menerima apa-apa sahaja yang boleh mengurangkan kemuliaan Rasulullah صلى الله عليه وسلم kerana sejak daripada zaman salaf lagi mereka diasuh dan dididik agar mencintai baginda صلى الله عليه وسلم . Apabila perasaan ini semakin malap daripada jiwa umat Islam, maka para ulama bertungkus lumus mengarang dan menyusun kitab-kitab sirah dan maulid di samping para umara (pemerintah) menghidupkan majlis sambutan kelahiran Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم dengan tujuan supaya perasaan kasih sayang terhadap baginda tidak terhakis.Para ulama mengambil perhatian yang serius terhadap perkara ini kerana kehidupan yang berlandaskan syariat dan sunnah tidak akan tertegak di kalangan muslimin tanpa wujudnya sifat mahabbah kepada Nabi s.a.w.
Hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, berbunyi:

” لا يؤمن أحدكم حتى أكون أحب اليه من أهله وماله والناس أجمعين

“Ertinya: “ Tidak sempurna iman seseorang kamu sehinggalah aku lebih dikasihinya daripada keluarganya, hartanya dan manusia sekaliannya.”

Kecintaan yang subur di dalam diri para sahabat r.a.d adalah melalui pergaulan mereka dengan Nabi s.a.w. Mereka menyaksikan sendiri ketinggian dan keluhuran peribadi baginda. Jenerasi terkemudian memupuk sifat tersebut dengan mendengar serta menghayati kelebihan dan keistimewaan Nabi s.a.w, seperti yang dilakukan di dalam majlis Maulid.

Keistimewaan Rasulullah s.a.w amat banyak sekali, memadailah firman Allah Taala (Al-Anbiyaa 107) menjadi bukti bagi hati-hati yang bersih daripada syak dan keraguan:

” وما أرسلناك الا رحمة للعالمين “

Adakah kemuliaan lain lagi setelah baginda diutuskan sebagai rahmat ke seluruh alam dan bagaimanakah dapat digambarkan sekiranya alam ini tidak dinaungi rahmat ilahi?Sungguhpun Nabi s.a.w dibangkitkan dari kalangan manusia, akan tetapi martabat baginda melebihi kedudukan manusia biasa seperti kata pujangga:محمد بشر لا كالبشر* بل الياقوت بين الحجر

Bermaksud:

“Muhammad itu seorang manusia tidak seperti segala manusia
Bahkan dia permata delima Di antara batu-batu biasa”Kelebihan Nabi Muhammad s.a.w bermula sejak di alam ruh lagi dimana baginda sudah bergelar seorang nabi seterusnya dalam kandungan, selepas kelahiran, di zaman kanak-kanak dan di alam dewasa sehingga baginda dilantik sebagai Rasul akhir zaman, bahkan kelebihannya mengatasi para malaikat dan para rasulNya yang lain. Maka bagaimanakah mungkin disamakan baginda dengan manusia biasa?

Di Alam Ruh Nabi Muhammad s.a.w ketika di alam ruh dipanggil ‘Nur’ dimana Allah Taala telah pun memberi pangkat kenabian kepadanya.Perlantikan baginda sebagai nabi di alam ruh adalah termasuk di antara sifat-sifat keistimewaan (خصوصيات) yang dikhususkan kepada Nabi akhir zaman ini.Daripada Nur inilah, dijadikan perkara-perkara lain dan dengannya, Allah Taala mengikat perjanjian dengan para nabi yang lain.

وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ لَمَا آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنْصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَى ذَلِكُمْ إِصْرِي قَالُوا أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُوا وَأَنَا مَعَكُمْ مِنْ الشَّاهِدِينَ * آل عمران (81)

Dan (ingatlah) ketika Allah mengambil perjanjian setia dari Nabi-nabi (dengan firmanNya):

“Sesungguhnya apa jua Kitab dan Hikmat yang Aku berikan kepada kamu, kemudian datang pula kepada Kamu seorang Rasul yang mengesahkan apa yang ada pada kamu, hendaklah kamu beriman sungguh-sungguh kepadanya, dan hendaklah kamu bersungguh-sungguh menolongnya”.

joostspring said...

Allah berfirman lagi (bertanya kepada mereka): “Sudahkah kamu mengakui dan sudahkah kamu menerima akan ikatan janjiku secara yang demikian itu?” Mereka menjawab: “Kami berikrar (mengakui dan menerimanya)”.Allah berfirman lagi: “Jika demikian, maka saksikanlah kamu, dan Aku juga menjadi saksi bersama-sama kamu.

”قال على: ” لم يبعث الله نبيا من آدم فمن بعده الا أخذ عليه العهد في محمد صلى الله عليه وسلم لئن بعث وهو حي ليؤمنن به ولينصرنه ويأخذ العهد بذلك على قومه.”

Ertinya: Saidina Ali Abi Talib berkata: “Tidak pernah sebelum ini, Allah Taala mengutuskan nabi semenjak daripada Adam dan para nabi selepasnya melainkan Allah Taala mengikat perjanjian keatas mereka dengan Nabi Muhammad s.a.w iaitu jika ia dibangkitkan semasa hidup maka hendaklah kamu beriman dengannya serta membantunya.Allah juga akan mengikat perjanjian tersebut keatas umatnya.

”عبدالرزاق عن معمر عن ابن المنكدرعن جابر قال: سألت رسول الله صلى الله عليه وسلم عن أول شيء خلقه الله تعالى؟ فقال : هو نور نبيك يا جابر! خلقه الله ثم خلق فيه كل خير و خلق بعده كل شيء….”

Ertinya: Abdul Razzak meriwayatkan daripada Mua’ammar daripada Ibnu Munkadir seterusnya daripada Jabir berkata:” Aku bertanya kepada Rasululallah S.A.W tentang seawal-awal sesuatu yang dijadikan oleh Allah Taala? Baginda menjawab:

“Iaitu Nur nabi engkau wahai Jabir! Allah Taala telah menjadikannya kemudian menjadikan padanya segala kebaikan dan menjadikan selepas itu setiap sesuatu……..

”عن ابن عباس ان قريشا كانت نورا بين يدي الله تعالى قبل أن يخلق آدم بألفى عام و يسبح ذلك النور و تسبح الملائكة بتسبيحه فلما خلق الله آدم ألقى ذلك النور فى صلبه فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم فأهبطنى الله الى الأرض فى صلب أدم
وجعلني فى صلب نوح وقذف بى فى صلب ابراهيم ثم لم يزل الله تعالى ينقلني من الأصلاب الكريمة والأرحام الطاهرة حتى أخرجنى من بين أبوي لم يلتقا على سفاح قط.”

Ertinya: Daripada Ibnu Abbas: ” Sesungguhnya bangsa Quraish adalah ia satu nur di sisi Allah Taala sebelum Dia menjadikan Adam di antara jarak dua ribu tahun. Nur tersebut bertasbih memuji Allah dan para malaikat bertasbih dengan sebab tasbihnya itu. Setelah Allah mencipta Adam, Dia melontarkan nur itu ke dalam sulbinya, maka Rasulullah S.A.W bersabda: Allah menurunkan daku ke muka bumi kepada sulbi Adam dan Dia menjadikan daku ke dalam sulbi Nuh seterusnya melontarkan daku ke sulbi Ibrahim. Kemudian sentiasalah Allah Taala memindahkan daku daripada sulbi-sulbi orang yang mulia dan rahim-rahim perempuan yang suci sehinggakan Dia mengeluarkan daku daripada keturunan kedua ibubapaku yang terpelihara daripada zina.

”عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ مَتَى وَجَبَتْ لَكَ النُّبُوَّةُ قَالَ وَآدَمُ بَيْنَ الرُّوحِ وَالْجَسَدِ قَالَ أَبو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ غَرِيبٌ…..

Ertinya: Hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah: ” Nabi S.A.W pernah ditanya: Bilakah ditetapkan bagi engkau pangkat kenabian? Baginda menjawab: Ditetapkan bagi ku kenabian antara diciptakan Adam dan ditiupkan ruh padanya.” Imam Turmizi menyatakan:” Hadis ini Hadis Hasan-Sahih yang Gharib…..

”عن ميسرة الفجر قال: قلت : ” يا رسول الله ! متى كنت نبيا؟ قال: وآدم بين الروح والجسد.

”Ertinya: Daripada Maisarah Al-Fajri katanya :” Kataku : Wahai Rasulallah! Bilakah engkau jadi nabi? Baginda menjawab: Aku menjadi nabi sedangkan Adam masih di antara ruh dan jasad.

joostspring said...

”رواه أبو نعيم في الدلائل وغيره من حديث أبى هريرة مرفوعا :” كنت أول النبيين في الخلق وآخرهم في البعث.”

Ertinya:”Abu Nu’aim meriwayatkan di dalam kitab Ad-Dalaail dan selainnya ada meriwayatkan daripada hadis Marfu’ Abu Hurairah: ” Aku adalah seawal-awal kejadian di kalangan para nabi dan terakhir diutuskan di kalangan mereka.”Abdul Razzaq berkata: “ Ibnu Uyainah mengkhabarkan kepadaku daripada Malik yang sentiasa berselawat :
اللهم صل على سيدنا محمد السابق للخلق نوره

Ertinya: “ Ya Allah! Rahmatkan keatas Saidina Muhammad yang terdahulu Nurnya daripada makhluk lain.”Imam Qasthallani menerangkan tentang sifat ketentuan baginda: “Adalah Muhammad s.a.w sudah menjadi nabi ketika Adam masih di antara ruh dan jasad.Para nabi yang lain tidak dilantik menjadi nabi melainkan pada ketika perlantikan sebagai nabi dan waktu diutuskan menjadi rasul.”


Dalam Kandunganعن إبن عباس أن أمنة بنت وهب قالت لقد علقت به تعني رسول الله صلى الله عليه وسلم فما وجدت له مشقة حتي وضعته

Ertinya: Daripada Ibnu Abbas: ” Bahawa Siti Aminah Binti Wahb berkata: Demi Allah! Sesungguhnya Aku mengandungkannya (yakni Rasulullah s.a.w) maka aku sedikitpun tidak merasai kesulitan sehinggakan aku melahirkannya”.

ورؤيا أمي الذي رأت حين حمل بي كأنه خرج منها نور أضاءت له قصور الشام

Ertinya: ” Mimpi bondaku yang melihat ketika mengandungkan daku, seolah-olah keluar daripadanya cahaya yang menerangi istana-istana negeri Syam”.Siti Aminah Mengetahui Kandungannya Adalah Nabi

عن يزيد بن عبد الله بن زمعة عن عمته قالت كنا نسمع أن رسول الله صلى الله عليه وسلم لما حملت به آمنة بنت وهب كانت تقول إني ما شعرت أني حملت به ولا وجدت له ثقلا كما تجد النساء الا أني أنكرت رفع حيضي وربما كانت ترفعني وتعود وأتاني آت وأنا بين النائم واليقظان فقال هل شعرت أنك حملت فكأني أقول ما أدري فقال انك قد حملت بسيد هذه الأمة ونبيها وذلك يوم
الإثنينErtinya:” Daripada Yazid Bin Abdullah Bin Zam’ah daripada ibu saudaranya berkata:” Kami mendengar bahawa Rasulullah صلى الله عليه و سلم ketika dalam kandungan ibunya, Aminah Binti Wahb berkata:” Aku tidak terasa mengandungkannya dan tidak merasa bebanannya (seperti yang dirasai oleh perempuan-perempuan yang mengandung) melainkan aku tidak mengetahui berhentinya haidku, barangkali ia berhenti daripadaku dan kembali pula. Aku telah didatangi seseorang ketika antara tidur dan sedar, ia berkata:” Adakah engkau sedar bahawa engkau sedang mengandung? Seolah-olah aku menjawab: Aku tidak tahu! Lantas ia berkata: Sesungguhnya engkau mengandungkan penghulu dan nabi umat ini. Demikian itu pada hari Isnin.” (Hadis ini telah dikeluarkan oleh Ibnu Sa’ad)

joostspring said...

Saat kelahiranلما كانت الليلة التي ولد فيها رسول الله صلى الله عليه وسلم إرتجس إيوان كسرى وسقطت منه أربع عشرة شرفة وخمدت نار فارس ولم تخمد قبل ذلك بألف عام وغاضت بحيرة ساوة ورأى الموبذان إبلا صعابا تقود خيلا عرابا قد قطعت دجلة وانتشرت في بلادها

Ertinya:” Ketika malam kelahiran Rasulullah صلى الله عليه وسلم , bergoncang istana Kisra (Raja Parsi) dan gugur daripadanya empat belas anjung serta padam api yang disembah oleh penganut Majusi Negeri Parsi yang mana tidak pernah padam sebelumnya sejak seribu tahun dan kering tasik bandar Sawah (sebuah tempat di negeri Parsi), di mana seorang Pendita Majusi yang bijaksana bermimpi unta-unta yang tidak ditunggangi, diekori belakangnya oleh kuda-kuda arab merentasi sungai Dajlah dan bertebaran keseluruh pelusuk negerinya.

”فلما فصل مني خرج معه نور أضاء له ما بين المشرق والمغرب ثم وقع على الأرض معتمدا على يديه ثم أخذ قبضة من تراب فقبضها ورفع رأسه إلى السماء: أخرجه أبن سعد

Ertinya:” Tatakala ia dilahirkan, keluar bersamanya cahaya yang menerangi di antara timur dan barat. Kemudian ia duduk di atas tanah bertelekan di atas dua tangan kemudian ia mengambil segenggam tanah lalu menggenggamnya dan mendongakkan kepalanya ke langit.” (Dikeluarkan oleh Ibnu Saad)

عن أنس قال: ” قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : من كرامتي على الله أني ولدت مختونا و لم ير سوأتى أحد ” رواه ابن عساكر

Ertinya:” Daripada Anas berkata: “ Rasulullah s.a.w bersabda: Di antara kemuliaanku di sisi Allah bahawa aku dilahirkan dalam keadaan sudah berkhitan dan tidak seorang pun melihat auratku.” (Riwayat Ibnu Asaakir)

عن ابن عباس عن أبيه العباس قال: ” ولد رسول الله صلى الله عليه وسلم مختونا مسرورا ” رواه أبو نعيم

Ertinya:” Riwayat Ibnu Abbas daripada bapanya berkata: “Dilahirkan Nabi صلى الله عليه و سلم berkeadaan sudah berkhitan dan tertanggal tali pusat.” (Riwayat Abu Nu’aim)

joostspring said...

Di Zaman Kanak-Kanak

” فما هو الا أن أخذته فجئت به إلى رحلي فأقبل عليه ثدياى بما شاء من لبن فشرب حتى روي وشرب أخوه حتى روي وقام صاحبي الى شارفنا تلك فاذا انها لحافل فحلب ما شرب وشرب حتى روينا فبتنا بخير ليلة فقال صاحبي يا حليمة والله ! اني لأراك قد أخذت نسمة مباركة ألم ترى ما بتنا به الليلة من الخير والبركة حين أخذناه ؟ فلم يزل الله عز وجل يزيدنا خيرا حتى خرجنا راجعين الى بلادنا فوالله لقطعت أتاني بالركب حتى ما يتعلق بها حمار حتى أن صواحباتي ليقلن ويلك! يا إبنة أبي ذؤيب ! هذه أتانك التي خرجت عليها معنا؟ فأقول نعم والله ! انها لهي فقلن والله ان لها لشانا حتى قدمنا أرض بني سعد وما أعلم أرضا من أرض الله أجدب منها فان كانت غنمي لتسرح ثم تروح شباعا لبنا فنحلب ما شئنا وما حولنا أحد تبض له شاة بقطرة لبن….

”Ertinya: “Aku (Halimatus-Sa’diah) mengambilnya (Muhammad) dan membawa ke tempat singgahanku. Kedua buah dadaku (yang kekeringan) menjadi penuh lalu ia meminumnya sehingga puas dan adik susuannya meminum pula sehingga puas juga. Suamiku pergi kepada unta betina tua kepunyaan kami tiba-tiba penuh labu susunya lalu dia memerah serta meminumnya, aku juga meminumnya sehingga puas. Kami bermalam di dalam kebaikan. Suamiku berkata: “Wahai Halimah! Demi Allah! Sesungguhnya aku berpendapat bahawa engkau telah mengambil seseorang diberkati.Tidakkah engkau melihat apa yang kita dapati pada malam ini daripada kebaikan dan keberkatan?”Sentiasalah Allah menambah kepada kami dengan kebaikan sehingga kami keluar pulang ke negeri kami. Demi Allah! Keldai tungganganku mendahului tunggangan-tunggangan lain sehinggakan teman-temanku berkata: “Wahai anak perempuan Abu Zuaib!Inikah keldai yang engkau tunggangi ketika keluar bersama kami tadi?” Aku menjawab: “Ya! Demi Allah! Lalu mereka berkata: “Demi Allah! Ia sungguh bertuah.” Sehinggalah kami sampai perkampungan Bani Saad. Tidak pernah aku ketahui suatu kawasan daripada bumi Allah yang terlebih gersang daripadanya. Sesungguhnya kambing-kambingku keluar mencari makan dan balik dalam keadaan gemuk kekenyangan lagi penuh dengan susu, lalu kami memerahnya sekehendak kami.Adapun penduduk sekitar kami , tidak ada seorang pun kambingnya mengeluarkan setitik susu……

”فبينما أنا مع أخ لي خلف بيوتنا نرعى بهما إذ أتاني رجلان عليهما ثياب بيض بطست من ذهب مملوءة ثلجا ثم أخذاني فشقا بطني واستخرجا قلبي فشقاه فاستخرجا منه علقة سوداء فطرحاها ثم غسلا قلبي و بطني بذلك الثلج حتى أنقياه ثم قال أحدهما لصاحبه زنه عشرة من أمته فوزنني بهم فوزنتهم ثم قال زنه بمائة من أمته فوزنني بهم فوزنتهم ثم قال زنه بألف من أمته فوزنني بهم فوزنتهم فقال دعه فوالله لو وزنته بأمته لوزنها

Ertinya: ” Sedang aku (nabi s.a.w) mengembala ternakan bersama saudaraku di belakang rumah kami, tiba-tiba didatang kepadaku dua orang lelaki berpakaian putih membawa bekas daripada emas yang dipenuhi salji, kemudian kedua-duanya memegangku lalu membelah perutku dan mengeluarkan jantungku. Mereka membelahnya lalu mengeluarkan satu darah hitam dan membuangnya. Mereka kemudiannya membasuh jantung dan perutku dengan salji tersebut sehingga bersih, kemudian salah seorang daripada mereka berkata kepada rakannya:” Timbanglah ia dengan sepuluh orang umatnya.” Lalu ia menimbang aku dengan mereka maka bersamaan timbangan aku dengan mereka itu, kemudian ia berkata:” Timbanglah ia dengan seratus orang umatnya.” Lalu ia menimbang aku dengan mereka maka bersamaan timbangannya, kemudian ia berkata lagi:” Timbanglah ia dengan seribu orang umatnya lalu ia menimbang aku dengan mereka maka timbangannya bersamaan. Kemudian ia berkata:” Tinggalkan dia, demi Allah! sekiranya engkau menimbangnya dengan sekalian umatnya nescaya timbangan bersamaan dengan mereka itu.

joostspring said...

”قال الواقدي…: ” لما توفى عبد المطلب قبض أبو طالب رسول الله صلى الله عليه وسلم فكان يكون معه وكان أبو طالب لا مال له وكان يحبه حبا شديدا لا يحبه ولده وكان لا ينام الا الى جنبه ويخرج فيخرج معه وصب به أبو طالب صبابة لم يصب مثلها بشىء قط وكان يخصه بالطعام وكان اذا أكل عيال ابي طالب جميعا أو فرادى يشبعوا واذا أكل معهم رسول الله صلى الله عليه وسلم شبعوا….”Al-Waqidi menyebut: “Tatakala Abu Muttalib meninggal dunia, Rasulullah s.a.w diambil oleh Abu Talib lalu sentiasalah ia bersamanya. Adalah Abu Talib tidak mempunyai harta dan ia sangat menyayangi Rasulullah melebihi anaknya sendiri, dia tidak tidur melainkan baginda di sisinya. Apabila baginda keluar, ia pun turut keluar bersamanya. Abu Talib menyayanginya di mana tidak pernah dia menyayangi suatu pun seperti itu sebelum ini. Abu Talib mengkhususkan makanan kepada baginda. Apabila keluarga Abu Talib makan beramai-ramai atau berasingan, mereka tidak kenyang, tetapi bila Rasulullah makan bersama-sama, mereka kekenyangan.

”وذكر الواقدي بأسانيده أن النبي صلى الله عليه وسلم خرجت به أمه الى المدينة ومعها أم أيمن وله ست سنين فزارت أخواله قالت أم أيمن فجاءني ذات يوم رجلان من يهود المدينة فقالا لي أخرجي الينا أحمد ننظر اليه فنظرا اليه وقلباه فقال أحدهما لصاحبه هذا نبي هذه الأمة وهذه دار هجرته وسيكون بها من القتل والسبي أمر عظيم فلما سمعت أمه خافت وانصرفت به فماتت بالأبواء وهى راجعة“Al-Waqidi menyebut dengan sanad-sanadnya bahawa Nabi s.a.w keluar bersama ibunya ke negeri Madinah, menyertai bersamanya Ummu Aiman, bertujuan menziarahi ibu-ibu saudaranya sedangkan ketika itu baginda berumur enam tahun. Ummu Aiman berkata: “Suatu hari aku didatangi oleh dua lelaki daripada kalangan yahudi Madinah. Mereka berkata kepadaku: “Bawakan Ahmad kepada kami, ingin kami melihatnya.” Maka mereka melihat kepadanya dan membeleknya lalu salah seorang daripada mereka berkata kepada rakannya: “Ini adalah nabi umat ini! Di sinilah tempat hijrahnya.Akan berlaku padanya peperangan dan tawanan yang dahsyat!” Tatakala Ibu baginda mendengar, ia merasa takut lalu membawanya beredar dan dia meninggal dunia di Abwa’ ketika perjalanan pulang ke Mekah.”

joostspring said...

Pemeliharaan Allah Taala

عن علي ابن أبي طالب: ” قال سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول ما هممت بشىء مما كان أهل الجاهلية يهمون به من النساء الا ليلتين كلتاهما عصمني الله عز وجل فيهما قلت ليلة لبعض فتيان مكة ونحن في رعاء غنم أهلها فقلت لصاحبي أبصر لي غنمي حتى أدخل مكة أسمر فيها كما يسمر الفتيان فقال بلى قال فدخلت حتى جئت أول دار من دور مكة سمعت عزفا بالغرابيل والمزامير فقلت ما هذا؟ قالوا تزوج فلان فلانة فجلست أنظر وضرب الله على أذني فوالله ما أيقظني الا مس الشمس فرجعت الى صاحبي فقال ما فعلت؟ فقلت ما فعلت شيئا ثم أخبرته بالذي رأيت ثم قلت له ليلة أخرى أبصر لي غنمي حتى أسمر ففعل فدخلت فلما جئت مكة سمعت مثل الذي سمعت تلك الليلة فسألت فقيل نكح فلان فلانة فجلست أنظر وضرب الله على أذني فوالله ما أيقظني الا مس الشمس فرجعت الى صاحبي فقال ما فعلت؟ فقلت لا شىء ثم أخبرته الخبر فوالله ما هممت ولا عدت بعدهما لشىء من ذلك حتى أكرمني الله عز وجل بنبوته“

Ertinya: Daripada Ali bin Abi Talib berkata: “Aku mendengar Rasulullah bersabda: “Tidaklah aku ingin kepada apa yang digemari oleh masyarakat jahiliah terhadap hiburan yang dimainkan oleh kaum perempuan mereka, kecuali dua malam sahaja, di mana Allah memeliharaku daripadanya. Suatu malam, aku berkata kepada sesetengah pemuda Mekah ketika kami sedang menggembala kambing penduduk Mekah. Ujarku kepada temanku: “Tolonglah tengok-tengokkan kambingku, aku ingin memasuki Mekah untuk bersiar-siar seperti pemuda-pemuda lain.” Lalu ia menjawab: “Baiklah!” Maka aku pun memasuki Mekah, sampai saja aku pada rumah yang pertama di sekitar Mekah, aku mendengar bunyi gendang dan seruling, lalu aku bertanya: “Apakah ini?” Mereka menjawab: “Sifulan telah berkahwin dengan sifulan, lantas aku pun duduk melihat, tiba-tiba Allah menutup kedua telingaku dan demi Allah!tidaklah aku sedar melainkan cahaya matahari mengenaiku. Maka aku kembali kepada temanku, lalu ia bertanya: “Apa yang engkau buat?” Jawabku: “Aku tiada buat suatu pun.” Kemudian aku ceritakan kepadanya apa yang aku lihat. Di malam lain pula, aku berkata kepadanya: “Tolong tengok kambingku, aku ingin pergi bersiar-siar.” Tatakala aku memasuki Mekah, aku mendengar seperti yang telah aku dengar pada malam sebelumnya. Aku bertanya lalu dijawab bagiku: “Sifulan telah berkahwin dengan sifulan, lantas aku pun duduk melihat, tiba-tiba Allah menutup kedua telingaku dan demi Allah! Tidaklah aku sedar melainkan cahaya matahari mengenaiku. Maka aku kembali kepada temanku, lalu ia bertanya: “Apa yang engkau buat?” Jawabku: “Aku tiada buat suatu pun.” Demi Allah aku tidak ingin lagi dan tidak akan mengulangi selepas dari peristiwa itu sehingga Allah memuliakan daku dengan kenabian.”Rasulullah Mengetahui Dirinya Nabi

joostspring said...

عن أبي ذر الغفاري قال: ” قلت: يا رسول الله! كيف علمت أنك نبي حين علمت ذلك واستيقنت أنك نبي؟ قال: يا أبا ذر أتاني ملكان وأنا ببعض بطحاء مكة فوقع أحدهما على الأرض وكان الآخر بين السماء والأرض فقال أحدهما لصاحبه أهو هو؟ قال هو هو؟ قال زنه برجل فوزنني برجل فرجحته“

Daripada Abu Zar Al-Ghifari berkata: “Aku bertanya: Wahai Rasulallah! Bagaimanakah engkau mengetahui bahawa engkau seorang nabi dan merasa yakin tentangnya? Nabi menjawab: “ Wahai Abu Zar! Aku didatangi oleh dua orang malaikat ketika aku di suatu kawasan di Mekah, yang mana salah seorang daripadanya berada di atas tanah manakala seorang lagi di antara langit dan bumi, maka salah seorang berkata kepada rakannya: “Adakah ini orangnya?” Lalu ia menjawab: “Dialah orangnya.” Ia berkata lagi: “Timbanglah dia dengan seorang lelaki.” Maka ia menimbang aku dengan seorang lelaki, lalu aku melebihi timbangannya…….”

Hukum merendahkan martabat Nabi s.a.w

Al-Qadi Eiyad menegaskan: “Sesiapa yang mencela Nabi s.a.w atau mengaibkannya atau menghubungkan kekurangan pada dirinya, keturunannya, agamanya dan salah satu daripada kelakuan-kelakuannya atau dengan sindiran atau menyamakannya dengan sesuatu bertujuan untuk mencela dan meremehkannya atau mengurangkan kedudukkannya, merendahkan dan mengaibkannya maka orang tersebut dikira sebagai mencela, sama ada secara kiasan atau terang-terangan.Seperti juga orang yang melaknat atau mendoakan sesuatu yang tidak baik terhadapnya atau mengharapkan berlaku kemudharatan ke atasnya atau menyandarkan kepadanya perkara-perkara yang tidak layak dengan martabatnya sebagai menghinanya atau berseloroh terhadapnya dengan perkataan yang tidak sopan atau dengan sesuatu musibah atau ujian yang pernah menimpanya ataupun merendah-rendahkannya dengan suatu daripada sifat-sifat kemanusiaan pada dirinya, nescaya orang yang melakukan perbuatan tersebut mesti dihukum bunuh (kerana murtad). Ini merupakan pendapat yang disepakati oleh para ulama dan imam-imam yang mengeluarkan fatwa semenjak zaman sahabat r.a.d hingga ke zaman seterusnya.”As-Syarqawi menyatakan dalam kitab Hasyiah Tahrirnya: “Di antara perkara-perkara yang menjatuhkan di dalam kekufuran ialah seseorang itu berkata: Nabi s.a.w telah kalah (peperangan). Sekiranya ia bertaubat nescaya dilepaskannya, jika tidak bertaubat maka dihukum dengan dipenggalkan lehernya. Para ulama mazhab Maliki dan Hanafi berpendapat bahawa tetap dihukum bunuh sebagai Hukum Had sekali pun dia bertaubat (serta taubatnya diterima).Jika ia berkata: Nabi berpaling lari atau cabut lari atau bertempiran lari atau lari bersembunyi atau umpamanya maka jelasnya, hukum perkataan tersebut samalah seperti perkataan: Nabi telah kalah (peperangan) kerana sama dari segi pergertiannya. Kemudian aku merujuk pendapat As-Syeikh Ali Syabramalisi di dalam syarah Mawahib dimana beliau menerangkan perkara itu serta membuat alasan bahawa perkataan tersebut adalah sama dari segi membawa kekurangan kepada Nabi s.a.w.”

joostspring said...

Keterangan

1) Apabila nyata kelebihan dan kemuliaan Nabi Muhammad s.a.w itu semenjak dari alam ruh lagi hingga seterusnya, tidak seharusnya mengeluarkan perkataan yang menyamakan baginda setaraf dengan manusia biasa. Ini boleh membawa kepada mengurangkan pangkat kemuliaan dan kelebihannya yang tertinggi di sisi Allah Taala.

2) Hubungan kita sebagai makhluk Allah dengan Nabi Muhammad s.a.w bermula semenjak daripada Nur baginda. Ini kerana setiap kejadian dicipta daripada Nurnya s.a.w malah Allah Taala telah mengikat suatu perjanjian di antara Nabi Adam dan sekalian nabi-nabi dengan Nur tersebut. Perjanjian ini bertujuan supaya para anbia beriman dengan Nur Muhammad s.a.w serta membantunya jika diutuskan ke dunia.

3) Sambutan Maulidurrasul telah difatwakan keharusannya oleh para ulama yang muktabar seperti Al-Hafiz Ibnu Hajar Asqalani yang bergelar ‘Amirul Mukminin’ dalam ilmu hadis, Al-Hafiz Abu Syamah (guru Imam Nawawi), Al-Hafiz Imam Suyuti, Al-Allamah Ibnu Hajar Haitami dan lain-lain. Penekanan para ulama sebagai pewaris nabi terhadap keperluan mengadakan sambutan maulid ini ialah untuk menanamkan rasa kecintaan ke dalam jiwa umat Islam terhadap Rasulullah s.a.w seterusnya membawa kepada menjunjung syariat Allah Taala serta dapat mengalahkan golongan musyrikin. Perasaan cinta yang sangat mendalam terhadap baginda adalah sifat yang sebati dalam diri para salafussoleh dan merupakan kesempurnaan iman bagi mereka yang memilikinya.

4) Kesan daripada sambutan maulid adalah terletak di atas individu umat islam itu sendiri. Ianya bergantung kepada cara pengisian dan sejauhmana penghayatannya untuk melahirkan kecintaan terhadap baginda s.a.w. Keberkesanan sambutan ini boleh diumpamakan dengan nilai solat lima waktu terhadap individu kaum muslim itu sendiri. Bagaimanakah cara ia melaksanakannya serta sejauh mana penghayatannya terhadap solatnya itu. Adakah solatnya berkesan pada mencegah dirinya daripada melakukan perkara mungkar?? Walaubagaimana sekalipun, solat itu mesti dilaksanakan.

joostspring said...

5) Di antara upacara sambutan maulid ialah membaca sejarah Nabi akhir zaman dan peristiwa-peristiwa yang berkenaan dengan kerasulanNya seperti penurunan Al-Quran, Israk Mikraj, Hijrah dan lain-lain. Kesemuanya itu terkandung di dalam Al-Quran dengan secara umum. Dengan mengadakan sambutan maulid yang mengandungi di dalamnya perkara-perkara tersebut, secara tidak langsung ianya berhubung rapat dengan Al-Quran itu sendiri. Oleh yang demikian, tidak timbullah saranan bahawa ‘Hari Nuzul Al-Quran’ terlebih utama disambut daripada ‘Maulidurrasul’.Justeru Nabi s.a.w yang diutuskan bersamanya Al-Quran dan ajaran syariat maka seolah-olah peribadi baginda s.a.w merupakan Al-Quran dan syariat itu sendiri. Ini terbukti di mana segala tingkah-laku dan akhlak Nabi s.a.w adalah gambaran serta terjemahan daripada isi kandungan Al-Quran untuk dijadikan contoh tauladan.Haram hukumnya mengeluarkan perkataan yang boleh menjejaskan ketinggian martabat Nabi Muhammad s.a.w serta boleh merosakkan akidah, sekalipun tanpa niat.

وان الرجل ليتكلم بالكلمة من سخط الله ما يظن أن تبلغ به ما بلغت, فيكتب الله عليه بها سخطه الى يوم القيامة

Ertinya: “Sesungguhnya seseorang lelaki yang berkata dengan perkataan yang dimurkai Allah dimana dia tiada menyangka perkataannya boleh pergi sejauh itu (mengundang kemurkaanNya), lalu Allah menetapkan kemurkaanNya dengan sebab perkataan itu hingga hari Qiamat kelak.”(Al-Hadis)
Kesatuan UmmahSebagai peringatan dan muhasabah bagi pihak-pihak yang berkenaan supaya berhati-hati dalam segala tindakan dan mengeluarkan pendapat yang boleh mengeruhkan dan merenggangkan perpaduan di kalangan umat Islam di kala mereka sedang berusaha menegakkan ‘Kalimah Allah Taala’ di atas muka bumi ini.Jangan membangkitkan isu-isu sensitif yang menafikan kesahihan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah dan isu-isu yang ternyata menyalahi syara’ atau boleh merosakkan akidah. Kita patut mengambil iktibar dengan isu yang pernah ditimbulkan yang meresahkan sebahagian umat Islam yang beraqidah dengan aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah seperti isu ‘Tidak Wajib Pelajari Sifat Dua Puluh’, ‘Sifat Dua Puluh Ialah Falsafah Yunani’ dan sebagainya.Hendaklah kita memberikan penekanan terhadap apa-apa jua sambutan yang dapat membangkitkan semangat keagamaan di dalam diri umat Islam seperti Israk Mikraj, Nuzul Al-Quran, dan lain-lain, lebih-lebih lagi Maulidurrasul s.a.w kerana di dalamnya melengkapi sambutan-sambutan yang lain.Adakah wajar mengatakan sambutan maulid itu bukanlah perkara penting dan menganggap sama sahaja samada ianya diraikan ataupun tidak sedangkan baginda semulia-mulia Nabi untuk dijadikan model yang sempurna. Allah Taala berfirman:

” لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة لمن كان يرجوا الله واليوم الأخر “(Al-Ahzab : 21)

Ertinya: “ Sesungguhnya adalah bagi kamu pada diri Rasulullah merupakan contoh tauladan yang begitu baik untuk mereka yang mengkehendaki Allah dan hari akhirat.”Kita sepatutnya mengwar-warkan tentang kelebihan Nabi s.a.w sebagai membenarkan firman Allah Taala:
” ” ورفعنا لك ذكرك (Al-Insyirah:4)
Ertinya: “Kami meninggikan sebutan tentang diri engkau.”
Tersebut di dalam tafsir Qurtubi: “Ditafsirkan ayat ini: “Kami meninggikan sebutan tentang dirimu di kalangan para malaikat, di kalangan orang mukmin di atas muka bumi dan Kami meninggikan sebutan tentang dirimu di Akhirat dengan mengurniakan kedudukan yang terpuji dan darajat-darajat yang mulia.”Siapakah lagi yang akan membela Nabi s.a.w dan mengagungkan kedudukannya ketika musuh Islam mencemar kehormatannya dengan tohmahan-tohmahan yang biadap sekiranya kita sebagai umatnya sendiri memandang remeh terhadap kemuliaannya?

DISEDIAKAN OLEH:

MAJLIS AHLI ILMU KESATUAN MADRASAH ISLAMIYAH MALAYSIA (ITMAM)

JUN 2008M/JUMADAS SANIYAH 1429H

joostspring said...

demo jgn belit pasal maulid pulak ni john...

kawe persoalkan yg nik ajis samakan nabi dgn manusia biasa...

kena jelas sini, ke demo putar belit ayt kawe..

bila kawe kecek xsertakan hadis dan ayt quran demo kata kate belawok john,demo kate kawe jahil sbb xikut hok pas kata dan sbb xikut tok guru demo tu...

dah john, kawe nak ikut bulat gapo hok tok guru demo tu kata gano???

ni kawe cut n paste artikel tu sbb nak we demo bukak sikit minda demo tu john...

hadis,ayt quran dan nas mana yg kata nabi ni serupo seperti mat hok duk kampung yg didakwa nik ajis tu..dan nabi ni serupo jah dgn org2 biasa sblm dilantik menjadi nabi pd umur 40thn...???

Anonymous said...

untuk joost & yang mereka seideologi dengannya...

QS. an-Nisa' (4) : 61
"Apabila dikatakan kepada mereka: "Marilah kamu (tunduk) kepada hukum yang Allah telah turunkan dan kepada hukum Rasul", niscaya kamu lihat orang-orang munafik menghalangi (manusia) dengan sekuat-kuatnya dari (mendekati) kamu."

QS. an-Nisa' (4) : 62
"Maka bagaimanakah halnya apabila mereka (orang-orang munafik) ditimpa sesuatu mushibah disebabkan perbuatan tangan mereka sendiri, kemudian mereka datang kepadamu sambil bersumpah: "Demi Allah, kami sekali-kali tidak menghendaki selain penyelesaian yang baik dan perdamaian yang sempurna"."

john said...
This comment has been removed by the author.
john said...

Last komen utk joots...

skali lagi,timo kasih atah artikel panje..ambo tok nafi dan memang betul lah artikel itu...

persoalannya?...you tube hok demo ambik separuh bertujuan nok mengelirukan ore jah tuh..demo kena dengar belako lah kuliah dio..

ambo raso demo nih jenis hok ambik kenyataan separuh2 tok guru nih..sebab tu jadi lagu tuh! demo gi cari cd/mp3 penuh kuliah tok guru tu kat jaafar rawas, kemudian balik dengar..dok pun nasihat ambo hok paling berkesan..demo dengar semuo skali koleksi kuliah dio..pah tu demo cari mano lagi kenyataan dio yang menyesatkan dan seroh ko rtm..buleh wak modal ngepen tuh..

kesimpulannya joots...jange ambik separuh2..dengar belako dulu...skali timo kasih.

pemudacakna said...

salam pada pemudakucalakna,
kering-kering demo buat fitnah ko kawe.
Kalu tok pehe hok kawe kato, demo tok soh dok kecek lah.
Nilah perangai orang kuat ugama. Orge kato lain dia ghoyat lain.
Keluar berdakwah adalah boleh, kalu nok tinggal bini, biar keperluan bini cukup segala-galanya dari segi lahir dan batin. Kalu tok cukup, takut dia berona pulak, gi ko sir tok tetu kalu.
Kalu sapa gi tok kelik, pah tu bini dok suruh orghe lain cari pulak. Moleh ko berdakwah lagu tu?
Ko tok guru demo ajar gitu?

AlHadi Tok Ayah Su (atas) said...

Orang Tabligh...
Orang Tabligh,
Ntah sape la yg bagi nama,
Sedangkan kita sumer kan sama,
Umat Nabi SAW semuanye,
Kerja dakwah kan tanggungjawab bersama,
Nabi dah xde, kalau kita tak buat, sape pula,
x kan la keje ustaz dan ulama saja,
Yg kita nih, xkan nak goyang kaki saje2?

(menurut laporan berita Astro & mufti Perak seratus ribu Melayu
murtad di Malaysia)
........tersebut dengn permohonan kepada Jabatan Pendaftaran Negara.
untuk rekod; sebanyak lebih daripada 250,000 kes yang sama
menanti di JPN untuk menukar agama, kenyataan & kajian Muti Perak.
Permohonan sejak tahun 2000 untuk buang perkatan Islam tetapi tidak
dibenarkan oleh JPN disebabkan tidak ada kebenaran dari Mahkamah
Syariah yang membenarkan.)

Orang Tabligh,
Lari!!Larii! Orang Tabligh dtg,
Yg tadi ramai,sekelip mata je dah ilang,
Yg td segar bugar dah tido terlentang,
Yg sakit kaki pun bleh terjun tingkap lari lintang pukang,
Heh..betul la kata orang,
Nak ajak manusia pada Allah bukannya keje senang.

Orang Tabligh,
Ajak keluar khuruj, bukannya nanti x pulang,
Yg baru dapat gaji pun kata xde duit,nak bayar hutang,
Yg tadi sihat pun tiba2 migrain plak datang,
Yg menganggur pun buat2 sibuk bukan kepalang,
Heh, dakwah ni takat cakap je mmg la senang,
Cuba buat, mmg nak kena sabar,nak kena tenang,
Lain la kalau ajak pada dunia, bondong2 org dtg.

Orang Tabligh,
Lorong ke lorong, hati ke hati, pintu ke pintu,
Jumpe sumer orang tak pilih bulu,
Dari ustaz sampai le kutu,
Sume nak ditemu,
Nak diajak pd Allah yg satu.

Orang Tabligh,
Jalan bawak periuk belanga,
Dipandang org takat sebelah mata,
Dituduh jahil,tinggal dunia perkara biasa,
Walaupun kekadang pedih gak telinga,
Nabi dulu2 pun kan selalu kena,
Dituduh dusta, dipanggil gila,
Itu Nabi, apatah lagi kita,
Yg banyak salah,yg banyak dosa,
Takpe2, Allah kan ada,
Yg Maha Mengetahui,yg mana intan, yg mana kaca.

Orang Tabligh,
Kekadang buat silap...adat la manusia,
Mmg tgh nak belajar2 tiru sahabat(r. anhum) yg dah terbukti berjaya,
Terpancung, terlaser..sori, bukannya sengaja,
Nak dapat hikmah dlm berdakwah mmg amik masa,
Kena keluar lagi dan lagi la nampaknya.

Orang Tabligh,
Ada kat mana2,
Kat US, Afrika, kat Israel pun ada,
Dari petani, engineer, sampai la Raja,
Pelbagai adat, perangai beza2,
Tapi bleh makan dlm dulang yg sama,
Bila keluar jemaah sumer dilayan serupa,
Bila nak berpisah..isk2. .kluar plak air mata.

Orang Tabligh,
Nak hidupkan sunnah Nabi,
Janggut, jubah,seluar atas buku lali,
Kalau nak diikutkan, mmg ader byk lagi,
Kekadang tu kena gak perli,
"Kita skang kan di zaman IT"
"Tak main la sunnah2 nih!"
Jgn la mcm tu bang, kita kan nanti mati,
Kang menyesal esok, sapa yg rugi?
Kan diri sendiri..

Orang Tabligh,
Manusia biasa, ada hati,
Sedih bila diperli,sakit bila dimaki,
Bila tinggalkan rumah, rindukan famili,
Kalau nak ikutkan hati, mmg nak dok rumah, bergurau dgn bini,
Or ajak anak main lari2,
Or layan PS2 sampai pagi,
Tapi untuk mengejar kebahagiaan abadi,
Kena korban lagi dan lagi,
Yela..hidup ni kan cuma sekali,
Kalau sekang tak buat jyunbi(persiapan) , bila lagi?

Orang Tabligh,
Malam2 doa hidayat,
Fikir risau,camne nak selamatkan umat,
Supaya di akhirat suk semua selamat,
Orang skang ingat hidayat bleh senang2 dapat,
Tak perlu susah2,tak perlu keringat,
N tak mau plak jumpe masyarakat,
Just bz buat ibadat,
Kalau camtu xde la kita ni "The Best Ummat".

dipetik dari:http://emjayjb.multiply.com/journal/item/167

Anonymous said...

Duti Import Bugi Golf Dimansuhkan, Umum PM

KUALA LUMPUR, 7 Mac (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada Ahad mengumumkan bahawa duti import ke atas bugi golf dimansuhkan serta merta bagi memacu pertumbuhan industri golf di negara ini.

Najib mengumumkan berita baik ini untuk kira-kira 200 padang golf di negara ini apabila menyampaikan hadiah-hadiah pada Kejohanan Golf Terbuka Malaysia Maybank.

Pemain remaja dari Korea Selatan berusia 18 tahun, Noh Seung-yul menjuarai kejohanan itu.

"Saya dimaklumkan bahawa salah satu cara yang kita boleh bantu dalam pembangunan kualiti padang golf di negara ini serta bagi memastikan kelab golf menyediakan kemudahan lebih baik ialah dengan memberikan pertimbangan dengan memansuhkan duti import bugi di negara ini.

"Jadi, pada majlis ini, sebagai Menteri Kewangan, saya ingin mengumumkan pemansuhan serta merta duti import ke atas semua bugi golf di negara ini," kata beliau.

Beliau berkata kerajaan akan terus menyokong pertubuhan industri golf di Malaysia kerana negara ini masih menjadi destinasi yang diminati untuk sukan ini.

Tahun lepas, negara menerima 350,000 pelawat yang datang ke Malaysia di mana golf merupakan sukan sepanjang tahun.

Perdana Menteri juga mengucapkan tahniah kepada Noh yang telah menjadi tumpuan dengan mengatasi pencabar yang lebih berumur.

Pemain Korea Selatan itu akan menyambut hari lahirnya ke-19 pada 20 Mei ini.

"Jadi, kita ada pemenang yang sangat muda dan adalah baik bahawa kita ada pemenang muda.

Pada usia begitu bukan menjadi penghalang untuk menjadi juara dan ia hendaklah menjadi sumber inspirasi kepada semua rakyat Malaysia yang berhasrat untuk menjadi juara," kata beliau.

Najib gembira bahawa kejohanan itu dapat menarik 1.2 bilion penonton di seluruh dunia.

Presiden Persatuan Golf Malaysia (MGA) Datuk Robin Loh mengalu-ngalukan dengan gembiranya pemansuhan duti import itu yang katanya ialah 50 peratus.

"Kita telah mohon pemansuhan ini sejak April tahun lepas. Padang golf 18-lubang pada lazimnya memerlukan 70 hingga 80 bugi dan pemansuhan ini adalah penjimatan besar," kata beliau.

Sebagai contoh, sebuah bugi yang diimport yang berharga RM20,000 akan berharga RM35,000 dengan duti import dan cukai lain, tambah beliau.

Anonymous said...

Orang2 kayo/ elit2 kerajaan sajo yang dok main golf ni... dah tu kerajaan subsidi lagi alatan mereka dengan pelepasan cukai pulak....

Tapi alatan/ jentera / mesin untuk tingkat produktiviti para nelayan, petani, pekebun kecil, penoreh getah, pesawah, dll.. rakyat miskin .... macam mana?

Apakah rakyat benar2 didahulukan ... jika semua kos barangan asasi naik?

Oh.. umatku.. Marilah sokong lagi pemimpin2 sekular kapitalis UBN niii... demi untuk Agama, bangsa & negara? heheheehhe..

mamamamam said...

khas untuk jootspring...

biso mun ni....mitok mun tafsir ayat ni buleh dok...

" Sesungguhnya Kami telah menurunkan Kitab Taurat, yang mengandungi petunjuk dan cahaya yang menerangi; dengan Kitab itu Nabi-nabi yang menyerah diri (kepada Allah) menetapkan hukum bagi orang-orang Yahudi dan (dengannya juga) ulama mereka dan pendita-penditanya (menjalankan hukum Allah), sebab mereka diamanahkan memelihara dan menjalankan hukum-hukum dari Kitab Allah (Taurat) itu dan mereka pula adalah menjadi penjaga dan pengawasnya (dari sebarang perubahan). Oleh itu janganlah kamu takut kepada manusia tetapi hendaklah kamu takut kepadaKu (dengan menjaga diri dari melakukan maksiat dan patuh akan perintahKu) dan janganlah kamu menjual (membelakangkan) ayat-ayatKu dengan harga yang sedikit (kerana mendapat rasuah, pangkat dan lain-lain keuntungan dunia) dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kerana mengingkarinya), maka mereka itulah orang-orang yang kafir. "

al maidah...ayat 44



ambik atah MUKO tu....

Anonymous said...

mamamaman..
Biar saya mewakili Joost..Sy nk jwb hok demo tnyo..

Demo tulis pada hujung komen... 'ambik atah MUKO tu....'
Saya nak tanyo,
1. apakah ayat al-Quran hanya diturunkan untuk Joostspring?, atau dua tiga orang di dunia ni..?

2. Apakah demo raso demo terlepas dari ayat tersebut? Apa jaminan demo terlepas tu...acu tnjuk bukti...ko tuhan doh wi mimpi ko demo. Demo ni jenis wali kutub ko?.

3. Demo tahu ko gapo 'asbabun-nuzul' ayat tersebut? Demo tahu ko ilmu mantik, bayan dan ma'ani?. Kalu demo tak tahu, demo tok leh nk wak hukum ko ore ggitu..Kalu sekadar ambik dan 'paste' utk dijadikan sentaja 'tikam' orang, sebenarnya demo dalam bahaya...

4. Kalu demo tahu dan alim dalam tafsir, demo keno hurai dulu, kalu tidok secara mendalam pun, sekurang-kurangnya isi2 hok penting...(dalam tafsir pulok kena rujuk beberapa ulama' yg muktabar...Kalu sekadar ulama' politik...kita x leh ccayo lagi)
Lepah beri penjelasan, baru lah buleh nk buat hukum...

5. Nasihat kawe, kalu demo nok bbahas ttg politik bbahas la...tapi jangan sapa tuduh menuduh lagu tu...Tak baik!

6. ...dan janganlah kamu menjual (membelakangkan) ayat-ayatKu dengan harga yang sedikit (kerana mendapat rasuah, pangkat dan lain-lain keuntungan dunia) dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kerana mengingkarinya), maka mereka itulah orang-orang yang kafir. "

Kalu nak kiro, sapo yg lebih guno ayat Allah ni utuk mendpt kuasa dunia?... Takdok ko Tok2 Guru dale PAS hok rasuah? (eg: acu igt tajaan haji..)

joostspring said...

mamanmamamai...

"Oleh itu janganlah kamu takut kepada manusia tetapi hendaklah kamu takut kepadaKu"

adakah nik ajis mu tu amik pakai tafsiran ni saja dan sbb tu nik ajis tu buleh samakan nabi dgn org biasa dan mengeluarkan kata2 yg menghina nabi???

amik atas muko mu ko mamai sbb nik ajis mu sendri pun mengamalkan rasuah,kronisme,nepotisme....

mu bleh ko bg jaminan ko aku yg dlm jemaah pas dan pkr ni xde rasuah,kronisme dan nepotisme ni...kl mu bleh we jaminan takdok gak,mu we alamat rmh mu katku dan aku g rmh mu, aku kerat jari aku dpn mu...dan kl benda tu ada berlaku dlm pas dan pkr, aku nak mu kerat jari mu dpn aku???

berani tak mamai???

mamamamam said...

puok2 mun kijoaey nok bbodo oghe kapong jah.....x takut tuhe ko..??

untuk jootspring.....

kalu tgna takut ko manusia....dio xjadi plok oghe pas...jd oghe umno slalu....royalti pn bleh..xpayoh dok kehulu kehilir crito hok sbnar...puok2 mun supo skalo la putar belit......

untuk anonymous....

ni sekor lagi putar belit....

trun atah kito la bodo...sabit tu la kto keno usaha...pakat ikut ramai2....bukey pakat putar belit....jd yahudi..putar belit ayat tuhe....

asbabun nuzul gapo...?????
mun nok oyak ayat ni turun atah oghe yahudi....hah..gitu..??
mitok mun gi ngaji la bodo.....xsoh dok ngarut sini...

ketinggalan zaman mun ni...oghe lain tahu blako doh huraian ayat ni....ulamak2 muktabar wi komen.....mun jah sesat jauh....xjupo jaley........xsoh gi jauh la dalaey internet pun ado....mun search google....komen qardhawi pasal ayat ni....


politik memey la tuduh menuduh.....mun acu try oyak kat aku mano tmpt atah dunio ni..hok politik xde tuduh-menuduh.............
bodo!!

kalu puok2 pas ado rasuoh......REPORTLA bodo.....puok2 mun key puok2 oghe ngaji ugama oghe takut tuhe......kalu xreport padahal mun tahu...pah ko mun buleh dosa.....



" Wahai tuhan Kami! Utuslah kepada mereka seorang Rasul dari kalangan mereka sendiri, yang akan membacakan kepada mereka ayat-ayat (firmanMu) dan mengajarkan mereka isi kandungan Kitab (Al-Quran) serta Hikmat kebijaksanaan dan membersihkan (hati dan jiwa) mereka (dari syirik dan maksiat). Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana."

al-baqarah ayat 129

"Dialah yang menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci Al-Quran. Sebahagian besar dari Al-Quran itu ialah ayat-ayat "Muhkamaat" (yang tetap, tegas dan nyata maknanya serta jelas maksudnya); ayat-ayat Muhkamaat itu ialah ibu (atau pokok) isi Al-Quran dan yang lain lagi ialah ayat-ayat "Mutasyaabihaat" (yang samar-samar, tidak terang maksudnya). Oleh sebab itu (timbulah faham yang berlainan menurut kandungan hati masing-masing) adapun orang-orang yang ada dalam hatinya kecenderungan ke arah kesesatan, maka mereka selalu menurut apa yang samar-samar dari Al-Quran untuk mencari fitnah dan mencari-cari Takwilnya (memutarkan maksudnya menurut yang disukainya). Padahal tidak ada yang mengetahui Takwilnya (tafsir maksudnya yang sebenar) melainkan Allah dan orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu agama, berkata: Kami beriman kepadanya, semuanya itu datangnya dari sisi tuhan kami dan tiadalah yang mengambil pelajaran dan peringatan melainkan orang-orang yang berfikiran. "

al-imran ayat 7

"Dan sungguh ngeri jika engkau melihat ketika mereka didirikan di tepi Neraka (untuk menyaksikan azabnya yang tidak terperi), lalu mereka berkata: Wahai kiranya kami dikembalikan ke dunia dan kami tidak akan mendustakan lagi ayat-ayat keterangan tuhan kami dan menjadilah kami dari golongan yang beriman. "

al-anaam ayat 27

"biasola daley masyarakat ni...ado hok cerdik ado hok tok brapo cerdik" -tuan guru nik abdul aziz nik mat.....may god bless him.....

Anonymous said...

Nik Aziz sendiri bukan ke disiasat SPRM, kertas siasatnya kalau tidak silap baru siap, telah diserahkan oleh SPRM kepada Peguam Negara untuk tindakan seterusnya.

Kalau tidak ada laporan (report) dibuat, tak 'kan SPRM siasat pula. Orang ingat menantu Nik Aziz sahaja disiasat, walhal Nik Aziz pun turut disiasat sama tetapi orang Pas cuba tutup lubang ni supaya orang ramai tidak tahu.

Soal salah atau tidak, sama-sama kita TUNGGUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!

Anonymous said...

joots & puok2 umno fanatik .... amat gemar polemikkan ayat mutsyabihaat dan perkara2 yang sensasi....... hukum hakam yang qatie yang nyata & jelas buat tak nampak saja..... hukum minum arak, berzina, mencuri (rompak, ragut, paksa=ugutan ancaman), membunuh, murtad, tutup aurat, pergaulan bukan muhrim, ...dll tak peduli & tak bising... yang umno bising & besar2kan.. pulak tu yang samar2... berarak maulid rasul, orang kafir sebut nama Allah, kenduri arwah, upacara majlis berkhatan, poligami, dsb....

apa jenis otak puok2 demo ni, joots... hok sunat didahulukan, hok wajib dipinggirkan.... hehehehe...

Anonymous said...

Ni utk puok2 kroni John...

1. Utk mamamamam...tahniah!... Tok Guru anda telah berjaya mendidik anda menggunakan bahasa yg baik.. inilah bahasa yg digunakan oleh ahli syurga macam anda! Bahasa2 spt 'bodo', 'sekor', 'sesat'dsb...Sy tidak pun membahasakan anda begitu sbb kalu nak raikan perselisihan dalam pendapat, anda bukannya layak untuk tujuan itu, sy tidak akan berhujah secara ilmiah dgn anda,...Akhlak anda terlalu jauh dari akhlak Islam...ko anda perasan anda ikut Islam? Nabi pernah ko guno perkataan2 spt anda? Jangan terlalu perasan kalu asbabbun-nuzul ayat pn tak reti nak cari. Nasihat sy, tolong ambik kitab 'bahaya lisan' karangan Imam al-ghazali dan baca...
berikut beberapa potongan maksud ayat dari al-Quran dan hadith nabi:

“Dan katakan kepada hamba-hamba-Ku. “Hendaklah mereka mengucapkan perkataan yang lebih baik (benar) sesungguhnya syaitan itu menimbulkan perselisihan di antara mereka. Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi manusia.” QS. 17: 53

”Serulah kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik…” QS. 16:12

Rasulullah SAW bersabda :

“Barang siapa beriman kepada Allah dan hari akhir, maka hendaklah ia berkata baik atau diam.” HR. Muttafaq alaih

“ Takutlah pada neraka, walau dengan sebiji kurma. Jika kamu tidak punya maka dengan ucapan yang baik “ Muttafaq alaih

“Ucapan yang baik adalah sedekah” HR. Muslim.

-Apakah anda percaya dengan ayat al-Quran dan hadith2 ini? Jika percaya mengapa anda 'langgar' juga ayat2 ini? Apakah ini ciri2 org beriman?

2. utk anom March 11, 2010 9:04 PM

Tulisan anda sangat bahaya...

"joots & puok2 umno fanatik ...."

Ingat! tulisan anda dibaca di seluruh dunia...anda bertanggungjawab di depan Allah pada hari pembalasan...Berapa ramai org2 yg menyokong UMNO atas dasar 'kefahaman' sekadar ilmu yg tuhan bagi kepadanya, telah kembali ke rahmatullah. maknanya anda telah menuduh orang2 ini sama ada yg hidup atau yg telah mati. Bagaimana mungkin anda boleh memohon maaf kpd mereka yg telah mati? Nasihat sy, berhati2 dalam mengeluarkan 'fatwa', sekiranya anda tidak tahu apa yg ada dalam hati seseorang manusia...Saya cabar anda...TUNJUKKAN KEPADA SY RAKAMAN/UCAPAN/TULISAN TGNA YG MENGATAKAN ORG2 UMNO ADALAH MUNAFIK...Jika TGNA tidak mengatakan demikian, apakah anda lebih alim dari Tok Guru anda?

Dua contoh dari dua tulisan ahli2 PAS yg perasan mereka adalah org yg menegakkan Islam, hasil didikan Tuan2 Guru mereka. Ayat Quran sendiri dilanggar secara terang-terangan tanpa segan silu....
Bersamalah kita menilai dan bermuhasabah diri!

Anonymous said...

"joots & puok2 umno fanatik ...." bagus le kalau demo ingatkan dengan hukuman Allah itu ..
"...anda bertanggungjawab di depan Allah pada hari pembalasan.." ... demo perati setiap ayat kawe sebut sebelum2 ini,, kawe kata .."puok2 umno fanatik" .. "puok2 umno sekular".. "pemimpin2 sekular kapitalis umno".. dll .. bermakna mungkin ada le skit2 umno yang betul2 beriman dan membenci segala maksiat, kemungkaran, kezaliman, keangkuhan dan kesyirikan dirujuk kpd syariat Allah yang dipegang dan diamalkan oleh majoriti puok2 sekular umno tu...

joots .. kalu demo terasa demo lebih berilmu & beriman dari nik aziz/ para pemimpin2 & pendokong pas yang demo dok kutuk & keji selama ini ... baguslah... kito pun dah lamo dok tunggu umno nak ubah perlembagaan sekular kepada Islam ini... jangan Islam pada nama saja tapi "isi" penuh dengan keingkaran kepada hukum Allah.... Islam mengikut citarasa sekular.....

QS. az-Zukhruf (43) : 24
(Rasul itu) berkata: "Apakah (kamu akan mengikutinya juga) sekalipun aku membawa untukmu (agama) yang lebih (nyata) memberi petunjuk daripada apa yang kamu dapati bapak-bapakmu menganutnya" Mereka menjawab: "Sesungguhnya kami mengingkari agama yang kamu diutus untuk menyampaikannya".

Anonymous said...

anom March 12, 2010 8:18 PM

1. Nmpk lembut ckit tulisan anda...menampakkan ada sedikit hikmah namun masih kelihatan perasaan 'ujub' yg menunjukkan kita lah lebih islam dari org lain.

2. T. kasih krn anda mengakui ada org2 Islam dlm UMNO, tdk spt tulisan anda sblum ini. Cuma yg setengah lg dlm UMNO yg anda tuduh tu...(termasuk Joostspring...)apakah anda tahu apa yg ada dlm hati mereka? Perlu diingat, Allah tidak menjadikan tahap keimanan dan kefahaman seseorang manusia ini sama, krn ianya sgt dipengaruhi oleh banyak perkara spt persekitaran,tahap pendidikan dsbnya. Maka dia sokong sesuatu mengikut kefahaman dan tahap keilmuan yg ada padanya, tetapi mereka ini tetap sembahyang, puasa, berzakat dan naik haji. Apakah org spt ini yg anda tuduh munafik?. Berdosa saudara...berdosa! Sekali lg sy igtkan, sekiranya anda ingin bermain politik...silakanlah...tidak ada masalah, anda ingin meraikan perbezaan pendapat, beres...silakan...TAPI KALAU ANDA TELAH MENYENTUH DAN SESEOLAH TAHU AQIDAH SESEORANG BERDASARKAN PARTI POLITIK...ANDA DALAM BAHAYA BESAR!..silap2 boleh terpesong..
Akhirnya sy peturunkan mafhum beberapa petikan ayat2 suci al-quran utk kita amalkan bersama:

"Mereka tidak lain hanyalah mengikut sangkaan-sangkaan sedangkan sesungguhnya sangkaan itu tidak berfaedah sedikit pun terhadap kebenaran “ (Al-Najm, 53:28)

“Sesungguhnya orang mukmin itu bersaudara, oleh itu damaikanlah antara kedua-dua saudaramu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat.” (Surah al-Hujurat, ayat 10)

- Marilah sama-sama menghisab diri sebelum kita dihisab di akhirat. Wassalam

Anonymous said...

hehehe ... setakat ni, apo yae aku tahu, kalu orae yae nak berjuang dengan prinsip Islam dalam unno ni tak lama hayat politiknya... hehehe.

.. berapa ramai yang terasa kuat iman & Islamnya itu, berani menyatakan haram yang diharam oleh Allah, dan perkara yang dihalal oelh Allah dalam amalan budaya hidup Umno?

dulu pun kumpulan alim ulamak dalam umno terpaksa mufarakah dengan umno contoh Ustaz Ahmad Fuad.. tubuh pas,, dan ramai lagi.... kalu alim ulamak nok kekal umno pun kena hanyut dalam pertahankan sekularisme & bodek pemimpin2 sekular umno.. begitu jugak dgn anwar ibrahim & puok2 Abim & Jim masuk umno.. akhirnya dilanyak dgn hina sekali.. melayu pengikut tegar umno sama2 subahat mengkhianati tokoh2 melayu yang berprinsip & patriotik.... itulah Umno, dulu, kini & selamanya... sehingga hari ni hak melayu, tanah air & prinsip Islam semakin hanyut.... tapi dok dabik dada dengan angkuh.. bahawa umno lah satu2 untuk melayu & Islam,,.. sehingga sesetengahnya beranggapan melebih kuasa & syariat Allah...! hingga ada persendakan sunnah rasul & syariat Allah kerana nak tunjuk kuat kepartian umnonya itu... apakah hukumnya pulak orang jenis ni, wahai joots & anom2 sealiran dengannya?

kalu . mu bimbang puok2 pas ditakuti sesat & menyeleweng aqidah.. kerna menyokong kepimpinan ulamak & aktivis Islam,,,, lagu mana dgn puok2 umno yang terang2 tolak sebahagian hukum Allah itu..?

hehehehe.. joots & co.. mu akae kato ..dalam hati sapa tahu?... hehhehe.. hebat2... Islam bawaan umno ni..!

ada orang kata.. ada dua perkara yang bahaya, yang menjadi punca kepada pelbagai bentuk korupsii, jenayah & kezaliman didalam masyarakat melayu hari ni... iaitu "pengedaran DADAH & ideologi UMNO"... hehe.... betul ke joots & Co?????? kihkihkih...

Yop Ghanjo said...

Hahahaah...heheheh hoohooooohoohoho....wakakakakaa....kah kah kah......kooh koh koh....kih kih kih....

Dah kutuk2 orang selang2 selikan dengan ayat koran dan hadis....gelak macam setan...

Tengok kat mana2 blog atau penulisan puok hok ni....gitulah gaya nya.

Aje lembu.....