Sunday, February 27, 2011

MUNCUL KEMBALI (948)

Unsur subversifsme dalam aktiviti perhimpunan haram

PIHAK berkuasa, terutama pihak polis sebagai penjaga ketenteraman awam tidak patut berkompromi dengan mana-mana pihak sekali pun dalam mengambil tindakan pantas dan tegas demi menjaga dan memelihara kententeraman awam keamanan negara.

Saya yakin majoriti rakyat ini tanpa mengira bangsa dan anutan agama yang benar-benar cintakan keamaan berbangga dengan tindakan polis menahan pimpinan Hindraf kerana menghalang pertubuhan haram berunsur perkauman itu 'tunjuk samseng' dan 'kurang ajar' adalah menjadi harapan majotiti rakyat.

Lebih-lerbih lagilah apabila pimpinan Hindraf tidak mempunyai semangat kecintaan terhadap negara yang buminya dipijak dan langitnya dijunjung apabila dalam perhimpunan haram yang diadakan, gambar pemimpin asing yang dijulang.

Ghandi antara gambar yang dijulang mungkinsangat istimewa bagi bangsa dan negara India tetapi ketokohannya tidak ada nilai di Malaysia kerana Ghandi tidak pernah menyumbang apa-apa kepada Malaysia.

Barak Obama mungkin dibangai oleh majoritiu rakyat Amerka Syarikat tetapi tidak sebab untuk rakyat Malaysia menjulangnya. Apa sumbangannya kepada Malaysia.Nelson Mandela juga barangkali amat penting kepada Adrika Selatan tetapi Malaysia tidak ada kepentingan untuk mngiktiraf ketokohan dan kepemimpiannya dalam konteks Malaysia, apa sumbangannya untuk dijulang.

Pada pendapat saya, yang rasa Ghandi adalah pemimpin terbaik, eloklah pilih India untuk pemastautinan. Kalau Obama atau Mendela dirasakan pemimpin berjasa kepada mereka yang menyertai perhimpunan haram, eloklah kewarganegaraan ditukar dengan memilih Amerika Syarikat atau Afrika Selatan sebagai tempat mencari kehidupan yang lebih baik.

Pihak kerajaan patut membuka ruang seluas-luasnya kepada mereka yang rasa negara ini boleh menyebabkan mereka hidup dalam keadaan serba tertekan dan boleh mati kebulur tak makan memilih negara yang boleh menjadikan mereka hidup mewah, aman dan damai lagi harmoni, termasuk mereka berpeluang menyertai aktiviti yang menjadi 'hobi' mereka, yakni berhimpun dan menyertai misi mewujudkan kekacauan.

Dengan memberi peluang sedemikian negara tidak akan rugi apa-apa, sebaliknya kalau membiarkan mereka terus menjadi warganegara ini pun pelbagai kerenah akan dilakukan oleh warga negara yang tidak berkluaiti alkan menyebabkan ketenteraman awam terancam, boleh menyumbang kepada kemusnahan harta awam dan juga mempunah-ranah imej, prestasi dan reputasi negara.

Mereka patut diberi kesedaran dan pengajaran supaya mereka tahun dan menerima hakikat dan natijah bahawa Malaysia bukan tempart pemastautinan pengacau keamanan, negara ini adalah tempat rakyat pelbagai etnik dan anutan agama hidup penuh harmoni dan saling hormat mengohrmati antara satu sama lain.

Sepatutnya tidak berlaku sebarang perhimpunan haram semata-mata kerana tidak berpuashati dengan kerajaan kerana setiap lima tahun sekali mereka boleh menukar kerajaan, malah diberi peluang seluas-luasnya untuk itu melalui pilihanraya.

Kalau marahkan kerajaan yang sedia ada kerana terus kekal memerintah, maknanya kalau tidak swel, bangang an bahlol pun, mereka yang marah itu tidak reti dan jahil tentang amalan demokrasi.

Kerajaan yang ada terus memerintahan kerana diberi majoriti. Mana ada amalan di dunia parti yang ridak mendapat majoroti menjadi kerajaan manakala yang dapat majoriti jadi pembangkang.

Kena rasional dan profesioanal serta berkluatili cara berfikir barulah tidak akan dilihat bagaikan 'beruk sarkas' oleh majoriti rakyat terhadap para penganjur dan prserta perhimpunan haram yang kalau sayalah yang jadi Perdana Menteri, Menteri Dalam Negeri atau Kerua Polis Negara, susah tentu saya keluarkan perintah tembak pakai peluru hidup terhadap penganjur dan peserta perhimpunan harapan kerana tidandakan mereka asa unsur-unsur subversifsme.

3 comments:

lastikmelayu said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Masyarakat berbilang bangsa di Malaysia tidak ada mengamalkan KASTA. Kalau dulu di India ada diantara mereka yang bertaraf PARIA tetapi bila berada di Malaysia mereka boleh bertaraf 'Maharaja'. Sekiranya mereka tidak puas hati dengan layanan kerajaan Malaysia terhadap mereka, pihak kerajaan boleh memberi pilihan kepada mereka untuk berhijrah kemana-mana negara yang mereka suka, atau balik ke India yang lebih aman, makmur dan penuh keadilan serta kasih sayang hasil perjuangan tokoh besar mereka iaitu Mathma Ghandi.

Mengapa mereka jadi 'kaduk naik junjung' dan 'besar kepala'..??? Bukan salah mereka. Mereka hanya ambil peluang setelah diberi peluang yang cukup luas dan bebas oleh orang kita sendiri yang 'gila meroyan' hendak jadi PM.

Cucu Pak Pandir

Anonymous said...

Amat setuju engan anda