Sunday, January 17, 2010

MUNCUL KEMBALI (631)

Elak rasa terbeban kerana 20 sen, berbelanjalah secara bijak

DENGAN menarik balik subsidi gula dan menyebabkan pengguna terpaksa membayar harga gula 20 sen lebih mahal dari harga sebelumnya, sekurang-kuragnya RM1,300 juta (RM1.3 bilion) perbelanjaan kerajaan dapat diselamatkan sepanjang 2010.

Seandainya jumlah RM1,300 juta itu digunakan bagi membina sekolah baru atau hospital baru yang berbilai RM100 juta setiap satu, maka sebanyak 103 buah sekolah atau hospital baru dapat diwujudkan.

Ertinya pengguna terpaksa membayar harga gula sebanyak 20 sen lebih tinggi dari biasa bukan kerana bahan itu dinaikan harga tetapi kerana subsidi harganya ditarik balik, supaya RM1,300 juta perbelanjaan untuk itu dapat digunakan untuk keperluan lain.

Ianya barangkali boleh dikategorikan sebagai sumbangan rakyat kepada negara setelah pelbagai sumbangan termasuk dalam bentuk subsidi diberikan kepada mereka. Rakyat tidak sepatutnya asyik bertanya apa sumbangan negara kepada mereka, sebaliknya kena juga tanya apa sumbangan mereka kepada negara.

Dengan hanya RM1.65 yakni tambahan 20 sen berbanding dengan harga RM1.45 sebelum ini di semenanjung dan RM1.55 di Sabah dan Sarawak, berapa sangatlah perbelanjaan bulanan bertambah kerana kenaikan harga gula.

Kalau seseorang itu menggunakan 100 kilogram gula sebulan, harga yang perlu dibayar untuk hanya RM165 di semenanjung dan RM175 di Sabah/Sarawak, bertambah sebanyak RM20 dari harga sebelumnya yakni RM145 di semenanjung dan RM155 di Sabah/Rawak.

Jumlah tanggungan pembelian harga ekoran kenaikan harga kerana subsidinya ditarik balik jauh lebih rendah dari yang kena dibelanjakan oleh perokok yang menghisap sekotak rokok sehari yang terpaksa membelanjakan RM192 sebulan.

Pembelian rokok oleh perokok sebenarnya RM27 lebih tinggi dari harga 100 kilogram gula di semenanjung dan RM17 lebih tinggi dari harga 100 kilogram gula di Sabah/Sarawak. Yang pasti setiap satu keluarga tidak akan mengguanakan gula sehingga 100 kilogram sebulan.

Supaya kenaikan harga gula yang tidak seberapa tidak akan menjadi suatu bebanan, maka kita sebagai pengguna mestilah bijak berbelanja. Jangan membuat pembelian yang banyak bagi barang-barang yang boleh menyumbangkan kepada serangan penyakit seperti gula.

Rokok yang bukan sahaja tidak mengenyangkan tetapi boleh menyumbangkan kepada pelbagai serangan penyakit, patut dijauhi: jangan beli dan jangan merokok. Lagi pun Islam melarang umatnya boros sehingga pemboros dilabel sebagai saudara syaitan.

15 comments:

armouris said...

info tentang gula kat sini - Bahaya Gula

hadi said...

kerajaan yang baik dan cerdik tidak akan berniaga dengan rakyatnya, sebaliknya pengeluarkan buatan utama negara seperti proton, barangan getah dan logam serta hasil pertanian dan lain lain dapat dipergiatkan lagi usaha paiwaian agar barangan keluaran negaran dapat setanding dan diterima dipasaran antara bangsa. Ambil sahaja contoh tanah kosong bendang padi yang banyak terbiar malah negara sanggup menyusahkan rakyatnya membeli beras yang diimport Thailand dengan harga yang tinggi.

Berapa banyak aliran keluar duit negara yang sepatutunya bolih disubsidikan untuk rakyak,tahukah saban hari rakyat dibeban dengan pelbagai penyakit jenis penyakit kronik (tidak semestinya berpunca dari merokok semata) tetapi tidak dapat mengubatnya kerana tidak berkemampuan disebabkan serba serbi kerajaan hanya tahu berniaga dengan rakyat termasuklah soal pendidikan.

Sedarkah kita sebenarnya bukanlah kerajaan yang memberi subsidi kepada rakyat sebaliknya rakyatlah yang menyalurkan subsisdi kepada kerajaan melalui pelbagai cukai yang dibebankan,tanpa cukai dari rakyat kerajaan tidak mampu mengadakan walau apa jenis subsidi sekali pun nasib baiklah negara ada minyak jika tidak hari hari rakyat berak keluar air sahaja....

pokyakgawah said...

meli weh ... aku cadang mung kabo ke Kera jaan supaya tampal gambar kaki buruk dekat plastik gula supaya ore taku nok beli gulo

baru balik BTN said...

sokonglah UMNO kerana dgn umno
wat sekolah,wat sejid,wat spital,wat jalan ,beri bantuan pada ore miskin,wang ihsan,pemimpin jujur tidak ada yg rasuah ,tidak tamak kuasa,amanah ,tidak guno agama utk politik,Pemimpim pas sesat,anwar ejen asing,kaki liwat,
Pemimpin umno adalah jujur dan ikhlas ,Najib seorang pemimpin yg jujur serupa Ayahnya Tun Razak yg berjiwa rakyat terutama orang miskin.
jadi kita sepatutnya sokong TANPA Umno kita tidak akan maju ayuh bersatulah dalam UMNO.
Pembangkang tok panda memerintah hanya panda halau budok tadika,ajen asing,peliwat nombor wahid,anwar baik dgn soros dan AS ,BAIK DENGAN DAP yang kapir .

Jusoh Ccobong said...

Encik Hadi!
Tanah sawah kosong tak 'kan nak suruh kerjakan, tuan tanah duduk gotel pelir.

Baja diberi subsidi, harga padi pun diberi subsidi, tanaman sayur-sayuran, malah kelapa pun diberi bayaran isentif, boleh klim dengan jabatan pertanian.

Harga getah sekarang pot getah lloni RM5.50, kabarnya nak naik sampai RM7. Hok ni puak-puak pembangkang susut punca.

Larat ko nak urut batu pelir uluran, nak teran berak pun suruh kerajaan subsidi gat berat la. Beruk pun kerajaan buwi subsidi.

Tidakkah orang yang memberi lebih mulia dari yang menerima, tangan yang di atas lebih mulia dari tangan yang dibawah. Kalau belajar mmolek buah ni, jangankan subsidi, orang nak hulur derma atau nak tolomg buwi kawasan balak pun tidak akan sanggup diterima, masing-masing akan pakat malu ko tulang empat kerat.

Anonymous said...

Pada ambo buke kerajaan nyusah rakyat import beras alek sana tapi mogha puak-puak kita ni tak lalu nak telan beras malaysia..dah berasa mampu gak nak make beras sedap ...biar dengan budu pun.

Anonymous said...

abih kepen doh meli ni
mula2 rokok
pahtu gula
esok kepen beli etok pulak
sudah dah la...
terlepas gok che husin ko

Orang Kkijo Sepital said...

Kes mula kena bayar ganti rugi ko KWSB, lloni kena bayar kes Bazar Tok Guru gara-gara silap perjanjian, bayar RM800 juga boktan kesilapan.

Tu la dok kemaruk sangat nak bubuh jenama Tok Guru, bersohor sangat dengan Tok Guru. Aku raso tok lama lagi nyo bubuh nama Jambe Tok Tok Guru, Pusat Snuker & Biliard Tok Guru, Kedai Sup Belut Tok Guru, Kedai Etok Tok Guru.

Lamo-laom gat pakat berebut dengan Meli masuk gok Sepital Che Hussien, kalu betul Meli ada deno gat.

Takpo Meli, demi untuk kebaikan, tulislah begapo rima pun, biar hak kao demo terlepas gok Che Husein tu dengan ppakai baju getah usung wak gi ssano.

GU MIDAH MELOR said...

Anonymous Anonymous said...

abih kepen doh meli ni
mula2 rokok
pahtu gula
esok kepen beli etok pulak
sudah dah la...
terlepas gok che husin ko

January 18, 2010 7:40 AM

MUGO BEKAKAS NI FOBIA BENAR DENGAN BLOG MKJ. DOH TAU OTAK KITA KECIK, TOKLEH SERABUT MULA BERDeNYUT OTAK DAN NAMPAK WARD RAWATAN MENTAL SELALU, BAKPO YANG DOK KACAN BACO JUGOK. CARI BLOG LAIN LA WEI, BANYAK LAGI BLOG LAIN DEMI UNTUK MENYELAMATKAN DEMO DARI JADI GILO.

BLOG TGNA PUN ADA, BLOG TUAN BREHIM, BLOH MAHPUS DAN SESPESI DENGANNYA, BAKPO TOK BACO, DOK KACAN BACO BLOG MELI BAKPO SAMPAI DEMO NAIK JADI GILO?

joostspring said...

puak2 tok guru ajisan panas otak dah wei baca blog meli ni..

Mat Tabik Spring said...

Gi ambik air tawar TGA atau selam ppalo dalam koloh masjid Pulau Melako kalau dah sakit ppalo gat.

Dok main benda-benda masalah mental ni lama 'kan tubik rahsia tentang sesuatu yang tak patut rakyat jelata tau.

Haji Omar bekas kakitangan Majlis Agama Islam dan pernah pula kerja dengan Uruseia Penerangan Kerajaan Negeri Kelantan ketika Meli pun kerja di sana, terkejut beruk orang Pas.

Aku raso Meli pun tau doh. Kalau dok asak dia lamo-lamo nyo ppecah rahsia parak, baru orang tak akan pelik bakpo TGNA boleh berkecek mengaban dan para penyokongnya pun jadi mengaban, jadi mulut beghus belako, celako ni nyo sebut main-main jah.

Tolong Meli, mu jange lepas belalang dalam tukil taik tengah orang ramai. Rahsia 'sso' ni mu tulung jago 'deh'. Abe Haji Omar ghoyat takpo, mu jange. Please!

Mat Tabik Spring said...

Haji Omar bekas kakitangan Majlis Agama Islam dan pernah pula kerja dengan Uruseia Penerangan Kerajaan Negeri Kelantan ketika Meli pun kerja di sana, terkejut beruk orang Pas.

BACA:
Haji Omar bekas kakitangan Majlis Agama Islam dan pernah pula kerja dengan UruseTia Penerangan Kerajaan Negeri Kelantan ketika Meli pun kerja di sana, ADA CERITA PENUH RAHSIA NI, KALAU TERBONGKAR, terkejut beruk orang Pas DIBUATNYA.

joostspring said...

cerita gapo mat tabik..

kongsi2 la sikit

Mat Tabik Spring said...

Tungguuuuuuu! Barangkali akhirnya Kickdefella akan terhid juga.

Mat Tabik Spring said...

Mat Tabik Spring said...

Tungguuuuuuu! Barangkali akhirnya Kickdefella akan terhid juga.

BACA: TUNGGUUUU1 BARANGKALI AKHIRNYA KICKDEFELLA AKAN TERHIDU JUGA.....