Tuesday, February 19, 2008

RESPON TERHADAP KOMEN YANG DIHANTAR TERPAKSA DITANGGUHKAN

TERKILAN, rasa resah dan seribu satu macam kurang enak menggangu perasaan kerana janji untuk memberi respon terhadap komen-komen yang dihantar belum dapat saya lakukan kerana masalah kesihatan yang terganggu.

Sehingga pukul 4:453 pagi ini sebanyak 85 komen terkumpul dan saya berjanji akan memberikan respon saya satu persatu, mudah-mudahan hari ini kesihatan saya pulih seperti biasa dan janji untuk memberi respon dapat ditunaikan. Barangkali saya sudah tua, guna tenaga lebih sikit kesihatan pun terganggu.

Saya tak bercadang untuk postingkan tulisan saya di blog ini kerana penyilau-kelih lebih suka kepada saya hanya memberi respon terhadap komen yang dihantar, bukannya mahu membaca pandangan dan buah fikiran saya dan saya akan cuba hormati kecenderungan sebenar para penyilau-kelih.

Macam mana pun, ada pengamatan saya, setakat inilah peluang untuk menang dan mempertahankan kerajaan di Kelantan AMAT SAKIT. Isu 'orang utan' yang barangkali di luar sedar diucakan oleh YAB Tuan Guru Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat menimbulkan salah faham yang sangat kronik walaupun matlamat Tok Guru baik dan murni sebagaimana beliau pernah kata Tuhan juga mencarut, Tuhan juga samseng, sanggup bekerja dengan syaitan tetapi tidak semua orang boleh faham dan terima tujuan murni dan cara dan pendkatan yang bagi mereka sangat tidak murni.

Ertinya orang Pas jangan mudah makan lalu, mandi basah, selimut lindo dalam menghadapi PRU-12. Setakat ini saya berani bertegas mengataka Pas akan gagal pertahankan kerajaan Kelantan bukan kerana lawan terlalu kuat tetapi kerana masalah dalaman Pas sendiri, termasuk gara-gara kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan boleh ditimpa celaka.

Orang Pas boleh untuk tidak terima pandangan dan pengamatan saya tetapi saya minta supaya tidak terlalu dipandang lekeh terhadap pandangan dan pengamatan saya kerana saya menyuarakannya dari sudut seorang individu yang tidak ada kepentingan parti politik. Soal ada yang kata saya jadi alat Umno atau sebaliknya, itu terpulang kepada penilaian masing-masing tetapi Tuhan Maha Tahu dengan apa yang terselit di hati.

Saya bukannya hidup atas nama kerana saya dilihat, dilabel dan disah-nyatakan sebagai ahli, penyokong dan pejuang Pas.....dan saya juga tidak akan mati kerana saya dianggap menjadi pengkhianat Pas dan membantu Umno/BN untuk kalahkan Pas. Hanya Meli yang benar-benar reti dan tahu tentang seorang Meli.

Atas nama seorang Meli saya melihat berdasarkan kepada keadaan semasa, Pas akan gagal pertahankan kerajaan dan kegagalan itu sendiri adalah sesuatu yang perlu untuk nantinya Pas akan menjadi lebih jelas matlamatnya sebagai sebuah parti politik dan parti itu akan bersih dari pendokong dan penyokog yang jumudisme dan taksubisme.

Saya akan cuba buat culaan kalah-menang calon-calon Pas dan Umno yang bertanding bila senarai nama sebenar calon dimuktamadkan selepas selesainya penamaan calon pada 24 haribulan ini nanti.

527 comments:

1 – 200 of 527   Newer›   Newest»
Anonymous said...

http://209.85.175.104/search?q=cache:qYGRwe1isGwJ:ramliabdulhalimmelayu.blogspot.com/2007/12/respon-96.html+Saipul+Bahrin&hl=ms&ct=clnk&cd=3&gl=my

Saki baki perjuangan lama

Anonymous said...

MSO- TOK GURU DAN ORANG UTAN

Mungkin ada benarnya juga kata-kata Nik Aziz... Tokguru itu. Dalam konteks politik orang Umno tidak mengira sangat soal undang-undang dan peraturan. Mereka gasak saja ikut sedap mereka. Tindakan tidak bertamdun inilah dikesalkan.

Umno mengajar orang Melayu berpolitik tanpa ada nilai dan maruah. Berpolitik ikut sedap godam sahaja. Berpolitik sehingga melampau batas adat dan agama. Politik petingkan diri sendiri dan kroni serta sanggup melakukan apa saja asalkan menguntungkan mereka.

- KALAU IKUT SITUASI SEKARANG NAMPAKNYA ORANG PAS DI TRENGGANU BOLEH DI LABEL SEBAGAI ORANG UTAN. TIDAK TAHU MENGHORMATI UNDANG-UNDANG, TIDAK MNEGAWAL PERASAAN DAN GOMO IKUT SIR...BAKPA DOK CATAS HABIS DERA ORE..SAJA CARI KES SURUH POLIS MARAH..PAH TU BILA POLIS AMBIL TINDAKAN..POLIS ZALIMMM...UMNO TAK ADIL...INILAH PERANGAI 'ORE UTAN' SEBENAR...

BASA DIA DAH KALU BEREHI DOK KATA KA ORE...TUHAN BALIK KA KITA SEMULA.

Anonymous said...

Ada sapa nampak bendera BN di cantas olah orang PAS?... Hanya orang utan sahaja yang suka tuduh orang ikut say kot dae.

Anonymous said...

- KALAU IKUT SITUASI SEKARANG NAMPAKNYA ORANG PAS DI TRENGGANU BOLEH DI LABEL SEBAGAI ORANG UTAN. TIDAK TAHU MENGHORMATI UNDANG-UNDANG, TIDAK MNEGAWAL PERASAAN DAN GOMO IKUT SIR...BAKPA DOK CATAS HABIS DERA ORE..SAJA CARI KES SURUH POLIS MARAH..PAH TU BILA POLIS AMBIL TINDAKAN..POLIS ZALIMMM...UMNO TAK ADIL...INILAH PERANGAI 'ORE UTAN' SEBENAR...

......Hok dok catah dera ore tu jenis orang utanlah. Lepas tu hok bakar BENDERA MALAYSIA dale rusuhan di Batu Buruk tahun lepas tu orang utan jenis gapodia pulak, mungkin orang utan hok jenis ttelan dera PAS bokali.......

Anonymous said...

CONTOH SEORANG MUNAFIK, MELI KERANA SUKA MENIPU.

Anonymous said...

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...


Aku terima satu call dari seorang forumer TKO kira-kira jam 5.00 petang. Sahabat yang berasal dari Kuala Terengganu itu dalam perjalanan balik ke Kuala Lumpur kerana terdapat sedikit urusan keluarga di sini. Dia yang ketika itu melalui Dungun menelefon aku kerana mahu kepastian bilamana melihat banyak bendera UMNO dan BN patah dan berselerak di tepi jalan.

Aku membiarkan persoalan sahabat itu berlalu kerana mungkin nanti ada maklumat lain dari sahabat-sahabat dari Dungun yang akan melaporkan kepada TKO. Kebetulan pula, ketika itu aku sedang dalam mood kerja yang cukup tinggi. Bukan selalu dapat fokus pada kerja dengan baik. Apatah lagi dalam suasana PRU ini yang memaksa bekerja dengan lebih pantas bagi membolehkan kerja-kerja membantu parti dapat dilakukan sehabis waktu pejabat.

Selepas selesai 'kerja-kerja sesi malam', aku segera menelefon seorang sahabat di Dungun. Semuanya kerana mahu mendengar sendiri apa sebenarnya yang berlaku di Dungun itu. Aku kira orang yang aku hubungi itu cukup bermaklumat untuk memberikan sedikit ulasan berkaitan apa yang telah disiarkan oleh TV3 malam tadi. Akhirnya aku senyum puas. Suatu kebangaan pula lahir dalam hati aku kepada pemuda Dungun.


Sekadar Hiasan. (Pemuda Batu 6 memasang bendera di Bulatan Batu 6)


Memang Pemuda PAS yang cabut bendera UMNO/BN tu. Itu reaksi awal yang sahabat tadi maklumkan. Aku yang pada mulanya menyangka ianya merupakan suatu provokasi UMNO agak sedikit kecewa. Namun, aku tetap pasti pemuda PAS tidak bertindak tanpa sebab. Mesti ada sesuatu menyebabkan bendera UMNO/ BN itu dicabut.

Beberapa malam sudah, seperti di tempat-tempat lain juga, Pemuda PAS Dungun sudah memulakan operasi memasang bendera di tempat-tempat strategik di sekitar Bandar Dungun. Malangnya, bendera itu selalu tidak kekal lama kerana Majlis Daerah Dungun (MDD) amat cekap dalam menurunkan Bendera PAS. Semua itu sudah tentu kerana mereka mendapat arahan dari pihak UMNO Dungun sendiri yang tidak senang melihat bendera PAS berkibar di Dungun. Apatah lagi YDP MDD juga merupakan seorang 'gedebe' yang kuat menyokong perjuangan parti yang memisahkan agama dan politik itu.

Namun, atas rasa memastikan syiar berkibar, pemuda Dungun terus cekal dan tabah meneruskan usaha memasang bendera di sekitar Bandar Dungun walaupun menerima risiko bendera mereka akan dicabut oleh MDD. Apa yang menjadi persoalan adalah, mengapa hanya bendera PAS yang diganggu, sedangkan bendera BN dibiarkan tanpa sebarang ancaman. Perbincangan dengan MDD bagi memastikan bendera PAS dibenarkan berkibar, namun alasan 'arahan orang atasan' selalu digunakan. Maka, ada lagi bendera PAS menjadi mangsa.

Petang tadi, Deris Jusoh dijadualkan akan merasmikan suatu program belia di Padang Astaka Dungun. Jadi, sebagai suatu rasa protes dan marah dengan tindakan MDD yang selalu mencabut bendera PAS, suatu keputusan tegas dan berani telah diambil Pemuda Dungun bagi memastikan kedatangan Deris Jusoh akan disambut dengan bendera PAS sepanjang jalan ke Astaka. Tempat yang paling strategik dan menarik pemasangan bendera adalah Jambatan Dungun. Maka, malam tadi lebih 500 petugas PAS berkumpul bagi memasang bendera dan berkawal bagi memastikan bendera PAS tidak diganggu.

Pemuda PAS juga telah mengeluarkan peringatan kepada pihak MDD supaya tiada satupun bendera PAS yang akan dicabut dan diganggu. Amaran tindakan balas mencabut semua bendera akan dilakukan sekiranya ada bendera PAS yang diganggu.

Seawal jam 8.00 pagi, beberapa batang bendera PAS telah diusik dan dicabut oleh MDD. Bagi mengotakan janji dan bagi memberikan tekanan kepada MDD yang dilihat mencabar pemuda, maka suatu gerakan besar-besaran telah dilakukan oleh Pemuda PAS Dungun dengan mencabut semua bendera yang ada di sekitar Bandar Dungun tanpa mengira Bendera PAS mahupun UMNO/BN.

Pada aku, tindakan Pemuda PAS Dungun itu suatu tindakan tepat dan cukup berhikmah bila berdepan dengan pihak berkuasa yang berat sebelah itu. Tindakan yang tepat pada masa yang amat sesuai itu sudah tentu tidak akan disenangi oleh musuh-musuh yang selamanya membenci kepada kebenaran dan keadilan.

Sesekali perlu jengilkan mata sekiranya dehem sudah tidak difahami. Tahniah Pemuda PAS Dungun!! Anda memulakan suatu tindakan yang mungkin boleh dijadikan jalan bagi pemuda di tempat-tempat yang lain.

Mungkin ada yang mempersoalkan tiada hikmah tindakan itu bilamana TV3 dan Deris Jusoh melabel PAS dengan pelbagai label buruk di media mereka, maka perlu kita fahami mereka itu golongan yang tidak akan meredhai kita selagi mana kita tidak mengikut mereka.

Tahniah!! Pemuda PAS Dungun.

*sumber dari blog

KOMEN AMBO
HMMM.... PATUT PUN PEMUDA PAS BUAT GITU.... NAK LAWAN NGAN PUAK ORE UTAN BUAT, PUAK2 ORE UTAN NI KALAU KENA KO DIA GAK MULA LA REPORT KO POLIS.
AMBO SOKONG NGAN PEMUDA PAS DUNGUN.
AMBO SOKONG GAK SEBILANGAN ORE UMNO NI ADO JENIS ORE UTAN.
KO GUANO MELI WEHHHHHHHH.

Anonymous said...

Dahsyat sungguh setengah pemimpin PAS Kelantan lani.
Dan boleh dikata sahih PAS Kelantan ada musuh dalam selimut.
Sebab itu senarai nama calon PAS Kelantan dibocor dan disiar dalam The Star dan Berita Harian hari ni.
Apa tujuan dibocor awal, bagi memalukan Tuan Guru Pesuruhjaya atau supaya setengah calon ditukar?
Bukan begini caranya kalaupun tak berkenan dengan setengah calon.
Percayalah, nama calon tak akan diubah walau ia dah dibocor.
Dulu di Pengkalan Pasir pun nama calon PAS diumum UMNO dulu.
Lihatlah apa kesannya, moral petugas semua merudum.
Satu permulaan yang kurang baik untuk PAS Kelantan.

Anonymous said...

setakat ni, ambo tok temu lagi ayat tok guru kato ' orang utan = umno @ore umno'tapi ambo sedar sapo make lada dio berasa pedah.Tiba-tiba jah ore umno marah, naik minyak, eee bokali betul kali sebab dia terasa. kalu nak filir molek ayat 'orang utan' ni bersifat umum, hok mano berasa tu jololah tak kira melayu, india, cina,parti mana pun.

myetiQa2u said...

Berhubung dengan komen meli, ambo pun tak yakin pas menang jika tanpa usaha dan doa @ solah hajat. Ambo harap insyallah pas masih lagi menjadi kerajaan di kelante. hok pelik tu ado lagi ore umno jaga pas dan perkecilkan solat hajat pas kerana tak disertai solat taubat dulu. Nok tanyo demo pulok, yg. umno berhajat dan mengajak ore kelate tolok pas tu dah bersih belako-lako dari taubat ko belum? pas tu bilo pulok nok ajok rakyat kelate nok buat solah hajat getek nyo?atau pun tak perlu solat hajat bokali dah yakin bene kelate?
Demo jange berselimut di sebalik lambang@ahli@penyokong pas, baik betul dulu umno kelantan dan umno satu malaysia sebelum nok betul ore. Sebab demo sendiri pun macam pas yang tak maksum. Nak rawat kelante, kena rawat@bersih@taubat diri sendiri dulu.

Anonymous said...

meli weyyyy...
firasat demo sah x betul
nuar musa nak jd mb guano, muga akan jd calon mp ketereh...
dgn bangganya meli selalu berkata... "firasat saya selalu betul".

jd kalau x betul gak...
kelate masih lg akan kekal kerajaan skrg laaaa.

meli...meli... koyal demo ni.
lepah ni boleh la jeck awang adek pulakkkkk.

Anonymous said...

Kepada penyokon2 PAS,tunjukkan akhlak sebagai penyokong PAS. Orang nak bagi pandangan kita terimalah pandangan mereka seadanya. Samada sedap atu tidak kita baca itu hanya pandangan. Sehebat mana pun Abg meli berfirasat dia hanya seorang manusia.

Mungkin firasat dia hasil dari rasa marah pada PAS jadi janganlah kita nak mengeji dia.

Sekiranya kita rasa firasat kita berlainan dengan dia, marilah kita melalui saluran ini menyatakan firasat kita dengan hujah-hujah yang rasional.

Mengikut pengalaman saya sebagai penyokong dan pendokong Parti PAS sebagai bukan ahli, saya lihat kita cenderung untuk mendengar yang baik sahaja pasal PAS. Kita mesti menerima realiti, yang menerajui PAS tu manusia juga kengkadang ada juga tersasar dari matlamat perjuangan. Jadi kita kena perbetulkanlah sebab ISLAM itu adalah agama yang saling tegur menegur bukan macam UMNO parti jangan jaga tepi kain orang.

Kita kena pastikan matlamat perjuangan kita terus berada dilandasan yang lurus. Jangan kita jadi macam orang2 macam Abg Meli bila marah seorang dua terus mahu buang semua. Mana boleh begitu.

Kalau kita nak Pergi Kuala Lumpur dari Kota Baru kita mesti naik Bas ke Kuala Lumpur walaupun kita marah dengan drebar kita tak boleh naik Bas ke Johor Bahru. Maknanya kalau kita nak Islam tapi kita marah kat seorang dua pemimpin PAS jangan pula kita pilih UMNO sebab kita tak akan dapat mencapai matlamat kita malah ke lain pula perginya. Sudahlah matlamat tak sampai lepas tu kena pedajal pula. Ibarat sudah jatuh ditimpa tangga tercium pula tahi ayam.

Jadi kalau kita sayangkan PAS mari kita lawan hujjah dengan hujjah. Bila kita mencaci bermakna kita telah merosakkan perjuangan kita.

FADZLI

wak hamad said...

BAHARU, 21 Feb (Bernama) --- Berikut senarai calon Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum ke-12 pada 8 Mac ini untuk kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) di Kelantan.

Parlimen:

--------

Tumpat - Dr.Asraf Wajdi Datuk Dusuki.

Pengkalan Chepa - Prof Madya Dr Abdullah Sudin.

Kota Baharu - Datuk Fatmi Che Salleh.

Pasir Mas - Datuk Abdul Halim Ahmad.

Rantau Panjang - Mohd Afandi Yusoff.

Kubang Kerian - Ab Ghani Mamat.

Bachok - Datuk Dr Awang Adek Husain

Ketereh - Datuk Seri Annuar Musa

Tanah Merah - Dauk Ir Shaari Hasan

Pasir Puteh - Amran Mat Nor

Machang - Datuk Sazmi Miah

Jeli - Datuk Mustapa Mohamad

Kuala Krai - Prof Datuk Dr Che Musa Che Omar

Gua Musang - Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah



DUN:

---

Pengkalan Kubor - Datuk Norzahidi Omar

Kelaboran - Wan Hanapi Wan Yaacob

Pasir Pekan - Mohd Nor Yaakob

Wakaf Bharu - Mohd Rosdi Ab Aziz

Kijang - Mustopha Ahmed

Chempaka - Datuk Dr Nik Zain Omar

Panchor - Dali Husain

Tanjong Mas - Khazuni Datuk Osman

Kota Lama - Ir Tan Ken Teng

Bunut Payong - Rosmadi Ismail

Tendong - Mohamad Fauzi Mohamad

Pengkalan Pasir - Hanapi Mamat

Chetok - Rosdi Mahamad

Meranti - Abdullah Mat Yassim

Gual Periok - Datuk Shaari Md Husin

Bukit Tuku - Datuk Mohd Zain Ismail

Salor - Ismail Mat

Pasir Tumboh - Anuar Safian

Demit - Datuk Muhamad Ab Ghani

Tawang - Datuk Ibrahim Mat Din

Perupok - Datuk Dr Awang Adek Husain

Jelawat - Datuk Dr Ilias Husin

Melor - Azmi Ishak

Kadok - Roslan Ab Hamid

Kok Lanas - Datuk Alwi Che Ahmad

Bukit Panau - Nik Kamaruzaman Sulong

Gual Ipoh - Datuk Hashim Shafin

Kemahang - Zianon Abdin Ali

Selising - Hashim Ismail

Limbongan - Datuk Che Min Che Amat

Semerak - Datuk Kamarudin Md Nor

Gaal - Tuan Mustapha Tuan Mat

Pulai Chondong - Dr Asri Mejah

Temangan - Datin Rahimah Mohamad

Kemuning - Ahmad Jazlan Datuk Yaakob

Bukit Bunga - Mohd Adhan Kechik

Air Lanas - Dr Azmi Setapa

Kuala Balah - Ab Aziz Derashid

Mengkebang - Azizzudin Hussin

Guchil - Dr Shamsul Ikhwan Datuk Ashaari Azmi

Manek Urai - Zulkifli Omar

Dabong - Datuk Ramzi Abdul Rahman

Nenggiri - Md Yusoff Abd Ghani

Paloh - Datuk Nozula Mat Diah

Galas - Saufi Deraman



-- BERNAMA

Pada petang semalam wak rasa segar angin bila dengar list hak dato derih wak tubik di Teganu. Tapi petangni rasa lembik siku tulang leoas tengok list hak dato Nuar wat tubik di Kelantan.

Wak jadi berdebar, berasa tak lalu nak makan ingat ka kerajaan Kelantan. Walaupun wak tak setuju angin dengan orang besar Pas yang bersikap majnum wak tetap sayang pada Pas. tapi sejak Datok War wak tubik nam a tadi maka wak rasa serupa lepas kena jatuh hukum mati jah parti Pas ni. Hanya keajaiban dan pertolongan Tuhan yang boleh menyelamatkan kerajaan Pas.

Walaupun kita kena bertawakkal nampaknya kalau ada fail di Kota Darulnaim hak kena simpan maka simpan la cepat-cepat. Hak mana kena susuk susuk la cepat-cepat. Hak mana ada lagi barang peribadi wak kelik kerumah la cepat-cepat.

Nampak gaya kena tunggu tiga penggal lagi iaitu tahun 2022 untuk Pas kelik memerintah semula di Kelantan.

Nampaknya untuk selama 3 penggal ni Orang Utan cap sokok hak duduk di Kota Darulnaim kerana orang utan cap kopiah dah hilang kelayakan untuk bentuk kerajaan. Sebabnya lupa asal usul, lupa janji masa kalah dulu, lupa ke rakyat dan hak besarnya lupa ke Tuhan.

Pada firasat ambo bukan tok wakil salor hak jadi Ketua Pembangkang tetapi Tok Wakil Chempaka. Untuk kali keduanya menjadi Ketua Pembangkang di DUN Kelantan.

Mungkin masa selama tak berapa ari ni buleh menyelamatkan keadaan Pas di Kelantan tetapi sudikah calon2 Pas bangun malam solat sunat tahajjud, bermunajat memohon ampun dengan Tuhan, menyedekahkan seberapa banyak harta yang dikutip semaata-mata kerana Pas jadi kerajaan dan berpuasa di siang hari sebagai tanda insaf dengan kesilapan kepada rakyat dan kepada Tuhan?

Dekatilah diri pada Tuhan kerana tidak banyak pilihan kepada calon2 Pas melainkan tewas atau kalah atau koh. Wallahuklam

Wak Hamad

Anonymous said...

Kalu mcm tu calon-calon UMNO, nampaknya penyokong PAS pun lembik lutut tengok. InsyaAllah, ada rezeki calon UMNO, nampak gaya semua kerusi tidak selamat bagi PAS. Waima kerusi-kerusi DUN di Pengkalan Chepa dan Kubang Kerian. Sekiranya ditakdirkan Allah, tok guru sendiri boleh tersungkur di tangan Datuk Dr Nik Zain.

wak hamad said...

Masalah bendera dacing di teganu masuk sungai tu hak wak dengar khobarnya kes tak bayar pitih atau bayar tak serupa dengan hak janji dengan kontraktor .
WAK HAMAD

wak hamad said...

Calon PAS gabungan ulama, profesional berwibawa
Abd Shukur Harun
Thu | Feb 21, 08 | 11:57:50 am MYT
Para pengundi pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-12, 8 Mac ini, akan berpeluang memilih calon terbaik yang akan dikemukakan PAS di seluruh negara.



Calon PAS adalah gabungan mantap daripada kalangan ulama, profesional, intelektual dan para aktivis parti yang sangat dekat dengan rakyat. Mereka telah dipilih melalui pelbagai proses yang akhirnya diluluskan oleh Majlis Syura' Ulama.

Dengan para calon berwibawa daripada PAS ini, pengundi tidak sukar untuk memilih wakil berwibawa mereka untuk Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (Dun).

Kecuali ada sedikit perubahan kecil pada saat akhir sebelum hari penamaan calon 24 Februari ini, para calon PAS terdiri daripada tokoh ulama berwibawa, pendakwah, pemimpin masyarakat, intelektual, profesional dan pendidik berwibawa.

Dimulakan dengan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Haji Nik Abd Aziz Nik Mat yang dijangka mempertahankan kerusinya di Dun Cempaka, kemudian diikuti dengan Presiden PAS, Tuan Guru Hadi Abd Hadi Awang yang dijangka bertanding di tempatnya sendiri di Marang, Terengganu.

Kemudian timbalannya, Ustaz Nasarudin Mat Isa yang dijangka bertanding di Kelantan, demikian juga Husam Musa yang akan mempertahankan kerusi Dun di Kelantan, Haji Mohamad Sabu di Terengganu dan Ustaz Haji Ahmad Awang di Dun Semanggol, Perak.

Di kalangan para ulama, PAS menyediakan calonnya, antaranya, Ustaz Abd Ghani Shamsudin, Ustaz Hashim Jasin, Ustaz Abd Ghani Abd Rahman, Ustaz Muhd Daud Iraqi, Ustaz Azizan Abd Razak, Ustaz Taib Azamuddin, di samping puluhan lagi para ustaz muda yang berwibawa, berkelulusan tinggi dan menyerlah, yang tentunya tidak dapat disebutkan semua nama mereka di sini.

Sementara itu calon-calon profesional dan intelektual seperti Dr Syed Azman Syed Nawawi, Dr Dzulkifli Ahmad, Dr Hatta Ramli, Ir Haji Khalid Samad, Ir Fakhrurrazi Nawawi, Ir Amirudin Hamzah, Dato’ Dr Hasan Ali, peguam Hanipa Mydin, Haji Taulan Rasul, Taqiyuddin Hassan, Dr Shafie Abu Bakar, Dr Mariah Mahmud, Dr Lo’ Lo’ Mohd Ghazali dan puluhan lagi doktor dan peguam serta ahli ekonomi dan jurutera.

Mereka ini memilih PAS sebagai wadah perjuangan justeru kerana mereka yakin PAS telah menyediakan kesempatan dan peluang luas untuk mereka merialisasikan cita-cita perjuangan mereka untuk membela Islam dan menegakkan keadilan untuk semua rakyat.

Justeru pada ketika para pengundi sedang melalui suatu perubahan berfikir bahawa calon yang mereka pilih nanti mesti berwibawa dan bersih, maka PAS telah menawarkan sekian ramai calonnya yang berwibawa, berilmu dan hebat.

Memanglah sangat wajar para pengundi mengutamakan calon berwibawa, berilmu dan bersih, kemudian barulah parti yang mereka wakili. Namun begitu, secara lojiknya, jika calon itu tidak bermutu, tidak bersih, berakhlak buruk dan rasuah sudah tentulah parti yang diwakilinya juga bukan sebuah parti yang baik, yang boleh diharapkan oleh rakyat.

Ini kerana calon yang tidak berwibawa itu datang daripada parti yang tidak berwibawa juga, kalau tidak masakan ia memilih calon yang sedemikian rupa.

Hasil tarbiyah berterusan yang ditekankan oleh PAS selama ini yang menitikberatkan mengenai akhlak, ilmu, ketrampilan sebagai pemimpin Islam, cerdas dan dinamik, jelas PAS tidak sukar menghasilkan calon berkualiti tinggi.

Hampir semuanya lulusan universiti dalam dan luar negara, kebanyakannya boleh bertutur dalam bahawa Arab dan Inggeris, berpengalaman luas dalam bidang pentadbiran dan ilmu-ilmu lain.

Mereka ini kebanyakannya menguasai bidang IT, mempunyai bacaan luas, terdedah di peringkat nasional dan internasional. Di samping itu mereka banyak terlibat dengan kerja kemasyarakat di tempat masing-masing umpamanya menolong mangsa tsunami, banjir besar, kebakaran, kemarau dan pelbagai lagi.

Mereka terlibat dengan kerja-kerja amal ini bukan saja di dalam negara bahkan di luar negara seperti yang terjadi pada tsunami di Aceh (Indonesia), gempa bumi di Jawa Tengah (Indonesia), Iran, Turki, Pakistan dan sebagainya.

PRU ke-12 8 Mac ini, rasanya para pengundi akan memilih calon berwibawa daripada PAS dan rakan-rakannya dalam BA, bukan lagi totok memilih parti tertentu walaupun calon mereka lemah. Kita yakin perubahan minda pengundi kali ini akan diterjemahkan melalui peti undi. - lanh

KERJA GILA WARTAWAN HARAKAH TAKHABIS-HABIS TIMBUL ISU ULAMA DAN PROPESIONAL. BILA ORG UMNO SEBUT KATA ORANG UMNO NAK PECAH BELAH ORANG PAS. ULAMA KA PROFESIONAL KA, ADA PHD 14 BELAS TREELAR KA, ULAMA ADA KITAB 14 BUAH GERABAK KERETA API KA KALAU RAKYAT TAK PAKAH JAWAB DIA KALAH, JAWAB DIA KALAH..JAWAB DIA KALAH...
TAK RETI-RETI MENATE BATAK PUAK PAS HAK TAK DAK BENDA NAK TULIS NI.,

ACU TULIS TEH BEGAPO PERUBAHAN HAK MOLEH HAK TOK WAKIL2 PAS DOK BUAT DI KELANTAN SELAMA KENING SUPAYA PECAH LIOR ORANG NAK UNDI PAS.

WAK HAMAD

Anonymous said...

Dari NST Onlie:
ELECTION 2008: Pas breaks own taboo to field first non-Muslim candidate
By Syed Umar Ariff

21 February, 2008

Kumutha Rahman looked nervous as pressmen, armed with notebooks and recorders, jostled through the crowd for an interview with her. The 29-year-old law graduate, who had just been named as the first non-Muslim candidate to be fielded by Pas, listened attentively to the questions hurled at her when Johor Pas announced their candidates at their headquarters in Batu Pahat. KUMUTHA Rahman looked nervous as pressmen, armed with notebooks and recorders, jostled through the crowd for an interview with her.
The 29-year-old law graduate, who had just been named as the first non-Muslim candidate to be fielded by Pas, listened attentively to the questions hurled at her when Johor Pas announced their candidates at their headquarters in Batu Pahat.
She is contesting the Tiram state seat. But knowing the realities perhaps, Pas is fielding her under the Parti Keadilan Rakyat symbol based on the electoral pact the two parties have entered into.

Still, is she in for a culture shock? Will she be able to speak the language of Pas where Arabic phrases and Quranic verses matter most? Will she have to physically cover herself more than ever?

“I know I won’t feel alienated because I believe voters nowadays are open-minded,” she said. “I also know that Muslims and non-Muslims will be able to accept me.”

A member of the one-month old Unity Bureau under the Johor non-Muslim Pas Supporters Club, Kumutha may be oblivious to the fact that she had broken the conservative Islamic party's 61-year-old tradition of only fielding Muslims as candidates.

“I joined the club because I see that Pas is not bent on racialism. To me all races be they Malays, Chinese or Indians are all the same.”

Making the announcement was Johor Pas commissioner Datuk Mahfodz Mohamed, returning to contest for the Bukit Serampang state seat, said the move signified Pas’ tolerance towards other races.

"We want everyone to know that Pas is not only restricted to Muslims. Even non-Muslims are welcomed in Pas,” he said. “That is why we have the Pas Supporters Club. Kumutha's candidacy is a proof of that ideal."

Pas will contest 34 state seats and nine parliamentary seats. The party had lost in all 37 state seats and 11 parliamentary constituencies it contested in the last general election. This time around, fresh faces made-up one-third of the candidates and none of the Pas Women’s wing leaders.

Kumutha is contesting the Tiram state seat but would bear Parti Keadilan Rakyat's flag.

Ostensibly, the Johor Baru lass candidacy is to woo support for the Islamist party from non-Muslim voters in Tiram, especially the Indian vote which comprises 14.39 per cent of that area’s voters.

However, even during the announcement there were murmurs of uncertainty heard amidst the applause following Kumutha's nomination.

The Tiram constituency is a Barisan Nasional stronghold. In the 2004 election, BN's Maulizan Bujang beat Pas' Roslani Sharif, by a margin of 15,595 votes and the coalition us expected to repeat the feat.

----------
Kalu ikut berita harakah spt Wak Hamad bg:
Abd Shukur Harun
Thu | Feb 21, 08 | 11:57:50 am MYT
Para pengundi pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-12, 8 Mac ini, akan berpeluang memilih calon terbaik yang akan dikemukakan PAS di seluruh negara.

Calon PAS adalah gabungan mantap daripada kalangan ulama, profesional, intelektual dan para aktivis parti yang sangat dekat dengan rakyat. Mereka telah dipilih melalui pelbagai proses yang akhirnya diluluskan oleh Majlis Syura' Ulama.

-------------
Jadi kalau baca dua-dua tu..faham-faham sendirilah..

Anonymous said...

wak hamad, bakpo x pakai nama wak meli atau melikapakjangak.
hehehe

Anonymous said...

Betul kata Wak Hamad, kalau kita tengok dari segi pangkat, profesionalisma calon2 muka2 baru UMNO saya setuju memang PAS akan hadapi Masalah besar. Ada yang berjawatan Professor, Doktor, Pensyarah. Maknanya kalau PAS tidak berhati2 meletak calon yang sepadan kemungkinan besar tak ada harapan.


TETAPI...Wak Hamad kena ingat dan teliti satu perkara. Seperti analogi yang saya selalu bawa kalau kita nak pergi Kuala Lumpur dari K.B kita kena naik Bas Express K.B- Kuala Lumpur. Walau bagaimana canggih pun BAS K.B-J.B dia tak akan sampai ke Kuala Lumpur. Jadi semuanya atas kita Kalau kita nak ISLAM kita kena cari Kenderaan Yang Bawak Islam. Kalau tidak walaupun Drebarnya ada PhD tapi akhirnya tidak sampai ke Destinasi.

Cuba Wak Hamad tengok apa jadi dengan Dr Mashitah Ibrahim. Bukan sahaja cantik, popular, hebat sebagai motivator, berjawatan hebat di Universiti tapi akhirnya karam. Sebab tidak berpegang kepada ISLAM sebenar maka kalau dulu paling hebat menasihatkan orang tetapi dia sendiri bergaduh dengan jiran. Lepas jadi YB dapat pula jadi setiausaha di Pejabat Perdana Menteri... janji2 kepada makcik2 dan pakcik2 yang miskin di BALING terus dilupakan.

Bukankah kalau dari zahirnya nampak hebat penampilan Datuk Dr mashitah Ibrahim tetapi kerana kenderaan yang dinaiki tidak menuju kepada ISLAM maka tersadailah ditengah jalan.

Kita lihat pula Ustaz Pirdaus Al-Hafiz. Bukan calang2 manusia, sudahlah Al-Hafiz jadi Imam Besar pula di Masjid Negara. Tetapi silap naik kenderaan maka kita lihat bagaimana perangai seorang Al-Hafiz yang juga bekas IMAM Besar setelah tewas dalam pilihanraya. mengamuk..menendang peti undi.. sebenarnya Allah sayangkan dia, kalau dia menang tak tahulah macamana hanyutnya dia.

Jadi hebatnya calon tidak akan bermakna sekiranya tidak bergerak dilandasan Islam. Meminjam kata-kata Wak Hamad, walaupun PhD 14 treler pun kalau akhirnya ikut sahaja kata orang jahil tak ada makna. ORang jahil kata Islam kalau nak maju kena buat Islam Hadhari, kalau 14 treler PhD tadi mengangguk sahaja apa maknanya.

Sebenarnya UMNO hanya nak pergunakan lulusan agama dan profesional untuk menang saja. Tengok di Selangor... dulu ambik Amran kasimin di Bangi tetapi selepas bina kekuatan sendiri, Dr Amran di campak merata.

UMNO mahukan Kelantan bukan kerana ISLAM. tetapi kerana hasil minyak yang masih terpendam didasar laut. Bayangkan sekiranya mereka dapat Kelantan, maka akan tumbuh projek2 mega bukan untuk rakyat tetapi untuk habuan kroni2. Pada dasarnya nampak ada pembangunan tetapi tak ada manfaat. Lihat Terengganu, apa rakyat dapat dari Monsoon Cup? Apa Rakyat dapat dari Taman tamadun Islam? Kalau 2-300 juta duit yang dileburkan itu dibina prasarana rakyat, membuat perumahan2 rakyat barulah ada faedah. Samalah dengan apa yang bakal berlaku di Kelantan sekiranya UMNO memerintah.

Sekiranya tidak ada lagi negeri yang diperintah PAS, siapa lagi yang kita boleh harapkan untuk memperjuangkan ISLAM? UMNO???

Cuma saya nak tahu sebenarnya apa yang Wak Hamad harapkan dari UMNO? Saya harap sekiranya ditakdirkan UMNO menawan Kelantan, janganlah Wak Hamad marah apabila kos sara hidup meningkat, harga minyak naik, harga barang naik.

FADZLI

Anonymous said...

Husam Kata...(kes Ibrahim Ali diberi laluan tanding di Pasir Mas)

Utusan Malaysia semalam memetik Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa sebagai berkata, Ibrahim aset pembangkang untuk memastikan kemenangan walaupun beliau digugurkan jawatan oleh UMNO dan digantung keanggotaan seumur hidup serta sering melompat parti.

‘‘Bagi saya dia bukan liabiliti tetapi aset, dalam falsafah Barat - musuh anda adalah rakan saya.

‘‘Ia juga selaras tuntutan agama. Mana-mana yang boleh beri manfaat dan tidak bercanggah dengan prinsip Islam, kita boleh bersaudara-mara, bersatu-padu dan muafakat,” katanya.

>> Tu Husam kata... Nik Aziz pula kata... dgn SYITAN pun dia sanggup pakat kalau boleh bawa untuk ke PAS

>> Molek dah la tu... serupo jah Tok Guru dgn anak murid... cuma anak murid nampok ilir sikit, bekecek pasal liabiliti vs aset.

>> Nak tanyo la sikit.... Tok Him ni ke yg jenis "@#&%*$" yg Nik Aziz maksudkan tu? Kalau ghitu Tok Him dah naik pangkat la.... dari Katak Lompat terus hok jenis yg 'bertanduk'

Anonymous said...

Saya pun tak suka Ibrahim Ali jadi wakil PAS. Saya masih ingat apa yang dia tak kata huduh pasal pembangkang.

Tapi saya juga akur, Peoples change. Dengan harapan Tok Him betul2 berubah. Dalam Sejarah Islam, sejahat-jahat manusia seperti Umar menjadi seorang yang sangat mulia bila bersama dengan ISLAM. Tidak mustahil dengan kembalinya kepada perjuangan ISLAM, Tok Him akan termasuk dalam golongan yang dimuliakan.

Pembetulan kepada statement bahawa PAS mahu berkawan dengan PAS demi kepentingan undi PAS. Terang2 satu fitnah kepada tok guru Nik Aziz. Apa yang tok guru pernah kata jika diberi tafsiran semula agar lebih mudah difahami bermaksud begini: PAS sedia berkerjasama dengan sesiapa sahaja bahkan dengan syaitan sekalipun demi ISLAM. Menunjukkan bahwa tok guru begitu bersungguh2 untuk mertabatkan ISLAM walaupun mustahil syaitan akan membantu ISLAM. Yang sepatutnya salah ialah kalau tok guru kata kita akan berkawan dengan sesiapa pun termasuk syaitan demi Menghancurkan Islam macam yang UMNO buat.

Jadi betullah kata Tok Guru, orang yang tak gheti undang-undang dan tak gheti islam macam Orang Utan. Lagi2 orang yang tidak faham apa yang dikatakan oleh Tok Guru pasal berkawan dengan Syaitan memang dari spesis ORang Utan. Sebab Orang Utan tak ada akal.

FADZLI

Anonymous said...

Pembetulan bagi ayat ini:

Pembetulan kepada statement bahawa PAS mahu berkawan dengan PAS demi kepentingan undi PAS.

sepatutnya berbunyi:

Pembetulan kepada statement bahawa PAS mahu berkawan dengan SYAITAN demi kepentingan undi PAS.

Anonymous said...

to fadli...

yg tu kerana demo faham lagu tu.... tapi adakah semua orang akan faham ghapo Nik Aziz kata tu serupo dgn yang macam demo faham!

Maka jangan la buat kenyataan yang kabur... samala pula sekarang ni keluar kenyataan orang utan... bila org bals balik... dah kata bukan nak kata kat org UMNO je... itu kenyataan umum untuk sesiapa sahaja, nasihat sahaja... gitu gini...

Maka tidak salah kalau kawe faham bahawa Nik Aziz sanggup berkawan/berpakat dgn syitan sekali pun asalkan PAS menang pilihanraya dan berkuasa di Kelantan

Anonymous said...

Dipertik dari Masterdedah. com

Percaturan Politik HUSAM MUSA ...




YB DATUK PADUKA HUSAM MUSA
Adalah Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kelantan

( Pengerusi Jawatankuasa Perancang Ekonomi, Kewangan & Pembangunan Masyarakat Kelantan ) merangkap ADUN Kijang.

a) Secara tidak sah menerima sejumlah wang tunai RM 7000 dari Pengarah Urusan CAM Contract Work & Development (M) Sdn. Bhd. Pada akhir tahun 2005 bagi tujuan membolehkan CAM Contract diberikan tempoh lanjutan bagi menyiapkan projek menaiktaraf paip dari tangki air Bukit Hangus & pembinaan tangki air Bukit Peraksi oleh Air Kelantan SDN BHD (AKSB), sebuah syarikat yang dimiliki oleh Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK). Perkara ini diceritakan oleh Pengarah Urusan CAM Contract iaitu Ahmad Maliki Ashari kepada seorang Jurutera AKSB bernama Safrulrazi salleh.



b) Secara tidak sah menerima sumbangan dari syarikat SBJ Development Sdn. Bhd bagi membiayai pembinaan tempat letak kereta rumahnya & pembinaan pagar Tanah Perkuburan Islam dihadapan rumahnya di Kampung Kota sedangkan Syarikat SBJ Development Sdn. Bhd mempunyai kepentingan mendapatkan projek dari Kerajaan Negeri Kelantan. Perkara ini diceritakan oleh kakitangan Syarikat SBJ Development Sdn Bhd kepada seorang penduduk iaitu Alias Mohd Noor.


------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- --


Husam meletakkan orang2 ditempat strategic untuk bantu karier politiknya di Kelantan agar dia mudah untuk mengakses keseluruhan pentadbiran kerajaan negeri termasuk syarikat-syarikat dibawah pentadbiran kerajaan negeri kelantan.. Antara yang menjadi BUAH CATUR HUSAM adalah ::

a) Mohd Fazli Ab. Samat ( Pengarah Urusan Kompleks Perkayuan Kelantan (KPK). Penama ini menyalahgunakan wang syarikat untuk projek kambing dan kini digantung perkhidmatan kerana sedang disiasat BPR.


b) Mohd fauzi Abdullah ( Pengarah Urusan Air Kelantan Sdn. Bhd (AKSB). Penama ini juga sedang disiasat BPR kerana menyalahgunakan kewangan syarikat untuk kepentingan parti.


c) Anual Bakri Haron ( Setiausaha Politik Menteri Besar ). Penama ini telah ditampar oleh Cikgu Kadir @ Hamid Musa ( Pegawai Pejabat Pelajaran Negeri ) selepas majlis tahlil di Kg Bunut Payong kerana Annual menuduh Cikgi hamid KAFIR & perlu mengucap semula sebab masuk UMNO.


d) Khir Zahari Abd Ghani ( Pegawai Urusetia Penerangan SUK ). Penama ini ditugaskan meminta duit daripada KPK & AKSB untuk menyewa permit akhbar SIASAH ( kepunyaan Mohd Sayuti Omar – dibayar RM 6000 sebulan ) serta permit Mingguan Wasilah ( kepunyaan Mohd Ramli Abd Halim – dibayar RM 1000 sebulan )


e) Saifuddin Nasution Ismail ( Pengarah Urusan Yayasan Tabung Tok Kenali). Husam telah menggunakan duit Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) untuk membayar penama ini sebanyak RM 8000 sebulan. Wang Tabung Tok Kenali digunakan untuk mengatur program Ceramah PAS seluruh Kelantan.


f) Abd Hamid Abd Aziz ( Pegawai Urusetia Penerangan SUK & Penyelia DUN Tendong). Penama ini menjadi orang tengah untuk mengutip komisyen daripada syarikat-syarikat kroni balak yang diluluskan Husam.

g) Syed Azidi Syed Abd Aziz Al-Bukhary ( Sheikh Kickdefella ) sebagai blogger & penulis internet. Penama adalah bekas Ketua Pemuda UMNO Cawangan Sri Hartamas dibayar RM 6000 sebulan menggunakan wang PMBK. Blogger ini sering memaparkan poster serta foto yang telah diedit untuk mengaibkan Pak Lah sekeluarga.

h) Zulkifli Yaakub ( Pengarah Urusan Akademi Pembangunan Keluarga Bahagia Bhd. (APKBB)). Husam mengarahkan Fazli menggunakan duit KPK sebanyak RM 6 Juta untuk dimasukkan kedalam akaun APKBB sebagai modal untuk Projek Kambing Jihad Ternak. Penama ini adalah bekas Ketua Pemuda PAS Kelantan & bekas ADUN Guchil.

Anonymous said...

sy harap bulih letok ceramoh-ceramoh politik UMNO dale ni.bulih dengar.ko guano?

Anonymous said...

Berkawan dengan Syaitan.

Sebenarnya kenyataan TG Nik Aziz dalam TV3 berkenaan isu itu amat jelas iaitu:

PAS bersedia berkerjasama dengan sesiapa pun, kalau SYAITAN pun nak TOLONG ISLAM kita sanggup berkawan.

tak kabur lagi... hanya Orang Utan sahaja yang tak boleh faham maksud Tok Guru Nik Aziz itu.

Kalau tak percaya mintak TV3 siar semula kenyataan itu sepenuhnya.

Sama juga dengan isu Orang Utan, TG Nik Aziz tak tuju kat individu tapi jelas dia kata kita lawan orang yang tak gheti undang-undang dan tak gheti Islam macam orang Utan. Kalau kita tafsir siapakah yang tak gheti Islam itu ialah orang yang kata benda halal sebagai haram dan benda haram sebagai halal. Menipu dalam pilihanraya itu Haram. Demonstrasi tu halal. Judi dan Arak itu haram bag orang Islam, rasuah itu haram, merampas hak orang haram, Sure heboh itu haram, Bersalam dengan bukan mahram itu haram, menindas orang lemah itu haram, Pakai jubah dan simpan janggut itu halal, berpoligami itu halal, berzina itu haram, mendedah aurat itu haram. Jadi sapa2 tak gheti benda tu termasuk dalam golongan Orang Hutan lah. Demo guano? gheti ko dok?

FADZLI

Anonymous said...

SUMBANGAN SANGAT DIPERLUKAN BIAYAI OPERASI BLOG INI!
Untuk mantapkan operasi. Baiki fokus kandungan. Tingkat kreativiti. Liputan & perkakasan. Kami SANGAT PERLU sumbangan pengunjung semua! Anda boleh BANK IN sumbangan ikhlas itu ke akaun:

BIMB: 140410203560083110
Nama: TARMIZI MOHD JAM

Sumbangan anda kami amat hargai demi perjuangan
tanpa sempadan!

>> kesiannyee.... sape2 yg kesian tu pakat2 la hulur sikit, tak kira la sumbangan ke, sedekah ke, wang ihsan ke. (Ehh! apasal minta sumbangan yer, kenapa tak minta sedekah bubuh dalam kopiah cam yg selalu buat masa ceramah tu) Apasal kena minta sumbangan nak kendalikan blog ni, bukannya kena sewa server pun kan blog ni free je...tapi apa nak buat dah dia sendiri kata dia tak reti buat keje lain... hanya menyanggah saja yg dia reti... Cuba bisnes tak jadi-jadi, kalau cam tu cam mana nak bagi kontrak kat ustad ni... kalau PAS perintah Malaysia nanti.

About Me

Nama kerdil yang dilahirkan sebelum 13 Mei 1969 di Kg. Lambor Kanan, Parit, Perak. Telah menulis lebih 60 buah buku dan makalah politik tanahair. Pernah menjadi Pengarang Bicara Ummah Sisipan Harakah, Majalah Dunia Islam, Geletek, Tabloid Al-Ridhuan, Warta Buruh, Politik@KL dan majalah tanpa permit KDN. Dulu banyak menulis untuk Mingguan Politik, Media Islam, Mingguan Kota, Era Baru, Ad-Dakwah, Muslimah, Dewan Masyarakat, Al-Ummah & Tamadun. Kini, terus menyanggah dalam gobok sesawang. Aktif dalam politik alternatif sejak 1984 hingga kini. Pengalaman bersama pimpinan tertinggi PAS telah mematangkan intipan dan sanggahan politiknya. Mengutip pendidikan dari Universiti Harakah, kemudian mencelup ilmu media di Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya. Usia 25 tahun bertanding pilihan raya di Dun Bota (1995) atas tiket PAS. Cuba bisnes, tak jadi-jadi... yang boleh hanya menulis dan menyanggah! Agaknya sajak menjadi seorang BLOGGERS...

>> Masalahnya lagi.... dah la tak reti nak buat keja lain... lepas tu dengki pulak kalau orang lain dapat tander ke, kontrak ke, bisnes itu bisnes ini. Kalau bagi kat ustad ni tander buat jambatan ke apa ke, alamat lingkup la..... jangan marah ye gurau2 sikit dgn ustad

Baka UMNO Kampung Gajah.

Anonymous said...

Sumbangan untuk Tarmizi.

Sesiapa yang berkemampuan silalah berbuat demikian. terima kasih kepada yang membawa maklumat itu ke blog ini.

Banyak maklumat yang disampaikan oleh Saudara Tarmizi. Banyak masa yang dia korbankan untuk kita semua menjadi nasyarakat bermaklumat. Samada kita nak terima atau tidak itu terpulang kepada kita. Seperti saya walaupun saya tidak setuju dengan Kapak jangak tetapi saya sentiasa mengikutinya, samada saya nak terima atau tidak saya akan buat pertimbangan dari sumber maklumat lain pula.

Benci bukan bermakna saya menolak maklumat dari Abg Meli bulat2. Kalau kita tak mahu jadi Orang Utan, kita kena secara terbuka dalam mendapat maklumat. Jangan kita termasuk dalam orang yang kerugian.

Jangan kita lupa sejarah masyarakat jahiliyyah, walaupun mereka mengatakan bahwa Nabi Muhammad itu seorang Al-Amin dan ajarannya adalah benar tetapi kerana semangat Asobiyyah yang tinggi mereka menolak Nabi. Akhirnya mati dalam kesesatan.


FADZLI

Anonymous said...

dengar kabar, prof abdullah sudin tarik diri jadi calon umno? betul ke? kalu betul tak dok lah ore manggok dalam blog ni selama ni.Wak Hamad UMNO tolong ulas sikit?

Anonymous said...

weh fadzli, kawe maroh kor drebar bas kl-kb sebab kawe dan gu2 kawe dah tau walaupun dia tulis tersenggong bas tu nak gi ke kb tapi hok sebenar dia tak akan gi ke kb, tapi gi ke lain jauh jelat pada kb atau tak bereti di mana2 duk main musing kut tulor. dalam keadaan mudarat lagu tu gat naik la nak naik bas mana dulu pun, bas hak slow sikit kis punoh atau bas lompat2, asal jelas sampai kor kb dari tak sampai langsung.

dah la, kawe tak dok maso nak layan demo.

Anonymous said...

Blogger PAS Perak....
SUMBANGAN SANGAT DIPERLUKAN BIAYAI OPERASI BLOG INI!
Untuk mantapkan operasi. Baiki fokus kandungan. Tingkat kreativiti. Liputan & perkakasan. Kami SANGAT PERLU sumbangan pengunjung semua! Anda boleh BANK IN sumbangan ikhlas itu ke akaun:
BIMB: 140410203560083110
Nama: TARMIZI MOHD JAM

Blogger PAS Kelate...
Syed Azidi Syed Abd Aziz Al-Bukhary ( Sheikh Kickdefella ) sebagai blogger & penulis internet. Penama adalah bekas Ketua Pemuda UMNO Cawangan Sri Hartamas dibayar RM 6000 sebulan menggunakan wang PMBK. Blogger ini sering memaparkan poster serta foto yang telah diedit untuk mengaibkan Pak Lah sekeluarga.

>> Tengok la macam mana berbezanya antara blogger PAS ini... kpd TARMIZI MOHD JAM pegi la jumpa Husam, tak kan Husam tak leh tolong kut. Kickdefella pun Husam bayar banyak ribu sebulan sedangkan entah apa benda la sangat kerja dia... yg nampaknya hanyalah buat editing gambar Pak Lah, buat keje cam tu pun beribu-ribu gaji sebulan... kalau blog TARMIZI MOHD JAM yg kelihatan lebih bermaklumat tak kan Husam tak leh bayar... Nampaknya kebajikan blogger tak terjaga ni, perjuangan... perjuangan jugak.... dapur kalau tak berasap tak kan nak ranggoh bendera bule!

Anonymous said...

Ustaz Nasharuddin berdepan Awang Adek di Bachok
Lanjusoh
Fri | Feb 22, 08 | 4:31:50 pm MYT
KOTA BHARU, 22 Feb (Hrkh) – Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharuddin Mat Isa disahkan bertanding bagi menentang Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin di parlimen Bachok pada pilihan raya umum ini.



Selain itu, Bendahari PAS Pusat, Dr Mohd Hatta Ramli juga bertanding di Kelantan iaitu di Parlimen Kuala Krai. Manakala Salahuddin Ayub kekal di kerusi Parlimen Kubang Kerian yang dimenangi pada penggal lalu.

Pesuruhjaya PAS Negeri, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengumumkan PAS bertanding di 10 kerusi Parlimen, tiga diperuntukan kepada KeADIlan dan seorang calon Bebas yang bertanding di atas tiket PAS.

“Di peringkat kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) PAS bertanding di 40 kerusi, dan KeADilan lima kerusi,” katanya pada persidangan media mengumumkan nama-nama calon PAS bagi pilihan raya umum ke-12 di JKR 10 hari ini.

Beliau juga berkata, lima Adun tidak bertanding iaitu Datuk Mohamad Daud di Dun Demit, Datuk Hassan Muhamad (Temangan), Haji Zakaria Yaakub (Kemuning), Haji Mohd Shukri Abdul Rahman (Kadok) dan Haji Buni Amin Hamzah (Salor).

Ahli Parlimen Pasir Mas sesi lalu, Ustaz Ismail Noh juga tidak bertanding. Seorang ahli parlimen berpindah ke Dun iaitu Haji Abdul Fatah Harun dari Parlimen Rantau Panjang ke Dun Bukit Tuku.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang juga Menteri Besar berkata, PAS Kelantan mengetengahkan 17 muka baru bertanding di kerusi Dun dan tujuh calon baru bagi peringkat parlimen.

Calon-calon terbabit iaitu Dun Kelaboran, Mohd Zaki Ibrahim, 41, Datuk Ahmad Yakub, 58 (Pasir Pekan), Che Abdullah Mat Nawi, 48 (Wakaf Bharu), Wan Ubaidah Omar, 52 (Kijang), Tuan Guru Nik Abdul Aziz, 77 (Chempaka), Ustaz Mohd Amar Abdullah, 49 (Panchor), Rohani Ibrahim, 43 (Tanjung Mas).

Kota Lama - Datuk Anuar Tan Abdullah, 59, Bunut Payong - Datuk Takiyudin Hassan, 47, Tendong - Dr Mohd Daud Mohamad, 61, Pengkalan Pasir - Haji Hanifa Ahmad, 62, Chetok - Ustaz Abdul Halim Abdul Rahman, 47, Meranti - Ustaz Nusuruddin Daud, 43.

Gual Periuk - Ustaz Mohamad Awang, 57, Bukit Tuku - Haji Abdul Fatah Harun, 60, Salor - Datuk Husam Musa, 49, Pasir Tumbuh - Ustaz Ahmad Baihaki Atiqullah, 35, Demit - Ustaz Mohamad Mustapa, 50, Tawang - Ustaz Hassan Mohamood, 53.

Perupok - Datuk Omar Mohamad, 63, Jelawat - Abdul Aziz Kadir, 56, Melor - Ustaz Wan Ismail Wan Jusoh, 53, Kadok - Azami Mohd Nor, 51, Kok Lanas - Datuk Ahmad Rusli Ibrahim, 51, Bukit Panau - Abdul Fattah Mahmood, 45.

Gual Ipoh - Wan Yusof Wan Mustapa, 45, Kemahang - Mejar (B) Md Anizam Abdul Rahman, 54, Selising - Drs Saiful Baharin Mohamad, 46, Limbongan - Drs Zainuddin Awang Hamat, 55, Semerak - Wan Hassan Wan Ibrahim, 51, Temangan - Dr Mohd Fadhli Hassan, 40, Kemuning - Wan Mohd Lutfi Wan Sulaiman, 48.

Haji Suply Abdul Razak, 56 (Bukit Bunga), Ustaz Abdullah Yaakub, 41 (Air Lanas), Haji Mohd Apandi Mohamad (Kuala Balah), Ustaz Abdul Latif Abdul Rahman, 37 (Mengkebang), Haji Ismail Yaakub, 60 (Manek Urai), Arifabilah Ibrahim, 42 (Dabong), Chek Hashim Sulaima, 44 (Galas).

Manakala bagi peringkat parlimen pula Datuk Kamaruddin Jaaffar, 57 (Tumpat), Datuk Abdul Halim Abdul Rahman, 69 (Pengkalan Chepa), Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah, 56 (Kota Bharu), Datuk Ibrahim Ali (Pasir Mas), Hajah Siti Zailah Mohd Yusof (Rantau Panjang), Salahuddin Ayub, 47 (Kubang Kerian).

Ustaz Nasharuddin Mat Isa, 46 (Bachok), Ustaz Mohamad Hussin, 57 (Pasir Puteh) dan Dr Mohd Hatta Ramli, 52 Kuala Krai.

Kerusi Parlimen yang ditandingi KeADILan iaitu di Ketereh, Tanah Merah dan Machang. Calon KeADILan di Machang iaitu Saifuddin Nasution Ismail, Abdul Aziz Kadir (Ketereh) dan Nik Yusof Nik Ablah (Tanah Merah). - mj


TAK DOK ORANG BERANI NAK LAWAN KU LI DI GUA MUSANG DAN DATUK PA DI JELI KAH WEH?????

Anonymous said...

TENGOK, DALAM SENARAI KEADILAN, MANA ADA KEADILAN LETAK CALON DI JELI DAN GUA MUSANG?
HA HA HA
TAKKAN NGAKU KALAH SEBELUM BERJUANG? DAR HATTA PUN TAKUT NAK LAWAN DATUK PA???
BERAT, BERAT.
GITU GAK KENA DR ZULKIFLI ATAU ZAKUAN TAIB LA LAWAN KU LI.
KAKAS APANDI NI NAIK NAMA JUGAK DI KUALA BALAH DALAM DUK TIBENG PITIH KERAJAAN NEGERI BAGI CLAIM TIPU KAT DIRI SEDIRI DAN KAT ANAK2 BUAH PUN. CELAKAK SUNGGUH.

Anonymous said...

Askm. Nampak gaya macam betul dakwaan penulis kedua2 komen di bawah ini bahawa dia orang penting PAS sebab segala dakwaannya ternyata betul belaka bila dibanding senarai yang dikeluar tadi. Lihat, 18/2 dengan 22/2 adalah 4 hari... There must be something really wrong with PAS Kelantan somewhere somehow...

February 18, 2008 3:52 AM
9. Anonymous said...
MELI DUK MERABAN APA NI. ORANG BACA KAPAK JANGAK BUKAN NAK BACA TULISAN MELI TAPI NAK BACA KOMEN2 PENYILAU DAN KOMEN2 MELI PADA KOMEN2 PENYILAU. BILA INI DAH TIADA TAK ADALAH TARIKAN BLOG INI.MSO PUN DUK MERABAN APA LAGI. TAKIYUDDIN DAH DIPUTUS KEKAL DI BUNUT PAYONG. CIKGU RAHIM DAH DIPUTUS TANDING PARLIMEN KOTA BHARU. MUHAMMAD HUSIN DAH DIPUTUS TANDING PARLIMEN PASIR PUTEH. APA LAGI YANG BERGOLAKNYA? MELI DAN MSO, NAK MENULIS TU BIAR BERSUMBER SIKIT! MACAM ANA TAK APA LA SEBAB ANA BERSUMBER DIRI ANA SENDIRI (ANA ORANG PENTING PARTI JANGAN TAK TAU).

February 18, 2008 4:15 AM
10. Anonymous said...
Di sini bukan saya hendak membela Abdul Hamid. Tetapi biarlah berlaku adil. Hormatilah Abdul Hamid. Abdul Hamid sendiri khabarnya tidak ada masalah kalau beliau sudah ditakdirkan tidak menjadi calon. Malahan dalam satu ucapan yang didengari oleh Nik Aziz, Abdul Hamid mengatakan yang beliau bersedia menyokong sesiapa saja dan sanggup setia kepada parti.Tetapi biarlah penafian ke atasnya beradab. Abdul Hamid ada penyokong dan ada orang yang setia kepadanya. Beliau mungkin boleh sabar tetapi bagaimana dengan penyokongnya terdiri Penghulu dan sebagainya. Di sinilah tidak bijaksana dan kurangnya keikhlasan orang-orang Pas. Kalau pun hendak makan kawan sendiri tetapi biarlah sisanya tidak tertinggal!Mungkin Abdul Hamid juga merasakan dirinya dipermainkan. Kerana pada mulanya Ustaz Wan Roslan dinamakan sebagai calon Tendong. Kemudian lewat petang semalam nama Ustaz Yaacob Marcoco pula naik. Siapa dia Yaacob Marcoco ni?Apakah dia seorang lawyer, majistret, doktor atau siapa? Kalau itulah kriteria yang digunapakai untuk mengganti Abdul Hamid maka jelas sikap Pas Kelantan hari ini saling tidak tumpah dengan feel perangai ibu mertua P Ramlee. BERSAMBUNG. [wm.kl 15/02/08]APA YANG MSO MEREPEK NI???CALON PAS DI DUN TENDONG DAH LAMA DIPUTUS PADA DR MUHAMMAD DAUD, LULUSAN PHD! DUN TEMANGAN PUN DR FADLI HASSAN, PUN LULUSAN PHD! MELI DAN MSO JANGAN MEMBANGANGKAN DIRI SENDIRI MENULIS BENDA YANG ENTA SEMUA TAK TAU!

Anonymous said...

online slot games http://onlinecasinouse.com/# real money casino best online casino casino bonus codes

Anonymous said...

hollywood casino http://casinorealmoneyeyu.com/# hyper casinos free casino slots bonus games free casino slots no download

Anonymous said...

http://casinorealmoneyeyu.com/# free slot machine games real money casino real casino games slots free pop slots

Anonymous said...

big fish casino [url=http://casinorealmoneyeyu.com/# ]igt free slots [/url] pala casino online ruby slots

Anonymous said...

http://casinorealmoneyeyu.com/# slot machines free slot games for fun vegas slots free free slots with no download or registration

Anonymous said...

posh casino online http://casinorealmoneyeyu.com/# new online casinos virgin online casino play free mr cashman slots

Anonymous said...

best free slots no download [url=http://casinorealmoneyeyu.com/# ]free casino blackjack games [/url] simslots free slots doubledown casino bovada casino

Anonymous said...

play free vegas casino games [url=http://casinorealmoneyeyu.com/# ]free slots no registration [/url] slot machine games free las vegas casinos free slots

Anonymous said...

poker games http://casinorealmoneyeyu.com/# casino slots free slots no registration no download 888 casino nj

Anonymous said...

slots of vegas casino [url=http://casinorealmoneyeyu.com/# ]free games online no download [/url] slot games show all free slots games

Anonymous said...

all free casino slots free games online no download caesars casino online free slot games

Anonymous said...

las vegas casinos free slots online casino bonus free vegas slots online free slots no download no registration needed

Anonymous said...

buffalo gold slots [url=http://casinorealmoneyeyu.com/# ]us online casinos for real money [/url] simslots free slots sugarhouse casino online jackpot magic slots download

Anonymous said...

paradise casino http://casinorealmoneyeyu.com/# borgata online casino usa online casino free casino

Anonymous said...

download free casino slot games http://casinorealmoneyeyu.com/# slots for real money slots farm usa casinos no deposit free welcome bonus

Anonymous said...

play free lucky 777 slots http://casinorealmoneyeyu.com/# vegas slots casino free casino games slot machines casino games online

Anonymous said...

online casino real money vegas world free games online play slots for real money united states no deposit games online for real cash

Anonymous said...

casino slots [url=http://casinorealmoneyeyu.com/# ]best online casino [/url] house of fun free slots lady luck casino vicksburg all free slots

Anonymous said...

http://casinorealmoneyeyu.com/# rock n cash casino slots vegas world free games play free slot all games list free slots

Anonymous said...

free slots casino games [url=http://casinorealmoneyeyu.com/# ]play casino slots [/url] slots free vegas free slots online

Anonymous said...

all slots casino http://casinorealmoneyeyu.com/# free slot play free coins slotomania casino slots free games

Anonymous said...

slots farm http://casinorealmoneyeyu.com/# scatter slots online casino real money vegas free slots online

Anonymous said...

hollywood online casino [url=http://casinorealmoneyeyu.com/# ]three rivers casino [/url] slots of vegas all free casino slots free casino games slot machines

Anonymous said...

vegas casino games maryland live casino online pompeii slots caesars online casino

Anonymous said...

hollywood casino free online games [url=http://casinorealmoneyeyu.com/# ]list of las vegas casinos [/url] best online casinos hypercasinos

Anonymous said...

hypercasinos http://casinorealmoneyeyu.com/# no deposit games online for real cash slots of vegas hollywood online casino

Anonymous said...

http://casinorealmoneyeyu.com/# free casino games online winstar world casino casinos in iowa free video slots

Anonymous said...

slots free online [url=http://casinorealmoneyeyu.com/# ]igt free slots [/url] play free slot goldfish slots free casino games vegas world

Anonymous said...

real money casino dakota sioux casino best time to play slot machines slot games free

Anonymous said...

casino near me http://casinorealmoneyeyu.com/# free slot games 777 best casino slots online play slots online

Anonymous said...

free slot games for fun gold fish casino slots slot machine games free online gambling for real money

Anonymous said...

all free casino slots games [url=http://casinorealmoneyeyu.com/# ]doubledown casino free slots [/url] new online casinos accepting usa free slots casino games

Anonymous said...

casino slots free free slot games no download no registration borgata online casino gsn casino games

Anonymous said...

online slots free [url=http://casinorealmoneyeyu.com/# ]win free money no deposit [/url] free casino slots with bonus free slots no download no registration zeus play free lucky 777 slots

Anonymous said...

http://freeonlinecasinoslotsww.com/# casino online slots [url=http://playcasinoww.com/# ]slots games [/url] online casinos

Anonymous said...

casino bonus codes [url=http://freecasinogamesww.com/# ]play online casino [/url] play online casino free casino games online online slots

Anonymous said...

free casino slot games http://casinoonlineslotsww.com/# slots free online slot games gold fish casino slots

Anonymous said...

http://onlinecasinogamesww.com/# free casino online casino games best online casino casino bonus codes

Anonymous said...

online casino slots [url=http://onlinecasinogamesww.com/# ]free slots [/url] cashman casino slots casino slots best online casinos

Anonymous said...

slots for real money [url=http://casinogameww.com/# ]vegas slots online [/url] free casino free casino

Anonymous said...

online casinos [url=http://freecasinogamesww.com/# ]vegas casino slots [/url] slots free real money casino

Anonymous said...

world class casino slots http://casinorealmoneyiw.com/# free online slots slot games free online slots

Anonymous said...

online casinos slots games free play slots online casino bonus codes

Anonymous said...

casino play http://casinoslotsnse.com/# real money casino vegas casino slots play slots

Anonymous said...

play online casino slots online slots for real money big fish casino

Anonymous said...

cashman casino slots no deposit casino free online slots online casino games

Anonymous said...

http://nodepositcasinoww.com/# free slots slot games casino games casino games

Anonymous said...

free casino slot games http://casinogamesmn.com/# gold fish casino slots casino game play slots

Anonymous said...

online casinos http://onlinecasinowps.com/# online gambling free online slots online gambling

Anonymous said...

http://casinogamesww.com/# online gambling [url=http://casinogamesejk.com/# ]free casino slot games [/url] online casino slots

Anonymous said...

http://casinorealmoneyiw.com/# free casino casino online free slots games vegas casino slots

Anonymous said...

http://onlinecasinowps.com/# free casino games online casino slots play slots online slot games

Anonymous said...

free online slots [url=http://casinoslotsnse.com/# ]casino real money [/url] big fish casino online casino

Anonymous said...

http://casinobonuscodesww.com/# play slots online online casino real money gold fish casino slots free slots games

Anonymous said...

real casino slots http://casinorealmoneyiw.com/# gold fish casino slots online casino bonus casino game

Anonymous said...

play online casino [url=http://casinogameww.com/# ]slots online [/url] casino online slots online slots real casino slots

Anonymous said...

vegas casino slots best online casinos free slots games slot games

Anonymous said...

play slots [url=http://casinobonuscodesww.com/# ]casino online slots [/url] online casino games free slots casino blackjack

Anonymous said...

free casino games online [url=http://casinogamesww.com/# ]slots for real money [/url] online casino real money gold fish casino slots online casino games

Anonymous said...

free casino games online [url=http://onlinecasinogamesww.com/# ]vegas slots online [/url] casino online casino games free online slots

Anonymous said...

http://casinogamesww.com/# play slots [url=http://playcasinoww.com/# ]online casino [/url] free casino games

Anonymous said...

http://freeonlinecasinoslotsww.com/# play online casino [url=http://casinoslotsww.com/# ]free online slots [/url] casino online slots

Anonymous said...

big fish casino http://casinogamesmn.com/# online casino bonus free casino slot games free slots

Anonymous said...

casino bonus codes [url=http://casinobonuscodesww.com/# ]free casino games [/url] gold fish casino slots casino slots best online casinos

Anonymous said...

gold fish casino slots [url=http://onlinecasinowps.com/# ]slots for real money [/url] online casino slots free slots

Anonymous said...

play casino [url=http://playcasinoww.com/# ]free online slots [/url] online slot games best online casino play slots online

Anonymous said...

online casinos http://casinorealmoneyeyu.com/# casino games free slots best online casinos

Anonymous said...

http://casinogameww.com/# casino online slots [url=http://casinobonuscodesww.com/# ]free online slots [/url] casino play

Anonymous said...

online slot games http://casinorealmoneyiw.com/# play casino free casino play online casino

Anonymous said...

world class casino slots real money casino vegas casino slots play slots

Anonymous said...

free casino games http://casinogamesww.com/# play casino play online casino big fish casino

Anonymous said...

free slots games [url=http://casinobonuscodesww.com/# ]slots free [/url] free slots games play slots online

Anonymous said...

http://nodepositcasinoww.com/# casino real money [url=http://casinorealmoneyiw.com/# ]online gambling [/url] slot games

Anonymous said...

http://onlinecasinogamesww.com/# casino real money [url=http://casinoonlineww.com/# ]vegas casino slots [/url] real casino slots

Anonymous said...

slots games free http://casinogamesmn.com/# real casino slots free online slots free slots games

Anonymous said...

free casino games [url=http://casinoslotsnse.com/# ]online slots [/url] play slots online online casino slots cashman casino slots

Anonymous said...

no deposit casino http://bestcasinoww.com/# free slots slots games free real casino slots

Anonymous said...

online slot games casino real money casino online slot games

Anonymous said...

free online slots free casino games slots free no deposit casino

Anonymous said...

casino blackjack slot games play slots online vegas casino slots

Anonymous said...

http://casinoslotsnse.com/# casino blackjack [url=http://casinogamesejk.com/# ]casino real money [/url] free casino games online

Anonymous said...

world class casino slots play online casino casino games casino game

Anonymous said...

no deposit casino [url=http://casinoslotsnse.com/# ]big fish casino [/url] best online casinos free casino slot games

Anonymous said...

http://casinogameww.com/# best online casino [url=http://casinogamesejk.com/# ]casino game [/url] casino play

Anonymous said...

casino online slots online casino slots online casino real money online slot games

Anonymous said...

free slots games free online slots free online slots casino blackjack

Anonymous said...

casino slots slots for real money vegas slots online online casino

Anonymous said...

slots for real money [url=http://freeonlinecasinoslotsww.com/# ]free casino [/url] slots games free online slot games

Anonymous said...

http://freecasinogamesww.com/# casino real money [url=http://freeonlinecasinoslotsww.com/# ]free slots games [/url] best online casinos

Anonymous said...

http://nodepositcasinoww.com/# online casino real money [url=http://freecasinogamesww.com/# ]online casinos [/url] real money casino

Anonymous said...

http://casinobonuscodesww.com/# casino play [url=http://casinogameww.com/# ]online casino slots [/url] casino game

Anonymous said...

http://bestcasinoww.com/# cashman casino slots [url=http://bestcasinoww.com/# ]free casino slot games [/url] free online slots

Anonymous said...

http://casinorealmoneyiw.com/# play casino [url=http://casinogamesmn.com/# ]no deposit casino [/url] slots free

Anonymous said...

real money casino [url=http://casinoslotsww.com/# ]free casino games online [/url] casino slots casino play

Anonymous said...

online casino bonus casino real money best online casino play slots online

Anonymous said...

http://casinorealmoneyiw.com/# slots free [url=http://casinogamesejk.com/# ]online casino real money [/url] slots for real money

Anonymous said...

http://casinogamesww.com/# cashman casino slots online casino games online casino best online casinos

Anonymous said...

slot games [url=http://casinoslotsww.com/# ]best online casino [/url] casino game cashman casino slots play casino

Anonymous said...

casino slots [url=http://casinoonlineww.com/# ]free casino games online [/url] cashman casino slots best online casino vegas slots online

Anonymous said...

http://casinoslotsnse.com/# online casinos [url=http://casinogamesww.com/# ]online casino real money [/url] online slot games

Anonymous said...

best online casino http://freecasinogamesww.com/# real money casino free casino vegas slots online

Anonymous said...

slots games free [url=http://casinogamesejk.com/# ]real casino slots [/url] play slots online slots free casino online slots

Anonymous said...

casino online http://casinogamesejk.com/# online casino gambling big fish casino casino game

Anonymous said...

http://onlinecasinogamesww.com/# online casino bonus vegas casino slots online casino games gold fish casino slots

Anonymous said...

online casino real money [url=http://casinogamesejk.com/# ]free slots games [/url] free casino online casino slots

Anonymous said...

online slot games [url=http://freeonlinecasinoslotsww.com/# ]no deposit casino [/url] best online casinos real casino slots

Anonymous said...

online casino slots http://onlinecasinowps.com/# slots for real money vegas slots online big fish casino

Anonymous said...

online casino [url=http://freeonlinecasinoslotsww.com/# ]online gambling [/url] online casino bonus slots games free

Anonymous said...

http://onlinecasinogamesww.com/# free slots games [url=http://freeonlinecasinoslotsww.com/# ]slots games free [/url] play casino

Anonymous said...

http://casinorealmoneyeyu.com/# online casino gambling casino bonus codes free casino games cashman casino slots

Anonymous said...

http://casinogamesejk.com/# casino game online casino big fish casino slot games

Anonymous said...

http://casinogamesmn.com/# slots for real money casino slots real money casino vegas casino slots

Anonymous said...

http://playcasinoww.com/# slots for real money [url=http://casinogameww.com/# ]free casino games online [/url] vegas casino slots

Anonymous said...

slots games free [url=http://casinogamesmn.com/# ]free slots games [/url] free casino slot games free casino games casino online

Anonymous said...

http://casinorealmoneyiw.com/# casino online casino online online casino slots online casino bonus

Anonymous said...

slot games [url=http://onlinecasinowps.com/# ]casino games [/url] real casino slots online casino games

Anonymous said...

http://freecasinogamesww.com/# best online casinos online casino gambling online slots big fish casino

Anonymous said...

online casino gambling [url=http://freecasinogamesww.com/# ]free casino games [/url] slot games slots online online casino games

Anonymous said...

free casino [url=http://casinorealmoneyeyu.com/# ]online casino games [/url] casino play free casino games big fish casino

Anonymous said...

get free credit report [url=http://freecreditscoreses.com/ ]credit report [/url] does forbearance affect credit score how to check credit score for free how to improve credit score

Anonymous said...

free credit report and scores https://getcreditscorefast.com/ free credit report canada whats my credit score good credit score

Anonymous said...

whats a good credit score [url=https://creditreportms.com/ ]free credit scores without paying [/url] credit bureaus experian free credit report

Anonymous said...

max credit score best credit score free credit score credit report federally mandated free credit report

Anonymous said...

boost credit score free credit report online annual credit report completely free government get free credit report

Anonymous said...

credit check [url=https://creditscoresmy.com/ ]annual credit report request form [/url] annual credit report completely free government what is my credit score

Anonymous said...

free annual credit report government full credit report how to dispute credit report items annualcreditreport

Anonymous said...

free credit score online https://creditreportadvanced.com/ check my credit score credit karma credit score range online credit score

Anonymous said...

free credit freecreditscore free credit karma official site online credit report

Anonymous said...

https://getcreditscorefast.com/ credit score rating karma credit report credit karma how do i check my credit score

Anonymous said...

how do i get my credit score [url=https://creditreportms.com/ ]credit scores online [/url] turbotax credit score get a free credit report what is a great credit score

Anonymous said...

experian credit [url=https://creditscorecheckresults.com/ ]credit score [/url] transunion free credit report online boost credit score get credit score

Anonymous said...

credit report dispute [url=https://creditreportl.com/ ]credit scoring [/url] credit karma free credit score credit scores online

Anonymous said...

https://creditscorecheckresults.com/ get my credit report dispute credit report checking credit score check my credit score

Anonymous said...

credit score needed for mortgage [url=https://creditreportadvanced.com/ ]what credit score for mortgage [/url] free credit score karma credit score definition free credit report canada

Anonymous said...

check credit rating annual credit score transunion credit report dispute free credit score check

Anonymous said...

credit score check free [url=https://creditscoresrw.com/ ]get free credit report [/url] get free credit score free transunion credit report

Anonymous said...

equifax credit report free annual credit reporting credit score check free check my credit report

Anonymous said...

what is a good credit score [url=https://getcreditreportstats.com/ ]free credit report online credit score [/url] what is a good credit score experian credit report free credit score simulator

Anonymous said...

free credit score [url=https://freecreditscoreses.com/ ]free credit report and scores [/url] business credit score how to improve your credit score

Anonymous said...

how to raise credit score [url=https://getcreditscorefast.com/ ]free credit score online credit report [/url] karma credit score my free credit score my annual credit report free

Anonymous said...

highest credit score possible [url=https://creditscorecheckresults.com/ ]what is a credit report [/url] check credit score free transunion free credit report annual chase credit

Anonymous said...

how to get free credit report https://creditscoresrw.com/ free credit report minimum credit score for mortgage credit scoring

Anonymous said...

credit score online https://getcreditreportstats.com/ get free credit score absolutely credit free score how to raise your credit score fast

Anonymous said...

credit report scores https://freecreditreportstats.com/ credit karma check my credit score credit score check credit score ratings

Anonymous said...

free credit score check [url=https://getcreditscorefast.com/ ]highest credit score possible [/url] how to check my credit score unfreeze credit report perfect credit score

Anonymous said...

https://freecreditscoreses.com/ truly free credit report annual free credit report official site how to improve my credit score fico credit score

Anonymous said...

credit reporting https://creditscoresmob.com/ business credit score free credit score erian absolutely credit free score

Anonymous said...

absolutely credit free score free credit score experian business credit report free credit score equifax

Anonymous said...

https://creditscoreblk.com/ credit score calculator national credit report credit reporting agency online credit report

Anonymous said...

whats my credit score https://creditscorecheckresults.com/ free credit report gov does forbearance affect credit score social credit score

Anonymous said...

credit score ratings free annual credit report government official turbo credit score highest credit score https://creditreportadvanced.com/

Anonymous said...

credit score check [url=https://getcreditreportstats.com/ ]turbo credit score [/url] how to get credit report what is an excellent credit score

Anonymous said...

how to improve your credit score [url=https://freecreditreportstats.com/ ]credit report companies [/url] how to check your credit score credit score needed for mortgage free credit score experian

Anonymous said...

annual credit score https://getcreditscorefast.com/ credit score check free truly free credit report get a free credit report

Anonymous said...

https://creditreportl.com/ credit score repair canadian credit check annual credit report free federally mandated free credit report

Anonymous said...

credit score companies credit score ranges credit score ranges whats a good credit score https://creditscoresmob.com/

Anonymous said...

free credit report info https://creditreportadvanced.com/ what is credit score how to check my credit score credit score scale

Anonymous said...

check my credit get my credit score equifax free credit score my free credit report annual

Anonymous said...

check my credit score for free [url=https://creditscoreblk.com/ ]minimum credit score for mortgage [/url] find credit score federally mandated free credit report credit score rating

Anonymous said...

annual credit report completely free government [url=https://freecreditreportstats.com/ ]credit score ratings [/url] what is a credit score how to read credit report credit scores

Anonymous said...

credit score rating [url=https://creditscoresrw.com/ ]freeze credit report [/url] how to unfreeze credit report what is a credit report trans union corporation free credit report

Anonymous said...

trans union corporation free credit report [url=https://creditreportl.com/ ]credit score check free [/url] transunion credit report free credit report online credit score

Anonymous said...

business credit score good credit score credit karma uk free credit reports

Anonymous said...

free credit credit score [url=https://creditreportadvanced.com/ ]what is a good credit score number [/url] check your credit score chase credit score myfreecreditreport

Anonymous said...

business credit report [url=https://creditscorecheckresults.com/ ]fico credit score [/url] how to raise credit score free credit karma

Anonymous said...

free annual credit report free [url=https://creditscoresmy.com/ ]business credit report [/url] my credit report get free credit report

Anonymous said...

my free credit report annual [url=https://webcreditscores.com/ ]how to credit report [/url] check your credit report free credit scores

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 527   Newer› Newest»