Monday, October 5, 2009

MUNCUL KEMBALI (423)

Yahudi pengecut dan dayus
(Pas cedok sistem GELOMBANG Yahudi dalam usaha memenangi pilihanraya)

DENGAN 'memengkorangkan', memperkudaya dan memperalatakan kuasa-kusa besar, Rejim Yahudi dengan rakus dan diluar batas-batas kemanusiaan mengsengsarakan bangsa Palestin.

Kanak-kaak, kaum wanita dan orang tua yang lemah tidak terkecuali dari diazab dan disengsarakan oleh Rejim Yahudi. Bersimpati dan rasa kasihan belas tidak ada dalam kamus RejimYahudi.

Memang patut pun Allah melalui al-Quran nul-Karim melarang orang Yahudi dijadikan sahabat atau dijadikan orang yang kepercayaan.

Ertinya bagi negara-negara Islam, mengadakan hubungan diplomatik atau apa-apa hubungan dengan rejim itu adalah perbuatan telarang. Jika dilakukan juga, maknanya larangan Allah diingkari.

Rejim Yahudi tahu tentang itu kerana mereka pun faham isi kandungan al-Quran, malah mereka juga tahu bahawa suatu ketika mereka akan dimusnah dan dihapuskan oleh umat Islam kerana itulah janji Allah.

Pada suatu ketika mereka akan lari berkeliaran seperti tikus takutkan kucing dengan cuba bersembunyi di sebalik batu dan pokok tetapi pokok dan batu akan memberitahu kepada orang Islam bahawa orang Yahudi bersembunyi di sebalik mereka dan segeralah datang untuk dibunuh.

Pokok dan pokok tidak akan melindungi orang Yahudi kerana pokok dan batu patuh kepada larangan Allah agar jangan bersahabat dengan Yahudi atau menjadikan orang Yahudi sebagai orang kepercayaan.

RejimYahudi juga tahu tentang itu dan siapa yang akan membinasakan mreka. Tetapi sebelum sampai ke saat itu mereka akan berbuat apa sahaja untuk mesengsarakan orang bukan Yahudi.

Tindank tanduk mereka sama sahaja dengan syaitan dan iblis yang tahu mereka adalah isi neraka tetapi telah mengambil kesempatan untuk sesatkan anak cucu Adam supaya masuk neraka bersama mereka.

Kerana itu tidak peliklah kalau Rejim Yahudi kini sedang dalam keadaan amat gelisah, takut dan kecut perut dalam menghadapi kemungkinan para pemimpin politik dan tenteranya didakwa melakukan jenayah perang di Genting Gaza oleh mahkamah di luar negara rejim itu.

Regim Yahudi kini mengambil khidmat peguam terkemuka serta dunia, melobi kerajaan-kerajaan Barat, di samping melancarkan kempen perhubungan awam dan menyifatkan siasatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersat (PBB) mengenai serangannya ke atas Genting Gaza pada akhir tahun lalu sebagai berat sebelah.

Tindak-tanduk terbarunya itu menunjukkan rejim tersebut benar-benar bimbang, malah secara tidak langsung menunjukkan betapa penecut dan dayusnya bangsa Yahudi dalam berdepan dengan kemungkinan hukuman yang akan dijatuhkan kerana jenayah yang dilakukan.

Laporan PBB itu dipercayai menaikkan semangat kumpulan pro-Palestin yang sejak bertahun-tahun lalu berharap untuk mengheret para pemimpin Israel ke mahkamah di negara-negara yang mengiktiraf konsep ‘bidang kuasa sejagat’ – membolehkan seseorang dibicarakan kerana jenayah yang tidak ada kaitan dengan wilayah atau rakyat negara berkenaan.

Dalam kes terbaru, aktivis di Britain pada minggu ini cuba meminta pihak berkuasa negara itu menangkap Menteri Pertahanan Israel, Ehud Barak semasa lawatannya ke London, atas tuduhan jenayah perang berhubung peranan beliau dalam perang di Gaza.

Barak terselamat semata-mata kerana mahkamah Britain yang menimbangkan permintaan tersebut memutuskan beliau memiliki kekebalan sebagai seorang menteri Kabinet. Britain adalah antara sekutu Rejim Yahudi bersama Amerika Syarikat, Asutralia dan beberapa buah negara yang lain.

Namun, insiden di Britain itu juga menimbulkan kebangkitkan kemungkinan pemimpin Israel mendapati semakin sukar untuk melakukan lawatan ke negara-negara Eropah yang mengiktiraf bidang kuasa sejagat.

Laporan PBB yang dikeluarkan pada bulan September oleh Richard Goldstone, seorang hakim Yahudi dari Afrika Selatan yang berpengalaman sebagai pendakwa jenayah perang, menuduh tentera IRejim Yahudi menggunakan kekerasan keterlaluan dan membahayakan penduduk awam.

Ia juga menuduh pergerakan Hamas yang memerintah Genting Gaza melancarkan roket secara sembarangan ke kawasan penduduk awam di Israel. Berdasarkan tuduhan itu, tidak mustahil para pemimpin Hamas juga akan turut sama didakwa atas tuduhan melakukan jenayah perang.

Majlis Hak Asasi Manusia PBB (UNHRC) yang menugaskan Goldstone untuk menyediakan laporan tersebut yng melalui proses pengundian bagi meluluskan laporan itu di Geneva. Bagaimanapun Pihak Berkuasa Palestin (PA) yang balik sokongannya terhadap.

Bagi diplomat PBB dan Eropah, keputusan mengejut delegasi Palestin itu bermakna sebarang resolusi mengenai laporan Goldstone itu dijangka ditangguhkan sehingga Mac tahun depan.

Meskipun Palestin tidak mempunyai hak mengundi dalam majlis yang dianggotai oleh 47 negara itu, negara-negara Arab dan Islam yang menguasai badan tersebut mungkin keberatan untuk meneruskan resolusi berkenaan tanpa sokongan Palestin.

Seorang pegawai kanan Amerika Syarikat mendedahkan, keputusan delegasi Palestin itu dibuat selepas diplomasi intensif’ oleh Washington untuk meyakinkan pucuk pimpinan Palestin bahawa kelulusan resolusi tersebut akan menjejaskan proses damai Asia Barat.

Amerika syarikat dipercayai melaku dan menjalankan dilomasi itensif itu adalah atas desakan Rejim Yahudi yang pasti tahu seandainya pemimpin politik dan tenteranya didakwa atas tudhan melakukan jenayah perang, peluang untuk bebas dari tuduhan di mahkamah adalah seperkara yang mustahil.

Perbicaraan juga secara tidak langsung akan menterdedahkan kepada dunia bahawa keganasan dan kekejaman Rejim Yahudi bukan hanya tehad kepada bangsa Palestin dan umat Islam sahaja tetapi asalkan bukan bangsa Yahudi yang tidak sanggup bersekongkol dengan Yahudi, maka ianya adalah musuh kepada Rejim Yahudi.

Kenali negara Yahudi

Negara Yahudi atau Negara israel,dalam bahasa Arab disebut Medinat Yisra'el atau Dawlat Isrā'īl adalah sebuah negara di Asia Barat yang terletak di pinggir tenggara Laut Mediteranean.
Negara berkenaan bersempadan dengan Lebanon di utara, Syria serta Jordan di timur dan Mesir di barat daya.

Jumlah penduduknya melebihi tujuh juta orang. Penduduknya termasuk warganegara-warganegara yang terdiri daripada banyak latar etnik dan agama yang diasaskan pada tahun 1948 di atas tanah yang pada masa itu diduduki orang Arab.

Israel mengamalkan demokrasi berparlimen dan merupakan negara yhudi yang tunggal di dunia. Ia mempunyai ekonomi yang maju dari segi teknologi dan perindustrian, menduduki tempat ke-23 daripada 177 buah negara dalam Indeks Pembangunan Mnusia PBB pada tahun 2005.

Tangga tersebut adalah yang tertinggi di Timur Tengah dan yang ketiga tertinggi di Asia.

Aasal usul

Ikut kepercayaan orang Yahudi,nama 'Israel' berakar umbi dalam bible Ibrani, Genesis 32:28, di mana Jacob menamakan semula Israel selepas berjaya bergelut dengan seorang musuh yang penuh misteri.

Dalam kepercayaan Kristian musuh itu adalah tuhan yang sedang menyamar. Negara bible ini yang diasaskan oleh Jacob kemudian dipanggil 'anak-Anak Israel atan 'Orang-orang Israel (Israelite).

Di dalam al-Qurang (yang wajib diimani) bangsa berkenaan disebut Bani Isra'il. Secara etiomologi, Bani bermakna anak-anak keturunan sedangkan Isra'il adalah nama asli Nabi Ya'kub a.s.

Baginda adalah putera Nabi Ishaq.a.s bin Ibrahim a.s.yakni anak saudara kepada Ismail a.s. Baginda berhijrah ke Haran wilayah Syria utara dan bernikah di sana dan di wilayah itulah generasi pertama Bani Isra'il berkembang.

Sejarah Israel ada juga yang diseleweng tetapi versi yang tepat adalah sebagaimana yang terkandung dalam al-Quran dan disirahkan dengan sirah bertunjangkan Islam. Sebelum namanya sekarang, beberapa nama dicadangkan tetapi ditolak, antara termasuklah Eretz israel, Zion Judea dan Judea Baru.

Penggunaan istilah rakyat Israel untuk merujuk kepada seorang warnegara Israel diputuskan oleh Kerajaan Israel dalam minggu-minggu selepas kewujudan negara berkenaan secara rasmi dan diumumkan oleh menteri luar negeranya ketika itu, Moshe Sertok.

Sejarah

Rekod sejarah pertama untuk perkataan 'Israel' datangnya daripada stele Mesir yang mendokumenkan kempen-kempen ketenteraan di Canaan. Walaupun stele ini yang merujuk kepada suatu kelompok orang (bukan negara) bertarikh pada lebih kurang 1211 Sebelum Masehi, tradisi-tradisi Yahudi menganggap Tanah Isreal sebagai Tanah Suci Yahudi dan negeri Kanaan selama 3,000 tahun.

Tanah Israel memegang tempat yang istimewa dalam kewajipan-kewajipan agama Yahudi dan merangkumi tapak-tapak agama Yahudi yang paling penting — termasuk puing-puing Kuil Pertama dan Kuil Kedua, Raja Yahudi.

Berhubungan dengan kedua-dua versi kuil ini ialah upacara agama yang penting yang merupakan asal bagi banyak aspek agama Yahudi moden. Mulai dari sekitar abad ke-11 sebelum Masehi, negara pertama dalam satu siri kemaharajaan dan negara Yahudi mengasaskan pemerintahan sekejap-sekejap di di kawasan bekenaan yang berlangsung selama melebihi satu milenium.

Di bawah pemerintahan Assyria, Babylon, Parsi, Yunani, Rom, Byzantine dan dan (untuk tempoh yang singkat) Sassanid, kehadiran orang-orang Yahudi di kawasan ini merosot, akibat pengusiran beramai-ramai.

Khususnya, kegagalan pemberontakan Bar Kokhba terhadap Empayar Rom pada tahun 132 Masehi mengakibatkan pengusiran orang-orang Yahudi pada skala yang besar.

Adalah pada masa ini bahawa orang-orang Rom memberikan nama Palestina Syria kepada kawasan geografi berkenaani dalam suatu percubaan untuk menghapuskan ikatan-ikatan orang Yahudi kepada tanah tersebut.

Walaupun demikian, kehadiran orang-orang Yahudi di Palestin masih statik. Sebahagian utama penduduk Yahudi berpindah dari kawasan Judea ke Galilee, Mishnah dan Talmud Jerusalem, dua daripada teks-teks agama Yahudi yang paling penting digubah di kawasan berkenaan pada tempoh tersebut.

Orang-orang Muslim menakluki tanah itu selepas menewaskan Empayar Byzatine pada tahun 638 masehi, Naqqud Ibrani direka di TiberiAS pada masa itu. Kawasan tersebut diperintah oleh orang-orang Omayyad Umayyah) dan kemudiannya oleh orang-orang Abbasid (Abbasiyyah), Salibi, Khwatrzm dan Mongol, sebelum menjadi sebahagian empayar Mamluk (1260-1516) dan Empayar Turki Uthmaniyah pada tahun 1517.

Zionisme dan Immigrasi

Orang-orang Yahudi yang hidup dalam Diaspora telah mencuba berhijrah ke Israel selama berabad-abad. Umpamanya pada tahun 1141, Yehuda Hlevi memanggil orang-orang Yahudi berhijrah ke Israel Eretz dan akhirnya meninggal dunia di Baitulmuqaddis.

Pada tahun 1267, Nahmanide menetap di Jerusalem dan sejak masa itu, suatu kehadiran orang Yahudi yang berterusan di Jerusalem telah dikekalkan. Yosef Karo berimigrasi ke komuniti Yahudi yang besar di Safed pada tahun 1535.

Gelombang-gelombang imigrasi juga berlaku, umpamanya pada tahun-tahun 1209-1211, imigrasi atau Aliyah Irae'il Perancis dan England ke Acremenjadi masyhur seperti pada tahun 1258 dan 1266.

(ISTILAH DAN SISTEM GELOMBANG INILAH YANG DIPRAKTIK-PAKAI OLEH PAS DALAM MENYUSUN STRATEGI DALAM MENYERTAI PILIHANRAYA SEJAK AKHIR-AKHIR INI. MALAH PENJUALAN DAN PEMBERIAN TANAH KEPADA BUKAN MELAYU DI KELANTAN, KHUSUSNYA DALAM KAWASAN KOTA BAHRU TURUT MENJADI AMALAN DI KELANTAN SEKARANG).

Pada tahun 1260, Yechiel dan Paris berhijrah ke Acre bersama anak lelaki dan sekumpulan besar pengikutnya. Gelombang-gelombang imigrasi yang kecil berlaku pada abad ke-18 disebabkan tujuan agama.

Yang termasyhur ini ialah Menachem Mendel dari Vitebsk dengan 300 orang pengikutnya, Judah he-Hasid dengan lebih 1,000 orang pengikut, dan Vilna Gaon dengan ebihi 500 orang pengikut (dan keluarga mereka) yang dikenali sebagai Perushim.

Gelombang-gelombang pelajar rabai berimigrasi pada tahun 1808 - 1809 dan menetap di Tiberias, Safed dan kemudiannya Ke Baitulmuqaddis.

Pada tahun 1860, komuniti Yahudi lama di Baitulmuqaddis memulakan pembinaan kawasan-kawasan kejiranan di luar dinding Bandaraya Lama (yang pertama ialah Mishkenot Sha'ananim). Pada tahun 1878, petempatan pertanian moden yang pertama diasaskan di Petah Tikva.

Gelombang besar imigrasi moden yang pertama ke Israel bermula pada tahun 1881 apabila orang-orang Yahudi melarikan diri daripada penyeksaan yang semakin bertambah, atau selepas idea-idea Zioonisme Sosialis mengenai 'penebusan tanah' dicadangkan oleh Moses Hess dan beberaoa orang yang lain.

Orang-orang Yahudi membeli tanah daripada Turki Uthmaniyyah dan pemilik-pemilik tanah perseorangan Arab. Selepas orang-orang Yahudi mengasaskan petempatan-petempatan pertanian, ketegangan tercetus antara orang-orang Yahudi dan orang-orang Arab.

Theodor Herl (1860-1904), seorang Yahudi Austra-Hungarymengasaskan gerakan Zionisme. Pada tahun 1896 dia menerbitkan Der Judenstaat (Negara Yahudi) yang mana dia menyeru untuk pembentukan sebuah negara Yahudi. Pada tahun berikutnya, dia membantu mengadakan Kongrs Zionisme Dunia yang pertama.

Penubuhan Zonisme telah mencetuskan Aliyah kedua (1904 – 1914) dengan kebanjiran sekitar 40,000 Yahudi. Pada 1917, Setiausaha Luar Negara British ketika itu iaitu Arthur J Balfour telah mengisyhtiharkan Deklarasi Balfour yang 'memandang baik penubuhan satu kediaman rakyat Yahudi di dalam Palestin'. Pada 1920, Palestin telah diterima ke dalam Liga PBB.

Penghijrahan Yahudi berterusan dengan beberapa gelombang ketiga (1919-1923),keempat (1924-1929) selepas perang Dunia I. Pada tahun 1929 telah berlaku pembunuhan beramai-ramai Yahudi oleh golongan Arab yang mengorbankan 133 Yahudi, termasuk 67 di Hebron.

Kebangkitan nazisme di Jerman pada 1933 telah mengakibatkan gelombang Aaliyah kelima. Pada waktu ini, kaum Yahudi di rantau ini telah bertambah dari 11% jumlah penduduk pada 1922 ke 30% pada 1940. Sebanyak 28% tanahnya telah dibeli dan dimiliki organisasi Zionist dan pemilikan peribadi bangsa Yahudi.

Penubuhan Negara

Pada tahun 1947, PBB memutuskan untuk membahagi daerah mandat British, Palestin. Keputusan ini ditentang keras oleh negara-negara Timur Tengah dan banyak negara Islam.

Dalampembahgian itu PBB menetapkan kaum Yahudi mendapat 55% dari seluruh wilayah tanah meskipun hanya merupakan 30% dari seluruh penduduk di daerah berkenaan manakala Baitulmuqaddis, bandar suci Yahudi, Muslim dan Kristian dijadikan bandar antarabangsa.

Israel ditubuhkan pada 14 mei 1948. Sehari seleas penubuhannya, negara Israel diserang oleh pakatan tentera Lubnan, Syria, Jordan, Mesir,Iraq dan dan negara-negara Arab yang lain.

Dalam peperangan itu, Israel berjaya mengalahkan tentera bersekutu Arab dan malah merampas lebih kurang 70% dari luas wilayah Palestin. Perangitu juga menghasilkan banyak kaum pengungsi Palestin yang mengungsi dari daerah Israel. Tetapi di sisi lain tidak kurang pula kaum Yahudi yang diusir dari negara-negara Arab.

Dengan dilindungi oleh kuasa-kuasa besar seperti Amerika Syarikat dan sekutunya, Isreal dengan Yahudismenya walaupundengan bilangan penduduk sekitar tujuh juta sahaja menjadi begitu kuat dan utuh di kelilingi negara-negara Arab walaupun rakyatnya ramai tetapi hanya umpama buih sabun yang rapuh.

Israel adalah antara negara yang memiliki senjata paling canggih, kelngkapan paling sempurnah dan pasukan tentera yang terhebat di dunia, malah ianya menguasai ekonomi dunia yang mana hampir keseluruhan barang barang keperluan dunia dari skecil-kecil barang hinggalah sebesar-besarnya dikuasainya.

Kerana penguasaannya dalam bidag ekonomi menjadikan Isreal walaupun sebuah negara kecil,bilangan rakyatnya sedikit dan merupakan sebuah negara baru, namun ia cukup berkuasa dan sehingga kuasa besar seperti Amerika Syarikat pun terpaksa tunduk kepada kemahuannya.

Pengecut dan dayus

Walaupun bagaimanapun kerana sifat dan sikap kejamnya, Isreal dengan Yahudismenya berada dalam kebimbangan dengan kebangkitan Islam kerana memang diketahui oleh mereka bahawa umat Islam yang akhirnya akan mengalahkan mereka dan menyebabkan bangsa Yahudi terpaksa lari bercelidaran dan terpaksa bersembunyi di sebalik pokok dan batu.

Kerana itulah walaupun bangsa-bangsa lain dan penganut agama lain juga musuh Yahudi, namun tekanan untuk menghalang kebangkitan dituding dan difokus kepada umat dan negara Islam. Tetapi sehebat mana pun Yahudi, akhirnya mereka akan tumpas kepada umat Islam yang mana ianya bukan merupakan sumpah umat Islam tetapi merupakan sumpah Allah dalam al-Quran.

9 comments:

john said...

JOHN PELIK!- kato abe li

"Yahudi pengecut dan dayus
(Pas cedok sistem GELOMBANG Yahudi dalam usaha memenangi pilihanraya)"

mmmm kalu gitu gak bakpo la selamo ke ning ore2 alim dale pas tok tahu? bakpo la tok guru nik aziz, tok guru hj hadi, tok guru harun din, tok2 guru pondok ikut pas belako?...buto ko demo ning?...hok parok lagi bakpo la bini abe li (kak lah) siap buleh jadi tok ngulu lagi dalae pas ni?..abe li tok bagi kesedaran ko?....

tuloooonggg slamat kan akuuuu!

Anonymous said...

UMNO sudah lama dok ceduk dasar & amalan yahudi ni ____ sekularisme, kapitalisme, liberalisme, sistem bank riba, prgram tv dedah aurat, pergaulan bebas jantan-betina, promosi hiburan maksiat, sistem pendidikan, budaya kuning, manipulasi media massa, etc..
Otak pemikiran pemimpin2 umno jugak sama sprti yahudi dok tolak/ sabotaj program Islam, fitnah dan tindas orang yang mukmin!? Perangai puok2 umno saling tak tumpah macam puok2 yahudi? Keluar dari cengkaman umno sama seperti keluar dari cengkaman yahudi & penjajah barat!?

Antil Al-Liwati Al-Juburi Al-Taiki said...

Orang Umno tak apalah, lloni ni kita dok tentang Umno boktan tu 'lah. Kalu Pas pun cedok buah Yahudi, dah 'lah nabi perutuh to'kong (nabi musa kapak to;kong0 kerajaan Pas Klantan buwi kebenaran bin a to'kong gergasi, ko parti mano lagi kita nak gantung harap. Ko PKR atau DAP?

2. Kawe setuju degan satu posting Meli, Pas kena jadi Pas asal,Pas era dkungan dan sokongan profesional kena dilawan dari dalam Pas sendiri. Pas kena rujuk al-Quran dan Hadis, jangan rujuk apa yang Umno buat, bila apa yang Umno buat Pas pun nak buat,Umnodengan Pas jadi takdok beza apa-apa.

Abuzar said...

MKJ kata ....
Zionisme dan Immigrasi

Orang-orang Yahudi yang hidup dalam Diaspora telah mencuba berhijrah ke Israel selama berabad-abad. Umpamanya pada tahun 1141, Yehuda Hlevi memanggil orang-orang Yahudi berhijrah ke Israel Eretz dan akhirnya meninggal dunia di Baitulmuqaddis.

Pada tahun 1267, Nahmanide menetap di Jerusalem dan sejak masa itu, suatu kehadiran orang Yahudi yang berterusan di Jerusalem telah dikekalkan. Yosef Karo berimigrasi ke komuniti Yahudi yang besar di Safed pada tahun 1535.

Gelombang-gelombang imigrasi juga berlaku, umpamanya pada tahun-tahun 1209-1211, imigrasi atau Aliyah Irae'il Perancis dan England ke Acremenjadi masyhur seperti pada tahun 1258 dan 1266.

(ISTILAH DAN SISTEM GELOMBANG INILAH YANG DIPRAKTIK-PAKAI OLEH PAS DALAM MENYUSUN STRATEGI DALAM MENYERTAI PILIHANRAYA SEJAK AKHIR-AKHIR INI. MALAH PENJUALAN DAN PEMBERIAN TANAH KEPADA BUKAN MELAYU DI KELANTAN, KHUSUSNYA DALAM KAWASAN KOTA BAHRU TURUT MENJADI AMALAN DI KELANTAN SEKARANG).
........................................

Yang setuju beri kerakyatan besar2an kepda pendatang asing bawaan Inggeris melalui konsep 'jus soli' pada sebelum/selepas merdeka tu siapa ..kalau tidak UMNO..?

Yang serah Pulau Singapura milik Johor kepada kerajaan pendatang Cina tu siapa ... kalau tidak UMNO..?

Yang serah berhektar2 tanah Bukit Genting Highland kepada tokey judi tu siapa ... kalau tidak UMNO..?

Yang serah tanah2 di Pulau Redang Trengganu, di Pulau Pangkor, di Pulau jerjak .. kepada tokey YTL, terlucut hak kedaulatan negara di Pulau Batu Putih, tanah2 melayu dikota2/ bandar di KL, Selangor, Ipoh, Pulau Pinang, dll sebelum ini .. tu kerja siapa ye???

Yang ramai Melayu murtad & sesat agama .... apa UMNO buat?

Yang pondok2, Sekolah Agama Rakyat disekat bantuan dan diperketatkan syarat kewujudannya, sekolah2 cina, tamil, massionary dibantu ... kerja siapa?

Kebusukan/pengkhianatan sebesar gajah UMNO didepan mata tak nampak dan nak ditutup dengan sebatang jari, manakala kesalahan PAS yang kecil sebesar kuman diseberang lautan pun nampak dan dilaungkan seluruh secerok!

Kes urusan penukaran hakmilik tanah2 di Kelantan ni kadang2 bukan 100% kehendak kerajaan PAS , tapi tekanan Istana, manipulasi pegawai2 negeri perlu dibongkarkan juga....

Walau bagaiman pun, saya setuju bongkarkan semua kesalahan PAS dan perbetulan... tapi dengan syarat jangan biarkan juga UMNO dah 52 tahun bermaharajalela diseluruh negara memperbodohkan dan mengkhianati bangsa sendiri tanpa diberi pengajaran sewajarnya... kut nanti betul2 Melayu terhina didunia dan diakhirat!

PUTRA CAKNA said...

Patutlah Cina di KB lebih manggak, sebab dia lebih dapat istimewa dalam PAS berbanding dengan UMNO dulu.
Inilah yang dikata kerana kuasa rela beri apa saja. Ini baru dapat Kelantan, kalau Malaysia tanah Melayu diberinya.
Inilah padahnya kalau berselindung di sebalik islam tapi gadai hak melayu!

Anti Al-Liwati Al-Juburi al-Taiki said...

Abuzar, alasan klise tu. Bila terkepik rembas atas istana.pasal apa? Krana rakyat tak boleh ke istana untuk ditanya sungguh ke tidak. Sepatutnya kerajaan nasihatan istana, bukan jadi tukang angguk.

2. Pembangunan Lembah Sireh umpamanya, bukan sahaha penanam sayur dan penternak lembu hilang mata pencarian, beberapa kedai runcit dan pasar mini milik Melayu yang sebelumnya maju dah kena tutup dah gara-gara penangan TESCO.

3. Kewujudan pasarraya baru di bandar kota Bharu sekarang, prubahan aliran jalan dibuat sampai menyusahkan pengguna.Peniaga Melayu (rata-rata peniaga kecil)terancam, terdedah kepada disaman dan barang-barang kena angkut kerana kononnya berniaga pada tepat yang tidak dibenarkan, nak dapat ruang niaga dalam pasarraya, jarang Melayu mampu. Meli kena dedah lagi hal-hal begini, tolonglah!

Unknown said...

UMNO dan kegiatan judi
09-08-2003

Bukit Tinggi Resort Berhad

Bukit Tinggi Resort Berhad merupakan syarikat yang dimiliki oleh Tan Sri Vincent Tan yang dikenali rapat dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad.

Bukit Tinggi yang mula beroperasi sejak tahun..adalah merupakan ilham Dr. Mahathir seperti yang pernah dijelaskan oleh pengurus Besar Bukit Tinggi, Teh Ming Wah dalam satu wawancara dengan The New Paper Singapura tidak lama dulu.


Operasi judi melalui mesin slot di Bukit Tinggi mula dijalankan apabila Kementerian Kewangan yang diketuai oleh Dr. Mahathir sebagai Menteri 1 dan Datuk Dr. Jamaluddin Jarjis sebagai Menteri 2 meluluskan lessen judi mesin slot berkenaan.

Ini menjadikan Menteri yang datangnnya dari Umno memberikan kelulusan lessen judi.

Menambah jelaskan lagi penglibatan Umno di dalam kegiatan judi di Bukit Tinggi ialah apabila terbongkar pegangan saham Pengerusi Perhubungan Umno Wi;ayah Persekutuan yang juga Setiausaha Kerja Umno, Tengku Adnan Tengku Mansor di dalam syarikat berkenaan.

Ini menjadikan adanya pemimpin Umno yang punya pengangan langsung di dalam syarikat yang menjalankan aktiviti perjudian tersebut.

Sekalipun Tengku Adnan menyatakan bahawa beliau telah menjual saham Bukit Tinggi dua tahun lalu, hakikatnya, laporan tahunan PASDEC Holdings Berhad, satu lagi syarikat yang memiliki saham Bukit Tinggi kepada Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL) masih menyatakan pegangan Tengku Adnan.

Begitu juga halnya dengan PASDEC, sebuah anak syarikat kerajaan negeri Pahang yang diketuai oleh Menteri Besarnya Datuk Seri Adnan Yaakob yang juga Pengerusi Perhubungan Umno Pahang.

Walaupun PASDEC telah menjual saham Bukit Tinggi tetapi ia hanya dilakukan pada 27 Mei 2003 yang lalu setelah pendedahan dibuat oleh Seruan Keadilan dan bercanggah dengan kenyataan Adnan bahawa PASDEC telah menjual saham tersebut dua tahun lalu.

Berdasarkan senario ini apa yang dapat disimpulkan penglibatan Umno baik melalui kuasa menteri, pegangan saham menteri dan pegangan saham syarikat kerajaan negeri amat jelas sekali.
Sebab itu tidak salah jika ada yang berpandangan Umno amat berkait rapat dengan aktiviti judi di negara ini.

Unknown said...

Umno dan Sports Toto

Sports Toto Malaysia diasaskan pada tahun 1969 dengan nama asal syarikat berkenaan ialah Unilite Electrical Industries Berhad. Setelah itu pada tahun 1987 ia ditukar nama kepada Far East Asset Berhad dan dalam penstrukturan semula pada tahun 1992, ia diambil alih oleh Berjaya dan dikenali sebagai Berjaya Sports Toto Berhad.
Sehingga kini Sports Toto mempunyai 681 kedai judi di seluruh negara dan mempunyai dua syarikat perjudian di luar negara iaitu Philippines Berjaya Toto dan pada tahun 1997 membantu kerajaan Ghana menyusun kegiatan loteri di negara berkenaan.

Syarikat ini adalah merupakan anak syarikat milik penuh Berjaya Group Berhad yang dimiliki oleh Tan Sri Vincent Tan, kroni yang rapat dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad.

Berdasarkan carian yang dibuat Pengerusi Perhubungan Umno Wilayah yang juga Setiausaha Kerja Umno Malaysia, Tengku Adnan Tengku Mansor masih memegang saham di dalam Berjaya Group Berhad yang memiliki Sports Toto.

Pegangan Tengku Adnan sebanyak 3.5 juta saham dibuat melalui Cimsec Nominees.

Ini menjadikan Tengku Adnan `mewakili Umno di dalam syarikat perjudian Sports Toto melalui pegangan saham Berjaya Group Berhad.

Selain itu, Sports Toto Malaysia juga mempunyai dua pengarah yang merupakan bekas pegawai kanan Polis Diraja Malaysia yang kebetulan orang Melayu dan beragama Islam. Mereka ialah Tan Sri Jaafar Abdul dan Mohamed Saleh Gomu.

Selain dua bekas pegawai kanan polis tersebut, antara muka Melayu yang menjadi pengarah syarikat di bawah kumpulan Berjaya yang turut memiliki saham dalam Sports Toto Malaysia ialah Datuk Annuar Zaini dan Datuk Sulaiman Mohd Noor yang menjadi pengarah Berjaya Group Berhad yang memiliki 292,336,584 saham di dalam Sports Toto.

Manakala dua lagi pengarah Melayu iaitu Datuk Adnan Shuaib dan Arsam Damis masing-masing menjadi pengarah Berjaya Land Berhad yang memiliki 284,644,046 saham di dalam Sports Toto.

Daripada carta ini jelas Umno punya `wakil dalam syarikat judi dan bekas polis turut `melindungi kegiatan judi berkenaan.

Anonymous said...

Sejak tamat kerja dekat Kota DarulNaim, nampak Meli makin berat. Dibalun Pas bagai nak rak.. Umno suka sangat org lagu ni..Meli kena tipu pulak ko Umno..Tak sedar apa itu UMNO telah buat untuk Islam, Melayu dan negara:
Berikut adalah 17 pengkhianatan Umno terhadap orang Melayu dan umat Islam:
1. Melemahkan institusi raja-raja Melayu yang menjadi simbol ketuanan Melayu.
2. Melemahkan sistem kehakiman negara.
3. Menarik balik royalti rakyat petroleum rakyat Terengganu yang majoriti orang Melayu.
4. Memperkenalkan PPSMI; menghapuskan bahasa Melayu.
5. Menarik peruntukan geran kepada Sekolah Agama Rakyat, tempat belajar agama anak-anak Melayu.
6. Memperkenalkan meritrokrasi; mengurangkan peluang belajar anak-anak Melayu.
7. Memperkenalkan PTPTN dan mengurangkan biasiswa kepada anak-anak Melayu.
8. Persempadanan semula pilihanraya pada 2002; mengurangkan kawasan majoriti orang Melayu.
9. Menafikan hak royalti rakyat Kelantan yang majoriti Melayu.
10. Memperkenalkan Islam Hadhari yang mengelirukan orang Melayu.
11. Menyenaraiawamkan syarikat TH Plantation yang dahulunya dimiliki 100% oleh Tabung Haji dan dimiliki oleh orang Melayu. Tetapi sekarang orang bukan Melayu boleh memiliki saham TH Plantation.
12. Menggabungkan syarikat-syarikat konglomerat orang Melayu iaitu; Sime Darby,Guthrie dan Golden Hope, dan sekaligus mengurangkan peluang orang Melayu daripada tiga syarikat kepada satu syarikat sahaja.
13. Memetik kenyataan Mufti Perak, Datuk Harussani ..250 ribu orang Melayu murtad. Semua ini adalah di bawah pemerintahan kerajaan Umno.
14. Mewujudkan Wilayah Iskandar yang menjadi zon bebas, maka orang-orang Singapura boleh masuk secara bebas ke sana.
15. Krisis Menteri Besar di Perlis dan Terengganu apabila Umno sendiri yang menentang keputusan Sultan di negeri berkenaan.
16. Membubarkan Kementerian Pembangunan Usahawan yang menjadi sumber bantuan usahawan-usahawan Melayu.
17. Memperkenalkan liberalisasi ekonomi, maka sekaligus menghapuskan Dasar Ekonomi Baru yang tujuannya membantu ekonomi orang-orang Melayu Bumiputra

bersambung....