Wednesday, October 21, 2009

MUNCUL KEMBALI (456)- DIKEMASKINI DAN PEMBETULAN EJAAN

PKR berkucah, Pas bertiban sama sendiri

PERCIKAN Perhimpunan Agung Umno pada usia parti itu mencecah 60 tahun nampaknya cukup berbisa dan boleh terbentuk sebagai senjata pemusnah berskala tinggi kepada pihak lawan. Najibsme yang mendominasi Umno, Barisan Nasioanl (BN) dan kepimpinan negara boleh menjadi racun rumpai kepada pembangkang.

Bayangkan ketika kepanas-suaman kerusi yang diduduki oleh para perwakilan Umno pada perhimpunan agung itu belum bertukar menjadi dingin, telah timbul laporan keberkucahan parti Keadilan Rayat (PKR), terutama di Sabah yang cuba dinafikan oleh Penasihat PRK Datuk Seri Anwar Ibrahim tetapi diiyakan oleh pendatang baru/mualaf PKR, Datuk Zaid Ibrahim yang dianggap aset penting kepada perjuangan oleh PKR. Beliau kini bercuti enam bulan dari kegiatan politik.

Bercuti bila bermasalah menjadi style Zaid yang kemudiannya akan disusuli dengan pernyataan pendiriannya. Semasa dalam Umno pun itulah sikap dan sifatnya. Agaknya bercuti bagi Zaid adalah merupakan tempoh bertenang dan saya yakin dalam keadaan Umno sekarang, tidak mustahil beliau akan rujuk kepada Umno kembali gara-gara penangan Najibsme. Bagaimanapun sama-samalah kita tunggu dan lihat.

Keberkucahan PKR itu disusuli pula dengan Pas rakan seberkas dalam ikatan Pakatan Rakyat (PR) mula bertiban sama sendiri. Dibibitkan oleh isu exco Pas gocoh tetamu pada majlis hari terbuka Pas Pusat yang masih dipertikaikan kesahihannya, ianya 'memborak' kepada balasan pembelaan Ketua Penerangan Pas, Idrs Ahmad terhadap pandangan ahli akademik dalam bidang perundangan, Abdul Aziz Bari bahawa Presiden Pas pro Umno.

Ianya boleh diragukan kalau laporan mengenainya disiarkan oleh akhbar arus perdana, terutama oleh akhbar Kumpulan Utusan Melayu yang popular dengan 'Utusan Meloya' di kalangan pembanagkang atau pun kalau laporan itu dibuat oleh blog-blog yang bukan pro Pas.

Tetapi dalam kes ini ianya didedahkan oleh Harakahdaily yang bagi Pas laporannya boleh dipercayai dan suci,yang kena dipercayai. Kenapa keadaan yang tidak mudah untuk dipercayai itu boleh berlaku? Untuk jawapan kepada pertanyaan itu ianya bukan seperkara yang mudah untuk dicarikan jawapan pasti.

Jika diperhatikan pada komen-komen yang dihantar pada blog-blog yang memposting sanggahan Idris Ahmad terhadap pandangan Abdul Aziz Bari, rupanya dalam Pas yang dalam namanya ada perkataan Islam, berlaku perebutan dan penyalah-gunaan kuasa dan sikap berpuak-puak serta amalan kronisme dan nepotisme yang begitu ketara.

Yang pasti perebutan da penyalahgunaan kuasa, berpuak-puak dan saling buruk memburukkan sesama sendiri dan antara satu sama lain bukannya ajaran Islam. Kalau ianya berlaku juga, maka amat janggal dan amat tidak kena kalau Pas terus mendabik dada sebagai parti politik Islam dan perlembagaan utama Pas didakwa adalah al-Quran dan Hadis.

Nasib baiklah juga rakyat tidak bertindak nekad menukar kerajaan dalam pilihanraya umum ke-12 yang lepas, kalau tidak negara pasti akan porak-puranda kerana dua dari parti dalam PR dilanda masalah dan berkucah, yang tenang dan tidak bekucah, apatah lagi berhelombang sesama sendiri setakat ini adalah DAP.

Kalau PKR berkucah dan Pas pula bertiban sesama sendiri, di mana lagi adanya kekuatan dan kehebatan PR. Kalau diberi kemenangan dan PKR serta Pas dilanda masalah kronik macam sekarang, apakah DAP akan membuka peluang dan akan tunduk kepada apa yang dimahukan oleh Pas dan PKR?.

Rujuk saja ke Selangor, apakah suara Pas betul-betul laku, apatah lagi di Pulau Pinang, malah di Kedah yang kerajaannya berleaderkan Pas pun bila timbul isu meroboh tempat kerat babi, orang DAP boleh mengamuk sakan, boleh ugut mahu keluar dari PR negeri itu.

Dengan apa yang sedang belaku kepada PKR dan Pas sekarang, para pemimpin, pendukung dan penyokong kedua-dua parti pasti akan dapat jawapan kenapa dalam keadaan PR cukup mampu untuk tumbangkan Umno/BN dan hasrat mahu mejadikan Umno/BN hanya tersimpan dalam lipatan sejarah tidak berhasil.

Pas kini mula dikaitkan dengan Terengganusme apabila jawatan-jawatan penting parti, malah penguasaan dalam operasi dan dasar Harakah selaku akhbar lidah resmi Pas, Siasah dan IT Pas dikuasai kononnya dikuasi oleh orang Terengganu, yang mana media-media parti tu dikatakan pernah tidak memberi ruang yang seatutnya kepada Mursyidul Am Pas, Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Kenapa dalam parti yang kononnya berjuang berlandaskan Islam, maka hal-hal kenegerian dibangkitkan sedangkan Islam itu global dan sejagat sifatnya. Hari ini Presiden Pas Datuk Seri Abdul hadi Awang, Timbalan Presiden Nasaruddin Mat Isa, malah Timbalan Mursyidul Am Pas Datuk Dr Haron Din ditiban, tidak mustahil esok lusa Mursydul Am, Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat pun turut kena tiban.

Apa yang sedang berlaku kepada PKR dan Pas itu akan merugikan politik Melayu, malah tidak mustahil Melayu akan menjadi umpama ubi 'setelo kelaroh' sekianya pakatan berjaya tumbangkan Umno/BN.

Pengundi yang memberi undi kepada Pakatan pembangkang (PR) pada pilihanraya umum ke-12 pasti sedang mengurut dada melihat apa yang sedang berlaku kepada PKR dan Pas sekarang yang tidak ubah cuba mahu lari dari mulut harimau untuk jerlus ke mulut buaya.

Mujurlah dalam keadaan PKR berkucah dan Pas bertiban sesama sendiri, Umno mengalami kebangkitan dan kemantapan bereteraskan Najibsme yang boleh menjadi penawar kepada rakyat dan negara tetapi akan menjadi racun berbisa dan senjata pemusnah berskala besar kepada pembangkang.

Maknanya Umno akan terus berperanan dan memikul tanggungjawab bagi menjaga kepentingan Melayu.

10 comments:

Anonymous said...

Tuan Meli, ... kalu nak tahu yg tak berkucah (berkocak) dan bertiban (bergaduh)langsung adalah .. adalah UMNO Terengganu, MCA, MIC, Gerakan, PPP, ...... bakpo puak2 BN ni solid sangat ..... rakyat Malaysia yg bodo2 ni hairan sangat dgn tulisan2 meli yg kata -- 'bom' najibsme berskala besar-pemusnah besar2an.... tu ... mungkin telahan meli betul jugak...

Anti Al-Liwati Al-Juburi Al-Taiki said...

kalau UMNO Terengganu (Umno Malaysia juga, MCA, MIC, Gerakan, PPP atau BN seluruhnya berkucah dan bertiban sesama sendiri,maka itu tandanya peluang untuk pembangkang tmaskan BN cerah bagai sudah terang lagi bersuluh.

Tetapi kalau tengok parti-parti komponen berkucah dan bertiban sesama sendiri, PKR dan Pas pun ikut sama berkucah dan bertiban sesama sendiri juga mana mungkin BN boleh ditumbangkan.

Kalau penjenguk tajam pemikiran dan daya fahamnya pasti akan dapat melihat hujung jatuh tulisan Meli.saya nampak dia ni bukan orang parti politik tetapi daya dan permainan politiknya berskala tinggi.

reek said...

UMNO = Untuk Makan Nasi Orang

This is a new generation of lazy malays who evolved from their lazy ancestors. Not surprising la! Wait for the next generation of lazy malays on the future with better parasitic economic policies.

fargoman said...

Malays have done wonders in terms of denying truth, while doing so, through policies of government raked in ill wealth for years. Malays are rich, I mean really rich.

Malays had certain qualities that other races in this country do not, but I must emphasise "had". Qualities such as "speaking less", contended, know how to read and understand the holy Quran (I know that nowadays Muslim kids spent 10 years of religious classes in school and end up not knowing).

But all done and said, the day malays deny their past, is the beginning of their end. Malays were Hindus once, as was the whole South East Asia, later some South East Asia went for Buddhism while the others went for Islam.

Who taught South East Asia races to plant paddy in a systematic manner? Who taught South East Asia races language skills, reading and writing?

The very essence of everything that South East Asia races are based on till today was taught by Tamils. Don't you guys notice that South East Asia races have similar writing codes, that are because it is based on Tamil. It even sounds like Tamil.

For peninsula: Tamils called the local inhabitants as "malai allu", basically means "people who dwell in the hills", this would mean Orang Asli, for they dwell in the hills, what is known as malays today was non-existent.

As malays are well known to do, they incorporated this term "malai" whence they started to land in the peninsula from Nusantara, and claimed the term "malai" as their own. This race has this peculiar trait of claiming that which is not theirs.

Deny this, and you deny your past, anyone who denies his past, denies his future. Malays……….be my guest.

Guess who is the master race? The master race doesn't doing some weird policy (NEP), or go around brandishing some knife, which if you really put some thinking into it, put the race on a sure path to beggary.

The reason why I commented as above is because I want malays to know that they are not tuan punya tanah.

For myself, as a Tamil, I will state what my forbearers have done centuries before, the truth is, no one owns this land, this land is owned only by - the one and only one - God.

This soil needs administration, not ownership. Accept that.

ruyom said...

The Chinese came to Malaysia more than 1000 years ago, while the Indians came here almost 1030 years ago. Kota Gelanggi and Lembah Bujang are proof of these early settlements.

Boleh said...

Bravo to all the bull & cock being written here!

Sad to see Malaysians not accepting the facts that you are living because of non-malays and subsidies from the so called fair government which only take care of their own - malays (please do not call yourself bumis unless you are the aborigines from the jungle).

Chinese are wealthy because they work 100% more than your lazy ass. They live on their own and not on your incentives. Nothing was given anyway.

Cut the story short, face the fact and dance to the rhythm. Without the non-malays, you are nothing just as Dr M said before he stepped down from UMNO.

(You do not even have your own culture and language, the bahasa has been copied from many such as the Portuguese, Spanish, Tamil etc)

By the way, tuan is Chinese! Wake up, you are living under the helm of 1Malaysia - 1Murderer!

miya said...

If only the malays are a bit smarter, then BN won’t win. The problem is malays are too damn stupid that they keep voting for BN. I don’t know what poison BN gave to make them in this state.

vesewe said...

At first UMNO lost grounds to PAS. Then UMNO lost grounds to PKR and now it is losing grounds to DAP! Looks like UMNO will be an "empty" vessel by GE13!

Anonymous said...

fargoman said...
..This soil needs administration, not ownership. Accept that.

IF THAT PRINCIPLE IS ACCEPTED, I WOULD ASKED MY NEW MALAY GENERATION & OVERPOPULATED INDONESIANS DO A MASSIVE IMMIGRATION TO CHINA AND TAMIL NADU THAN ESTABILISH A NEW MALAY ADMINISTRATION THERE, AS WHAT JEWS DID IN PALESTINE, KUBLAI KHAN DID TO CHINA, TIMORLANE DID TO INDIA & TODAY TAMIL EALAN TRY TO DO THE SAME IN SRI LANKA. THE UNITED NATIONS, A WESTERN'S PUPPET, CAN ENDORSE IT LATER... HEEE .. HHEEE... GREAT IDEAS!! WAKE UP MALAYS, BE A NEW WARRIOR NATION! AN AGGRESSOR IS A WINNER! WHY NEED YOU SHARED YOUR LANDS TO EX-BRITISH-COLONIAL IMMIGRANTS. PUSH BACK TO THEIR ORIGINS. FIGHT BACK YOUR RIGHTS IN SINGAPORE, PATTANI, MINDANOU FIRST, THAN MOVE TO THE NORTH .. THERE ARE FANTASTIC LANDS WAITING YOU!! THESE SOILS WERE NO OWNER! WHO SAID? ... bloody fargoman said!! haa.. haa..

Anonymous said...

Orang PR sehati, sejiwa dan sekata ker dengan Celaka Cina dan Keling yang tak sedar diri tu?