Tuesday, June 15, 2010

MUNCUL KEMBALI (748)

Wakil-wakil rakyat lompatlah demi untuk kepentingan rakyat

BEBERAPA hari lepas seorang pemimpin Parti Kedailan Rakyat (PKR) Perak memndakwa tiga ahli dewan undangan negeri (ADUN) di negeri berkenaan dari Barisan Nasional (BN) akan lompat parti dan kerajaan BN terajuan Datuk Seri Dr Zambry Kadir akan tumbang.


Nampaknya mulut pembuat dakwaan tidak masin sebagaimana yang diharapkan oleh para pendukung dan penyokong Pakatan Rakyat (PR), sebaliknya mulutnya pahit, masam dan ada bau longkang sebenarnya dalam membuat kenyataan yang sangat bercanggah dengan kakikat dan hakiki.

Ini terbukti apabila yang melompat parti adalah ADUN PR adalah K.Kashvider Sing Kerajaan, yakni ADUN Malim Nawar dari DAP yang mengisytiharkan diri keluar parti dan memilih jadi ADUN Bebas yang menyokong BN, khususnya kepimpinan Dr Zambry.

Dengan percanggahan kenyataan dengan apa yang didakwa itu secara tidak langsung kewibawaan dan reputasi pendakwa dan PR, terutama PKR akan terjejas dan tercalar, sekali gus membuktikan bahawa rekod BN, termasuk rekod Dr Zambry sebagai Menteri Besar Perak adalah bukannya sebagaimana yang ditohmah oleh pembangkang.

Kalau orang Umno atau orang parti-parti komponen lain dalam BN yang memberi piawan terhadap kehebatan Dr Zambry dan Kerajaan BN Perak pimpinannya tentulah tidak mudah untuk dipercayai.

Tetapi apabila wakil rakyat dari pembangkang yang memberi piawan dan sanggup menjadi sasaran cacian, tohmahan dan kemarahan pendukung dan penyokong asal, maknanya tidak mudah untuk orang ramai menerima keburukkan dan ketidak-kualitian.

Oleh kerana DAP adalah parti kerabat dalam PR, ianya bukan sahaja mencalar imej DAP dan bukan setakat keyakinan terhadap parti itu sahaja terguat, tetapi imej dan reputasi parti-parti lan dalam PR turut terencat pada mata rakyat.

Kesilapan besar PR dalam bermain politik adalah kerana terlalu banyak berplitiking dan terlalu memberi tumpuan kepada memburuk-burukkan BN dan barisan kepimpinan BN, termasuk keperibadian perdana menteri sehingga mengabaikan fungsi dan peranan sebenar PR, terutama di negeri-negeri yang diperintah.

Di Kelantan misalnya, apakah pelan, rangka dan kerangka yang disediakan untuk diisi oleh jabatan-jabatan kerajaan, termasuk oleh Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN) selaku pelaksana bagi pembinaan pencapaian ekonomi dan pembangunan bagi angka panjang dan jangka pendek.

Syarahan berdegar-degar dengan menyeranah perdana menteri dan anggota kabinet dengan pelbagai tohmahan barangkali oleh meyakinkan kalangan yang taksub atau penyokong yang melihat kopiah, serban, jubah dan janggut sebagai lambang kesucian dan kualiti keislaman.

Tetapi bagaimana dengan kumpulan yang melihat, mengukur dan menilai tahap pencapaian kemajuan sepanjang ttempoh memerintah. Kenapa di sana sini rakyat terpaksa menghadapi kesulitan untuk dapatkan bekalan air yang berpanjangan umpamanya dio samping pelbagai masalah lagi yang boleh diatasi melalui perancangan yang benar-benar profesional.

Wakil rakyat yang melihat kepentingan rakyat dan pembangunan kawasan yang diwakili sebagai agenda utama akan resah dan merasa bersalah kekal dalam parti yang hanya bijak beretorik tetapi tidak mampu memberi faedah kepada rakyat. Maka mereka akan lompat parti bukan untuk kepentingan sendiri tetapi untuk kepentingan rakyat yang diwakili.

Bagi saya melompat parti di kalangan wakil-wakil rakyat yang tidak mampu untuk berbakti kepada rakyat yali jika kekal dalam parti yang diwakili bukannya satu sikap yang tidak bertanggungjawab, sebaliknya ianya adalah kewajaran demi untuk faedah rakyat.

12 comments:

Look & Go said...

Ambik sebutir dulu atas muka puak-puak PR, biar menonye macam bapak kambing hidu jubur kambing betina kencing.

Anonymous said...

Wakil rakyat lompat kata dia berjuang untuk rakyat konon? .... hehehe... Apa yang rakyat nak?.. Wakil Rakyat yang hidup mewah? Atau rakyat yang tidak tertindas oleh kapitalis2 UMNO/BN..????

Dulu masa nak menang didepan rakyat... YB Lompat kata hancinnya UBN ni... dan BN pun siang malam dok lanyak calun DAP/PKR/ PAS bagai anjing kurap.... tak lalu nak tengok, jijik .....

Tapi bila dah berkedudukan sebagai YB... Pemimpin2 UBN tengok ke puok2 yang dok jadi wakil rakyat dalam PR ni bagaikan perempuan mengandung tenguk asam jeruk... meleleh air liur.. Tat!Tat!... bila boleh dibeli & dirasai...? Memperdagangkan manusia wakil rakyat lompat ni sungguh menguntungkan!... hahaha .... sama seperrti dalam filem P Ramli, Saudagar Jamal Pak Tongkol kata.. "Berniaga manusia" lebih baik dari niaga unta... hhehehehe"

Isu "perdagangan manusia lompat" ni, Hisam KDN nok komen apa ye????

Awang Hitam Titih Long Ghafar said...

Teori lompat bukan ke pelan Nuar Brehim yang dok gila nak jadi PM dengan sokongan geng-geng 10 persennya?

Dia yang rancang supaya wakil-wakil rakyat BN lompat, yang lompat takl berhenti-henti wakil-wakil rakyat PR yang lompat.

Tak nampak lagi ke apa hkmah dan maknany tu? Sesungguhnya sesuatu perkara dan tidak akan berlaku untuk hanya jadi sia-sia

Look & Go said...

Ambik gi. Ini baru kentut kepal, ko guano Awang Hitam (mudah-mudahan bukan baka Afrika). Orang PR pasti menonye

kakiku said...

kah kah kah!
"Bagi saya melompat parti di kalangan wakil-wakil rakyat yang tidak mampu untuk berbakti kepada rakyat yali jika kekal dalam parti yang diwakili bukannya satu sikap yang tidak bertanggungjawab, sebaliknya ianya adalah kewajaran demi untuk faedah rakyat".

meli oh meli!
hak demo otak demo,
hak kawe komen otak demo,
jange pula saman ambo,
saman menyaman kerja JPJ,
penulis blog kena ada muka,
muka tembok besar negeri cina.

meli oh meli!
katak puru hodoh baka,
kurat kerapu penuh kayat,
tiada maruah tiada air muka,
pengkhianat amanah harapan rakyat.
(buke gelar ni meli!)

katak puru bukannya manusia,
buruk rupa bercabang lidah,
sebelum diundi janji setia,
selepas menang berpaling tadah.
(buke gelar ni meli!)

lompatlah katak sampai lemas,
jatuh rebah nanti satu ketika,
tiada maruah mengaku katak emas,
disumpah cerca tiada lagi air muka.
(buke gelar ni meli!)

lidah bercabang tiga bucu,
makan najis terasa madu,
malu keturunan anak cucu,
umpama pengkhianat tempayan budu.
(buke nak gelar ni meli!)

# meli! jange demo duk buat perangai lagu ni, keturunan demo malu tak pade hak demo boleh!

Worih Mat Jin Indoro said...

Pelan-pelan lompat tu Anwar Ibrahim yang sediakan Wakil-wakil rakyat hanya laksanakan apa yang dipelankan.

Soal lompat ke mana arah itu atas bijaksana dan gerak hati wakil rakyat lompat yang tidak akan berlaku tanpa izin-NYA.

Kenapa Allah izin? Itu yang kena kaji. Orang Islam takleh tak nak kait apa yang berlaku dengan Kehendak dan Ketentuan Allah.

Bakpo Anwar sediakan pelan dan kerangka lompat untuk jatuhkan kerajaan, yang lompatnya wakil-wakil rakyat dari PR, dari PKR dan DAP tetapi tidak ada dari Pas. Bakpo. Itu yang aku rasa yang Meli nak tonjolkan.

Kakiku tak boleh pakai gawai, berprasangka buruk, kalau ada yang tulis negatif terhadap PR gat, tuduh orang terima upah dari BN selalu. Jangan dok sama dan KALU KITA dengan orang lain. Tokleh nak sama perut pedalmu dengan orang lain. Aku rasa aku lebih kenal Meli darimu.

Mu jenis baso muka gayung, tukang tengok macam-macam 'barang'tapi tokleh raso apa-apa.

Anonymous said...

kakiku & John serta kawan-kawan lain yang sekepala dan sewaktu dengannya.
Kalau nak kenal ciri-ciri khawarij sila lihat antara ciri-cirinya yang dinyatakan di bawah ini :

1. Mereka menghidupkan manhaj kebencian. Mereka sangat memusuhi orang-orang di luar kelompoknya. Mereka mudah menuduh orang lain sebagai lari dari agama/ahlul neraka dan sebagainya bahkan mereka membenci bahkan mengkafirkan orang-orang yang berada di luar kelompoknya.

2. Mereka menggunakan kalimat “Mengikuti pemahaman Salafus Shalih” untuk menyesatkan manusia. Saidina Ali bin Abi Thalib (Ra) mengkomentari kelakuan para Khawarij yang memakai ayat Al Qur’an untuk tujuan kesesatan, “Kalimatul haqq yuridu bihil bathil” (perkataan yang benar tetapi ditujukan untuk kebathilan).

3. Mereka berani menghalalkan hak-hak Ummat Islam yang telah dilindungi oleh Syariat. Contohnya, mereka menghalalkan kehormatan Ummat Islam. Nabi (Saw.) bersabda “Setiap Muslim atas Muslim yang lain, diharamkan darahnya, hartanya, dan kehormatannya.” (HR. Muslim). Hati mereka sudah terlalu angkuh dengan hujah dan dalil mereka untuk membenarkan tindakan mereka.

4. Mereka sangat ghuluw (melampaui batas) dalam beramaldan bertindak. Mereka membongkar aib saudara seagama, memecah belah Ummat, menyebarkan kebencian, bahkan mengintimidasi Muslim.

5. Mereka mengkafirkan sesama Muslim. Mereka menghalalkan penghinaan, celaan, membuka aib-aib, tahdzir, dan hajr sesama muslim.


6. Mereka sangat keras kepala. Jika ada manusia yang yang menegur dan membetulkan mereka.Meskipun kita memberikan nasihat sehebat apapun, kalau kita bukan dari golongan mereka, nasihat itu akan dibuang ke tempat sampah.

7. Mereka menyebarkan permusuhan di kalangan Umat Islam. Ini sangat jelas, tidak diragukan lagi. Mereka mengobarkan peperangan, bahkan mereka membunuh Khalifah Usman Affan(Ra) dan Khalifah ‘Ali (Ra).

8. Ibadah dan hujah agama mereka sangat hebat. Harus diingat, dulu Khawarij sangat terkenal dengan amalan puasa, membaca Al Qur’an dan ibadah yang lain.

9' Kumpulan mereka juga percaya dengan sesungguh hati bahawa pemimpin mereka (Tok guru mereka) dan ahli mereka adalah kelompok paling benar. Manakala semua orang lain salah. Hanya kumpulan mereka dan penyokong mereka dijamin syurga.

10. Mereka menuduh orang lain sesat, padahal kesesatan di pihak mereka.Dulu Khawarij menuduh kumpulan Khalifah Ali (Ra) dan para Shahabat telah kafir dan para penyokong Saidina Ali sebagai kafir.Kumpulan mereka begitu senang mentakfirkan orang/kumpulan yang tidak sebulu dengan mereka.

kakiku said...

kah kah kah!
Abe li jange sedih jange kecewa,
bila mati pahala kita bawa,
terima kasih Abe LI!.

(kawe nak dikir khas untuk tadak nama 11.01pm)

Abe Li sohor kapak jangak,
ada ore kecek banyak,

tadak rupa tadak nama,
rasa keras bulu roma,

tolong baca hak dia tulis,
jange report balai polis,

ciri Khawarij hak dia royat,
ada dalil dia tunjuk ayat,

nasihat dia takut kita lupa,
pada hal dia tak tahu gapa,

# Kalau kami Khawarij, adakah demo Ali bin Abi Talib atau Muawiyyah bin Abi Sufian.
Adakah Ali bin Abi Talib menyokong judi dihalalkan?
Adakah Ali bin Abi Talib suka merembat dan menyamun harta negara?.
Adakah Muawiyyah suka melanggar janji?
Adakah Muawiyyah bertegas mempertahankan kerajaan sekular?.
Adakah Ali bin Abi Talib seorang yang menyokong budaya rasuah?.

Sah, demo bukan Ali bin Abi Talib @ Muawiyyah bin Abi Sufian, tapi kemungkinan genetik abu jahal. Lebih baik jadi Khawarij yg mempertahankan Islam dari abu jahal musuh Rasullah S.A.W..
Sory terkasar, pade muka.

Anonymous said...

Kik kik kik...
Bila masa UMNO jadi "pengikut setia" ahli sunnah wa jamaah yang setaraf dengan Saidina Ali @ Muawwiyah, dll...

Fatwa mufti mana pulak semua orang yang lawan parti UMNO jadi Khawarij pulak?

hahaha.. inilah ajaran pemimpin2 UMNO kepada pengikut2 & sahaya mereka.... memesongkan syariat, pakai anakmen undang2 syariah negeri ikut selera mereka sajs...

Apakah puncanya agaknya bila Allah jadikan kekalahan banyak kerusi UMNO/BN didalam PRU12 sebelum ini ditangan puak "khawarij" ni? Kira2 puak2 "khawarij" yang melompat tu dapat pahala yang maha besar kot?

Anonymous said...

Bagi kawe khawarij bukan sahaja ada waktu zaman sahabat dulu, bahkan ada pada bila-bila masa pun.Anonymous 11.1 cuma menyatakan ciri-cirinya. Kakiku terasa ko ?

Anonymous said...

Sedutan kupasan dari Papagomo untuk renungan kita :





Fatwa Dewan Ulama PAS

Ogos 1963
“Orang-orang Islam yang berkongsi dengan orang-orang kafir untuk memerintah negara, menjadi kafir dan haram."

Nik Aziz

23 April 1994
“Jika ada parti lain yang menentang kepimpinan PAS menjalankan pemerintahan cara Islam, ia adalah haram"

29 April 1999
“Islam tidak melarang umatnya mengeluarkan perkataan mencarut dan mencaci sesorang jika kena pada tempat dan masanya, kerana ia sudah menjadi salah satu naluri"

23 Januari 1999
“Jika DAP ikhlas nak tolong PAS, saya terima. Usahlah DAP, Syaitan pun saya boleh terima,”

24 Januari 1999
“Siapa yang nak tolong Kerajaan Islam, kami sebagai pemimpin Islam mesti terima sama ada DAP, MCA dan MIC. Kalau nak tolong mengapa kita tolak. Jika DAP ikhlas nak tolong PAS, saya terima. Usahkan DAP, syaitan pun saya terima"

Pulau Melaka (kuliah)
“Jika melawan UMNO tiba-tiba meninggal dunia, maka kita dikira mati syahid,”

12 Mei 1999
“Kita bersyukur dengan pendirian DAP sekarang kerana mereka sudah berubah sikap dan sanggup bekerjasama dengan PAS, asalkan tidak mendirikan negara Islam"

25 Jun 1999
“PAS sedia gugur slogan negara Islam, jadi untuk mencari perdamaian itu (dengan DAP), setakat mana yang boleh kita hendak kepada Islam, tapi kalau nampak menyusahkan tak apa…"

3 Julai 1999
“Terdapat unsur kafir dalam UMNO kerana parti itu menolak Islam dalam pentadbiran negara, UMNO juga ada ciri-ciri kafir."


6 November 1999
“PAS boleh terima pemimpin DAP jadi Perdana Menteri, tidak ada apa, asalkan dia terima syarat yang ditetapkan oleh Barisan Alternatif.

Asik Halimah Jongang Minah Juling said...

6 November 1999
“PAS boleh terima pemimpin DAP jadi Perdana Menteri, tidak ada apa, asalkan dia terima syarat yang ditetapkan oleh Barisan Alternatif.

June 18, 2010 6:09 AM

ASAL TERIMA SYARAT BARISAN ALTERNATIF, BUKAN SYARAT ISLAM DAN HUKUM HAKAM. PAROK. MUNGKIN PANDANGAN ULARMAAAAAAKKKKKKKK, bukannya ulamak.