Friday, February 22, 2008

MKJ RESPON (1)

ALHAMDULILLAH, dengan izin-Nya saya kembali sihat dan sebagaimana yang dijanjikan saya akan memberi respon terhadap komen-komen yang dihantar dengan jumlah terkumpul sehingga pukul 7.51 malam ini adalah 135 komen. Saya mulakan dengan komen yang dihantar melalui posting RESPON TERHADAP KOMEN YANG DIHANTAR TERPAKSA DITANGGUHKAN iaitu;


30 comments:
1. Anonymous said...
http://209.85.175.104/search?q=cache:qYGRwe1isGwJ:ramliabdulhalimmelayu.blogspot.com/2007/12/respon-96.html+Saipul+Bahrin&hl=ms&ct=clnk&cd=3&gl=mySaki baki perjuangan lama



MKJ KOMOEN: ?????????????


February 19, 2008 3:30 PM
2. Anonymous said...
MSO- TOK GURU DAN ORANG UTANMungkin ada benarnya juga kata-kata Nik Aziz... Tokguru itu. Dalam konteks politik orang Umno tidak mengira sangat soal undang-undang dan peraturan. Mereka gasak saja ikut sedap mereka. Tindakan tidak bertamdun inilah dikesalkan.Umno mengajar orang Melayu berpolitik tanpa ada nilai dan maruah. Berpolitik ikut sedap godam sahaja. Berpolitik sehingga melampau batas adat dan agama. Politik petingkan diri sendiri dan kroni serta sanggup melakukan apa saja asalkan menguntungkan mereka.- KALAU IKUT SITUASI SEKARANG NAMPAKNYA ORANG PAS DI TRENGGANU BOLEH DI LABEL SEBAGAI ORANG UTAN. TIDAK TAHU MENGHORMATI UNDANG-UNDANG, TIDAK MNEGAWAL PERASAAN DAN GOMO IKUT SIR...BAKPA DOK CATAS HABIS DERA ORE..SAJA CARI KES SURUH POLIS MARAH..PAH TU BILA POLIS AMBIL TINDAKAN..POLIS ZALIMMM...UMNO TAK ADIL...INILAH PERANGAI 'ORE UTAN' SEBENAR...BASA DIA DAH KALU BEREHI DOK KATA KA ORE...TUHAN BALIK KA KITA SEMULA
.


MKJ RESPON: Manusia dilarang mengubah ciptaan-Nya. Manusia adalah ciptaan yang sangat mulia. Menyamakan manusia dan orang utan (sejenis haiwan) bermakna mengubah ciptaan, setidak-tidaknya status ciptaan Allah Maha Pencipta.


Siapa kita untuk mengubah ciptaan Allah...apa tauliah ada yang Alah berikan untuk melihat dengan jelas bahawa orang yang tolak Pas, yang sokong Umno itu bertaraf orang utan. Kalau ada segelintir orang Umno tidak sembahyang, agak culas dengan ilmu amal....apakah dalam Pas sendiri berapa orang yang diberi gelaran rodiallahu-anhu?
Sebagaimana dikatakan bahawa kalau kita mencelakan orang maka celaka itu akhirnya akan menimpa kepala sendiri, maka pelabelan, penstatusan terhadap makuhluk paling istimewa ciptaan-Nya dengan tujuan untuk menghina kalangan yang tidak bersedia untuk angguk tunduk dengan apa yang kita kata, maka penghinaan itu akan menimpa kepala kita sendiri.


Inilah bahayanya bila dbiarkan wabak memuja, mendewa, membrhala dan memperto'konngkan sesama manusia. Mujurlah saya sendiri pernah diingatkan oleh ustaz saya semasa beskolah agama dulu supaya jangan mendewa, memberhala dan memperto'kongkan sesama manusia dan kena berani untuk menidakkan kekeramatan sesiapa pun.


Tidak ada manusia yang keramat sebenarnya, malah nabi sendiri tidak keramat walaupun dengan pemilika mukjizat, nabi boleh untuk keramatka diri, misalnya tidak patah berungga ke medan perang untuk lawan musuh, padan dengan hanya hembuskan nafas baginda, maka akan berlaku ribut taufan untuk menerbangkan musuh.Tidak ada cerita tentang adanya mereka yang mahu khianati nabi terpaksa meniarap terkapai-kapai di halaman rumah nabi seolah-olah sedang berenang dalam air, malah nabi pernah dilontar dengan batu, dibubuh perut binatang dan sebagainya dan segalanya tidak terhalang kerana kekeramatan nabi.

Melihat kepada kemelampauan dalam mengucapkan kata-kata, termasuk berbentk menghina ciptaan Allah hanya kerana pada jangkaa kita orang yang tidak berlaga angin dan tidak masuk-senarai puak kita...maka Pas akan kalah....kerajaan Pas Kelantan akan tumbang sebagai kifarah supaya parti itu akan bersih dari unsur kepimpinan yang angkuh serta bagi membersihkan parti itu dari unsur-unsur mendewa, memberhala dan memperto'kongnkan sesama manusia sehingga ketika ciptaan Allah dihina pun, ada penyokong babuk yang membenarkannnya, malah mempertahankannya. Astghafirullahal-azim!

February 19, 2008 11:59 PM
3. Anonymous said...
Ada sapa nampak bendera BN di cantas olah orang PAS?... Hanya orang utan sahaja yang suka tuduh orang ikut say kot dae



MKJ KOMEN: Orang utan walaupun berotak tetapi tidak beakal macam manusia. Ianya tidak mungkin boleh buat tuduhan. Macam mana pun kena sedar bahawa Allah nampak siapa yang buat dan segala-galanya ada dalam catatan malaikat.


Memusnahkan apa-apa kepunyaan orang lain adalah perbuatan terlarangan walau apa pun tujuannya. Mencatas bendera lawan dalam keadaan sperti sekarang boleh menyumbang kepada kemungkinan berlaku ketegangan yang bermula dengan tuduh menuduh dan wasangka.


Untuk elak dari perkara lebih buruk berlaku, ada baiknya kes-kes sedemikian diserahkan kepada pihak polis yang selesaikannya. Yakinlah, semakin tanda-tanda kehebatan sesebuah parti cuba dimusnahkan, itu tandanya lawan sedang resah-gelisah dan fobia dengan kekalahan. Allah tidak makbulkan doa dan harapan manusia yang khianat sifatnya.


Dalam kes catas bendera ni saya rasa pendukung dan pnyokong parti-parti politik kena serah kepada Allah (Hasbiyallahi-nikmatil-wakil). Allah Maha Tahu untuk uruskannya, malah pihak yang berpolitik secara tulus dan lebih selari dengan tuntutan agamalah yang akan menang.


Jangan percaya bahawa kerana penipuan kita akan menang, juga jangan peraya kerana pengundi import, pengundi hantu, orang mati pun turut mengundi, maka kita akan kalah kerana kepercayaan sedemikian boleh membawa kepada kepunahan aqidah.


Berusahalah tanpa melibatkan perbuatan berdosa untuk menang manakala soal kalah menang serahkan kepada ketentuan Allah. Masing-masing kena berbuat apa-apa pun pekerjaan kena kerana kemaruk dan ketagihakan pahala, barulah sebarang perbuatan yang mendatangkan dosa akan ditOlak jauh-jauh.


February 20, 2008 1:31 AM
4. Anonymous said...
- KALAU IKUT SITUASI SEKARANG NAMPAKNYA ORANG PAS DI TRENGGANU BOLEH DI LABEL SEBAGAI ORANG UTAN. TIDAK TAHU MENGHORMATI UNDANG-UNDANG, TIDAK MNEGAWAL PERASAAN DAN GOMO IKUT SIR...BAKPA DOK CATAS HABIS DERA ORE..SAJA CARI KES SURUH POLIS MARAH..PAH TU BILA POLIS AMBIL TINDAKAN..POLIS ZALIMMM...UMNO TAK ADIL...INILAH PERANGAI 'ORE UTAN' SEBENAR.........Hok dok catah dera ore tu jenis orang utanlah. Lepas tu hok bakar BENDERA MALAYSIA dale rusuhan di Batu Buruk tahun lepas tu orang utan jenis gapodia pulak, mungkin orang utan hok jenis ttelan dera PAS bokali.......



MKJ RESPON: Manusia dicipta oleh Allah Maha Pencipta dengan cukup istimewa. Siapa kita dan apa hak kita untuk membinatangkan sesama manusia. Yang sanggup melakukan kemudian pada saya kerana ada masalah morsalisme. Kalau moral molek, iman dan taqwa sempurna tetapi dilakukan juga, maka ianya akan berdosa manakala orang yang diorang-utankan itu pula akan mendapat pahala kerana bersabar dengan pelabelan yang diberikan. Jad siapa yang lebih cerdik dan berakal?


February 20, 2008 2:02 AM
5. Anonymous said...
CONTOH SEORANG MUNAFIK, MELI KERANA SUKA MENIPU
.


MKJ KOMEN: Saya setuju.


February 20, 2008 3:49 PM
6. Ambo said...
Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...Aku terima satu call dari seorang forumer TKO kira-kira jam 5.00 petang. Sahabat yang berasal dari Kuala Terengganu itu dalam perjalanan balik ke Kuala Lumpur kerana terdapat sedikit urusan keluarga di sini. Dia yang ketika itu melalui Dungun menelefon aku kerana mahu kepastian bilamana melihat banyak bendera UMNO dan BN patah dan berselerak di tepi jalan.Aku membiarkan persoalan sahabat itu berlalu kerana mungkin nanti ada maklumat lain dari sahabat-sahabat dari Dungun yang akan melaporkan kepada TKO. Kebetulan pula, ketika itu aku sedang dalam mood kerja yang cukup tinggi. Bukan selalu dapat fokus pada kerja dengan baik. Apatah lagi dalam suasana PRU ini yang memaksa bekerja dengan lebih pantas bagi membolehkan kerja-kerja membantu parti dapat dilakukan sehabis waktu pejabat.Selepas selesai 'kerja-kerja sesi malam', aku segera menelefon seorang sahabat di Dungun. Semuanya kerana mahu mendengar sendiri apa sebenarnya yang berlaku di Dungun itu. Aku kira orang yang aku hubungi itu cukup bermaklumat untuk memberikan sedikit ulasan berkaitan apa yang telah disiarkan oleh TV3 malam tadi. Akhirnya aku senyum puas. Suatu kebangaan pula lahir dalam hati aku kepada pemuda Dungun.Sekadar Hiasan. (Pemuda Batu 6 memasang bendera di Bulatan Batu 6)Memang Pemuda PAS yang cabut bendera UMNO/BN tu. Itu reaksi awal yang sahabat tadi maklumkan. Aku yang pada mulanya menyangka ianya merupakan suatu provokasi UMNO agak sedikit kecewa. Namun, aku tetap pasti pemuda PAS tidak bertindak tanpa sebab. Mesti ada sesuatu menyebabkan bendera UMNO/ BN itu dicabut.Beberapa malam sudah, seperti di tempat-tempat lain juga, Pemuda PAS Dungun sudah memulakan operasi memasang bendera di tempat-tempat strategik di sekitar Bandar Dungun. Malangnya, bendera itu selalu tidak kekal lama kerana Majlis Daerah Dungun (MDD) amat cekap dalam menurunkan Bendera PAS. Semua itu sudah tentu kerana mereka mendapat arahan dari pihak UMNO Dungun sendiri yang tidak senang melihat bendera PAS berkibar di Dungun. Apatah lagi YDP MDD juga merupakan seorang 'gedebe' yang kuat menyokong perjuangan parti yang memisahkan agama dan politik itu.Namun, atas rasa memastikan syiar berkibar, pemuda Dungun terus cekal dan tabah meneruskan usaha memasang bendera di sekitar Bandar Dungun walaupun menerima risiko bendera mereka akan dicabut oleh MDD. Apa yang menjadi persoalan adalah, mengapa hanya bendera PAS yang diganggu, sedangkan bendera BN dibiarkan tanpa sebarang ancaman. Perbincangan dengan MDD bagi memastikan bendera PAS dibenarkan berkibar, namun alasan 'arahan orang atasan' selalu digunakan. Maka, ada lagi bendera PAS menjadi mangsa. Petang tadi, Deris Jusoh dijadualkan akan merasmikan suatu program belia di Padang Astaka Dungun. Jadi, sebagai suatu rasa protes dan marah dengan tindakan MDD yang selalu mencabut bendera PAS, suatu keputusan tegas dan berani telah diambil Pemuda Dungun bagi memastikan kedatangan Deris Jusoh akan disambut dengan bendera PAS sepanjang jalan ke Astaka. Tempat yang paling strategik dan menarik pemasangan bendera adalah Jambatan Dungun. Maka, malam tadi lebih 500 petugas PAS berkumpul bagi memasang bendera dan berkawal bagi memastikan bendera PAS tidak diganggu.Pemuda PAS juga telah mengeluarkan peringatan kepada pihak MDD supaya tiada satupun bendera PAS yang akan dicabut dan diganggu. Amaran tindakan balas mencabut semua bendera akan dilakukan sekiranya ada bendera PAS yang diganggu.Seawal jam 8.00 pagi, beberapa batang bendera PAS telah diusik dan dicabut oleh MDD. Bagi mengotakan janji dan bagi memberikan tekanan kepada MDD yang dilihat mencabar pemuda, maka suatu gerakan besar-besaran telah dilakukan oleh Pemuda PAS Dungun dengan mencabut semua bendera yang ada di sekitar Bandar Dungun tanpa mengira Bendera PAS mahupun UMNO/BN.Pada aku, tindakan Pemuda PAS Dungun itu suatu tindakan tepat dan cukup berhikmah bila berdepan dengan pihak berkuasa yang berat sebelah itu. Tindakan yang tepat pada masa yang amat sesuai itu sudah tentu tidak akan disenangi oleh musuh-musuh yang selamanya membenci kepada kebenaran dan keadilan.Sesekali perlu jengilkan mata sekiranya dehem sudah tidak difahami. Tahniah Pemuda PAS Dungun!! Anda memulakan suatu tindakan yang mungkin boleh dijadikan jalan bagi pemuda di tempat-tempat yang lain.Mungkin ada yang mempersoalkan tiada hikmah tindakan itu bilamana TV3 dan Deris Jusoh melabel PAS dengan pelbagai label buruk di media mereka, maka perlu kita fahami mereka itu golongan yang tidak akan meredhai kita selagi mana kita tidak mengikut mereka.Tahniah!! Pemuda PAS Dungun.*sumber dari blog KOMEN AMBOHMMM.... PATUT PUN PEMUDA PAS BUAT GITU.... NAK LAWAN NGAN PUAK ORE UTAN BUAT, PUAK2 ORE UTAN NI KALAU KENA KO DIA GAK MULA LA REPORT KO POLIS.AMBO SOKONG NGAN PEMUDA PAS DUNGUN.AMBO SOKONG GAK SEBILANGAN ORE UMNO NI ADO JENIS ORE UTAN.KO GUANO MELI WEHHHHHHHH
.


MKJ RESPON: Saya minta maaf kerana saya tidak mahu berskongkol melabelkan manusia yang dicipta dengan segala keistimewaan sama dengan haiwan. Dalam kes lagu ni pakai puak-puak demo jah la....kawe toksir campur.


February 20, 2008 5:29 PM
7. Anonymous said...
Dahsyat sungguh setengah pemimpin PAS Kelantan lani. Dan boleh dikata sahih PAS Kelantan ada musuh dalam selimut.Sebab itu senarai nama calon PAS Kelantan dibocor dan disiar dalam The Star dan Berita Harian hari ni.Apa tujuan dibocor awal, bagi memalukan Tuan Guru Pesuruhjaya atau supaya setengah calon ditukar?Bukan begini caranya kalaupun tak berkenan dengan setengah calon.Percayalah, nama calon tak akan diubah walau ia dah dibocor.Dulu di Pengkalan Pasir pun nama calon PAS diumum UMNO dulu. Lihatlah apa kesannya, moral petugas semua merudum. Satu permulaan yang kurang baik untuk PAS Kelantan
.


MKJ RESPON: Bakpo yang boleh sampai ada musuh dalam selimut....itu pimpinan Pas saja yang tahu.


February 20, 2008 6:29 PM
8. Anonymous said...
setakat ni, ambo tok temu lagi ayat tok guru kato ' orang utan = umno @ore umno'tapi ambo sedar sapo make lada dio berasa pedah.Tiba-tiba jah ore umno marah, naik minyak, eee bokali betul kali sebab dia terasa. kalu nak filir molek ayat 'orang utan' ni bersifat umum, hok mano berasa tu jololah tak kira melayu, india, cina,parti mana pun
.


MKJ RESPON: Beli CD ucapan Tok Gurulah....baru bertemu ayat yang ada kata tak bertemu tu.


February 20, 2008 8:11 PM
9. myetiQa2u said...
Berhubung dengan komen meli, ambo pun tak yakin pas menang jika tanpa usaha dan doa @ solah hajat. Ambo harap insyallah pas masih lagi menjadi kerajaan di kelante. hok pelik tu ado lagi ore umno jaga pas dan perkecilkan solat hajat pas kerana tak disertai solat taubat dulu. Nok tanyo demo pulok, yg. umno berhajat dan mengajak ore kelate tolok pas tu dah bersih belako-lako dari taubat ko belum? pas tu bilo pulok nok ajok rakyat kelate nok buat solah hajat getek nyo?atau pun tak perlu solat hajat bokali dah yakin bene kelate?Demo jange berselimut di sebalik lambang@ahli@penyokong pas, baik betul dulu umno kelantan dan umno satu malaysia sebelum nok betul ore. Sebab demo sendiri pun macam pas yang tak maksum. Nak rawat kelante, kena rawat@bersih@taubat diri sendiri dulu
.


MKJ RESPON: Bertaubat ni kena selalu dilakukan.


February 20, 2008 8:20 PM
10. Ambo said...
meli weyyyy...firasat demo sah x betulnuar musa nak jd mb guano, muga akan jd calon mp ketereh...dgn bangganya meli selalu berkata... "firasat saya selalu betul".jd kalau x betul gak...kelate masih lg akan kekal kerajaan skrg laaaa.meli...meli... koyal demo ni.lepah ni boleh la jeck awang adek pulakkkkk
.


MKJ RESPON: Saya ni hanya manusia....tak 'kan boleh ubah takdir dan suratan-Nya. Dah memang itu ketentuan Tuhan, kena terimalah. Meli ni begapo jah. Kalau ssaloh nyo betul adalah secara kebetulan. Tapi pada saya Kerajaan Pas akan tumbang dalam pilihanraya kali ini. Keputusan muktamadnya 8 Mac nanti.



February 20, 2008 9:06 PM
11. Anonymous said...
Kepada penyokon2 PAS,tunjukkan akhlak sebagai penyokong PAS. Orang nak bagi pandangan kita terimalah pandangan mereka seadanya. Samada sedap atu tidak kita baca itu hanya pandangan. Sehebat mana pun Abg meli berfirasat dia hanya seorang manusia.Mungkin firasat dia hasil dari rasa marah pada PAS jadi janganlah kita nak mengeji dia.Sekiranya kita rasa firasat kita berlainan dengan dia, marilah kita melalui saluran ini menyatakan firasat kita dengan hujah-hujah yang rasional.Mengikut pengalaman saya sebagai penyokong dan pendokong Parti PAS sebagai bukan ahli, saya lihat kita cenderung untuk mendengar yang baik sahaja pasal PAS. Kita mesti menerima realiti, yang menerajui PAS tu manusia juga kengkadang ada juga tersasar dari matlamat perjuangan. Jadi kita kena perbetulkanlah sebab ISLAM itu adalah agama yang saling tegur menegur bukan macam UMNO parti jangan jaga tepi kain orang.Kita kena pastikan matlamat perjuangan kita terus berada dilandasan yang lurus. Jangan kita jadi macam orang2 macam Abg Meli bila marah seorang dua terus mahu buang semua. Mana boleh begitu.Kalau kita nak Pergi Kuala Lumpur dari Kota Baru kita mesti naik Bas ke Kuala Lumpur walaupun kita marah dengan drebar kita tak boleh naik Bas ke Johor Bahru. Maknanya kalau kita nak Islam tapi kita marah kat seorang dua pemimpin PAS jangan pula kita pilih UMNO sebab kita tak akan dapat mencapai matlamat kita malah ke lain pula perginya. Sudahlah matlamat tak sampai lepas tu kena pedajal pula. Ibarat sudah jatuh ditimpa tangga tercium pula tahi ayam.Jadi kalau kita sayangkan PAS mari kita lawan hujjah dengan hujjah. Bila kita mencaci bermakna kita telah merosakkan perjuangan kita.FADZLI



MKJ RESPON: Begitulah sepatutnya...hujjah lawan dengan hujjah.


February 20, 2008 10:45 PM
12. wak hamad said...
BAHARU, 21 Feb (Bernama) --- Berikut senarai calon Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum ke-12 pada 8 Mac ini untuk kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) di Kelantan.Parlimen:--------Tumpat - Dr.Asraf Wajdi Datuk Dusuki.Pengkalan Chepa - Prof Madya Dr Abdullah Sudin.Kota Baharu - Datuk Fatmi Che Salleh.Pasir Mas - Datuk Abdul Halim Ahmad.Rantau Panjang - Mohd Afandi Yusoff.Kubang Kerian - Ab Ghani Mamat.Bachok - Datuk Dr Awang Adek HusainKetereh - Datuk Seri Annuar MusaTanah Merah - Dauk Ir Shaari HasanPasir Puteh - Amran Mat NorMachang - Datuk Sazmi MiahJeli - Datuk Mustapa MohamadKuala Krai - Prof Datuk Dr Che Musa Che OmarGua Musang - Tan Sri Tengku Razaleigh HamzahDUN: ---Pengkalan Kubor - Datuk Norzahidi OmarKelaboran - Wan Hanapi Wan YaacobPasir Pekan - Mohd Nor YaakobWakaf Bharu - Mohd Rosdi Ab AzizKijang - Mustopha AhmedChempaka - Datuk Dr Nik Zain OmarPanchor - Dali HusainTanjong Mas - Khazuni Datuk OsmanKota Lama - Ir Tan Ken TengBunut Payong - Rosmadi IsmailTendong - Mohamad Fauzi MohamadPengkalan Pasir - Hanapi MamatChetok - Rosdi MahamadMeranti - Abdullah Mat YassimGual Periok - Datuk Shaari Md HusinBukit Tuku - Datuk Mohd Zain IsmailSalor - Ismail MatPasir Tumboh - Anuar SafianDemit - Datuk Muhamad Ab GhaniTawang - Datuk Ibrahim Mat DinPerupok - Datuk Dr Awang Adek HusainJelawat - Datuk Dr Ilias HusinMelor - Azmi IshakKadok - Roslan Ab HamidKok Lanas - Datuk Alwi Che AhmadBukit Panau - Nik Kamaruzaman SulongGual Ipoh - Datuk Hashim ShafinKemahang - Zianon Abdin AliSelising - Hashim IsmailLimbongan - Datuk Che Min Che AmatSemerak - Datuk Kamarudin Md NorGaal - Tuan Mustapha Tuan MatPulai Chondong - Dr Asri MejahTemangan - Datin Rahimah MohamadKemuning - Ahmad Jazlan Datuk YaakobBukit Bunga - Mohd Adhan KechikAir Lanas - Dr Azmi SetapaKuala Balah - Ab Aziz DerashidMengkebang - Azizzudin HussinGuchil - Dr Shamsul Ikhwan Datuk Ashaari AzmiManek Urai - Zulkifli OmarDabong - Datuk Ramzi Abdul RahmanNenggiri - Md Yusoff Abd GhaniPaloh - Datuk Nozula Mat DiahGalas - Saufi Deraman-- BERNAMA Pada petang semalam wak rasa segar angin bila dengar list hak dato derih wak tubik di Teganu. Tapi petangni rasa lembik siku tulang leoas tengok list hak dato Nuar wat tubik di Kelantan.Wak jadi berdebar, berasa tak lalu nak makan ingat ka kerajaan Kelantan. Walaupun wak tak setuju angin dengan orang besar Pas yang bersikap majnum wak tetap sayang pada Pas. tapi sejak Datok War wak tubik nam a tadi maka wak rasa serupa lepas kena jatuh hukum mati jah parti Pas ni. Hanya keajaiban dan pertolongan Tuhan yang boleh menyelamatkan kerajaan Pas.Walaupun kita kena bertawakkal nampaknya kalau ada fail di Kota Darulnaim hak kena simpan maka simpan la cepat-cepat. Hak mana kena susuk susuk la cepat-cepat. Hak mana ada lagi barang peribadi wak kelik kerumah la cepat-cepat.Nampak gaya kena tunggu tiga penggal lagi iaitu tahun 2022 untuk Pas kelik memerintah semula di Kelantan.Nampaknya untuk selama 3 penggal ni Orang Utan cap sokok hak duduk di Kota Darulnaim kerana orang utan cap kopiah dah hilang kelayakan untuk bentuk kerajaan. Sebabnya lupa asal usul, lupa janji masa kalah dulu, lupa ke rakyat dan hak besarnya lupa ke Tuhan.Pada firasat ambo bukan tok wakil salor hak jadi Ketua Pembangkang tetapi Tok Wakil Chempaka. Untuk kali keduanya menjadi Ketua Pembangkang di DUN Kelantan.Mungkin masa selama tak berapa ari ni buleh menyelamatkan keadaan Pas di Kelantan tetapi sudikah calon2 Pas bangun malam solat sunat tahajjud, bermunajat memohon ampun dengan Tuhan, menyedekahkan seberapa banyak harta yang dikutip semaata-mata kerana Pas jadi kerajaan dan berpuasa di siang hari sebagai tanda insaf dengan kesilapan kepada rakyat dan kepada Tuhan?Dekatilah diri pada Tuhan kerana tidak banyak pilihan kepada calon2 Pas melainkan tewas atau kalah atau koh. WallahuklamWak Hamad



MKJ RESPON: Agak memeranjatkam macam mana Dr Abdullah Sudin boleh bertanding atas tiket Umno. Mujur juga Tan Sri Hamad Kamal Piah tolak bertanding di Parlimen Pasir Puteh....kalau tidak kerusi berkenaan pasti dalam tangan Umno.

February 21, 2008 2:38 AM
13. Anonymous said...
Kalu mcm tu calon-calon UMNO, nampaknya penyokong PAS pun lembik lutut tengok. InsyaAllah, ada rezeki calon UMNO, nampak gaya semua kerusi tidak selamat bagi PAS. Waima kerusi-kerusi DUN di Pengkalan Chepa dan Kubang Kerian. Sekiranya ditakdirkan Allah, tok guru sendiri boleh tersungkur di tangan Datuk Dr Nik Zain.



MKJ RESPON: Keputusan muktamadnya pada malam 8 Mac atau selewat-lewatnya pagi 9 Mac.


February 21, 2008 3:05 AM
14. wak hamad said...
Masalah bendera dacing di teganu masuk sungai tu hak wak dengar khobarnya kes tak bayar pitih atau bayar tak serupa dengan hak janji dengan kontraktor .WAK HAMAD



MKJ RESPON: Ertinya sendiri salahlah. Itulah bahananya kalau tak tunai janji


February 21, 2008 3:07 AM
15. wak hamad said...
Calon PAS gabungan ulama, profesional berwibawa Abd Shukur Harun Thu Feb 21, 08 11:57:50 am MYT Para pengundi pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-12, 8 Mac ini, akan berpeluang memilih calon terbaik yang akan dikemukakan PAS di seluruh negara. Calon PAS adalah gabungan mantap daripada kalangan ulama, profesional, intelektual dan para aktivis parti yang sangat dekat dengan rakyat. Mereka telah dipilih melalui pelbagai proses yang akhirnya diluluskan oleh Majlis Syura' Ulama. Dengan para calon berwibawa daripada PAS ini, pengundi tidak sukar untuk memilih wakil berwibawa mereka untuk Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (Dun). Kecuali ada sedikit perubahan kecil pada saat akhir sebelum hari penamaan calon 24 Februari ini, para calon PAS terdiri daripada tokoh ulama berwibawa, pendakwah, pemimpin masyarakat, intelektual, profesional dan pendidik berwibawa. Dimulakan dengan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Haji Nik Abd Aziz Nik Mat yang dijangka mempertahankan kerusinya di Dun Cempaka, kemudian diikuti dengan Presiden PAS, Tuan Guru Hadi Abd Hadi Awang yang dijangka bertanding di tempatnya sendiri di Marang, Terengganu. Kemudian timbalannya, Ustaz Nasarudin Mat Isa yang dijangka bertanding di Kelantan, demikian juga Husam Musa yang akan mempertahankan kerusi Dun di Kelantan, Haji Mohamad Sabu di Terengganu dan Ustaz Haji Ahmad Awang di Dun Semanggol, Perak. Di kalangan para ulama, PAS menyediakan calonnya, antaranya, Ustaz Abd Ghani Shamsudin, Ustaz Hashim Jasin, Ustaz Abd Ghani Abd Rahman, Ustaz Muhd Daud Iraqi, Ustaz Azizan Abd Razak, Ustaz Taib Azamuddin, di samping puluhan lagi para ustaz muda yang berwibawa, berkelulusan tinggi dan menyerlah, yang tentunya tidak dapat disebutkan semua nama mereka di sini. Sementara itu calon-calon profesional dan intelektual seperti Dr Syed Azman Syed Nawawi, Dr Dzulkifli Ahmad, Dr Hatta Ramli, Ir Haji Khalid Samad, Ir Fakhrurrazi Nawawi, Ir Amirudin Hamzah, Dato’ Dr Hasan Ali, peguam Hanipa Mydin, Haji Taulan Rasul, Taqiyuddin Hassan, Dr Shafie Abu Bakar, Dr Mariah Mahmud, Dr Lo’ Lo’ Mohd Ghazali dan puluhan lagi doktor dan peguam serta ahli ekonomi dan jurutera. Mereka ini memilih PAS sebagai wadah perjuangan justeru kerana mereka yakin PAS telah menyediakan kesempatan dan peluang luas untuk mereka merialisasikan cita-cita perjuangan mereka untuk membela Islam dan menegakkan keadilan untuk semua rakyat. Justeru pada ketika para pengundi sedang melalui suatu perubahan berfikir bahawa calon yang mereka pilih nanti mesti berwibawa dan bersih, maka PAS telah menawarkan sekian ramai calonnya yang berwibawa, berilmu dan hebat. Memanglah sangat wajar para pengundi mengutamakan calon berwibawa, berilmu dan bersih, kemudian barulah parti yang mereka wakili. Namun begitu, secara lojiknya, jika calon itu tidak bermutu, tidak bersih, berakhlak buruk dan rasuah sudah tentulah parti yang diwakilinya juga bukan sebuah parti yang baik, yang boleh diharapkan oleh rakyat. Ini kerana calon yang tidak berwibawa itu datang daripada parti yang tidak berwibawa juga, kalau tidak masakan ia memilih calon yang sedemikian rupa. Hasil tarbiyah berterusan yang ditekankan oleh PAS selama ini yang menitikberatkan mengenai akhlak, ilmu, ketrampilan sebagai pemimpin Islam, cerdas dan dinamik, jelas PAS tidak sukar menghasilkan calon berkualiti tinggi. Hampir semuanya lulusan universiti dalam dan luar negara, kebanyakannya boleh bertutur dalam bahawa Arab dan Inggeris, berpengalaman luas dalam bidang pentadbiran dan ilmu-ilmu lain. Mereka ini kebanyakannya menguasai bidang IT, mempunyai bacaan luas, terdedah di peringkat nasional dan internasional. Di samping itu mereka banyak terlibat dengan kerja kemasyarakat di tempat masing-masing umpamanya menolong mangsa tsunami, banjir besar, kebakaran, kemarau dan pelbagai lagi. Mereka terlibat dengan kerja-kerja amal ini bukan saja di dalam negara bahkan di luar negara seperti yang terjadi pada tsunami di Aceh (Indonesia), gempa bumi di Jawa Tengah (Indonesia), Iran, Turki, Pakistan dan sebagainya. PRU ke-12 8 Mac ini, rasanya para pengundi akan memilih calon berwibawa daripada PAS dan rakan-rakannya dalam BA, bukan lagi totok memilih parti tertentu walaupun calon mereka lemah. Kita yakin perubahan minda pengundi kali ini akan diterjemahkan melalui peti undi. - lanh KERJA GILA WARTAWAN HARAKAH TAKHABIS-HABIS TIMBUL ISU ULAMA DAN PROPESIONAL. BILA ORG UMNO SEBUT KATA ORANG UMNO NAK PECAH BELAH ORANG PAS. ULAMA KA PROFESIONAL KA, ADA PHD 14 BELAS TREELAR KA, ULAMA ADA KITAB 14 BUAH GERABAK KERETA API KA KALAU RAKYAT TAK PAKAH JAWAB DIA KALAH, JAWAB DIA KALAH..JAWAB DIA KALAH...TAK RETI-RETI MENATE BATAK PUAK PAS HAK TAK DAK BENDA NAK TULIS NI.,ACU TULIS TEH BEGAPO PERUBAHAN HAK MOLEH HAK TOK WAKIL2 PAS DOK BUAT DI KELANTAN SELAMA KENING SUPAYA PECAH LIOR ORANG NAK UNDI PAS.WAK HAMAD



MKJ RESPON: Saya setuju. Seseorang calon boleh menang kalau pengundi memberi undi.


February 21, 2008 3:13 AM
16. RJ said...
Dari NST Onlie:ELECTION 2008: Pas breaks own taboo to field first non-Muslim candidateBy Syed Umar Ariff21 February, 2008Kumutha Rahman looked nervous as pressmen, armed with notebooks and recorders, jostled through the crowd for an interview with her. The 29-year-old law graduate, who had just been named as the first non-Muslim candidate to be fielded by Pas, listened attentively to the questions hurled at her when Johor Pas announced their candidates at their headquarters in Batu Pahat. KUMUTHA Rahman looked nervous as pressmen, armed with notebooks and recorders, jostled through the crowd for an interview with her.The 29-year-old law graduate, who had just been named as the first non-Muslim candidate to be fielded by Pas, listened attentively to the questions hurled at her when Johor Pas announced their candidates at their headquarters in Batu Pahat.She is contesting the Tiram state seat. But knowing the realities perhaps, Pas is fielding her under the Parti Keadilan Rakyat symbol based on the electoral pact the two parties have entered into. Still, is she in for a culture shock? Will she be able to speak the language of Pas where Arabic phrases and Quranic verses matter most? Will she have to physically cover herself more than ever? “I know I won’t feel alienated because I believe voters nowadays are open-minded,” she said. “I also know that Muslims and non-Muslims will be able to accept me.”A member of the one-month old Unity Bureau under the Johor non-Muslim Pas Supporters Club, Kumutha may be oblivious to the fact that she had broken the conservative Islamic party's 61-year-old tradition of only fielding Muslims as candidates.“I joined the club because I see that Pas is not bent on racialism. To me all races be they Malays, Chinese or Indians are all the same.”Making the announcement was Johor Pas commissioner Datuk Mahfodz Mohamed, returning to contest for the Bukit Serampang state seat, said the move signified Pas’ tolerance towards other races."We want everyone to know that Pas is not only restricted to Muslims. Even non-Muslims are welcomed in Pas,” he said. “That is why we have the Pas Supporters Club. Kumutha's candidacy is a proof of that ideal."Pas will contest 34 state seats and nine parliamentary seats. The party had lost in all 37 state seats and 11 parliamentary constituencies it contested in the last general election. This time around, fresh faces made-up one-third of the candidates and none of the Pas Women’s wing leaders.Kumutha is contesting the Tiram state seat but would bear Parti Keadilan Rakyat's flag. Ostensibly, the Johor Baru lass candidacy is to woo support for the Islamist party from non-Muslim voters in Tiram, especially the Indian vote which comprises 14.39 per cent of that area’s voters. However, even during the announcement there were murmurs of uncertainty heard amidst the applause following Kumutha's nomination.The Tiram constituency is a Barisan Nasional stronghold. In the 2004 election, BN's Maulizan Bujang beat Pas' Roslani Sharif, by a margin of 15,595 votes and the coalition us expected to repeat the feat.----------Kalu ikut berita harakah spt Wak Hamad bg:Abd Shukur Harun Thu Feb 21, 08 11:57:50 am MYT Para pengundi pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-12, 8 Mac ini, akan berpeluang memilih calon terbaik yang akan dikemukakan PAS di seluruh negara. Calon PAS adalah gabungan mantap daripada kalangan ulama, profesional, intelektual dan para aktivis parti yang sangat dekat dengan rakyat. Mereka telah dipilih melalui pelbagai proses yang akhirnya diluluskan oleh Majlis Syura' Ulama. -------------Jadi kalau baca dua-dua tu..faham-faham sendirilah..



MKJ RESPON: Terbaik pada pemilihan pimpinan parti belum tentu terbaik di sisi rakyat selaku pengundi.


February 21, 2008 3:38 AM
17. Ambo said...
wak hamad, bakpo x pakai nama wak meli atau melikapakjangak.hehehe



MKJ RESPON: Kena Wak Hamad yang jawab sendirilah.

February 21, 2008 5:51 PM
18. Anonymous said...
Betul kata Wak Hamad, kalau kita tengok dari segi pangkat, profesionalisma calon2 muka2 baru UMNO saya setuju memang PAS akan hadapi Masalah besar. Ada yang berjawatan Professor, Doktor, Pensyarah. Maknanya kalau PAS tidak berhati2 meletak calon yang sepadan kemungkinan besar tak ada harapan.TETAPI...Wak Hamad kena ingat dan teliti satu perkara. Seperti analogi yang saya selalu bawa kalau kita nak pergi Kuala Lumpur dari K.B kita kena naik Bas Express K.B- Kuala Lumpur. Walau bagaimana canggih pun BAS K.B-J.B dia tak akan sampai ke Kuala Lumpur. Jadi semuanya atas kita Kalau kita nak ISLAM kita kena cari Kenderaan Yang Bawak Islam. Kalau tidak walaupun Drebarnya ada PhD tapi akhirnya tidak sampai ke Destinasi.Cuba Wak Hamad tengok apa jadi dengan Dr Mashitah Ibrahim. Bukan sahaja cantik, popular, hebat sebagai motivator, berjawatan hebat di Universiti tapi akhirnya karam. Sebab tidak berpegang kepada ISLAM sebenar maka kalau dulu paling hebat menasihatkan orang tetapi dia sendiri bergaduh dengan jiran. Lepas jadi YB dapat pula jadi setiausaha di Pejabat Perdana Menteri... janji2 kepada makcik2 dan pakcik2 yang miskin di BALING terus dilupakan. Bukankah kalau dari zahirnya nampak hebat penampilan Datuk Dr mashitah Ibrahim tetapi kerana kenderaan yang dinaiki tidak menuju kepada ISLAM maka tersadailah ditengah jalan.Kita lihat pula Ustaz Pirdaus Al-Hafiz. Bukan calang2 manusia, sudahlah Al-Hafiz jadi Imam Besar pula di Masjid Negara. Tetapi silap naik kenderaan maka kita lihat bagaimana perangai seorang Al-Hafiz yang juga bekas IMAM Besar setelah tewas dalam pilihanraya. mengamuk..menendang peti undi.. sebenarnya Allah sayangkan dia, kalau dia menang tak tahulah macamana hanyutnya dia.Jadi hebatnya calon tidak akan bermakna sekiranya tidak bergerak dilandasan Islam. Meminjam kata-kata Wak Hamad, walaupun PhD 14 treler pun kalau akhirnya ikut sahaja kata orang jahil tak ada makna. ORang jahil kata Islam kalau nak maju kena buat Islam Hadhari, kalau 14 treler PhD tadi mengangguk sahaja apa maknanya.Sebenarnya UMNO hanya nak pergunakan lulusan agama dan profesional untuk menang saja. Tengok di Selangor... dulu ambik Amran kasimin di Bangi tetapi selepas bina kekuatan sendiri, Dr Amran di campak merata.UMNO mahukan Kelantan bukan kerana ISLAM. tetapi kerana hasil minyak yang masih terpendam didasar laut. Bayangkan sekiranya mereka dapat Kelantan, maka akan tumbuh projek2 mega bukan untuk rakyat tetapi untuk habuan kroni2. Pada dasarnya nampak ada pembangunan tetapi tak ada manfaat. Lihat Terengganu, apa rakyat dapat dari Monsoon Cup? Apa Rakyat dapat dari Taman tamadun Islam? Kalau 2-300 juta duit yang dileburkan itu dibina prasarana rakyat, membuat perumahan2 rakyat barulah ada faedah. Samalah dengan apa yang bakal berlaku di Kelantan sekiranya UMNO memerintah.Sekiranya tidak ada lagi negeri yang diperintah PAS, siapa lagi yang kita boleh harapkan untuk memperjuangkan ISLAM? UMNO??? Cuma saya nak tahu sebenarnya apa yang Wak Hamad harapkan dari UMNO? Saya harap sekiranya ditakdirkan UMNO menawan Kelantan, janganlah Wak Hamad marah apabila kos sara hidup meningkat, harga minyak naik, harga barang naik. FADZLI



MKJ RESPON: Apa pun kita tunggu selepas 8 Mac.....tak lama.


February 21, 2008 6:44 PM
19. Anonymous said...
Husam Kata...(kes Ibrahim Ali diberi laluan tanding di Pasir Mas)Utusan Malaysia semalam memetik Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa sebagai berkata, Ibrahim aset pembangkang untuk memastikan kemenangan walaupun beliau digugurkan jawatan oleh UMNO dan digantung keanggotaan seumur hidup serta sering melompat parti.‘‘Bagi saya dia bukan liabiliti tetapi aset, dalam falsafah Barat - musuh anda adalah rakan saya.‘‘Ia juga selaras tuntutan agama. Mana-mana yang boleh beri manfaat dan tidak bercanggah dengan prinsip Islam, kita boleh bersaudara-mara, bersatu-padu dan muafakat,” katanya.>> Tu Husam kata... Nik Aziz pula kata... dgn SYITAN pun dia sanggup pakat kalau boleh bawa untuk ke PAS>> Molek dah la tu... serupo jah Tok Guru dgn anak murid... cuma anak murid nampok ilir sikit, bekecek pasal liabiliti vs aset.>> Nak tanyo la sikit.... Tok Him ni ke yg jenis "@#&%*$" yg Nik Aziz maksudkan tu? Kalau ghitu Tok Him dah naik pangkat la.... dari Katak Lompat terus hok jenis yg 'bertanduk'



MKJ RESPON: Tak ada yang mustahil dan yang tak munasabah dalam politik.


February 21, 2008 7:44 PM
20. Anonymous said...
Saya pun tak suka Ibrahim Ali jadi wakil PAS. Saya masih ingat apa yang dia tak kata huduh pasal pembangkang.Tapi saya juga akur, Peoples change. Dengan harapan Tok Him betul2 berubah. Dalam Sejarah Islam, sejahat-jahat manusia seperti Umar menjadi seorang yang sangat mulia bila bersama dengan ISLAM. Tidak mustahil dengan kembalinya kepada perjuangan ISLAM, Tok Him akan termasuk dalam golongan yang dimuliakan.Pembetulan kepada statement bahawa PAS mahu berkawan dengan PAS demi kepentingan undi PAS. Terang2 satu fitnah kepada tok guru Nik Aziz. Apa yang tok guru pernah kata jika diberi tafsiran semula agar lebih mudah difahami bermaksud begini: PAS sedia berkerjasama dengan sesiapa sahaja bahkan dengan syaitan sekalipun demi ISLAM. Menunjukkan bahwa tok guru begitu bersungguh2 untuk mertabatkan ISLAM walaupun mustahil syaitan akan membantu ISLAM. Yang sepatutnya salah ialah kalau tok guru kata kita akan berkawan dengan sesiapa pun termasuk syaitan demi Menghancurkan Islam macam yang UMNO buat.Jadi betullah kata Tok Guru, orang yang tak gheti undang-undang dan tak gheti islam macam Orang Utan. Lagi2 orang yang tidak faham apa yang dikatakan oleh Tok Guru pasal berkawan dengan Syaitan memang dari spesis ORang Utan. Sebab Orang Utan tak ada akal.FADZLI



MKJ RESPON: Kalau Islam tu Pas....lagu mana dengan negara-negara yang takdok Pas....tak Islam belakalah. Datuk Ibrahim Ali rasa saya bukan masuk Pas....dia diberi laluan bertanding oleh Pas. Kalau dia menang....tak semestinya kerusi yang dimenangi itu untuk Pas. Kalu Datuk Ibrahim menang dan dia bawa kerusi kepada Umno sebagaimana dia pernah bawa lari kerusi S46 dulu dengan dia ditawar jawatan timbalan menteri atau menteri penuh....cuba bayangkan apa akan orang Pas kata nanti.


February 21, 2008 8:08 PM
21. Anonymous said...
Pembetulan bagi ayat ini:Pembetulan kepada statement bahawa PAS mahu berkawan dengan PAS demi kepentingan undi PAS.sepatutnya berbunyi:Pembetulan kepada statement bahawa PAS mahu berkawan dengan SYAITAN demi kepentingan undi PAS.



MKJ RESPON: Terima kasih atas pembetulan yang dibuat.


February 21, 2008 8:11 PM
22. Anonymous said...
to fadli...yg tu kerana demo faham lagu tu.... tapi adakah semua orang akan faham ghapo Nik Aziz kata tu serupo dgn yang macam demo faham!Maka jangan la buat kenyataan yang kabur... samala pula sekarang ni keluar kenyataan orang utan... bila org bals balik... dah kata bukan nak kata kat org UMNO je... itu kenyataan umum untuk sesiapa sahaja, nasihat sahaja... gitu gini... Maka tidak salah kalau kawe faham bahawa Nik Aziz sanggup berkawan/berpakat dgn syitan sekali pun asalkan PAS menang pilihanraya dan berkuasa di Kelantan



MKJ RESPON: Kalau ramai yang tak faham dan keliru dari yang faham dan tak keliru....ada padahnya kepada parti.

February 21, 2008 8:31 PM
23. Anonymous said...
Dipertik dari Masterdedah. comPercaturan Politik HUSAM MUSA ... YB DATUK PADUKA HUSAM MUSAAdalah Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kelantan ( Pengerusi Jawatankuasa Perancang Ekonomi, Kewangan & Pembangunan Masyarakat Kelantan ) merangkap ADUN Kijang.a) Secara tidak sah menerima sejumlah wang tunai RM 7000 dari Pengarah Urusan CAM Contract Work & Development (M) Sdn. Bhd. Pada akhir tahun 2005 bagi tujuan membolehkan CAM Contract diberikan tempoh lanjutan bagi menyiapkan projek menaiktaraf paip dari tangki air Bukit Hangus & pembinaan tangki air Bukit Peraksi oleh Air Kelantan SDN BHD (AKSB), sebuah syarikat yang dimiliki oleh Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK). Perkara ini diceritakan oleh Pengarah Urusan CAM Contract iaitu Ahmad Maliki Ashari kepada seorang Jurutera AKSB bernama Safrulrazi salleh.b) Secara tidak sah menerima sumbangan dari syarikat SBJ Development Sdn. Bhd bagi membiayai pembinaan tempat letak kereta rumahnya & pembinaan pagar Tanah Perkuburan Islam dihadapan rumahnya di Kampung Kota sedangkan Syarikat SBJ Development Sdn. Bhd mempunyai kepentingan mendapatkan projek dari Kerajaan Negeri Kelantan. Perkara ini diceritakan oleh kakitangan Syarikat SBJ Development Sdn Bhd kepada seorang penduduk iaitu Alias Mohd Noor.------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- --Husam meletakkan orang2 ditempat strategic untuk bantu karier politiknya di Kelantan agar dia mudah untuk mengakses keseluruhan pentadbiran kerajaan negeri termasuk syarikat-syarikat dibawah pentadbiran kerajaan negeri kelantan.. Antara yang menjadi BUAH CATUR HUSAM adalah ::a) Mohd Fazli Ab. Samat ( Pengarah Urusan Kompleks Perkayuan Kelantan (KPK). Penama ini menyalahgunakan wang syarikat untuk projek kambing dan kini digantung perkhidmatan kerana sedang disiasat BPR.b) Mohd fauzi Abdullah ( Pengarah Urusan Air Kelantan Sdn. Bhd (AKSB). Penama ini juga sedang disiasat BPR kerana menyalahgunakan kewangan syarikat untuk kepentingan parti.c) Anual Bakri Haron ( Setiausaha Politik Menteri Besar ). Penama ini telah ditampar oleh Cikgu Kadir @ Hamid Musa ( Pegawai Pejabat Pelajaran Negeri ) selepas majlis tahlil di Kg Bunut Payong kerana Annual menuduh Cikgi hamid KAFIR & perlu mengucap semula sebab masuk UMNO.d) Khir Zahari Abd Ghani ( Pegawai Urusetia Penerangan SUK ). Penama ini ditugaskan meminta duit daripada KPK & AKSB untuk menyewa permit akhbar SIASAH ( kepunyaan Mohd Sayuti Omar – dibayar RM 6000 sebulan ) serta permit Mingguan Wasilah ( kepunyaan Mohd Ramli Abd Halim – dibayar RM 1000 sebulan )e) Saifuddin Nasution Ismail ( Pengarah Urusan Yayasan Tabung Tok Kenali). Husam telah menggunakan duit Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) untuk membayar penama ini sebanyak RM 8000 sebulan. Wang Tabung Tok Kenali digunakan untuk mengatur program Ceramah PAS seluruh Kelantan.f) Abd Hamid Abd Aziz ( Pegawai Urusetia Penerangan SUK & Penyelia DUN Tendong). Penama ini menjadi orang tengah untuk mengutip komisyen daripada syarikat-syarikat kroni balak yang diluluskan Husam.g) Syed Azidi Syed Abd Aziz Al-Bukhary ( Sheikh Kickdefella ) sebagai blogger & penulis internet. Penama adalah bekas Ketua Pemuda UMNO Cawangan Sri Hartamas dibayar RM 6000 sebulan menggunakan wang PMBK. Blogger ini sering memaparkan poster serta foto yang telah diedit untuk mengaibkan Pak Lah sekeluarga.h) Zulkifli Yaakub ( Pengarah Urusan Akademi Pembangunan Keluarga Bahagia Bhd. (APKBB)). Husam mengarahkan Fazli menggunakan duit KPK sebanyak RM 6 Juta untuk dimasukkan kedalam akaun APKBB sebagai modal untuk Projek Kambing Jihad Ternak
. Penama ini adalah bekas Ketua Pemuda PAS Kelantan & bekas ADUN Guchil.


MKJ RESPON: Tayangan semula gambar lama ni


February 21, 2008 8:37 PM
24. Anonymous said...
sy harap bulih letok ceramoh-ceramoh politik UMNO dale ni.bulih dengar.ko guano?



MKJ RESPON: Sangat dialu-alukan. Tak kira ceramah Umno ke, Pas ke, MCA ke, MIC ke dan macam-macam parti lagi boleh gunakan blog ni.


Untuk makluman, Fajar Islam menyediakan 48 halaman untuk calon-calon memuatkan latarbelakang mereka dengan disediakan sendiri rekabentuknya menggunakan program Indesign atau PageMaker bersaiz 280 mmX365mm.


Bayaran untuk semuka RM7,700 (tunai) dan calon-calon boleh pula membeli Fajar Islam dengan separuh harga. 10,000 naskah = RM15,000 + pembelian halaman iklan semuka berjumlah RM7,700 = jumlah keseluruhan RM13,200 sahaja, murah tetapi berkesan. Artwork hendaklah sampai kepada kami selewat-lewatnya 3 Mac 2008.


Berminat hubungi 017-9871322 (24 jam) atau datang ke pejabat kami berhampiran kedai mee Isa.

February 21, 2008 10:04 PM
25. Anonymous said...
Berkawan dengan Syaitan.Sebenarnya kenyataan TG Nik Aziz dalam TV3 berkenaan isu itu amat jelas iaitu:PAS bersedia berkerjasama dengan sesiapa pun, kalau SYAITAN pun nak TOLONG ISLAM kita sanggup berkawan.tak kabur lagi... hanya Orang Utan sahaja yang tak boleh faham maksud Tok Guru Nik Aziz itu.Kalau tak percaya mintak TV3 siar semula kenyataan itu sepenuhnya.Sama juga dengan isu Orang Utan, TG Nik Aziz tak tuju kat individu tapi jelas dia kata kita lawan orang yang tak gheti undang-undang dan tak gheti Islam macam orang Utan. Kalau kita tafsir siapakah yang tak gheti Islam itu ialah orang yang kata benda halal sebagai haram dan benda haram sebagai halal. Menipu dalam pilihanraya itu Haram. Demonstrasi tu halal. Judi dan Arak itu haram bag orang Islam, rasuah itu haram, merampas hak orang haram, Sure heboh itu haram, Bersalam dengan bukan mahram itu haram, menindas orang lemah itu haram, Pakai jubah dan simpan janggut itu halal, berpoligami itu halal, berzina itu haram, mendedah aurat itu haram. Jadi sapa2 tak gheti benda tu termasuk dalam golongan Orang Hutan lah. Demo guano? gheti ko dok?


MKJ RESPON: Mudah-mudahan majoriti pengundi akan faham sebagaimana anda faham. Kalau tidak gat....boleh lerat abih licin.

26. Anonymous said...
SUMBANGAN SANGAT DIPERLUKAN BIAYAI OPERASI BLOG INI!Untuk mantapkan operasi. Baiki fokus kandungan. Tingkat kreativiti. Liputan & perkakasan. Kami SANGAT PERLU sumbangan pengunjung semua! Anda boleh BANK IN sumbangan ikhlas itu ke akaun:BIMB: 140410203560083110Nama: TARMIZI MOHD JAMSumbangan anda kami amat hargai demi perjuangantanpa sempadan!>> kesiannyee.... sape2 yg kesian tu pakat2 la hulur sikit, tak kira la sumbangan ke, sedekah ke, wang ihsan ke. (Ehh! apasal minta sumbangan yer, kenapa tak minta sedekah bubuh dalam kopiah cam yg selalu buat masa ceramah tu) Apasal kena minta sumbangan nak kendalikan blog ni, bukannya kena sewa server pun kan blog ni free je...tapi apa nak buat dah dia sendiri kata dia tak reti buat keje lain... hanya menyanggah saja yg dia reti... Cuba bisnes tak jadi-jadi, kalau cam tu cam mana nak bagi kontrak kat ustad ni... kalau PAS perintah Malaysia nanti.About MeNama kerdil yang dilahirkan sebelum 13 Mei 1969 di Kg. Lambor Kanan, Parit, Perak. Telah menulis lebih 60 buah buku dan makalah politik tanahair. Pernah menjadi Pengarang Bicara Ummah Sisipan Harakah, Majalah Dunia Islam, Geletek, Tabloid Al-Ridhuan, Warta Buruh, Politik@KL dan majalah tanpa permit KDN. Dulu banyak menulis untuk Mingguan Politik, Media Islam, Mingguan Kota, Era Baru, Ad-Dakwah, Muslimah, Dewan Masyarakat, Al-Ummah & Tamadun. Kini, terus menyanggah dalam gobok sesawang. Aktif dalam politik alternatif sejak 1984 hingga kini. Pengalaman bersama pimpinan tertinggi PAS telah mematangkan intipan dan sanggahan politiknya. Mengutip pendidikan dari Universiti Harakah, kem ke, alamat lingkup la..... jangan marah ye gurau2 sikit dgn ustadBaka UMNO Kampung Gajah.udian mencelup ilmu media di Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya. Usia 25 tahun bertanding pilihan raya di Dun Bota (1995) atas tiket PAS. Cuba bisnes, tak jadi-jadi... yang boleh hanya menulis dan menyanggah! Agaknya sajak menjadi seorang BLOGGERS...>> Masalahnya lagi.... dah la tak reti nak buat keja lain... lepas tu dengki pulak kalau orang lain dapat tander ke, kontrak ke, bisnes itu bisnes ini. Kalau bagi kat ustad ni tander buat jambatan ke apa


MKJ RESPON: Demikianlah nasib manusia media di Malaysia ni. Saya simpati dan Insyaallah sekadar yang ada dalam kocek...akan segera saya baya bank-inkan. Saya sendiri pernah rasa apa yang ustaz rasa, cuma saya tak minta bantuan kerana saya yakin kalau diusahakan dengan telus dan tulus akhirnya kita akan jaya tanpa harapkan simpati sapo-sapo.

Kalau ustaz ada projek yang bermodal RM100,000 ke bawah....cubalah hantar proposal.... walaupun tak kaya....Insyaallah saya akan cuba berikan pinjaman mudah...tapi kena bayar baliklah kerana bukan duit peribadi saya....duit syarikat.

February 21, 2008 11:52 PM
27. Anonymous said...
Sumbangan untuk Tarmizi.Sesiapa yang berkemampuan silalah berbuat demikian. terima kasih kepada yang membawa maklumat itu ke blog ini.Banyak maklumat yang disampaikan oleh Saudara Tarmizi. Banyak masa yang dia korbankan untuk kita semua menjadi nasyarakat bermaklumat. Samada kita nak terima atau tidak itu terpulang kepada kita. Seperti saya walaupun saya tidak setuju dengan Kapak jangak tetapi saya sentiasa mengikutinya, samada saya nak terima atau tidak saya akan buat pertimbangan dari sumber maklumat lain pula.Benci bukan bermakna saya menolak maklumat dari Abg Meli bulat2. Kalau kita tak mahu jadi Orang Utan, kita kena secara terbuka dalam mendapat maklumat. Jangan kita termasuk dalam orang yang kerugian.Jangan kita lupa sejarah masyarakat jahiliyyah, walaupun mereka mengatakan bahwa Nabi Muhammad itu seorang Al-Amin dan ajarannya adalah benar tetapi kerana semangat Asobiyyah yang tinggi mereka menolak Nabi. Akhirnya mati dalam kesesatan.FADZ


MKJ RESPON: Ustaz Tarmizi adalah antara aktivis Pas. Kesusahannya patut dilihat sebagai kesusahan Pas. Mari sama-sama kita bantu. Hari ini kita bantu orang....esok orang akan bantu kita.

Untuk makluman adinda Fadzli....saya tidak pernah menganggap mereka yang membenci saya dan kapak jangak, yang bercanggah pandangan dengan saya, malah yang melabelkan saya 'GILA DAH' sebagai musuh, apatah lagi melbalekannya sebagai orang utan dan sebagainya....sebaliknya saya menerimanya sebagai kebebasan bersuara dan berpandangan. Saya sendiri tidak pernah anggap saya perfect. Teguran san sanggahan penyilau-kelih blog saya ni saya nilai....mana yang baik saya terima-pakai mana yang tak baik pada pandangan saya akan saya tahok buang.

Berikut pula komen-komen yang dihantar melalui posting RESPON KEPADA KOMEN-KOMEN YANG DIHANTAR AKAN MULA DIBERIKAN MALAM NANTI yakni:

14 comments:
1. BolaCyber said...
Nampaknya MSO menyatakan pendirian yang agak tegas terhadap tulisan En Ramli sebagaimana disiarkan di:
http://kelantankini.com/blog"Ramli mungkin bertujuan baik dan mahu menyedarkan mana-mana oknum yang tidak sedar di dalam parti itu. Di sini saya tidak mahu mengupas mengenai apa yang ditonjolkan iaitu sikap orang PAS yang mengaku Islam dan mengkafirkan orang Umno. Bagi saya isu itu adalah lama dan tidak berbangkit serta perlu dibangkitkan lagi. PAS tidak lagi berpegang kepada pandangan begitu. Itu berlaku di era tahun 60an - 70an di zaman ulama dan ustaz oder lama.Sdr Ramli mungkin sedikit ketinggalan maklumat mengenai hal ini atau pun tidak cuba mahu memahami akan perkembangan PAS mutakhir ini khasnya di bawah era ulama kepimpinan Tok Guru Nik Aziz yang dinamik dan progresif. Seingat saya, TG Nik Aziz tidak pernah mengkafirkan orang Umno atau pun bersetuju dengan pandangan usang sebelum ini. Malahan pendekatannya dengan Umno bahkan orang kafir sebenarnya (kafir ‘zimmi’ dan ‘harbi’) pun lunak. Dan sekiranya masih ada sisa-sisa orang Pas yang berpandangan demikian ia adalah di luar tanggungjawab TG Nik Aziz dan itu adalah pandangan peribadi. Saya rasa sdr Ramli pun faham dan mengerti hal ini.Saya bersetuju dengan Ramli bahawa pilihan raya ini membimbangkan. Kalau tidak kena cara ia boleh menyebabkan Kelantan akan terlepas kepada Umno. Ada beberapa indikator dan perkembangan membayangkan kemungkinan itu. Misalnya soal perebutan calon dan juga sikap sesetengah orang Pas yang pentingkan agenda peribadi dari agenda perjuangan dan berusaha untuk memantapkan perpaduan parti. Ini bahaya."sambungan artikel http://kelantankini.com/blog

RESPON: Walaupun kami rakan lama dan akrab...kami bukan sekepala dalam semua perkara. Beliau pada suatu ketika menyokong pemulauan pilianraya....tetapi saya tidak sokong. Beliau percaya wujudnya pengundi import...pengundi hantu....saya tak percaya. Kami pengamal hormati demokrasi...ada perkara kami sependapat....ada pula kami berlainan pendapat. Dia nampaknya bersetuju semua apa yang Tok Guru Nik Aziz kata....saya pula ada yang setuju dan ada yang tak set

Saya kata Pas akan kalah dan perlu kalah di Kelantan bukan kerana saya tentang Pas atau sokong Umno. Saya bukan orang parti politik. Ada dalam hal-hal tertentu saya sokong Pas dan ada dalam hal-hal tertentu pula saya sokong Umno.

Keadaan semasa menjadikan saya melihat Pas kalah dan perlu kalah demi untuk kebaikann Pas itu sendiri. Kalau menang boleh bawa lebih banyak masalah lebih baik kalah supaya kita lebih bersedia untuk atasi masalah jika kita menang semula nanti. Kalah untuk lebih dapat pahala jauh lebih baik dari menang untuk terus kumpul dosa. Hidup kita ni kena utamakan soa dosa-pahala'

February 18, 2008 9:35 PM
2. Anonymous said...
MSO kata: "Saya bersetuju dengan Ramli bahawa pilihan raya ini membimbangkan. Kalau tidak kena cara ia boleh menyebabkan Kelantan akan terlepas kepada Umno. Ada beberapa indikator dan perkembangan membayangkan kemungkinan itu. Misalnya soal perebutan calon dan juga sikap sesetengah orang Pas yang pentingkan agenda peribadi dari agenda perjuangan dan berusaha untuk memantapkan perpaduan parti. Ini bahaya.Kalau tidak dibatas dan dibendung ia akan menjadi masalah kepada PAS. Bagaimana pun saya tidak setuju dengan harapan atau pun ‘doa’ Ramli atas maslahat dan maksud apa sekali pun yang mahukan PAS kalah. Bagi saya berdoa agar PAS kalah berdosa besar!Dalam konteks apa yang sdr Ramli marahkan itu PAS tidak bersalah. Yang bersalah adalah segelintir para pemainnya saja. Adalah tidak kena kalau disebabkan seekor kerbau yang membawa lumpur semua kerbau lain harus dihala


MKJ KOMEN: Kalau berdoa agar Pas kalah berdosa besar, apakah berdoa untuk Umno kalah bukan berdosa besar juga?. Dalam Umno pun ada juta-juta manusia yang layak jadi imam Masjid Mekkah. Kalau haram sokong Umno...tak 'kan mereka sokong Umno kalau dah tahu sokong Umno itu berdosa dan pendosa akan masuk neraka.

Dalam politik ni sama dengan kita nak ambil madu lebah....kena sua karak...mahu tidak mahu ada ibu dan bapak serta maharaja lebah akan mampus kena suaan karak. Takdok butir mata hak boleh seluk himpunan ibu lebah untuk ambil madunya....kecuali lebah yang dipelihara dan madunya rendah mutunya3. Anonymous said...
Meli nujum pak tolol!1. Bakal MB demo Ustaz Dato Halim dah dikekal di Parlimen PC.2. Sorang lagi bakal MB demo Ustaz Dato Mat Iraq dah diganti Ustaz Mat Mustopa di Demit.3. Bakal Exco demo Buniamin dah disapu Husam di Salor.4. Bakal Exco demo Hamid Aziz dah diganti Dr Md Md Daud di Tendong.5. Bakal Exco demo Cikgu Pok Ya Kemuning dah diganti Imam Bukit Bako (Tok Imam Lotfi) atau Ustaz Rosli Mudir Maahad. Bagaimanapun, Cikgu Pok Ya masih tak berputus asa dan akan terus main ayat supaya dua-dua Tok Imam Lotfi dan Ustaz Rosli tarik diri supaya dapatlah dia kekal jadi calon. Apa lagi ramalan demo, Meli wei??Hahaha, mari kita gelakkan Meli
.

MKJ KOMEN: Kah! Kah! Kah!. Sebelum anda gelakkan saya....biar saya gelakkan saya sendiri dulu. Bertanding untuk kalah nak buat apa. Ini bukan masanya untuk calon-calon yang dipilih brtanding seronok dan yang tak dipilih menangis sedih...yang tak dipilih patut bersyukur supaya nanti tidak akan disabitkan kerana kononnya tidak cukup popular dan tidak cukup layak bertanding sebagai calonlah, maka Pas kalah.

Saya yakin Pas tidak akan mampu kekalkan kerajaan. Mana-mana yang ketawa galak, sebelum 8 Mac, mungkin awal pagi 9 Mac dah kena pakai baju getah untuk dihantar ke Lorong Che Hussin.

February 19, 2008 4:07 AM
4. Anonymous said...
Ambo tak puas hati manifesto PAS Kelantan, paling cikai pernah dibuat dalam sejarah. Apakah lojik janji nak samakan Jawatankuasa kira-Kira Wang Awam (PAC) dengan badan hisbah? PAC PAC la, hisbah hisbah la. Tongong punya Husam. Husam, apahal ngko berkeras nak kekal gak Saipul Bahrin yg banyak masalah akhlak tu di Selising mentang2 dia kroni ngko? Ngko nak tengok orang2 kuat Selising turun poster, turun bendera dan tutup markas boleh la. Tak caya ngko tanya la orang Selising
.

MKJ KOMEN: Bila dah nak kalah....semua strategi tidak akan menjadi. Pendukung dan penyokong Pas kena perlu bersedia dengan persiapan fizikal dan mental yang cukup stabil untuk menerima hakikat keputusan PRU-12 pada 8 Mac nanti.

February 19, 2008 4:33 AM
5. wak hamad said...
Guna istilah orang utan bagi sedarkan manusia – Nik Aziz Lanjusoh Tue Feb 19, 08 3:39:30 pm MYT KOTA BHARU, 19 Feb (Hrkh) – Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat menjelaskan sekali sekala wajar digunakan perkataan yang agak keras bagi menyedarkan manusia. “Maka orang yang tolak Islam bermakna dia tolak anugerah Allah. Dan kalau tolak anugerah Allah maksudnya setaraf dengan makhluk haiwan. “Saya tidak guna perkataan political animal tetapi masih menggunakan perkataan orang. Tidak guna istilah animal (binatang) hanya sekadar saya sebut orang utan,” katanya ketika ditemui pemberita di pejabatnya di sini, hari ini. Baru-baru ini ketika bercakap kepada pemberita di Kedah Tuan Guru Nik Abdul Aziz dilaporkan berkata, PAS Kelantan bukan berdepan dengan sebuah parti politik di negeri itu pada pilihan raya ini sebaliknya orang utan yang tidak tahu undang-undang. Menteri Besar berkata, tujuan menyebut istilah tersebut bagi membolehkan kawan-kawan dalam Umno berfikir mengenainya dan jangan mudah cepat melatah. “Ini kerana sekali sekala kita beri nasihat dan sekali sekala kita kena rotan kalau tidak endah juga. Ada masa kita nasihat dan ada masanya kita rotan. “Saya sudah nasihat dan kalau tidak dengar juga terpaksalah kita rotan,” ujarnya. Beliau mengakui menggunakan istilah tersebut kerana ada manusia berdegil enggan mengikut peraturan yang ditetapkan Allah Taala. “Memanglah saya ada menyebut mengenai perkara itu. Bagi menghidupkan manusia Allah Taala mencipta bumi, buat langit, buat udara, buat air hujan, dan segala biji-bijian untuk manusia. “Tujuan segalanya itu bagi membolehkan manusia mengabdikan diri kepadaNya. Islam turun dari langit untuk manusia dan bukannya haiwan,” tambah beliau. Menurutnya istilah itu tidak kasar pada pengertian sebenar. “Sekali sekala perlu juga digunakan bahasa yang agak kasar. Allah Taala dalam al Quran menyebut al an' aam’ yang bermaksud binatang. “Allah sebut orang yang menolak al Quran macam binatang. Saya hanya sekadar sebut orang utan. Masih berlapik lagi menggunakan istilah orang,” katanya. Bekas pensyarah kanan di fakulti pengajian Islam UKM, Dr Mohammad Daud berkata, tidak menjadi kesalahan apabila digunakan perkataan orang utan bagi merujuk mereka yang enggan mematuhi peraturan agama. Katanya, istilah orang utan lebih kurang sama dengan orang Badwi yang tinggal di padang pasir di negara-negara Arab kerana mereka kurang bertamadun. Kata beliau adalah wajar menggunakan istilah itu bagi merujuk kumpulan manusia yang engkar terhadap perintah Allah Taala. - mj MASALAH ORANG UTAN NI TAK DA APA-APA. IA HANYA MANIFESTASI PERASAAN KECEWA PAK NIK KERANA LEBIH 40 TAHUN BERDAKWAH ORANG UMNO MASIH TAK TERIMA ISLAM CARA PAS. ITU SAHAJA KOMEN AMBO. YANG SEBENARNYA ORANG PAS PUN RAMAI BERTARAF ORANG UTAN KHASNYA DALAM KEADAAN MABUK NAK JJADI CALON LA NI. ORANG UTAN SANGGUP ROGOL MAK DAN ANAK SENDIRI BEGITULAH JUGA ORANG PAS SANGGUP MEMBUANG KULIT MUKA MERAYU NAK JADI CALON, SANGGUP PERUDOH ORANG LAIN, SANGGUP BUAT FITNAH GI BISIK DAN GI LOBI. CUMA DARJAT ORANG UTAN PAS TAK SAMA LAH DENGAN DARJAT ORANG UMNO. ORANG UTAN PAS PAKAI KOPIAH , ORANGUTAN UMNO PAKA SONGKOK. - WAK HAMADAdvertensi [A] Advertensi [D] Solat hajat sempena pengumuman calon, orang ramai dijemput hadir Awang Harun Tue Feb 19, 08 2:07:57 pm MYT KUALA TERENGGANU, 19 Feb (Hrkh) – Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu menjemput orang ramai hadir beramai-ramai ke Majlis Pelancaran Manifesto PAS Pilihan Raya Umum ke-12 yang akan diadakan di pekarangan Masjid Rusila pada malam esok (20 Februari). Pegawai Penerangan PAS negeri, Ustaz Ismail Che Dagang berkata, pada majlis itu juga akan diumumkan calon-calon PAS dan Parti Keadilan Rakyat yang akan bertanding di negeri ini dalam pilihan raya umum 8 Mac nanti. Beliau juga mengingatkan hadirin supaya datang lebih awal untuk menyertai solat hajat yang diadakan selepas solat Isyak yang akan diimami oleh Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang. Katanya, Ustaz Abdul Hadi juga akan melancarkan manifesto PAS peringkat Pusat bersama dengan Pesuruhjaya PAS negeri, Dato’ Mustafa Ali bagi peringkat negeri. "Tayangan VCD juga diadakan sempena majlis tersebut yang dijadual bermula jam 9.00 malam," ujarnya ketika dihubungi, hari iniPAS MESTI MENANG DALAM URUSAN MENGUMUMKAN CALON. PADA TAHUN 2004 WAK IKUTI PENGUMUMAN CALON DI KELATE, TERENGGANU DAN SELANGOR, BUKAN MAIN HEBAT . DI KELANTAN BUAT DI PADANG PERDANA, DI TERENGGANU BUAT DI STADIUM MANAKALA DI SELANGOR BUAT DI TAMAN MELEWAR, . BAHLOLNYA ORANG PAS NI DOK ULANG BENDA SAMA TAPI HARAPKAN KEPUTUSAN BERLAINAN. KALU KITA CAPUR CAT KUNING DENGAN CAT BIRU DIA AKAN JADI CAT HIJAU, PUSING KOT MANA PUN TETAP JAWAPAN SAMA.BAB MENGUMUM CALON MEMANG HEBAT LAH TAPI MENGUNDI KALAH SEBAB PAS PENTINGKAN SEMANGAT BUKAN KERJA..PENTINGKAN BENDERA BULAN DARI SOLAT TAUBAT DAN BANTU ORANG SUSAH. MAPUH LAGI LAH PAS DALAM PRU NI. CONGGAK AMBONYA PAS MENANG 4 KERUSI PARLIMEN DAN 20 KERUSI DUN. TAK CCAYA NANTI TENGOK.- WAK HAMAD PERINGATPAS Pahang gesa Utusan Malaysia tarik balik berita Basiron Abdul Wahab Tue Feb 19, 08 4:08:41 pm MYT TEMERLOH, 19 Feb (Hrkh) – PAS Pahang menggesa Utusan Malaysia menarik balik berita bertajuk 'PKR Cabar Najib di Pekan' yang disiar akhbar itu hari ini. Ketua Peneranganya, Syed Abdul Rahman Al Khareed berkata, pengarang akhbar berkenaan berniat jahat dan sengaja menyiarkan berita propaganda untuk memburukkan imej Psuruhjaya PAS Pahang, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man. "wartawan berkenaan didapati berniat jahat dan terlalu ghairah memburuk-burukkan PAS, begitu juga penyunting dan pengarangnya. Mereka melakukan kesalahan fakta yang nyata. "Kita menyifatkan ia bukan kesalahan tetapi memang disengajakan oleh penulis, penyunting dan pengarangnya yang membenarkan pembohongan fakta di dalam akhbarnya," katanya. Hari ini akhbar berkenaan menyebutkan "Pada pilihan raya umum 2004, Najib menang mudah mengalah calon PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man dengan majoriti 22.922 undi'. "Pernyataan itu adalah tidak benar, bohong dan berniat jahat kerana Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man bukanlah calon yang bertanding di kawasan Parlimen Pekan. Malah calon yang bertanding menentang Najib di Pekan bukanlah calon PAS," katanya. Hanya pada piliahn raya umum 1999, kata Syed Abdul Rahman, calon PAS bertanding dengan Dato Seri Mohd Najib, Najib menang dengan majoriti 241 sahaja. - mns NI KES BERUK NAK BAIKI TELUR..HARAKAH KENA JAGA STANDARD SIKIT LAH...CALON HAK LAWAN NAJIB PADA TAHUN 2004 IALAH BRIG JEN BERSARA DATUK ZAKARIA DAHLAN...CALON PAS. CALON PAYUNG TERJUN PAS. - WAK HAMAD Selasa 19 Februari 2008 11 Safar 1429 HijrahBekas Adun BN di Bachok sertai PAS MD Hakimi Mon Feb 18, 08 6:32:59 pm MYT BACHOK, 18 Feb ((Hrkh) – Ketika Umno menghala serangan ke arah PAS di Kelantan, tiba-tiba dikejutkan apabila bekas wakil rakyat Umno di sini mengisytiharkan menyertai PAS malam tadi. Mohamad Hassan, 63 pernah menjadi wakil rakyat mewakili Barisan Nasional (BN) di Dun Jelawat, Bachok selama dua penggal pada 1978 dan 1984. Beliau juga pernah menewaskan Dato’ Omar Mohamed (Adun Perupok sekarang). NI SATU LAGI KES TAK SEKOLAH WARTAWAN HARAKAH.HJ HASSAN MOHAMAD JADI TOK WAKIL JELAWAT DARI TAHUN 1978 DAN MENANG LAGI TAHUN 1982. DUA PENGGAL LEPAS TU KERUSI TU DITANDINGI OLEH CIKGU SHAHABUDIN.HJ MOHAMAD HASSAN TAK PERNAH MENEWASKAN DATO OMAR. HAK LAWAN DATO OMAR IALAH TAHUN 1978 - WAN MOHAMAD WAN AHMAD -CALON BERJASA ,1982 - DATO OMAR TAK TANDING DI PERUPOK CIKGU NOOR BERTANDING LEPAS TU CIKGU NOOR MASUK HAMIM DENGAN DATO ASRI, 1986- CIKGU NOOR HAK MASUKHAMIM LAWAN DATO OMAR...1990 CIKGU NOOR LAGI LAWAN DATO OMAR.. TAHUN 1995 MOHD KADIR HASSAN LAWAN DATO OMAR...TAHUN 1999 MOKHTAR ADIK SETOPA MAMAT LAWAN DATO OMAT DANTAHUN 2004 CIKGU MOHAMAD ABDUL RAHMAN LAWAN DATO OMAR.LAIN KALI NAK TULIS TU MMIKIR SIKIT STANDARD HARAKAH. HARALAH DAH BERUMUR 20 TAHUN LEBIH DAH. - WAK HAMADTurut menyertai PAS malam tadi bekas penceramah terkenal Umno, Abdul Ghani Abdul Kadir, 66. Selain itu bekas ahli Umno Ismail Mamat bersama dengan 70 pengikutnya turut menyertai PAS. Mereka menyerah borang kepada Mursyidul Am, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat. Hadir sama Datuk Omar yang juga Yang Dipertua PAS Bachok, Setiausaha PAS kawasan, Huzaimi Che Hussin dan bekas Setiausaha Kerajaan Kelantan, Dato’ Abdul Razak Salleh. Mohamad yang juga bekas Timbalan Ketua Umno Bahagian Bachok sekitar tahun 1970-an dan 1980-an melahirkan keyakinan BN tidak mampu untuk merampas balik Kelantan pada pilihan raya umum ini. “Selagi Umno diketuai pemimpin yang bermasalah seperti yang ada sekarang impian mereka mahu merampas tampuk kerajaan Kelantan daripada PAS tidak mungkin menjadi kenyataan,” katanya ketika ditemui pemberita selepas menyerah borang menyertai PAS pada ceramah di Kampung Baru Hujung Repek dekat sini, malam tadi. Malah katanya, rekod cemerlang dan imej bersih wakil-wakil rakyat PAS menjadi satu kelebihan kepada parti itu bagi menghadapi Umno dan BN. Abdul Ghani pula berjanji menyumbangkan tenaga dengan menggunakan pengalamannya dalam kempen membantu PAS pada pilihan raya ini. Katanya, hasrat menyertai PAS sudah lama berputik cuma menunggu masa sesuai kerana mengharapkan ada perubahan dalam Umno, namun harapan itu tidak menjadi kenyataan sehingga sekarang. “Umno bukan lagi satu wadah perjuangan bangsa sebaliknya menjadi batu lonjatan dalam mengumpulkan pengaruh dan kekayaan. Kuasa yang ada tidak digunakan bagi membela bangsa dan agam,” katanya bersemangat. Ismail pula merupakan bekas pendokong kuat Umno di Kampung Baru Hujung Repek turut berazam bekerja keras bagi mempertahankan kerajaan negeri yang ada sekarang. Sementara itu, Tuan Guru Nik Abdul Aziz berkata, fahaman mengasingkan agama dengan politik yang dibawa Umno merupakan punca segala masalah dalam negara hari ini. “Apabila politik diasingkan daripada agama ertinya kita telah mengenepikan persoalan dosa dan pahala dalam mengurus tadbir negara, hasilnya jenayah seperti rasuah, rompak, bunuh dan sebagainya semakin menjadi-jadi,” katanya. - mj WAK HAMAD PERINGAT.


MKJ KOMEN: Fakta tak betul pun kena dilihat sebagai betul kerana yang tulis adalah akhbar Pas. Kah!Kah!K

February 19, 2008 5:53 AM
6. wak hamad said...
Sebenarnya keputusan pilihanraya umum ke 12 di DUN Kelantan mengikut mimpi ambo sama dengan keputusan pilihanraya umum ke 9 . (Jangan saman muga mmimpi bukan sengaja). Bezanya bilangan undi Pas dan S46 hendaklah di tukar sebagai bilangan undi BN dan sebaliknya. Ertinya Pas akan menang 7 kerusi dan selebihnya akan dimenangi oleh BN. 7 kerusi DUN tersebut ialah Kijang, Cempaka, Pancor, Pasir Tumbuh, Demit, Meranti dan Tanjong Mas.Minta maaflah jika tidak setuju tetapi atas sifat sebagai ahli Pas yang mendaftar sebagai ahli pada zaman Sabri Mohamad jadi Setiausaha Badan Perhubungan Pas Kelantan wak yakin malaikat tidak lagi bekerjasama dengan Pas sebagaimana tahun 1990. Malaikat akan menjauhi orang yang berbohong, sombong , angkuh dan gila nak jadi calon. Malaikat akan tolong sekiranya tok wakil dan pemimpin Pas kuat solat taubat, kuat ziarah rakyat, tidak bersifat kebesaran , sudi naik motor atau kereta buruk untuk berjumpa rakyat, tidak gila ka title dato .Tengok teganu sudahlah, lepas menang tahun 1999 dok punggah gelaran dato dari istana, menyombong bukannya jadi lebih tawadduk. JSR berlagak lebih dari DO. Bila pergi ke Wisma Darul Iman kakitangan kerajaan dianggap macam kuli batak,,,tak reti nak hormatkan orang. Tuhan tak simpan lama orang agah...tak dan 5 tahun ghuyup.Caranya mungkin dengan cara BN menipu tapi seperti mana kata seorang pemimpin Pas , apabila kita kalah tak payoh kata guano la sah sbb kita bodo.Keduanya jentera Pas tidak sekuat tahun 1990. Jentera Pas bergantung pada jentera kerajaan . Agensi kerajaan yang boleh dipaktololkan terus dipertolol untuk menjadi jentera parti. Kita dok kata ka BN menggunakan jentera kerajaan, kita pun dua kali lima jugak. Buletin yang sepatutnya menceritakan aktiviti kerajaan dijadikan alat untuk cerita aktiviti parti. Cerita lebih-lebih pun tak guna.... bukan mintak kalah tapi kelayakan untuk menang sudah expired maka kena kalah lah walaupun lawan kita jahat ka , tak pok ka, baham PPRT ka, kalau Tuhan nak bui menang dia buleh buat apalagi kita penuh-penuh mulut dok takbir, dok semaye hajat jah tapi semaye taubat tak buat sbb tak rasa bersalah.Dok rasa kita jah betul..orang lain tak tepakai keroto nyor belaka...Nantilah mengikut mimpi ambo hari jumaat 7 haribulan Mac adalah hari terakhir Pemimpin Pas Kelantan buleh mengajar dari kaki lima Jalan Dato Pati. Lepas tu gak kena rukah naik gi ngajar di dewan zul semula lah. WAK HAMAD


MKJ RESPON: Ambo pula mimpi ada persamaan dengan Wak Hamad. Tu mimpi malam pertama. Malam kedua ambo mimpi Pas hanya menang dua kerusi. Malam ketiga ambo pun mintak ko ambo sediri bo la dok mimpi nyooo....takut Pas jadi takdok kerusi sso abuk. Macam mana pun ini hanya mimpi. Hak yang pastinya Pas tak akan jadi kerajaan lagi di Kelantan.

February 19, 2008 6:22 AM
7. Anonymous said...
BERBAHAGIALAH ORANG KELANTANTulisan : Kapak Bungkus Kelantan(KBK) Tarikh : 15 Feb 2008 Alhamdulillah sebanyak-banyak syukur bagi Allah kerana melahirkan saya sebagai rakyat Kelantan."Pas tidak berkhayal dalam mengemukakan konsep negara kebajikan, perkara tersebut telah lama dipraktikkan di Kelantan, Pas bukan untuk memperbodohkan pengundi seperti yang UMNO lakukan, tawaran kita memang berpijak di bumi nyata.” Demikianlah kenyataan Ustaz Ahmad Awang Naib Presiden Pas yang juga Pesuruhjaya Pas Kelantan merangkap bekas YDP Persatuan Ulama Malaysia menerusi Harakahdaily 29 Januari 2008 di bawah tajuk”Najib kepanasan hadapi tawaran pembangkang"Memang di Kelantan sejak 18 tahun lalu rakyat negeri ini menikmati pelbagai kemudahan yang tidak didapati oleh rakyat negeri lain. Semuanya berubah apabila Pas yang memerintah di Kelantan melaksanakan konsep negeri kebajikan. Berikut disenaraikan ciri-ciri negeri kebajikan yang telah lama dilaksanakan di negeri Kelantan.Bil air percuma. Janji Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat Tan Sri Khalid Ibrahim untuk memberikan air percuma keada rakyat adalah janji lapok. Kami di Kelantan telah lama mendapat bil air percuma. Kerajaan Kelantan memandang air sebagai hak asasi rakyat, oleh sebab itu setiap rakyat berhak mendapat air secara percuma. Kami di Kelantan hanya mendapat bil sahaja untuk mengetahui berapa liter padu yang digunakan setiap bulan. Bayaran tidak ada dan bagi rakyat yang ingin sama membuat kebajikan bersama-sama kerajaan bolehlah membuat derma kepada Syarikat Air Kelantan. Tidak ada paksaan dalam membuat derma tersebut. Atas rasa tanggungjawab rakyat boleh menderma jika mahu dan jika tidak mampu mereka tetap mendapat air. Konsep potong air telah tidak wujud di Kelantan. Gunalah air untuk mandi 7 kali sehari pun, basuh kereta 4 kali sehari pun semuanya percuma kecuali jika secara sukarela mahu membayar rakyat bolehlah membuat bayaran seikhlas hati. Rakyat Kelantan juga mendapat bil elektrik tetapi memandangkan kuasa terhadap elektrik ini terletak di bawah tanggungan kerajaan pusat. Rakyat Kelantan tidaklah dipercumakan seperti bil air yang terletak di bawah bidang kuasa kerajaan negeri. Namun begitu, rakyat Kelantan yang tidak mempunyai pekerjaan tetap, tidak bekerja sebagai kakitangan awam dan tidak mampu tidak menghadapi masalah ‘potong api’. Ini kerana bil-bil tersebut boleh diserahkan kepada penghulu-penghulu yang dilantik oleh kerajaan negeri kelantan dan bil-bil tersebut biasanya akan di bayar oleh kerajaan negeri. Pasanglah lampu 25 jam sehari pun rakyat Kelantan yang tidak mampu tidak perlu membayar bil elektrik tersebut kerana akan ditanggung oleh kerajaan Pas Kelantan. Bagi rakyat yang mampu mereka akan bayar sendirilah seperti biasa. Isu yuran sekolah pula tidak berbangkit di Kelantan. Bagi sekolah-sekolah Yayasan Islam Kelantan memang tidak ada apa-apa bayaran yang dikenakan kerana negeri ini diperintah oleh kerajaan kebajikan, pebdeka kata percuma belaka. Rakyat yang menghantar anak ke sekolah aliran biasa yang di bawah kuasa kerjaan BN Pusat sahaja yang perlu membayar yuran. Keadaan ini menyebabkan sekolah aliran biasa semakin pupus di Kelantan, bahkan akan terus berkubur nanti. Hanya anak orang-orang kuat UMNO sahaja yang bersekolah di sekolah aliran biasa di Kelantan. Manakala sekolah yang dimiliki oleh YIK pula tumbuh bagaikan cendawan. Selain daripada yuran yang dipercumakan di sekolah YIK di bawah kerajaan Pas kelantan, pelajar-pelajar yang miskin diberi pakaian seragam 3 pasang seorang dalam masa sebulan, begitu juga beg sekolah, alatulis untuk setahun dan buku-buku teks dan buku tulis yang percuma semuanya diberi oleh kerajaan pimpinan Sahubul-Fadhilah Tuan Guru al-Ustaz YAB Nik Azizi. Bukan setakat itu sahaja, bagi pelajar yang mengikuti pengajian di peringkat tinggi di mana-mana institiusi milik kerajaan negeri tidak ada yuran walau setengah sen pun. Ini termasuk juga di pusat-pusat tahfiz dan KIAS. Berbahagia juga rakyat Kelantan kerana di bawah konsep kebajikan rakyat yang tidak mampu dikecualikan daripada membayar cukai tanah, cukai pintu, bayar parking kereta dan pelbagai macam aneka cukai lagi. Di pejabat tanah terdapat satu peti memungut derma daripada rakyat yang bersyukur kerana dikecualikan daripada pelbagai cukai. Hal ini mustahil diperolehi daripada mana-mana kerajaan di dunia pun, kecualai hanya terdapat di negei yang diperintah oleh Pas sahaja. Rakyat Kelantan juga bertuah kerana memperolehi rawatan percuma samada di klinik swasta atau di klinik dan hospital kerajaan. Rakyat Kelantan hanya perlu membawa kad pengenalan ketika berurusan di klinik dan hospital di negeri tersebut. Jika di Kad Pengenalan tersebut ada 03 bermakna semua bil akan dihantar ke perbendaharaan negeri. Pihak kerajaaan negeri akan menjelaskan bayaran bil – bil tersebut. Oleh sebab itulah jika kita perhatikan bilangan pemegang kad pengenalan 03 meningkat dengan mendadak sejak 18 tahun lalu. Usahkan rakyat Kelantan, rakyat luar Kelantan khasnya di daerah Besut dan Gerik akan berusaha bersalin di Kelantan supaya anak-anak mereka mendapat kad pengenalan 03. Pihak klinik dan hospital di Kelantan biasanya akan mendapat bayaran dalam tempoh 14 hari selepas bil dihantar ke perbendaharaan negeri. Oleh kerana semuanya dipercumakan maka rakyat Kelantan agak pemurah berbanding rakyat negeri lain. Pada hari jumaat misalnya apabiila dibuat pungutan derma oleh masjid , paling kurang pun setiap masjid di Kelantan akan mendapat sekitar RM3000 seminggu atau RM12,000 sebulan. Rakyat Kelantan tidak ada lagi yang menderma ke masjid 50 sen atau seringgit seperti negeri lain. Paling bangsat pun mereka akan menderma RM10 tetapi paling ramainya akan menderma RM50 seminggu. Ini menyebabkan semua masjid di Kelantan adalah masjid terindah dan terbersih serta berhawa dingin belaka di negara ini. Imam tua akan mendapat gaji RM3000, imam muda RM2000, bilal RM1500 manakala siak, noja, dan tukang cuci masing-masing akan menerima RM1200 sebulan. Tandas masjid dan surau di Kelantan setaraf dengan tandas di hotel 5 bintang. Ini semua berkat kepimpinan Pas selama 18 tahun yang pemimpinnya adalah dianggap Murshid dan Keramat pula yang mendidik rakyat untuk menderma dan menjaga kebersihan. Masjid juga tidak dikunci seperti masjid di negeri lain. Orang ramai bebas keluar masuk masjid 24 jam sehari untuk beribadat dan masjid sangat makmur walaupun di waktu subuh. Parking di Kelantan bukan dipaksa tetapi dalam bentuk derma. Tiada ada had masa dan tidak ada bayaran tertentu yang dikenakan. Semuanya bergantung kepada ikhlas pemandu untuk membayar parking, bukan seperti negeri lain yang mengenakan sehingga seringit sejam. Apabila konsep paksa tidak dikenakan, rakyat Kelantan menjadi rakyat yang bersyukur, mereka tidak membuang sampah di merata tempat. Putung rokok adalah benda asing di Kelantan. Jika ada kelihatan puntung rokok itu bermakna puntung rokok tersebut milik pelancong khususnya orang Umno yang dianggap kotor oleh pemimpin Pas. Hampir-hampir tiada perokok di Kelantan, Jika ada pun ia adalah dihisap oleh generasi tua yang pernah hidup semasa kerajaan BN dahulu memerintah. Generasi muda Kelantan tidak ada yang menghisap rokok apalagi dadah dan ganja. Oleh sebab itu di Kelantan tidak ada kes curi getah skrap atau pok getah kerana istilah mat repit tidak ada di Kelantan. Demikian juga kes Rogol dan sumbang Mahram langsung tidaak ada di Kelantan, jika ada surat khabar melaporkan jenayah tertinggi berlaku di Kelantan, semuanya fitnah belaka, kerana tak munasabah negeri Islam kelantan ada perkara masiat, kalau nak lehat maksiat datanglah ke negei yang diperintah iooeh kerajaan BN. Rakyat Kelantan menumpukan usaha kepada belajar dan bekerja yang bermanafaat sahaja. Rakyat Kelantan hanya mengetahui mengenai mat rempit apabila menonton TV atau melihat surat khabar sahaja. Tidak ada golongan yang merempit di Kelantan. Kereta, motorsikal boleh ditinggal bersama-sama kuncinya sekali kerana tidak ada siapa yang mahu mencuri. Semuanya diasuh dengan Islam dan takutkan akhirat dan api neraka. Khabarnya warder-wardar di Penjara Pengkalan Chepa akan dipindahkan ke negeri lain kerana Penjara Pengkalan Chepa akan ditutup selepas saki baki pesalah yang dipenjara pada zaman kerajaan BN dahulu akan dibebaskan. Tidak ada pesalah baru dan ini menyebabkan sel-sel penjara banyak yang kosong. Bangunan mahkamah di Kelantan juga menjadi rumah hantu kerana tidak ada kes untuk dibicarakan. Kalau ada pun ia adalah kes lapok atau kes yang melibatkan rakyat negeri lain yang datang ke Kelantan dan belum menerima cara hidup rakyat negeri ini yang mementingkan akhirat berbanding dunia. Di Kelantan tidak ada wanita yang tak berkelubung, semuanya tutup kepala belaka, kalau ada yang tak bertudung adalah puak-puan Umno belaka. Demikianlah catatan mimpi saya setelah terlena kerana membaca artikel di Harakah daily tersebut. Dalam mimpi tersebut saya turut memberikan tabik spring 12 kali kepada pemimpin Pas atas kenyataan yang berbentuk ala-ala Pak Pandir dan Mat Jenin tersebut. Ini kerana walau apa pun Janji Pas ia hanya janji dan manifesto mulut sahaja umpama janji seorang pemuda untuk menghantar mak mertua dan pak mertuanya ke Mekah, walhal dia tidak pernah berkahwin dan tidak mampu berkahwin kerana tidak ada tenaga kelakian setelah patah tulang belakang digelek lori balak atau terkena kencing manis kronik. Pas hanya bertanding 60 kerusi Parlimen. Kalau menang semua pun Pas tidak boleh membentuk kerajaan dan menunaikan janji manifesto Pas. Manifesto Pas adalah gula-gula untuk budak-budak sahaja. Kalau ada orang dewasa yang terpengaruh bermakna ia juga bertaraf budak-budak. Apabila kening sudah uban putih, bulu hidung juga sudah beruban kita hairan jika ada lagi yang mahu menjadi budak-budak ..sukakan gula-gula.Yang pastinya Pas terus berbohong dan sampai kiamat mungkin berbohong lagi.©all rights reserved, UMNO Kota Bharu.


MKJ RESPON: Jangan lupa....orang tua bila dah tua telajak nyo kelik jadi perangai budak-budak. Mimpi anda tajamnya macam seligi batang nibong.

February 19, 2008 6:33 AM
8. Anonymous said...
Bila sedar dari mimpi buka paip nak basuh mucung pun tak leh...air tak dak....wei


MKJ RESPON: Parak! Tuggulah bila dah terbentuk negara kebajikan...nyar tumik ke bumi jah akan terpancutlah air yang anda perlukan. Itu yang saya mimpilah....realitinya tak tau la pulok!

February 19, 2008 7:13 AM
9. Anonymous said...
wak hamad said... Ini contoh perang saraf juak umno tahap gaban @ orang utan, giler nak jadi kerajaan. Biarkan wak hamad dengan luncai-luncainya. Biar wak hamad terus bermimpi


MKJ RESPON: Kalau mimpi jadi realiti....guana gamok? Saya agak terhibur dengan cerita mimpi Wak Hamad, ada bakat jadi cerpenis gu kita ni.

February 19, 2008 7:38 AM
10. Orghe Bachok said...
Selasa 19 Februari 2008 11 Safar 1429 HijrahBekas Adun BN diBachok sertai PASMD HakimiMon Feb 18, 08 6:32:59 pm MYTBACHOK, 18 Feb ((Hrkh) – Ketika Umno menghala serangan ke arahPAS di Kelantan, tiba-tiba dikejutkan apabila bekas wakil rakyat Umno di sini mengisytiharkan menyertai PAS malam tadi.Mohamad Hassan, 63 pernah menjadi wakil rakyat mewakili Barisan Nasional (BN) di Dun Jelawat, Bachok selama dua penggal pada 1978 dan 1984. Beliau juga pernah menewaskan Dato’ Omar Mohamed......................Hahahaha...... mula2 nak rasa suko bila baca berita Harakah tu. Puok PAS Bachok ni khaba ko dok ghapo dio buat ni. Kawe tak payah cerita panjang2, pade dgn maklumat yg Wak Hamad tulis tu pun patutnyo demo keno pehe bakpo kawe beraso nak sukoo bila baca berita tu.Ghapo dio la puok2 ni nak harap dgn Tok Aji Mat tu, bangkali boleh la kalu nak tumpang tido free kat calet dia di Pulau Redang
. MKJ RESPON: Baca komen anda saya teringat kisah ambo tolong Ustaz Leh (bekas calon Parti Negara lawan Asri Muda - Ustaz Leh bersara sebagai guru agama Penjara Pengkalan Chepa) dalam memulihkan puak-puak dadah di sebuah kawasan atas pinggir bukit kampung Muka Bukit tidak jauh dari UiTM Kampus Machang.

Bila taddok bekalan...tembakau habis...puak-puak begoni nyo boleh gomol janggut buah jagung di gulung buat tembakau....kertasnya dikoyak lembaran al-Quran yang kita bekalkan untuk dibaca sebagai sebahagian dari program pemulihan. Dalam kes yang anda pelikkan tu...nampak sangat bila nak sangat ko penyokong...nyo pukat ambik belaka. Masa ambo gi mmukat tarik di pantaiSri Tujuh...bukan setakat anak kekek dan dddukan jah yang masuk pukat, taoi kadang-kadang taik pun nyo masuk sekali.

February 19, 2008 11:18 AM
11. Anonymous said...
ahli Pas yang mendaftar sebagai ahli pada zaman Sabri Mohamad jadi Setiausaha Badan Perhubungan Pas Kelantan Sabri Mohamad jadi Setiausaha Badan Perhubungan Pas Kelantan tahun 88/89. Muda trang tang-tang lagi Wak Hamad ni rupa nya atau bekas UMNO baru masuk PAS?


MKJ RESPON: Kena Wak Hamad jawab sendiri. Kalau ikut firsat saya...Wak Hamad ini orang Pas tulen yang sayangkan perjuangan dan jamaah kerana itu dia banyak menegur, bukan membodek. Penegur walapun pahit ianya berubat, pembodek walaupun manis, banyak yang menjadi punca pembawa pelbagai penyakit.

February 19, 2008 6:57 PM
12. Anonymous said...
Dok rasa kita jah betul..orang lain tak tepakai keroto nyor belaka...Nantilah mengikut mimpi ambo hari jumaat 7 haribulan Mac adalah hari terakhir Pemimpin Pas Kelantan buleh mengajar dari kaki lima Jalan Dato Pati. Lepas tu gak kena rukah naik gi ngajar di dewan zul semula lah. RUKAH NAIK GI NGAJAR DI DEWAN ZUL APA NYA? LANI DUK TENGAH BUAT LIF, SEBULAN DUA LAGI SIAP LA LIF TU. TAK IKUT PKMBGN KOR DEMO NI?


MKJ RESPON: Dah buat persiapa awal-awal? Apa maknanya tu?

February 19, 2008 6:58 PM
13. RJ said...
Anonymous said... "RUKAH NAIK GI NGAJAR DI DEWAN ZUL APA NYA? LANI DUK TENGAH BUAT LIF, SEBULAN DUA LAGI SIAP LA LIF TU. TAK IKUT PKMBGN KOR DEMO NI?"- Itulah beza perjuangan pemimpin PAS zaman dulu. Dulu, perjuangan Islam jadi keutamaan. Bagi mereka, rakyat lebih penting. - Dulu pemimpin rukah naik tangga tak po. Loni mano buleh rukah tangga lagi. Tok style la. Oghe semua pakai lif, kita kena pakai lif la.- Dulu bangunan atau pejabat PAS ringkas-ringkas saja. Loni, tengok bangunan PAS Pengkalan Chepa. Dah tak de ke rumah-rumah org miskin di Pengkalan Chepa sampai duit yg ada digunakan untuk buat bangunan besar. Minta derma dgn penyokong, duit digunakan untuk menunjuk-nunjuk dgn membina bangunan Pejabat PAS yg besar-besar. -Dulu pemimpin PAS pakai kereta buruk jah. Tak malu pun. Tak segan pun dengan rakyat. Loni, semua nok pakai kereta besar-besar. Nak jaga imej konon.- Dulu orang PAS pakat tok sir jadi calon. Takut tak buleh bawa amanah yang berat. Loni, pemimpin PAS berebut-rebut nak jadi calon. MSO pun dok cerito pasal pemimpin PAS berebut jadi calon ni.- Dulu Nik Aziz tak kata orang UMNO ni Orang Utan. Loni dok sedap kata orang UMNO ni Orang Utan. Tp ado jugak org mcm MSO hok setuju dgn kata Nik Aziz tu.- Dulu slogan "Bersama Kepimpinan Ulamak". Loni, kalau Husam naik jadi MB, maka slogan ni tak relevan. Kalau org PAS boleh kata Husam ulamak jugak...alamak, alamatnya tak lama la tu.- Dulu nikah dengan S46. Masa nak nikah, punyalah baik. Pah tu bila cerai macam-macam isu keluar. Pahtu nikah pulak dengan PKR. Loni, nikah ni pun dah makin retak. PAS sedap nikah cerai, nikah cerai, hok nyayo anok-anok. Dulu penyokong S46 teranainya, loni nampok mcm penyokong PKR pulak.- Dulu kutuk Datuk Ibrahim Ali, kata macam-macam. Katak la. Apa la. Loni, Ibrahim Ali akan jadi calon PAS.- Dulu snuker tak boleh. Macam-macam alasan diberi. Loni, boleh pulak. Alasan dulu seolah-olah tak valid lagi.- Dulu kutuk UMNO panggil penyayi. Melalaikan masyarakat dan sebagainya. Loni, dengan Mawi-mawi dia angkut. Padahal sebelum tu duk kutuk AF bagai nak rak.- Dulu kata jangan undi UMNO sebab UMNO bersekongkol dengan bukan Islam, MCA dgn MIC. Loni, PAS geng dengan DAP hok bukan Islam tak po pulak. Nanti ada la penyokong PAS kata, mana ada ikatan PAS dengan DAP sekarang. Bagi ambo, itu ilusi. Sajo tok sir wi ore Melayu marah. DAP pun sama jugak, saja tok sir wi ore Cina marah.- Dulu sibuk dengan dokumen negara Islam dan macam-macam la tentang negara Islam. Loni, senyap kotte!!! Apa jadi dgn dokumen negara Islam pun tak tau.Banyak do'oh la kalu ambo nok tulis gak. Pah nak suruh orang sokong PAS macam mana. Pendirian, tingkah laku, perbuatan, dasar dan sebagainya diubah sesuka hati. Nampak sangat mempermainkan nama Islam untuk kepentingan sendiri.Nyanyo ko ore Kelate. Kena tipu hidup-hidup. Tapi bagi penyokong-penyokong fanatik PAS, semua hok pemimpin dia kata adalah betul... Orang lain semua salah. Itu sebab mengata, mengutuk, mencaci orang lain dalam PAS adalah biasa. Semuanya disambut dengan takbir!!!! Cubalah pergi ceramah pemimpin PAS macam Mat Sabu. Jadi adakah ini semua selari dengan ajaran Islam. MasyaAllah..


MJK RESPON: Asyik mengutuk akhirnya sendiri yang terkutuk? February 19, 2008 9:42 PM
14. wak hamad said...
Ada Berapa ratus juta lif di bangunan pas jalan dato Pati tu? Katalah 10 buah lif , sebuah muat 10 orang- besar serupa lif spital makna nya 100 orang sekali naik. Hak gi dengar kuliah katalah dua ribu maknanya 20 kali naik lif tu.. ok lah tu.. tak ggitu keneh?ilir kan tu prti pah. MENULIS pasal bangunan pas tu teringat ka gemulah jaafar rawas hak banyak tolong selesai masalah bangunan dengan mpkb zaman dulu2. Mudah-mudahan Allah swt letak beliau di alam barzah dengan aman sejahtera. Abe Li kena tulis pasal Gemulah Jaafar...susah lelah dia sementara saing sobat dia masih hidup lagi walaupun dah tak ramai. WAK HAMAD


MKJ RESPON: Terima kash atas maklumat yang diberikan. Saya akan cuba untuk mewancara anak-anaknya untuk disiarkan dalam Fajar Islam terbitan syarikat saya atau pun kalau Wak Hamad ada maklumat lengkap tolong tulis dan emailkan ke meli_industry@yahoo.co.uk. Setiap karya yang tersiar akan dibayar walaupun tidak semahal mana.

Berikut pula komen-komen yang dihantar melalui posting Catatan Ringkas iaitu;

29 comments:
1. Anonymous said...
Apa kau kau merepek ni meli, duk ulang-ulang benda tula, tak dak isu lain ker. Jangan jual ubat BN dah lah. Ore tak was-was guano ko demo mugo web log demo siap masuk sawang BN Guanodemo lagi. Pas tu tak nak timbul fitnah dan kata-kata org. macam mana, mugo demo sendiri berusaha ke arah itu. Pada pemerhatian kawelah, pas masih kekal lagi menjadi kerajaan di kelante, ni atas sokongan pengundi anak2 kelante di perantauan yang lebih terbuka dan terdedah dengan lebih banyak isu nasional berbanding demo sendiri. Memang pun kita tahu dan tak dok ore kato pas maksum, tak dok ore kato syurga, neraka dibawah pas, tak dok ore kato mengundi umno jatuh kapir, tak dok ore kato hilang tuk guru, hilang pas, cuma tu adalah pandangan dan pemikiran kekampungan demo sendiri. Kalu buleh demo banyokkanlah membaca, menyelongkar maklumat dan internet, dengar habis ceramah secara langsung untuk tahu apa tersirat dan tersurat supaya kita betul2 tahu dan faham sesuatu isu. Ambo rasa pun kalu BN pusat dan negeri lain pun banyok tok betul, tok ke BN kelate so jah hok betul, pah tu nak membetulkan pah hok tok betul. Demo pun sama nok membetulkan pemimpin pas hok tok betul. Meli weh demo ni masuk bab politik dan pernah kerja dengan orang politik, tak heran jika demo banyok tahu kelemahan dan keburukan politik ore2 pas, sebab ore lain pun lagi tahu kelemahan dan keburukan politik BN. Cuma palo jah lain -lain


MKJ KOMEN: Blog ni blog kawe. Tanah kawe. Ikut kawe la nak galo lagu mano pun. Nak waswas ke nak tuding ke kawe takdok dok heran begapo. Kawe bukannya ada kepentingan politik. Hak patut katak kawe akan katak...hak mana olo tekok kawe kerat hak mano patut kerat.

Kawe masuk sesawang Guanodemo demo gege....hak kawe masuk sesang harakahdaliy....Pas. KeADILan demo tak kata apa. Demo kena ingat....kawe ni bukan orang parti politik, kawe boleh buat apa sahaja yang tak labakan mana-mana parti politik.

February 17, 2008 7:38 PM
2. Anonymous said...
Assalamualaikum,Kawan2. Itu pandangan Abe Li kito, yang mano ambo raso ado jugok hok moleknyo. Tokkae la kito nok suruh ore kato hok kito kkene jah. Tok gitu. Walaubagaimana pun, anggaplah itu sebagai satu motivasi kepada pimpinan dan pejuang2 PAS untuk muhasabah diri/parti untuk menuju ke arah yang lebih cemerlang. Insya Allah.


MKJ KOMEN: Waalaikumusallam! Berapa kerat orang dalam Pas hak serupa demo. Bebas dari jmudisme dan taksubisme yang melampau? Kalau ramai orang macam demo Pas payah kalah sikit.

February 17, 2008 8:58 PM
3. Ambo said...
Bagi saya selaku penerbit dan Ketua Pengarang, apa yang diharapkan ialah jika menarik, anda sebagai pembaca beritahulah rakan-rakan, jika kurang menarik beritahu kami. Kerja kami ialah membentulkan segala kesalahan, menguuumkan mana-mana yang kurang ummmm.kata ambo...kalau fajar islam meli mintak pandangan org sbg penerbit.... pah kalu blog ni dok belawok, bawak fitnah, bui org ruang nak buat fitnah tu lagu mano pulak xsir ko mintah pandangan org???mungkin ado juga hak molek dlm blog meli ni tp banyak hok x molek, ini pendapat dan pandangan ambo
.

MKJ RRESPON: Akhbar dan majalah yang diterbitkan membabitkan pitih pembaca. Tugas penerbit kena buwi kepuasan kepada pembaca...biar berbaloi dengan tubik pitih beli majalah atau akhbar. Blog ni lain cerita....baca free...kawe bayar lne streamyx....patutnya pembaca kena ikut hak kawe tulis....bukan kawe kena ikut apa yang hak penyliau-kelih nak. Macam mana sebagai pengamal media kawe profesional. Lepas tubik belaka hak nyar kawe pun. Biar pembaca nilai. Kawe tau kalau demo nyar kawe pun kawe tak akan mampus kes demo.

Hak demo rasa fitnah tu belum tentu fitnah pada orang lain. Kalau doh demo rasa ada hak molek...ambillah hok molek, tahok buang mano hok uduh. Kawe pesan sokmo-somo lagu tu. Nak suruh hak mari dari kawe molek belako gat...kawe ni akan jadi mertabat lainlah pulok.

February 17, 2008 10:19 PM
4. Anonymous said...
Tok soh duk menujum la meli weeeee, nntkan org panngei meli nujum pak belalang bukan meli kapak jangak


MKJ RESPON: Nak panggil begapo pun ko kawe panggillah. Kawe tak kisah. Kawe buat blog ni sediri dan kawe boleh nak tulis begapo pun....kawe takdo pernah minta beramas-amas dekat sapo-sapo termasuk dari demo sebagai bayaran untuk apa hak kawe tulis. Ko ada orang gi mintok kat demo bagi pihak kawe

February 17, 2008 10:21 PM
5. Anonymous said...
Mursyidul Amnya yang juga Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, berkata Pas Kelantan bukan berdepan dengan sebuah parti politik di negeri itu pada pilihan raya ini sebaliknya 'orang utan yang tidak tahu undang-undang'. "Lawan UMNO ni bukan lawan parti politik tetapi kumpulan yang tidak reti agama dan undang-undang macam orang utan. Apa pendapat meli??? sbb sblm ni jrg dgr meli pukul Tok Guru
.

MKJ RESPON: Satu kenyataan penuh dengan keangkuhan dan kesombongan yang akan membawa kepada Pas akan kalah dengan lebih teruk pada pilihanraya kali ini. Ianya kesan daripada orang Pas terlalu taksub, terlalu mendewa, memberhala dan memperto'kongkan sesama manusia.

February 17, 2008 10:47 PM
6. Anonymous said...
"Lawan UMNO ni bukan lawan parti politik tetapi kumpulan yang tidak reti agama dan undang-undang macam orang utan. - Ikut demolah tok guru..mugo demo tok guru dah..nak kata ore utan ka ore gapa pun..demo lebih tahu hal agama ..hal dosa pala..agak-agak kalu tok guru kata lagu tu..gapa pulak hak anak buah dia pehe dan pah tu dok ngata pulak ke ore...-Mugo ore lain tak cerdik belaka puak pas jah cerdik..boleh pakai piah hijaa gak...berasa dia isle lebih pada ore lain.


MKJ RESPON: Inilah agaknya yang dikatakan ada puak yang ingatkan melakukan kerja ahli syurga tetapi rupanya membuat kerja ahli neraka. Berbilion manusia akan masuk dalam jumlah yang dihinakan sebagai orang utan itu. Itu dikira yang masih hidup....macam mana dengan yang telah mati dan akan lahir yang tidak sokong Pas. Kalu rasa Tuhan tak ambik kiro dan malaikat toksir tulis hak apa orang Pas kata, gomol gi lah.

February 17, 2008 11:14 PM
7. Anonymous said...
Sudah memasuki empat tahun saya tinggal dan bertugas di Kelantan. Satu perkara yang saya faham mengenai Pas ialah:memakai kopiah dan menjadi ahli atau penyokong Pas adalah tiket untuk maki hamun atau menjatuh hukum dosa pahala terhadap orang lain, walaupun diri sendiri sebenarnya tak berapa betul atau wayar hijau putus, seperti kata Meli
.

MKJ RESPON: Kalau ikut kata ustaz saya dulu (dia lepasan Maahad Muhammadi jah dan tak mengaji di Mesir), saya nampak orang Pas masuk dalam kumpulan yang menyangka mereka melakukan kerja yang baik tetapi hakkatnya adalah sebaliknya. Memaki hamun dan melabelkan manusia ciptaan Allah yang diistimewakan denan anugrah akal sama dengan haiwan adalah satu bentuk penghinaan terhadap ciptaan Allah.

February 18, 2008 1:10 AM
8. Anonymous said...
Aku nok tengok lagu mano rupa muko kolibatok-kolibatok nik aziz kalunyo sengoti lepas pru 12 kelate diperintah oleh puak-puak spt ore utan.xpibvvqv


MKJ RESPON: Saya raja akan ada yang terpaksa berulang alik ke Lorong Che Hussin untuk dapatkan nasihat pakar dan bekalan ubat.

February 18, 2008 3:52 AM
9. Anonymous said...
MELI DUK MERABAN APA NI. ORANG BACA KAPAK JANGAK BUKAN NAK BACA TULISAN MELI TAPI NAK BACA KOMEN2 PENYILAU DAN KOMEN2 MELI PADA KOMEN2 PENYILAU. BILA INI DAH TIADA TAK ADALAH TARIKAN BLOG INI.MSO PUN DUK MERABAN APA LAGI. TAKIYUDDIN DAH DIPUTUS KEKAL DI BUNUT PAYONG. CIKGU RAHIM DAH DIPUTUS TANDING PARLIMEN KOTA BHARU. MUHAMMAD HUSIN DAH DIPUTUS TANDING PARLIMEN PASIR PUTEH. APA LAGI YANG BERGOLAKNYA? MELI DAN MSO, NAK MENULIS TU BIAR BERSUMBER SIKIT! MACAM ANA TAK APA LA SEBAB ANA BERSUMBER DIRI ANA SENDIRI (ANA ORANG PENTING PARTI JANGAN TAK TAU).


MKJ KOMEN: Demo ko kawe pemilik blog ni? Dah beraso tak belago angin dengan demo toksoh do buka lah, habis cerito. Pilih blog lain la yang berlaga angin dengan demo.

February 18, 2008 4:15 AM
10. Anonymous said...
Di sini bukan saya hendak membela Abdul Hamid. Tetapi biarlah berlaku adil. Hormatilah Abdul Hamid. Abdul Hamid sendiri khabarnya tidak ada masalah kalau beliau sudah ditakdirkan tidak menjadi calon. Malahan dalam satu ucapan yang didengari oleh Nik Aziz, Abdul Hamid mengatakan yang beliau bersedia menyokong sesiapa saja dan sanggup setia kepada parti.Tetapi biarlah penafian ke atasnya beradab. Abdul Hamid ada penyokong dan ada orang yang setia kepadanya. Beliau mungkin boleh sabar tetapi bagaimana dengan penyokongnya terdiri Penghulu dan sebagainya. Di sinilah tidak bijaksana dan kurangnya keikhlasan orang-orang Pas. Kalau pun hendak makan kawan sendiri tetapi biarlah sisanya tidak tertinggal!Mungkin Abdul Hamid juga merasakan dirinya dipermainkan. Kerana pada mulanya Ustaz Wan Roslan dinamakan sebagai calon Tendong. Kemudian lewat petang semalam nama Ustaz Yaacob Marcoco pula naik. Siapa dia Yaacob Marcoco ni?Apakah dia seorang lawyer, majistret, doktor atau siapa? Kalau itulah kriteria yang digunapakai untuk mengganti Abdul Hamid maka jelas sikap Pas Kelantan hari ini saling tidak tumpah dengan feel perangai ibu mertua P Ramlee. BERSAMBUNG. [wm.kl 15/02/08]APA YANG MSO MEREPEK NI???CALON PAS DI DUN TENDONG DAH LAMA DIPUTUS PADA DR MUHAMMAD DAUD, LULUSAN PHD! DUN TEMANGAN PUN DR FADLI HASSAN, PUN LULUSAN PHD! MELI DAN MSO JANGAN MEMBANGANGKAN DIRI SENDIRI MENULIS BENDA YANG ENTA SEMUA TAK TAU!


MKJ RESPON: Letaklah calon mana pun saya peduli apa. Saya bukannya mengundi di Tendong atau Temangan pun. Dulu masa Encik Hamid ura-ura bertanding di Tendong, atas nama kawan kami petugas Urusetia Penerangan masa tu daftar sebagai pengundi Tendong. Bila Encik Hamid tidak dicalonkan pada pilihanraua umum ke-10, saya pindah nama ke Kota Lama, tempat tinggal sebenar saya.

Dalam kes pindah nama ni bukan Umno yang mulakan sebenarnya. Itulah yang Pas timbul cerita rekaan ada pengndi import, pengndi hantu dan sebagainya....kerana yang mulakannya adalah orang Pas.

Tindakan SPR yang memastikan pengundi akan mengundi pada alamat yang tercatat dalam alamat kad pengenalan memang sangat wajar untuk elak dari perlakuan tidak jujur dalam pendaftaran pemilih yang dilakukan oleh orang parti tetapi SPR yang kena getahnya. Bagi saya kemenangan melalu cara begini tidak berapa halal. Itulah antara punca kenapa saya banyak kritik Pas yang mendakwa parti Islam.

11. Anonymous said.....
BN Tidak Perlu Layan Karenah Nik Aziz - Annuar KOTA BAHARU, 18 Feb (Bernama)-- Barisan Nasional (BN) Kelantan tidak perlu melayan karenah dan tuduhan yang dibuat oleh Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menyamakan anggota BN dengan Orang Utan kerana kononnya menolak Islam.Sebaliknya, Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Annuar Musa berkata faktor usialah yang menyebabkan Menteri Besar Kelantan itu mengeluarkan bermacam-macam kenyataan tanpa memikirkan perasaan orang lain."Sebelum ini PAS juga menuduh Umno kafir dan sekarang dia kata pula Umno sama dengan Orang Utan," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Kempen Penjagaan Alam Sekitar dan Mengamalkan Kebersiahan, di Pasar Ketereh di sini, hari ini.Seramai 200 pemimpin Umno dan penduduk tempatan mengambil bahagian dalam program itu yang turut dijalankan di pasar Peringat dan Melor di sini dalam usaha mendidik orang ramai supaya mengamalkan kebersihan di kawasan pasar.Nik Abdul Aziz dalam satu kenyataan semalam berkata PAS Kelantan bukan berdepan dengan sebuah parti politik di negeri ini pada pilihan raya ini sebaliknya "Orang Utan yang tidak tahu undang-undang".Beliau berkata "Lawan Umno ni bukan lawan parti politik tetapi kumpulan yang tidak reti (tahu) agama dan undang-undang macam Orang Utan", katanya.Annuar berkata kenyataan Nik Abdul Aziz itu dipengaruhi oleh usianya yang sudah tua, tekanan kerja yang banyak dan sikap orang bawah yang bermacam-macam ragam menyebabkan beliau mungkin tertekan."Kita nampak dia bercakap macam tidak konsisten, mungkin disebabkan usia yang tua, mungkin juga kepenatan kerja dan mungkin disebabkan stres," katanya.Hmm, ada lagi barang begini? Bukan dah diminta tampal plaster kan?

MKJ RESPON: Saya setuju sangat. Kalau Umno nak menang....tumpukan pada gerakan membri penerangan tentang apa labanya jika Umno menang....jangan layan soal maki hamun dan carutan lawan. Ikhlaskan hati....Allah akan membri penilaian dan gaanjaran seadil-adilnya. Moral perlu dipelihara.

February 18, 2008 4:26 AM
12. Anonymous said...
KAN BAGUS KALAU SEMUA NEGERI, TERMASUK KELANTAN BUAT BEGINI, UMUM NAMA CALON AWAI-AWAI.Presiden umum calon Perlis, Dr Haron Din dicalonkan Parlimen Arau Bashir Ishak Mon Feb 18, 08 6:10:29 am MYT KANGAR, 18 Feb (Hrkh) - PAS Perlis mengambil langkah awal mengumumkan senarai calon yang bakal bertanding dalam pilihan raya umum (PRU) ke-12 yang akan berlangsung pada 8 Mac akan datang. Pengumuman tersebut dibuat oleh Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang malam tadi pada majlis ceramah sempena siri 'Jelajah Presiden ke Negeri Perlis'. Seramai 14 orang calon yang terdiri daripada dua orang calon parlimen dan 12 orang calon dewan undangan negeri (Dun) yang telah diamanahkan oleh PAS untuk menjadi calon pada PRU akan datang. Selepas menyampaikan ceramahnya, Abdul Hadi menerima senarai calon yang dinanti-nantikan oleh para hadirin termasuk para wartawan daripada pelbagai akhbar untuk diumumkan daripada Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin. Bagi kawasan Padang Besar calon-calonnya ialah Exco Dewan Pemuda PAS Pusat, Ustaz Zolkharnain Abidin (Parlimen Padang Besar); Bendahari PAS Perlis, Mohd Ali Puteh (Dun Chuping); AJK PAS Padang Besar, Wan Kharizal Wan Khazim (Dun Mata Ayer) dan Ketua Dewan Ulama PAS Perlis, Ustaz ABdul Rashid Abdul Rahman (Dun Santan). Di Kawasan Kangar, AJK PAS Pusat, Mohd Anuar Tahir akan bertanding di Dun Bintong; AJK PAS Kangar, Ustaz Osman Abdullah (Dun Sena); Bendahari Jabatan Pilihan raya PAS Perlis, Ahmad Tajuddin Salleh (Dun Kuala Perlis) dan Ketua Dewan Pemuda PAS Perlis, Ustaz Ya'akub Abu Seman (Dun Kayang). Sementara itu di Arau, Timbalan Muryidul Am PAS, Dato' Dr Haron Din sekali lagi akan bertanding di Parlimen Arau. Di Dun pula, Timbalan Yang DiPertua PAS Arau, Abu Bakar Ali akan bertanding di Pauh, manakala AJK PAS Arau, Ustaz Che Nordin Che Ahmad bertanding di Tambun Tulang. Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Perlis, Ustaz Ahmad Adnan Fadzil akan bertanding di Dun Guar Sanji, Rus'sele Eizan di Dun Simpang Empat dan Ustaz Hashim pula akan bertanding mempertahankan kerusi Dun Sanglang. Empat orang ulama; Abdul Rashid, Osman, Ya'akub dan Che Nordin bersama Rus'sele adalah muka baru manakala Ahmad Tajudin pula pernah bertanding dalam pilihan raya umum tahun 1995. Dalam pada itu, Harakahdaily difahamkan masih ada satu kerusi yang diperuntukkan untuk PAS yang masih di peringkat akhir perundingan bersama KeADILan iaitu sama ada kerusi Dun Beseri atau Titi Tinggi. KeADILan pula diperuntukkan tiga kerusi sudah pasti akan bertanding di Parlimen Kangar dan Dun Indera Kayangan. Mengulas tentang barisan calon, Abdul Hadi menyifatkan mereka terdiri daripada mereka yang mampu dan berwibawa sama ada daripada segi ilmu dan moral. Menjawab pertanyaan wartawan, katanya setiap calon yang bakal bertanding telah diluluskan oleh Majlis Syura Ulama. "Mereka terdiri daripada campuran muka baru dan lama, gabung ulama,profesional dan aktivis masyarakat yang mampu membawa Perlis kepada negeri kepada sebuah negeri berkebajikan," katanya. Ditanya tentang peluang PAS Perlis, beliau melihat PAS-Barisan Alternatif mampu untuk menawan Perlis jika amalan demokrasi di negara ini diamalkan dengan baik. "Sekiranya demokrasi diamalkan dengan betul tanpa penipuaan, pilihan raya yang adil, kita mampu menawan Perlis. Kita harap boleh menang dan memerintah atau sekurang-kurangnya menjadi pembangkang yang kuat,"jelasnya. Ribuan manusia menghadiri majlis ceramah dan pengumuman calon yang diadakan di tapak kompleks PAS Perlis di Kampung Pondok. Turut berceramah ialah Ustaz Hashim dan Dr Haron. - mks
.

MKJ RESPON: Calon boleh diumum awal kalau tak ada apa-apa masalah. Kalau lambat dan calonnya pula sering bertukar-tukar untuk sesuatu kawasan...itu tandanya banyak masalah yang sukar untuk dileraikan.

February 18, 2008 5:07 AM
13. Anonymous said...
DARI AGENDA DAILYBekas Ketua UMNO bahagian Pasir Mas, Kelantan, Datuk Ibrahim Ali mendapat nafas baru apabila PAS memberi laluan kepada beliau untuk bertanding di mana-mana kawasan di negeri ini pada pilihan raya umum 8 Mac depan atas tiket apa sahaja. Bukan setakat memberi laluan, Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa berkata parti itu akan membantu memastikan kemenangan Ibrahim. "PAS akan beri laluan di mana-mana kerusi atau tiket apa dia (Ibrahim) nak bertanding, kita bantu dan kita tak akan bertanding di situ," katanya pada sidang akhbar di kediaman rasmi Menteri Besar Kelantan di Kota Bharu, Isnin. BINGAI PUNYA HUSAM, KALAU IBRAHIM ALI NAK TANDING DI PENGKALAN CHEPA ATAU KUBANG KERIAN MACAM MANA??AWAT MALU SANGAT NAK CAKAP BAGI HUSAM TANDING DI PASIR MAS?? SEDANG TOK GURU DAH BERAPA KALI JUMPA JENTERA PASIR MAS MAKLUM PAS TAK TANDING DI PASIR MAS DAN AKAN SOKONG IBRAHIM ALI DI SITU??


MKJ KOMEN: Saya yakin Pas tahu ia tak akan menang di Pasir Mas. Maka diberilah pada Datuk Ibrahim Ali. Kalau kalah juga....Pas boleh kata....kalau calon Pas sendiri yang tanding akan menang....macam mereka kata kalau calon Pas yang tanding di Kota Bharu wajib menang, boktan yang bertanding di Kota Bharu adalah calon KeADILan, maka kalahlah. Dalam PRU-12 sama-samalah kita tengoh lagu mana keputusannya....8 Mac bukannya lama pun lagi.

February 18, 2008 5:17 AM
14. Anonymous said...
Maaf abang Meli saya ingin mencoretkan sikit di laman blog ini. Bukan saya nak tunjuk pandai atau nak tunjuk lagak cuma untuk melahirkan pula pandangan saya yang berbeza sikit dari Pandangan abg Meli. Kalau nak ikutkan usia atau siapa makan garam dulu, memang tak layak bagi saya untuk menafikan pandangan seorang tokoh media yang menulis sejak saya berusia dua tahun. Tetapi rasanya tak salah untuk saya berbeza pendapat dengan abg Meli.Saya mula mengenali abg Meli melalui blog MSO Melayu. Sempat dua tiga kali saya melayari laman asal kapak jangak sebelum ianya digodam atau dalam bahasa bebudak sebaya saya disebut Hacked.Buat pengetahuan abg Meli, saya kalau dari satu segi memang tak layak untuk menentang pendapat abg. Saya bukanlah rakyat Kelate. Tidak pernah tinggal di Kelate. Tapi biasa pergi ke Kelate. Saya juga bukan ahli PAS tapi boleh kata sebagai orang PAS. Saya penyokong kuat PAS tapi bukan fanatik PAS. Saya paling kagum dan hormati Tok Guru Nik Aziz. Terus terang saya kata orang kutuk PAS saya boleh terima tapi kalau hina Nik Aziz saya tak boleh terima. Tapi tidaklah sampai tahap saya mendewakan Tok Guru Nik Aziz. Setakat yang saya tahu tidak ada cacat celanya dengan Tok Guru. Kalau ada kelemahan pun hanya bersifat sebagai seorang manusia.Apa yang saya ingin sampaikan di sini ialah mengenai harapan abg Meli agar PAS akan kalah di Kelantan dalam PRU 12 ini. Saya buntu. Abg Meli kata abg bukan orang UMNO/BN tapi abg mahu PAS tewas di Kelantan. Saya fikir apakah penyebab kepada iltizam yang begitu kuat bagi abg Meli untuk melihat kejatuhan PAS di Kelantan.Apakah kerana abg sudah "dibeli" oleh UMNO seperti yang ramai orang kata? Tapi secara peribadi saya tidak berkata demikian walaupun saya tidak mengenali abg Meli. Saya mahu lari dari pemahaman tipikal kebanyakkan orang apabila seseorang mempunyai pendapat yang bercanggah.Apakah juga kerana abg Meli ada dendam peribadi dengan seorang dua orang besar PAS? Atau abg Meli sudah bosan melihat Kelantan tidak "maju" macam Terengganu yang mendapat limpahan kemewahan selepas BN merampas kembali.Atau kerana abg Meli menyampah dengan perangai seorang dua orang besar PAS Kelantan? Atau kerana soal perniagaan seperti penyewaan permit akhbar Wasilah tidak berjalan seperti yang dijanji?Saya tidak tahu cuma abg Meli sahaja yang arif.Sekiranya harapan abg Meli itu datang dari rasa geram dengan seorang dua orang besar PAS Kelantan yang sudah sama macam orang UMNO apakah rasionalnya berdoa agar PAS kalah?Apabila berharap PAS kalah di Kelantan bermakna yang naik adalah BN atau lebih tepat lagi ialah UMNO. Masalahnya kalau UMNO memerintah Kelantan adakah perangai pemimpinnya lebih baik dari seorang dua orang besar PAS tadi? Takkan abg Meli tak kenal Annuar Musa? Mustapha Mohamed pun sama, bukan bersih sangat orangnya. Sekadar menyebut satu dua nama.Teruk sangatkah PAS Kelantan? Pada pengamatan saya BAndar Kota Baru dah jauh maju berbanding zaman Mohamed Yaakob dulu. Kalau isu pembangunan yang menjadi alasannya. Saya tak heran kalau Bandar Kota Baru sekarang jadi begitu kalau UMNO memerintah. Tapi saya kagum kerana Bandar Kota Baru begitu happening zaman PAS yang begitu terbatas kewangan dan kuasanya. Betapa hebatnya orang yang menguruskan negeri dengan segala kedaifan namun tidak bangkrap negeri itu. Bayangkanlah kalau orang yang sama memerintah Malaysia dengan Dana dan Kuasa yang banyak. Alangkah makmurnya.Apakah benar Kerajaan PAS Kelantan tak pandai memerintah atau mengurus negeri? Dalam pengetahuan saya banyak idea yang lahir di Kelantan kini menjadi ikutan negeri2 yang mendakwa Kelantan mundur. Takkan abg Meli tak tahu. Sistem pajak gadai Islam, cuti hari sabtu, insurans kaafalah, Projek pokok depu, cuti bersalin 3 bulan. Sekadar menyebut dua tiga contoh.Walaupun belum begitu berjaya tapi usaha-usaha untuk membasmi punca maksiat sekurang-kurangnya sedang dicuba untuk dilaksana. Seperti peraturan menutup aurat, pemisahan antara lelaki dan perempuan di pasaraya dan pawagam, cuba melaksanakan hukum Al-Quran walaupun belum berjaya kerana faktor kuasa yang terhad. Menutup premis2 arak dan judi. Jangan dibangkit soal premis2 haram kerana ianya diluar kawalan kerajaan negeri. Agensi Polis dibawah kuasa pusat.Memang sukar untuk membasmi gejala sosial seperti dadah dan arak serta seks kerana Kelantan bersempadan dengan Siam. Dan kawalan keluar masuk sempadan agak longgar dan senang dicerobohi kerana sungai Golok yang sempit. Takkan abg Meli tak tahu. tetapi sekurang-kurangnya ada ikhtiar kearah untuk membasmi.Abg Meli takkan kerana marahkan seorang dua pembesar PAS maka negeri sanggup digadaikan.Abg Meli sedar atau tidak, Malaysia ini diibaratkan sebuah Syarikat oleh UMNO. CEOnya perdana menteri. Sebab itu boleh lantik Menantu sebagai Director. Semua projek sub kat anak menantu. Berapa billion projek dapat kepada SCOMI sebab daddy kasi? Menantu yang masih hingusan boleh beli saham berpuluh juta ringgit.Apakah abg Meli nak tengok Kelantan juga di jadikan anak Syarikat kepada Syarikat Dollah Badui and Sons Sdn Bhd? Saya tengok tak ada cacat celanyanya Tok Guru Nik Aziz. Sehinggakan anaknya pun tak dibenarkan bertanding selagi dia ada. Malah Nik Abduh pernah kata ayahnya suruh letak jawatan dalam parti padahal orang lantik sebab nampak dia ada bakat.Abg Meli percaya ke dengan Annuar Musa? Apakah besar dosa Husam Musa berbanding Annuar Musa kepada rakyat Kelantan? Abg Meli rasa kalau UMNO perintah Kelantan, hutan-hutan balak tu selamat ke? Abg Meli kalau isu balak dikatakan kepada PAS saya rasa kita kena faham. Balak itu hasil negeri yang utama. Ada minyak tapi kuasa ditangan pusat.Sebenarnya orang Kelantan bertuah. Seluruh Malaysia melihat Kelantan. Uniknya Kelantan kerana satu-satunya Negeri bukan dibawah BN. Orang2 UMNO luar Kelantan yang mengutuk Kelantan inilah yang membanjiri Bandar Kota Baru setiap kali cuti Sekolah. Walaupun mulut menutuk PAS tapi hati mereka berkata sebaliknya. Kelantanlah satu-satunya negeri yang masih ekonomi untuk berbelanja. Lihat Terengganu selepas jatuh semula ke tangan UMNO menjadi negeri kedua tertinggi sara hidup di Malaysia. Walaupun zahir mata melihat curahan kemewahan tetapi sekadar fizikal hakikinya yang miskin bertambah miskin.Apakah jahat sangat PAS lebih jahat dari UMNO sehingga begitu tinggi sekali harapan abg Meli untuk melihat PAS tewas di Kelantan. Lupakah abg Meli apa UMNO buat kepada PAS di Terengganu apabila Terengganu jatuh ke tangan PAS. Habis duit royalti disapu dijadikan harta mak bapak sendiri. Dibiarkan PAS terkontang-kanting memerintah tanpa pendapatan. Dahlah nak kena bayar balik hutang yang dibuat mereka dulu. Bercakap soal hutang kerajaan Negeri. Nampaknya hanya Kelantan mempunyai rekod yang baik membayar hutang. Kalau nak kira UMNO tidak menghormati prinsip Persekutuan Malaysia secara logiknya Kelantan tak payah bayar pun hutang tersebut..bukan mereka yang buat hutang. Tapi kerana faham dengan konsep persekutuan Malaysia dan gheti hukum hakam agama maka bersusah payah Kerajaan Kelantan membayar hutang tersebut.Apakah PAS lebih teruk dari UMNO sehinggakan abg Meli tak sanggup lagi duduk bawah pemerintahan PAS? Memang saya percaya sekiranya Kelantan jatuh ke tangan BN, Kelantan akan berubah sekelip mata. Sebagaimana Terengganu sekarang.. Kelantan akan ditabur dengan berbagai-bagai kemewahan material. Kalau Terengganu ada Masjid Kristal di Pulau tanpa penghuni silap2 Kelantan ada Masjid Berlian dalam hutan Banat. Tapi apa makna limpahan material tersebut.Abg Meli, orang kelantan ni cerdik2. Mereka bukan sahaja menguasai Malaysia malah diluar negara pun bertaburan orang Kelantan. APakah ini disebabkan kerana tiada pekerjaan di Kelantan? Pada saya tidak salah berkerja diluar malah menguntungkan lagi kerana mereka membawa balik hasil ke Kelantan juga akhirnya sebagaimana rakyat indon membawa pulang berbilion2 duit dari Malaysia setahun. Kalau ikut sejarah nabi pun nabi tidak sekadar berniaga di Makkah malah hingga ke Syam.Jadi apa sebenarnya masalah abg Meli dengan PAS. Apakah abg Meli tidak terfikir bahawa hasrat abg Meli itu umpama cuba lari dari mulut kucing jatuh ke mulut Buaya.Pada pandangan saya kalau ada yang abg Meli tidak berkenan satu dua dengan PAS lebih elok kalau diperbetulkan seorang dua itu dari terus membuang kesemuanya. Kerana kita dah kenal yang nak ganti itupun lebih teruk lagi.SekianFADZLI


MKJ RESPON: Saya hormati pandangan anda dan Pas amat perlukan orang muda macam anda yang tidak menganggap orang yang lebih dulu makan garam lebih matang. Saya nak suruh Pas kalah pun demi kebaikan Pas juga.

Macamlah juga bila kita nak makan daging lembu cuma untuk beberapa suap tetapi seekor lembu kena disembelih dan dilapah. Bukannya dihiris setakat paha atau ngosnya saja. Apakah sembelih lembu itu dianggap kejam?

February 18, 2008 6:28 AM
15. Anonymous said...
ambo nak tolong jawab bagi pihak meli:pokok masalah dengan cadangan fadzli di atas (perbetulkan seorang dua yang tidak berkenan itu dan bukan buang kesemuanya) ialah yang seorang dua itu dah tak dapat diperbetul lagi. kalau nak perbetul yang seorang dua itu perlu dibuang kesemuanya. nak buang yang seorang dua itu tak upaya melainkan dibuang kesemuanya. kerana hanya sebab yang boleh buang kesemuanya sahaja yang yang boleh buang seorang dua itu. awak faham atau tidak pokok masalah ini? yang seorang dua itu terlalu berkuasa dalam parti hingga sampai ke peringkat jadi "untouchables". kita dah cuba segala upaya kita perbetul yang seorang dua itu dari dalam tapi masih tak upaya. jadi apa lagi pilihan yang ada? tolong beritahu kami, apa pilihan yang ada?kalau ada pilihan lain pun (kami tak rasa ada), dah terlambat. kerana nasi dah pun jadi mengkoleh..walaupun banyak yang lain yang meli kata tak betul, tapi yang meli kata pas akan tersungkur di kelantan kali ni adalah betul, percayalah kata ambo..


MKJ RESPON: Terima kasih kerana tolong jawab. Tapi kalau betulllah Pas kalah....jangan anggap saya wali atau keramat pula....jangan mendewa, memberhala dan memperto'kongkan saya pula nanti. Anggaplah ianya sebagai kebetulan dengan apa yang telah disurat dan ditakdirkan-Nya.

February 18, 2008 8:29 AM
16. Anonymous said...
"PAS akan beri laluan di mana-mana kerusi atau tiket apa dia (Ibrahim) nak bertanding, kita bantu dan kita tak akan bertanding di situ," kata Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa pada sidang akhbar di kediaman rasmi Menteri Besar Kelantan di Kota Bharu, Isnin.IBRAHIM ALI, YOU TANDINGLAH ATAS TIKET DAP PUN, ATAS TIKET SOSIALIS PUN, ATAS TIKET APA PUN, DI CHEMPAKA PUN, DI MANA SAJA PUN, KITA TAK AKAN TANDING DAN KITA AKAN BANTUPENGGADAI MARUAH NO 1DESPERADO NO 1BAHALOL NO 1


MKJ RESPON: Jangan pertikai suara tokoh besar sokongan ratusan juta manusia. Kelak anda akan rosak binasa. Ini pesanan dan ingatan tulus ikhlas dari Meli yang sanggup disaman dan akan membayar saman sekadar jumlahnya RM1 bilion ke bawah.

February 18, 2008 8:37 AM
17. Anonymous said...
Menarik juga tulisan MSO dua tiga jam laluYang kurang menariknya, MSO tak berani sebut nama hantu tuSebut je la hantu tu Ustaz Mat Husin, bekas ADUN Gaal 1990-1995 dan bekas YDP Pasir Puteh yang baru saja dikalahkan oleh Dr Nik Mazian dalam pemilihan laluMSO, hang jangan main-main dengan Ustaz Mat Husin ni, dia ni anak emas (sebab itu dia tak pergi opis di PKS dan makan gaji buta pun tak bagi kudis kat dia) Tok Guru Nik Aziz sendiri, hang tau tak???Hang nak pukoi Tok Guru Nik Aziz ka, MSO???Kes Cikgu Musa Salleh, bekas YDP Pasir Puteh, pun melibat Tok Guru Nik Aziz sendiri, hang tau tak???Sekali lagi, hang nak pukoi Tok Guru Nik Aziz ka, MSO???P/S: Yang pelik, Wan Hassan boleh dipilih jadi calon DUN Semerak walhal waktu dia jadi wakil calon kepada Wan Fauzi waktu PRK Semerak 1997 dulu pun peribadinya yang teruk disebut satu faktor yang menyebab Wan Fauzi kalah (cuba hangpa semua belek minit mesyuarat jawatankuasa pusat dan belek laporan post-mortem kalau tak caya). ni pulak nak jadi calon??? astaga wa naga...Bingkisan Rasa 4 Ada Hantu Tukang Cocok di Pasir Puteh(Kemelut Pasir Puteh)SEPANJANG pengamatan saya terhadap politik Kelantan, saya merumuskan Rantau Panjang adalah the real politic Umno manakala Pasir Puteh pula adalah the real politic Pas. Kedua kawasan ini memiliki sejarah politik dan wajah serta karektor sebenar politik babarian dan menggerunkan.Kebetulan saya pernah tinggal di Pasir Puteh dan menjadi pemerhati yang hampir dengan Pas kawasan ini. Saya melihat bagaimana adu domba, perbalahan atau 'balah kekah' sesama sendiri menjadi budaya lasak sejak sejak lebih 25 tahun lalu. Ia berlaku di hadapan mata saya sendiri. Dari zaman Wan Sulaiman Wan Ismail, cikgu Musa Salleh, Mahmood Hussein, Mohammad Hussein (adik beradik) (semua sudah arwah) hingga ke zaman ustaz profesional Muhammad Hussein, Othman Wahab, Alwi Jusoh dan hinggalah ke zaman terkini.Politik di sini keras dan adakalanya sangat rendah mutu dan akal budinya. Barang kali analogi Orang Utan yang digunakanpakai oleh Tok Guru Nik Aziz terhadap orang Umno itu juga boleh dipakai untuk politik Pas di kawasan-kawasan seperti Pasir Puteh ini.Kalau di Rantau Panjang Umno hendak memilih Ketua Bahagian sampai tembak menembak, tidak kurang juga dengan Pasir Puteh. Pernah berlaku seorang pemimpin Pas kawasan ini dipukul dengan kapak. (Bukan Kapak Jangak!)Pemimpin tertinggiJika diteliti kenapa belaku insiden demikian ialah kerana penglibatan pemimpin tertinggi Pas peringkat negeri. Ada cambpur tangan ataupun orang yang menjadi hantu mencocok dan memberi semangat sehingga berlaku haru biru begitu. Mereka berbuat begitu kerana hendak membina kroni tanpa mempedulikan implikasi buruk kepada parti.Di zaman cikgu Musa Salleh, terang-terang ada campur tangan dan (kebencian) oleh pemimpin tertinggi Pas Kelantan? Gara-gara itu kedudukan cikgu Musa sebagai Yang Dipertuan Kawasan dinafi sama sekali. Jasa dan pengorbanan cikgu Musa dikala Pas Kelantan dalam nazak tahun 1978 langsung tidak dikenang. Bahkan untuk melantik cikgu Musa menjadi ahli Majlis Daerah pun dinafikan secara hidup-hidup.Budaya dan amalan itu terus berlaku dan terbawa ke hari ini. Setiap kali menjelang pilihan raya umum kawasan ini bergolak dan akan berlaku perebutan menjadi calon. Tahun ini tidak terkecuali. Pasir Puteh juga ada masalah tersendiri. Mungkin bagi mereka yang baru menjejak kaki ke situ akan pening dan tidak sanggup berhadapan dengan politing yang semrawik itu. Khabarnya masalah perebutan calon di kawasan ini masih belum tuntas. Calon bertukar setiap lima jam sekali! Ini sungguh menghairankan. Kenapa berlaku demikian. Bukankah nama-nama calon diangkat oleh Pas Kawasan yang mendapat petunjuk dari cawangan. Kenapa harus menjadi rumit.Misalnya calon Parlimen Pasir Puteh, mulanya nama Bendahari Agong Pas, Dr Mohd Hatta Ramli disebut-sebut akan bertanding di sini. Dr Mohd Hatta katanya sudah pun turun ke Pasir Puteh untuk membuat persiapan. Beliau sudah pun mengira-ngira berapa wang yang harus di belanjakan. Rumus mengenainya akan bertanding di Pasir Puteh juga sudah tersebar ke seluruh dunia.Alih-alih kini nama Dr Mohd Hatta hilang dalam senarai diganti dengan nama lain. Siapakah angkara menyebabkan Pasir Puteh menjadi caca merba begitu? BerkorbanMalu... malu apa yang berlaku. Kalau pun Pas tidak malu kepada Umno kerana mereka 'Orang Utan', tetapi malulah kepada Dr Mohd Hatta Ramli. Beliau orang luar yang berpolitik secara profesional dan ikhlas. Beliau bukan menangih untuk ke Pasir Puteh tetapi dibawa. Orang macam mana lagi yang Pas inginkan untuk jadikan jurubicara rakyat kalau pejuang rakyat segigih Dr Mohd Hatta pun dipermainkan. Seharusnya orang yang membawanya bertanggungjawab dan berkorban kerusi dan berikan kepada beliau.Katanya masalah di Pasir Puteh bermula apabila salah seorang bekas pemimpin Pas kawasan itu tergila-gila untuk bertanding. Beliau tidak mendapat sokongan peringkat cawangan. Namun kerana beliau dikatakan ada hubungan dengan pemimpin tertinggi Pas Kelantan dan mempunyai kepakaran membuat heboh, maka namanya disenaraikan. Beliaul inilah polong yang meracau di Pasir Puteh.Penyenaraikan nama orang itu yang mendapat restu salah seorang pemimpin Pas Kelantan itu menimbulkan kemarahan dan bantahan. Kehadirannya yang pernah dikapakkan itu dianggap sebagai pengacau. Di sinilah bermulanya kemelut perebutan calon Pasir Puteh.Mulanya beliau berminat untuk bertanding di Gaal kerusi yang diduduki Exco Pertanian Dr Nik Mazian Mohamad. Apabila beliau memasuki Gaal inilah keadaan menjadi kelam kabut. Untuk tujuan itu ada pelan untuk menghantar Nik Mazian ke Selising. Tujuan bawa Nik Mazian (foto) ke Selising tidak lain dan tidak bukan untuk mengkarunggunikan Exco itu di situ.Berlakulah bantahan sehingga penghantaran memorandum ke Pejabat Agung Pas di Jalan Raja Laut. Kenapa harus berlaku sampai begitu sekali? Di era tahun 70an dan 80an dulu kalau pun ada bantahan setakat rumah Pesuruhjaya di Kota Bharu saja, tidak sampai ke Kuala Lumpur. Namun akhir-akhir ini bantahan dan bangkangan terbawa begitu jauh sekali. Apakah ini menandakan akan kehebatan Pas di era profesionalisme dan menggambarkan kelemahan era kepimpinan ulama di bawah Tok Guru Nik Aziz?Apakah akan berlaku kepada Pas di masa akan datang? Diharap mereka yang terlibat secara langsung menjadi hantu, menyocok dan mengaturkan agenda peribadi insaf dan sedar. Bahawa perbuatan anda itu tercela dan busuk. Lebih busuk daripada tahi kambing jamnapari yang kering! TERBARU : Katanya soal pembahagian kerusi di pasir Puteh telah selesai lewat petang tadi. Nik Mazian dikembalikan semula ke Gaal, manakala tempat Dr Mohd Hatta diganti oleh orang yang begitu ghairah untuk bertanding salah sebuah DUN dengan harapan dilantik menjadi Exco. Dr Mohd Hatta disebut pula akan dihantar ke Jeli untuk berhadapan dengan Mustapa Mohamad. Soalnya apakah penyelesaian itu membawa kemenangan kepada Pas? [wm.kl 9:45 pm 18/02/08]


MKJ RESPON: Sebagai penulis Haji MSO boleh buat spekulasi tetapi apa yang ditulis bukan kata pemutus. Kalau apa yang dispekulasikannya betul pun akan boleh jadi tidak betul bila kuasa merubah membuat perubahan dan pemilihan dan penetapan calon untuk bertanding pada satu-satu kawasan.

February 18, 2008 8:57 AM
18. Ambo said...
ambo nak tolong jawab bagi pihak meli:pokok masalah dengan cadangan fadzli di atas (perbetulkan seorang dua yang tidak berkenan itu dan bukan buang kesemuanya) ialah yang seorang dua itu dah tak dapat diperbetul lagi. kalau nak perbetul yang seorang dua itu perlu dibuang kesemuanya. nak buang yang seorang dua itu tak upaya melainkan dibuang kesemuanya. kerana hanya sebab yang boleh buang kesemuanya sahaja yang yang boleh buang seorang dua itu. awak faham atau tidak pokok masalah ini? yang seorang dua itu terlalu berkuasa dalam parti hingga sampai ke peringkat jadi "untouchables". kita dah cuba segala upaya kita perbetul yang seorang dua itu dari dalam tapi masih tak upaya. jadi apa lagi pilihan yang ada? tolong beritahu kami, apa pilihan yang ada?kalau ada pilihan lain pun (kami tak rasa ada), dah terlambat. kerana nasi dah pun jadi mengkoleh..walaupun banyak yang lain yang meli kata tak betul, tapi yang meli kata pas akan tersungkur di kelantan kali ni adalah betul, percayalah kata ambo..February 18, 2008 8:29 AMEN FADZLI BAGI PENDAPAT DAN TANYO MELI.... BAKPO DEMO DUK JAWABNYO.... NI BLOG MELI, KALU NAK JAWAB GAK BUAT LA BLOG SENDIRI...KO BLOG SENDIRI X LAKU... DEMO NI JENIS PUTUS WAYAR HIJAU...... BENGONGGGGGGGGGG
.

MKJ RESPON: Rakan kita nak tolong jawab...suka hati dialah....saya tak suruh dan tak larang pun. Yang demo naik angin bakpo?

February 18, 2008 5:38 PM
19. Anonymous said...
(Menjawab jawapan ambo nak tolong jawab bagi pihak meli:)Saudara tidak ada makhluk yang untouchable. Mungkin cara belum kena lagi. Anwar Ibrahim pun boleh tumbang tanpa mengorbankan UMNO. Tapi jangan lag guna cara pendekatan UMNO kerana mereka tu berpegang kepada prinsip matlamat menghalalkan cara.Pada saya anda sebenarnya telah dikuasai rasa marah sehingga menutup jalan yang rasional. Apakah anda fikir UMNO akan jadi lebih baik? Jangan kerana marahkan nyamuk kelambu dibakar.Kalau seorang dua yang buat ONAR saudara rasa marah, bagaimana pula kalau hampir semua buat ONAR? Cuba saudara teliti wakil2 rakyat UMNO seluruh Malaysia...elokkah perangai mereka. Elokkah perangai Annuar Musa tu? Lupakah Saudara penyelewengan Annuar terhadap rakyat termiskin. Apakah saudara fikir pemimpin UMNO benar-benar mahu membangunkan Kelantan kerana patriotik atau kerana kepentingan peribadi. Kenapa pemimpin UMNO tidak membantu PAS untuk mendaratkan minyak di Pantai Kelantan demi pembangunan Kelantan. Tahukah saudara berapa banyak tanah yang sudah disapu oleh pemimpin UMNO bagi projek laluan paip minyak dari kedah ke Kelantan.Saudara sekiranya UMNO perintah Kelantan, ONAR nya pasti akan lebih dahsyat lagi dan yang teruknya apabila kuasa ditangan mereka adalah sukar untuk merampasnya kembali. Masa tu menangis pun tak berguna lagi. Pilihlah antara Husam Musa dengan Annuar Musa. Husam Musa bukan untouchable. Jangan risau saudara tak akan di ISA kalau mahu jatuhkan HUSAM. Mungkin saudara belum dapat memberi bukti yang jelas kepada Tok Guru untuk bertindak. Mungkin hanya cakap-cakap sahaja. Walaupun saya suka Husam, tapi kalau benar dia menyeleweng saya juga tak rela dia terus berkuasa. Tapi untuk menggantikan PAS dengan UMNO tidak sama sekali. Kalau PAS orang kata buruk, buruk lagi UMNO. Jadi antara dua yang buruk...buang yang paling buruk.FADZLI


MKJ RESPON: Buruk pada mata kita....belum tentu buruk pada mata orang lain juga. Kita kena saling menghormati pendapat masing-masing. Dalam politik macam-macam boleh jadi. Siapa sangka orang macam Datuk Asri boleh masuk Umno...sapo sangka orang macam Abe Jak boleh masuk Pas dan siapa sangka Dato' Ibrahim Ali yang sangat busuk dan menjijikan pada mata orang Pas pada suatu ktika, kini jadi sesuci macam bayi yang baru lahir dalam pandangan orang Pas.

Saya tidak pernah bayangkan pada suatu ketika saya akan jadi tidak banyak setuju dengan apa yang berlaku dalam Pas akhir-akhir ini. Kalau saya tak diajak bekerja oleh Pas di Urusetia Penerangan....mungkin saya masih jumud dan taksub dengan Pas

Kalau anda bekerja dengan Pas pun....belum tentu anda akan begitu agungkan pimpinan Pas dan pendirian anda belum tentu kekal statik dalam membuat penilai molek-molek terhadap Pas.

February 18, 2008 6:07 PM
20. bolacyber said...
Dipetik dari http://kelantankini.com/blogRespon: Jangan Bakar Kelambu“Bagi saya berdoa agar PAS kalah berdosa besar!“Apologi kepada sdr RamliOleh MOHD SAYUTI OMARSEBELUM melelapkan mata saya sempat menyilau ke blog Kapak Jangak kepunyaan sahabat saya sdr Ramli Abdul Halim. Tertera satu posting terbaru olehnya - ‘Berani Tulis Berani Tanggung 3′ -. Saya paksa juga membacanya kerana ingin tahu apa mesej yang hendak disampaikan meskipun mata sudah mengantuk.Ada tiga subjek saya fahami yang hendak disampai atau diterangkan. Pertama, sikap orang PAS yang taksub dan ekstrem (menganggap mereka terbaik dan orang lain jahat), kedua, mengenai pilihan raya 8 Mac depan, dan akhirnya tentang harapannya agar PAS kalah dalam pilihan raya ke-12 ini. Dalam erti kata lain biarlah Kerajaan Pas Kelantan lenyap. Mesej ini menyeksakan saya.Ramli mungkin bertujuan baik dan mahu menyedarkan mana-mana oknum yang tidak sedar di dalam parti itu. Di sini saya tidak mahu mengupas mengenai apa yang ditonjolkan iaitu sikap orang PAS yang mengaku Islam dan mengkafirkan orang Umno. Bagi saya isu itu adalah lama dan tidak berbangkit serta perlu dibangkitkan lagi. PAS tidak lagi berpegang kepada pandangan begitu. Itu berlaku di era tahun 60an - 70an di zaman ulama dan ustaz oder lama.


MKJ RESPON: Tujuan yang baik lazimnya terselindung di sebalik ampu bodek yang bersalutkan jumudisme dan taksubisme melampau. Biarlah terselindung dan diselindungkan, yang pasti ianya tidak akan terslindung dari Pengetahuan Allah.

February 18, 2008 9:27 PM
21. Anonymous said...
Hidup Fadzli!!!!!!!!!!pewaris sejati Mat Sabu, semakin ramai orang macam Fadzli, makin cepat lah PAS Kelantan mam!!!!!pus!!!!!!.


MKJ REPON: Masyaallah!

February 19, 2008 4:41 AM
22. Anonymous said...
TERBARU : Katanya soal pembahagian kerusi di pasir Puteh telah selesai lewat petang tadi. Nik Mazian dikembalikan semula ke Gaal, manakala tempat Dr Mohd Hatta diganti oleh orang yang begitu ghairah untuk bertanding salah sebuah DUN dengan harapan dilantik menjadi Exco. Dr Mohd Hatta disebut pula akan dihantar ke Jeli untuk berhadapan dengan Mustapa Mohamad. Soalnya apakah penyelesaian itu membawa kemenangan kepada Pas? [wm.kl 9:45 pm 18/02/08] MSO, jangan jadi bodoh sombong. Antara biar Siti Zailah lawan Dato' Pa dengan bagi Dr Hatta lawan Dato' Pa sape yang lebih tinggi peluang kalahkan Dato' Pa? Nik Mazian kembali ke Gaal bermakna kita akan kekal menang di Gaal. Kalau Mat Husin tanding di Gaal dan Nik Mazian tanding di Selising dua-dua akan gagal. Hang jangan lupa, geng2 yang dilapor keluar PAS dulu adalah geng2 Mat Husin, hang tau dak?


MKJ RESPON: Bubuh sapo pun di Jeli....tak akan hilang geli Datuk Pa. Buktinya...tunggu 8 Mac.

February 19, 2008 4:43 AM
23. Anonymous said...
suara kedai kopi...mengundi pas berdosa..bakpa ambo tanya...dia kata"Ho la dok sokong kerajaan hak tak leh bui air..bangun pagi nak mandi wajib, nak sembahyang subuh tak leh tak dak air...pah kita pakat sokong wat gapa..." Tepuk dada tanya selera
.

MKJ RESPON: Nak lepas dosa....kerajaan Pas kena bekalkan debu suci untuk bertayamun. Nampaknya nak buat hadas kena telefon Air Kelantan dulu boleh carry on ke kena hold dulu. Masalahnya bila hold...nak suruh ada hajat semula tu gat tak tau bila pula la....tambah-tambah kalau tak mandi pula dan pasangan bau hampak....kenalah main dulu dua jam....kalu-kalu nak masuk gear....kalu dok gat kena tunggulah dua tiga bulan pulok. Telan dengan kotak-kotak kopi penggalak kejantanan pun tak ada kesan apa-apa kalau baso jenis mamba. Jawabnya lambak beradiklah anak-anak, lambat bercucu lah tokcik dan mokwe dia.

February 19, 2008 6:26 AM
24. Anonymous said...
Agaknya dah 18 tahun orang kelantan Tak Mandi sebab Tak ada air kat Kelantan..(kata orang kat atas ni haah! Termasuk dia lah tu)Nampaknya orang Kelantan hari-hari minum Coca Cola sejak 18 tahun lalu.


MJK RESPON: Saya rasa hak yang ditimbulkan air paip....paipnya ada airnya takdok. Air telaga, air sungai, air laut belana. Tapi tak 'kanlah bil air dibayar, nak mandi wajib kena terjun ke laut...nak kena menyelam dalam sungai atau nak kena berbunyi timba belaga di telaga lagi jamen lloni.

February 20, 2008 1:51 AM
25. Anonymous said...
Bukan sudah 18 tahun tak mandi..sudah 18 tahun dok supah seranah setiap kali takdak air sapa seminggu...dan hak dok tadah tubek air karat jah..Tadak air ni jangan dok bekok...segala benda kerjaan kena ada air...Kalu demo tidak dok kelate...tak sah keceklah..sebab tulah rumah ore kelate peting ka telaga..mugo tahu dah air paip tak dak sokmo...


MKJ RESPON: Kalau ppakat korek ambil air dalam tanah sendiri....lama-lama Air Kelantan kena tutuplah....sapa nak bayar bil? Bila tak ada perkhidmatan bayar bil, Air Kelantan nak kutip hasil dari mana? Nak kena kutip derma getek ko?

February 20, 2008 6:21 AM
26. Anonymous said...
laaa.. ingatkan orang Kelantan dah 18 tahun tak mandi, sebab orang kat atas tu cakap macam 18 tahun tak ada air.Tapi orang kat bawah sikit cakap seminggu tak dak air, lepas tu keluar air berkarat. maknanya seminggu tak mandi atau mandi air berkarat.nasib baik tak jadi orang melaka bertahun mandi sungai tahi babi. Kat Selangor pun selalu keluar air karat. Sebab itu kat rumah mesti pasang Water Filter kalau tidak dapat minum air oren aje tiap2 hari. Kat Selangor juga ada sungai tadahan tercemar dengan najis babi.Nasib baik dapat mandi air berkarat, kami mandi air tahi babi lagi.Agaknya Kat kelantan tu dalam tangki ada Keris dan Dacing berkarat kot
.

MKJ RESPON: Parak. February 20, 2008 6:40 PM
27. Anonymous said...
Ish....buke setakat keris dan dacing berkarat....tahi ore utan pun ada...


MKJ RESPON: Kah!Kah!Kah!

28. Anonymous said...
dengar kabar, prof abdullah sudin tarik diri jadi calon umno? betul ke? kalu betul tak dok lah ore manggok dalam blog ni selama ni.Wak Hamad UMNO tolong ulas sikit?


MKJ RESPON: Sebelum kertas pencalonan diserahkan.....maka nama calon boleh berada dalam keadaan boleh jadi atau boleh jadi tak jadi.

February 22, 2008 2:40 AM
29. Anonymous said...
weh fadzli, kawe maroh kor drebar bas kl-kb sebab kawe dan gu2 kawe dah tau walaupun dia tulis tersenggong bas tu nak gi ke kb tapi hok sebenar dia tak akan gi ke kb, tapi gi ke lain jauh jelat pada kb atau tak bereti di mana2 duk main musing kut tulor. dalam keadaan mudarat lagu tu gat naik la nak naik bas mana dulu pun, bas hak slow sikit kis punoh atau bas lompat2, asal jelas sampai kor kb dari tak sampai langsung.dah la, kawe tak dok maso nak layan demo
.

MKJ RESPON: Bercanggah pendapatlah dalam keadaan penuh kesabaran. Jangan bawa balah.

February 22, 2008 3:19 AM
30. Anonymous said...
Blogger PAS Perak....SUMBANGAN SANGAT DIPERLUKAN BIAYAI OPERASI BLOG INI!Untuk mantapkan operasi. Baiki fokus kandungan. Tingkat kreativiti. Liputan & perkakasan. Kami SANGAT PERLU sumbangan pengunjung semua! Anda boleh BANK IN sumbangan ikhlas itu ke akaun:BIMB: 140410203560083110Nama: TARMIZI MOHD JAMBlogger PAS Kelate...Syed Azidi Syed Abd Aziz Al-Bukhary ( Sheikh Kickdefella ) sebagai blogger & penulis internet. Penama adalah bekas Ketua Pemuda UMNO Cawangan Sri Hartamas dibayar RM 6000 sebulan menggunakan wang PMBK. Blogger ini sering memaparkan poster serta foto yang telah diedit untuk mengaibkan Pak Lah sekeluarga.>> Tengok la macam mana berbezanya antara blogger PAS ini... kpd TARMIZI MOHD JAM pegi la jumpa Husam, tak kan Husam tak leh tolong kut. Kickdefella pun Husam bayar banyak ribu sebulan sedangkan entah apa benda la sangat kerja dia... yg nampaknya hanyalah buat editing gambar Pak Lah, buat keje cam tu pun beribu-ribu gaji sebulan... kalau blog TARMIZI MOHD JAM yg kelihatan lebih bermaklumat tak kan Husam tak leh bayar... Nampaknya kebajikan blogger tak terjaga ni, perjuangan... perjuangan jugak.... dapur kalau tak berasap tak kan nak ranggoh bendera bule
!

MKJ RESPON: Tak boleh komen apa-apa. Sabarlah Ustaz Tarmizi....di hujung terowong tetap ada sinarnya. Beroda dan berusaha.....pasti Allah akan tolong.
February 22, 2008 3:25 AM
Post a Comment


February 20, 2008 6:21 AM
Post a Comment

Berikut adalah komen yang dihantar melalui posting BERANI TULIS BERANI TANGGUNG (4)yakni;

3 comments:
1. rajaman62 said...
Rupa-rupanya pengaruh amanat TG Haji Hadi masih melekat kuat dalam minda pengikut fanatik PAS walaupun ianya sudah lama berlalu. Tanggal 07 April 1987 di Banggul Peradong, Terengganu, satu lontaran keramat dari mulut Hadi bahawa penyokong UMNO adalah kafir.Masih segar dalam ingatan peristiwa berdarah di Memali 19 Nov 1985 dan julai 2000 peristiwa di Bukit Jenalik iaitu menentang kerajaan UMNO dengan menggunakan senjata adalah jihat, jika mati adalah mati syahid atau sebagai suhada.Takdir tuhan ada di mana-mana, ia datang tanpa direncana. Sesungguhnya ludahan air liur Hadi terpalik ke muka sendiri. PAS lebih DURJANA dari segala durjana sanggup ber I Love you dengan DAP (anak kpd PAP) semata-mata untuk mengekalkan negara kebucikannya.Betul kata bijak pandai (eg:meli) bahawa terlalu beretorik semua kerja tak jadi. Zaman pemerintahaan PAS di Terengganu merupakan zaman kemuncak kekebalan kerajaan langit (Ayah Pin) di Hulu Besut. PAS hanya membuta tuli dan buat tak reti. Ramai di kalangan pelajar di SMK Bukit Payong (tempat ambo cari pitih) yang ibubapa mereka penganut ajaran Ayah Pin jadi gila babi kerana konflik identiti. Alhamdulillah kini semua binaan-binaan ala Hindu hancur lebur dan yang tinggal hanya sebuah pusara Ust Ya (org kanan Ayh Pin-belindangnya agak pelik iaitu macam sebuah perahu).Di negeri serambi Mekah juga tak kurang hebatnya, binaan patong berhala mencakar langit (ada yg duduk, tidur dan berdiri)tanpa diberi garis panduan had-had yang boleh dibina oleh kerajaan negeri kerana semata-mata nak pancing undi puak-puak ni. Hati kecil tertanya-tanya sampai bila amanat ini terus diguna pakai atau sehinga jenerasi Hadi semua berada di liang lahad baru episodnya tamat
.

MKJ RESPON: Selagi kepentingan politik dijadikan agenda dan matlamat politik...barang lagu ni akan terus berlaku.

February 16, 2008 8:21 PM
2. sepupu meli said...
hidup abe li! ambo sokong blog abe li, ambo sokong tulisan abe li!baru ambo jjupo ore nulis politik yg jujur mace abe li..takbir! takbir! takbir!


MKJ RESPON: Jujur ke kawe ni wei?

February 16, 2008 9:00 PM
3. Anonymous said...
kasar sungguh konversasi ini. tapi mungkin hanya pada pandangan saya. sbb kadang2 ianya biasa pada masyarakat tertentu. atau kadang2 perbualan sedemikian biasa bagi sahabat karib.Bukan kasar atau tidak perbualan ini yang saya nak komen tetapi beberapa perkara antaranya PAS parti islam.Abg Meli mengatakan ISLAM mana ada Parti. Sama juga ISLAM mana ada Bank, Mana ada Universiti lebih-lebih lagi ISLAM mana ada HADHARI. Nabi tak pernah masuk Universiti Islam. Nabi tak pernah simpan duit atau menjadi manager bank Islam. Nabi pun tak pernah kata ISLAM ni ada jenis Hadhari. Ini kalau mengikut fahaman Abg Meli.Abg Meli kena faham, kenapa wujudnya Parti. Salah ke wujudnya Parti Islam? Kita kena faham zaman Nabi dan zaman kita. Kita sekarang bukan membawa ajaran baru. kita mentadbir agama yang sudah lengkap dibawa oleh nabi. kewujudan parti politik ini bersesuaian dengan corak pemerintahan dunia sekarang. Ada negara buat parti demokrat, republican, komunis, ada parti buroh, ada parti bangsa macam UMNO. Semuanya berdasarkan apa perjuangan masing-masing. Apakah Melayu mesti UMNO? Sudah pasti tidak. Saya pun Melayu tapi saya sama sekali bukan UMNO. UMNO membawa agenda Melayu tetapi Melayulah yang paling banyak ditindas UMNO.Sama juga, bukanlah bermakna kafir kalau tidak jadi ahli Parti Islam. Parti ini hanya bersifat untuk urusan pentadbiran bukan akidah. Cuma ianya boleh melibatkan akidah apabila iktiqad kita terhadap Parti mengalahkan iktiqad kepada Allah. Contohnya kita begitu yakin dengan pandangan hanya UMNO boleh memajukan Malaysia atau hanya ahli PAS masuk syurga.Cuma kita kena ingat, Islam melarang assobiyyah atau perkauman. Kalau dalam konteks ini UMNO perjuangkan kaum dan PAS perjuangkan ISLAM. Senario hari ini kita lihat benar UMNO tidak berminat untuk melaksanakan perintah Agama Islam. Malah UMNO mencipta ISLAM HADHARI bagi menghalalkan apa yang mereka tidak mahu buat tentang tuntutan ISLAM. UMNO tidak berminat untuk menghapuskan JUDI, Arak atau melaksanakan hukuman Al-Quran. Malah lebih teruk lagi UMNO juga tidak memperjuangkan Melayu. Lihat apa jadi dengan Bahasa Melayu. Lihat bagaimana nasib setinggan2 melayu. UMNO begitu prihatin dengan Kuil yang dirobohkan tetapi tidak ada seorang pun pemimpin UMNO mempertahankan Masjid atau surau yang dirobohkan. Itu belum masuk bab masjid dan surau yang dikunci atau tidak dibenarkan berkuliah.Memang betul nabi tak gazet pun Parti PAS sebagai parti ISLAM. bagaimana dengan ISLAM HADHARI siapa yang gazet?Saya setuju Islam itu bukan PAS dan PAS itu bukan ISLAM (agama). Pas adalah satu wadah politik. Politik pula adalah satu kaedah pentadbiran. Dalam konteks sekarang untuk memartabatkan ISLAM mesti ada wadah. Macamana nak laksana hukum Islam kalau tak ada wadah? Contohnya kejayaan menutup premis arak dan judi di Kelantan adalah melalui politik. Bolehkah Abg Meli buat begitu hanya dengan menulis dalam akhbar? Itulah peranan PAS sebagai wadah politik untuk melaksanakan ISLAM. PAS tu bukan agama. Sebagaimana Universiti ISLAM Antarabangsa juga bukan agama. Jangan Abg Meli cuba memutar belitkan antara PAS sebagai Wadah Politik dengan Agama.Kalau kita memilih Bank ISLAM kerana mahu mengelak dari RIBA begitu juga kita memilih PARTI ISLAM untuk mengelak dari Assobiyyah.Apakah Abg Meli nak kata ISLAM itu huduh sebab ada orang ISLAM yang JAHAT? Begitu juga apakah Abg Meli nak kata PAS itu huduh sebab ada seorang dua yang tak betul?Saya minta maaf sekiranya teguran saya ini agak kasar. Tapi saya rasa isu PAS itu ISLAM, ISLAM itu PAS tak patut di salah tafsir oleh seorang penulis yang besar seperti Abg Meli.Sekian.FADZLI


MKJ RESPON: Saya ni tak mengaji mana. Tetapi saya berpegang kepada apa yang ustaz saya pesan....kena selamatkan aqidah. Macam mana pun saya cukup faham dengan hujjah anda bahawa Pas bukan agama. Itu bagi anda yang mengaji tinggi.

Macam mana dengan orang kampung...mereka anggap Islam itu Pas dan Pas itu Islam kerana mereka didorong supaya memberi kefahaman begitu sehingga bila diuji dengan berkata bakpo gat dok pilih Pas...mereka akan jawab mereka nak syurga.

Maknanya dalam pemikiran mereka hanya jadi orang Pas sahaja baru layak masuk syurga. Soal Bank Islam, Universiti Islam, Pusat Islam kita kena melihat dari sudut lain kerana Bank Islam, Universiti Islam, Pusat Islam tak menggunakan nama yang ditampal dengan Islam peruduh ko sapo-sapo macam parti politik.

Saya walaupun tak mengaji tinggi tetapi kebetulan minat membaca....boleh fahamlah apa tujuan sebenar bila nama Pas ditampal dengan Islam, juga apabla Tk Guru Nik Aziz kata Tuhan pun mencarut, Tuhan pun samseng dan saggup bekerja dengan syaitan. Soalnya macam mana dengan orang kebanyakan. Kita tak boleh biarkan mereka terancam aqidah hanya kerana kita perlukan undi mereka.

Bagi saya...sekadar ilmu yang lebih nipis dari kulit bawang yang saya ada...kepercayaan bahawa Pas itu Islam dan Islam itu Pas boleh merosakkan aqidah dan pendapat ini hanya untuk saya sahaja....tidak boleh diterima-pakai oleh orang lain sebelum merujuk kepada mereka yang pakar kerana saya bukan ilmuan dan bukan pakar hukum.

Berikut pula komen-komen yang dihantar melalui posting BERANI TULIS BERANI TANGGUNG (3) iaitu;

6 comments:
1. Anonymous said...
SAH MELI GILA DAH WEI!


RKJ RESPON: Meli masuk ward gila mano? Meli ada bako gilo ko?

February 16, 2008 6:13 AM
2. Anonymous said...
Anonymous said... SAH MELI GILA DAH WEI!Bukan sah meli dah gila, memang dia kata tu ada benarnya, dan fikrah umnonya kian terserlah. Buat apa nak digegerkan lagi. Kata Mli memang patut pas kalah di Kelantan, kata ambo memang patut BN Kalah Satu malaysia. Koh Guanodemo


MKJ RESPON: Dari ward gila Meli pun berkata....ambo amat-amat mensetuju dengan demo.

February 16, 2008 8:21 AM
3. Anonymous said...
Ambo pengundi PAS jugak, tapi loni bila tengok wakil rakyat PAS hidup koho mewah bukan hasil kerja asa; dia ambo rasa PAS lari dan seleweng dari matlamat asal. EXCO tu ada gotu ada goni , naik flight tiap minggu guna duit parti dan Kerajaan Negeri jupa bini ko, saing ko lagu mana lah rasa rakyat marhain???


MKJ RESPON: Tentu akan dijawab....dah kawe exco, tak 'kan nak hidup macam tok peraih ikan dengan motorsikal. Pah kalu dia jawab lagu tu kita nak wat guano?

February 16, 2008 2:22 PM
4. Anonymous said...
Anonymous said... Ambo pengundi PAS jugak, tapi loni bila tengok wakil rakyat PAS hidup koho mewah bukan hasil kerja asa; dia ambo rasa PAS lari dan seleweng dari matlamat asal. EXCO tu ada gotu ada goni , naik flight tiap minggu guna duit parti dan Kerajaan Negeri jupa bini ko, saing ko lagu mana lah rasa rakyat marhain???February 16, 2008 2:22 PMKomen Kawe- Jangan berasa-rasa la gu nanti, nok ke alah kebaikan jadi fitnah pulak. Kalu demo tok puas hati baik berdepan dengan ore yg. demo kato tu. Jangan duk main kato belake.Takut pah jong ngato tu pun 2x5, 5x2 saja.Kawe nok tanyo, kalu demo rasa pas dah lari dan seleweng dari matlamat asal, bagaimana pulak parti umno dan pemimpinnya? so pilihanraya ni mana nak pilih? atau tak keluar mengundi?atau rosakkan kertas undi?Kawe anak kelantan di perantauan ni, duduk kat luar kita nampok keburukan BN, duduk kat kelantan, demo pulok nampok keburukan pas.Biasalah berpolitik. Tu belum lagi rapat atau jadi ore kuat kepada parti umno /pas, mesti lagi banyak keburukan hok kito tahu, contohnya macam sedara Ramli tahu keburukan PAS, contohnya macam hamid derani tahu keburukan UMNO.Bagi kawe tak salah kita ngundi pas atau umno, cumo yg jadi salahnya jangan undi kita tu menyebabkan diri kita ada tempah saham ke neraka?


MKJ RESPON: Kalu toksir masuk neraka undi Pas???????????. Kalau ssaloh masuk neraka jugok lagu mana gamok???????

February 16, 2008 5:48 PM
5. Anonymous said...
Takut pah jong ngato tu pun 2x5, 5x2 saja.Kawe nok tanyo, kalu demo rasa pas dah lari dan seleweng dari matlamat asal, bagaimana pulak parti umno dan pemimpinnya? so pilihanraya ni mana nak pilih? atau tak keluar mengundi?atau rosakkan kertas undi?Seleweng ko ghapo ko.... tak kiro parti ghapo pun, mugo selagi namo manusio belako hok yg duduk situ. Hok Bezonyo... banyak sikit, besar kecik jenis seleweng tu... tapi tetap seleweng jugok.PAS kata BN seleweng.... mugo tak leh ko dio. BN kata PAS seleweng, mugo tak keno dgn kehandok dio... lagu tu laaa weiii... selagi atas dunia ni gakkk


MKJ RESPON: Kalau pakai buah demo....hidup ni tak jadi masalah. Kita boleh seleweng mugo orang lain pun seleweng jugok. Kah!Kah!Kah!

February 16, 2008 6:06 PM
6. Anonymous said...
Janganla kita berfikiran sempit bahwa kalau jadi wakil rakyat PAS tak boleh bermewah. Islam tidak pernah melarang umatnya menjadi kaya.Cuma yang dilarang adalah berlebih-lebihan. Selagi kemewahan bukan datang dari sumber-sumber yang diharamkan kenapa tidak..silakan.Kita kadang2 terlalu cepat bersangka buruk dengan seseorang. Jangan cepat melatah. Takut nanti jadi fitnah. Betul ke kita kata orang tu naik kapal terbang atas urusan peribadi guna duit parti atau duit kerajaan. Kita dah siasat ke?Saya lihat begini. Sekiranya benar tuduhan salah guna kuasa atau penyelewengan pemimpin PAS saya yakin dalam sekejap masa sahaja BPR akan membuat pendakwaan. Kerana BPR dibawah kerajaan PUSAT. BN tak akan lepas isu ini. Tapi setakat hari ini, isu ini hanya diperingkat cakap2 sahaja.Dan sekiranya ada bukti maka saya juga bersetuju pemimpin itu dihukum kerana ianya merosakkan perjuangan. Kita tak boleh hukum Parti secara keseluruhan kerana hanya sebagian kecil sahaja yang rosak.Kalau pemimpin PAS gilakan kemewahan sudah pasti beberapa ADUN yang cuba dibeli tak akan menolak tawaran jutaan ringgit yang pernah mereka terima dari UMNO.Yang peliknya orang yang mengkritik pemimpin PAS hidup mewah tetapi boleh pula menerima kemewahan pemimpin UMNO yang mega mewah. Malah bukan mereka tidak tahu bahawa kemewahan pemimpin UMNO ini datang dengan cara yang sangat luar biasa.Sebelum kita membuat keputusan untuk menolak PAS sudah kah kita membuat persediaan menerima UMNO?Sudahkah anda bersedia untuk menghadapi kenaikan harga petrol dalam masa 2-3 bulan selepas pilihanraya. Apabila harga petrol meningkat, pasti harga barangan akan meningkat, banyak kilang akan tutup, ramai orang kehilangan pekerjaan dan akhirnya jenayah akan bertambah sebab orang tak ada kerja barang pula mahal dalamasa yang sama pemimpin UMNO semakin kaya raya.Sebab itu saya kata, orang yang harapkan PAS kalah ini adalah orang yang dikuasai sifat marah sehingga tidak boleh secara rasional berfikir apakah UMNO/BN itu lebih baik dari PAS. Lainlah kalau kita ada pilihan lain.Buat dulu perbandingan kerosakan yang dibuat oleh PAS dan UMNO. Kemudian baru buat pilihan.Ingat, sekali UMNO ambil alih Kelantan adalah sukar untuk dirampas kembali. Bukan kerana prestasi baik tetapi kerana penyalahgunaan jentera dan tektik ugutan.FADZLI


MKJ RESPON: Kalu Pas perintah Malaysia ada ke boleh jamin barang takakan naik? Sebuah negara tak serupa dengan sebuah negeri. Sebuah negeri hanya berurusan dengan pusat....sebuah negara kena berurusan dengan banyak negara yang berlainan ragamnya, Syarah mudah...nak laksana payah...lebih le'it dari taik beruk.
February 21, 2008 12:07 AM
Post a Comment

Berikut pula komen-moken yang dihantar melalui posting BERANI TULIS BERANI TANGGUNG (2) sebagaimana berikut;

5 comments:
1. Anonymous said...
BERITA TERGEMPAR!!! kalau nak tahu boleh tengok kat sini:http://bolacyber.com/malaysia/berita-gempar.htmlini pulak berita menarik:http://bolacyber.blogspot.com/2008/02/kl-plus-rampas-takhta-liga-kuala-muda.htmlGOMO KELATE! GOMO!


MKJ RESPON: Saya bukan orang sukan.

February 15, 2008 9:31 PM
2. Anonymous said...
BERITA BERTIUP SATU SENJATA SULIT AKAN DIGUNA UNTUK MENGHANCUR TUAN GURU DATUK NIK AZIZ DALAM PRU 12 KERANA TAK HIRAU AMARAN DIBERI. TUNGGU DAN LIHAT.


MKJ RESPON: Senjata sulit begapo pulok?

February 16, 2008 3:06 AM
3. Anonymous said...
BENGONG KA APA?SIASAHDAILYManifesto PAS sudah siapKUALA LUMPUR, 16 Feb: PAS buat pertama kalinya menunjukkan kepada media manifestonya untuk pilihan raya umum ke 12 semalam.Ia ditunjukkan oleh Timbalan Presiden, Nasharudin Mat Isa dan Naib Presiden, Mohamad Sabu kepada para wartawan dalam sidang akhbar di pejabat agung PAS Jalan Raja Laut.Bagaimanapun, kandungannya akan dimaklumkan sepenuhnya kepada orang ramai dan juga media dalam satu majlis khas yang akan ditetapkan kemudian.HARAKAHDAILYNegara Berkebajikan PAS mampu elak BN bankrapkan negara Ahmad Tajdid Fri Feb 15, 08 3:48:01 pm MYT Nampaknya komitmen PAS untuk mewujudkan sebuah negara berkebajikan menjadikan para pemimpin Umno tidak senang duduk. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Konsep negara berkebajikan itu timbul ekoran kelemahan pentadbiran kerajaan BN yang menyebabkan berlaku fenomena berikut: KOS SARA HIDUP MEMBEBANKAN RAKYAT! KESELAMATAN RAKYAT SEMAKIN TERANCAM! TANGGUNGJAWAB TERHADAP RAKYAT TERABAI! JURANG KAYA-MISKIN SEMAKIN MELEBAR! PENDIDIKAN DAN KESIHATAN DIJADIKAN PERNIAGAAN CARI UNTUNG! PENYELEWENGAN KUASA DAN RASUAH PARAH DAN MEMBARAH! KHAZANAH DAN KEKAYAAN NEGARA DIBOLOT KRONI! PRINSIP DEMOKRASI DICABULI DAN HAK-HAK ASASI RAKYAT DINAFIKAN! Dengan konsep negara berkebajikan, kerajaan yang bakal dibentuk oleh PAS akan berusaha: Membela Kebajikan rakyat serta kepentingan negara melalui pengurusan ekonomi yang bijak dan pembangunan seimbang, mesra-manusia dan mesra-alam. Melindungi Keselamatan seluruh lapisan rakyat khususnya kaum wanita dan kanak-kanak, dari ancaman jenayah. Mengembalikan amalan Demokrasi Tulen dan pilihan raya bebas, adil dan bersih. Memulihkan maruah dan integriti negara dengan membenteras rasuah dan penyalahgunaan kuasa. Mempertahankan keluhuran dan kedaulatan undang-undang dengan mengembalikan integriti institusi kehakiman. Menamatkan keangkuhan dan penguasaan kuasa mutlak Umno/BN. Sehubungan itu, bagi memenuhi tuntutan Negara Berkebajikan, kerajaan yang bakal dibentuk oleh PAS dan parti-parti sahabat akan bertindak: Menurunkan harga bahan bakar (petrol dan disel) dengan pendekatan ‘subsidi’ bagi menangani ‘inflasi’ harga barang keperluan dan seluruh kos perkhidmatan. Merapatkan jurang agihan kekayaan antara kaya-miskin dalam kaum dan antara kaum dengan menekankan aspek pendidikan dan peningkatan sumber pendapatan. Menghapus kira semua pinjaman tertunggak PTPTN Mengembalikan pendidikan percuma di peringkat IPTA. Mengembalikan semula pemberian biasiswa sebagaimana yang dijamin di bawah Perlembagaan Persekutuan. Skim Pembiayaan Kesihatan Nasional (SPKN) akan disediakan kepada setiap rakyat yang tidak mempunyai Skim Perlindungan Kesihatan daripada majikan masing-masing agar dapat menikmati perkhidmatan kesihatan yang berkualiti di semua hospital kerajaan atau pun swasta. Melaksanakan Akta Gaji Minimum (maksudnya rakyat perlu bekerja) berdasarkan permuafakatan di antara majikan dan kesatuan sekerja, sesuai jenis pekerjaan dan dengan keperluan tuntutan kualiti hidup yang munasabah serta bersejajaran dengan amalan negara Asean. Potongan cukai untuk individu adalah sebanyak RM12,000 setahun. Memperkenalkan cuti bersalin 90 hari dan cuti kebapaan 7 hari tanpa had bilangan anak. Elaun Khas buat ibu tunggal dan memperkenalkan Takaful Armalah. Memperkenalkan konsep bekerja dari rumah untuk para wanita dengan memberikan pelepasan cukai kepada syarikat untuk perbelanjaan membeli peralatan pejabat dan komunikasi. Untuk kesihatan dan kegiatan sukan, PAS akan mewujudkan Pusat Sukan dan Rekreasi Khusus untuk kaum wanita. Waktu kerja Anjal akan terus diperkasakan bagi memenafaat serta tidak mengorbankan kepentingan institusi keluarga. Mengenalkan undang-undang bagi mengelakkan wanita dieksploitasi untuk kepentingan komersial. Meningkatkan kualiti hidup nelayan pantai dengan menyediakan perumahan tersusun serta peluang baru pekerjaan di dalam kegiatan perikanan tajaan Kerajaan atau Persatuan Nelayan Kawasan (PNK) agar pendapatan bulanan melebihi RM1200 sebulan. Menghapuskan tol dan kerajaan mengambil-alih lebuhraya-lebuhraya dengan pampasan yang menasabah bagi menjamin kebajikan rakyat dan kepentingan negara. Itulah sebahagian gagasan Negara Berkebajikan PAS yang mendapat sokongan dan dokongan parti-parti sahabat. YG HARAKAHDAILY SEBUT INI KANDUNGAN MANIFESTO PAS LE.HARAKAHDAILY MENDAHULUI PIMPINANKAH ATAU APA?TAK KUASA NAK TULIS SEBIJI-SEBIJI MANIFESTO PAS.HANGPA SEMUA BACA SENDIRILAH BEBERAPA HARI LAGI.


MKJ RESPON: Bercelaru parak.

February 16, 2008 3:43 AM
4. Anonymous said...
Apa mungkin Buni Amin Hamzah menentang Datuk Husam Musa atas tiket BN atau Bebas di DUN Salor? Fikir-fikirkanlah. Ambo dah lama agak Buni akan disingkir sebab ambo dah lama kenal Husam.


MKJ RESPON: Dak takdir apa nak buat. YB Bunyamin boleh usahakan bidang pertanian secara komersial. Tak payah kalut main politik. Saya pun sanggup masuk saham kalau YB usahakan pengetinan buah dokong yang pasti banyak faedah dan labanya bagi orang kampung.

February 16, 2008 5:57 AM
5. Anonymous said...
ANTARA TEORI DAN AMALAN POLITIK AL-HUSAMI1. SIAPA YANG MELINTANG DIA AKAN PATAH2. SIAPA YANG BOLEH DIPIJAK AKAN DIHENYAK3. SIAPA YANG BOLEH DIPERKUDA AKAN DIKALDAI


MKJ RESPON: Tapi jangan pijak mata ck cangkul....nanti ulunya membidas dahi.
February 16, 2008 7:55 AM
Post a Comment

Berikut adalah komen-komen yang dihantar melalui posting BERANI TULIS BERANI TANGGUNG (1) yakni;

12 comments:
1. Anonymous said...
HADI vs PAK LAH: WHY NOT?Memang "Kesediaan Presiden Pas melawan Presiden Umno yang disifatkan oleh penulis/wartawan Utusan Malaysia Rozaman Ismail sebagai kenyataan bunyinya sangat gah, berani dan ada sedikit gong".... (sebenarnya bukan sedikit 'gong' tetapi dah jadi banyak 'gong')Apa la yang hendak dibanggakan kalau hanya tujuan bertanding saja-saja nak test power. Bertanding pilihanraya ni nak jadi Tok Wakil di kawasan itu, bukan benda suka-suka. Ghapo matlamat, ghapo tujuan kena jelas.... kalau hanya sekadar nak penuhi nafsu saja, baik tak payah!Apa-apa pun kalau sungguh gak... kepada Hj. Hadi selamat datang ke Kepala Batas. Ore Ghanu memang nak 'peranyut' ke laut dah kali ni. Kat sana nanti, tak payah la 'peranyut' ke laut, pade tambat di gretok (jambatan) Pulau Pinang dah la


MKJ RESPON: Yang jelas Haji Hadi tak kota apa yang dikata. Beliau memilih bertanding di Marang. Pah gat pengundi nak pegang buku lagu mano.....cakap tak serupa bikin.

February 15, 2008 12:21 AM
2. Anonymous said...
http://buletinonline.netAkibat tekanan berat yang dihadapi, Cikgu Zakaria telah dimasukkan ke wad Psikatri dan Kesihatan Mental, Hospital Sultanah Nurzahirah, disini hari ini. http://www.ganulening.netRamai orang dah tau yang Mustaffa Ali pernah gila hingga kena pasung. Tunggu wak akan dedahkan cerita orang mengenai Mustaffa Ali GILA + sijil yang memperakui Mustaffa Ali pernah GILA. Isu rusuhan PAS di Batu Buruk sudah cukup mendedahkan siapa Mustaffa Ali sebenarnya. Rupa-rupanya PAS lantik pemimpin gila.....................rupa-rupanya dua beradik ni ada penyakit......


MKJ RESPON: Bukan diminta lahir sedemikian jadinya. Molek-moleknya hal-hal yang terlalu peribadi tidak dibangkitkan.

February 15, 2008 4:42 AM
3. Shifu67 said...
Selamat Datang Nasharuddin Mat IsaBN Bachok mengucapkan 'selamat datang' kepada pemimpin pusat PAS yang khabarnya hendak mencuba nasib di Bachok. PAS mempertaruhkan pemimpin besar mereka di peringkat pusat dalam usaha merampas Parlimen Bachok.Kepada orghe-orghe Bachok, kawe nak tanyo....."Demo semuo kenal ko sapo dio Nasharuddin Mat Isa ni?""Mano demo lebih kenal antara Nasharuddin Mat Isa dengan Dato Awang Adek?""Sanggup ko demo mempertaruhkan masa depe Bachok kito ko orghe hok tak tahu di mana rumah-tanggonyo?"Kita orghe-orghe Bachok pakat-pakat kelih molek laaa, nak pilih sapo jadi Tok Wakil kito! Mari kita pakat peranyut ke laut la kalau Nasharuddin mari tanding di Bachok!http://orghebachok.blogspot.com/


MKJ RESPON: Bukan ke Datuk Awang Adek ttanding kerusi DUN? Nampaknya betullah beliau bakal MB jika Umno/BN tawan Kelanan.

February 15, 2008 6:12 AM
4. Shifu67 said...
MSO Kata....Sehubungan itu tersebar juga khabar mengatakan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, Annuar Musa tidak akan bertanding di mana-mana kerusi baik Parlimen ataupun DUN pada pilihan raya akan datang.Langkah itu diambil bagi mengurangkan masalah kepada Umno Kelantan.Annuar yang dianggap sebagai menjadi liabiliti kepada Umno dikatakan akur dengan kemungkinan strategi itu.Meli Kata....Bgi saya nak tahu sama ada Pas dalam keadaan tertekan atau tidak, boleh dilihat sama ada Tok Guru Nik Aziz masih bertanding atau tidak. Kalau Tok Guru Nik Aziz masih bertanding, bemakna Pas dalam keadaan sangat terdesak dan Tok Guru Nik Aziz terpaksa dijadikan denak dan kalangan yang kecewa kerana tidak berpeluang jadi MB kerana Tok Guru lambat bersara, terpaksa berlakun maniskan muka.Kalau Pas yakin boleh menang, Tok Guru Nik Aziz tidak akan dicalonkan untuk bertanding pada pilihanraya umum kali ini kerana faktor usia dan serangan yang agak teruk terhadap anak-anak dan menantunya tidak mustahil akan memerosotkan undi yang diperolehinya.Kawe kata...Siapa yang dah jadi liabiliti kepada parti sebenarnya? Adakah benar DSP Nuar menjadi liabiliti kepada UMNO, atau pun dia menjadi liabiliti kepada PAS dalam usaha mempertahankan Kelantan? Begitulah juga sebaliknya dengan kedudukan Nik Aziz. Cuma.... adakah benar kedudukan Nik Aziz masih lagi menjadi liabiliti dalam usaha BN merampas Kelantan?Dalam situasi Kelantan sekarang ini... adakah apa-apa lagi yg boleh menghalang kemenangan BN kerana... sudah lama tidak kedengaran tentang kekuatan PAS dengan adanya Nik Aziz.Reputasi Nik Aziz sebagai tonggak kekuatan PAS sudah semakin terhakis akibat kerakusan orang paling kanan dalam kerajaan Kelantan.Kalau pun tidak BN..... maka 'orang paling kanan'nya itulah sendiri yang akan melenyapkan Nik Aziz selepas PRU 12 nanti.

MKJ RESPON: Khabarnya Datuk Annuar Musa tanding kersi parlimen. Nampaknya ada kerusi menteri menantinya5. trong>wak hamad said...
Salah satu masalah yang membawa kekalahan mana-mana parti ialah masalah berebut dan melobi nak jadi calon. Setelah membaca blog MSO berkaitan masalah di DUN Tendong keyakinan penulis bahawa Pas akan makan kuah, BN akan makan isi dalam pilihanraya ini makin kuat.Penulis yang terlibat secara langsung semasa proses pengisian kertas penamaan calon seorang calon pada pilihanraya umum 1999 telah mengalami sendiri kekalutan dan bercelarunya proses pengisian borang pencalonan tersebut. Selain daripada masalah kakitangan yang sepatutnya menolong mengisi borang tidak ramai masalah ketentuan calon juga menjadi punca berselerak dan berserabut pada hari pengisian borang.Hari penamaan calon ialah pagi sabtu. Pada pagi jumaat lagi media menunggu senarai calon tetapi tidak dapat diumumkan. Penyokong dan pencadang pula datang dari seluruh Kelantan bertumpu ke Kota Bharu untuk mengiringi bakal-bakal calon maka adalah yang terpaksa tidur berbantal lengan sementara siap bakal-bakal calon mengisi borang. Satu calon perlu ada 6 orang penyokong dan pencadang.Yang bekeng akan di isi dulu oleh kerani yang membantu. Yang tidak bekeng tunggulah. Kecelaruan pengisian borang tersebut berpunca daripada ketidak ketentuan daripada awal siapa calon yang patut bertanding sehingga ada yang datang lewat malam dan khabarnya pada tahun tersebut yang pernah bekerja sebagai tukang kebun ada juga diangkat menjadi clon.Proses yang bercelaru dan tidak sistematik berakhir dengan kekalahan teruk parti tersebut di Kelantan. Penulis yang menjadi ahli parti A terpaksa pula menolong kawan dari parti B mengisi borang penamaan calon beliau kerana masa yang suntuk dan timbul pula karenah penyokong dan pencadang yang hendak balik cepat, ada kerja dan macam-macam kerenah. Setiap calon perlu mengisi dua set borang kerana bimbang penyokong atau pencadang menghadapi kemungkinan mati tiba tiba atau berubah hati menarik balik sokongan dan cadangan atau juga diculik oleh parti lawan. Satu set lagi mengandungi borang yang dikosongkan nama calon bagi menghadapi kemungkinan calon pertama di tolak kertas pencalonan atau mati atau berubah hati atau diculik juga oleh pihak awan.Begitulah pengalaman lama yang datang kembali ke kotak minda setelah membaca tulisan Tuan Haji MSO sebentar tadi. Penulis yakin mana-mana parti yang selesai awal soal pemilihan calon InshaAllah akan berjaya, jika rokrat dari awal kesudahannya pun rokrat dan ghuyup jugalah.Cerita ada pemimpin Pas gila pernah di beritahu oleh seorang bekas orang kuat Pas terengganu pada wak. Tapi penyakit ni hak tuhan bui bukan dia nak jadi tak leh lah buat isu polotik.jugalah.Kepada shifu67 ore kuat cikgu lias jelawat kalau x keberatan bui no tel ka wak.. Mintak dengan abe Li lah deh nombor wak. Sbb Jelawat dgn Peringat ni tak jauh.Wak Hamad Peringat
.

MKJ RESPON: Nombor telefon Wak Hamad memang ada dengan saya. Kalau Cikgu Shifu67 berhajat tak jadi masalah...akan saya berikan bila tuan empunya sendiri dah beri lampu hijau.

February 15, 2008 8:20 AM
6. Anonymous said...
Macam yang abe Li pernah kata Wak Hamad seorang yang sangat 'bermaklumat' dan tentunya Wak Hamad buke orghe biasa-biasa dalam parti. Kawe beraso malu ke diri, kerana kawe sebenarnya tak dok ghapo2 dalam parti... hanya sekadar tolong dato lias buat kerja yg dia arahkan saja. Wak Hamad boleh hubungi email saya.... shifu67@gmail.com atau kunjungi blog saya...
http://siapanakjawab.com

MKJ RESPON: Mudah-mudahan kedua-duanya sudah saling berhubungan.

February 15, 2008 8:55 AM
7. Anonymous said...
KAPAK JANGAK DAH JADI MEDAN PENGOMEN UMNO. MELI DAH GILA
.

MKJ RESPON: Berapa kali gila menah Meli nyo?. Takdok peluanglah orang lain nak masuk ward gila getek kalu Meli gila genat-genat ambat gat. Macam mana pun saya tetap bersyukur dengan takdir dan suratan-Nya.

February 15, 2008 12:30 PM
8. Anonymous said...
Nak tau siapa calon PAS di Kelantan?Datuk Husam tanding di DUN Salor. Buni Amin dinyah seperti diramal.Tempat Datuk Husam di DUN Kijang diambil oleh Senator Wan Ubaidah, isteri arwah Wan Azim adik Cikgu Wan Rahim.Ustaz Mat Mustapha bekas Ketua PKR Kelantan tanding di DUN Demit. Ustaz Mat Iraq direhat.Dr Rosli Allani tanding di DUN Bunut Payong. Datuk Takiyuddin dipindah ke Parlimen Kota Bharu.Nasaruddin Mat Isa tanding di Parlimen Bachok.Dr Hatta Ramli tanding di Parlimen Pasir Puteh.Cikgu Wan Rahim YDP Kota Bharu tanding di Parlimen Rantau Panjang.Datuk Halim tanding di Parlimen Pengkalan Chepa.Salahuddin Ayub tanding di Parlimen Kubang Kerian.Datuk Kamaruddin Jaafar tanding di Parlimen Tumpat.Datuk Ibrahim Ali tanding di Parlimen Pasir Mas.Dr Zulkifli Mohamad YDP Gua Musang tanding di Parlimen Kuala Krai.Bekas Senator Siti Zailah tanding di Parlimen Jeli.Dah 10 Parlimen, Gua Musang, Tanah Merah, Ketereh, Machang tak relevan. Tak payah tau siapa calon dia.DUN mana lagi nak tau?Cukup lah tu dulu. Kalau umum semua kan tak ada benda lagi Tok Guru Nik Aziz nak umum nanti. Kena kesian juga kat dia, he he he.

MKJ RESPON: Katanya pengumunan resmi nama-nama calon akan dibuat pada hari Jumaat. Sebelum diumum secara resmi...pertukaran boleh berlaku.

February 15, 2008 12:45 PM
9. Anonymous said...
SELEPAS tujuh hari menyiarkan undian, seramai 740 pembaca KLpos.com memilih Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa sebagai pengganti yang sesuai kepada Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.Husam yang merupakan exco kanan kerajaan PAS Kelantan mendapat 562 atau 75.9 peratus undi.HA HA HAUNDIAN BANGANG562 ORANG NI SIAPA?ORANG PAS ATAU BUKAN?ORANG KELANTAN ATAU BUKAN?BELAJAR TEKNIK PENSAMPELAN DULU SEBELUM BUAT KONKLUSI KALAU TAK NAK KENA GELAK KAT ORANG.

MKJ RESPON: Kah!Kah!Kah!

February 15, 2008 1:13 PM
10. Anonymous said...
Senarai bocor? Sama ada kapak jangak nak kena hack lagi atau senarai diubah untuk elak malu. Tunggu dan lihat!

MKJ RESPON: Hacklah berbilion kali pun....kapak jangak akan bangkit dan terus bangkit.

February 15, 2008 1:17 PM
11. Anonymous said...
Nak hack apa? Lagi cepat umum lagi elok. Sanggah Tok Sago Tarmizi Jam dan Tinta Merah MSO pun duk umum nama calon juga. Mengapa tepat 100% dengan senarai yang dilulus Jawatankuasa Pas Pusat? Anonymous yg hantar Ahli Jawatankuasa Pas Pusat?

MKJ RESPON: Gamoknyolah. Orang luar mana tau dalam kilas Pas.

February 15, 2008 6:44 PM
12. Anonymous said...
Kenali Datuk Husam Musa: Pendendam besar: Menghambat Buni Amin Hamzah di DUN Salor macam menghambat kucing kurap kerana Buni Amin pernah menghambat Fadli Samat kroninya dari KPK. Pencatur besar: Memindah Takiyuddin Hassan dari DUN Bunut Payong ke Parlimen Kota Bharu kerana tak mahu disaingi Takiyuddin untuk jadi MB.

MKJ RESPON: Dah ada kuasa besar....macam-macam boleh buat....tak ada sapo layak sekat.
February 16, 2008 3:03 AM
Post a Comment

Berikut pula komen-komen yang dihantar melalui posting MOHON BERSABAR iaitu;

3 comments:
1. Anonymous said...
MSO kata,Sehubungan itu tersebar juga khabar mengatakan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, Annuar Musa tidak akan bertanding di mana-mana kerusi baik Parlimen ataupun DUN pada pilihan raya akan datang.Langkah itu diambil bagi mengurangkan masalah kepada Umno Kelantan.Annuar yang dianggap sebagai menjadi liabiliti kepada Umno dikatakan akur dengan kemungkinan strategi itu.Ambo kato.....pah firsat meli lagu mano... kata nuar musa akan jd mb kelate...nampak sekali lg firasat demo x leh pakai, bangga sgt la dehh ngan firasat demo hak selalu betul tu ... walau sekadar firasat kawe caya firasat hj mso.

MKJ RESPON: Nampaknya lagu tu 'lah. Tak leh pakai. Antara firasat saya degan firasat Pak Haji, tentula firasat Pak Haji lebih betul.

February 14, 2008 5:47 PM
2. Anonymous said...
Firasat Meli tak leh pakai. Tidak Meli ramal PRU bulan Mei? Meli tak dok kredibiliti.

MKJ RESPON: Kita ni hanya firasat. Kalau dirasakan firasat kita boleh merugikan...yang betul pun orang yang penentu dalam buat keputusan boleh ubah. Tapi kena terimalah hakikat bahawa saya tak dok kredibiliti.

February 15, 2008 12:26 PM
3. Anonymous said...
Nak tau siapa calon PAS di Kelantan?Datuk Husam tanding di DUN Salor. Buni Amin dinyah seperti diramal.Tempat Datuk Husam di DUN Kijang diambil oleh Senator Wan Ubaidah, isteri arwah Wan Azim adik Cikgu Wan Rahim.Ustaz Mat Mustapha bekas Ketua PKR Kelantan tanding di DUN Demit. Ustaz Mat Iraq direhat.Dr Rosli Allani tanding di DUN Bunut Payong. Datuk Takiyuddin dipindah ke Parlimen Kota Bharu.Nasaruddin Mat Isa tanding di Parlimen Bachok.Dr Hatta Ramli tanding di Parlimen Pasir Puteh.Cikgu Wan Rahim YDP Kota Bharu tanding di Parlimen Rantau Panjang.Datuk Halim tanding di Parlimen Pengkalan Chepa.Salahuddin Ayub tanding di Parlimen Kubang Kerian.Datuk Kamaruddin Jaafar tanding di Parlimen Tumpat.Datuk Ibrahim Ali tanding di Parlimen Pasir Mas.Dr Zulkifli Mohamad YDP Gua Musang tanding di Parlimen Kuala Krai.Bekas Senator Siti Zailah tanding di Parlimen Jeli.Dah 10 Parlimen, Gua Musang, Tanah Merah, Ketereh, Machang tak relevan. Tak payah tau siapa calon dia.DUN mana lagi nak tau?Cukup lah tu dulu. Kalau umum semua kan tak ada benda lagi Tok Guru Nik Aziz nak umum nanti. Kena kesian juga kat dia, he he he
.

MKJ RESPON: Terima kasih atas maklmat yang diberikan.
February 15, 2008 12:46 PM
Post a Comment

Berikut komen-komen yang dihantar melalui posting SESEKALI JENDELA MINDA TERKUAK (1) iaitu;

2 comments:
1. Anonymous said...
FIRASAT GILA DAN BENGONG DAN TAK BERPIJAK DI BUMI NYATA.

MKJ RESPON: Kah!Kah!Kah!. Firsat kawe buat demo jadi bengong kelu dan gilo-ngo?

February 15, 2008 12:29 PM
2. Anonymous said...
Nak tau siapa calon PAS di Kelantan?Datuk Husam tanding di DUN Salor. Buni Amin dinyah seperti diramal.Tempat Datuk Husam di DUN Kijang diambil oleh Senator Wan Ubaidah, isteri arwah Wan Azim adik Cikgu Wan Rahim.Ustaz Mat Mustapha bekas Ketua PKR Kelantan tanding di DUN Demit. Ustaz Mat Iraq direhat.Dr Rosli Allani tanding di DUN Bunut Payong. Datuk Takiyuddin dipindah ke Parlimen Kota Bharu.Nasaruddin Mat Isa tanding di Parlimen Bachok.Dr Hatta Ramli tanding di Parlimen Pasir Puteh.Cikgu Wan Rahim YDP Kota Bharu tanding di Parlimen Rantau Panjang.Datuk Halim tanding di Parlimen Pengkalan Chepa.Salahuddin Ayub tanding di Parlimen Kubang Kerian.Datuk Kamaruddin Jaafar tanding di Parlimen Tumpat.Datuk Ibrahim Ali tanding di Parlimen Pasir Mas.Dr Zulkifli Mohamad YDP Gua Musang tanding di Parlimen Kuala Krai.Bekas Senator Siti Zailah tanding di Parlimen Jeli.Dah 10 Parlimen, Gua Musang, Tanah Merah, Ketereh, Machang tak relevan. Tak payah tau siapa calon dia.DUN mana lagi nak tau?Cukup lah tu dulu. Kalau umum semua kan tak ada benda lagi Tok Guru Nik Aziz nak umum nanti. Kena kesian juga kat dia, he he he.

MKJ RESPON: Barang hak tulo ni....
February 15, 2008 12:46 PM
Post a Comment

Berikut komen-komen yang dihantar melalui posting ADVETORIAL;

3 comments:
1. nonymous said...
Apa sebenarnya telah terjadi dgn Husam ni? Dari telaah ana terdhp komen-komen blog ini, Husam berada dlm lanskap nazak. Betui tak? Itu di Kelantan.Kawan-kawan di KL pulak keluh kesah juga dgn Husam ini. Dari isu buat TVPAS ketepikan mesyuarat, buat Wasilah, isu beli bangunan Pejabat Agong di Jalan Raja Laut hinggalah ke isu-isu persengkongkolannya dengan group JIM yang berdiri atas nama profesional dan sedang rancak "meminggirkan" Islam PAS dgn menggantikannya dgn perjuangan "demokrasi" dan "malaysia baru". Ana tak sangka juga. Tapi setelah diselidiki, Husam antara pemodal kpd kerja-kerja ini. Dari mana dia dapat duit?Gaji Yunus Said yang mengendalikan TVPAS saja dibayar hampir RM12,000 dan sudah habis lebih dari RM1 juta untuk bagi hidup TV yang tak banyak beri manfaat kpd PAS itu.Buat Wasilah sahaja sudah habis dekat RM1 juta. Nasib baik Tuan Meli tarik balik permit. Itu tak termasuk beli bangunan untuk operasi TV Kelantan dan Wasilah di Kota Bharu yang dianggarkan RM1 juta. Beli bangunan dan ubahsuai Pejabat Agong PAS katanya mencecah RM7 juta. Semuanya Husam tanggung.Bagi Pusat Penyelidikan PAS Pusat tak tau berapa banyak. Bagi biayai kos cetakan sisipan dalam Harakah hampir RM20,000 untuk satu keluaran. Husam juga tanggung. Bagi Lajnah Kebajikan PAS Pusat (Dr. Lo Lo)untuk projek "Kami Prihatin" katanya banyak ribu juga. Hai entahlah. Banyak sungguh duit Husam ni. Dari mana dia dapat? Duit yang Tuan Meli sebut RM7 juta itukah? Atau duit lain dari konsesi balik atau AKSB yang sedang dipertarungkan ini?Masa kempen rebut jwt Naib Presiden PAS dulu, ramai juga juak-juaknya dari siswasah Kelantan bekerja keras untuk tumbangkan Dato' Halim Abd Rahman. Cerdik dan liciknya, maka tercalonlah Halim ke jwt Timbalan Presiden yang tidak dimakan congak itu. Dua calon dari Ktan bertanding. Halim rebut Timbalan Presiden dan Husam kejar Naib Presiden.Bacanya cukup mudah. Husam mahu Halim berkubur di Pusat dan sekaligus dia menang ke jwt Naib Presiden. Maka, Halim dicalonkan rebut Timbalan Presiden. Sudah tentulah Halim kalah. Maka, di Kelantan Husam tentu sekali jadi pemimpin nombor dua slps Nik Aziz sebab dia Naib Presiden. Tapi tak taulah, apa yang tersirat disebalik semuanya ini. Apakah kisah-kisah Umar Abd Aziz yang terpaksa memadamkan api lilin kerana lilin itu milik kerajaan; masih relevan untuk kepimpinan Nik Aziz.Tapi, sayang, dalam blog ini tidak siapa berani untuk menyalahkan Nik Aziz selaku MB. Kononnya, orang keliling-kelalang yang merosakkan keadaan. Nik Aziz patut peka dan jangan terlalu berjurus. Akibatnya rakyat mulai culas dan muak dgn perkembangan hari ini. Orang Ktan bukan mengundi PAS kerana Islam. Kalau itulah tekadnya, pastinya PAS tidak akan kalah-kalah hingga hari qiamat. Tetapi mereka undi PAS kerana Umno dilihat menyeleweng. Sebab itu, PAS kalah di Pangkalan Pasir dan majoriti 50-50 sekarang. Kenapa? Mana sokongan pada 1990 dulu? Apabila rakyat tengok dgn mata, dengar dgn telinga dan membaca dgn hati, PAS sudah mulai goyang dgn kebendaan, berebut pengaruh, berebut harta, berebut betina (menyusun bini)dll, maka tidak ada sebab rakyat Ktan mahu menjulang PAS lagi. Mereka akan mencuba Umno semula. Inilah yang sdg terjadi.... Wassalam
.

MKJ RESPON: Anda banyak maklumat, kalau identiti anda terbongkar...anda pasti akan jadi sasaran senjata pemusnah. Tentang sama ada rakyat Kelantan akan julang Pas lagi ke tidak, kenaa tunggu 8 Mac.

February 14, 2008 3:00 AM
2. Anonymous said...
Kenali Datuk Ibrahim Ali Waris baru takhta KelantanBH, 19/03/1993KUALA LUMPUR, Khamis - Anggota Parlimen Pasir Mas, Ibrahim Ali memberitahu Bernama bahawa menurut sejarah, Tengku Ahmad Panglima Raja adalah orang paling berhak menaiki takhta itu pada 1944, bukan Tengku Ibrahim yang kemudian bergelar Sultan Ibrahim.Allahyarham Sultan Ibrahim ialah ayahanda kepada Allahyarham Sultan Yahya Petra iaitu ayahanda kepada Sultan Kelantan sekarang.Ibrahim membuat dakwaan itu sebagai mengulas kenyataan Ahli Parlimen Arau, Shahidan Kassim di Dewan Rakyat baru-baru ini bahawa orang yang berhak menduduki takhta Sultan Kelantan sekarang ialah Tengku Ibrahim Petra (sepupu Sultan Kelantan sekarang) kerana beliau ialah anakanda kepada Tengku Indera Petra, anakanda sulung Almarhum Sultan Ibrahim.Di antara putera dan puteri Tengku Ahmad Panglima Raja ialah Allahyarham Tengku Zahid, Tengku Iskandar, Tengku Noor Asiah dan Tengku Zanariah. Tengku Noor Asiah ialah bekas Ahli Parlimen Tumpat manakala Tengku Zanariah ialah Sultanah Johor sekarang.Allahyarham Tengku Zahid pernah menjadi Ahli Parlimen Pas manakala Tengku Iskandar selain seorang ahli perniagaan, turut cergas dalam siasah tanah air khususnya di Kelantan.Ibrahim tidak menghurai lanjut peristiwa yang boleh menyokong dakwaan beliau kononnya Tengku Ahmad Panglima Raja `menyerahkan takhta' itu kepada orang lain.Ibrahim: Claim on succession justifiedNST, 20/03/1993 PASIR MAS, Fri. - Pasir Mas Member of Parliament Ibrahim Ali said today his claim that a descendant of the late Tengku Ahmad Panglima Raja was the rightful heir of the Kelantan throne was justified.He said he was prepared to disclose details and produce local historians, most of whom had been in the Kelantan court and knew the true story of how the succession to the throne had been manipulated.He said the system of succession to the Kelantan throne was in shambles, especially after the Japanese Occupation."From historical documents that I have read so far, the British administration decided to deny Tengku Ahmad Panglima Raja and his descendants a right to the Kelantan throne after World War II because he was one of those who had opposed the British."The manipulation by the British and other quarters in the State to deny Tengku Ahmad Panglima Raja and his descendants the throne can be traced through historical documents and interviews with the elders from the Kelantan court," he said at his residence here today.Newspaper reports today quoted Ibrahim as saying that one of Tengku Ahmad Panglima Raja's children should be occupying the throne based on historical facts.MP raises new poser in Kelantan throne issueNST, 13/04/1993KUALA LUMPUR, Mon. - Pasir MAS MP Encik Ibrahim Ali today claimed that the Kelantan throne rightly belonged to the descendants of the late Tengku Ahmad Panglima Raja in whose place Tengku Ibrahim had been installed as Sultan in 1944.He said he would raise the matter in the Dewan Rakyat which begins sitting on April 26.Ibrahim claimed that the Kelantan royal lineage showed that after the death of Tengku Senik, Tengku Abdul Ghafar should have been installed as Sultan but he could not be reached in Thailand where he was living.His younger brother, Tengku Sulong, was installed as the Sultan and not Tengku Ahmad Panglima Raja, the son of Tengku Abdul Ghafar.Ibrahim said the rightful heir to the throne was Tengku Iskandar, the son of Tengku Ahmad Panglima Raja, or Tengku Kamaruzaman, the grandson of Tengku Ahmad Panglima Raja. Tengku Kamaruzaman is the son of Tengku Zahid, the eldest son of Tengku Ahmad Panglima Raja. Both of them were engaged in business in Kelantan, he said.The other children of Tengku Ahmad Panglima Raja are Tengku Noor Asiah, Parti Semangat 46 Wanita chief, and Tengku Zanariah, the Sultanah of Johor. - BernamaIsmail Petra bukan waris sebenarBH, 03/05/1993Nasir HassanPASIR MAS, Ahad - Tengku Ismail Petra yang mewarisi takhta Sultan Kelantan sekarang bukanlah daripada keturunan atau kerabat diraja yang benar-benar berhak mewarisi takhta kesultanan Kelantan.Beliau adalah daripada keturunan Sultan Ahmad Tengah yang dilantik menjadi raja pada 30 Oktober 1886, setelah berkahwin dengan Tengku Sulong, iaitu kakak kepada Tengku Abdul Ghafar Tengku Temenggong (Tengku Putra Dalam Kebun).Tengku Abdul Ghafar adalah ayah kepada Tengku Ahmad Tengku Abdul Ghafar (Tengku Panglima Raja), satu-satunya kerabat diraja yang berhak memahkotakan sultan Kelantan, termasuk Sultan Ibrahim, Sultan Yahya Petra dan Sultan Ismail Petra (Sultan Kelantan sekarang), pada hari pertabalan masing-masing.Adik ipar kepada Tengku Ahmad, Abdul Kadir Abdullah, 72, berkata Tengku Abdul Ghafar tidak dilantik menjadi raja kerana tidak cukup umur dan terpaksa tinggal bersama keluarga di Pattani, Thailand.Menurutnya, Tengku Abdul Ghafar kecewa dengan sikap kerabat diraja yang memerintah Kelantan ketika itu sehingga beliau membawa diri ke Che Hir, dekat Tak Bai, Selatan Thailand.Tengku Abdul Ghafar meninggal dunia di sana, jenazahnya diperintah oleh Sultan Ismail (1935) dibawa pulang dengan bot ke Kelantan dan dikembumikan di Makam Diraja Langgar, Kota Bharu.Dalam perintahnya, Sultan Ismail dikatakan sanggup menanggung segala dosa terhadap kesilapan yang dilakukan berhubung takhta kesultanan itu."Bagi mengingati dan menghormati kemangkatannya, kerajaan Siam membina makam diraja di sana. Ketika itu, Kelantan diperintah oleh kerajaan Siam," katanya.Beliau juga menunjukkan carta salasilah keturunan raja-raja Kelantan itu kepada Berita Harian dalam satu pertemuan khas, di sini, hari ini. Carta salasilah itu diserahkan oleh Tengku Ahmad kepada adik iparnya itu (Abdul Kadir) pada 1964.Abdul Kadir berkata carta itu dipersetujui oleh Raja Permaisuri Agong ketika itu, Raja Perempuan Perlis, Tuanku Badariah Tengku Ismail.Katanya, Tengku Abdul Ghafar mempunyai empat anak, termasuk seorang anak lelaki tunggal, iaitu Tengku Ahmad (Tengku Panglima Raja) yang meninggal dunia pada 1 Ogos 1989.Sewaktu istiadat pemakamannya, Tengku Ahmad diberi penghormatan penuh adat istiadat raja-raja Melayu Kelantan dengan dilepaskan tujuh das tembakan meriam dan jenazahnya diletakkan di hadapan singgahsana Istana Balai Besar.Menurut Abdul Kadir, Tengku Ahmad satu-satunya kerabat diraja Kelantan yang bertanggungjawab memahkotakan Sultan Ibrahim, Sultan Yahya Petra dan Sultan Ismail Petra.Sebelum ini, Ahli Parlimen Pasir Mas, Ibrahim Ali, mendedahkan pewaris raja sebenar yang berhak menduduki takhta kesultanan Kelantan ialah daripada keturunan Tengku Ahmad Panglima Raja.Allahyarham kini meninggalkan seorang anak lelaki, Tengku Iskandar dan enam anak perempuan, iaitu Tengku Azizah, Tengku Noor Asiah, Tengku Zanariah (Sultanah Johor), Tengku Nora, Tengku Zaidah dan Tengku Izah.Dua anaknya, Ahli Parlimen (Pas) Pasir Mas, Tengku Zaid, meninggal dunia 11 Mei 1983, manakala anak sulungnya, Tengku Fatihah meninggal dunia pada bulan April 1989.Menurutnya, selepas Tengku Ahmad, tidak ada lagi kerabat diraja yang digelar sebagai Tengku Panglima Raja
.

MKJ RESON: Bakpo pula dipublish kembali mugo lagu ni?

February 14, 2008 4:00 AM
3. Anonymous said...
Baru jumpa cari blog Meli. Apa serang Datuk Ibrahim Ali ni? Itu cerita dulu, sekarang Datuk Him dah kamceng dengan istana
.

MKJ RESPON: Moleklaah kalu kamceng gat.
February 14, 2008 5:59 AM
Post a Comment

Berikut komen-komen yang dihantar melalui posting TERIM KASIH;

11 comments:
1. Anonymous said...
AssalamualaikumCubaan

MKJ RESPON: Waalaikumusallam!

February 14, 2008 2:21 AM
2. Anonymous said...
Abg Lie, dengar cerita petang ni Datuk H.... akan tanding di DUN Salor. Sumber ini saya rasa sah. Kesian ko Abg Bunyamin kita. Gi manalah dia
.

MKJ RESPON: Betullah kalau berdasarkan maklumat setakat ini. Ke mana YB Bunyamin akan pergi kita tunggu dan lihat. Lazimnya nasib mangsa teraniaya akan lebih baik.

February 14, 2008 2:26 AM
3. Anonymous said...
Demo tak tahu ke dia pergi mana?Puak tu kata, pergi mampuslah!!!!! janji cita-cita tercapai, matlamat akan menghalalkan segala cara, itulah cara perjuangan pemimpin muda Pas kini, bukan macam Tok Guru. Kalau pemimpin gini naik jadi MB, alamat lagi mampuslah!!!!!!!

MKJ RESPON: Bagi saya YB Bunyamin ada nilainya yang tersendiri. Bunyi dengar kata...demo-demo dok ppakat nak perebah calon hak ambil tempatnya.

February 14, 2008 4:03 AM
4. Anonymous said...
Biso jugok Datuk Husam ni. Demo2 tak ingat kor dale sidang dewan bulan 11 baru ni dio umum ngundi akan dibuat pado 17 Mac 2008. 8 Mac denga 17 Mac tu dekat benar doh, bezo 9 hari jah. Inilah contoh pemimpin bervisi, pemimpin berpandangan jauh, dapat meramal apa berlaku masa depan. Dari ramalan inilah baru perancangan dapat dibuat. Ramalan tepat, perancangan pun tepat. Sokonglah Datuk Husam untuk masa depan Islam dan Kelantan yang gemilang
.

MKJ RESPON: Jangan sampai dilabel sebagai pemimpin keramat dahlah.

February 14, 2008 6:10 AM
5. Anonymous said...
Saya tidak minat – Nik AbduhKOTA BHARU 13 Feb. – Nik Mohd. Abduh, anak Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menegaskan beliau tidak berminat untuk menjadi calon mewakili Pas di mana-mana kawasan di negeri ini dalam pilihan raya umum ke-12.Nik Mohd. Abduh yang juga Timbalan Ketua Pemuda Pas negeri menjelaskan pada setiap masa beliau berusaha untuk tidak menjadi calon atau melobi ke arah itu.Bagaimanapun, Nik Mohd. Abduh, 38, menyerahkan sepenuhnya urusan pemilihan calon itu kepada Badan Perhubungan Pas negeri yang diterajui oleh ayahnya.‘‘Saya tak mahu ulas lanjut mengenai perkara ini tambahan pula pilihan raya umum dah makin dekat. ‘‘Saya secara peribadi telah maklumkan kepada sahabat-sahabat bahawa saya tidak berminat dan tidak akan berusaha untuk menjadi calon,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.Beliau mengulas kenyataan Ketua Pemuda Pas negeri, Mohamad Zaki Ibrahim bahawa namanya antara senarai calon Pemuda yang dicadangkan kepada pucuk pimpinan untuk dipilih bertanding dalam pilihan raya umum akan datang.Sementara itu, Nik Aziz berkata, beliau tidak akan memilih anaknya sendiri untuk bertanding dalam pilihan raya umum nanti.Beliau yang juga Mursyidul Am Pas berkata, ini bukan masa bagi anaknya untuk memikul tanggungjawab dan amanah yang besar itu.“Saya pun tak tahu, tengok surat khabar hari ini je. Dia masih muda lagi, berilah pada orang lain... jawatan wakil rakyat bukan satu perusahaan, ia bagi mentadbir negeri dan ini tanggungjawab di akhirat nanti,” katanya
.

MKJ RESPON: Terserlah cula tulus dan tulus. Tapi dalam dunia sekarang ni tulus dan tulus tidak lagi dijadikan ukuran.

February 14, 2008 6:27 AM
6. Anonymous said...
Ramli Abdul Halim,BN yakin akan menawan Kelantan pada pilihan raya terdekat. Mereka yakin menawan sekurang - kurangnya 26 kerusi, atau 31 kerusi.PAS yakin akan mengekalkan kerajaannya. Mereka yakin memperolehi 2/3 majoriti di DUN.BN yakin dengan:1) kemampuan mereka menggunakan kekuatan pengundi luar. Lebih 30000 akan dibawa mengundi di Kelantan.2) isu Husam Musa dan cengkamannya ke atas Dato Nik Aziz.PAS yakin dengan:1) kemampuan mereka memperkenalkan sebuah kerajaan kebajikan.2) Kelemahan BN memerintah negara. Barang naik, isu sosial dan sebaainya.BN tak kisah halal haram. tergadai tak tergadai. Yang penting mereka menang. Lihat Terengganu. Mereka tipu tapi bala tak datang pun. Itu akidah BN. Ketahuilah, mereka terlalu yakin. Bukan Anuar Musa. Tapi Awang Adek atau Ramzi akan jadi MB. Usaha bawa Ku Li gagal.Anuar Musa dipaksa senyap jangan lawan. Lokap! PPRT.PAS juga yakin. Tapi mereka tak boleh kotor sebab mereka jamaah Islam.Mereka diajar Islam kalah kerana dosa sendiri, bukan dosa musuh. Musuh dah lama berdosa. Mereka menang dalam dosa. PAS menang kerana pahala. Kalau mereka jadi macam UMNO, mereka takkan diberi kemenangan.Itu akidah PAS ajar. WaLlahu a'lam.Jika PAS yakin menang, atau mahu menang, ingat 2 perkara:1) Lawan taktik jahat BN sebijaknya.2) Kenali Husam Musa. Ini senjata BN.Husam di sisi BN:1) menguasai Dato Nik Aziz.2) membina Autokrasi dalam PAS.3) Mengguna wang demi pengaruh.Husam di sisi penyokongnya dalam PAS:1) Pembantu terbaik Dato Nik Aziz.2) Pengganti terbaik Dato Ni Aziz.3) Pembawa kestabilan ekonomi Kelantan.4) Musuh ketat BN.Husam di sisi lawannya dalam PAS:1) Pelopor politik wang dalam PAS.2) Oportunis. 3) Pendendam.4) Penipu Dato Nik Aziz dan pembodek teragung dalam sejarah Dato Nik Aziz.5) Sombong.6) Peribadi tunggang langgang.MAKA, ada kesamaan antara hujah BN guna isu Husam dengan anggapan lawan Husam dalam parti PAS.BN memiliki banyak maklumat pasal Husam. SB BN menjelajah segala urat nadi Husam.Husam adalah peribadi terbaik menumbangkan PAS.Senarai yang BN tahu, yang lawannya dalam PAS tahu, yang penyokongnya tak tahu:1) Husam berbini dua. Yang kedua disembunyi. 2) Husam 'pau' duit tauke cina banyak sekali.3) Kajian rambang menunjukkan Husam berbelanja hampir mencecah juta RM di Kijang sahaja, demi survival di DUN kesayangannya.Di mana dia dapat duit? Ini rekod wakil rakyat PAS! Baki 44 dun berkuyu mata tengok kemewahan Husam. Yang pasti, Nik Amar tahu sangat sebab dia YDP.Coooool di luarrrr. Hooooot di dalammm!4) Husam pandai tipu dan bodek Dato Nik Aziz. Buktinya, Husam sering dipuji di khalayak. Terbaik dan terbijak. Pujian melampau yang jarang didengar daripada Dato Nik Aziz. Pembodek sering mampu membutakan yang dibodek. Husam ada senjata bodek yang bagus. Husam bacakan kemampuannya cari duit untuk Kelantan. Orang lain tak pandai.Dato Nik Aziz mana pandai cari duit. Maka dia seronok tengok duit masuk banyak ke Kelantan.Senarai yang UMNO tak tahu, penyokongnya tak tahu, yang lawannya dalam PAS tahu:1) Husam bini dua.sembunyi. Cina. Tak tutup aurat. tak pakai tudung.Ini pemimpin Islam?2) Anak Husam rekod sosial buruk. Ada gambar h/p duduk berdakap dengan pelacur kopek tersembol!Jika dapat pada BN, 2 isu ini pasti jadi macam isu tengkolok Ku Li dulu.Pemimpin anak muda Islam yang baik?3) Mengkayakan kroninya dengan dahsyat! Lulus balak macam hak 'mak bapak' dia. Lihat Wan Fauzi Pasir Puteh! Nak tutup diri, tuduh Takiyuddin jaga kroninya, Razak Abas.4) Tokoh perajuk. Husam ada rekod merajuk tak dapat jadi TMB. Rekod nak letak jawatan exco.Semua ini senjata terbaik untuk jaga diri. Lawannya takut lawan terbuka sebab takut Husam merajuk. Hancur negeri. Macam kes Buniamin YB Salor.Semua ini Dato Nik Aziz tak tahu sebab:1) Husam bodek.2) Lawan Husam tak bagitahu Dato Nik Aziz.Ranking musuh Husam sebagai mana keluar dari mulut Husam:1) Nik Abduh, anak Dato Nik Aziz.2) Nik Amar, YDP Bahagian Pengkalan Chepa.3) Takiyudin, Setiusaha PAS Kelantan.4) Mohamad Daud Iraqi dan ulama - ulama PAS.3) Ahmad Yaacob, TMB Kelantan.Ada lawan dia kata, sebenarnya bukan Nik Abduh, tapi NikAmarlah paling ditakutinya.TMB di ranking ke 4 sebab Husam yakin dia lemah dan tak melawan.BN yakin isu Husam akan meruntuhkan PAS Kelantan.Jika begitu, Husamlah peruntuh PAS Kelantan.Itulah senjata Kedua BN.Senjata pertama adalah undi luar. Jika BN buat dengan sungguh - sungguh, PAS tahu mereka akan kalah.Tapi PAS yakin mereka ada ALLAH. Allah bersama pejuang Islam.Nasihat aku pada PAS:1) Kenali Husam dengan baik. Husam jahat sebenarnya.Jika ini betul, ALLAH mungkin tak tolong. MUNGKIN. 2) Jangan kelirukan Dato Nik Aziz. Mengapa tiada yang berani bagi tahu yang sebenar pasal Husam?Semua orang sayang PAS Kelantan. Dato Nik Aziz sayang. Husam Sayang. Nik Amar sayang. Hanya BN benci PAS.3) Tingkatkan kekuatan jentera. Undi luar dan 'dajjal' duit puluhan juat akan tiba mengail undi atas pagar.Nasihat aku pd BNjika bermanfaat ):Takutlah neraka...Berita terakhir dari pejabat PM, cubaan membeli Buniamin sebanyak 10 juta 2 minggu lepas gagal. Buniamin tolak. Tahniah Buniamin. Merajuk pun, masih saynag ugama. Dato Nik Aziz tahu ini.Ramli Abdul Halim,Ini untuk tatapan PAS dan UMNO sahaja. Moga tiada MCA dan MIC masuk blog ini. Aku tak suka mereka!

MKJ RESPON: Anak-anak Kelantan yang berada di luar Kelanan kerana terlibat dalam pelbagai sektor pekerjaan agak ramai....jumlahnya ratusan ribu. Kalau mereka balik mengundi, apakah mereka terkategori sebagai pengudi luar?

February 14, 2008 6:32 AM
7. Anonymous said...
Husam,Bakpo mu saman NST je? Bakpo mu tak saman Utusan Malaysia, Berita Harian, Star, Sinar Harian juga. Semua suratkhabar ni pun siar juga berita hak NST siar tu.Ni, contoh ni, mu tengok berita Utusan Malaysia ni, tak sama dengan berita NST?Dua wakil BN buat laporan BPR.KOTA BHARU 27 Nov _ Dua wakil Barisan Nasional hari ini membuat laporan Badan Pencegah Rasuah (BPR) berhubung dakwaan penyelewengan kerajaan negeri dan beberapa pemimpin setelah tidak berpeluang membangkitkan perkara berkenaan dalam Dewan Undangan Negeri.Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Paloh, Nozula Mat Diah dan ADUN Bukit Bunga, Mohd. Adhan Kechik yang merasakan mereka dinafikan hak bersuara memilih langkah itu bagi terus mengetengahnya rungutan rakyat dan meminta kerajaan Pas menjelaskan kepada BPR.Ini berikutan kedua-dua wakil pembangkang itu digantung keanggotaan melalui satu usul yang diluluskan DUN semalam atas tuduhan menghina Dewan dan digantung selama enam bulan.Pergantungan mereka yang mendakwa Spekaer tidak berlaku adil dan mengabaikan peraturan DUN akan berterusan sepanjang tempoh itu jika mereka enggan memohan maaf.Ketika membuat laporan kira-kira pukul 12.45 tengah hari, mereka turut menyerahkan pelbagai dokumen penting yang berkaitan termasuk dokumen bank, voucer dan lain-lain.Turut sama mengiringi Nozula dan Mohd. Adhan membuat laporan di Pejabat BPR Negeri, Wisma Persekutuan ialah kesemua ADUN Barisan Nasional (BN).Sementara itu dalam laporan tersebut, terdapat sembilan perkara utama dinyatakan iaitu salah guna kuasa Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, Datuk Husam Musa; laporan penyelewengan Pengarah Urusan Air Kelantan endirian Berhad (AKSB) dan isu kegagalan pengurusan AKSB kerana kroni yang dilindungi Husam.Isu lain ialah berhubung pembinaan kedai oleh Majlis Daerah Machang; pembelian kambing jamnapari yang melibatkan dana Kompleks Perkayuan Kelantan (KPK); penyelewengan kawasan balak yang kononnya untuk dibuka ladang getah sedangkan ia bertujuan mendapatkan hasil balak.Tiga isu lagi ialah penyelewengan pembelian lot tanah Mukim Gual Periok; laporan ke atas Perbadanan Menteri Besar Kelantan dan Pengarah Urusan KPK dan isu kesembilan iailah pembangunan Bandar Baru Tunjong yang melibatkan percubaan menjual rezab Melayu.Dalam kenyataan akhbar bersama yang dikeluarkan kemudiannya mereka menegaskan bahawa tindakan membuat laporan kepada BPR hari ini adalah kerana tiada pilihan lain bagi menyuarakan masalah rakyat.Kata mereka, ini apabila hak untuk bersuara sebagai ADUN dinafikan sedangkan banyak lagi isu yang hendak dibangkitkan dalam Sidang DUN ini sesuai dengan tugas sebagai wakil rakyat bertanggungjawab.``Justeru kami serahkan kepada BPR segala maklumat dan dokumen berhubung penyelewengan terancang Pas untuk disiasat sendiri BPR setelah kami tidak lagi berpeluang mendapat jawapan daripada kerajaan Pas dan biarlah Pas memberi jawapan kepada BPR,'' katanya.- UtusanRespon Saya - Soalan macam ni saya tak boleh nak respon. Kena Dato' Haji Husam jawab sendiri. Bagaimanapun pada saya...ini bukan masa yang sesuai untuk saman media. Nak saman tokoh-tokoh atau individu tertentu tak jadi masalah...tetapi saman media rasanya tak berapa bijak kerana pilihanraya dah dekat.Bagaimanapun tentu Dato' Haji Husam ada pertimbangan dan alasan sendiri kenapa tindakan menyaman media yang dilihat akan merugikan parti kerana beliau dilihat sebagai naib presiden. Kita tunggu dan lihat hasilnya nanti
.

MKJ RESPON: Macam demo harap....kawe kemungkinan disaman. Macam mana pun baru surat lawyer dihantar....bukan saman lagi.

February 14, 2008 6:34 AM
8. Anonymous said...
Husam, awat hang tak saman Meli sama? Meli dakwa berlaku penyelewengan wang derma parti RM7 juta? Saman juga Sayuti yang dakwa hang susut bini muda di KL. Hidup Husam!Respon Saya - Kalau saya disaman sama...saya kena hadapilah. Menang kalah macam saya dah kata sehalanya telag ditetapkan oleh takdir dan suratan. Tapi kalau saman saya pun apa sangatlah yang saya ada. Saudara Sayuti pun kalau disaman kena hadapilah. Bila dah tangan berani mencincang...bahu kenalah berani memikul.Perkembangan terbaru yang berlaku tidak akan mengecut-perutkan saya untuk terus mengendalikan blog ini dengan bebas, telus dan tulus.

MKJ RESPON: Sayang blog saya digodam

February 14, 2008 6:35 AM
9 Anonymous said...
Biso jugok Datuk Husam ni. Demo2 tak ingat kor dale sidang dewan bulan 11 baru ni dio umum ngundi akan dibuat pado 17 Mac 2008. 8 Mac denga 17 Mac tu dekat benar doh, bezo 9 hari jah. Inilah contoh pemimpin bervisi, pemimpin berpandangan jauh, dapat meramal apa berlaku masa depan. Dari ramalan inilah baru perancangan dapat dibuat. Ramalan tepat, perancangan pun tepat. Sokonglah Datuk Husam untuk masa depan Islam dan Kelantan yang gemilang.KALU DAH HUSAM BISO BUAT RAMALAN GAK..KITA PAKAT TENGOK JOLOR KO RAMALAN HUSAM PAS BOLEH MENE SERUPA KERUSI HAK DIA RAMAL.BA..BETULAN GITU..BERASA BISO SELALU..TAKBORRR TU..

MKJ RESPON: Sama-sama kita tungguuuuuuuuuuuuuuuu!

February 14, 2008 9:04 AM
10. Anonymous said...
Biso jugok Datuk Husam ni. Demo2 tak ingat kor dale sidang dewan bulan 11 baru ni dio umum ngundi akan dibuat pado 17 Mac 2008. 8 Mac denga 17 Mac tu dekat benar doh, bezo 9 hari jah. Inilah contoh pemimpin bervisi, pemimpin berpandangan jauh, dapat meramal apa berlaku masa depan. Dari ramalan inilah baru perancangan dapat dibuat. Ramalan tepat, perancangan pun tepat. Sokonglah Datuk Husam untuk masa depan Islam dan Kelantan yang gemilang.jauh benar ngan firasat meli.... kata bulan 5, dgn bangga nya meli kata firasat dia selalu betul. fikir fikirkan lah
.

MKJ RESPON: Molek la dah lagu tu gat.

February 14, 2008 5:31 PM
11. Anonymous said...
Nak tau siapa calon PAS di Kelantan?Datuk Husam tanding di DUN Salor. Buni Amin dinyah seperti diramal.Tempat Datuk Husam di DUN Kijang diambil oleh Senator Wan Ubaidah, isteri arwah Wan Azim adik Cikgu Wan Rahim.Ustaz Mat Mustapha bekas Ketua PKR Kelantan tanding di DUN Demit. Ustaz Mat Iraq direhat.Dr Rosli Allani tanding di DUN Bunut Payong. Datuk Takiyuddin dipindah ke Parlimen Kota Bharu.Nasaruddin Mat Isa tanding di Parlimen Bachok.Dr Hatta Ramli tanding di Parlimen Pasir Puteh.Cikgu Wan Rahim YDP Kota Bharu tanding di Parlimen Rantau Panjang.Datuk Halim tanding di Parlimen Pengkalan Chepa.Salahuddin Ayub tanding di Parlimen Kubang Kerian.Datuk Kamaruddin Jaafar tanding di Parlimen Tumpat.Datuk Ibrahim Ali tanding di Parlimen Pasir Mas.Dr Zulkifli Mohamad YDP Gua Musang tanding di Parlimen Kuala Krai.Bekas Senator Siti Zailah tanding di Parlimen Jeli.Dah 10 Parlimen, Gua Musang, Tanah Merah, Ketereh, Machang tak relevan. Tak payah tau siapa calon dia.DUN mana lagi nak tau?Cukup lah tu dulu. Kalau umum semua kan tak ada benda lagi Tok Guru Nik Aziz nak umum nanti. Kena kesian juga kat dia, he he he
.

MKJ RESPON: Barang berulang lagi?
February 15, 2008 12:41 PM
Post a Commente

Berikut pula komen-komen yang dihantar melalui posting MUKADDIMAH yakni;

19 comments:
1. Shifu67 said...
Ass'kum....Nampaknya blog Kapak Jangak telah disabotaj begitu teruk teruk sekali.Kepada Abg Li.... bersabarlah, tetapi bukan sesuatu yg mustahil untuk bangkit semula.Semoga blog abe Li kembali..... panassssss!

MKJ RESPON: Waalaikumussalam! Insyaaalah saya sentiasa dalam keadaan sabar.

February 13, 2008 4:40 AM
2. wak hamad said...
Shifu67ambo pun simpati tetapi apa boleh buat. Kita sama-sama bekerja untuk memulihkan blog ini InshaAllah. Kepaada sapa-sapa sempat save mitak tlg antar la ke kaak jangak baru ni apa-apa bahan dari kapak jangak lama. ambo ada email dah sebahagiannya keada Abe Li, Tak tahu la terima ka dak tu.Napok gaya takdan 27 hb Mac lah susunan kebinet baru kelantan akan dibentuk.Selamat memakah.Wak Hamad

MKJ RESPON: Saya terharu kerana ramai yang rasa kehilangan ekoran dari kapak jangan menjadi mangsa godaman pengat siber. Mudah-mudahan kemunculan kapak jangak versi baru mampu mengubati rasa kehilangan.

February 13, 2008 5:48 AM
3. suriani said...
saing-sobatAbe Li.Semoga kapak jangak yang baru bangkit ini tetap bersemangat seperti dulu
..

MKJ RESPON: Insyaallah.

February 13, 2008 6:30 AM
4. Shifu67 said...
Husam dgn bangganya membuat kenyataan bahawa ... 38 kerusi sudah dalam tangan, atau pun dgn kata lain... gerenti PAS menang.38 kerusi sudah dalam tangan?..... wahh! hebatnya keyakinan Husam, dan keyakinan itu kelihatan seperti 'perang saraf' yang hebat juga.Persoalannya.... adakah keyakinan Husam itu benar2 realistik?Jangan pula nanti 'perang saraf' bertukar jadi 'gilo shyaraf'

MKJ RESPON: Mudah-mudahan.

February 13, 2008 7:04 AM
5. Shifu67 said...
Husam yang juga anggota Exco kerajaan negeri bagaimanapun berkata,"Pada pendapat kami juga pihak BN Kelantan belum bersedia sepenuhnya. Saya jangka penetapan tarikh ini boleh memberi satu power point kepada pembangkang,"ujarnya. >>Siapa yang belum bersedia sepenuhnya? Petang tadi dalam satu majlis bersama Jentera Pilihanraya DUN Jelawat & Perupok, DSP Annuar Musa mengatakan, esok beliau akan ke KL utk mengesahkan senarai calon BN Kelantan. Beliau juga mengatakan BN Kelantan adalah yg pertama dan awal2 lagi sudah menyerahkan senarai calon BN dan esok beliau akan menerima keputusannya daripada Pak Lah.>>Dalam pada dok mendakwa ore lain tak bersedia sepenuhnya tu.... baik Husam baca ghapo yg MSO tulis di blognya tentang situasi DUN Kijang!http://msomelayu.blogspot.com/Lincahnya Politik DUN Kijang!SALAH satu DUN yang menjadi tumpuan dan perhatian ramai di Kelantan ialah DUN Kijang terletak dalam Parlimen Pengkalan Chepa. DUN ini menjadi sedikit kontroversi apabila ada pihak tertentu yang dikatakan kurang senang dengan wakilnya sekarang ini. Sudah lama berita ini tersebar. Seolah ada grand dising untuk menghalau Adun Kijang keluar dari Pengkalan Chepa.Khabarnya masalah Adun berkenaan sampai dibincang dalam mesyuarat sebuah cawangan. Satu usul dikemukakan agar Adun berkenaan tidak lagi dikekalkan bertanding di situ alasannya beliau orang luar - kawasan lain. Bila ia sudah menjadi usul maka ianya tentulah perkara serius......

MKJ RESPON: Memang serius dan wakil rakyat DUN Kijang diakatakan tidak lagi akan mempertahankan kerusi Kijang, sebaliknya berpindah ke Salor.

February 13, 2008 7:54 AM
6. Jerit said...
PENGGODAM Siber MUSNAHKAN Blog KAPAK JANGAK! By TARMIZI MOHD JAMAKHIRNYA Blog Kapak Jangak yang sarat dengan kontroversi, digodam oleh penggodam siber yang belum diketahui angkara siapa, sejak petang semalam (12 Februari 2008). Seluruh pengunjung blog itu tertanya-tanya, mengapa blog ini tidak boleh dilayari?Saya juga merasai sesuatu sejak jam 9.00 malam tadi hingga ke pagi ini, mengapa Blog Kapak Jangak tidak boleh dibuka. Sama ada dari blog saya, sangahtoksago.blogspot mahupun melalui tranungkite.net.Kira-kira jam 4.15 petang ini, saya terbaca penjelasan Ramli Abdul Halim, pemilik Blog Kapak Jangak dalam ruangan komen untuk artikel “TG Nik Aziz Mampu Pikat Kaum Cina?” yang saya postingkan semalam.Terdapat satu komen sahaja. Rupa-rupanya, penjelasan atau pengumuman Ramli terhadap “kemusnahan” blog kesayangannya yang digodam oleh musuh-musuhnya.“Saya memohon para penyliau-kelih bloh saya (KAPAK JANGAK) bersabar kerana blog saya telah berjaya dimusnahkan oleh mereka yang tidak menyenangi kemunculannya.“Ramai yang SMS, email dan telefon bertanya apa dah jadi dengan Kapak Jangak... mulai petang tadi tak boleh buka,” ujar Ketua Pengarang Mingguan Wasilah dan Fajar Islam itu.Pada mulanya, tambah beliau, terdapat gangguan atau kesilapan teknikal tetapi setelah diperiksa, blog itu sebenarnya sudah tiada.Bagaimanapun, beliau sedang berusaha untuk mendapatkan maklumat lanjut dari MIMOS bagi mengetahui secara terperinci dari mana, atau apa punca kemusnahan blog tersebut.Insyaallah, Ramli begitu yakin maklumat penuh mengenainya akan dapat diperolehi dalam tempoh terdekat.“Kalau dirasakan perlu, serangan balas pemusnahan bukan seperkara yang mustahil akan dilakukan,” tegas beliau yang amat kecewa dengan sikap penggodam. Dipetik dari Blog sanggahtoksago.blogspot.com

MKJ RESPON: Kenapa blog saya yang digodam?

February 13, 2008 8:58 AM
7. Jerit said...
Blog KAPAK JANGAK Versi Baru, Mulai ESOK! By TARMIZI MOHD JAMPENGENDALI Blog Kapak Jangak, Ramli Abdul Halim berikrar akan mewujudkan kembali blog yang baru digodam semalam, mulai esok dengan menggunakan maskhead yang sama tetapi dengan password baru yang lebih selamat.Katanya dalam satu kenyataan melalui ruang komen sanggahtoksago.blogspot hari ini, nada dan corak persembahan akan dikekalkan dengan identitnya yang sedia ada.Yang berbeza ujarnya, mungkin dari sudut bedak gincunya.“Saya tadinya bercadang melalui blog saya akan posting wajah Mingguan Fajar Islam yang akan diedarkan dalam tempoh sehari dua ini. Tetapi, rupanya blog saya dah dimusnahkan,” tambah beliau penuh kesal.Sementara pembinaan semula Blog Kapak Jangak selesai sepenuhnya, Ramli berharap para penyelau-kelih Blog Kapak Jangak boleh mengunjungi Blog Sanggahtoksago untuk menatap wajah Mingguan Fajar Islam.Inipun Dipetik Dari Blog sanggahtoksago.blogspot.com

MKJ RESPON: Memang pun ganti kapak jangak, inilah kapak jangak versi baru

February 13, 2008 9:00 AM
8.Jerit said...
Blogger Kapak Jangak BERSUMPAH Nafi TERIMA DUIT Umno Kelantan! By TARMIZI MOHD JAMPEMILIK Blog Kapak Jangak yang kontroversial, Ramli Abdul Halim terus diserang oleh pengunjung blog yang tidak dikenali dengan tuduhan kononnya beliau ada atau pernah menerima imbuhan dari Umno Kelantan.Dengan berselindung “anonymous” pengunjung itu mendesak dan mencabar Ramli, 52, agar bersumpah dengan nama Allah bahawa beliau menafikan tuduhan tersebut.“Saya mulai hari ini, mencabar Saudara Ramli Abdul Halim, tuan punya Wasilah dan Blog kapak Jangak bersumpah dengan nama Allah yang perlu disiarkan di dalam akhbarnya Wasilah selama empat keluaran, di dalam blognya Kapak Jangak selama empat minggu berturut-turut bahawa Saudara tidak pernah menerima atau meminta duit atau apa-apa manfaat politik daripada parti Umno, atau agen-agen parti Umno, mahupun mana-aman instrument kerajaan yang berkaitan Umno”; begitulah cabaran yang dibuat penuh serius.Ramli dalam reaksinya menafikan dakwaan jahat tersebut dan melafazkan sumpahnya seperti yang tertera dalam blognya. Untuk membaca bait-bait menarik sumpahnya, pengunjung boleh terus membaca dan teliti di alamat berikut: http://ramliabulhalimmelayu.blogspot.com/ .Beliau yang juga Ketua Pengarang Mingguan Wasilah, bagaimanapun enggan menyiarkan pernyataan sumpahnya itu di Mingguan Wasilah dan Blog Kapak Jangak, kerana ia dianggap tidak sesuai.“Saya hanya sambut seruan anda sahaja dan jika anda ditimpa musibah ekoran sumpah yang anda desak saya lakukan ini maka anda kena redhalah menerimanya,” tegas beliau dalam respon balasnya yang tersiar dalam blog kendaliannya, Kapak Jangak. Minggu lalu, Ramli turut menerima surat saman dari Dato Husam Musa berkenaan beberapa komen yang mengaitkan tokoh PAS Kelantan itu yang didakwa palsu dan fitnah.Husam melalui peguamnya meminta Ramli mengeluarkan komen-komen tersebut yang disiarkan pada sekitar 24 dan 26 Januari 2008. Namun, Ramli dalam reaksinya enggan mengeluarkan komen tersebut dan menyatakan kesediaannya untuk "bertembung" dengan Exco Kerajaan Kelnatan itu di mahkamah! Ini Juga Dipetik Dari Blog sanggahtoksago.blogspot.com

MKJ RESPON: Mental dan fizikal saya dalam keadaan bersedia untuk hadapi segala kemungkinan.

February 13, 2008 9:05 AM
9. Jerit said...
SUMPAH SEORANG MELI: Menjawab KEKELIRUAN Yang RENCAM! By RAMLI ABDUL HALIMhttp://ramliabdulhalimmelayu.blogspot.com/EKORAN dari penyiaran komen oleh Ustaz Tarmizi Mohd Jam melalui blognya sanggahtoksao@blogspot.com, ramai yang menelefon, SMS dan email meminta saya posting khas untuk sumpah berkenaan.Bagi tidak menghampakan mereka yang meminta, maka disiarkan sumpah berkenaan, mudah-mudahan semuanya bepuashati dan akan tahu bahawa seorang Meli bukannya mudah dibeli atau dicucuk hidung oleh sesiapa;February 7, 2008 10:31 AM 13. Anonymous said... "DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH, LAGI MAHA PENGASIHANISAYA MULAI HARI INI, MENCABAR SAUDARA RAMLI ABDUL HALIM, TUAN PUNYA WASILAH DAN BLOG KAPAK JANGAK BERSUMPAH DENGAN NAMA ALLAH YANG PERLU DISIARKAN DI DALAM AKHBARNYA WASILAH SELAMA EMPAT KELUARAN, DI DALAM BLOGNYA KAPAK JANGAK SELAMA EMPAT MINGGU BERTURUT BAHAWA SAUDARA TIDAK PERNAH MENERIMA ATAU MEMINTA DUIT ATAU APA-APA MANFAAT POLITIK DARIPADA PARTI UMNO, ATAU AGEN-AGEN PARTI UMNO, MAHUPUN MANA-MANA INSTRUMEN KERAJAAN YANG BERKAITAN UMNO."BERANI KERANA BENAR"ANAK KELANTAN PERANTAUAN"Respon Saya: Demo sapo nak arah kawe? Oleh kerana demo nak sangat (kalau langkah saya ini tidak selari dengan tuntutan agama mohon alim ulamak betulkan), maka;"DENGAN NAMA ALLAH YANG AMAH PEMURAH LAGI MENGASIHI, ALLAH YANG MAHA MENGETAHUI SEGALA YANG TERANG DAN TERSEMBUNYI, SAYA RAMLI BIN ABDUL HALIM BIN ABDUL LATIF BIN ABDUL RAHMAN HAMBAMU YANG SENTIASA REDHA DENGAN KETENTUANMU BERSUMPAH BAHAWA SAYA TIDAK PERNAH PADA BILA-BILA MASA ATAU DALAM APA-APA KEADAAN MENERIMA ATAU MEMINTA DUIT ATAU APA-APA MENFAAT POLITIK DARIPADA PARTI UMNO, ATAU AGEN-AGEN PARTI UMNO, MAHUPUN MANA-MANA INSTRUMEN KERAJAAN YANG BERKAITAN DENGAN UMNO (KECUALI PERMIT PENERBITAN KERANA SYARAT NAK KELUAR SURAT KHABAR/MAJALAH KERANA ADA PERMIT) JUGA SAYA TIDAK PERNAH PADA BILA-BILA MASA DAN DALAM APA-APA KEADAAN PUN MEMINTA DUIT ATAU APA-APA KEMUDAHAN DARI PAS (KECUALI PERMIT MINGGUAN WASILAH DISEWA DAN SAYA MENERIMA SEWANYA SERTA BAYARAN TULISAN SAYA YANG ADA LAGI YANG BELUM DIJELASKAN OLEH PENYEWA DAN SAYA DIMINTA BERTUGAS DENGAN URUSETIA PENERANGAN KERAJAAN PAS NEGERI KELANTAN SELAMA KIRA-KIRA LAPAN TAHUN TANPA SAYA MENAGIHNYA). DEMI KEADILAN DI ATAS KEMAHA-ADILAMU YA ALLAH... MAKA ENGKAU URUSANKANLAH (HASIBIYALLAHI-NIKMATIL-WAKIL) TERHADAP MANA-MANA PIHAK YANG TELAH BERBURUK SANGKA TERHADAP HAMBAMU INI DENGAN APA-APA HUKUMAN UNTUK PANDUAN HAMBAMU YANG LAIN SUPAYA TIDAK AKAN ADA LAGI YANG MUDAH BURUK SANGKA SELEPAS KES HAMBAMU INI DAN JUGA HAMBA-HAMBAMU YANG LAIN. AMPUNKANLAH HAMBAMU YANG JAHIL INI JIKA PERMOHONANKU SUPAYA ENGKAU URUSKAN MANA-MANA PIHAK YANG BURUK SANGKA TERHADAP HAMBAMU MERUPAKAN PERBUATAN TERLARANG DI SISIMU. TEGUH DAN PERTINGKATKANLAH KUALITI IMAN DAN TAQWAKU... KEDUA IBUBAPAKU... ISTERI DAN ANAK-ANAKKU... DATUK-DATUK DAN NENEK-NENEK... GURU-GURUKU... JIRAN-JIRANKU... SAHABAT-HASABATKU... PARA MUJAHIDIN DAN SELURUH UMAT ISLAM YANG MASIH HIDUP... YANG TELAH MATI DAN YANG BAKAL LAHIR YANG SEDANG, TELAH DAN AKAN SENTIASA MENJULANG PANJI-PANJI ISLAM. HALALKAN DUNIAMU INI UNTUK KAMI, HALALKAN ALAM KUBURMU UNTUK KAMI DAN HALALKAN ALAM AKHIRATMU UNTUK KAMI, JADIKANLAH LUBANG KUBUR SAUDARA-SAUDARA KAMI YANG SUDAH MATI SEBAGAI ANTARA TAMAN-TAMAN DI SYURGAMU!"Saya tak akan siar dalam Mingguan Wasilah atau mana-mana akhbar dan majalah sumpah saya ini kerana ianya tidak sesuai untuk tatapan umum.Saya hanya sambut seruan anda sahaja dan jika anda ditimpa musibah ekoran sumpah yang anda desak saya lakukan ini... maka anda kena redalah menerimanya.Mudah-mudahan Allah akan memelihara iman dan taqwa anda dan anda akan berhenti dari mendesak orang melakukan sesuatu yang tidak patut anda desak orang lakukannya pada masa-masa akan datang.Belajarlah untuk cuba berprasangka baik terhadap orang lain. Kepada mereka yang pakar dalam hukum hakam... mohon beri pandangan sama ada untuk kebaikan saya mahu pun kebaikan pendesak supaya membuat saya sumpah ini dan juga untuk kepentingan umat Islam seluruhnya pada masa sekarang dan akan datang.Nota:1. Sumpah ini akan dikekalkan dalam blog ini... bukan sahaja hanya untuk tempoh empat sebagaimana yang diminta.2. Diizin print dan sebar bagi sesiapa yang merasa perlu berbuat demikian.Dipetik Dari Blog sanggahtoksago.blogspot.com

MKJ RESPON: Peliknya bila sumpah diposting....blog saya kena godma tidak lama selepas itu.

February 13, 2008 9:07 AM
10. wak hamad said...
Pada firasat amboPas Kelantan akan menang paling banyak pun separuh dari hak Dato EXCO ramal. Kalau dia ramai 38 maknannya akan menang 19 saja jah. Tapi hak ambo do pikir sebelum ini Pas akan menang antara 6-16 kerudi sahaja.Dato' Presiden kata Pas berusaha menang 40 kerusi parlimen. Ambo dok baca menang 4 kerusi jah paling banyaknya.Wallahuaklam.WakHamad

MKJ RESPON: Saya setuju dengan Wak Hamad.

February 13, 2008 1:55 PM
11.Anonymous said...
sebahagian daripada bahan yang terpadam yang saya copy baru-baru ini untuk rujukan, dimasukkan kembali.2. Anonymous said... Assalamualaikum.Ini adalah maklum balas kami kepada tulisan “Pas terus lenakan rakyat Kelantan dengan janji (I-IV)”, oleh seorang yang menggelar dirinya Anu Bak Har dalam laman web Kapak Jangak. Kami memandang serius tulisan ini kerana ia membawa gambaran salah, seolah Kerajaan Pas Kelantan pimpinan Tuan Guru Datuk Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat adalah sebuah kerajaan yang suka menipu rakyat.Begitupun, setelah disemak dari semua 21 isu yang disenarai, iaitu1. Politik - Pas akan melantik wakil masyarakat bukan Islam sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri Kelantan2. Amanah Saham Kelantan - Pas akan melaksanakan skim Amanah Saham Kelantan demi kesejahteraan rakyat3. Tabung Perkahwinan - Pas akan wujudkan tabung perkahwinan bagi membantu belia berkahwin4. Elaun Pekerja Anak Ramai - Pas akan memberi elaun kepada pekerja yang mempunyai anak ramai5. Bank Tanpa Faedah - Pas akan wujudkan Bank Tanpa Faedah bagi membantu rakyat miskin 6. Hisbah - Pas akan menubuhkan Suruhanjaya Hisbah bagi menyiasat penyelewengan dalam kerajaan7. Pegawai rasuah dipecat – Pas akan memecat pemimpin dan kakitangan kerajaan sekiranya mereka terbabit dengan rasuah8. Tanaman tembakau – Pas akan hapuskan tanaman tembakau dan menggantikannya dengan tanaman ubi9. Bayaran gaji kakitangan – Pas akan membayar gaji kakitangan kerajaan mengikut kalendar Hijrah10. Hypermarket – Pas akan bina hypermarket berkonsepkan Islam yang pertama di negara ini di Kelantan11. Pusat Reka Bentuk – Pas akan menubuhkan Pusat Reka Bentuk bagi meningkatkan nilai komersil dan perdagangan produk budaya dan kraftangan rakyat12. Penghuni rumah rakit – Pas akan memindahkan semua penghuni rumah rakit ke kawasan perumahan yang lebih selesa.13. Pejuang Melayu dan cendikiawan Islam – Pas akan mengabadikan nama pejuang Melayu dan cendikiawan Islam di zaman penjajah menerusi projek besar yang akan dilaksanakan.14. Pengangkutan awam – Pas akan memastikan pengangkutan awam yang lebih selesa kepada rakyat15. Majlis Perundingan Agama - Pas akan menubuhkan Majlis Perundingan Agama bagi mengelak perselisihan pendapat mengenai agama antara rakyat berbilang kaum16. Hudud – Pas akan membawa usul di Parlimen untuk meminda Perlembagaan Persekutuan bagi membolehkannya melaksanakan hukum hudud17. Tanah rakyat – Pas akan memastikan tanah rakyat tidak diambil balik bagi melaksanakan projek pembangunan.18. Bekalan air – Pas akan memastikan rakyat mendapat bekalan air bersih yang berkualiti.19. Balak – Pas sedia mendedahkan nama penerima konsesi balak dari kerajaan20. Langkah berjimat – Pas akan mengguna gas asli (NGV) bagi semua kenderaan kerajaan sebagai langkah berjimat21. Letak jawatan - Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sedia meletakkan jawatannya.Didapati hanya 4 isu sahaja yang dijanji secara rasmi oleh Pas Kelantan dalam manifesto-manifesto terdahulu.Isu-isu ini ialah:1. Politik - Pas akan melantik wakil masyarakat bukan Islam sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri KelantanIni terkandung dalam Manifesto (Program) PAS Negeri Kelantan 1990 di bawah: 3.2.b. Demi keadilan semua golongan, pindaan perlembagaan juga akan dilakukan bagi membolehkan dibuat perlantikan beberapa orang Ahli Dewan Undangan Negeri (Dilantik) untuk mewakili kumpulan-kumpulan tertentu.2. Amanah Saham Kelantan - Pas akan melaksanakan skim Amanah Saham Kelantan demi kesejahteraan rakyatIni terkandung dalam Manifesto (Program) Angkatan Perpaduan Ummah Negeri Kelantan 1995 di bawah: 5.2.e. Meneruskan usaha bagi menubuhkan Amanah Saham Kelantan Secara Islam (AKSI) yang berteraskan pelaburan dan kegiatan ekonomi Islam.3. Hisbah - Pas akan menubuhkan Suruhanjaya Hisbah bagi menyiasat penyelewengan dalam kerajaanIni terkandung dalam Manifesto (Program) PAS Negeri Kelantan 1990 di bawah: 3.3.c. Mewujudkan sebuah badan bebas yang dinamakan badan hisbah bagi mengawasi pentadbiran kerajaan.4. Pusat Reka Bentuk – Pas akan menubuhkan Pusat Reka Bentuk bagi meningkatkan nilai komersil dan perdagangan produk budaya dan kraftangan rakyatIni terkandung dalam Manifesto (Program) Angkatan Perpaduan Ummah Negeri Kelantan 1995 di bawah: 10.5.iv. Menubuhkan Pusat Reka Cipta (Design Center).Selain turut terkandung dalam Manifesto (Program) PAS Negeri Kelantan 1999 di bawah: 11.2. Berusaha mewujudkan Pusat Reka Cipta bagi melahirkan lebih ramai usahawan kraf.Kesemua 4 isu ini bukan sengaja tidak dilaksanakan tetapi tidak dapat dilaksanakan kerana halangan-halangan tertentu seperti dijelaskan Tuan Guru Datuk Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat. Adapun kesemua 17 isu lain tidak dijanji secara rasmi oleh Pas Kelantan dalam manifesto-manifesto terdahulu dan lebih berupa luahan spontan Tuan Guru Datuk Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat atau pemimpin Pas Kelantan lain kepada media massa atas sifat peribadi Tuan Guru Datuk Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat atau pemimpin Pas Kelantan itu. Kami yakin rakyat tahu membezakan antara pernyataan hasrat dan janji.Sekian, terima kasih.Membangun Bersama Islam.Respon Saya - Serah kepada kebijaksanaan rakyat membuat pilihan adalah satu langkah yang sangat kena dan bjiak. Kita kena usahakan supaya perjuAngan kita menjadi pilihan utama pengundi.February 2, 2008 2:01 AM 3. Anonymous said... Lagi penjelasan atas tulisan “Pas terus lenakan rakyat Kelantan dengan janji (I-IV)” oleh Anu Bak Har dalam laman web Kapak Jangak. 7. Pegawai rasuah dipecat – Pas akan memecat pemimpin dan kakitangan kerajaan sekiranya mereka terbabit dengan rasuah. Isu ini tidak berbangkit kerana sehingga kini belum ada pemimpin dan kakitangan kerajaan yang disabitkan dengan rasuah.15. Majlis Perundingan Agama - Pas akan menubuhkan Majlis Perundingan Agama bagi mengelak perselisihan pendapat mengenai agama antara rakyat berbilang kaum. Isu ini juga tidak berbangkit kerana sehingga kini belum ada keperluan mengenainya (tiada konflik agama). 18. Bekalan air – Pas akan memastikan rakyat mendapat bekalan air bersih yang berkualiti. Isu ini pun tidak berbangkit kerana sehingga kini majoriti rakyat sudah mendapat bekalan air bersih yang berkualiti dan usaha sedang dibuat bagi memastikan seluruh rakyat mendapat bekalan ini.Membangun Bersama IslamRespon Saya - Kalau dah molek belaka gat baguslah.February 2, 2008 2:11 AM 4. Anonymous said... Pas terus lenakan rakyat Kelantan dengan janji (A)Aku Bukan HaruanKapak JangakKomen kepada artikel Umno terus lenakan rakyat Kelantan dengan janji Anual Bakri Haron HarakahdailyPUAS-PUAS duduk-duduk, seronok juga menilai senarai semak janji Pas Kelantan dalam Manifesto Pilihan Raya Umum 1990 yang belum tertunai. Bunyinya begini: 2.1. Melaksanakan dasar dan peraturan Islam dalam semua urusan pemerintahan termasuk perundangan, pentadbiran dan kemasyarakatan.2.6. Mengamalkan kekuasaan politik untuk kepentingan seluruh rakyat dan bukannya bertujuan menindas dan mencari kepentingan peribadi atau puak.2.7. Menghapuskan amalan pilih kasih, penindasan dan kuasa diktator dalam badan pelaksana (eksekutif) di bidang pemerintahan, pentadbiran dan kemasyarakatan.3.1. PAS akan menjadikan Al-Qur’an dan Al-Sunnah, Ijmak dan Qias sebagai sumber rujukan perundangan dan kehakiman di negeri ini.3.2.b. Demi keadilan semua golongan, pindaan perlembagaan juga akan dilakukan bagi membolehkan dibuat perlantikan beberapa orang Ahli Dewan Undangan Negeri (Dilantik) untuk mewakili kumpulan-kumpulan tertentu.3.3.c. Mewujudkan sebuah badan bebas yang dinamakan badan hisbah bagi mengawasi pentadbiran kerajaan.4.a. Mewujudkan pentadbiran yang beramanah, bebas dari penyelewengan atau penyalahgunaan kuasa serta berlaku adil dalam segala perkara yang melibatkan kepentingan rakyat.4.c. Mengkaji ke arah mengurangkan kadar elaun dan keistimewaan Ahli-Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (termasuk Menteri Besar dan Timbalan Menteri Besar) dalam perkara yang munasabah demi menggalakkan kesederhanaan di kalangan pimpinan kerajaan.10.d. Menubuhkan satu tabung kewangan perumahan bagi membolehkan kakitangan kerajaan dan orang perseorangan memiliki rumah.11.a. Semua pihak berkuasa tempatan akan dikaji semula dari segi pentadbiran dan peraturan-peraturan yang menimbulkan masalah kepada rakyat. Ini melibatkan kadar bayaran cukai pintu, tempat letak kereta, bayaran lesen perniagaan dan iklan dan berbagai cukai kepada peniaga-peniaga.11.f. Mengurangkan bayaran lesen ke atas beca roda tiga, bot dan perahu nelayan, kereta-kereta sorong, warung dan gerai-gerai kecil demi menjaga kepentingan rakyat.15.a.i. Mengadakan skim penempatan orang tua yang tidak ada pembelaan di pondok-pondok yang sedia.15.a.ii. Mengadakan pusat penempatan bagi anak-anak yatim dan memberi bimbingan khas kepada mereka.15.a.iii. Menyusun satu program pemulihan akhlak menyeluruh kepada penagih dadah, pelacur dan golongan mak nyah.Ha ha ha … berbahagialah wahai rakyat negeri-negeri orang di luar Kelantan. Melompong lagilah nampaknya rakyat Kelantan. Ha ha ha!Respon Saya - Nampaknya benda-benda ni akan jadi bahan kempen pilihanraya.February 2, 2008 3:30 AM 5. Anonymous said... Pas terus lenakan rakyat Kelantan dengan janji (B)Aku Bukan HaruanKapak JangakKomen kepada artikel Umno terus lenakan rakyat Kelantan dengan janji Anual Bakri Haron HarakahdailyPUAS-PUAS duduk-duduk, seronok juga menilai senarai semak janji Pas Kelantan dalam Manifesto Pilihan Raya Umum 1995 yang belum tertunai. Bunyinya begini: 2.1. Meneruskan dasar dan peraturan Islam dalam semua urusan pemerintahan termasuk perundangan, pentadbiran dan pembangunan sesuai dengan kuasa pemerintahan negeri.3.1. a. Aspek perundangan dan kehakiman tertinggi dalam sebuah kerajaan hendaklah bersumberkan Al-Qur’an, Al-Sunnah, Ijmak Ulamak dan Qias.3.2.a. Terus mengkaji, meneliti dan membuat pindaan serta menyesuaikan enakmen yang sedang dipakai di samping mengkaji, meneliti dan membuat pindaan serta menyesuaikan secara menyeluruh fasal-fasal dalam Perlembagaan Negeri Kelantan ke arah lebih menepati kehendak Islam.5.2.b. Meneruskan pelbagai usaha bagi menyelesai beban kemiskinan rakyat khususnya di kawasan luar bandar.5.2.d. Merancang dari masa ke semasa rancangan kemajuan ekonomi berasaskan keperluan rakyat tanpa merampas dan menghilangkan hak rakyat.5.2.e. Meneruskan usaha bagi menubuhkan Amanah Saham Kelantan Secara Islam (AKSI) yang berteraskan pelaburan dan kegiatan ekonomi Islam.5.3.a. Berusaha membina jambatan keempat merentasi Sungai Kelantan bagi mengatasi kesesakan laluan melalui Bandar Kota Bharu.10.5.iv. Menubuhkan Pusat Reka Cipta (Design Center).19.1. Mengambil pelbagai langkah serius untuk memenuhi keperluan rumah kepada rakyat yang memerlukan.24.2. Memastikan program kebajikan kepada golongan tua dilaksanakan dengan adil.26.2. Memberi perhatian lebih kepada kebajikan anak-anak yatim khususnya di bidang pendidikan.Ha ha ha … berbahagialah wahai rakyat negeri-negeri orang di luar Kelantan. Melompong lagilah nampaknya rakyat Kelantan. Ha ha ha!Respon Saya - Tembak menembak sedang berlaku nampaknya. Biarkan...dah habis peluru nanti berhentilah TU agaknya.February 2, 2008 3:30 AM 6. Anonymous said... Pas terus lenakan rakyat Kelantan dengan janji (C)Aku Bukan HaruanKapak JangakKomen kepada artikel Umno terus lenakan rakyat Kelantan dengan janji Anual Bakri Haron HarakahdailyPUAS-PUAS duduk-duduk, seronok juga menilai senarai semak janji Pas Kelantan dalam Manifesto Pilihan Raya Umum 1999 yang belum tertunai. Bunyinya begini: 2.1. Meneruskan dasar dan peraturan Islam dalam semua urusan pemerintahan termasuk perundangan, pentadbiran dan pembangunan sesuai dengan kuasa pemerintahan negeri.3.1. a. Meneruskan amalan perundangan dan kehakiman yang bersumberkan Al-Qur’an, Al-Sunnah, Ijmak Ulamak dan Qias.3.1. b. Sentiasa berusaha kea rah melaksanakan sistem perundangan dan kehakiman berteraskan Islam.3.2.a. Terus mengkaji, meneliti dan membuat pindaan serta menyesuaikan enakmen yang sedang dipakai di samping mengkaji, meneliti dan membuat pindaan serta menyesuaikan secara menyeluruh fasal-fasal dalam Perlembagaan Negeri Kelantan supaya tidak bercanggah dengan kehendak Islam.4.2.b. Meneruskan pelbagai usaha bagi menyelesai beban kemiskinan rakyat khususnya di kawasan luar bandar.4.2.c. Merancang dari masa ke semasa rancangan kemajuan ekonomi berasaskan Pelan Pembangunan Strategik demi membawa kemajuan untuk rakyat tanpa merampas dan menghilangkan hak rakyat.4.3.c. Mempertingkatkan mutu dan menyediakan bekalan air bersih mencukupi kepada seluruh rakyat Kelantan.4.3.d. Berusaha membina jambatan keempat merentasi Sungai Kelantan bagi mengatasi kesesakan laluan melalui Bandar Kota Bharu.11.2. Berusaha mewujudkan Pusat Reka Cipta bagi melahirkan lebih ramai usahawan kraf.17.4. Memajukan Pusat Ekspo Negeri di Tanjung Chat, Kota Bharu.18.2. Berusaha memajukan bandar baru berkonsepkan Islam di Pengkalan Kubor, Tumpat.19.4. Berusaha menyediakan tapak-tapak rumah kepada golongan miskin.23.7. Mengenalpasti dan merangka program pembelaan kepada janda, ibu tunggal dan wanita uzur.24.2. Memastikan program kebajikan kepada warga tua dan kurang upaya dilaksanakan dengan adil.26.2. Memberi perhatian lebih kepada kebajikan anak-anak yatim khususnya di bidang pendidikan.Ha ha ha … berbahagialah wahai rakyat negeri-negeri orang di luar Kelantan. Melompong lagilah nampaknya rakyat Kelantan. Ha ha ha!Respon Saya - Duk ulang mugo srupo ni bakpo? Ko saya perasan lagu kerana mata tak berapo boleh buka...letih dan mengantukFebruary 2, 2008 3:31 AM 7. Anonymous said... Penyilau 4, Siapa kata Pas tak berjanji akan memastikan tanah rakyat tidak diambil balik bagi melaksanakan projek pembangunan? Bukan Perkara 5.2.d. dalam Manifesto Pilihan Raya Umum Pas 1995 menyebut Pas akan merancang dari masa ke semasa rancangan kemajuan ekonomi berasaskan keperluan rakyat tanpa merampas dan menghilangkan hak rakyat? Bukan Perkara 4.2.c. dalam Manifesto Pilihan Raya Umum Pas 1999 menyebut Pas akan merancang dari masa ke semasa rancangan kemajuan ekonomi berasaskan Pelan Pembangunan Strategik demi membawa kemajuan untuk rakyat tanpa merampas dan menghilangkan hak rakyat?Penyilau 4,8. Siapa kata Pas tak berjanji akan memastikan rakyat mendapat bekalan air bersih yang berkualiti? Bukan Perkara 4.3.c. dalam Manifesto Pilihan Raya Umum Pas 1999 menyebut Pas akan mempertingkatkan mutu dan menyediakan bekalan air bersih mencukupi kepada seluruh rakyat Kelantan?Penyilau 4,Anda siapa sebenarnya? Kalau anda pemimpin Pas, anda harus malu pada diri sendiri. Takkan pemimpin Pas tak tahu manifesto Pas?Respon saya - Kalau dah ada dalam minfesto maknanya itu janji resmilah...bukan janji spontan. Macam mana pun janji memnang mudah...nak laksana janji yang payahnya. Macam mana opun rakyatlah yang akan tentukan sama ada tidak tepat janji itu boleh dimaafkan atau tidak...kuasa undi undi ditangan mereka.Kalau ada jenis pemimpin yang sanggup malu pada diri sendiri...yang sanggup muhasabah diri dan sanggup mengaku kelemahan sendiri dan bersedia ditegur...parti pasti akan semakin bertambah sokongan...bukannya semakin berkurangan.February 2, 2008 3:35 AM 8. Anonymous said... Janji-janji dalam manifesto PAS tak boleh dipakai, hampir semua guna ayat umum, hampir tiada yang spesifik, mana orang nak yakin, nak ukur pencapaian pun susah.Bila PAS janji nak bina jambatan keempat merentasi Sungai Kelantan PAS wajib menunai janji membinanya walau Kerajaan BN dah umum akan membinanya. Janji tetap janji.Pak Mat Kota.Respon Saya - Tak tepat janji bukan ke munafik namanya? Atau pun dalam politik bila mungkir janji tak terkategori sebagai munafik. Alim ulamak kena royat betul-betul mugo begoni....kalu tidak demo orang alim pun akan berdosa. Ke ada tok alim kebal dari kena dosa?.February 2, 2008 3:40 AM 9. Anonymous said... Meneruskan pelbagai usaha bagi menyelesai beban kemiskinan rakyat khususnya di kawasan luar bandar? Semudah itu nak selesai kemiskinan? Usaha apa, bila, bagaimana, di mana? Kalau betul usaha mengapa masih ramai miskin?Respon Saya - Orang parti yang nak bercakap tentang menyelesaikan beban kemiskinan rakyat kena tengok dulu parti kaya ke tidak....mampu berdikari ke tidak. Kalau nak gerak parti pun kena mintak derma dengan rakyat...layak ke bercakap tentang pembasmian kemiskinan. Kalau layak bercakap pun orang boleh terima ke tidak?Toksoh dok rancang banyak...tengok dalam setiap kawasan tok wakil...berapa keluarga dalam sehari...dalam seminggu...dalam sebulan...dalam setahun...dalam sepengagal dan dalam tempoh empat penggal hak brjaya dimerdekakan dari kemiskinan kerana jasa tok wakil?Kalau dah kaya belako...tentulah takdok hak berebut nak baju sekolah free...hak minta toloh tok wakil bayar bil api..bil air...bil telefon dan macam-macam bayaran termasuk nak bayar lori pindah rumah yang nilainya cuma RM100 pun mintak dekat wakil rakyat.February 2, 2008 3:42 AM 10. Anonymous said... Akm. Tertarik janji PAS nak buat pindaan serta menyesuaikan secara menyeluruh fasal-fasal dalam Perlembagaan Negeri Kelantan supaya selari dengan kehendak Islam. Teringat pendedahan seorang pengomen mengenai draf pindaan Perlembagaan Negeri Kelantan yang Islamik itu. Kalau draf dah ada, mengapa tak dipinda saja? Apa hukum orang tak tunai janji?Anak Kelantan di Sabah.Respon Saya - Pinda dah...bawa dalam mesyuarat dewan dah...dan dewan lulus dah tapi sangkut. Pihak yang patut sign tak mahu sign. Bakpo tak sign? Saya pun takleh nak jawab.February 2, 2008 3:45 AM 11. Anonymous said... Mana program pemulihan akhlak menyeluruh kepada penagih dadah, pelacur dan golongan mak nyah? Kalau betul ada program ini mengapa masih ramai penagih dadah, pelacur dan golongan mak nyah di Negeri Serambi Mekah?Respon Saya - jangankan program pemulihan akhlak menyeluruh kepada penagih dadah, pelacur dan golongan mak nyah, program rakan masjid pun tak jalan. Tak mudah nak baiki kepunahan...kerana itu kata orang tua-tua lebih baik mencegah dan mengubat. February 2, 2008 3:48 AM 12. Anonymous said... Di mana tabung kewangan perumahan bagi membolehkan kakitangan kerajaan dan orang perseorangan memiliki rumah? Kalau ada, mengapa tabung ini tidak diguna bagi membantu penghuni rumah rakit dan rakyat lain yang tiada rumah? Apa langkah serius yang diambil untuk memenuhi keperluan rumah kepada rakyat yang memerlukan?Respon Saya - Sayak tak tahu kerana saya bukan kakitangan kerajaan. Penghuni rumah rakit tu rasanya mereka sendiri yang nak kekal jadi penghuni rumah rakit. Kebanyakan mereka dilahir dan dibesarkan di rumah rakit. Kekok untuk mereka nak hidup di dunia baru...macam orang nelayan jadi penerokalah...apa yang mereka nampak tak makan cekok belaka.February 2, 2008 3:51 AM 13. Anonymous said... Hah, main manifesto pulok doh. kawe pun nok tupe sekaki la. Buleh kawe tau begapo elaun dan keistimewaan Ahli EXCO, TMB dan MB hok doh dikurang setakat ni? Gaji demo-demo ni paling rendoh sekali koh banding gaji Ahli EXCO, TMB dan MB negeri-negeri lain? Kalu betul gitu gat bagus benar la.Pengundi Tawang.Respon Saya - Turun elaun takdok bbunyi lagi...kalu naik elaun adalah.February 2, 2008 3:54 AM 14. Anonymous said... Meli, kadar cukai pintu, tempat letak kereta, bayaran lesen meniaga dan iklan dan cukai meniaga lain di Kota Bharu lani dah tak menyusahkan rakyatkah, rendah benar dah bokali dih? Lesen teksi, bot dan perahu nelayan, kereta-kereta sorong, warung dan gerai-gerai kecil pun turun banyak dah bokali dih? Alhamdulillah, syukran.Respon Saya - Bokalilah...rendah belako bokali. Hal cukai pintu saya tak tau...saya duduk rumah sewa. Bayar letak kereta pun tak tau pasal bini saya dapat pelekat khas MPKB...tak payah bayar parking.Lesen nnego ni saya baru nnego...tak gi bayar lagi. Bila selesai segala urusan dan lesenya dibayar...saya akan tahulah berapa lesen nego MPKB dan harga pemsangan papan iklan/signbord. Lesen teksi (beca?), bot, perahu nelayan, kereta sorong, warung dan geragerai kecil saya tak tau kerana saya tak pernah terlibat.February 2, 2008 3:58 AM 15. Anonymous said... 2.7. Menghapuskan amalan pilih kasih, penindasan dan kuasa diktator dalam badan pelaksana (eksekutif) di bidang pemerintahan, pentadbiran dan kemasyarakatan.4.a. Mewujudkan pentadbiran yang beramanah, bebas dari penyelewengan atau penyalahgunaan kuasa serta berlaku adil dalam segala perkara yang melibatkan kepentingan rakyat.KES AIR KELANTAN MACAM MANA? MANA HILANG MANGSA FAUZI DAN HUSAM? SEMUA DAH KECUT PERUT BILA HUSAM SAMAN NOZULA, ADHAN DAN NST?Respon Saya - Pertanyaan anda ni saya tak boleh jawab. Saya yakin mereka berkaitan akan tampil membuat penjelasan
.

MKJ RESPON: Terima kasih.

February 14, 2008 3:54 AM
12. Anonymous said...
Pilihan raya dekat benar dah...Dok rasa kenalin jah..nanti ka sapa masa..Pada ambo kalu tuju atah diri ambo sore jah ambo tak apo belako sapa-sapo mene pun mugo ambo kija kerajaan..kalu pas mene pun dia tak leh nak pecat keja ambo..kalu bn mene pun tak dak apa satu..tapi bila ambo duduk atah diri ambo ore kampong..ambo nak bn mene..kalu bn mene banyaklah menafaat akan pada boleh di beri oleh kerajaan pada rakyat.Insyaallah BN akan mengambil alih tampok pimpinan negeri Cik Siti Wan Kembang ini pada pru ke 12 ini
.

MKJ RESPON: Jawapan tepatnya 8 Mac nanti.

February 14, 2008 5:21 AM
13. rajaman62 said...
Jangan pula nanti 'perang saraf' bertukar jadi 'gilo shyaraf'>>>Gilo shyaraf tu gilo jenis gapo cikgu shifu76.

MKJ RESPON: Gila saraf kalau tak silap saya maknanya GILA URAT

February 14, 2008 5:56 AM
14. Anonymous said...
Apa nak kecoh Husam tanding di Salor. Salor tu kan kampung dia, dalam Parlimen Kubang Kerian yang dia jadi Yang Dipertua lagi, padan la kalau dia tanding di Salor pun. Apa nak dengki-dengki?

February 14, 2008 6:06 AM
15. Anonymous said...
Akhbar sama, tarikh sama, muka berbeza, berita berbeza (satu duka, satu suka)Buletin Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri Kelantan Bil. 02 Tahun ke 12 Rabiulakhir 1424/Jun 2003. Percuma.MUKA 1LEMBAH SIREH DIBANGUNKAN: PROJEK RM2 BILION UNTUK MASA DEPAN PENDUDUKKOTA BHARU: Kerajaan negeri dijangka meluluskan projek Lembah Sireh bernilai lebih dua bilion ringgit jika dua jawatankuasa yang ditubuhkan berpuas hati bahawa rancangan itu akan memberi pulangan jangka panjang kepada generasi depan penduduk di kawasan berkenaan.Menteri Besar, Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, kerajaan negeri memang bercadang membangunkan kawasan tersebut kerana generasi penduduk di situ tidak mungkin bertahan dengan cara hidup bertani seperti yang diamalkan sekarang.Menurutnya, walaupun kawasan berkenaan terkenal dengan dataran subur yang mampu menghasilkan keluaran pertanian yang lumayan, namun sebagai kawasan pinggir bandar, generasi depan perlu terlibat dengan aktiviti yang lebih produktif.“Bagi menghadapi masa depan yang lebih mencabar, kita tidak dapat mengelak daripada membangunkan kawasan ini, cuma bentuk pembangunan itu mesti dipastikan sesuai dengan keperluan tempatan dan generasi depan penduduk mendapat bahagian yang wajar”, terang beliau.Menteri Besar, Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata demikian pada sidang media selepas majlis memetik hasil tembikai susu di pusat pengumpulan pertanian Lembah Sireh 5 Mei lalu.Projek pembangunan pinggir sungai yang melibatkan Lembah Sireh difahamkan akan dibangunkan dengan pembangunan infrastruktur termasuk kawasan perumahan, kompleks perhotelan, medan komersil dan kemudahan pejabat moden.Sementara itu, Tuan Guru Menteri Besar dalam ucapan beliau menyifatkan Kampung Sireh termasuk Dataran Lembah Sireh seperti tanah tumpah darah beliau sendiri kerana sentiasa berada di situ semasa kecil.“Semasa kecil saya sentiasa dibawa arwah ayah ke kampung ini untuk belajar dengan seorang ulamak terkenal yang dikenali sebagai Tok Khurasan,” ujar beliau.Menurut Menteri Besar, Tok Khurasan amat terkenal dan menjadi guru kepada ramai ulamak Kelantan yang terkenal, termasuk bekas Mufti Kelantan, Haji Ahmad Maher.Beliau yang mengambil masa lebih sejam meninjau ladang berkelompok tembikai madu menyeru penduduk kampung mendapat maklumat mengenai rancangan kerajaan melalui sumber yang sah.“Kerajaan telah melantik pegawai-pegawai termasuk penghulu di peringkat kampung supaya segala rancangan kerajaan tidak disalah tafsir oleh pihak yang tidak bertanggungjawab,” kata beliau.Pihak kerajaan, katanya, akan mendengar semua pandangan melalui jawatankuasa-jawatankuasa yang telah ditubuhkan dan berharap semua pihak mengambil peluang untuk bersuara bagi memudahkan pertimbangan dibuat.“Kita memberi jaminan bahawa kerajaan tidak akan membuat keputusan sehingga mendapat kepastian bahawa masa depan penduduk tidak diabaikan”, tegas beliau.Buletin Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri Kelantan Bil. 02 Tahun ke 12 Rabiulakhir 1424/Jun 2003. Percuma.MUKA 2PROJEK PERTANIAN LEMBAH SIREH RAIH HASIL RM1 JUTAKOTA BHARU: Peserta projek ladang berkelompok tembikai wangi di Lembah Sireh melahirkan rasa kesyukuran kerana berjaya menukar tanah pertanian tradisional kepada bentuk pertanian komersial yang memberi pulangan lumayan.Projek yang melibatkan hampir 100 peserta di kawasan seluas 40 hektar itu kini dianggap projek pertanian paling berjaya yang mampu memberikan hasil purata bulanan antara RM1,000 sehingga RM2,000 kepada setiap petani.Menurut ketua projek berkenaan, Yunus Yaakob, semasa projek komersial itu diperkenalkan pada tahun 1988 hanya 10 peserta yang berminat untuk mengambil bahagian.“Alhamdulillah, sekarang hampir 50 orang telah bersama-sama mengusahakan pertanian komersial di kawasan ini dan semuanya bersyukur kerana mendapat hasil yang lumayan,” katanya.Menurut Yunus, bagi projek tembikai wangi, pengeluaran bagi setiap musim berjumlah 300 tan bernilai 300,000 ringgit.Hasil kerjasama jabatan-jabatan terbabit, semua masalah termasuk pemasaran dapat diatasi dengan baik.“Masalah pemasaran tidak berbangkit kerana pihak Lembaga Pemasaran Pertanian (FAMA) bersedia membeli semua hasil yang tidak dapat dijual di ladang,” tambahnya.Seorang peserta yang ditemui, Ahmad Sulaiman, 55, menganggap Lembah Sireh adalah satu rahmat bagi penduduk setempat yang harus disyukuri.“Masyarakat di sini harus bersyukur kerana tanah di lembah ini dikatakan antara yang paling subur di negara kita,” kata beliau.Menurut Ahmad, projek yang mereka usahakan bukan sahaja selalu didatangi oleh pelawat dari Kelantan malah ramai pengunjung dari luar tidak putus-putus menziarahi projek itu.“Selain projek sayuran, tembikai wangi dan jagung, kami juga menjalankan usaha penternakan bagi membekalkan daging lembu dan kambing kepada pengguna di Kota Bharu dan tempat-tempat lain di Kelantan,” katanya lagi.Selain projek sedia ada, beliau berkata, usaha sedang dibuat untuk memohon dari pihak-pihak tertentu untuk menjalankan projek ternakan ikan air tawar yang amat sesuai di sepanjang Sungai Kelantan.“Kita akan meneruskan apa sahaja usaha yang bermanfaat bagi membuktikan bidang pertanian bukanlah satu bidang yang ketinggalan dan tidak ada masa depan,” ujar beliau.Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kawasan Bunut Payong, Haji Takityuddin Hassan berkata, pihak kerajaan melalui pelbagai agensi telah menyediakan pelbagai kemudahan bagi memajukan petani di kawasan berkenaan.“Selain Jabatan pertanian, MARDI dan FAMA, pihak Jabatan Parit dan Saliran (JPS) turut menyediakan bantuan teknikal yang sesuai seperti rumah pam bagi memastikan bekalan perairan sentiasa mencukupi,” terang beliau.Hasil tahunan projek pertanian itu, menurut beliau, adalah antara satu hingga dua juta ringgit.10 soalan untuk dijawab oleh Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat:1. Apa pulangan jangka panjang yang sedang dan akan diperolehi petani dari projek Lembah Sireh yang sedang dibangunkan sekarang?2. Apa aktiviti lebih produktif yang sedang dan akan Kerajaan PAS Kelantan berikan dan rancangkan untuk petani dan anak cucu cicit petani Lembah Sireh?3. Apa bahagian wajar yang akan diperolehi anak cucu cicit petani Lembah Sireh dari bentuk pembangunan projek Lembah Sireh sekarang?4. Mengapa Tuan Guru sampai hati menyampai berita duka kepada petani Lembah Sireh waktu meraikan saat suka mereka melihat hasil tanaman dipetik?5. Mengapa Tuan Guru meminta penduduk kampung mendapat maklumat mengenai rancangan pembangunan projek Lembah Sireh melalui penghulu?6. Apakah Tuan Guru benar-benar memberi peluang kepada petani bersuara sebelum Tuan Guru membuat pertimbangan ke atas projek Lembah Sireh?7. Apakah Tuan Guru benar-benar pasti bahawa masa depan penduduk tidak diabaikan bila Tuan Guru meluluskan projek Lembah Sireh?8. Kalau projek pertanian Lembah Sireh paling berjaya hingga petani mendapat hasil RM1,000 hingga RM2,000 sebulan mengapa ia tidak diteruskan?9. Apakah hasil RM12,000 hingga RM24,000 setahun bagi setiap petani menyamai jumlah pampasan yang mereka terima dari pihak pemaju?10. Apakah anggapan Lembah Sireh satu rahmat bagi penduduk setempat yang harus disyukuri akan bertukar menjadi laknat yang harus ditakuti?

MKJ RESPON: Kita tunggu dan lihat.

February 14, 2008 6:39 AM
16. Anonymous said...
Calon DUN PAS Bunut Payong, Dr Rosli Alani Abdul Kadir

MKJ RESPON: Pah lagu mana dengan YB Takiyuddin

February 14, 2008 8:54 AM
17. Anonymous said...
Sokonglah D'Husam, pemimpin bervisi tinggi bagi membangun anak negeriKelantan laksana projek balak tanah tinggi 29/09/2004KOTA BHARU: Kerajaan Pas Kelantan sedang mengkaji kemungkinan melaksanakan pembalakan di kawasan tanah tinggi lebih daripada 1,000 meter di jajaran Gua Musang-Jeli yang berpotensi memberi pulangan RM1 bilion hingga RM2 bilion.Jurucakap kerajaan negeri, Husam Musa, berkata mengikut Peraturan Perhutanan Negara, kawasan lebih dari 1,000 meter tidak dibenarkan kerja pembalakan bagi mengelak kerosakan alam sekitar.Bagaimanapun, kawasan hutan simpan di selatan Gua Musang yang kini dimiliki Kompleks Perkayuan Kelantan (KPK) membabitkan keluasan kira-kira 84,000 hektar berpotensi mengeluarkan hasil kayu balak bernilai tinggi."Kita tidak boleh membalak di kawasan lebih 1,000 meter tetapi kawasan itu berpotensi memberi hasil sangat tinggi hingga RM2 bilion," katanya di Lapangan Terbang Sultan Yahya Petra, di sini semalam.Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas tinjauan udara menggunakan helikopter di jajaran Gua Musang-Jeli bagi meninjau kawasan pembalakan yang mungkin diterokai secara haram, selain kawasan balak milik KPK.Turut sama dalam tinjauan hampir empat jam itu, Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang baru memulakan tugas rasminya pada 23 September lalu selepas bercuti kira-kira dua bulan kerana diserang sakit jantung pada 22 Julai lalu.Mengiringi beliau ialah Pengarah Urusan KPK, Fadli Abdul Samat dan Timbalan Pengarah Jabatan Perhutanan negeri, Yahya Mahmood. Husam yang juga Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Kewangan dan Pembangunan Masyarakat negeri berkata, tanah tinggi di kawasan itu masih dikategorikan sebagai kawasan hutan simpan, termasuk tanah tinggi Gunung Chamah, juga selatan Gua Musang."Kita juga meninjau kemungkinan membuat tebangan secara kesan rendah terhadap alam sekitar dan mengenal pasti cara itu menggunakan teknologi tertentu."Kajian penting bagi mengelak kerosakan alam sekitar dan pada masa sama menjalankan tebangan kayu yang kebanyakannya kayu meranti bukit," katanya.Husam berkata, rombongan kerajaan negeri turut singgah di perkampungan Orang Asli serta meninjau beberapa sungai sekitar kawasan KPK, iaitu Sungai Jenera dan Sungai Puyan yang memiliki air jernih dan berpotensi dimajukan untuk sektor pelancongan.

MKJ RESPON: Saya tak leh tolong. Saya mengundi kawasan lain.

February 14, 2008 10:00 AM

18. Anonymous said...
HAHAHA, TAJAM MENDE GINI, GELEBEK WEH DAH. BAIK TUTUP SAJA LA

MKJ RESPON: Kah!Kah!Kah! Putttt!!!!!!!!!!!!

February 14, 2008 10:09 AM
19. Anonymous said...
Nak tau siapa calon PAS di Kelantan?Datuk Husam tanding di DUN Salor. Buni Amin dinyah seperti diramal.Tempat Datuk Husam di DUN Kijang diambil oleh Senator Wan Ubaidah, isteri arwah Wan Azim adik Cikgu Wan Rahim.Ustaz Mat Mustapha bekas Ketua PKR Kelantan tanding di DUN Demit. Ustaz Mat Iraq direhat.Dr Rosli Allani tanding di DUN Bunut Payong. Datuk Takiyuddin dipindah ke Parlimen Kota Bharu.Nasaruddin Mat Isa tanding di Parlimen Bachok.Dr Hatta Ramli tanding di Parlimen Pasir Puteh.Cikgu Wan Rahim YDP Kota Bharu tanding di Parlimen Rantau Panjang.Datuk Halim tanding di Parlimen Pengkalan Chepa.Salahuddin Ayub tanding di Parlimen Kubang Kerian.Datuk Kamaruddin Jaafar tanding di Parlimen Tumpat.Datuk Ibrahim Ali tanding di Parlimen Pasir Mas.Dr Zulkifli Mohamad YDP Gua Musang tanding di Parlimen Kuala Krai.Bekas Senator Siti Zailah tanding di Parlimen Jeli.Dah 10 Parlimen, Gua Musang, Tanah Merah, Ketereh, Machang tak relevan. Tak payah tau siapa calon dia.DUN mana lagi nak tau?Cukup lah tu dulu. Kalau umum semua kan tak ada benda lagi Tok Guru Nik Aziz nak umum nanti. Kena kesian juga kat dia, he he he
.

MKJ RESPON: Barang tulo lagi ni

February 15, 2008 12:45 PM
Post a Comment
Newer Post Home
Subscribe to: Post Comments (Atom)

JUMPA LAGI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


7 comments:

Anonymous said...

JAWAPAN BALAS DARI FADZLI

Jawapan kepada rsponse no 20.

Dalam ulasan artikel lain saya ada menjelaskan konsep bahawa PAS bukan Agama. PAS adalah wadah. Atau untuk lebih mudah faham PAS adalah kenderaan yang membawa matlamat ISLAM di Malaysia. jadi tidak timbul soal negara lain. Di negara umat Islam yang lain mereka ada Parti Islam mereka sendiri. Seperti juga UMNO menjadi kenderaan kepada matlamat MELAYU.

Kalau Abg Meli persoalkan tentang matlamat ISLAM yang di bawa oleh PAS. Kenapa abg Meli tak persoal matlamat Melayu yang di bawa oleh UMNO. Pertamanya dari sudut agama Asobiyyah ini adalah dilarang. Keduanya apakah benar UMNO berjuang untuk Melayu? Sekadar menyebut beberapa contoh, siapakah yang membela nasib peneroka2 bandar Melayu yang rumah mereka diroboh. Kalau Semivellu pertahankan kuil dari dirobohkan, adakah UMNO ada berbuat demikian apabila Masjid dirobohkan atau ditutup? Kalau Samivellu berjaya menyelamatkan 31 penyokong Hindraf dari dipenjara atas tuduhan cuba membunuh Polis, adakah UMNO cuba menyelamatkan 2 orang Melayu yang ditembak dalam perhimpunan di batu Burok atas alasan cuba mencederakan POLIS?

Ya saya setuju pasal Ibrahim Ali. Saya sendiri pun tidak selesa dengan sokongan PAS kepada beliau dalam pru 12 ini. Saya pun tak tahu apa muslihatnya. Apakah kerana sikap berbaik sangka Tok Guru? Cuma saya berharap seandainya Tok Him menang juga janganlah gadai harga diri sekali lagi kerana saya percaya kalau itu berlaku memang tidak ada maaf lagi bagimu.

Saya pasti orang2 PAS akan mengecamnya sehingga 7 keturunan. Tok Him harus bersyukur dengan sikap pemaaf orang2 PAS sekarang kerana tidak akan ada maaf lagi selepas ini.

Jawapan kpd response 14

Saya tak setuju dengan Analogi nak makan daging lembu kena tumbang seekor lembu. Sebab saya boleh bagi analogi nak makan petai tak perlu tebang sepohon pokok petai. Atau nak makan durian lagi lah.. tunggu sahaja buahnya gugur. Kalau sebiji buah durian buruk adakah nak kena tebang sebatang pokok?

Kalau analogi daging lembu dikira pakai, maknanya di Malaysia ni tak ada Parti Pemerintah. Kalau nak dikira PAS hanya memerintah negeri tetapi UMNO memerintah Negara. Kerosakan yang di buat oleh UMNO memang sangat dahsyat. tetapi yang peliknya kena Abg meli nak izinkan orang yang melakukan kerosakan dahsyat diperingkat Nasional mengambil alih pemerintahan kelantan dan akan menambahkan lagi zon kerosakkan yang akan dibuat?

Jawapan kpd response 19

Betul kata abang Meli, buruk dimata kita tapi elok dimata orang lain. Itu bergantung kepada citarasa kita. Ianya berkait juga dengan berapa banyak ilmu kita ada dan berapa tebal iman kita. Contohnya ada orang kata elok tak tutup aurat. Ada orang kata elok main judi atau minum arak.

Saya tak boleh nak ulas isu Dato asri sebab waktu itu saya terlalu kecil untuk mengerti. Tapi dalam politik ini semua boleh jadi. Ada yang halal dan ada yang haram.

Berselisih pendapat tidak jadi masalah selagi tidak berkaitan aqidah. Contohnya perbezaan fekah 4 mazhab. bukan sekadar tidak jadi masalah malah membawa rahmat pula.

Hari ini kita boleh setuju esok mungkin tidak. Semuanya bergantung kepada maklumat yang kita dapat.

Soal taksub kepada parti bukan sahaja berlaku kepada PAS..malah orang UMNO pun taksub kepada PARTI. Contohnya bila Pak lah buat ISLAM HADHARI, orang UMNO Taat. Habis negara yang Tak ada ISLAM HADHARI tu macamana? Kafir ker?

Soal taksub atau jumud jangan disalahkan pada Parti. Tapi salahkan diri sendiri. Macam orang gila kereta Mercedes lah.. dia kata kereta itu saja elok sebab dia dah pakai lama. Tapi bila di cuba kereta lain dia kata kereta lain juga elok. Jadi nak letak kesalahan pada kereta ke atau kepada dia yang tak cuba cari maklumat lain?

Jawapan kpd response 3

Haa.. inilah tugas kita sebagai orang berilmu. Kalau kita faham ISLAM kita kena beri kefahaman kepada orang yang tidak faham. Macam Abg meli, ada surat khabar, ada nama, ada pengaruh, ada ilmu jadi kalau orang kampung masih tak faham bahawa PAS itu bukan Agama, Abg Meli dan orang2 yang faham wajib lah bagi kefahaman kepada mereka. Bagi tahu mereka bukan sokong PAS yang boleh masuk syurga. Syurga itu rahmat Allah. Jangan fikir sokong PAS sebagi Parti boleh masuk syurga. Tapi tak solat, tak tutup aurat, berjudi, mana boleh dapat rahmat Allah. Yang dimaksudkan ialah PAS membawa agenda ISLAM, kita kalau sayangkan ISLAM kena sokonglah ISLAM. Kita kena sokong sesiapa sahaja yang bawa agenda ISLAM (bukan ISLAM HADHARI)dalamasa yang sama kita sendiri jangan buat dosa. Apabila kita niat untuk kebaikan ISLAM kita dapat PAHALA. Kalau PAS nak hapuskan judi dan kita sokong tentu dapat pahala. Kalau UMNO pun nak hapus judi kita sokong juga dapat pahala. UMNO nak buat Masjid, baguslah kita sokong. Tapi jangan buat dalam hutan atau atas pulau yang tak ada orang. Jangan Masjid saja buat tapi tak sembahyang. Masjid Buat, maksiat Buat tak jadi. Orang Munafik pun buat Masjid siap mintak nabi Rasmi pula tu Macam Abdullah Bin Ubay.

PAS tak janji syurga. Cuma ada golongan yang suka memutar belit kenyataan macam orang kata PAS nak Kawan Syaitan.

Tapi kita kena ingat dalam sistem pemerintahan kita, kita perlukan Kuasa untuk melaksanakan Arahan Allah. Bila ada kuasa kita boleh hapuskan arak, judi, maksiat. Dan dengan kuasa juga kita boleh buat arak, judi maksiat. Jadi kalau kita sokong pihak yang ada kuasa dan buat maksiat, buat arak maka sudah tentu kita berdosa sebab kita lah yang menyebabkan mereka boleh berkuasa. Begitu juga apabila kita beri undi untuk orang yang berkuasa menghapuskan arak, judi dan maksiat Allah bagi Pahala. Jadi orang berdosa masuk neraka, habis kalau orang buat Pahala Allah balasa apa?

Berkenaan Soal Parti Islam, Bank Islam, Pusat Islam. kenapa pula berbeza. Kenapa pula Islam boleh ada Bank, Islam Boleh ada Pusat tetapi Islam tak boleh ada Parti. Bukan setakat Parti yang dinisbahkan dengan Islam yang boleh menjejaskan nama Islam. Bank Islam kalau pentadbirnya melaksanakan riba juba boleh huduhkan Islam, Pusat Islam yang sering dijadikan sebagai pusat dakyah menhalalkan satu pihak untuk memburukkan pihak yang lain. Begitu juga dengan Parti Islam. Yang salah bukan Parti itu sebab Parti itu hanya satu wadah, satu kenderaan. Yang salah kalau ada adalah pengendalinya.

Kalau Abg Meli kata Abg Meli faham tujuan Parti PAS menempel ISLAM pada PARTI apakah Abg Meli faham kenapa UMNO menempel MELAYU pada Parti UMNO? Apakah Abg Meli tak tahu dalam UMNO ada MAMAK, Ada SIAM, Ada IBAN yang terbaru ada orang Perancis nama Jean Abdullah. Jadi apa sebenarnya tujuan UMNO menempel MELAYU pada Partinya?

Malas saya nak ulas isu tuhan mencarut, tuhan samseng dan berkawan dengan syaitan. Dah banyak kali ulas pun tak faham2 jugak. Mungkin inilah yang tok guru kata macam orang....

Jawapan kpd response 6

Tidak ada sapa yang boleh jamin apa akan jadi esok. Hanya Allah sahaja yang maha mengetahui. Tapi Allah bagi akal kepada kita bukan sebagai perhiasan atau aksesori.

Memang saya tak boleh Jamin kalau PAS memerintah harga barang tak naik. Tapi apa guna ilmu ekonomi yang Allah kurniakan kepada kita kalau bukan digunakan untuk kebaikan manusia. Kita tengok beginilah dalam banyak2 ngeri di Semenanjung Malaysia ni negeri Mana yang kos sara hidup dia terendah? Jawapannya Kelantan. Manakala Terengganu yang hanya sepelaung dari kelantan ini selepas tahun 2004 menduduki tangga kedua kos sara hidup tertinggi. Kenapa? (ini bukan saya punya statistik, ini statistik rasmi kerajaan.

Kalau kita urus ekonomi dengan baik, kita urus dengan amanah insya allah kita boleh turunkan harga barang. Cuba Abg meli tengok projek2 kerajaan Malaysia (yang BN kata projek kerjaan BN) kalau projek tu ditenderkan dengan RM10 juta tapi bila sipa dia jadi 20 juta. Kalau 100, 1000, 10000 projek macam ni bukankah ia mengakibatkan ekonomi jadi teruk. Tengok projek yang tak jadi dibuat pun macam Jambatan bengkok..kerajaan kena bayar setengah billion. Kalau duit sebnyak itu di agihkan kepada rakyat berapa puluh ribu orang dapat manfaat. Komisen kapal selam dan Jet sukhoi sampai setengah billion untuk dua tiga orang sahaja, bayangkan kalau digunakan untuk rakyat berapa puluh ribu lagi yang senang. Kalau nak senaraikan maslah pengurusan ekonomi kat sini memang panjang. Pokoknya kerana pengurusan ekonomi ini tidak cekap maka akibatnya rakyat yang tanggung.

Jadi berbalik kepada persoalan samada kalau PAS memerintah boleh jamin tak samada harga barang tak naik...jawapannya Cuba lah dulu, kalau tak cuba siapa tahu, saintis pun mengorbankan tikus putih dulu untuk manfaat kepada manusia. Jangan risau ramai professional ekonomi dalam PAS, Insya Allah dari jenis yang takut kepada Allah.

TAMBAHAN

Abg meli selalu kritik kenyataan TG Nik Aziz. Hari ini saya nak mintak Abg Meli ulas sikit berkenaan akhlak orang suka berbohong. Macam hari ini dia kata esok Parlimen tak bubar hakikatnya tak macam dia kata.

satu lagi dia kata tahap kecekapan pengurusan Malaysia berada ditangga ke 6 tapi semakan dibuat Malaysia rupanya di tangga ke 23.

Orang tua2 kata siakap senohong gelama ikan duri, bercakap bohong lama2 mencuri. tapi orang muda kata Siakap Senohong Gelama Ikan Duri, Bercakap bohong lama-lama jadi Perdana Menteri.

Sekian. Wassalam. FADZLI

Anonymous said...

Panje penerangan fadzli...nampak sangat bezanya pemikiran fadzli dengan abe li...

Ni..ambo rasalah..fadzli ni budak baru lepas ngaji dan tidak duduk dalam masyarakat kampong di kelate..yang ramai ore-ore tua tidak ngaji sekolah belah mana..abe li pula dia duduk di kelate...dan duduk dalam parti pas...jare ore pas dale kelate ni hak fikiran serupa fadzli...tahu beza gapa parti..gapa islam..dan gapa pas.

Mugo ambo ni dok kampong tapi ambo kerja jugalah huduh-huduh.Ore kampong ambo masih pakai buah lama lagi pakah pas boleh syurga sbb hak royat gitu tu..hak taraf uztad..tok imam.Pah tu puak-puak ore tua ni dia pulah dok syarah kita dok royak benda lagu tu...

Pah tu tidak sekat ore tua saing-saing hak sama keja pun pahe serupa gitu juga...hak tok guru kata tu semua betul belaka...

Memanglah serupa hak abe li kata..pakah pah dapat pahala..pakah pas masuk syurga sudah tertanam dalam fikiran ore pas sehingga kini...dan sbb kerana inginkan syurga meraka mereka lupa bahawa pas hanyalah sebuah parti..sama seperti parti lain..

Anonymous said...

Sdr Fadzli. Mengapa tak dikomen ulasan di bawah ini? Ini soalan besar yang bawa implikasi besar.

February 22, 2008 2:40 AM
29. Anonymous said...
weh fadzli, kawe maroh kor drebar bas kl-kb sebab kawe dan gu2 kawe dah tau walaupun dia tulis tersenggong bas tu nak gi ke kb tapi hok sebenar dia tak akan gi ke kb, tapi gi ke lain jauh jelat pada kb atau tak bereti di mana2 duk main musing kut tulor. dalam keadaan mudarat lagu tu gat naik la nak naik bas mana dulu pun, bas hak slow sikit kis punoh atau bas lompat2, asal jelas sampai kor kb dari tak sampai langsung.dah la, kawe tak dok maso nak layan demo.

Anonymous said...

Senarai Calon Parlimen Parti Keadilan Rakyat Kelantan
P026 Ketereh Ab Aziz Kadir
P027 Tanah Merah Amran Ab Ghani
P029 Machang Saifuddin Nasution Ismail

Senarai Calon Dewan Undangan Negeri Parti Keadilan Rakyat Kelantan
N01 Pengkalan Kubor Hassan Berahim
N38 Kuala Balah Mohd Sulaiman Daud
N40 Guchil Tuan Zamri Arif Tuan Zakaria
N43 Nenggiri Mohd Zuki Ibrahim -
N44 Paloh Reizal Abdul Rahim -

Anonymous said...

Nik Aziz Rayu Penyokong Terima Saja Calon Pilihan Parti

KOTA BAHARU, 22 Feb (Bernama) -- Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini mengakui bahawa barisan calon-calon parti itu yang bakal bertanding pada pilihan raya umum ini di Kelantan tidak diterima sepenuhnya oleh penyokong parti itu.
Katanya, PAS telah mencuba sebaik mungkin untuk menapis calon-calon parti itu tetapi masing-masing tetap mempunyai kelemahan hingga ada penyokong parti itu yang sebelum ini telah memastikan kemenangan PAS di Kelantan sejak empat penggal lepas, berbeza pendapat dan menyatakan rasa tidak setuju.
"Nama-nama yang dikemukakan pimpinan parti itu tolong terimalah. Buat (anggap) saja macam ubat, kemam dulu lepas tu telan. Insya-Allah lepas tu segar badan, cerah mata" katanya berhubung barisan nama calon parti itu yang diumumkannya di sini hari ini.
Tanpa ditanya wartawan, dalam nada rayuan, Nik Aziz yang akan mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Chempaka berkata beliau perlu membuat kenyataan itu kerana menyedari rasa kurang senang penyokong PAS terhadap senarai berkenaan.
"Perkara macam ni memang biasa berlaku. Kita tidak boleh nak puaskan hati semua orang, saya sendiri pun ada yang tak suka. Nabi Muhammad sendiri pun ada (orang) yang tentang."
"Kalau tak selesa (dengan calon yang dipilih pucuk pimpinan) saya minta ketepikan perasaan itu," katanya yang turut meminta penyokong memberikan sokongan kepada calon Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang bertanding di tiga kerusi parlimen dan lima kerusi DUN.
Pada pilihan raya umum ini, PAS Kelantan sekali lagi akan berganding pakatan dengan PKR yang menyaksikan beberapa kerusi negeri itu diagihkan walaupun PKR kalah di semua dua kerusi DUN dan tiga kerusi Parlimen yang ditandinginya pada 2004.
Penyokong PAS juga dikatakan kecewa dengan tindakan pucuk pimpinan parti memberi laluan kepada bekas Ketua Umno Bahagian Pasir Mas yang dipecat, Datuk Ibrahim Ali bertanding atas tiket PAS bagi menentang calon BN - bekas Pegawai Pengelola Istana Kelantan dan bekas Pegawai Daerah Pasir Mas Datuk Abdul Halim Ahmad.
Langkah memberi laluan kepada Ibrahim yang pada satu ketika pernah mencemuh PAS dan Nik Aziz, menyaksikan penyandang kerusi Parlimen Pasir Mas dari PAS, Ismail Noh tidak bertanding semula.
Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata calon yang dikemukakan itu juga tidak ubah seperti hidangan nasi, mengandungi pelbagai jenis lauk yang sesetengahnya tidak digemari oleh sesetengah individu.
Bagaimanapun dalam nada memujuk, beliau berkata calon-calon PAS itu masih yang terbaik apabila terdiri daripada gabungan pelbagai latar belakang termasuk ahli akademik dan mereka yang mempunyai asas agama.
Walaupun berhadapan dengan keadaan kurang selesa, Nik Aziz tetap yakin bahawa PAS mampu memerintah Kelantan dengan majoriti lebih besar berbanding 2004.
Ditanya berulang kali oleh wartawan, Nik Aziz tetap enggan mendedahkan sasaran kerusi yang PAS yakin menang, sebaliknya berkata parti itu akan memperolehi lebih banyak kerusi berbanding BN.
Pada pilihan raya umum lepas, PAS menang 24 daripada 45 kerusi DUN Kelantan manakala BN menang 21 kerusi. Bagaimanapun, BN merapatkan jurang menjadikan beza hanya satu kerusi di DUN Kelantan apabila berjaya merampas kerusi DUN Pengkalan Pasir pada pilihan raya kecil di situ pada Disember 2005.
-- BERNAMA

Anonymous said...

Berat bedo'oh lalu dah la sampai Tok Guru nak kena merayu ni.. More bad signs..

Anonymous said...

Kena jawap juga walaupun sebenarnya saya jawab Abg Meli tapi ada orang nak menyelit kita beri laluan lah.

Sdr Fadzli. Mengapa tak dikomen ulasan di bawah ini? Ini soalan besar yang bawa implikasi besar.

February 22, 2008 2:40 AM
29. Anonymous said...
weh fadzli, kawe maroh kor drebar bas kl-kb sebab kawe dan gu2 kawe dah tau walaupun dia tulis tersenggong bas tu nak gi ke kb tapi hok sebenar dia tak akan gi ke kb, tapi gi ke lain jauh jelat pada kb atau tak bereti di mana2 duk main musing kut tulor. dalam keadaan mudarat lagu tu gat naik la nak naik bas mana dulu pun, bas hak slow sikit kis punoh atau bas lompat2, asal jelas sampai kor kb dari tak sampai langsung.dah la, kawe tak dok maso nak layan demo.


MULANYA malas nak jawab soalan remeh ni, tapi kerana atas permintaan tuan nya kita jawab. Maaf kalau tak jelas sebab saya kurang faham loghat yang digunakan.

Saya heran macamana BAS yang tulis pergi K.B tak sampai K.B. Tapi beginilah ada kisah sebuah BAS namanya Syarikat Kenderaan K.B-K.L Hadhari sendirian Berhad. Nama Bas tu sahaja begitu tapi sebenarnya hala laluannya K.L ke Johor Bharu. Dia taruk nama sebegitu adalah kerana dia tengok BAS ke J.B tak ramai penumpang jadi dia bubuh nama syarikat K.L-K.B Hadhari. Begitu jugalah diibaratkan kalau setakat taruk nama Hadhari kat belakang ISLAM tu tak akan sampai ke mana.

Kalau naik bas loncat sampai matlamat tujuan ok lagi. Kalau naik bas canggih pun tak menuju ke destinasi tak guna juga.

Jadi saya nasihatkan anda jangan baca kat badan bas tu sahaja tanya betul2 drebar dia tu mana arah destinasinya. Dalam hal ini bukan bas tu yang salah tapi anda yang bodoh sombong dalam mencari maklumat. Harap anda berpuas hati dengan jawapan saya.

FADZLI