Sunday, April 17, 2011

COME-BACK (3/2011)

PRU-13 Pas akan tersungkur dan menggelupur

ANTARANYA kerana gara-gara Pas dan ada kemungkinan
kerana kemasinan mulut, malah tidak mustahil kerana kekeramatan
tokoh-tokoh tertentu dalam Pas, teman sepakatan parti itu,
yakni DAP berjaya memenangi 6 kerusi dalam Pilihanraya
Umum Negeri Sarawak ke 10.

Manakala Pas sendiri hanya menang sorak kampung tergadai,
syok sendiri kononnya parti itu umpama intan permata tertapi
hakitanyahanya dar kelas gerek tak laku gadai dan padahnya
parti itu tersadai, malah umpama terperangkat dalam busuk
kohong kerana terpaksa menghidu bau kentut sendiri yang
dilepaskan dalam kereta beraircond, kebetulan pula dalam
temph seminggu hari-hari makan ikan perkasam.

Kesemua kerusi yang dimenangi adalah di kawasan bandar,
dengan pengundinya terdiri dari para pengundi yang educated,
sekaligus memberi ruang kepada parti yang secara terang-
terang anti Islam itu bertapak di bumi Kenyalang.

Berdosa besar pemimpin, pendukung, penyokong dan pengundi
yang dipengaruhi Pas supaya memberi undi kepada DAP,
sedangkan negeri itu sekarang berkerajaankan Barisan Nasional
berdominasikan UMNO dengan ketua menterinya pula beragama Islam.

Kerana berpolitik hanya berlandaskan hukum fiqah dan tidak
mendalami Islamik siasah, Pas sanggup berbuat dosa menentang
dan cuba menjatuhkan kerajaan yang diketuai oleh seorang Islam.

Jika usaha Pas itu berjaya, ketua menteri pastinya akan
berganti dengan tokoh beragama Kristian kerana
Pakatan Rakyat (PR) pada dasarnya didomonasi oleh DAP.

Hakikat dan hakikinya, menentang sebuah kerajaan yang
diketuai oleh seorang Islam adalah haram, lebih-lebih lagi
digantikan dengan tokoh yang bukan beragama
Islam. Pemimpin Islam adalah yang kekal dalam syahadatnya
manakala soal tahap keimanan dan ketakwaannya adalah
hak mutlak Allah untuk menilainya.

Sehubungan dengan itu saya tetap dengan keyakinan saya
bahawa penglibatan Pas dalam Pilihanraya Negeri Sarawak
ke 10 dan pilihanraya-pilihanraya akan datang adalah haram
dan berdosa selagi yang mengetuai kerajaan negeri itu
adalah beragama Islam.

Seandainya kepimpinan Pas benar-benar tulus berparti politik,
berpolitik dan berjuang atas nama Islam tulin tumpuan sewajarnya
dibuat supaya Pulau Pinang yang sekarang ini berkerajaan PR
berdominasikan DAP dengan ketua menterinya
adalah bukan beragama Islam dengan memastikan kerajaan
bertukar kepadapakatan parti politik yang bukan sahaja
berdominasikan parti terajuan umat Islamtetapi juga ketua
menterinya adalah dari tokoh beragama Islam.

Sesungguhnya setiap umat Islam apatah lagi pendokong dan
penyokong Pas berfardu kifayah untuk mengambil dayausaha
menukar kerajaan Pulau Pinang atau ditentang dengan selemah-
lemah cara yakni dengan menanam rasa benci terhadap kerajaan
Pulau Pinang sekarang ini.

Berbanding Sarawak dan Pulau Pinang pada saya Pas kena
lebih berusaha meleburkan kerajaan Pulau Pinang sekarang.
Jika tidak pasti Pas akan ditimpa laknat kerana mengutamakan
kepentingan berpolitik berbanding dengan kepentingan suruhan
Islam apabila kerajaan yang berketuakan seorang muslim
ditentang manakala kerajaan yang berketuakan seorang
bukan Islam dijulang dan ditatang.

Kifarah kepada kesilapan kefahaman dan penyalah-gunaan
Islam dalam memancing undi yang menjadi amalan pimpinan
Pas sekarang akan menyumbangkan kepada ketersungkuran
dan ketergelupuran Pas pada PRU-13 nanti.

23 comments:

Anonymous said...

.....bila berjanji ....dia mungkiri....bila bercakap....dia berbohong...

Maka benarlah sabda baginda...yang pertama sekali akan DISUMBAT ke dalam neraka adalah pemimpin....

Anonymous said...

abang li gewana sain abg li koha punah la ni.nya puja ke nuar tu gat sampai nuar bahan jubor pun tak apa pesen dia kecek tu.maksud ambo MSO.

Anonymous said...

MSO dgn cara MSO,meli dgn meli...tapi MSO pandai susun ayat,kata2 dia mbuatkan org suka baca dan tidak membencinya walaupun benda itu pahit untuk dibaca,tidak seperti meli,kecek lepas...org baca sakit hati,ambo hok sokong umno pun,bila baca dia tulis...mikir byk kali,dia ni kecek mcm nk marah jah,emo...tapi ambo suka la bila dia mampuh pas,tapi bab tulisan dia ni...patut la surat khabar jarang2 keluarkan atikal dia,kecek gitu.

Anonymous said...

betul tu,kawe sokong demo oyat meli kecek lepas...biar pun dia oyat benda betul,tapi bila cara dia oyat tu kasar,susah org nak terima tulisan dia,
mintak meli guna kata2 kiasan ke apa ke,sedap sikit baca...DEMO TULIS2 NI BUKAN NOK SYOK DEMO SROG,DEMO TULIS SURUH ORG BACA,KO GANO?KLU DEMO NK TULIS XSE WI ORG BACA,BAIK DEMO TULIS DALAM DIARY,
demo kena gi kursus semula bab2 penulisan ni,pah kadang2 ejaan pun kawe tgk byk salah,ayat juga belit2...nampak sgt kaki belit.

MELI...DEMO ADA KELULUSAN GAPO EH?

Anonymous said...

MSO nikena beli ke nuar dah.dengar kata dia jual surat khabar siasah ke PKR.Betul ke abg li.Orang gapa dia,bahan tina pun tak apa,janji perjuangan molek.ROSAK MAT LAKSAMANA NI.

Anonymous said...

pada ambo tulisan mso lagi belit.dia pusng gi pusing mari tubik muka nuar juga.ambo tak faham hak kata abg li belit tu ratan mana?pada ambo yang tak sekolah ni nampak abg li mulut dia dengan perut dia serupa jah.sebab tu lah abg li,dalam berujah ke,dan setiap yang berlaku dalam keadaan rugi ke,untong ke semua nya ketetapan ALLAH beaka.MAAF LAH KALAU AMBO SILAP

Anonymous said...

Benar ambo setuju nga ayat demo..."Pas sanggup berbuat dosa menentang dan cuba menjatuhkan kerajaan yang diketuai oleh seorang Islam.
Jika usaha Pas itu berjaya, ketua menteri pastinya akan berganti dengan tokoh beragama Kristian..." soal disini demo sendiri pun sanggup TENTANG Nik Aziz..., tiada MB lain dalam malaysia ni sanggup buat menjadi iman sembahyang setiap Jumaat dan bertukar jajahan pulak.Jauh sekali buat harta/rasuah.
2 "...menentang sebuah kerajaan yang diketuai oleh seorang Islam adalah haram, lebih-lebih lagi digantikan dengan tokoh yang bukan beragama Islam"
Soalnya apa yang berlaku keatas pemerintahan yang dikatakan ISLAM banyak berlaku mereka ini mengKAYAkan kroni2nya dan anak beranak, adik beradik, iparduai dgn sejumlah harta yang banyak tersimpan diluar negara. Jika tidak rakyat tak mungkin bangkit menentang menjatuhkan Mubalak di Mesir dan Mat Keretapi di Libya, dan banyaklah contoh2 yang menyusahkan rakyat. Harap2 Mat Mat Malaysia tidak buat mengkayakan adik beradik dan kroni...Islam ko kalu buat mace tu..? hahaaaaaa

Anonymous said...

Tulisan Abang Li amat mudah dan senang difahami. Cukup jelas dan ada bukti. hanya orang bengong dan babok jah tokleh pehe. Ore srupa ni boleh pahe bahasa Cina DAPig jah.

Anonymous said...

biarlah orang kata gapa pun abg li,pada ambo abgli lebih iklas dari puak2 yang terlebeh cerdek tu.

Anonymous said...

Bagi saya biar lah tuan Meli dgn gaya tulisannya...cukup berterus terang.. mudah nak difahami

JURUKUR BAHAN said...

FAKTA SALAH tulisan abe li...

1) sedangkan negeri itu sekarang berkerajaankan Barisan Nasional
berdominasikan UMNO dengan ketua menterinya pula beragama Islam.(bkn umno tapi PBB.. UMNO xdok di SARAWAK)


2) Berbanding Sarawak dan Pulau Pinang pada saya Pas kena
lebih berusaha meleburkan kerajaan Pulau Pinang sekarang.
Jika tidak pasti Pas akan ditimpa laknat kerana mengutamakan
kepentingan berpolitik berbanding dengan kepentingan suruhan
Islam apabila kerajaan yang berketuakan seorang muslim
ditentang manakala kerajaan yang berketuakan seorang
bukan Islam dijulang dan ditatang. (salah disini kerana, kalu meleburkan DAP di Penang pun,yg akan ganti adalah GERAKAN, samo2 CINO jah blako.. so xguna jugok jatuhkan pun)

Zek said...

Kita ada persamaan. Saya dulu adalah penyokong kuat Anwar Ibrahim bermula tahun 1982 hinggalah tahun 1998 kira-kira 16 tahun.

Saya terpesona dengan kehebatannya beliau berucap menyebabkan saya selalu berada dimana jua majlis dia berada yang dapat saya pergi menghadirinya.

Rupanya pemimpin yang kita sanjung dan sokong gila itu bertopeng sahaja. Akhirnya bila saya sedar siapa dia sebenarnya, saya tinggalkan dia. 16 tahun saya tertipu.

Jutaan orang yang kena tipu, kena kelentong dan kena kencing termasuklah (maafkan saya) Tun Dr.Mahathir sendiri. Yang menyedarkan Tun dengan izin Allah ialah seorang perempuan bernama UMMI HAFILDA ALI adik kepada Azmin Ali Timb. Presiden PKR.

Dia memang layak diberi title Srikandi kerana dengan keberaniannya dia dapat menyekat seorang yang tidak layak langsung daripada menjadi PM Malaysia. Cuba bayangkan sekirannya AI jadi PM, timbnya ialah LKS. Nauzubillahhiminzalik.

Allah masih sayangkan umat Islam di negara ini, maka dihalangNYA AI daripada menjadi PM Malaysia. Alhamdulillah.

Anonymous said...

Demo banyok2 gi denga camoh dari pemimpin2 pas. Gapo dio demo tu tok kato lako2. Batpo demo dok suko sngoti dengo hok ngarot2. Tue Meli hok sngoti oyat, demo kehel palo lutot keno fahe getek...

Anonymous said...

mu kato lawan pemerintah islam tu haram, hok mu duk lawan kerajaan kelate ni bakpo, ore kapir ko nik aziz tu. mu duk caci dia siang male ingat boleh pahalo ko

Anonymous said...

Isle mana kerajaan klatenya. ambo dok nampok selagi hukum hudud tak diperkenalkan. sama jah dengan kerajaan negeri lain. lebih parah bila PAS kerjasama dengan DAP hak tolak Isle. PAS jugak dok bersama dengam PKR iaitu parti Sekular. Menentang PAS adalah wajib kerana mempermainkan dan menjual Islam dengan harga murah kepada DAP. Marilah kita org Klate pakat mempermapuskan PAS dari atas muka bumi Allah ini.

Anonymous said...

salam sejahtera sdr Meli,
guano weh banyak hari doh demo tak nulis? Nak berundur sungguh doh koh? atau saja2 gertak nak cari sokongan, iaitu biar peminat demo haru biru bilo demo kata nak berenti menulis. Sebab tu betul hak penulis sebelum ni kata .....bila berjanji....dia mungkiri.....bila bercakap .... dia berbohong. Itu semua ciri2 orang umno. Dan mu meli adalah salah seorang daripadanya.

Anonymous said...

Kpd Anon April 30, 2011 7:46 AM

Selamat Pagi,
Jangan berprasangka buruk kepada orang dengan memembuat andaian yang negatif.Kau ingat menulis dan mengumpul bahan itu kerja mudah ke ?. Cuba kau buat blog kau sendiri dan menulis artikal seperti yang Meli buat ini.

Anonymous said...

Kpd Anon April 30, 2011 7:46 AM

Selamat Pa.... Saukee Amma..

1).Jangan berprasangka buruk kepada orang dengan membuat andaian yang negatif.
2. Kau ingat menulis dan mengumpul bahan itu kerja mudah ke ?.
3. Cuba kau buat blog kau sendiri dan menulis artikal seperti yang Meli buat ini.
4. Orang Otak biul sahaja senang buat tuduhan seperti itu. barangkali inilah hasil tarbiyyah yang diterima hasil gabungan dengan Ustaz Lim Kit Siang dan Lim Guang Eng serta Tok Guru Karpal Singh.

Anonymous said...

salam sejahtera Meli,
Nampaknya demo tak perlu jawab hak kawe tulis kemarin. Telah ada 2 penyokong setia demo serang kawe habis-habisan. Ada pulak suruh kawe buka blog getek. Ada jugak kata kawe dapt tarbiyah salah drp hero2 DAP. 2 ore penyokong demo ni guna emosi utk menulis. Bui gat benda2 bernas yg boleh dibuat pedoman. Jange hentam keromo saja. Cara lagu tu menunjukkan 2 ore tu sah juak2 umno. Meli mu jange jawab, biar 2 eko tu yg jawab. Wassalam

Anonymous said...

meli mmg kaki belit...gu2 dia ko kuat belit,set2 broka tanah mmg gitu,klu kecek gak,lubang jubo sero manis,ngejas ko tu ngejas ko ni,agak2 set2 broka tanah ni,makan suak ko dok eh?aku sero mcm mkn suak juga la...tok pun berehi holo pitis bawah mejo,pah badi nk make komesin,patut la hati makin gelap,kecek ko jadi belit...ko gano meli broka tanah?

melikapakjangak said...

Sdra Juru Ukur Bahan!
Bukan saya salah fakta tetapi sdra salah faham. Saya kata BN berdominasikan U o, bukan Sarawak diperintah oleh Umno, PR berdomanisaikan DAP.

Bagi saya kalau PR berdominasikan Pas, maka haram bagi orang Islam tentang PR tetapi selagi PR berdominasikan DAP, maka haram bagi orang Islam sokokng PR termasuk Pas sebagai komponen PR.

Tentang pertanyaan kenapa saya lama tak menulis, jawabnya saya bukan robot. Ada saat saya mengalami keltihan danb tiada mood atau pun pada ketika itu tidak ada isu yang prerlu diulas, Untuk makluman tulisan saya hampir setiap hari, setiap minggu dan setiap buan tersaiar di akhbar dan majalah.

Yang tak jumpa atau yang kata tulisan saya jarang disiarkan itu kerana jumlah akhbar dan majalah yang dibaca sangat terhad> Punca rezeki utama saya aadalah hasil dari menulis seajk 30 tahun yang lampau.

kerja-krja broker tanah hanyalah kerja sambilan saya di samping untuk dapatkan maklumat semasa tentang tanah. Ekoran dari itu saya dapat maklumat bagimana tanah-tanah milik peneroka yang kononnya haram bertukar menjadi ladang rakyat dan ianya akan menjadi antra faktor kejatuhan kerajaan Pas Kelantan dalam PRU-13 nanti.

Tidak ada amalan undertable atau money envelope dalam pembkrokeran tanah. Yang saya urusjual adalah ladang sawit, kawasan balak, lombong bijih besi dan lombong emas. Bukan saya yang kewlentong tapi saya sering kena kelentong, bila terjual saya gagal dapat komisyen tapi saya tak bising dan anggap bukan rezeki saya atau mungkin ianya tidak halal untuk saya miliki.

Anonymous said...

pada anonymous 30.4.2011 @
7.46 a.m:

kalu rasa nok rujuk ayat2 ambo...tok saloh...tok apo...tapi tolong petik semuo sekali...kerana apo hok ambo maksudkan tu lain daripada apo hok demo nok....PEMIMPIN ko Abe Meli tu...jawatan apo hok dio pege...menteri besar...ketua menteri...ahli exco...wakil rakyat....kalu dok gak...dio tok tergolong la....jgn disalah tafsirkan maksud asal ambo...takut jadi fitnah nanti...minta maaf...PAS itu bukan Islam...

Anonymous said...

amo sokong kita gi gomo agar oghe islam perintah p.pinang.. dan oghe omno tok gi kacau kedah dan kelate sbb oghe islam dah jadi ketua...