Thursday, February 28, 2008

MKJ RESPON (7)


NAMPAKNYA jam baru menunjukkan pukul 1.54 pagi, mata pun belum mengantuk lagi selepas menyusun sebuah buku untuk diterbitkan mengenai kejelitaan kaum perempuan atas permintaan wakil-wakil penjual yang mahukan buku bercorak sedemikian.

Walaupun ianya memuatkan gambar-gambar para artis, namun sesuai dengan matlamat syarikat kami untuk berdakwah melalui media cetak, maka melalui penerbitan buku berkenaan, akan diselitkan dengan dakwah.

Selesai kerja rasa lega, mata pun belum mengantuk, jadi saya mengambil kesempatan untuk memberi respon kepada komen-komen yang dihantar melalui posting MKJ RESPON(6) iaitu;


29 comments:
1. Anonymous said...
MKJ RESPON: Meli dengan Wak Hamad orang yang sama? Hak kata meli X betul (gila? sakit otak, putus wayer ija, mereng, sasan, tokpot dan segala macam hak uduh-udulah?) rasanya yang tak berapa segar mana sebenarnya...dia yang deman ssaloh puyan...senok perut sssaloh ketika.

Demo ingat kawe rendah macam moral macam demo ke? Tulis komen sendiri dan kemudiannya respon sendiri? Jadi kawe ni takdok kijo sangat? Demo ni bokali masuk dalam Pak Had Ceton Tembus's group...cedak air dengan ceton tembus...air tak lekat dalam ceton demo kata ceton X betul.

hahahaha
meli weyyyyy
ore gila TIDAK AKAN MENGAKU dia gila
ore sakit otak TIDAK AKAN MENGAKU dia sakit otak
ore putus wayer ija TIDAK AKAN MENGAKU dia putus wayer ija
ore mereng TIDAK AKAN MENGAKU dia mereng
ore sasan TIDAK AKAN MENGAKU dia sasan
dan lain lain lagi.
kawe harap demo bukan ado penyakit jenis tu......
jauh sekali nyakit supa Pak Had Ceton Tembus...cedak air dengan ceton tembus... muga Pak Had ceton tembus x ngaku gak dia jenis gilo
.




MKJ RESPON: Kalau dah Allah takdirkan saya termasuk dalam golongan yang demo maksudkan...kawe kena Alhamdulillah jugalah....sapa kawe nak hanelan lawan tadir dan suratan Allah? Tentu ada hikmahnya. Setakat ni kawe belum pernah masuk ward gila lagi...dok tanya pok-pok saudara pun...kawe ni takdok baka gila. Kalu nak gila pun jenis hak takdok baka rasanya lambat sikit.

February 27, 2008 7:46 PM
2. Anonymous said...
RESPONS DARI FADZLI KEPADA ABG MELI

MKJ RESPON: Kalau kerajaan dari parti tak sebulu pun tak ditindas....babuk apa pula kalau kerajaan dari parti sebulu nak ditindas. Tak masuk akal. Saya nampak anda terlalu prejudis terhadap orang Umno.

Saya tak tahulah samada saya yang jumud dan jahil atau sebaliknya. Saya hairan bila Abg Meli kata Kerajaan Kelantan di Bawah PAS tidak ditindas oleh Kerajaan Pusat bawah BN. Betul ker bila sokong PAS jadi jumud dan jahil. Atau sebenarnya kita jumud dan jahil sebab sokong BN/UMNO.

OK. Hujjah saya dalah berdasarkan kepada pengakuan Datuk Mustapha Muhamed dalam sidang DUN bahawa dia lah yang menyekat pembangunan dari masuk ke Kelantan. Begitu juga dengan pengakuan Dr Mahathir. (kenyataan ni sudah pasti tidak keluar di TV3 tapi boleh dilihat di sini: http://www.youtube.com/watch?v=ZIoj75mGD84&feature=related)
Hujjah saya yang kedua, kenapa MB Kelantan tidak pernah dijemput menghadiri Mesyuarat Menteri2 Besar, Bukankah Kelantan juga di bawah Kerajaan Persekutuan Malaysia? Ini juga satu bentuk penindasan.

Hujjah saya yang ketiga, Kenapa MB Kelantan tidak dibenar bercakap di Radio Kota Bharu untuk menerangkan dasar2 Kerajaan.. bahkan dengar cerita nak ucap selamat hari raya pun tak boleh. Radio SIAM pulak yang bagi. Kenapa pula diberi lesen Radio kepada (KADA? KESEDAR? saya lupa tak sialap saya Manis FM) Sedangkan kerajaan Negeri tak boleh menmanfaatkan kemudahan tersebut. Siapa yang memerintah kelantan? Ini juga satu bentuk penindasan.

Hujjah saya yang keempat. Kenapa dalam kebanyakan program Perdana Menteri di kelantan (saya sebut PM bukan Presiden UMNO) Menteri Besar tidak diberitahu apalagi untuk dijemput. Bukankah tidak manis datang rumah orang tak jumpa tuan. Ini juga satu penindasan.

Hujjah saya yang kelima: Kenapa nak tunggu UMNO memerintah baru nak buat Pembangunan? tak bolehkah disalurkan kepada Kerajaan yang sedia ada. Bukankah peruntukkan pembangunan itu sendiri datang dari Kerajaan Malaysia bukan Parti BN. Kelantan bukan sebahagian malaysiakah? Ini juga satu penindasan.

Hujjah keenam: Kenapa bantuan subsidi baja cap dacing kepada petani perlu isi borang UMNO dulu?

Hujjah Ketujuh: Kenapa setiap Projek Kerajaan Persekutuan Wajib ditulis SATU LAGI PROJEK KERAJAAN BARISAN NASIONAL? Kenapa orang PAS perlu bayar cukai kepada KERAJAAN BARISAN NASIONAL?

Dengan sedikit contoh ini MASUK AKAL kah kalau ada orang kata Kerajaan Kelantan tidak ditindas? Saya Prejudis kepada UMNO atau Abg Meli Prejudis terhadap PAS? Saya sudah bagi contoh.

MKJ: Niat ni benda dalam hati...macam mana kita manusia biasa boleh nampak. Macam mana kalau niat orang yang kita kata tak moleh tu tidak sama dengan macam kita agak? Kita boleh pahala ke atau boleh dosa. Daging dari badan kita akan luak berapa kilo kalau kita tidak berprangka buruk pada orang lain?

ABG MELI: Saya nak tanya pasal tahanan ISA. Apakah tahanan2 ISA (terutama orang PAS) ditahan ketika sedang melakukan jenayah? Atau telah melakukan jenayah? Mereka ditahan kerana pihak berkuasa kata mereka tahu NIAT orang yang ditahan itu. Wah! hebatnya mereka kerana dapat baca niat dalam hati. Sedangkan Allah memerintahkan kpd malaikat supaya jangan tulis dulu niat orang nak buat jahat sehingga mereka betul2 buat. Saya tanya kembali bagaimana sekiranya NIAT yang KITA kata Tak Molek itu tak sama macam kita kata tu? Kita kurung orang 7-8 tahun tanpa bicara kerana NIAT orang itu. Takkan ada MA dalam Syariah boleh Jadi JAHIL TUKIL macam tu. Berapa kilo jugak daging kita luak hasil berperasangka buruk kepada orang yang tak buat jahat?


MKJ: Rakyat Kelantan dah beri peluang selama 18 tahun kepada Pas dan mereka boleh nilai kualiti dan kemampuan kerajaan. Terpulang kepada merekalah untuk membuat pilihan, termasuk untuk mengubah selera dalam pemberian mandat untuk nantinya kalau tak sama dengan apa yang mereka harapkan, lima tahun lagi mereka akan memberi pengajaran.

18 tahun hanya sebagai Kerajaan Negeri. tapi Kami bagi 50 tahun kepada UMNO/BN sebagai kerajaan Negeri dan PUSAT. mana boleh kita compare Apple to Apple. tak adil. Cuba BN pegang negeri saja pusat Pembangkang Pegang agak2 tunggang langgang atau tidak? Abg Meli boleh tengok dari jumlah tunggakkan Hutang Kerajaan2 Negeri dibawah BN berbanding Kelantan. Hutang Kerajaan JOHOR Berjumlah RM700 juta. Selangor RM394 Juta. Kedah RM386 juta. Pahang RM353 juta. Terengganu RM335 juta. Negeri Sembilan RM 237 juta. Perak RM193 juta dan KELANTAN RM12 juta sahja (Dua belas juta ringgit sahaja). Maknanya pembangunan dinegeri2 bawah BN bukan kerana kehebatan Menteri2 BEsar dan Barisan EXCO tetapi kerana BEKALAN OKSIGEN dari Pusat. Apa akan jadi sekirannya Kerajan Pusat bukan dipegang BN? Maknanya setiap bayi yang lahir di Negeri2 BN mewarisi hutang2 atas nama pembangunan duniawi yang membawa keruntuhan moral.


MKJ: Persoalannya apakah Kerajaan Membangun Bersama Islam benar-benar berjaya sebagai mana yang dislogankan. Apakah kerajaan yang dibentuk setaraf dengan kerajaan pimpinan Umar Ibnu aziz...nak ukur dengan kerajaan pimpinan rasulullah s.a.w....jauh jelat.

Memang benar Kelantan belum setaraf Kerajaan Umar Abdul Aziz. Kita kena juga faham hadis nabi berkenaan umat2 yang terbaik adalah dalam lingkungan 300 tahun selepas zaman nabi. Kita sudah 1400 tahun lebih. Yang kedua Kerajaan UMAR bukan berada dibawah kerajaan persekutuan. iaitu UMAR tak perlu peduli dengan Perlembagaan Negara untuk melaksanakan Hukum Allah. Polis pun dibawah UMar. Pendek kata UMAR mempunyai kuasa penuh terhadap Kerajaannya. Sekurang2nya kita berikhtiar kearah itu. Kita berikhtiar kearah apa yang Rasulullah bawa. kalau Islam kata Arak Haram, kita ikhtiar untuk mengharamkannya. Kalau Islam kata tutup aurat kita berikhtiar melaksanakan perintah itu. Kita pun tak perlu mereka AJARAN baru yang HADHARI tapi tak buat apa yang nabi suruh.


MKJ: Akhir-akhir ini kalau singgah di masjid mana pun di Kelantan, jamaah bukannya ramai mana puni...kebanyakannya sesaf jemaah pun tak penuh...dah tak macam mula-mula menang dulu lagi. Bakpo? Carilah jawapan sendiri
Bakpo jadi ggitu? Kita mungkin didesak untuk memberi jawapan. Apakah kerana Umno atau kerana Islam Hadahiri? Jahil-jahil ambo pun...jarang jugalah tinggal jemaah ni...ketara benar dulu dengan sekarang dari segi penjamaahan di masjid-masjid.

Saya tak tahulah situasi sebenar kerana saya bukan berada di Kelantan. tapi saya andaiakan apa yang Abg Meli kata itu benar saya ingin memberi pandangan sikit. Abg Meli kena pergi sekejap zaman mula2 PAS menang dulu. Dulu hampir 100% Kerajaan Kelantan adalah PAS. Tapi Sekarang 51-49 %. Bermakna bila PAS ramai insyaallah Jemaah Ramai. Bila UMNO ramai masyaallah maksiat ramai. Sebab UMNO dan Maksiat adalah berkadar terus. Cuba fikir sendiri maksiat makin menjadi2 sejak UMNO semakin banyak bertapak di Kelantan. Yang Kedua macamana nak ramai jamaah.. kalau Tok IMAM menganut agama ISLAM HADHARI takkan makmum yang kekal dengan ISLAM yang dibawa Rasulullah nak menjadi makmum kat belakang. Saya pun tak mahu. Kalau kita tak nak ikut belakang Imam Syiah begitulah kita tak nak ikut belakang Imam Hadhari. Kalau tak percaya tengok lah kalau UMNO menang di Kelantan lagi kosonglah masjid begitulah sebaliknya.


MKJ:Boktan begapo? Jawabnya kerana kita terlalu banyak beretorik....rancang dan cakap banyak tapi buatnya tidak. Kalau tok wakil diberi peluang berkuliah di masjid...kesempatan diambil sepenuhnya untuk ketuk dan ganyang jamaah yang tidak sokong Pas.

Bukan masalah beretorik. Masalahnya hiburan dah semakin subur di Kelantan. Tengok sahajalah Masa perkampungan Hadhari. anak2 dara dan anak2 teruna balik lewat malam sebab nak tengok persembahan artis. Lepas tu bercampur gaul pulak tu tanpa pemisahan. Pasal Tok Wakil berceramah kat Masjid tu, sebab itu sahaja saluran yang ada. abg Meli jangan Prejudis. Saya banyak kali menghadiri Masjlis2 di masjid2 sekitar Lembah Kelang ini. Sama juga situasinya bila YB berucap habis dibantainya pembangkang walaupun tak ada kena mengena. Tak cukupkah bercakap kat TV. Tok Najib sendiri masa mengumumkan pembinaan sebuah Masjid kat Kelantan baru2 ni dia juga menghantam kerajaan Tok Guru. abg Meli tak tengok TV ker?


MKJ:Sebenarnya tokleh nak ukur bila Masjid Muhammadi ramai jemaah...maka ia dibuat kesimpulan bahawa Kerajaan Membangun bersama Islam berjaya menjadikan rakyat serambi Mekkah sebagai pengimarah masjid. Kena diingat Masjid Muhammad tengah bandar dan kawasan penduduknya sendat...itu pun ada berapa saf jah setiap waktu? Kalau ramai pun waktu Maghrib dan Isyak...waktu-waktu lain teruk.

Betul, mungkin faktor lokasi Masjid Muhammadi penuh. Alhamdulillah. Tapi konsep membangun Bersama Islam jangan disempitkan hanya kepada Solat di masjid. Memang itu adalah Asasnya. Seperti yang saya kata, bila UMNO makin ramai, maksiat makin banyak. Masjid makin kurang jemaah. Sebab UMNO lebih gemar buat Masjid kerana tujuan menunjuk2. Tapi Pemimpin2 atasan mereka bukan jenis kaki masjid. Malah Imam Hadhari mereka pun bukan kaki masjid. Pernahkah abg Meli Lihat aksi2 Pak Lah bersama Michelle Yeoh. Saya hairan orang macam Abg Meli boleh sukakan Pak Lah dan benci dengan Tok guru Nik Aziz. Saya juga hairan dengan Abg Meli boleh percaya cakap orang macam Pak lah berbanding tok Guru Nik aziz. Pada saya yang alim pun tidak warak pun tidak jika orang tanya siap yang lebih saya percaya anatara Pak Lah dan TG Nik Aziz tanpa ragu2 saya akan kata saya percaya TG Nik Aziz. Walaupun saya akan miskin kerana bersama Tok guru Insya Allah say akan tetap bersama Tok guru kalaulah saya perlu pilih anatara Pak Lah dan Tok Guru Nik Aziz.

MKJ: Kita juga tokleh ukur bila Tok Guru Nik Aziz sebagai Menteri Besar alim dan kuat beribadat, maka rakyat Kelantan dianggap serupo dengan beliau belaka. Lagu mano dengan pada bulan puasa...ketika sembahyang sunat terawih masih belum selesai....tok wakil Pas dah pun bersama kumpulannya bertumas di kedai mencolek.

Iman itu tidak boleh diwarisi, iman itu tak boleh dijual beli. jadi kalau atok, ayah jadi ulamak besar pun bukan bermakna anak pun sama ulama. Begitu juga kalau MB ulama, rakyat pun warak. Tapi sekurang2nya bila Pemimpin warak rakyat pun segan. Kalau Pemimpin kaki perempuan rakyat pun sama2 naik la. Saya nak bagi contoh kalau orang nak buat maksiat bila tok guru lalu dia mesti menyorok tapi kalau pemimpin maksiat bila anak buah buat maksiat dia siap ajak sekali join. Betul tak? Jadi Kalau rakyat Kelantan serupa Tok Guru belaka pakat kirim salamlah kat UMNO ucap Selamat Tinggal Romeo je. Berkenaan Solat Terawih. Tadi Abg Meli kata kita tak tahu niat dalam hati orang. Mana kita tahu Tok Wakil PAS tu balik sambung kat rumah? itulah yang dilakukan Rasulullah dahulu. Lagipun tak luok pun daging kita kalau bersangka baik dengan orang. . yang kita patut risau ni yang jenis langsung tak solat. Sibuk kat coffee house, kat kelab dangdut, kat karaoke.

MKJ: Kita kena lihat semua ini dengan penuh bimbang...misalnya macam mana di negeri yang begitu utamakan soal-soal keagamaan....jam dan barang-barang berharga masjid boleh kena curi...malah besi penutup jambe pun dipukat punggah abis...orang berhenti sembahyang...beg boleh bawa lari dan dikebas ketika orang yang berhenti sembahyang tadi sujud.

Bayangkan negeri yang diperintah Tok Guru pun ada kecurian ada jenayah bagaimana negeri yang bukan diperintah tok guru... jangankan besi penutup jamban anak2 main depan tangga pun kena culik. Kereta motor orang pergi surau pun hilang kat selangor nih. Duit dalam tabung masjid pun depa kail. Besi penutup longkang jangan cakap lah. Wayar elektrik pun depa potong main ajer. Itu tak kira kes ragut lagi. Kes orang kena bom lagi dahsyat. Kes orang yang dah kaya ambik rasuah pun sama. kalau kira yang makan rasuah sebagai komisen tu lagi hebat sampai beli jet komisen RM500 juta. Itu negeri yang Jabatan Polis dibawah kuasa dia. Sedangkan Kelantan tidak menguasai jabatan Polis.

FADZLI




MKJ RESPON: Kerajaan Kelantan hutang RM12 juta jah? Saudara Fadzli ambil angka dari mana? Hutang untuk pembekalan air bersih saja dah RM600 juta. Mungkin saya silap fakta kerana sya tidak ada dalam kerajaan lagi dah. Komen-komen yang lain tu kira penyliau-kelih nilai sendirilah.




Soal orang Umno dikaitkan dengan amalan rasuah dan kemungkaran rakyat jelata tak kisah mana kerana Umno memang diimejkan begitu, terutama oleh pembangkang. rakyat tidak kisah kerana Umno dianggap parti sekular. Tapi bila orang Pas berbuat mungkar rakyat akan pergegekan kerana Pas mendakwa parti Islam.




Orang biasa tengok wayang kulit, makyong atau makan atau minum sambil berdiri orang tak kata apa kerana mereka tidak berimej orang alim tetapi kalau ustaz, apatah lagi tok guru kalau minum air bekasnya dipegang dengan tangan sebelah kiri orang dah pandang semacam, apa lagi kalau ikut sama menoton wayang kulit dan makyong atau pun konsert.




Zaman Umar Ibnu Aziz memerintah...jangankan orang nak bercuri, serigala pun tak makan kambing, malah boleh berkawan dengan kambing. Pada hari kematiannya...barulah serigala makan kambing semula. Kenapa? Kerana keberkatan pemerintahannya yang benar-benar ikut cara Islam.




Yang saya dan orang macam saya dok kritik sangat ni supaya bila dah nak buat kerajaan Islam... kena buat betul-betullah. Jangan dok harap pada Tok Guru Nik Aziz sahaja. Soalnya dalam menyertai pilihanraya yang memerlukan wang pertaruhan, apakah dari segi hukumnya dibolehkan.




Apa bezanya bayar pertaruhan sebagai calon dengan pertaruhkan wang dalam perjudian....kedua-duanya mempertaruhkan wang untuk menang. Ini juga rakyat kena tau, malah saya pun rasa nak tau. Pernahkah Pas memnbangkitkan hal-hal sebegini dalam parlimen?




February 27, 2008 8:05 PM
3. Anonymous said...
Ginilah Fadzli kalu demo lani dok kerja dengan kerajaan malaysia...ambo rasa baik lah demo tukar kerja dengan kerajaan pas pulak..mugo kerajaan bn ni tak berapo molek..kalu gaji kure sikit pun tak apa hati sene...mugo dok dale puak-puak demo hak ore jurus belaka...nampak mace ore pas ini maksum jah kalu supa demo royak..




MKJ RESPON: Lazimnya kalau berani bersuara macam Sdra Fadzli ni...tentu dia rtak ada ikatan dengan mana-mana pihak. Saya pada dasarnya menghormati orang macam Sdra Fadzli...tidak berkomromi dalam berhujjah. Saya agak Sdra Fadzli masih muda lagi. Setelah umurnya melebihi 40-an, cara berfikirnya akan berubah...dia tidak akan berhujjah macam sekarang lagi. Selama kira-kira 30 tahun dalam bidang kemediaan...saya dah biasa berdepan dengan orang macam Sdra Fadzli...rata-rata sekarang ni jauh berubah.

February 27, 2008 10:34 PM
4. Anonymous said...
Encik yang tak tahu nama, saya FADZLI tidak pernah menjadi kakitangan kerajaan.

tetapi oleh kerana encik sudah sebut isu pegawai kerajaan saya nak ulas sikit.

untuk pengetahuan encik yang tak faham dan jumud dalam membezakan antara Kerajaan malaysia dengan Parti Barisan Nasional mari saya terangkan.

KErajaan Malaysia terdiri dari semua kerajaan negeri termasuk kerajaan Negeri Kelantan. Manakala Parti Barisan Nasional terdiri dari UMNO, MCA, MIC, Gerakan dan beberapa buah parti lagi.

Kerajaan malaysia juga berhak mengutip cukai atau hasil dari setiap rakyat malaysia yang cukup syarat termasuk yang jadi penyokong PAS, KeADILAN, DAP dan sebagainya. Hasil dari cukai ini dan juga lain2 hasil bumi Malaysia ini lah yang digunakan untuk MEMBAYAR GAJI KAKITANGAN kerajaan Malaysia. maknanya gaji perdana menteri pun dibayar juga hasil titik peluh orang PAS.

Oleh itu saya buat CABARAN BALAS agar semua penyokong UMNO Kelantan letak jawatan dalam Kerajaan negeri Kelantan kalau tuan2 semua pakai kaedah encik tak ada nama ini.

Sekali lagi saya membuktikan orang2 yang menyokong UMNO lah yang terkena Sindrom JUMUDISME & JAHILISME. Konsep Asas Kenegaraan pun tak reti inikan pula nak pertikai Kerajaan ISLAM Kelantan. Sebab tu jangan belajar dengan TV3 sahaja. Kalau nak belajar mesti dari kulit ke kulit jangan ambik isi sekerat2 sahaja
.

FADZLI




MKJ RESPON: Berhujjah biarlah setakat dalam blog ni sahaja. Jangan cabar kakitangan kerajaan yang tidak ada kena mengena dalam berhujjah. Kena ingat kalau kakitangan kerajaan tak buat kerja...kerajaan akan lumpuh.




Tanpa orang politik kerajaan boleh jalan...tapi orang politik tanpa kakitangan kerajaan... semua jentera akan lumpuh. Tanpa kakitangan kerajaan (tanpa adannya SPR) jawatan tok wakil tak akan wujud...mungkin negara kita akan diperintah cara dulu-dululah...puak yang kuat akan serang dan takluk untuk jadi pemerintah.

February 27, 2008 11:10 PM
5. Anonymous said...
Terima kasih lah Fadzli kerana menerangkan mana kerajaan Malaysia dan mana kerajaan bn. Mungkin ambo jahil sebab ngaji pun tak belah mana... lagi pun ambo bukan ore politik..cuma bila ambo adalah penyilau blog ni tiap-tiap hari..dan ambo baca baca tulisan Fadzli..pada fikiran ambo(mungkin tak serupa dengan ore lain fikir)demo terlalu prejudis terhadap bn dan taksub terhadap pas. Itu cuma penilaian ambo..Kau demo dak gitu..minta maaf banyak
.




MKJ RESPON: Anda berhak berfikir begitu. Soal tepat atau tidak andaian anda bukan lagi hak anda untuk tentukannya.

February 27, 2008 11:23 PM
6. FADZLI said...
Saya Prejudis UMNO? Jadi bagaimana pula apabila anda menonton Buletin Utama TV3 tiap2 malam.

Mula sahaja berita... semua yang baik adalah UMNO/BN kemudian semua berita yang BURUK adalah PAS, KEADILAN dan lain2 Pembangkang.

Macamana anda tuduh saya prejudis UMNO sedangkan bila TV3 kata Nik Aziz kata UMNO Orang Utan, komunis atau kisah Haji Hadi Sombong anda boleh menyokong 200% statement TV3 itu sedangkan TV3 tak bagi peluang mereka menjawab. Sedangkan di sini anda boleh BERBALAS HUJJAH dengan SAYA maksudnya kalau anda tak setuju anda boleh bantah. Saya tidak ada masalah.

Jadi saya harap anda perbetulkan persepsi anda terhadap saya. Saya bukan semata2 prejudis, tetapi saya memberi contoh atas setiap hujjah saya. Bukan saya hantam keromo sahaja. saya membaca sekurang2nya 2 surat khabar harian sehari (UTUSAN & STAR) saya juga baca Harakah, Wasilah, dsb dan juga saya mencari maklumat melalui bloggers samada yang pro atau con kerajaan. Contohnya Laman Kapak jangak inilah. Saya juga menonton Buletin Utama TV3 kalau saya tak ke surau. atau saya tengok Nightline. Tetapi saya jarang pergi ceramah PAS walaupun rumah saya berhampiran Taman Melewar. Saya rasa sudah hampir 5 tahun saya tidak ke Taman Melewar. Maknanya saya menerima maklumat bukan hanya melalui lidah pembangkang. Malah saya rasa saya lebih banyak mendapat maklumat dari kerajaan. tetapi saya tidaklah menelan setiap maklumat begitu sahaja.

Sebenarnya Anda dan Puak2 UMNO lah yang lebih banyak Prejudis kepada PAS. Bila jahil dan jumud diletakkan kesalahan atas PAS. Bila buruk sahaja letak pada PAS. Yang tak betul semua PAS. Yang bagus dan baik semua UMNO/BN.

FADZLI




MKJ RESPON: Saya tak boleh komen pasal TV3 ni. Saya tidak banyak masa untuk duduk depan tv. Anak kecil saya lebih banyak tengok siaran kartun Astro. Nak berebut alihan siaran dengan anak rasanya tak molek...kita dah tua.




Dulu saya pun tukang sediakan skrip berita dan untuk program majalah TV3, khususnya rancangan MEMO yang cukup popular pada suatu ketika dulu. saya jadi tukang tulis skrip untuk jurugambar TV3 Kelantan bermula dari stesen tv swasta pertama itu memulakan siarannya di Kelantan sehinggalah dan saya tidak lagi sediakan skrip bila jadi Ketua Biro Harian Watan kerana tidak cukup masa.




Semasa di Bernama...saya turut sediakan skrip berita untuk TV Malaysia. Setidak-tidak saya tahulah juga selok belok dalam penyediaan dan penyiaran bahan oleh media elektronik.




Kalau saya dululah (malah saya yakin sekarang pun masih diamalkan oleh para petugas media elktronik) bahan induk intipati ucapan dihighlightkan...kita akan S.O.Tkan (di sound on tape) apa yang dikata. Berbanding dengan laporan media cetak...laporan media elektronik akan lebih tetpat kerana apa yang disebut oleh seseorang polis dan S.O.Tkan dan pemnonton atau pendengar boleh tonton atau dengar apa yang dicakap.

February 28, 2008 12:22 AM
7. Anonymous said...
Nik Aziz & Haji Hadi huduh pada kacamata UMNO. bagaimaiana dengan Pak Lah Tok Imam Besar Islam Hadhari. Sila kunjungi laman ini:

http://prihatinsubang.blogspot.com/

timbang-timbangkan..buat apa ada dacing kalau tak buat timbang. Kalau tak setuju rodok jer pakai keris berkarat tuh. Orang dah naik ke BULAN pakai ROKET.. UMNO/BN masih lagi pakai keris dan timbang kati
.




MKJ RESPON: Tok Guru Nik Aziz & Tok Guru Haji Hadi huduh di mata Umno kerana Pak Lah dan Najib hudud pada mata Pas. Bila Pak Lah, menantu dan anak-anaknya dikecam, maka sebagai balasan Tok Guru Nik Aziz yang dilihat lambang kekuatan Pas, anak-anak dan menantunya pula dikecam sebagai serangan balas.




Tok Guru Nik Aziz mana pernah kecam Pak lah dan Pak Lah pula mana pernah kecam Tok Guru Nik Aziz. Tapi gara-gara pembodek-pembodek Tok Guru Nik Aziz kecam Pak, anak-anak dan menantunya, maka pembodek-pembodek Pak lah pula buat serangan balas. Apa yang patutnya menjadi rahsia akhirnya habis terselongkar.




Lambang parti bukannya boleh ditukar macam tukar baju kerana dia ada kaitan dengan catatan sejarah. Kalau itulah yang disyarah kepada para pengundi, tukang kempen akan dilihat semacam oleh orang yang dikempen.

February 28, 2008 12:28 AM
8. FADZLI said...
Saya cadang kepada Abg Meli tak payahlah ulas lagi lah tuduhan orang bahawa Wak Hamad dan Abg Meli orang yang sama. Abg Meli dah menafikan cukuplah. Itu bukannya isu yang ada manfaat pun kepada penyilau.




MKJ RESPON: Saya ulas kerana ianya ada kaitan dengan moral saya sebagai pengendali blog. yang hantar komen seolah-olah menganggap saya sendiri yang hantar komen...kemudian beri respon. Kalau saya tak jelaskan...mungkin ada yang anggap Sdra Fadzli pun saya juga.




Saya pun tak percaya bahawa blog saya dulu turut dibaca oleh seorang pensyarah rakyat Malaysia yang bertugas di sebuah universiti di Autralia, ada pelajar dari Mesir, dari UK, dari Ireland Utara, dari Amerika Syarikat, dari India, rakyat Malaysia di Dubai, Karachi, Arab Saudi, Afrika Selatan, Indonesia, Filiipina, Thailand, Singapura, Belanda dan Peranchis. Saya baru tahu indentiti mereka bila blog saya musnah digodam....mereka email tanya kenapa blog tak boleh buka.

February 28, 2008 12:31 AM
9. Anonymous said...
Sdr Fadzli. Pesan saya, dalam membuat penilaian, lihatlah dari kedua-dua belah pihak. Lihat kebaikan dan keburukan satu pihak dan lihatlah juga kebaikan dan keburukan satu pihak lagi. Jangan terlalu taksub dgn satu pihak. Nanti hujah anda nampak tidak kemas dan bercelaru. Jangan diingat tidak ramai org defend UMNO bermakna hujah anda boleh diterima. Ramai penyilau diluar sana yang tiada masa untuk menulis dan berhujah panjang lebar di blog ini. Berlaku adillah kepada semua pihak. Jangan terlalu merasakan kita bagus sgt....




MKJ RESPON: Patutlah diingat...ketika sebatang jari kita tuding ke arah orang lain...em,pat batang jari lagi tertuding ke arah kita sendiri.

February 28, 2008 12:37 AM
10. FADZLI said...
Terima Kasih atas nasihat anda. Sudah saya jelaskan dalam ulasan saya yang terdahulu. Saya sememangnya menilai kedua-dua belah pihak. Bukan saya mahu menafikan kebaikan UMNO/BN telah buat. Tapi saya rasa tuan lebih arif setiap pagi, petang, malam, subuh, dinihari semua siaran TV Malaysia bercerita kebaikan UMNO/BN jadi tidak perlulah saya mengulangi apa yang sudah dizikirkan oleh media2 utama Malaysia.

Tugas saya di sini adalah untuk menjelaskan pula apa keburukan UMNO/BN dan apa kebaikan PAS. Kerana yang ini tidak akan di siar di mana2 MEDIA UTAMA MALAYSIA.

Saya tidak pernah mengatakan bahawa anda semua menerima hujjah yang telah saya kemukakan. malah saya tidak memaksa anda untuk menerima apa yang saya katakan. Saya cuma menyampaikan hujjah2 saya dengan contoh2 serta faktanya sekali. Selebihnya bergantunglah kepada keikhlasan anda samada nak mengata benar kepada yang benar dan mengatakan salah kepada yang salah. Terpulang.

Saya juga lihat dalam kebanyakkan blog anti PAS yang saya layari tidak ada seorang pun yang boleh mengeluarkan hujjah yang berfakta untuk menyokong tuduhan terhadap PAS. habis setakat retorik sahaja.

Sehinggakan ISU Tok Guru berpoligami kononnya pun dianggap satu kesalahan. bagaimana pula dengan Isu Pemimpin Menyorok Gundik??

Saya berlaku tidak adilkah? adakah saya menghalang anda menangkis hujjah2 saya? adakah anda berfikir saya banyak masa untuk meluangkan masa di sini. Saya seorang Professional dalam kerjaya. tetapi dalamasa yang sama saya ada tanggung jawab saya sebagai seorang Islam, Seorang Rakyat Malaysia. Takkan dalam ramai2 penyokong UMNO/BN di sini tidak ada satu orang pun yang ada sedikit masa untuk menangkis hujjah saya. Sedangkan saya yang sentiasa sibuk masih ada sedikit ruang untuk perjuangan.

Jangan jadi sibuk sebagai alasan. Jangan malu untuk mengakui kebenaran kerana kita akan lebih sibuk di padang mahsyar nanti.

Saya memang tidak pandai menulis macam abg meli, mungkin nampak tidak kemas dan bercelaru tulisan saya tetapi yang penting apa yang hendak saya sampaikan itu menepati sasaran.

Jadi janganlah kata saya tidak ADIL. Saya bagi peluang anda menangkis hujjah saya secara gentleman. Saya bukan macam TV3 atau RTM. Baling batu sembunyi tangan. Hujjah balas Hujjah. Kalau nak kira saya berseorangan di sini anda sangat ramai. Tepuk dada tanya Iman.

FADZLI




MKJ RESPON: Sebagai pengendali blog...saya pula buka seluas-luasanya untuk para penyilau-kelih blog saya ini berhujjah

February 28, 2008 1:09 AM
11. Anonymous said...
Fadzli kato...
MEMBAYAR GAJI KAKITANGAN kerajaan Malaysia. maknanya gaji perdana menteri pun dibayar juga hasil titik peluh orang PAS.

Kawe kato...
MEMBAYAR GAJI KAKITANGAN kerajaan Kelantan. maknanya gaji menteri besar pun dibayar juga hasil titik peluh orang BN.



MKJ RESPON: Saya sering sebut antara fungsi dan peranan Pak Lah sebagai Perdana Menteri dengan Pak Lah sebagai Presiden Umno berbeza walaupun orangnya serupa. Pak lah sebagai Pengerusi Barisan Nasional juga berbeza dengan Pak Lah sebagai Presiden Umno.




Demikian juga dengan fungsi dan peranan Tok Guru Nik sebagai MB dan fuingsi serta peranan Tok Guru Nik Aziz sebagai Mursyidul Am Pas, tidak sama. Ketua parti untuk ahli parti tetapi sebagai ketua kerajaan (PM di pusat) adalah PM kepada semua rtakyat tanpa mereka fahaman parti politik manakala MB di negeri-negeri pula adalah MB kepada semua rakyat tanpa mengira fahaman politik.




February 28, 2008 2:50 AM
12. Anonymous said...
Sehinggakan ISU Tok Guru berpoligami kononnya pun dianggap satu kesalahan......

>> Siapa pula yg kata berpoligami tu satu kesalahan? Cuma, kalau betul Tok Guru berbini so lagi, bakpo dia susupnyo..... hok tu yg nampak kure molek tu.... buke berpoligami tu saloh Fadli weiii!




MKJ RESPON: Berbini sungguh ko dok...tak pasti. Mungkin ianya hanya bahan kempen. Cuma ikut kata orang yang telefon saya....wanita itu sendiri yang dakwa kata dia bini muda Tok Guru dan anaknya yang berusia 13 tahun adalah anak Tok Guru. Maknanya kalau betul Tok Guru poligami....dah makan masa belas-belas tahun. Macam mana pun saya masih samar-samar lagi.




Kes tak ghoyat bila berbini lebih nik bukannya kes takut pada bini...cuma masalah yang dihadapi oleh kebanyakan kita orang lelaki ni ialah bini yang lebih tidak takut pada kita sebagai suami. Itulah sebabnya pengamal poligami akan seboleh mungkin akan rahsiakan bila berpoligami...bukannya macam nabi yang tak sembunyi bini.

February 28, 2008 3:16 AM
13. Anonymous said...
Meli dah melalut bedo'oh lalu nah, makin nampak jelas Meli bukan pejuang yang sayang pada kerajaan Islam. Pertahan dulu kerajaan Islam, kalau ada tak betul di mana2 boleh dibaiki nanti. Ini lebih afdhal, malah jatuh pada fardhu. Sampai cerita kutip dari mana pasal Tok Guru kahwin lain pun kutip buat keluar dalam blog, meme bedo'oh lalu nah, Meli weh!!




MKJ RESPON: Bedo'oh tu kata demo, boktan benda tu tubik dalam blog Meli. Kalu dok kekecek rato lagilah teruk kalu hok dok gat. Bbini bukannya benda haram, malah orang macam Tok Guru yang serba mampu cukup layak. Yang hak toksirnya berkendak kotsir.




Kawe tak kutip kotsir. Orang telefon ghoyat. Orang tu pulok boleh cerita dari orang lain jugak. Stesen radio dibbir mulut ni lebih bahaya dari blog kapak jangak ni. MB ni hak orang ramai...mereka ada hak ambil tahu.




Kawe tak pernah berbangga sebagai pejuang Islam...kawe terlalu kerdil untuk dapat maqam pejuang. Bokali demo dok berasa kes kawe tak berapo sokong Pas mana, maka demo anggap kawe bukan pejuang Islam.




Kawe pula berpendirian, tidak semestinya jadi orang Pas dan tunjuk cula tungge-tungge sebagai orang Pas baru nama berjuang untuk Islam. Banyak saluran yang boleh digunakan. Kawe guna saluran kawe.




February 28, 2008 3:26 AM
14. Anonymous said...
"Niat ni benda dalam hati...macam mana kita manusia biasa boleh nampak. Macam mana kalau niat orang yang kita kata tak moleh tu tidak sama dengan macam kita agak? Kita boleh pahala ke atau boleh dosa. Daging dari badan kita akan luak berapa kilo kalau kita tidak berprasangka buruk pada orang lain?"

Jangan duk jawab merapu wahai meli, plz direct to your point and your hujjah. Kalu dah mustapha mohd sendiri mengaku dalam dewan dun, tu bukannya niat dalam hati, tu dah tersurat. Tersurat ni kito pun dah boleh napok ngan tindakan kito.




MKJ RESPON: Kalau Datuk Mustapa Mohamad yang sekat...maknanya dia yang jahat, bukannya kerajaan pusat, bukan niat kerajaan pusat. Kalau kerajaan pusat nak sekat projek-projek pembangunan, tak 'kan untuk projek pembekalan air diberi pinjaman sehingga RM600 juta...tak 'kan dilancarkan ECER dan sebagainya.




Patutnya dah asyik kena maki sokmo...kerajaan pusat tak payahlah bagi apa-apa untuk Kelantan. Tapi sistem pemerintahan negara bukan lagu tu. Datuk Mustapa sendiri pun banyak tolong...ada MRSM di Jeli...ada jambatan rentang Sungai Golok dalam jajahan Jeli dan Jeli jauh lebi molek dari Jeli dulu. Jangan kita dok asyik tengok projek kilang komponen alat ganti proton yang terbengkalai tanpa menyebut projek lain yang berjaya dengan bilangannya jauh lebih banyak dari yang terbengkalai.

February 28, 2008 4:56 AM
15. Anonymous said...
"Rakyat Kelantan dah beri peluang selama 18 tahun kepada Pas dan mereka boleh nilai kualiti dan kemampuan kerajaan. Terpulang kepada merekalah untuk membuat pilihan, termasuk untuk mengubah selera dalam pemberian mandat untuk nantinya kalau tak sama dengan apa yang mereka harapkan, lima tahun lagi mereka akan memberi pengajaran."

meli jawab biar terus kepada point sebenar dan ilmiah sikit, jangan pandai putar-putar gi maghi. jange ingat ore baca ni jahee tukeeee belako




MKJ RESPON: Nak jawab lagu mana lagi. Saya bukannya boleh nak atur rakyat Kelantan yang akan mengundi pada 8 Mac ini supaya undi Pas atau Umno...saya sendiri pun belum tentu akan mengundi.




Saya nak berikan jawapan ilmiah macam mana kerana saya bukan orang ilmiah. Kalau dirasakan blog ni tak belago angin dengan demo...baik demo layari blog-blog yang isi kandungannya ilmiah dan dikelolakan oleh orang ilmiah.




Saya dah berpengalaman jugalah melihat riak semasa dalam edah pilihanraya. Melihat kepada keadaan sekarang ni....saya nampak pas akan kalah di Kelantan, rakyat yang telah membuat penilaian terhadap prestasi dan reputasi Kerajaan Pas Kelantan nampaknya hilang kecenderungan terhadap Pas. Saya berdasarkan kepada suasana di akar umbi.

February 28, 2008 4:59 AM
16. Anonymous said...
quote:"pertahan dulu kerajaan Islam, kalu ada tak betul dimana-mana boleh dibaiki nanti"....

UMNO tu bukan kerajaan Islam ko...ini masalah org PAS, dia ingat dia je Islam.




MKJ RESPON: Saya lebih suka menamakannya kerajaan orang Islam...kerajaan yang diteajui oleh orang Islam tak kiralah dari Umno atau Pas.

February 28, 2008 5:01 AM
17. Anonymous said...
"Persoalannya apakah Kerajaan Membangun Bersama Islam benar-benar berjaya sebagai mana yang dislogankan. Apakah kerajaan yang dibentuk setaraf dengan kerajaan pimpinan Umar Ibnu aziz...nak ukur dengan kerajaan pimpinan rasulullah s.a.w....jauh jelat."

Meli, adakah parti dan kerajaan bn yang bakal demo sokong tu menepati ciri2 pemerintahan umar abdul aziz? satu nguduh kok re, 4 keno demo balik. fikirlah dengan kepala lutut. jangan pakai otak
.




MKJ RESPON: Tak kiralah kerajaan Pas ko kerajaan Umno ko...kalu nak buat kerajaan Islam kena buat sungguh-sungguh...takleh main-main...mana boleh sekali haram...sekali halal...sekali tak boleh...sekali boleh. Allah dan rasul larang mengumpat kita pula halalkan mengumpat... macam mana orang ramai nak sokong.

February 28, 2008 5:02 AM
18. Anonymous said...
"Akhir-akhir ini kalau singgah di masjid mana pun di Kelantan, jamaah bukannya ramai mana puni...kebanyakannya sesaf jemaah pun tak penuh...dah tak macam mula-mula menang dulu lagi. Bakpo? Carilah jawapan sendiri
Bakpo jadi ggitu? Kita mungkin didesak untuk memberi jawapan. Apakah kerana Umno atau kerana Islam Hadahiri? Jahil-jahil ambo pun...jarang jugalah tinggal jemaah ni...ketara benar dulu dengan sekarang dari segi penjamaahan di masjid-masjid."

Komen : Nak tanyo ni, sekarang adakah masjid penuh kerana adonya islam hadari? jgn nguduh kok re lah meli, aku kat lembah kelang ni pun sama jugok ngan mu oyat tu pasal masjid




MKJ RESPON: Lembah Kelang tu kita tak iktiraf berada dibawah kerajaan Islam...kerajaan Membangun Bersama Islam. Dah tau dah kerajaan sekular tu tak molek...dok tiru ikut bakpo. Bila doh kita ada kerajaan...kena tunjuklah nilai keislaman tu. Kalu masjid di negeri diperintah kerajaan berkunci...tak 'kan di negeri yang kerajaan adalah kerajaan Islam, mesjid nyo kena kunci jugak. kalu lagu gat apa bezanya antara kerajaan Islam dan kerajaan sekular.


Bukan soal nguduh...hakikatnya begitu. Mula-mula menang dulu masjid penuh dengan jemaah...tapi sekarang ni masjid semakin lengang, banyak masjid yang dikunci bila lepas sembahyang waktu....kalau tak digunci apa yang berharga ada dalam masjid akan disapu. Quran, kain sarung dan kopiah yang diwakafkan pun dikebas. Bakpo boleh jadi lagu ni? Dia tak akan jjadi kalau tidak ada sebabnya.




February 28, 2008 5:05 AM
19. Anonymous said...
"Kita juga tokleh ukur bila Tok Guru Nik Aziz sebagai Menteri Besar alim dan kuat beribadat, maka rakyat Kelantan dianggap serupo dengan beliau belaka. Lagu mano dengan pada bulan puasa...ketika sembahyang sunat terawih masih belum selesai....tok wakil Pas dah pun bersama kumpulannya bertumas di kedai mencolek."

Respon- meli, jawab soalan yang ditanya dengan tepat. jawapan anda terpesong. markah kasihan 10% daripada 110%




MKJ RESPON: Terpesong mungkin kerana terkena batang erong? Berdasarkan Kuliah Jumaat Tok Guru yang saya ikuti setiap minggu...Tok Guru bukan nak alim dan kuat beribadat sakat dia jah...tapi dia mahu seluruh rakyat dibawah kerajaan pimpinannya turut alim dan kuat beribadat sama.

February 28, 2008 5:10 AM
20. Anonymous said...
Komen : Nak tanyo ni, sekarang adakah masjid penuh kerana adonya islam hadari? jgn nguduh kok re lah meli, aku kat lembah kelang ni pun sama jugok ngan mu oyat tu pasal masjid

--Tanggungjawab kerajaan menyediakan tempat ibadat seperti masjid..pah tu buatlah program gapa pulak untuk mengimarahkan masjid..tapi kerajaan isle kita tidak dok sungguh bahagian buat masjid hak sohornya dok buat bangunan pas..program mengimarahkan masjid takdak bunyi pun...padelah kalu masjid pun tak ramai ahli jemaahnya...tak sah dok banding lah dengan kerajaan bn mugo puak ore utan..kalu masjid tempat dia tadak ore pun tak jadi ka hal .tak leh nak buat kecek dah puak kita tidak ore utan..kita saing dengan setan...




MKJ RESPON: Dalam soal-soal Islam ni...sepatutnya Umno yang dianggaop sekular kena tiru Pas, kena tumpang kelebaian dan kealiman orang Pas...bukannya bila di negeri yang kerajaan kononnya sekular masjid tak ada jemaah...maka di negeri yang kerajaannya didakwa kerajaan Islam pun tak ada jemaah juga dianggap perkara biasa, tak kena sakan.

February 28, 2008 6:11 AM
21. Anonymous said...
hahahaha
meli weyyyyy
ore gila TIDAK AKAN MENGAKU dia gila
ore sakit otak TIDAK AKAN MENGAKU dia sakit otak
ore putus wayer ija TIDAK AKAN MENGAKU dia putus wayer ija
ore mereng TIDAK AKAN MENGAKU dia mereng
ore sasan TIDAK AKAN MENGAKU dia sasan
dan lain lain lagi.
kawe harap demo bukan ado penyakit jenis tu......
jauh sekali nyakit supa Pak Had Ceton Tembus...cedak air dengan ceton tembus... muga Pak Had ceton tembus x ngaku gak dia jenis gilo.

#Jame-jeme sekala ore hak gilo jugak jah hak dok suko ka ore gilonya...sbb kalu ore tak gilo dia tak dok wat kecek dengan ore gilo...




MKJ RESPON: Jadi sam0-samo gilo? Kah!Kah!Kah!

February 28, 2008 6:19 AM
22. Anonymous said...
Nasib demo lah weh ore UMNO, ari tu kafir, loni pulak orang utan (taraf binatang). Demo jange maroh la sebab hok jong ngata tu para ulamak, pewaris nabi.




MKJ RESPON: Manusia makhluk paling mulia dan paling istimewa ciptaan-Nya. Memperbinatangkan manusai bermakna cuba mempersendakaan ciptaan-Nya. Boleh pahala ko dosa kena fikir sendirilah.

February 28, 2008 6:35 AM
23. Anonymous said...
timbang-timbangkan..buat apa ada dacing kalau tak buat timbang. Kalau tak setuju rodok jer pakai keris berkarat tuh. Orang dah naik ke BULAN pakai ROKET.. UMNO/BN masih lagi pakai keris dan timbang kati.

--Sesungguhnya keris dan timbang kati ini sangat berjasa kepada manusia sejak dari zaman dahulu lagi dan sehingga kini ia adalah lambang kepahlawanan dan keperwiraan...dan memang naluri manusia setiap yang berjasa tidak mudah di lupakan begitu sahaja...




MKJ RESPON: Manusia yang lupa dan hilang sejarah...akan hilang arah dan jati diri.

February 28, 2008 7:05 AM
24. Anonymous said...
Respon- meli, jawab soalan yang ditanya dengan tepat. jawapan anda terpesong. markah kasihan 10% daripada 110%

Ni sorang jenih tak ngaji, jawapan meli terpesong kerana soalan yang diutarakan juga terpesong.




MKJ RESPON: Dilihat terpesong kerana kebetulan terkena batang erong

February 28, 2008 7:07 AM
25. wak hamad said...
Wak cuba juga untuk mencari jalan bagi menyenangkan hati(bagi dia orang syok sendiri) orang-orang Pas sebab WAk pun ahli Parti Pas.

Setelah wak conggak, wak capur, wak kali , wak bahagi dan wak darab wak jemlah maka hasilnya, BA buleh 53 kerusi parlimen. Tak cukup 22 lagi untuk nafikan 2/3 majoriti BN. Nak merintah jauh panggang dari api lah.

Antara 52 kerusi itu ialah Arau, padangterap,pokoksena,kualakedah,sik,baling,kulimbandarbaru,pendang,tumpat,pengkalanchepa,kotabharu,pasirmas,rantaupanjang,kubangkerian,bachok,pasirputeh,machang,kualanerus,kualaterengganu, marang,dungun,bagan,permatangpauh,bukitmertajam,nibongtebal,bukitbendera,tanjong,jelutong,bukitgelugor,gerik,paritbuntar,taiping,ipohtimur,ipohbarat,batugajah,beruas,parit,telokintan,bera,sabakbernam,gombak,kepong,wangsamaju,titiwangsa,bukitbintang,seputeh,cheras,rasah,bandarkuching danlanang.

Pusing kot mana pun tak tubik 75 kerusi seperti mana ada yang khayal Pas dapat 25, Adil 25 dan DAP 25.

Ertinya dari sudut demokrasi BA kekal sebagai tikus yang sedang dipermainkan oleh BN selaku kuching.
Ore Kelantan kata wakyek demokrasi.

Post(Pra sepatutnya) Mortem akan dikeluarkan bila WAK kelapangan tetapi yang sohihnya bukannya kerana BA kurang mengumpat...dah byk dah mengumpat calon BN cuma masalah hak nyatanya ialah tak cukup stamina puak kita. Kalau hak berugama Islam senang ckp jauh dengan Tuhan dan Jauh dengan rakyat.

Dekat2 menama calon baru bertemu rakyat walhal BN jumpa rakyat 25 jam sehari melalui TV dan Radio dan Akhbar Perdana.

Jauh dengan Tuhan tu maknanya baham jugak pitih kerajaan/pitih (termasuk balak dan projek2)rakyat secara haram tetapi BPR payah nak kesan dan juga sbbnya mungkin ada hak gaji terima kkijo tak buat.

Bila gelap perut kes gomol bare haram maka kuranglah usrah,kurang semaye male, kuat menipu, kecek belawok, jadi bekeng tak tentu kalu, tak malu melobi nak jadi calon dan lain lain lain lain lain lain lain lain lagi....Nanti Wak royak semula InshaAllah.

Wallahuaklam
.




MKJ RESPON: Saya yakin Wak Hamad akan pangkah bulan. Tapi kalau dah undi banyak orang...kalau Wak Hamad sorang pangkah sepuluh kali pun tak mungkin menang.

February 28, 2008 7:11 AM
26. wak hamad said...
RALAT

Wak cuba juga untuk mencari jalan bagi menyenangkan hati(bagi dia orang syok sendiri) orang-orang Pas sebab WAk pun ahli Parti Pas.

Setelah wak conggak, wak capur, wak kali , wak bahagi dan wak darab wak jumlah maka hasilnya, BA buleh 53 kerusi parlimen. Tak cukup 22 lagi untuk nafikan 2/3 majoriti BN. Nak merintah jauh panggang dari api lah.


Antara 52 kerusi itu ialah Arau, padangterap,pokoksena,kualakedah,
sik,baling,kulimbandarbaru,pendang,tumpat,pengkalanchepa,kotabharu,
pasirmas,rantaupanjang,kubang
kerian,bachok,pasirputeh,machang,
kualanerus,kualaterengganu, marang,dungun,bagan,permatangpauh,
bukitmertajam,nibongtebal,bukit
bendera,tanjong,jelutong,bukit
gelugor,gerik,paritbuntar,taiping,
ipohtimur,ipohbarat,batugajah,
beruas,parit,telokintan,bera,
sabakbernam,gombak,kepong,
wangsamaju,titiwangsa,
bukitbintang,seputeh,
cheras,rasah,bandarkuching danlanang.

Pusing kot mana pun tak tubik 75 kerusi seperti mana ada yang khayal Pas dapat 25, Adil 25 dan DAP 25.

Ertinya dari sudut demokrasi BA kekal sebagai tikus yang sedang dipermainkan oleh BN selaku kuching.
Ore Kelantan kata wakyek demokrasi.

Post(Pra sepatutnya) Mortem akan dikeluarkan bila WAK kelapangan tetapi yang sohihnya bukannya kerana BA kurang mengumpat...dah byk dah mengumpat calon BN cuma masalah hak nyatanya ialah tak cukup stamina puak kita. Kalau hak berugama Islam senang ckp jauh dengan Tuhan dan Jauh dengan rakyat.

Dekat2 menama calon baru bertemu rakyat walhal BN jumpa rakyat 25 jam sehari melalui TV dan Radio dan Akhbar Perdana.

Jauh dengan Tuhan tu maknanya baham jugak pitih kerajaan/pitih (termasuk balak dan projek2)rakyat secara haram tetapi BPR payah nak kesan dan juga sbbnya mungkin ada hak gaji terima kkijo tak buat.

Bila gelap perut kes gomol bare haram maka kuranglah usrah,kurang semaye male, kuat menipu, kecek belawok, jadi bekeng tak tentu kalu, tak malu melobi nak jadi calon dan lain lain lain lain lain lain lain lain lagi....Nanti Wak royak semula InshaAllah.

Wallahuaklam.




MKJ RESPON: Llo-lloni dok kemaruk dengan program bakar ayam sebagai teknik kempen. Punaoh sakan. Kah!Kah!Kah!



February 28, 2008 7:15 AM
27. Anonymous said...
satu lagi serangan psikologi dan senjata ampuh wakhamad. Tak perlu khayalla nak 53 kerusi, yang pentingnya semua pihak teruskan bekerja untuk mengurangkan sebanyak mungkin majoriti BN, tak sekadar 53 kerusi jah. tak capai target pun tak pe, yang penting berusaha sedaya upaya mungkin memberikan penerangan kepada rakyat untuk bersama BA




MKJ RESPON: Makanya tak akan wujud jugalah negara kebajikan. Maknanya negara kebajikan hanyalah retorik.

February 28, 2008 8:47 AM
28. Anonymous said...
meli= pok had cetong tembuh




MKJ RESPON: So undi wei. Musim terkapik dengan kemenangan hanya lebih sdatu kerusi dan satu kerusi itu pula hanya dua undi...Pok Had Ceton Tembus puh bokali ada harga.

February 28, 2008 8:49 AM
29. Anonymous said...
Ambo mimpi BN dapat 53 kerusi, se;ebihnya barisan pembangkang. Tu kalu jadilah mimpi ambo. Rasa2 pun ado keno jugok mimpi ambo ngan wok hamad. Guano meli, berat sangat koh masalah umno kelate sampai pok lost pun maghi lepas dato' najib. Demo ni meli, semua ulasan demo nampok tersasar jauh dalam blog demo sendiri, macam demo tok leh nok kawal kain demo terlucut sendiri




MKJ RESPON: Kawe sebenarnya tak ikuti sangat kempen pilihanraya kali ni. Berat tak berat pun kawe ras Kemahang soh doh kaloh bila Zionon Abdin Ali yang pernah kalahkan Tan Sri Mohamed Yaacob dulu cabar Mej (B) Nizam.




Kelmarin semasa minum kedai kopi...bila saya kata Pas kalah, ada seorang aktivis Pas kata saya gila. Pagi tadi bila jumpa pulak dia kata apa yang saya kata tu betul. Pas akan kalah. Kempen orang Pas pelik katanya, asyik dengan program bakar ayam...ada yang buat program di luar kawasan...bakar ayam tepi pantai. Katanya sesuatu yang pelik dan maru.

February 28, 2008 8:55 AM
Post a Comment

Older Post Home
Subscribe to: Post Comments (Atom)




JUMPA LAGI ESOK!!!!!!

24 comments:

Anonymous said...

BUAT BAKAR AYAM PUN BOLEH GEGER MELI NI. TAK DOK ISU SANGATKAH? KENA FAHAM PROGRAM SAMPINGAN DENGAN PROGRAM UTAMA. BAKAR AYAM TU SAMPINGAN, UNTUK RAPAT UKHUWWAH.

Anonymous said...

Meli, ambo cabar demo jumpa Tok Guru dan tanya dia sendiri betulkah dia poligami, kemudian siar dalam blog ni. Kalu demo betul2 ikhlas demo kena tanya Tok Guru dulu sebelum wat keluar berita ni. Hari ni hari Jumaat, boleh tanya Tok Guru, boleh tanya Dollah drebar dia, boleh tanya Zakaria bodyguard dia.

wak hamad said...

Kita main parti ni nak menang dan nak merintah...Kalau sekadar nak jadi wak yek demokrasi baik tak payoh. Kijo lain banyak lagi.

WAK terlibat dengan pilihanraya sejak tahun 1978. Napok gayanya
benar bagai di kata puak-puak kita kena pakat redhalah lah bahawa Pas akan kalah teruk dlm PRU ni berdasarkan apa yang berlaku sehari dua ni.

Jadi maknanya firasat WAK Pas hanya menang dua Parlimen dan kalah teruk di Kelantan menjadi realiti. Haji Hadi Kalah belaka state dan parlimen di tangan budak berhinggus BN.

Harun Din kalah di tangan adik shahidan. Nasa kalah di tangan Awang Adek. Umar Mamat pun kalah di perupok. EXCO baju petak pun kalah jugok...

Wak nak royat bui sa lagi lo ni puak2 ore besar Pas ramai hilang serban. Tahun 1986 cikgu Rahim pun pakai serban. Fatah pun ada serban atas bahu dlm poster pilihanraya.



Bakali sunnguhlah Nasuruddin jadi Ketua Pembangkang... MOlek jugak sekali sekala bertukar angin, supaya sedar langit tu tinggi ka rendah.

Kalau ayam bakar jadi agenda kempen jawab dia lepas PRU tok-tok wakil dan tok=tok calon pakat jadi aye ketek ttunga la. HAHAHAHHA.

Tahniah Cikgu Jelawat kita...Dato' Lias menang lebih besar daripada PRU ke 11. Seketeriat Parlimen Bachok ada di mana. Kalu dan nak singgah InshaAllah.

Anonymous said...

February 28, 2008 6:11 AM
21. Anonymous said...
hahahaha
meli weyyyyy
ore gila TIDAK AKAN MENGAKU dia gila
ore sakit otak TIDAK AKAN MENGAKU dia sakit otak
ore putus wayer ija TIDAK AKAN MENGAKU dia putus wayer ija
ore mereng TIDAK AKAN MENGAKU dia mereng
ore sasan TIDAK AKAN MENGAKU dia sasan
dan lain lain lagi.
kawe harap demo bukan ado penyakit jenis tu......
jauh sekali nyakit supa Pak Had Ceton Tembus...cedak air dengan ceton tembus... muga Pak Had ceton tembus x ngaku gak dia jenis gilo.

#Jame-jeme sekala ore hak gilo jugak jah hak dok suko ka ore gilonya...sbb kalu ore tak gilo dia tak dok wat kecek dengan ore gilo...






MKJ RESPON: Jadi sam0-samo gilo? Kah!Kah!Kah!



PAHTU DEMO PUN GILO JUGAK KO......
HIK...HIK....HIK....

Anonymous said...

PETIKAN LAPORAN POST-MORTEM PILIHAN RAYA UMUM 2004 PAS KELANTAN (MS 63-64)

Berdasarkan analisis kajian dan siasatan Jawatankuasa Post-Mortem dapatlah dirumuskan beberapa aspek berkaitan kelemahan calon dan wakil rakyat yang menyebabkan kekalahan PAS:

a) Peribadi dan akhlak calon
Beberapa orang calon status quo (calon lama) dikekalkan bertanding mempunyai isu peribadi dan ini diambil kesempatan oleh UMNO. Dapatan kajian menunjukkan pemilihan calon-calon PAS tidak mendapat persepsi positif yang sewajarnya daripada jentera pilihan raya. Hanya 55.9% daripada responden berpuas hati dengan pemilihan calon Parlimen, 57.2% responden berpuas hati dengan pemilihan calon DUN. Begitu juga, 56.2% mengatakan calon-calon yang dipilih semasa KAP telah terpilih menjadi calon.

Begitu juga, soal selidik orang awam mendapati responden dari DUN-DUN PAS kalah mempunyai persepsi yang lebih rendah terhadap keperibadian dan akhlak pemimpin PAS berbanding responden dari DUN-DUN PAS menang. Dengan ini dapatlah disimpulkan bahawa faktor keperibadian dan akhlak calon mempengaruhi keputusan pilihan raya.

b) Prestasi wakil rakyat

Terdapat juga calon yang tidak memberi khidmat memuaskan sepanjang menjadi wakil rakyat yang menimbulkan kritikan pengundi. Secara umumnya, didapati prestasi wakil rakyat PAS berada pada tahap sederhana. Berdasarkan kajian soal selidik terhadap jentera pilihan raya PAS, bagi Ahli Parlimen 15.9% daripada responden menyatakan cemerlang, 53.8% sederhana, 19.7% tidak baik. Manakala untuk DUN 26.2% menyatakan cemerlang, 53.4% sederhana dan 11.7% tidak baik.

Kajian soal selidik di kalangan orang awam mendapati 2 aspek berkaitan pemimpin yang diuji, iaitu “kecaknaan pemimpin kepada rakyat” dan “keupayaan pemimpin untuk menyelesaikan masalah rakyat”, menunjukkan persepsi orang awam yang lebih tinggi terhadap pemimpin UMNO berbanding PAS (Jadual 5-1).

Kajian juga mendapati, bagi kedua-dua aspek tersebut, terdapat perbezaan persepsi di antara responden di DUN-DUN PAS menang dengan DUN-DUN PAS kalah pilihan raya. Jadual 5-2 menunjukkan PAS mendapat persepsi yang lebih tinggi di DUN-DUN menang berbanding di DUN-DUN kalah. Dapatan ini menunjukkan prestasi wakil rakyat menjadi salah satu faktor kemenangan PAS.

(KOMEN: APAKAH INI DIPERBAIKI? WALLAHUA’LAM)

PETIKAN LAPORAN POST-MORTEM PILIHAN RAYA UMUM 2004 PAS KELANTAN (MS 71)

Kajian soal selidik di kalangan orang awam menunjukkan responden mempunyai pandangan yang positif terhadap pemimpin UMNO berbanding PAS. Empat (4) aspek berkaitan pemimpin yang diuji, iaitu “cakna pemimpin kepada rakyat”, “pengalaman pemimpin mentadbir negara”, “parti yang meletakkan calon yang sesuai dan diterima rakyat” dan “keupayaan pemimpin menyelesaikan masalah rakyat”, menunjukkan orang awam mempunyai persepsi yang lebih baik terhadap calon UMNO berbanding PAS. Dapatlah disimpulkan, secara umum rakyat menilai calon UMNO mempunyai kelebihan dalam aspek-aspek tersebut berbanding calon PAS.

(KOMEN: APAKAH INI DIPERTINGKAT? WALLAHUA’LAM)

PETIKAN LAPORAN POST-MORTEM PILIHAN RAYA UMUM 2004 PAS KELANTAN (MS 81-82)

Badan Perhubungan mestilah mewujudkan suatu sistem pembinaan calon secara terancang dan sistematik. “Bakal-bakal calon” haruslah didedahkan dan dilatih secara sistematik untuk menjadi seorang calon yang berkualiti. Calon-calon yang akan bertanding dalam pilihan raya dimestikan melalui suatu proses saringan terperinci kemudian dibentuk untuk menjadi seorang calon yang berwibawa dan memenuhi kehendak parti.

Tiga peringkat saringan yang dicadangkan ialah, pemilihan bakal-bakal calon oleh PAS Kawasan dan Cawangan, latihan pembinaan diri calon dan berakhir dengan penentuan calon oleh pucuk pimpinan. Di peringkat Kawasan dan Cawangan, kaedah sedia ada, iaitu KAP, boleh dijadikan sebagai mekanisme untuk memilih bakal-bakal calon. Kemudian bakal-bakal calon yang dipilih oleh Kawasan dan Cawangan dikehendaki menghadiri latihan dan kursus secara berterusan bagi memastikan bakal calon benar-benar berkeupayaan dan layak menjadi calon. Seterusnya pihak kepimpinan berhak untuk memutuskan sesiapa jua menjadi calon.

(KOMEN: APAKAH INI DIAMAL? WALLAHUA’LAM)

Anonymous said...

AMANAT PRESIDEN PAS, HAJI HADI AWANG, DALAM SOAL KERJASAMA PAS DENGAN PARTI-PARTI PEMBANGKANG LAIN

Matlamat menegakkan negara Islam adalah sangat penting dalam strategi yang diambil oleh PAS. Oleh itu, jangan terikat dengan janji yang akan menghalangnya atau syarat-syarat yang akan mengikat.

Persefahaman dengan kumpulan-kumpulan bukan Islam tidak berpanjangan, sama ada mereka akan menerima Islam atau pertarungan akan berlaku juga pada akhirnya. Oleh itu, hendaklah membuat ikatan-ikatan yang longgar yang tidak akan membelenggukan kita di belakang hari.

Anonymous said...

MKJ RESPON: Kerajaan Kelantan hutang RM12 juta jah? Saudara Fadzli ambil angka dari mana? Hutang untuk pembekalan air bersih saja dah RM600 juta. Mungkin saya silap fakta kerana sya tidak ada dalam kerajaan lagi dah. Komen-komen yang lain tu kira penyliau-kelih nilai sendirilah.

FADZLIMungkin ayat yang saya bagi kuran jelas. Bukan kerajaan Kelantan Hutang RM12 juta tetapi jumlah TUNGGAKKAN hanya RM12juta berbanding dengan Ratusan juta yang ditanggung oleh Negeri2 dibawah BN. Figure ini saya perolehi melalui video sidang dewan undangan Negeri kelantan 2007. Wakil BN tidak membantah. Abg Meli boleh buat cross-check kalau rasa sangsi.

MKJ:Soal orang Umno dikaitkan dengan amalan rasuah dan kemungkaran rakyat jelata tak kisah mana kerana Umno memang diimejkan begitu, terutama oleh pembangkang. rakyat tidak kisah kerana Umno dianggap parti sekular. Tapi bila orang Pas berbuat mungkar rakyat akan pergegekan kerana Pas mendakwa parti Islam.

FADZLI: Kenapa pula tak kisah Bila UMNO Rasuah/Maksiat. Bukankah UMNO membawa ISLAM HADHARI.. ugama yang paling Hebat sehingga George Bush pun berkenan? Bukankah Pemimpin UMNO seorang yang mencari Al-Ghazali? Bukankah UMNO kata PAS bawak ajaran sesat? Bukankah Abdullah Badawi di tunjukkan sebagai seorang Alim? Anak Cucu Ulamak? pengasas pula kepada Ajaran Islam Hadhari. Saya tak boleh nak bagi jaminan bahwa Orang PAS maksum sebab Allah pun tak bagi jaminan sahabat maksum. Tapi kalau Pemimpin yang bercakap soal membongkar rahsia kitab suci. yang Sibuk nak mencari Al-Ghazali tapi ditemui mendakap seorang artis cina hong kong. Yang Peliknya ada orang kata dia tu ada M.A atau B.A syariah takkan dia jahil tukil. Orang tak kisah pulak kemungkaran yang dibuat. Tak ke pelik tu. Tapi orang yang tiap2 hari mengajar kat surau masjid.. yang itu yang dikatakan jahil, jumud.


MKJ Orang biasa tengok wayang kulit, makyong atau makan atau minum sambil berdiri orang tak kata apa kerana mereka tidak berimej orang alim tetapi kalau ustaz, apatah lagi tok guru kalau minum air bekasnya dipegang dengan tangan sebelah kiri orang dah pandang semacam, apa lagi kalau ikut sama menoton wayang kulit dan makyong atau pun konsert.

FADZLI: Saya setuju, ada benda kalau yg dibuat oleh orang awam tak jadi kesalahan tetapi kalau orang alim buat ia menjadi kesalahan. macam minum atau makan dengan tangan kiri bukan jatuh haram tapi makruh tetapi kalau orang alim yang buat dia jatuh tak warak. Tapi lebih tak elok lagi kalau orang yang tunjuk imej alim tunjuk jadi tok imam tapi dalam masa yang lain dok peluk pinggang perempuan bukan mahram.


MKJZaman Umar Ibnu Aziz memerintah...jangankan orang nak bercuri, serigala pun tak makan kambing, malah boleh berkawan dengan kambing. Pada hari kematiannya...barulah serigala makan kambing semula. Kenapa? Kerana keberkatan pemerintahannya yang benar-benar ikut cara Islam.

FADZLI: Saya pun tak tahulah apa yang dimaksudkan Serigala tak makan kambing pada zaman itu hanya sebagai perumpamaan baha berkatnya Umar Abdul Aziz. atau betul2 Serigala tak Makan Kambing. Tapi seperti yang saya bagi tahu sebelumnya Umar Abdul Aziz lahir pada tahun 680 Masehi lebih kurang 100 tahun selepas Hijrah. Rasulullah pernah memberi isyarat bahawa umatnya yang terbaik adalah dalam lingkungan 300 tahun selepas baginda. Jadi Umar Abd Aziz termasuk dalam kumpulan zaman umat Nabi Muhammad SAW yang terbaik. Berbanding dengan Nik Abdul Aziz yang dilahirkan 1400 tahun selepas baginda rasulullah saw. Memang UMAR ABDUL AZiz hebat, dan rakyat nya juga berkualiti. Umar Abdul Aziz mempunyai kuasa penuh keatas pemerintahannya sedangkan Nik Abdul Aziz hanya separuh kuasa. Walaupun tidak dapat untuk menandingi UMAR ABDUL AZIZ tetapi NIK ABDUL AZIZ menunjukkan kesungguhan kearah apa yang UMAR ABDUL AZIZ buat. Nik Abdul Aziz tak pernah isytihar AKU BUKAN MENCARI HARTA BERJUTA. tapi kita lihat lah macamana cara hidup Nik Abdul Aziz. Dia tak pernah beli kapal terbang mewah. Tak pernah beli kapal layar mewah, tak ada rumah kat Australia. Tak pernah bercuti ke Australia, Spanyol dsb. Nik Abdul Aziz tak payah sebut nak BONGKAR RAHSIA KITAB SUCI, Nak CARI AL-GHAZALI. Tapi itulah yang dibuatnya.

MKJ Yang saya dan orang macam saya dok kritik sangat ni supaya bila dah nak buat kerajaan Islam... kena buat betul-betullah. Jangan dok harap pada Tok Guru Nik Aziz sahaja. Soalnya dalam menyertai pilihanraya yang memerlukan wang pertaruhan, apakah dari segi hukumnya dibolehkan.


FADZLI: Soalan ini sebenarnya tak layak saya jawab. Saya bukan ahli politik apatah lagi nak bercakap soal hukum hakam. Cuma dari PANDANGAN sayalah. Wang pertaruhan itu maknanya deposit. Bukan JUDI. Deposit macam kita beli TV secara hutang juga. Kalau kalah buleh dapat balik. cuma kalau kurang dari undi minima dikira hangus. Ini bagi memastikan orang tidak memperlekehkan proses pilihanraya. Maknanya tak ada lah orang saja main-main nak jadi calon..nak test market.

Berkenaan Nak buat Kerajaan ISLAM. Saya bersetuju sepatutnya tok2 wakil kena jaga akhlak, kena jaga perangai, kena jaga serba2 berkaitan hukum-hakam. Tapi bukan bermakna tak buleh buat silap langsung sebab nama pun manusia. Tapi bila sedar perbetulkanlah semula. Tapi saya akui sukar juga. Sebabnya sistem politik negara kita yang materialistik sangat mencabar keimanan.

MKJApa bezanya bayar pertaruhan sebagai calon dengan pertaruhkan wang dalam perjudian....kedua-duanya mempertaruhkan wang untuk menang. Ini juga rakyat kena tau, malah saya pun rasa nak tau. Pernahkah Pas memnbangkitkan hal-hal sebegini dalam parlimen?.

FADZLI: Jawapan seperti di atas. Samada PAS pernah bangkit di PArlime atau tidak. Itu kena tanya Tok Wakil lah. Saya bukan orang Parti.

Unknown said...

Hari ni 29/2/08-Jumaat sudah hampir seminggu selepas penamaan calon. Macam mana suasana Bachok? Malam tadi ada ceramah PAS di pejabatnya tepi pantai irama... macam mana suasana kempen di Bachok?.... jawapannya... Jika diukur dari ceramah perdana di Gunung beberapa mlm yg lalu dan di Bachok mlm tadi... kawe nak kata, suasana kempen PAS memang suram dan tawar.

Sekalo bila ceramah perdana ghitu... esoknyo pakat kecek belako dikedai kopi... pakat tamboh, pakat menyohor, ramainyo org mari dengar ceramah. Tapi la ni suasana tu tak dok doh... nampok seperti tak dok ghapo2 jah. Nampok seperti yg gi dengar ceramah tu hanyalah sekadar berlibur waktu mlm sahaja... sambil2 make kepok lekor, make kacang rebus.

Yang ada terdengar ialah... ore pakat bekecek belako.... berat la penceramah PAS, bekecek huduh, menyumpoh, kato ko ore tak betul belako! Apakah tandanya itu?... kalau dulu lepas ceramah, esok paginyo kawe tak leh duduk kedai make nasi belauk... nya pakat bekecek pasal ceramah mlm tu dan pakat tamboh pukul ore BN.

Alik BN bachok.. setiap malam berpuluh-puluh tukang kempen turun dan bekecek dlm kumpulan kecil... tak pakai sepekar... bekecek, sambil bersila, berbual terus depan butir mata. Wak Hamad dtg la jale2 di Bachok... wak boleh rasa ghapo yg kawe kata... Bachok dan BN bachok tetap tenang, tak dok ghapo2 yg kelihatan pelik dgn kehadiran tokey "PAS For ALL" di Bachok.

Masa penamaan calon hari tu... kawe ikut belarok hantar calon dgn kumpulan PAS... kawe berada bersama mrk. Sebagai permulaan... kawe nak kata, 3 ore (sore lagi uzur tak rok belarok bangkali)calon PAS yg belarok tu seperti dlm keadaan resah gelisah... melangkah sprt tak dok keyakinan. Tidak seperti dulu2... takbir pun tak dok semangat jah. Kumpulan belarok melalui jln yg sama... Kumpulan BN belarok dulu krn tempat berimpun BN di depan tempat PAS. Kebetulan bila kumpulan PAS belarok... awan makin mendung dan huje mula turun koho2.. mujur tak huje lebat. Dlm Harakah kata, cuaca mendung tu tanda kekalahan BN... tapi kawe kata.. mungkinkah itu tanda kesuraman dan tanda2 bakal kejatuhan PAS. Tapi buke la kawe nak kaitkan keadaan tu ghitu, cuma bila pengarang Harakah tulis lagu tu.... maka tak salah la kalu kawe fikir yg sebaliknya, walaupun sebenarnya semua itu hanyalah kebetulan sahaja... dan hanya Allah jua yg maha mengetahui!

Semale... dari pagi sampai ptg, Dato Lias berdepan dgn "Kumpulan Tukang Kempen" Mendengar & menerima laporan kerja kempen minggu pertama. Setiap tukang kempen dari berbagai kategori dan sasaran kempen jugo dari berbagai kategori.... Dato Lias dan panel hardcorenya mendengar dan menerima laporan yg sedap didengar dan juga yg pahit. Lepas asar.. pembentangan laporan kumpulan tukang kempen selesai... giliran panel hardcore membuat penilaian & menggerakkan kerja kempen utk minggu yg terakhir......

Sekarang kita sudah masuk fasa kempen minggu terakhir... maka badi biso jentera kempen la utk minggu akhir ni!

Ptg semale jugok kumpul anak mudo dari Portfolio Pemuda Bermotor minta kebenaran nak belarok moto kibar bendera,ronda male2, nak balas hok budak2 PAS buat. Ghapo tindakan BN... kita tak akan buat benda nak balas-balas ni... kita biarkan saja budak2 PAS buat macam tu, kerana perbuatan mrk tu sudah menyebabkan kemarahan pengguna jalanraya dan ore yg tinggal tepi jalan.... biarlah budak2 PAS belarok male2 krn ore makin maroh bila waktu malam mrk terganggu dgn bunyi prong preng prong preng budak2 motor PAS. Tapi kehendak budak2 mudo ni tak leh sekat jugo.... haaa... ptg ni kita benarkan mrk belarok masa Pak Lah mari ke majlis pecah tanah pembinaan UMK di Tangok. Belarok dgn kawalan buke dgn gi mari gi mari kokse kokdan.

Wak Hamad kalu mari jale2 ke Bachok, singgahlah di sekretariat parlimen Bachok, ikut jale pejabat tanah, belakang SMK Bachok. Kami beroperasi hampir 24 jam. Tapi la ni operasi dah hampir selesai, tak sibuk mano dah. Kawe cuma buat persiapan terakhir utk operasi hari mengundi... Maka semua operasi sulit akan berpindah ke tempat yg lebih sulit, org BN pun tak tahu kat mana kawe akan beroperasi nanti... hehehe. Tapi rasanya PAS pun akan buat gitu jugok.

Anonymous said...

MKJ RESPON: Lazimnya kalau berani bersuara macam Sdra Fadzli ni...tentu dia rtak ada ikatan dengan mana-mana pihak. Saya pada dasarnya menghormati orang macam Sdra Fadzli...tidak berkomromi dalam berhujjah. Saya agak Sdra Fadzli masih muda lagi. Setelah umurnya melebihi 40-an, cara berfikirnya akan berubah...dia tidak akan berhujjah macam sekarang lagi. Selama kira-kira 30 tahun dalam bidang kemediaan...saya dah biasa berdepan dengan orang macam Sdra Fadzli...rata-rata sekarang ni jauh berubah.

FADZLI: TERIMA KASIH. Saya hormati pandangan orang yang lebih jauh berpengalaman dengan saya. Saya berpegang kepada PRINSIP: MANUSIA BERUBAH. Manusia berubah berdasarkan kepada peningkatan ilmu, peningkatan informasi dan pengalaman. Saya tidak menolak persepsi saya akan berubah. Cuma doa saya supaya ALLAH sentiasa bimbing saya ke arah yang diredhai. Biarlah perubahan itu dari yang baik kepada yang lebih baik. Amiiin

Anonymous said...

MKJ RESPON: Berhujjah biarlah setakat dalam blog ni sahaja. Jangan cabar kakitangan kerajaan yang tidak ada kena mengena dalam berhujjah. Kena ingat kalau kakitangan kerajaan tak buat kerja...kerajaan akan lumpuh.

Tanpa orang politik kerajaan boleh jalan...tapi orang politik tanpa kakitangan kerajaan... semua jentera akan lumpuh. Tanpa kakitangan kerajaan (tanpa adannya SPR) jawatan tok wakil tak akan wujud...mungkin negara kita akan diperintah cara dulu-dululah...puak yang kuat akan serang dan takluk untuk jadi pemerintah.


FADZLI: saya tak berniat nak cabar tapi saya cuma nak jelaskan kepada orang yang mencabar supaya berpijak dibumi yang nyata. Supaya Faham konsep parti politik dan kerajaan.

Berkenaan kenyataan Tanpa orang politik kerajaan boleh berjalan saya tidak setuju sepenuhnya kerana Kerajaan itu sendiri tertubuh kerana sistem politik. Politik dan Kerajaan saling berkait atau SIMBIOSIS. Cuma orang Politik kena sedar bahawa sepatutnya orang Kerajaan tidak terikat kepada parti tertentu. Mereka berkhidmat untuk negara bukan parti. Orang politik juga kena sedar bahawa jentera kerajaan bukan jentera parti. Orang politik juga kena tahu beza jawatan sebagai kakitangan dengan jawatan sebagai ketua parti. Contohnya Menteri Pertahanan tak boleh Merayu Undi bagi Pihak Timbalan Presiden UMNO.

Anonymous said...

MKJ RESPON: Saya tak boleh komen pasal TV3 ni. Saya tidak banyak masa untuk duduk depan tv. Anak kecil saya lebih banyak tengok siaran kartun Astro. Nak berebut alihan siaran dengan anak rasanya tak molek...kita dah tua.
Dulu saya pun tukang sediakan skrip berita dan untuk program majalah TV3, khususnya rancangan MEMO yang cukup popular pada suatu ketika dulu. saya jadi tukang tulis skrip untuk jurugambar TV3 Kelantan bermula dari stesen tv swasta pertama itu memulakan siarannya di Kelantan sehinggalah dan saya tidak lagi sediakan skrip bila jadi Ketua Biro Harian Watan kerana tidak cukup masa.
Semasa di Bernama...saya turut sediakan skrip berita untuk TV Malaysia. Setidak-tidak saya tahulah juga selok belok dalam penyediaan dan penyiaran bahan oleh media elektronik.


FADZLI: Memang saya kagum dengan abg Meli..banyak pengalaman Media. Memang Pengamal media sejati. Orang Media biasanya mempunyai banyak maklumat yang orang awam tak tahu. Sebab mereka banyak bergaul dengan semua golongan. Dan mereka ada lesen besar untuk mencari maklumat.

MKJ:Kalau saya dululah (malah saya yakin sekarang pun masih diamalkan oleh para petugas media elktronik) bahan induk intipati ucapan dihighlightkan... kita akan S.O.Tkan (di sound on tape) apa yang dikata. Berbanding dengan laporan media cetak... laporan media elektronik akan lebih tetpat kerana apa yang disebut oleh seseorang polis dan S.O.Tkan dan pemnonton atau pendengar boleh tonton atau dengar apa yang dicakap.

FADZLI: Pada pandangan saya tak semestinya laporan media elektronik lebih tepat. kadang2 walaupun nampak macam betul kita cakap sesuatu.. tapi sebenarnya yang kita maksudkan tu lain. Melainkan kalau ucapan kita disiarkan sepenuhnya. Itulah yang selalu berlaku ke atas ucapan Tg Nik Aziz.

Anonymous said...

MKJ RESPON: Saya sering sebut antara fungsi dan peranan Pak Lah sebagai Perdana Menteri dengan Pak Lah sebagai Presiden Umno berbeza walaupun orangnya serupa. Pak lah sebagai Pengerusi Barisan Nasional juga berbeza dengan Pak Lah sebagai Presiden Umno.
Demikian juga dengan fungsi dan peranan Tok Guru Nik sebagai MB dan fuingsi serta peranan Tok Guru Nik Aziz sebagai Mursyidul Am Pas, tidak sama. Ketua parti untuk ahli parti tetapi sebagai ketua kerajaan (PM di pusat) adalah PM kepada semua rtakyat tanpa mereka fahaman parti politik manakala MB di negeri-negeri pula adalah MB kepada semua rakyat tanpa mengira fahaman politik.


FADZLI: Setuju 100%. kalau orang politik faham benda ni. Kuranglah sikit rasa tidak puas hati pihak2 tertentu.

Anonymous said...

Boring jugak dok browse tengok banyak koem Fdzli jah. Orang nak baca cerita perkembangan terbaru kempen PAS dan UMNO. Loni nak tengok isu-isu hok dibangkit oleh kedua belah pehok.

Tp kebebasan bersuara tok leh sekat. Cuma kena reti-reti la hok jong nulih tu. Syok sediri lebih-lebih tok leh jugok.

Anonymous said...

ADO BLOG SENDIRI X LAKU MULA NAK NGACA BLOG ORE..... TAU LA DEMO TU BAIK NGAN MELI...

Hari ni 29/2/08-Jumaat sudah hampir seminggu selepas penamaan calon. Macam mana suasana Bachok? Malam tadi ada ceramah PAS di pejabatnya tepi pantai irama... macam mana suasana kempen di Bachok?.... jawapannya... Jika diukur dari ceramah perdana di Gunung beberapa mlm yg lalu dan di Bachok mlm tadi... kawe nak kata, suasana kempen PAS memang suram dan tawar.

Sekalo bila ceramah perdana ghitu... esoknyo pakat kecek belako dikedai kopi... pakat tamboh, pakat menyohor, ramainyo org mari dengar ceramah. Tapi la ni suasana tu tak dok doh... nampok seperti tak dok ghapo2 jah. Nampok seperti yg gi dengar ceramah tu hanyalah sekadar berlibur waktu mlm sahaja... sambil2 make kepok lekor, make kacang rebus.

Yang ada terdengar ialah... ore pakat bekecek belako.... berat la penceramah PAS, bekecek huduh, menyumpoh, kato ko ore tak betul belako! Apakah tandanya itu?... kalau dulu lepas ceramah, esok paginyo kawe tak leh duduk kedai make nasi belauk... nya pakat bekecek pasal ceramah mlm tu dan pakat tamboh pukul ore BN.

Alik BN bachok.. setiap malam berpuluh-puluh tukang kempen turun dan bekecek dlm kumpulan kecil... tak pakai sepekar... bekecek, sambil bersila, berbual terus depan butir mata. Wak Hamad dtg la jale2 di Bachok... wak boleh rasa ghapo yg kawe kata... Bachok dan BN bachok tetap tenang, tak dok ghapo2 yg kelihatan pelik dgn kehadiran tokey "PAS For ALL" di Bachok.

Masa penamaan calon hari tu... kawe ikut belarok hantar calon dgn kumpulan PAS... kawe berada bersama mrk. Sebagai permulaan... kawe nak kata, 3 ore (sore lagi uzur tak rok belarok bangkali)calon PAS yg belarok tu seperti dlm keadaan resah gelisah... melangkah sprt tak dok keyakinan. Tidak seperti dulu2... takbir pun tak dok semangat jah. Kumpulan belarok melalui jln yg sama... Kumpulan BN belarok dulu krn tempat berimpun BN di depan tempat PAS. Kebetulan bila kumpulan PAS belarok... awan makin mendung dan huje mula turun koho2.. mujur tak huje lebat. Dlm Harakah kata, cuaca mendung tu tanda kekalahan BN... tapi kawe kata.. mungkinkah itu tanda kesuraman dan tanda2 bakal kejatuhan PAS. Tapi buke la kawe nak kaitkan keadaan tu ghitu, cuma bila pengarang Harakah tulis lagu tu.... maka tak salah la kalu kawe fikir yg sebaliknya, walaupun sebenarnya semua itu hanyalah kebetulan sahaja... dan hanya Allah jua yg maha mengetahui!

Semale... dari pagi sampai ptg, Dato Lias berdepan dgn "Kumpulan Tukang Kempen" Mendengar & menerima laporan kerja kempen minggu pertama. Setiap tukang kempen dari berbagai kategori dan sasaran kempen jugo dari berbagai kategori.... Dato Lias dan panel hardcorenya mendengar dan menerima laporan yg sedap didengar dan juga yg pahit. Lepas asar.. pembentangan laporan kumpulan tukang kempen selesai... giliran panel hardcore membuat penilaian & menggerakkan kerja kempen utk minggu yg terakhir......

Sekarang kita sudah masuk fasa kempen minggu terakhir... maka badi biso jentera kempen la utk minggu akhir ni!

Ptg semale jugok kumpul anak mudo dari Portfolio Pemuda Bermotor minta kebenaran nak belarok moto kibar bendera,ronda male2, nak balas hok budak2 PAS buat. Ghapo tindakan BN... kita tak akan buat benda nak balas-balas ni... kita biarkan saja budak2 PAS buat macam tu, kerana perbuatan mrk tu sudah menyebabkan kemarahan pengguna jalanraya dan ore yg tinggal tepi jalan.... biarlah budak2 PAS belarok male2 krn ore makin maroh bila waktu malam mrk terganggu dgn bunyi prong preng prong preng budak2 motor PAS. Tapi kehendak budak2 mudo ni tak leh sekat jugo.... haaa... ptg ni kita benarkan mrk belarok masa Pak Lah mari ke majlis pecah tanah pembinaan UMK di Tangok. Belarok dgn kawalan buke dgn gi mari gi mari kokse kokdan.

Wak Hamad kalu mari jale2 ke Bachok, singgahlah di sekretariat parlimen Bachok, ikut jale pejabat tanah, belakang SMK Bachok. Kami beroperasi hampir 24 jam. Tapi la ni operasi dah hampir selesai, tak sibuk mano dah. Kawe cuma buat persiapan terakhir utk operasi hari mengundi... Maka semua operasi sulit akan berpindah ke tempat yg lebih sulit, org BN pun tak tahu kat mana kawe akan beroperasi nanti... hehehe. Tapi rasanya PAS pun akan buat gitu jugok.

Anonymous said...

Hari ni 29/2/08-Jumaat sudah hampir seminggu selepas penamaan calon. Macam mana suasana Bachok? Malam tadi ada ceramah PAS di pejabatnya tepi pantai irama... macam mana suasana kempen di Bachok?.... jawapannya... Jika diukur dari ceramah perdana di Gunung beberapa mlm yg lalu dan di Bachok mlm tadi... kawe nak kata, suasana kempen PAS memang suram dan tawar.

Sekalo bila ceramah perdana ghitu... esoknyo pakat kecek belako dikedai kopi... pakat tamboh, pakat menyohor, ramainyo org mari dengar ceramah. Tapi la ni suasana tu tak dok doh... nampok seperti tak dok ghapo2 jah. Nampok seperti yg gi dengar ceramah tu hanyalah sekadar berlibur waktu mlm sahaja... sambil2 make kepok lekor, make kacang rebus.

Yang ada terdengar ialah... ore pakat bekecek belako.... berat la penceramah PAS, bekecek huduh, menyumpoh, kato ko ore tak betul belako! Apakah tandanya itu?... kalau dulu lepas ceramah, esok paginyo kawe tak leh duduk kedai make nasi belauk... nya pakat bekecek pasal ceramah mlm tu dan pakat tamboh pukul ore BN.

Alik BN bachok.. setiap malam berpuluh-puluh tukang kempen turun dan bekecek dlm kumpulan kecil... tak pakai sepekar... bekecek, sambil bersila, berbual terus depan butir mata. Wak Hamad dtg la jale2 di Bachok... wak boleh rasa ghapo yg kawe kata... Bachok dan BN bachok tetap tenang, tak dok ghapo2 yg kelihatan pelik dgn kehadiran tokey "PAS For ALL" di Bachok.

Masa penamaan calon hari tu... kawe ikut belarok hantar calon dgn kumpulan PAS... kawe berada bersama mrk. Sebagai permulaan... kawe nak kata, 3 ore (sore lagi uzur tak rok belarok bangkali)calon PAS yg belarok tu seperti dlm keadaan resah gelisah... melangkah sprt tak dok keyakinan. Tidak seperti dulu2... takbir pun tak dok semangat jah. Kumpulan belarok melalui jln yg sama... Kumpulan BN belarok dulu krn tempat berimpun BN di depan tempat PAS. Kebetulan bila kumpulan PAS belarok... awan makin mendung dan huje mula turun koho2.. mujur tak huje lebat. Dlm Harakah kata, cuaca mendung tu tanda kekalahan BN... tapi kawe kata.. mungkinkah itu tanda kesuraman dan tanda2 bakal kejatuhan PAS. Tapi buke la kawe nak kaitkan keadaan tu ghitu, cuma bila pengarang Harakah tulis lagu tu.... maka tak salah la kalu kawe fikir yg sebaliknya, walaupun sebenarnya semua itu hanyalah kebetulan sahaja... dan hanya Allah jua yg maha mengetahui!

Semale... dari pagi sampai ptg, Dato Lias berdepan dgn "Kumpulan Tukang Kempen" Mendengar & menerima laporan kerja kempen minggu pertama. Setiap tukang kempen dari berbagai kategori dan sasaran kempen jugo dari berbagai kategori.... Dato Lias dan panel hardcorenya mendengar dan menerima laporan yg sedap didengar dan juga yg pahit. Lepas asar.. pembentangan laporan kumpulan tukang kempen selesai... giliran panel hardcore membuat penilaian & menggerakkan kerja kempen utk minggu yg terakhir......

Sekarang kita sudah masuk fasa kempen minggu terakhir... maka badi biso jentera kempen la utk minggu akhir ni!

Ptg semale jugok kumpul anak mudo dari Portfolio Pemuda Bermotor minta kebenaran nak belarok moto kibar bendera,ronda male2, nak balas hok budak2 PAS buat. Ghapo tindakan BN... kita tak akan buat benda nak balas-balas ni... kita biarkan saja budak2 PAS buat macam tu, kerana perbuatan mrk tu sudah menyebabkan kemarahan pengguna jalanraya dan ore yg tinggal tepi jalan.... biarlah budak2 PAS belarok male2 krn ore makin maroh bila waktu malam mrk terganggu dgn bunyi prong preng prong preng budak2 motor PAS. Tapi kehendak budak2 mudo ni tak leh sekat jugo.... haaa... ptg ni kita benarkan mrk belarok masa Pak Lah mari ke majlis pecah tanah pembinaan UMK di Tangok. Belarok dgn kawalan buke dgn gi mari gi mari kokse kokdan.

Wak Hamad kalu mari jale2 ke Bachok, singgahlah di sekretariat parlimen Bachok, ikut jale pejabat tanah, belakang SMK Bachok. Kami beroperasi hampir 24 jam. Tapi la ni operasi dah hampir selesai, tak sibuk mano dah. Kawe cuma buat persiapan terakhir utk operasi hari mengundi... Maka semua operasi sulit akan berpindah ke tempat yg lebih sulit, org BN pun tak tahu kat mana kawe akan beroperasi nanti... hehehe. Tapi rasanya PAS pun akan buat gitu jugok.

Anonymous said...

Anonymous said...

Boring jugak dok browse tengok banyak koem Fdzli jah. Orang nak baca cerita perkembangan terbaru kempen PAS dan UMNO. Loni nak tengok isu-isu hok dibangkit oleh kedua belah pehok.

Tp kebebasan bersuara tok leh sekat. Cuma kena reti-reti la hok jong nulih tu. Syok sediri lebih-lebih tok leh jugok.

KAWE PUN BORING GAK DENGAN FAZLI, KADANG TU NAIK MELUAT, ULASAN BERJELA PANJANG. FAKTA TAK TEPAT MANA, MAIN SERKAP JARANG PUN ADA.

Anonymous said...

Menifesto BN Kelantan akan dilancarkan esok. Pelbagai perancangan telah dibuat jika BN memerintah Kelantan. Dijangkakan satu swing yang hebat akan berlaku. Dikalangan penyokong PAS pun akan teruja dgn menifesto tersebut. Jadi satu swing yang significant akan dapat dilihat dalam masa beberapa hari selepas menifesto dilancarkan. Kepada penyokong-penyokong PAS, masih ada masa lagi seminggu untuk membuat keputusan.

Anonymous said...

Meme meluat, buko jah blog ada nama Fazli, bukan ore nok baco pun, tulis panje-panje, meme susah kalum ada jenih manusia hok suka syok sendiri. Hujah lawan hujah, kaba getek weh ada hujah demo berupa fitnah mugo dok kutip kat ore ceramah.

Unknown said...

Anonymous said...

ADO BLOG SENDIRI X LAKU MULA NAK NGACA BLOG ORE..... TAU LA DEMO TU BAIK NGAN MELI...

Hari ni 29/2/08-Jumaat sudah hampir seminggu selepas penamaan calon. Macam mana suasana Bachok? Malam tadi ada ceramah PAS di pejabatnya tepi pantai irma.........

->> wei la mamat ni, bakpo la jadi dengki ke kawe menulis kat sini ni?... blog kawe laku ke dok ke, ada menyusoh ko demo ko, tak dok rugi se sen buto pun ke kawe.

Ke demo baraso hati dgn hok kawe tulis tu..... Kawe tulis tu lebih kure seperti perbualan, sembang-sembang antara kawe, Abe Li dan Wak Hamad yg tanya khabar.... tapi tak la pulok sekat kalu ore lain nak dengar (baca).

Abe Li... kawe nak send gambar masa penamaan calon di bachok hari tu kat email.... nak dengar ghapo firasat abe li sikit pasal gambar tu dan pasal yg kawe tulis kat atas tadi.

Anonymous said...

Kawe lalu kot PUTIK pete ni nampak kuat puak kito dok munggah bare...kita pakat keja kuat lah wei..takut sakat tahun ni jah bule cerah di kelate..

Anonymous said...

ambo pun rasa lemah lutut doh...raso-raso PAS serupo nok kaloh jah. ceramah-ceramah tak dapat sambutan serupo dulu. hok sebeloh sano, programnya menarik minat ramai. Yang muda-muda nampaknya bersemangat nok bagi dacing menang. Penin jgk ambo mikirr...Tapi nok wat guano mugo dacing janji nok bui mace-mace kalu mene..

wak hamad said...

Wak bukan nak nnujum tak baik tapi bila tengok gambar 4 ore calon Pas di Bachok, Jelawat , Tawang dan Perupok dlm harakah takdi terdetik di hati wak.."patut kalah pun".

Tak tahu tiba-tiba terdetik lagu tu. Muka Umar senyum dengan dak sama banyak. Hassan serupa merenung jauh mmemikir panjang. Hak mari jauh tu napok sengih tak tahu begapo. Hak baru jadi calondi Jelawat tu wak tak ser kata apa-apa lah.

WAK HAMAD

wak hamad said...

Masalah Pas nak alah di Kelantan ni bukan benda baru. Benda 4 tahun lalu tapi pakat buat tak tahu serupolah pilihanraya ni tak akan ada lagi dah. Maknanya hak menang-menang tu akan menang sampai kiamat.

Pada masa pilihanraya 1999 BN kalah teruk tapi BNcepat kabar.Orang Kuat BN kata mujurlah Tuhan pelihara lagi, buleh merentah lagi walaupun alah banyak tempat. Wak walaupun Ahli Pas dijemput sama memikir bagaimana nak persegar UMNO lepas kalah tahun 1999. MUla dari situlah timbulnya konsep Islam Hadhari lepas bahas lepas bince secara tertutup ada bengkel ada sokong ada lawan di sebuah hotel di Kuala Lumpur.

Wak tak ser kecek banyak lah muga bare lepas tapi BN ni walaupun dia tahu kita lawan dia dia nak pakai jugak otak kita kalau berasa ada utung ka dia.

Puak Pas pula walaupun sama parti kalau tak sekepala dengan tok joro dia dia buat tak kenal selalu. Ni bab punahnya Pas yang mengakibatkan Pas baham tanah di Kelantan 8 hb 3 ni. Bukan soal BN Kuat sangat tapi boktan ore menyampah dgn sebahgaian besar hak dok sekeliling tok guru.

Kes ni samalah dengan apa yang berlaku dekat-dkat Pas nak mapuh tahun 1978. Hak dok sekeliling gemulah Ishak Lotfilah yang menjadi onar dan punca dan buah balah sama sendri sapa timbul kes usul undi tak percaya kepada Mat Nasir , MB Pas sendiri kononnya kes Mat nasir dok bui muka ka puak UMNO dalam kerajaan.

Ada 13 perkara hak gemulah che weil golok wat tubik royak ka gemulah Asri pasal gemulah HJ Ishak. Asri wat tak tahu akhiranya baham tanah lah Pas Kelantan pada tahun 1978 ...

Baham tanah tahun ni pun isunya serupa tu jugak. Bukan nak kata tok guru tak reti beza burung ppati dengan burung puyuh, tak reti beza tebu dengan teberau, tak reti beza beca roda tiga dengan LRT tapi gak napok serupa sore dua tu jah hak segala-galanya...Kalau royak lebih-lebih kan ada hak berasa hati pulok.

Rakyat memang nak tengok perubahan di Kelantan, perubahan bukan bermakna buat hotel 4 bintang di kedai jelawat, buat hotel 4 bintang di kedai piah, buat hotel 3 bintang di terbok, bvuat hotel 5 bintang di temangan... bukan hak tu rakyat nak.Rakyat nak tok wakil dan ore besra Pas kenal masjid dan tak tinggal kopiah ertinya hidup serupa zaman kalah dulu lah. tak agah dengan rakyat bahkan berubah koho jadi jjuruh. kalau ada rakyat hak susah sangup pikul beras gi atar tengah malam...bukan pangil media ambil gambar masuk harakah serupa hak dok buat la ni. Rakyat Islam ada maruah jangan buat serupa org lainbuat ka rakyat dia. bbagisikit ambil gambar,,bbagi sikit ambil gambar.

Wak ingat ka satu cerita zaman nabi. kalu tak salah ingatan wak begini cerita dia. Bila lepas nabi wafat, isteri nabi aishah royak ka ayah dia hak jadi khalifah baru kata nabi gi bui makan ka perempuan tua buta Yahudi di satu lorong di Madinah. Ni lepas nabi wafat abah kena gi bui lah.?" Gi lah abu bakar suap roti ka ore tua buta yahudi tu. Ore tua tu kata gi mana hak biasa wat mari makanan ka aku. Abu Bakar ambo lah. Ore tua tu kata bukan. Walaupun aku buta aku tahu. Abu Bakar tanya tahu lagu mana? Dia kata ; Ore hak biasa tu kalau bui di iris kecik2 muga aku tak dak gigi, pas tu dia suap."
Terkejut Abu Bakar lalu Abu Bakar royak lah hak sebenar bahawa Nabi Muhamamd dah mati. Bila dengar nama nabi Muhamad teriak ore tua tu sbbdia tak tahu bahawa nabi Muhamamd hak hari-hari dok bui makanan kedia walhal dia dok marah sokmo ka Nabi. Ekoran dari tulah maka masuk Islamlah makcik tua yahudi buta tu.

Pah puak Pas kita la ni lagu mana? Dulu ambo ingat kuliah pagi jumaat di renak tepat bukan di dewan zul saja ramai. Masa tu royat cerita perjuyangan nak daulatkan Islam. nak buat hukum hudud. La ni tak tahu kemana dah agenda hukum hudud tu. agenda la ni rumah besar, kereta besar, susun bini..bukan tak leh..buleh tapi molek nya kalau terbela dulu anak yatim, ibu tunggal, ore miskin, hak tak dak rumah, hak tak dak kijo...hak anak ramai, tak dak rumah tangga.

NI gak baru jadi ahli Majlis Daerah berlagak lebih pada DO. pah tu gak masuk mesyuarat tak dan dua lekok kalu tak tidur baca surat khobar. Muga otak kosong tak da idea. kalau tubik bab projek luas mata-mata. Bukan nak mmikir lagu mana nak didik rakyat supaya takut nak tohoksampah kok ser. Bakpo tak leh royak sapo tohok sampah kokser, di padang mahsyar dia akan junjung sampah tu sbb kes sampah dia lah susah orang ramai.


Bekeng benar dengar khobar sari dua sejak napok nak alah ni.Kalau kata Pas nak alah marah ka ore.


Maaf lah weh kalu berasa hati puak kita.

wak hamad said...

Sa lagi peel puak pAs ni walaupun tok guru royak jangan serang peribadi tapi dok gomol semace alah ka paklah.alah ka najib dll.

Sindir sikit2 buleh muga dia ore bukan malaikat tapi kalu terajuk ka ore, ore tua kata akan kena kkita. Bo lah dok ccara ka pak lah. Ikut dia lah nak naik ke langit ijau terjun turun pung. La ni kalu nak mmikir mmikirlah ..masa ada 7 hari lagi lagu mana nak buat rakyat jinak semula dengan Pas. kalau setakat nak oyak udoh ore rakyat tahu jugak , kalu royak lebih rakyat khasnya hak atas pagar menyampah jugak.

Kalau bo nak upah budak2 wat hunga bendera bulan dengan motor jawab dia koho cepat mapuh. Hak patut alah seribu gi alah dua ribu serupa di teganu dululah. malam mengundi puak motor masuk kapong tubIk kapong preh motor sambil bawak bendera bulan.

WAK HAMAD