Thursday, April 22, 2010

MUNCUL KEMBALI (725)

1Malaysia = 1 Israel, Pas Untuk Semua = Israel For All

ANTARA punca saya tidak minat berparti politik kerana pada pemerhatian saya orang-orang politik rata-rata mungkin kerana terlalu 'over bijak, over cerdik dan over tokoh' agaknya, menjadikan mereka berhujah dan berbahas, termasuk di parlimen dan dewan-dewan undangan negeri atau ceramah kebanyakannya tentang hal-hal yang tidak releven dan tidak urgen dari sudut kepentingan rakyat selaku pemberi mandat.

Masing-masing 'bertewas' untuk memburukkan lawan, termasuk dari sudut peribadi dan menjulang diri sendiri dan puak sendiri. Rakyat gagal menerima maklumat dan diberi maklumat apa faedahnya jika BN ditumbangkan dan PR mengambil alih tampuk pemerintahan misalnya dan apa rasionalnya BN kena dipertahankan dan PR dibiarkan terus jadi pembangkang.

Bila bahan bakar dinaikan gara-gara pengurangan subsidi, pembangkang akan menghentam kerajaan habis-habisan dan mengajak rakyat jatuhkan kerajaan tanpa diberi formula supaya apa yang dianggap kelemahan kerajaan akan dibaiki. Cadangan, idea, formula, rangka dan kerangka untuk memastikan harga bahan bakar tidak dinaikan, tidak pula kemukakan kepada kerajaan.

Sepatutnya setelah cadangan, idea, formula, rangka dan kerangka yang dikemukakan tidak diguna-pakai oleh kerajaan sedangkan ianya paling releven dan cukup munasabah, barulah ajak rakyat guling kerajaan kerana enggan dengar nasihat. Menukar kerajaan tidak semesti satu langkah yang bijak dan releven lagi urgen kerana untuk menstabilkan sebuah kerajaan bukan mudah.

Kerajaan akan dewasa, matang, akan dapat mengesan apa yang buruk dan apa yang baik berdasarkan pengalaman. Lihat apa yang jadi kepada Thailand yang sering tukar kerajaan. Apakah negara iitu makin bertambah stabil atau sebaliknya. Apakah ianya lebih baik dari Malaysia?

Bagi saya sudah sampai masanya pembangkang memainkan peranan menegur kerajaan secara profesional dan rasional demi faedah rakyat dan negara, bukannya berbahas dan berhujah demi untuk kepentigan mahu tunjuk partti yang diwakili kononnya lebih hebat, demi untuk memastikan wakil rakyat terus kekal sebagai wakil rakyat tetapi tidak pun menyuarakan hasrat dan suara rakyat di parlimen atau dewan-dewan undangan negeri.

Wakil-wakil rakyat kena utamakan hal-hal yang releven dan urgen untuk rakyat. Apa faedahnya untuk rakyat hal-hal seperti 1Malaysia=1 Israel atau Pas Untuk Semua = Israel For All? Sepatutnya benda-benda macam ni hanya menjadi bahan bahasan budak-budak yang sedang bermain 'guroh'.

Apa salahnya 1Malaysia kalau kebetulan Israel pun guna 1Israel. Apa salahnya Pas Untuk Semua kalau sama makna dengan Israel For All. Dalam dunia ini orang nama Jusoh misalnya ada entah berapa puluh ribu. Tapi tak semestinya Jusoh di Kampung Rong Chenak, kampung kelahiran saya feel perangai, perut pedal dan matlamat hidupnya sama dengan Jusoh di Ulu Selangor.

Ertinya 1Malaysia dengan 1 Israel atau Pas Untuk Semua dengan Israel For All walaupun nama dan maknanya sama tidak semesti pengisiannya serupa kerana manusia Malaysia dengan manusia Israel, manusia Pas dengan manusia Israel tidak serupa dalam pelbagai hal.

Lagi pun ikut cara Israel tidak ditegah, yang dilarang adalah cara Yahudi. Antara Israel dengan Yahudi dua perkara yang berbeza. Israel adalah keturunan nabi-nabi yang taat kepada seruan beriman kepada Allah manakala Yahudi adalah kumpulan yang derhaka dan sesat.

Bagi saya isu 1Malaysia = 1 Israel atau pun Pas Untuk Semua = Israel For All tidak perlu dibersungguhkan untuk diperdebatkan kerana ianya tidak releven dan urgen untuk kepentingan rakyat.

Sepatutnya pembangkang kena berikan idea-idea bernas, profesional dan rasional untuk menegur kelemahan kerajaan dan pihak kerajaan pula kena menerima dengan terbuka, profesional dan rasional kerana ianya releven dan urgen untuk rakyat dan negara.

Kerajaan dan pembangkang sama-sama penting kepada negara kalau masing-masing mengutamakan kerelevenan dan keurgenan kepentingan rakyat dan negara kerana susah atau senang, nikmat dan keperitan bagi sesebuah negara akan dirasakan bersama tidak kira oleh rakyat yang berpihak kepada kerajaan atau yang berpihak kepada pembangkang.

Saya yakin rakyat bukan pilih wakil rakyat untuk 'bergocoh' dan tunduk kurang ajar, anti profesionalisme dan rasionalisme semasa di parlimen, di dewan-dewan undangan negeri mahu di pentas-pentas ceramah, apatah lagi untuk menerima elaun menyuarakan kepentingan peribadi dan parti yang diwakili. Kena ingat elaun yang diterima adalah wang rakyat pemberi mandat.

Kalau jawatan wakil rakyat tidak digunakan untuk tujuan memenuhi kepentingan rakyat dan mengutamakan kepentingan peribadi atau parti yang diwakili, elaun yang diterima sama ada oleh wakil rakyat dari parti kerajaan atau pembangkang belum tentu halal.

Nak bercakap soal peribadi di parlimen, kos kedatangan ke parlimen sepatutnya kena guna duit sendiri, kalau nak bercakap tentang parti yang diwakili, kosnya sepatutnya kena ditanggung oleh parti.

Segala kos tambang menambang atau apa-apa jua elaun yang diterima ekoran mandat rakyat hanya halal kalau digunakan bagi apa juga tugasan atau perbahasan yang menyumbang kepada kesempurnaan kepeluan rakyat dan negara.

Saya rasa para mufti dan majlis fatwa patut jelaskan hal ini supaya wakil-wakil rakyat tidak bersikap lebih teruk dari para penghuni hospital mental dalam berbahas di parlimen mahu pun dewan-dewan undangan negeri sebagai yang sering berlaku di parlimen.


12 comments:

john said...

SALAM..

"Bila bahan bakar dinaikan gara-gara pengurangan subsidi, pembangkang akan menghentam kerajaan habis-habisan dan mengajak rakyat jatuhkan kerajaan tanpa diberi formula supaya apa yang dianggap kelemahan kerajaan akan dibaiki. Cadangan, idea, formula, rangka dan kerangka untuk memastikan harga bahan bakar tidak dinaikan, tidak pula kemukakan kepada kerajaan."

-HOK NI ADA DOH GENG2 PR SUARAKAN ABE LI EH, DASAR UMNO KUTUK TAK SEDAR DIRI..MANA2 DASAR PEMBANGKANG YANG BAIK SEMUANYA TAK AKAN DILAYAN, ABE LI TAKKAN TAK SEDAR PERKARA NI. ANWAR DAH BAGITAU HARI TU LANGKAH2 PENJIMATAN KETIKA NEGARA NAIKKAN HARGA MINYAK, ADA UMNO KUTUK AMBIL PEDULI..KE ABE LI SEDIRI TAK AMBIL PEDULI APA YANG PEMBANGKANG CAKAP?..

Abe Loh Kereta Kkuro said...

Ada perposal diserahkan kepada keajaan atau diberitahu melalui ceramah atau melalui kenyataan media.

Kena ada perposal supaya pihak berkaitan boleh buat kajian, ko guano abe li ambo?

Anonymous said...

Salam untuk semua !

Saya ingin menarik perhatian berhubung kenyataan Datuk Zaid Ibrahim yang menyatakan semasa beliau dalam UMNO tidak ada mereka yang menegurnya meminum alkohol tersebut. Sebagai pembantu urusan politiknya yang ketika itu sebagai Ketua UMNO Bhg Kota Bharu merangkap Timbalan Pengerusi Bdn Perhubungan UMNO Kelantan, saya pernah menegurnya tetapi beliau tidak mempedulikan teguran itu dengan penuh egois. Demi Allah dan Rasulnya bahawa saya telah melakukan tugas saya sepertimana yang diminta oleh agama. Semoga beliau menarik balik kenyataan ini atau menjawabnya didepan Mahkamah Allah diakhirat nanti. Beliau mungkin terlepas di dunia apabila menjawabnya soalan ini didepan wartawan Harakah dan Wartawan Keadilan tetapi bagaimana kah beliau akan menjwbnya didepan Mahkamah Allah.Allah maha mengetahui segala-galanya termasuk niat buruknya dengan kenyataan tersebut. Semoga beliau banyakkan bertaubat nasuha dan bukannya bertaubat politik secara murahan. Subhanallah ! Semoga pimpinan negara diselamatkan Allah dari dihancurkan oleh musuh-musuh yang bersembunyi di dalam Jubah Islam. Aminnn

Anonymous said...

John oooo John
Demo ni boleh dikategoriken sebagai Khawarij moden doh nis. Itu pun kalu demo pernoh baco gapo dio Khawarij tu. Kawe raso kalu la, set2 PAS ni, keno bui make T**iT bokaleh, sbb tu otok tok leh nok tengok mano betul mano saloh, mace pengikut Ayoh Pin

Anonymous said...

en.meli kato dasar 1Malaysia= 1 Israel tak jadi masaalah ....? Ini munkin betul, jika 1Malaysia kearah tunduk kepada perintah Allah... tapi bagaimana jika realiti 1Malaysia tolak hukum Allah dan tunduk dibawah pengaruh Yahudi, seperti berlaku di USA?

Apakah kita setuju ... 1Malaysia.. redha dengan Israel rampas, jajah & zalimi umat Islam Palestin? 1Malaysia diheret bersetuju dengan USA & Israel beri tekanan/ berhenti penghantaran gasoline ke Iran? Dulu zaman madey, 1Malaysia setuju dengan USA & Barat serang Iraq dibawah Sadam hussin? jugak 1Malaysia, menteri pertahanan masa itu hantar tentera ke Somalia bunuh pejuang2 Islam disana bagi pihak USA, Barat & Israel? 1Malaysia boleh terima agen2 yahudi berkeliaran di pejabat PM dan PDRM atas nama perunding komunikasi/ ICT? Apakah pengikut fanatik UMNO boleh terima para pemimpinnya dibayangi pengaruh agen2 kafir yahudi dan barat?

Dalam kontek Israel 4 all = PAS for all... sama pada slogan.. tapi amat berbeza isinya, jika dibandingkan dengan tingkah laku & tindakan PM mengambil para perunding yahudi diatas terhadap kedaulatan negara! PAS 4 all.. menunjukkan parti itu dinamik dan terbuka kepada semua pihak untuk mendokong atau bekerjasama dalam perjuangan yang berteraskan prinsip Islam. Tiada penasihat atau perunding yahudi dalam merencana hala tuju negara kita. Kita bermuafakah & bermesyuarah sesama masyarakat majmuk Malaysia sendiri atas semangat perlembagaan & falsafah negara yang sama.

Sesungguhnya, idea baik yahudi tak salah. tetapi Pemimpin2 UMNO/BN mengikut amalan jahat yahudi & bersengkokol dengan kezaliman yahudi/ negara ZIONIS Israel dalam memporakperandakan dunia umat Islam adalah amat TERCELA!

Pemikir Umur 86 said...

Jangan buat andaian semata-mata. Dengar cakap orang politik tidur gudang beras la kita. PKR/PAS tuduh Umno ikut telunjuk Israeh. Umno pula lata Pemimpin Utama PKR/PA Anwar Ibrahim agen Israel.

Ada faedah ko semuanya ini untuk rakyat dan negara. Politik tuduh menuduh dan utamakan kepentingan politik yang disokong berbaning dengan rakyat dan negara tidak berfaedah kepada rakyat dan negara.

Pada saya Pas lagi bahaya apabila sanggup bekerja dengan syaitan. Antara syaitan dengan iblis bukankah sama-sama makhluk yang dilaknanti.

Justeru kalau mahu main politik pun janganlah melampau. Jangan asyik gerunkan kuman di seberang laut tetapi gajah ddepan mata tak nampak. Kita kena bersatu, berbalah kerana berlainan politik biarlah umpama ribut dalam cawan sahaja, jangan bukan ruang dan peluang kepada orang asing untuk menyuntik racun-racun kemusnahan kepada kita.

Saya melihat pemikiran Encik Ramli satu pemikiran besar, beliau mahu orang berpolitik berpolitik secara prpfesional dan rasional, utamakan kepedntingan rakyat dan negara, bukannya sanggup dedahkan negara kepada ancaman luar sm,ata-mata gila dan mabukkan kuasa, mabukkan jawatan PM dan sebagainya.

Anonymous said...

Mengikut amalan politik yahudi zionis....."menindas musuh politik dengan apa cara sekalipun adalah HALAL".... Itulah budaya mendarah daging dalam pemimpin Melayu UMNO... politik wang, rasuah, tekanan politik, ugutan dengan kuasa, konspirasi, manipulasi undang2, menyalahguna jentera kerajaan,... spr, sprm, pdrm, rtm, tv3, mahkamah, ISA, OSA, AUKU, Akta Cetak, dsb... tujuannya satu ... iaitu "mengekalkan kuasa mutlak feudo-autokratik pemimpn2nya" .... kalau melayu2 masih bermentaliti sepeti diatas .. marilah melayu semua dakap pemimpin2 MIC, pangkahlah BN di Hulu Selangor tu... tapi apa beza antara MIC, MCA, .. dengan DAP tu...

Hakikatnya, dibawah UBN selama lebih 50 tahun negara merdeka, tetapi lebih 80% ekuiti hartanah swasta di Lembah Kelang milik bukan Melayu?!! DEB sekadar alat untuk golong elit UMNO dan BN (MCA, MIC, PBB, dll..) kuasai kekayaan peribadi mereka saja. Rakyat marhein dimana2 terpaksa merempak... cuba tengok setiap prk.. mereka masih terdapat banyak rumah2 rakyat miskin ditayangkan di TV-tv untuk tujuan politik UBN ... melayu oh melayu .. kau kata berkongsi kuasa.. tapi.. sebenarnya kau menggadai kuasa!

Anonymous said...

nuh..... nak bahah pulok nu d hulu selangor hal apco... tulih atah kain rete...... supo budok sekolah menengah tikatan 3 4 jah.... ajak ore bahah bila tak puas hati.
Yahudi semo ore melayu x suka pon.. tak kira la gapo pun nama dia... apco, al-gore supo jah .... tipu kita selama2 yak di perang khandak dulu lg..... Meme babok la turut puak hok berehi bahah ni... Kade2 kita dok kata puok tu tak kena.. puok kita kena.... tapi lo ni kita jare doh ingat syaitan suka kita dok bahah... kecek2 benda hok tak dok pekdoh... kalu kita ngaji sirah mesti ada blaka doh jalane ore islam kena ambik bila sutuk mana2... perjanjian hudaibiyah, penawanan kota mekah, abdullah bin ubay... hatta nabi mati doh pon syaitan mari lg nak kecong ore islam bila x se wi semaye..... ruginya kita kalu kita tak kenal abdullah bin ubay loni... ruginya PAS kalu x tahu sapa abdullah bin ubay hok dok dale dia loni.... nyaknyonya ore kapung kena tipu.... sapa x tahu mana salah betul....

Anonymous said...

John..
Demo ni dale tok kaba, bia kawe wi kaba ckit...ada dua perkara kawe nk oyat:
1. Lagu mano/Apa cara anwar tegur kerajaan?..demo kaba getek john, Anwar tegur tu atas pentas ceramoh/debat...buke dalam parlimen, oleh kerana nak cari undi maka jd lah 'anjing dok salok bukit!'saluran tegur tu x keno...Acu tanyo tok guru demo lagu mana cara nak tegur ore...

2. Teguran Anwar ni demo keno ingat...banyok hok tok ppaka daripada hok buleh paka...hok dia royat tu teori...hok nok buat ni praktikal...tengok contoh mulo maso jd TPM, dok bbaloh ngan mahathir kerana nak ambik IMF...kalu dengar kata Anwar Brahim...loni Malaysia dok mapuh lagi dari segi ekonomi....koho dok bayar hute...ore staro ni jah hok nok tegur...! lekeh...

Demo jah la john hok ikut jubur nuar nyo...ore lain x sir balko doh! kawe tobat doh...!!!!

nawi said...

rama weh namo anonymous..acu letok nickname gak..payoh ore nok refer.

joostspring said...

adik kakak..

bare john ni xdok ubat dah...

bare buleh amik tohok sungai dah..

kl nik ajis mitak bini dia, kawe caye john akn we bini dia ko nik ajis..muga bare pok turut klas2 taik warna hijau dah john ni...

demo ni kroni nik ajis ko john..xrjn skali habuk lagi kawe tgk demo akui kesilpan nik ajis..

Anonymous said...

Pas tak ambek penasihat Israel !