Sunday, April 10, 2011

RESPON (2/2011)

Antara saya dengan Nik Aziz siapa yang lebih munafik?

EKORAN kemunculan semula saya setelah agak lama menyepi, terpancul komen berikut dari seorang penjenguk;

Anonymous Anonymous said...

sabik kato..meli kecek sajo jah nak tutup blok,wujud lagi rupanya.

April 10, 2011 9:45 AM

Delete
Sdr Penjenguk!
Saya masih lagi ada di KB. Sebelum berpindah dari KB ke lokasi lain, tak ada apa kerja yang nak saya buat. Blog adalah tempat saya melepas gian. Menulis bagi penulis samalah dengan rokok bagi perokok.

Sebagai penulis saya adalah hak pembaca. Kalau majoriti mahukan saya terus menulis/berblog saya akan akur pada keperluan majoriti. Barangkali ada menfaat yang boleh saya sumbang pada penjenguk walaupun mendaat itu barangkali mendatangkan laknat kepada sesetengah penjenguk yang lain.

Lagi pun blog ini saya kendalikan sendiri tanpa membabitkan penggunaan tenaga mana-mana pihak. Sama ada saya lupuskan atau terus berblog ianya tidak membabitkan pengurangan dan penggunaan tenaga mana-mana pihak pun.

Tambahan pula blog saya tidaklah sehebat mana pun. Kemunculannya tidak akan memberi bekas kepada mana-mana pihak dan kalau duilupuskan pun tidak akan merugikan mana-mana pihak.

Mungkin saya dianggap munafik kerana tidak kota apa yang dikatakan. Bagaimanapun saya catatkan 'mungkin' terpaksa dilupus dalam keadaan saya merasakan saya perlu keluar dalam hidup bermaklumat.

Bila 'mungkin' maka ianya mungkin dilupuskan atau pun tidak, bukan sesuatu yang muktamad. Kalau saya kata 'mesti' atau 'wajib' barulah muktamad dan apa pun berlaku kena dilakukan.

Jika dilihat dari sudut munafiknya antara Tok Guru Nik Aziz kata kalau Dr Mahatthir letak jawatan sebagai PM hari ini, maka hari ni dia akan letak jawatan sebagai MB tetapi masih juga kekal sebagai MB sedangkan selepas Dr Mahathir, negara sudah bertukar 2 PM dengan saya yang kata blog saya 'mungkin' dilupuskan, maka siapa sebenarnya yang lebih munafik antara saya dengan Nik Aziz?

Katalah sama-sama munafik, siapa yang lebih besar kena tanggung dosa kerana Nik Aziz lebih tahu tentang hukum hakam berbanding dengan saya yang hanya lulusan 4 thanawi, saya yang nak faham kandungan al-Quran dan Hadis pun kena tengok terjemahannya, saya tidak ada kepakaran terjemah sendiri ayat demi ayat, apatah lagi mentafsirkannya.

Mungkin khabar gembira bagi peminat blog saya dan khabar duka bagi anti blog saya, apabila melalui posting ini saya tegaskan bahawa atas beberapa keperluan, saya akan terus berblog setidak-tidaknya sehingga selesai pilihanraya umum ke-13 nanti.

Norsita Abdul Rahim, bakal isteri baru saya yang akan dikahwini tidak lama lagi sebagai ganti bekas isteri saya yang telah memilih jalan ke neraka sebagai isteri derhaka tinggalkan suami dan anak-anak walaupun dia seorang muslimat Pas yang bagi saya korup moral kerana keegoannya sebagai muslimat, banyak mengembalikan saya kepada identiti asal saya.

Norsita banyak memulihkan saya untuk kembali menjadi Meli yang serba tabah dan tahan cabaran dan ujian walaupun ujian dan cabaran itu amat getir dan kronik. Betullah kata orang bila kita tulus dengan Allah, maka Allah akan bersihkan kita dari apa jua kebusukan untuk diganti dengan kewangian dan keharuman.

Perceraian saya dengan bekas isteri bagi saya adalah bagi membersihkan saya dari segala macam kebusukkan yang memualkan dan kehadiran Norsita dalam hidup saya adalah membawa kewangian dan keharuman bak kasturi.

Kewangian dan keharuman bawaan Norsita bukan sahaja untuk saya tetapi juga untuk anak cucu dan seluruh keluarga saya yang cukup hina dan jijik di mata bekas isteri saya yang mengalami kejutan budaya, yang telah salahgunakan baik hati, mudah berkira, tidak curiga saya dan pewakafan dirinya untuk kepentingan parti, terutama muslimat Pas.

Saya yakin kerana kifarah terhadap aktivitis yang sespesis dengan bekas isteri saya yang kini melata dalam Pas, kerajaan Pas Kelantan akan tumbang dalam pilihanraya umum ke-13, air mata gembira Nik Aziz pada tahun 1990 yang kononnya mendapat pertolongan dari langit akan berganti dengan airmata duka kerana kemurkaan dari langit.

Tunggu dan lihatlah wahai makhluk di langit dan di bumi sama ada apa yang saya katakan akan terkota atau hanya sekadar permainan kata-kata semata!

28 comments:

SAINE SNGOTI said...

Salae Abe Li...,

Abe Li kawe arop abe teruskae nulih. Ambo bimbae jiko abe doh tok nulih nanti ideo dan pengalamae selamo ko ning rakae2 laie tok dok ilmu nork lajar, sekurae2nyo buleh jugo dapat
ilmu dunio dan akhirat...

Anonymous said...

Hooohoooo...boleh makan gulai kawah sgoti weh..masakan perak/kelantan.

Anonymous said...

assalamualaikum...
saya rasa...abe meli jgn terus berhenti daripada bidang ni..teruskanlah usaha untuk menegur mana2 saja yang memang patut ditegur...saya percaya bahawa "Allah tidak melihat apa yang kita buat....tapi Allah melihat apa yang ada di dalam hati kita...."

kukujariku said...

Saya amat suka lihat orang gembira...syukur meli sudah dapat pengganti dan ingin berblog lagi...
kita orang lelaki...seorang pergi mungkin sepuluh boleh cari...segalanya mungkin...tak perlu sakit hati pada meli yang ingin berblog lagi...

melikapakjangak said...

Norsitalah yang membakar semangat dan mendorong saya kembali berblog.

JaliKapakRongak said...

pelik juga binatang yang bernama lembu,
ada sekor anak lembu,
main atah pade,
kalu nak berak dia akat ekor,
tubit taik hite.

tak ada ore nak puji demo meli, angkat sahaja ekor demo, kemudian demo berak.

Anonymous said...

ho ho ho ho
meli otok doh....
sapa yg makan lada dia yg rasa pedas,
penjengok yg kata,apasal nik aziz yg dipersalahkan?
kain kita kena selok dgn org,knp nak selak kain org lain pulok?

demo otok ko yg kata ko demo,bakpo demo kata ko org?sama la org hok demo kata tu,mesti la otok juga...xdok otok sungguh demo ni.

sah lepas ni demo akan jawap bela diri sendiri lagi skali,mugo blog demo,sedap demo nk jawap,pah salahkan org tu,salahkan org ni,pelik la...mu xada salah ko meli?biasa kita dgn politik selak kain..mu ni bloger selok kain org.

klu nok marah ko hok komen mu tu,mu tegur je la dia,bakpo org lain yg xpasal2 kena juga???nik aziz ada kaitan ko?bini mu ada kaitan ko?

tapi gimik demo nak tutup blog mmg jadi la meli,hahahahaha....apa2 pun meli,klu apa yg demo tulis itu benar,kame sokong demo,tapi demo byk kecek ngaruk dari kecek hok betul,tapi ada juga hok betul,kawe xnafikan.(baca betul2..ada juga hok betul)

oooo demo nak nikoh doh ko,bagus la tu...semogo bahagia hingga ke akhirnya,amin.

Anonymous said...

salam,
mintak saudara meli bersabar dgn kata2 anonymous yg beberapa patah tu,
biasa la tu saudara meli,saudara meli kata kat org,org kata kat saudara meli,saudara meli buka aik org,org bukan aik saudara,biasa la tu.
bahkan klu kita kata bodoh kepada seseorg,10x bodoh akan kena kpd kita semua,

saya harap saudara meli boleh berblog semula,menegur sesiapa sahaja yg bersalah,tak kira dari umno,pas,pkr dan lain2 parti politik,malah saudara meli sungguh berani menegur YAM Tuaku sultan muhammad ke 5,apa cerita skrg sultan kelantan yg lama?saya sgt kagum atas keberanian saudara,sy harap blog saudara meli lebih jujur,lebih berani menegur sesiapa sahaja dan bukan lebih berat sebelah dgn menentang pas sahaja.

Anonymous said...

assalamualaikum abe meli....
saya cuma nak berkongsi ...yang berjanggut itu kambing...yang bermisai itu kucing....ISLAM itu adalah ISLAM....tidak PAS dan tidak juga UMNO....jauh sekali PR atau BN....usahakanlah supaya rakyat negara ini khasnya yang beragama ISLAM kembali kepada penyatuan ummah berlandaskan ISLAM ...itulah jihad yang sepatutnya....teruskan menegur mana yang salah....."Allah melihat apa yang kita tidak lihat...."

Anonymous said...

Abg Li taksah dok layan sangat JaliKapakRongak dan Anon April 11, 2011 6:20 AM... dua-dua ni dah disahkan ahli syurga PAS. Cara mereka menulis ni hasil ddidikan dan Tarbiyyah puak-puak PASik. Ambo cadang kedua-duanya buat pemeriksaan kesihatan mental. Masuk blog orang langsung tak beradab. Tapi tak hairan apa pun sebab puak PASik ni baso dajal lepas berkawe dengan kapir DAPig.

Anonymous said...

Nik Aziz jenis wali ko hingga tak leh nak tegur kesilapannya. Baso wali Babuk. Nak tak mengesahkan syurga/neraka seseorang tapi Wali Babuk kelulusan pengajian mantik India dan gi celup ngaji di Azhar berani mengesahkan puak PAS masuk Syurga. Macamlah Syurga tu hal milik dia dan dia ada kuasa ekslusif. Ulamak dalam PAS tak tegur Tok Guru Babuk ni kerana merreka dari kalangan Ulamak Bisu dan berkepentingan sebagai wakil rakyat. Nak arap ke ahli dan penyokong tegur semuanya otak karak hijau .... dok nampak syurga jah termasuk JaliKapak Rongak.

Anonymous said...

Nik Aziz jenis wali ko hingga tak leh nak tegur kesilapannya. Baso wali Babuk. Rasulullah SAW sentiasa menjaga percakapan Baginda. Apalagi mengesahkan syurga/neraka seseorang tapi ada seorang Wali Babuk kelulusan Pengajian Mantik India dan pegi celup ngajinya di Azhar berani mengesahkan bahawa puak PAS masuk Syurga. Macamlah Syurga tu hal milik dia dan dia ada kuasa ekslusif. Ulamak dalam PAS tak berani tegu Tok Guru Babuk sorang ni kerana mereka adalah dari kalangan Ulamak Bisu dan kepentingan sebagai wakil rakyat. Nak arap kor ahli dan penyokong tegur tak jadi apa sebab semuanya otak karak hijau ....hari-hari dok nampak syurga jah termasuk JaliKapak Rongak.

JaliKapakRongak said...

meli!
jika UMNO parti yang demo puji dan puja, tanpa segan malu menyebarkan fitnah dan bahan lucah dikalangan budak-budak sekolah.
Maka tidak ada sebab demo nak jadi alim dan baik dalam kerja tulis menulis, kerana darah UMNO yang mengalir dalam tubuh demo akan membawa demo kepada perangai UMNO.
"kemana tumpahnya kuah, kalau tidak ke nasi".

Mat Salleh ST said...

Gud news, meli kawin kawe akan mengelan RM50.00 dan sebagai sobat demo yang pertama ucapkan selamat pengantin baru.

melikapakjangak said...

JaliKapakRongak said...
meli!
jika UMNO parti yang demo puji dan puja, tanpa segan malu menyebarkan fitnah dan bahan lucah dikalangan budak-budak sekolah.
Maka tidak ada sebab demo nak jadi alim dan baik dalam kerja tulis menulis, kerana darah UMNO yang mengalir dalam tubuh demo akan membawa demo kepada perangai UMNO.

"kemana tumpahnya kuah, kalau tidak ke nasi".

April 11, 2011 10:55 PM

SAUDARA!
SAYA BUKAN ORANG PARTI POLITIK TETAPI POLITIK BUKAN SESUATU YANG ASING BAGI SAYA. SAYA MELIHAT PARTI-PARTI POLITIK BUKAN DENGAN MATA TAKSUB DAN TIDAK MENILANYA DENGAN NERACA PEMBERHALAAN SESAMA MANUSIA SEPERTI ORANG PARTI POLITIK.

SAYA PERNAH HENTAM UMNO, RATUSAN RIBU WANG SAYA HABISKAN UNTUK MEMBELASAH UMNO MELALUI PENERBITAN PELBAGAI JODOL BUKU YANG MELANYAK UMNO/BN DAN MENJULANG PAS. SAYA YAKIN KERANANNYA MAKA SAYA DIJEMPUT BERKHIDMAT DENGAN KERAJAAN PAS KELANTAN DI UTUSETIA PENERANGAN (UPKn).

KECENBDERUNGAN SAYA KEPADA PAS MULA BERUBAH APABILA SAYA MASUK KE DALAM GELUP PAS DENGAN BEKERJA DI UPKn.KERJA SAYA BERKAITAN DENGAN MAKLUMAT.

SAYA BERSEKOLAH AGAMA DAN BANYAK MENELAAH KITAB-KITAB LAMA. SAYA BOLEH MEMBACA DENGAN BAIK TULISAN JAWI LAMA, MALAH SAYA MEMBUAT CATATAN DENGAN TULISAN JAWI. WALAUPUN TIDAK ALIM TETAPI BILA MENULIS, YANG KENA ADA BERSAMA ADALAH TERJEMAHAN AL-QURAN DAN HADIS SEBAGAI RUJUKAN. SAYA TIDAK MUDAH TELAN APA KATA MANA-MANA TOK GURU, APATAH LAGI TOK GURU YANG BERKKEPENTINGAN POLITIK KATA. --- lagi

melikapakjangak said...

Sambungan.....

ENGAN ILMU AGAMA YANG ADA PADA SAYA WALAUPUN HANYA SETIPIS KULIT BAWANG DAN DARI PENELAAHAN KITAB-KITAB LAMA, SAYA MERASAKAN BAHAWA ADALAH FARDU KIFAYAH BAGI SAYA UNTUK TIDAK MENYOKONG PAS, MALAH SAYA PERLU MUFARAKAH DARI MENJULANGNYA, LEBIH-LEBIH LAGI APABILA WUJUDNYA UNSUR-UNSUR PEMBERHALAAN SESAMA MANUSIA YANG SANGAT KETARA.

KERANA SAYA NAMPAK, MAKA SAYA KENA MUFARAKAH, BAGI SAUDARA DAN ARA PENDUKUNG DAN PENYOKONG LAIN YANG MASIH TIDAK NAMPAK, TERUSKANLAH MEMPERTAHAKNAN PAS TANPA MENGANGGAP PAS ITU PARTI ISLAM.

HAKIKAT PAS DIWUJUDKAN DAN DIIZONKAN OLEH PENJAJAH PRNUBUHANNYA DENGAN MENGHARAMKAN HIZBUL-MUSLIM ADALAH KERANA BERMATLAMAT MEMECAH-BELAHKAN UMAT ISLAM. YANG LULUSKAN PENDAFTARAN PAS ADALAH PENDAFTAR PERTUBUHAN BERGAMA HINDU. YANG DIPERTUA AGUNG PAS PERTAMA ADALAH ORANG YANG MERAJUK DARI UMNO KERANA KALAH DALAM PEREBUTAN JAWATAN KEPIMPINAN. KEBALI SEJARAH PARTI-PARTI POLITIK SEBELUM NAK TAKSUB.

KEKCEWAAN FUAD UNTUK MENDAPAT KEDUDUKAN DALAM KEPIMPINAN UMNO TELAH DIEMANIPULASI OLEH PENJAJAHHAN DENGAN MENGIZINKAN KEWUJUDAN PAS SUPAYA AKAN BERLAKU PERBAHALAN ANTARA SESAMA UMAT ISLAM YANG BERPANJANGAN. IANYA ADALAH KERJA ORIENTALIS NAK MAIN POLITIK KENA BESAR FIKIRAN, KENA LUAS MATA DAN BANYAK MAKLUMAT.

SAYA SEPENDAPAT DENGAN USTAZ MUSTAPHA TAIB, TOKOH PAS YANG MENYERTAI UMNO BAHAWA BELIAU DAN BEBERAPA ORANG YANG MUFARAKAH DARI PAS ADALAH ANTARA MABUSIA YANG TERPILIH UNTUK MENYUMBANG KEPADA MENYEDARKAN UMAT ISLAM DI NEGARA INI BAHAWA YANG MENYALAH-GUNAKAN AGAMA UNTUK KEPENTINGAN POLITIK KEPARTIAN ADALAH PAS, YANG MENJAHANMAM UMAT ISLAM DAN AKIDAH UMAT ISLAM ADALAH PAS.

USTAZ MUSTAPHA PASTI ADA HUJAH BAHAWA DALAM KEADAAN TERKINI, TAMBAH-TAMBAH PULA APABILA PAS BEKERJASAMA DENGAN DAP, UMAT ISLAM YANG MENENTANG KERAJAAN BN BERDOMINASIKAN UMNO, APATAH LAGI CUBA MERUNTUHKANNYA DENGAN PELBAGAI CARA ADALAH MELAKUKAN KERJA HARAM KERANA YANG MEMIMPIN NEGARA INI ADALAH SEORANG YOKOH BERAGAMA ISLAM YANG TIDAK MENGKHIANATI ISLAM, KECUALI PADA PENILAIAN PAS YANG MENIPU RAKYAT KONONNYA MAHU MEMERINTAH SECARA ISLAM SEDANGKAN BILANGAN KERUSI YANG DITANDINGI PADA SETIAP PILIHANRAYA TIDAK PERNAH CUKUP UNTUK MEMBENTUK KERAJAAN KALAU PUN DIMENANGI SEMUANYA.

SOAL PERDANA-PERDANA MENTERI BERAGAMA ISLAM DI NEGARA INI TIDAK BERIMAN DAN BERTAKWA, ITU BUKAN HAK MANA-MANA PARTI POLITIK ATAU TOKOH YANG KONONNYA ULAMAK RIAK BERKEPENTINGAN POLITIK MENILAIKANNYA, SEBALIKNYA ALLAH YANG AKAN MENILAIKANNYA. BERBANDING DENGAN UMAT ISLAM YANG SEDERHANA DALAM BERAMAL IBADAT DENGAN ULAMAK YANG RIAK, PINTUK SYURGA AKAN LEBIH AWAL DIBUKA UNTUK UMAT ISLAM YANG SEDERHANA MANAKALA ULAMAK RIAK YANG CUBA MENCAMPURI URUSAN ALLAH DENGAN MENYENARIKAN ORANG LAIN SEBAGAI AHLI NERAKA DAN DIRI SENDIRI SERTA PUAK-PUAK SENDIRI SEBAGAI AHLI SYURGA BELUM TENTU AKAN DIBUKA PINTU SYURGA UNTUKNYA.

UNTUK MEMBEBASKAN DIRI DARI SEBARANG KETAKSUBAN, ELAKKAN DARI MEMBERHALAKAN SESAMA MANUSIA, SEBALIKNYA SENTIASALAH MERUJUK KEPADA AL-QURAN DSA HADIS SEBAGAI RUJUKAN MUTLAK. SAYA YAKIN LEBIH RAMAIU YANG AKAN SEDAR DAN AKJAN MUFARAKAH DARI PAS APABILA RAKYAT NEGARA INI SEMAKI CERDIK DAN BERILMU.

Anonymous said...

Ambo sokong Abg Meli...terimakasih atas ulasan yg cukup jelas dan bernas. Selamat pengantin Baru

Anonymous said...

assalamualaikum abe meli....
ambo setuju benar dengan komen abe meli hok ni..buke kato nok membela umno...jauh sekali nok mencaci pas....tapi ambo raso...ISLAM itu adalah ISLAM....bukan PAS @ UMNO..jauh sekali PR @ BN...tapi ambo heran kenapa masih banyak lagi yg belum mahu membuka mata dan minda bahawa umat ISLAM di Malysia kini makin menghampiri perpecahan....apakah kita tidak mahu mengambil iktibar dari bumi palestin....persengketaan antara pemimpin hammas dan fatah....perebutan kuasa sesama kaum...sesama agama...rakyat menderita kelaparan, diseksa dan dibunuh...yang untung adalah yahudi....ambo percayo bahawa rahmat ALLAH tidak akan datang pada kaum-kaum yang bersengketa sesama sendiri....dan ambo percayo pada janji ALLAH bahawa golongan pertama yang akan disumbat ke neraka jahanam adalah 'PEMIMPIM'.....bukannya rakyat jelata....

jalikapakrongak said...

betulkah meli bukan orang politik menghala kepada UMNO :,
"SAYA MERASAKAN BAHAWA ADALAH FARDU KIFAYAH BAGI SAYA UNTUK TIDAK MENYOKONG PAS, MALAH SAYA PERLU MUFARAKAH DARI MENJULANGNYA, LEBIH-LEBIH LAGI APABILA WUJUDNYA UNSUR-UNSUR PEMBERHALAAN SESAMA MANUSIA YANG SANGAT KETARA"
nasib baik meli kata, lawan Pas fardhu kifayah, kalau beliau kata masuk UMNO fardhu ain, lagi seronok.
mufarakah kerana unsur pemberhalaan?, tuduhannya best, tapi mana pula meli ketemu pemberhalaan terdapat dalam Pas. Adakah menghormati TGNA dianggap menjadikan berhala atau bagaikan orang kafir memuja berhala.
Apa lafaz apa tuduhan yang lebih berat daripada tuduhan syirik ke atas orang beriman?.

JaliKapakRongak said...

"KECENBDERUNGAN SAYA KEPADA PAS MULA BERUBAH APABILA SAYA MASUK KE DALAM GELUP PAS DENGAN BEKERJA DI UPKn.KERJA SAYA BERKAITAN DENGAN MAKLUMAT".

ini pun lucu bin kelakar, kasih sayang pada PAS mula berubah bila berada dalam gelup PAS.

bagaimana pula dengan ayat ini!
"KECEDERUNGAN SAYA TERHADAP UMNO MULA BERUBAH APABILA SAYA MASUK DALAM GELUP UMNO"

masuk jamban taik pun kita akan rasa bahagia dan seronok, bila tubuh kita juga bergolombang dengan taik! tak percaya? tanya pada lalat, tak payah tanya kita pada Mustafa taib atau mat nor deris, atau wan ismail jerat.

JaliKapakRongak said...

"HAKIKAT PAS DIWUJUDKAN DAN DIIZONKAN OLEH PENJAJAH PRNUBUHANNYA DENGAN MENGHARAMKAN HIZBUL-MUSLIM ADALAH KERANA BERMATLAMAT MEMECAH-BELAHKAN UMAT ISLAM".

yes! ini ilmu baru, ilmu tawarikh di atas ilmu sejarah, ilmu ini dapat drpd ayah Pin, pemerintah kerajaan langit.
hairan juga, kenapa meli tak belajar sampai Universiti, kalau tidak, sekarang sudah jadi Profesor Kangkong.
Sejarah tidak boleh dikelentong, orang yang suka kelentong sejarah adalah UMNO.
Sejarah penubuhan UMNO tidak boleh disamakan dengan sejarah penubuhan PAS. Kalau tubuh kita berbau taik, jangan pula anggap semua orang juga berbau taik, cukup kita seorang.

JaliKapakRongak said...

"UMAT ISLAM YANG MENENTANG KERAJAAN BN BERDOMINASIKAN UMNO, APATAH LAGI CUBA MERUNTUHKANNYA DENGAN PELBAGAI CARA ADALAH MELAKUKAN KERJA HARAM KERANA YANG MEMIMPIN NEGARA INI ADALAH SEORANG YOKOH BERAGAMA ISLAM YANG TIDAK MENGKHIANATI ISLAM",

Ini fatwuk dari muftuk, meli! ini fatwuk lama, fatwuk sejak zaman Portugis pada tahun 1511, kemudian diteruskan oleh ustuk zaman Belanda, kemudian fatwuk ini diulang balik oleh ulamuk zaman Inggeris, bahkan semasa jepun memerintah tanah melayu, tok-tok garu UMNO telah mengeluarkan fatwuk yang sama.
Bahkan ulamak terompah kayu kepada Mubarak Mesir dan Zainal bin ali Tunisia juga mengeluarkan fatwuk seperti ini.
Semua fatwuk-fatwuk ini adalah projek nak kelentong melayu atau nak tipu Melayu, semoga melayu bertambah bangang.

JaliKapakRongak said...

"BERBANDING DENGAN UMAT ISLAM YANG SEDERHANA DALAM BERAMAL IBADAT DENGAN ULAMAK YANG RIAK, PINTUK SYURGA AKAN LEBIH AWAL DIBUKA UNTUK UMAT ISLAM YANG SEDERHANA MANAKALA ULAMAK RIAK YANG CUBA MENCAMPURI URUSAN ALLAH DENGAN MENYENARIKAN ORANG LAIN SEBAGAI AHLI NERAKA DAN DIRI SENDIRI SERTA PUAK-PUAK SENDIRI SEBAGAI AHLI SYURGA BELUM TENTU AKAN DIBUKA PINTU SYURGA UNTUKNYA"

meli! ramai orang tanya aku apa makna RIAK, aku beritahu riak tu adalah lendir pekat berwarna kekuningan keluar semasa seseorang selsema.
Sekarang semua orang faham dengan tulisan kau meli.

maaf

Anonymous said...

li mung tak seswa baloh dlm dunia cyber@ lembut ni, sbb mung beso takir ore, jali tuh hero keras dlm cyber jah kat luar penikus, aku caya kalu mung ajok jali jupo ajak tetok dia takut, sbb dunia ni sesuai bg ore lembut dgn ore tino, sbb tu pengguno hok ramai adalah ore tino dlm cyber ni. Baik mung main kat luar li, heret balik klewe mun tu, ore kelate beso main tetok nih, jali tu buke romo baloh, dio romo tok leh tengok ore gocoh/tetok, tanda dio suroh kecek agah/kerah dlm cyber ni.

che husin kemumin

melikapakjangak said...

Insyaallah saya tidak akan kembali ke dunia masa lalu saya yang tidak ingin saya kenangi lagi.

Takpo tuan, berbalah (bagi saya berhujah) adalah dituntut dalam bidang keilmuan, malah dalam bidang keagamaan juga.

Sesiapa pun berhak untuk memberi pandangan dan pendapat. Saya hormati pandangan dan pendirian Jalikpakrongak.

Walaupun dalam blog Jalikpakrongak nampak macam memusuhi saya tetapi bila berjumpa saya yakin saya boleh berramah mesra, jika umat Islam terdedah kepada bahaya, barangkali kami boleh syahid bersama.

Semasa blogger berbisa Kickdefella mula-mula masuk ke dalam kerajaan Pas Kelantan dan ketika itu saya sudah mufarakah, berlaku pertembungan pendapat antara kami di dalam blog.

Tapi bila berjumpa pertama kali di kedai minum depal pejabat Global Media kami boleh minum bersama, malah cepat mesra walaupun hanya pertama kali berjumpa.

Waktu itu Kickdepelka tegar mempertahankan Pas tetapi sekarang beliau sudah menjadi sebaliknya.

Jangan terkejut kalau akhirnya Jalikaparongak juga akan mengalami perubahan yang sama.

Dalam politik adalah seperkara yang tidak mustahil kalau hari ini menjadi kawan esok menjadi lawan, hari ini menjadi lawan esok menjadi kawan.

Siapa pernah menyangka Gobala, Ezam misalnya boleh mufarakah dari PKR. Uang penting kita kena ikhlas dalam memberi pandangan, tguran, keritikkan dan cadangan.

Pandangan kita pula tidak boleh diharap akan hanya diterima secara total, kena bersedia untuk menerima penolakkan dan bangkangan.

JaliKapakRongak said...

yes, yes my brother, itu yang aku nak dengar, dunia ini bukan kita seorang yang mendiaminya, kebebasan dan hak mesti didaulatkan. Tiada siapa boleh memaksa orang menerima pendapat mereka dan tiada hak orang lain memaksa seseorang mengikut pendapatnya (bukan macam UMNO).
Allah memberi akal kepada manusia, maka buat pertimbangan melalui akal.
Tapi pasal jadi taik UMNO saya minta jauh dan dilindungi Allah. Allah telah menyelamatkan saya daripada UMNO, maka sebagai balasan kasih sayang Allah, saya akan membela perjuangan Islam.
Asas utama penolkana saya kepada UMNO adalah kerana jelas sekali agama yang paling saya cintai tidak membenarkan saya bersama UMNO.

umnoningok said...

che husin kemumin

April 13, 2011 12:33 AM

bro, tak yah dok ungkit le zaman yang dah lepas tu..la ni zaman dah lain..jangan ingat kekuatan dulu masih sama denga sekarang..dulu ore buleh bertetak..lo ni paka bedil je tak dan nak kapak dah..dulu buleh angkat beras guni jalur..lo ni buleh lagi ko..ingat le..hari2 itu sudah berlalu..kalu kita rasa kita gedebe dulu..adakah tak dok ore gedebe jamae lo ni...hujah lawan hujah la...

Anonymous said...

umnoningok,

aku dok balik sokmo kelate tengok budok2 baru masih dok lagi jual gedebe, heret klewe sana sini, perangai jamae dulu dok ado lagi, hoktu aku here, kijo tarik kete ramai lg anak muda dok wat di kelate, tengok stesen dio di jln hamzah ramai lg kaki gedebe dok ado situ, bakat baru dok ada lg. Tahun lepas gu aku br keluar solat jumaat kat taman uda murni kena serang dgn lima org( semua hero ) bawa klewe dpn masjid, nasib baik gu aku pandai dgn senjata tadok bedil pun, sore geng 5 tu mati(hero pasir pekan), baki cedera lari akat gu dio hok mati. Ore masjid(jemaah) tengok saja nak kato bertempik pun dok apatah lg nok ambat geng jahat tu. Gu aku tu memang ajk r.tetangga taman tu, tapi nok minta jadi saksi berapa kerat hok nok sanggup, hok lain menikus, ini supo dgn umniningok la kata loni ore tak main kklewe tp main senjata bedil.

Bedil pun tok beso jamah main klewe dipande out of dated, gapodio hok pandainyo, kecek besarjah. Baso baka gedebe kat kelate kata nik aziz ramai dan ramai hok sanggup amek upoh kuatkuasa hudud(dululah dia ada royat) nilah ciri ore berani, cuma biar bertempat. Jange dihina pd senjata kito, bedil pun tok beso kito guna. Tengok anak cino seni pertahan diri dio sanjung, semua senjata cino pandai demo guno, kito mitok blaja(melayu) dio tak buwi, kito dok paka ayat jamae loni ore paka bedil, bilo ada bedil, bilo panda bedil? Senjata tajam pun takut pege,ngok betul.