Friday, January 1, 2010

CATATAN KHAS

khairul said...
salam... saudara meli sila berikan komen anda terhadap naskah herald yang dibenarkan untuk menggunakan perkataan ALLAH. Saya lihat pihak PAS senyap dalam mengutarakan isu ini. Pihak Bloggers UMNO ramai yang mengutarakan isu ini dalam blog mereka tapi saya lihat tiada blog BloggersPAS yang mengutarakan. Apakah mereka menyokong Khalid Samad ini ? Atau mereka malu untuk memberi pendapat kerana yang mencadangkan semua itu adalah ahli PAS sendiri ? Sila komen saudara MELI.....

Salam kembali Saudara Khairul!
Secara peribadi dan atas nama bekas pelajar sekolah agama tetapi tidak sampai ke peringkat diploma, apatah lagi sarjana, saya turut menentang keputusan mahkamah berhubung perkara berkaitan. Lagi pun yang buat keputusan itu hakim bukan beragama Islam.

Saya akan cuba mengulas nanti. Saya sedang dapatkan fakta. Bagi saya orang Pas, lebih-lebih orang macam Khalid Samad terlalu suka bermain api dalam berpolitik yang boleh membakar hangus bangsa. Islam tidak akan rosak kerana ianya dijaga oleh para malaikat dan Allah selaku pemilik mutlak, yang boleh rosak adalah umat Islam yang goyah dengan pegangan Islam sejati.

Kerana menentang hal-hal beginilah sebagai antara penlis yang kuat sokong Pas sejak Pas kaah teruk di Kelantan sehingga kira-kira 15 tahun pemeritahan semula Pas di elantan, malah pernah pula bekerja dengan kerajaan Pas kira-kira lapan tahun, tidak dapat untuk terus menjulang Pas. Saudara boleh rujuk buku-buku terbitan Urusetia Penerangan Kerajaan Pas Kelantan ketika saya bertugas di sana betapa saya terpaksa mempertahankan ungkapan Allah Pun Mencarut, Allah Samseng dan sebagainya.

Saya juga banyak tegur Umno kerana saya bukan orang politik, saya orang media. Pun begitu bila ditegur, orang Umno tidak mudah melenting atau mencelakakan penegurnya macam orang Pas. Walhal tegur menegur adalah dituntut dan ini terkandung dalam Surah Al-Asyr, orang Pas dari jenis tidak boleh ditegur, agakanya kerana mereka angap mereka perfect. Tetapi saya tidak pernah patah semangat.

Saya bersedia untuk tidak ada seorang kawan pun gara-gara membuat teguran. Saya aan terus menegur kerana saya sedar Allah tidak akan takdirkan saya menjadi seorang yang minat menulis kalau tidak ada sebarang tujuan. Saya rela kena marah, dihina, ditohmah dan dipulau oleh sesama manusia, asalkan Allah tidak murka kerana membiarkan kemungkaran.

Isu yang saudara minta saya ulas akan saya ulas nanti. Insyaallah!
- Ramli Abdul Halim

15 comments:

pokyakgawah said...

Pemuda Umno Bantah Kenaikan Harga Gula

Oleh MOHD AL QAYUM AZIZI

KUALA LUMPUR: Pergerakan Pemuda Umno Malaysia hari ini membantah kenaikan harga gula yang diumumkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan semalam.

Setiausaha Pergerakan Pemuda Umno, Datuk Megat Firdouz Megat Junid dalam satu kenyataan media menegaskan perkara ini tidak patut berlaku walaupun kenaikan sekadar 20 sen ia tetap memberi impak negatif serta kesengsaraan kepada rakyat terutama yang berpendapatan rendah dan sederhana.

"Di saat dunia menjangkakan ekonomi akan beransur pulih, rakyat dikejutkan dengan kenaikan mendadak ini," katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Menurutnya, Pemuda Umno berharap kenaikan harga gula dapat dibatalkan atau ditangguhkan demi menghayati konsep 1Malaysia Rakyat Didahulukan.

"Pemuda UUMNO sedar kerajaan Malaysia sedang mendidik rakyat agar mengurangkan pengunaan gula, tetapi dengan cara menaikkan harga gula..sebenarnya kerajaan (kementerian) membebankan rakyat," katanya.

Beliau berkata, kaedah lain boleh diambil bagi mendidik rakyat. Dalam konteks kenaikan gula mentah dunia, Pemuda Umno berharap kerajaan serta pengilang yang selama ini mengaut keuntungan, menanggung beban harga kenaikan agar rakyat Malaysia dapat menarik nafas lega meneruskan kehidupan seharian.

Katanya, Pemuda UMNO Malaysia juga berharap roti putih tetap disenaraikan sebagai bahan kawalan kerana khuatir pihak pengeluar roti akan sewenangnya menaikkan harga roti.

"Adakah roti selepas ini akan menjadi bahan makanan mewah? Rakyat Malaysia merungut, dan kami Pemuda UMNO akan sentiasa mendengar rungutan serta bersuara untuk rakyat," katanya.

Terdahulu pukul 12 tengah malam tadi, harga runcit gula dinaikkan sebanyak 20 sen sekilogram iaitu RM1.65 di Semenanjung dan RM1.75 di Sabah dan Sarawak yang diumumkan Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Mohd Zain Mohd Dom.

Menurut beliau, kerajaan turut membuat keputusan tidak akan memberi subsidi bagi roti putih mulai esok (1 Januari 2010) dan barangan tersebut akan ditarik keluar dari skim kawalan harga.

Katanya, kenaikan harga gula sebanyak 20 sen itu perlu berikutan kenaikan harga gula mentah dunia dan kerajaan masih menanggung subsidi sebanyak RM1.008 bilion setahun dengan kadar subsidi sebanyak 80 sen sekilogram

khairul said...

salam ... saya menanti ulasan dari pihak tuan terima kasih

Panglima Perang Cyber said...

salam abg halim.

saya suka pendirian abg halim dan sebagai bloggers kita menegur semua pihak.

kematangan pihak UMNO menerima kritikan adalah bukti mereka terbuka dan tidak mudah melenting.

sindrom merasa diri perfect adalah sindrom penyakit hati yang melanda orang PAS kebanyakannya ustaz pada hari ini.

sayang kerana yang menjadi mangsa ialah rakyat jelata.

saya harap abg ramli teruskan menulis mendedahkan sikap ahli PAS yang fanatik membuta tulis sehingga tidak lagi sanggup mengkritik tindakan tidak wajar oleh pimpinan tertinggi.

saya harap Allah panjangkan umur Abg Meli yang saya minati tulisannya yang pekat 'budu' tetapi tetap hebat meresap ke segenap penjuru dunia siber ini.

jika sudi harap dapat komen abg meli pada tulisan saya di blog utk dibaiki lagi pada masa akan datang....


salam kebangkitan Islam...

john said...

Salam semo..

ni john ahli pa yang buta tuli terhadap umno dan bn. "Pemuda Umno Bantah Kenaikan Harga Gula"-sandiwara! time minyok naik hari tu tok ser gege, gulo naik 20sen tunjuk lagak-sandiwara!

pasal pertanyaan khairul tu, sebelum abe li bagi ulasan dio, ambo suruh khairul dengan jootspring ko dan seangkatan dengannyo baco ulsan di blog ni.

:http://peguamkita.blogspot.com/

khairul said...

Kepada Saudara John (saya tidak berani nak bagi salam takut dia bukan muslim)

anda benar, saya terima dengan hati yang terbuka, kita semua melihat perkara2 yang dibangkitkan berlaku dan dipandang sepi oleh kita semua. Apakah saudara buta melihat atau sengaja tidak mahu sadar, yang digunakan adalah kalimah ALLAH.... tuhan anda tuhan saya tuhan sekelian umat islam. Anda percaya kristian mengiktiraf tuhan kita ? Anda percaya kristian menghormati agsma kita ? Anda teliti dan baca kesan kedua penggunaan kalimah ALLAH itu. Bukankah peguam itu sendiri yang menyatakan " Sekiranya ia merujuk hanya kepada Allah hanya Tuhan bagi agama mereka disamping kewujudan konsep "Trinity" di dalam THE HERALD dan ia disebar luaskan, maka ia telah termasuk dalam kesalahan penghinaan agama lain dimana Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan Perkara 11(4) yang memberikan kuasa kepada negeri-negeri untuk menggubal undang-undang berkaitan penyebaran dakyah agama lain."
Bukan kah itu semua akan menimbulkan lagi pemutaran pemahaman terhadap anak-anak muda kita. jangan pula anda hairan jika ada yang menghadap patung ketika solat nanti.
Kita punya sensitiviti, jangan kerana liberalnya kita menerima segalanya, maka tergadai apa yang kita pertahankan.
Jika kristian menganggap ISA itu tuhan , dan ALLAH itu apa dimata mereka ? masih lagi percaya kristian mahu menunjukkan tuhan umat islam, ALLAH sebagai tuhan sebenar ?
Anda membaca ulasan, anda membaca satu pandangan.. apa pandangan hati anda saudara john (nama islamkah?) ?
Saya bukan orang yang layak untuk bercakap pasal agama, tetapi saya juga punya perasaan sayangkan agama saya.
UMNO ke PAS ke, atau siapapun harus sedar, ini bukan sahaja kerja pihak atasan malah ini juga memerlukan usaha pihak bawahan untuk bersama-sama mempertahankan apa yang kita perlu pertahankan.
Jika akidah kita ini senipis kulit bawang, apa lagi yang mahu kita harapkan untuk anak-cucu kita nanti ? kuatkah akidah mereka ?, mampukah kita mendidik mereka seperti terdidiknya kita ?

pemudacakna said...

Perkataan Allah adalah suci, tidak layak di tempat yang kotor. Adakah gereja ditempat yang suci pada pandangan Islam???
Sesungguhnya aku sedih kalau orang Islam menyokong dan membenarkan perkataan Allah di tempat yang kotor???

khairul said...

salam saudara meli tuan punya blog..

kepada saudara john (salam sejahtera)

saudara menunjukkan blog http://peguamkita.blogspot.com bukan ?

sekarang baca dan fahami apakah anda mahu sanggah dia lagi ?

http://zul4kulim.blogspot.com/

john said...

John kepada khairul..ya salam sejahtera...john bukan nama atau ore bukan islam? hok demo nok ulas gapo pun...

sedih pasal nama tuhan agama lain digunakan?...nok sedih bakpo kalu dan islam sendiri tidak diletak pada tempat yang betul. selamo kening kuaso berada di tangan pemerintah yang beragama islam, hukum hakam islam malas nak guna. kalau bab yang ada keuntungan baru nak guna (kewangan islam) tatacara hidup islam sebagai addin entah ke mana. hukum2 islam dipermainkan..mahkamah syariah direndah tarafkan..

sedih pasal nama tuhan agama lain digunakan? mahkamah mana yang tentukan? zimbabwe ko monggolia? perlembagaan persekutuan yang mengagungkan perundangan barat lebih diutamakan itulah jadinya. (ke DAP yang perintoh m'sia selamo kening?) Nok kecek lebih2 nanti kata menghina mahkamah..baguslah saudara khairul sedar..ambo sedar lamo doh tapi rakyat lebih nak ko pemerintoh hok ado le ni selagi mano perut kenye itulah jadinya...SANDIWARA BLAKO!

john said...

John kepada khairul...ambo 'paste' sikit kato2 Dr Asri MAZA:

"Satu garis panduan perlu diwujudkan ekoran keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan akhbar mingguan Gereja Katolik menggunakan kalimah Allah dalam penerbitannya.

Bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd Asri Zainul Abidin hari ini berkata, kebenaran tersebut perlu disertakan dengan beberapa syarat khusus bagi memelihara kesucian nama Allah serta mengelakkan perbalahan antara kaum.

"Jika keputusan mengenai penggunaan kalimah Allah hendak dipakai, garis panduan dan peraturan hendaklah dibuat.

"Elakkan perbalahan kaum tanpa melihat kepada penyelesaian terlebih dahulu.

"Saya akan mencadangkan beberapa garis panduan selepas ini," katanya kepada mStar Online di sini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada Khamis lepas yang membenarkan akhbar mingguan Herald The Catolic Weekly menggunakan perkataan "Allah".

Kata Mohd. Asri lagi, penggunakan kalimah Allah oleh orang bukan Islam perlu diteliti dengan serius walaupun menurutnya Allah merupakan tuhan sebenar kepada semua manusia.

"Manusia memang patut memanggil tuhan dengan panggilan Allah, itulah tuhan yg sebenar.

"Sebelum kedatangan Nabi Muhammad S.A.W, nama Allah telah digunakan untuk memanggil tuhan, namun, meletakkan nama tersebut dengan tujuan menghina adalah patut ditentang... ini seperti jika menulis nama Allah pada berhala," tegasnya.

Katanya lagi, jika kalimah tersebut digunakan dengan menepati syaratnya, perkara tersebut tidak menjadi masalah.

"Jika mereka berkata, 'Allah tuhan semesta alam', itu tidak menjadi masalah, kerana itu kenyataan yang benar. Kuffar Quraish pun memanggil tuhan Allah, tetapi tidak menamakan berhala mereka Allah," katanya.

Jangan sedih la Khairul..SANDIWARA BLAKONI lepas ni mahkamah rayuan tarik balik la keputusan ni selepas UMNO dan NGOnya mengaum..kan mahkamah ayuan penyelamat UMNO!

pemudakucalakna said...

selagi perlembagaan negara ciptaan lord reid tidak di ubah, selagi tu la isu isu seperti ini akan wujud. umno telah gagal mengubah perlembagaan yang dibuat leh lord reid.

ingat !

perlembagaan negara sekarang membenarkan org islam murtad
perlembagaan negara sekarang membenarkan penggunaa nama Allah
perlembagaan negara sekarang membenarkan org pakai purdah kena buang kerja
perlembagaan negara sekarang membenarkan murid sekolah pakai serban kena pecat
perlembagaan negara sekarang membenarkan islam di hina

ayuh umno....tarik teloq PM malaysia yang korang cintai supaya ubah segera perlembagaan negara beretraskan quran dan sunnah. ada berani?

zizie yg gebu said...

nak marah buat apa kat Kristian...

pakat marah kt PM 1 mlysia lah

kan puak2 kristian kata..........

`inilah yang dikatakan 1 Malaysia`...........

1 Malaysia

1 bangsa

1 AGAMA

Agama Islam sama di negara Malaysia ini......

so..........Najib yg bangang.......

Kristian memanglah kerja dia nk jatuh & Jahanamkan agama Islam........

tp yg mulakan dulu kejatuhan islam adalah AMN

joostspring said...

sokong la john demo nak sokong gak ALLAH tu bleh guna tuk org kristian..

lpas ni demo kena ajar anak cucu demo..oyt ko dia yg ALLAH tu ada 2 maksud dia..demo jgn lupa pulak..

di malaysia ni,ALLAH tu bkn Tuhan Yang Esa dah..demo kena igt tu..

nate pokyak ni xhbs2 wat gilo..

demo ni spesis mkn gula 40guni sehari ko yg duk babk serupo ore ising ni

joostspring said...

john..

demo jgn buat lupa pulok...sblm PRU13 nanti selesai dulu hute 800juta tu...puas doh eh dduk bwh puak2 pas ni..xdok hasil go satu,rakyat kelate la yg paling malang sekali di malaysia ni..xpernah berjasa langsung kpd rakyat dia!!!!

huse dan nik ajis nak bodo ore kampung hok tak ngaji skolah buleh r pasal hute 800juta tu....ore2 srupo demo tu mmg sedia bodo dah..hok tu kawe tak pelik...
kawe xheran mana demo john..sbb kawe tahu nik ajis peruntuk dah syurga ko demo!!!!

john said...

John kepada J*b*spring!
"lpas ni demo kena ajar anak cucu demo..oyt ko dia yg ALLAH tu ada 2 maksud dia..demo jgn lupa pulak.."
ANOK CUCU KAWE TAK DOK MASALAH DALAM HAL INI SEBAB KAWE ATAR GI PASTI SEJAK KECIK, TAHU DOH PASAL TAUHID, SIFAT 20 HANYO DEMO NGA UMNO HOK KALUT MUGO JENIS NGAJI ISLAM AMBIK SUKU2!

"demo ni spesis mkn gula 40guni sehari ko yg duk babk serupo ore ising ni"
IKUT KAWE NOK MAKE GULO BANYOK MANO PUN BENDO HALAL TAPI LO NI JENG SIKIT GULO NAIK HARGO, INGAT NOK IKUT GENG UMNO BERDEMO PASAL GULO GETEK EH BULEH JOOT..

"demo jgn buat lupa pulok...sblm PRU13 nanti selesai dulu hute 800juta tu...puas doh eh dduk bwh puak2 pas ni..xdok hasil go satu,rakyat kelate la yg paling malang sekali di malaysia ni..xpernah berjasa langsung kpd rakyat dia!!!!"
SURUH KERAJAAN UMNO PAHANG BAYAR RM65JUTO DULU KO SYARIKAT GEMILANG MAKMUR TUH. HOK KELATE NIH KITO BUAT RAYUAN LE. TOKKAN TAHI ORE KITO NOK KENO CUCI, PANDAI LA KITO EJAH. MALAYSIA LO NI PUN HIDUP DALE BERHUTANG DENGAN IMF

"huse dan nik ajis nak bodo ore kampung hok tak ngaji skolah buleh r pasal hute 800juta tu....ore2 srupo demo tu mmg sedia bodo dah..hok tu kawe tak pelik...
kawe xheran mana demo john..sbb kawe tahu nik ajis peruntuk dah syurga ko demo!!!!"
BODO KAWE PUN TULIS IKUT FAKTA BOS, BODO DEMO JENIS PAYOH NOK AJAR MUGO JENIS SSUMBAT NGA UMNO DEMO JAH. BUAT HUJOH IKUT NAFSU UMNO JAH! PERUT SEDIRI DULU BARU BUI KO ORE LAIN. AMBO ANTARO JUTOAAN RAKYAT KELATE HOK BOLEH MANFAAT DARI KERAJAAN PAS KELATE, DEMO NGAN GENG2 PENYAMUN UMNO ANTARO YANG TAK BERNASIB BAIK..COBO LAGI!

*nok balas hujoh kawe dale posting terbaru abe li deh.....chow dulu.

joostspring said...

john...

manfaat nate apo pas we ko mu???

mu senarai ko aku...aku nak tahu jgk..

nate puak2 pas ni jenis gilo dah..

patut la bersunggoh sgt srupo org kena ising duk melalak ko ko royalti..nak wat bayar saman ruponya..

nyo koteh ko huse sikit,anak beranok nik ajis sikit,adun2 pas sikit..pah tu bleh la sebutir sore cokelat ko org kelate..

NATE PAS GILO