Saturday, May 14, 2011

COME-BACK (17/2011)

Wang ihsan@royalti minyak: Kerajaan Pas Kelantan kembali 'bbabat'

KATA orang hantu raya atau pun halo (harimau jadian) akan bbabat mengacau orang, lazimnya akan membuatkan bayi menagis tidak henti-henti dalam ketakutan apabila tidak dijamu dengan sepatutnya seperti telor, ayam panggang, dadar-bertih dan sebagainya,

Saya sendiri mengalami peristiwa menakutkan apabila rumah tokcik dan mokwo yang memelihara saya digoncang oleh halo Tokteh Munah (mokwo saudara saya) kerana payung yang dipinjam tidak dihantar pada tarikh yang dijanjikan.

Ianya juga digunakan bagi memungut dan mengumpul durian pada musim buah di samping turut mengawal harta benda dan anak cucu. Sesekali ianya akan bergurau dengan menarik kaki anak cucu pada waktu malam. Saya pernah mengalaminya apabila tangan yang berbulu menarik betis saya waktu Maghrib ketika saya berada diatas bendul rumah Tokteh Munah.

Gara-gara dalam keadaan serba terdesak, tertekan, terkepit dan terkapit oleh pelbagai masalah kerana kelemahan pentadbiran, terutama yang berkaitan dengan pengumpulan hasil, Kerajaan Pas Kelantan kini sering bbabat.

Di pelbagai tempat yang mudah dilihat pengguna lalu lintas dipasang kain rentang menuntut royalti minyak untuk Kelantan dibayar oleh pusat. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dikecam dan dianggap perampas hasil royalti milik rakyat Kelantan. Rakyat digunakan sebagai perisai dan alat murahan dalam pembbabatan itu, termasuk oleh pimpinan utama Pas. Walhal tuntutan itu sebenarnya bagi menampung keperluan Kerajaan bernafsu besar bertenaga kurang Kerajaan Pas supaya MB, TMB, barisan exco, wakil-wakul rakyat dan pimpinan parti dapat mengaut dan menambah kekayaan masing-masing. Sedangkan rakyat kekal pada tahap biasa.

Contohnya dalam kes pembekalan air kerajaan pusat telah menyalurkan pinjaman RM600 juta tetapi bekalan air tetap bermasalah. Kemana sumbangan pinjaman RM600 juta pergi dengan rakyat terus menghadapi masalah bekalan air yang tidak sempurna dan tidak berkualiti. Apabila Felcra menyerahkan kawasan ladang sawit yang sepatutnya dapat menampung kehidupan 300 peneroka telah tidak diserah kepada pihak berkaitan tetapi ladang berkenaan diletakkan dibawah Perbadanan Menteri Besar dengan diujudkan PMBK Sawit Sdn. Bhd., anak syarikat kepada PMBK.

Setiap tahun kerajaan pusat menyumbangkan ratusan juta sumbangan wajib kepada Kerajaan Pas negeri Kelantan, tetapi kemana wang itu dibelanjakan kerana tahap pembangunan negeri kekal pada tahap biasa. Kalaupun ada projek-projek pembangunan yang telah, sedang dan akan dilaksanakan ianya adalah dilakukan oleh pihak swasta dan kerajaan mendapat hasil yang kecil dari sumbangan pihak swasta yang mengakibatkan banyak tanah-tanah milik orang Melayu bertukar tangan kepada bangsa asing.

Secara umumnya sudah tidak ada tanah-tanah Melayu di kawasan bandar yang masih kekal sebagai tanah orang Melayu gara-gara pihak kerajaan mengambil mudah dalam penerimaan permohonan penswastaan dalam perlaksanaan projek pembangunan. Dalam pada itu tanah-tanah di kawasan ulu termasuk dalam jajahan kecil Lojing telah dipajak kepada syarikat-syarikat tertentu yang mengambil balak secara rakus dan membiarkan kawasannya botak.

Setelah tanah di bandar dan di ulu sudah terlibat dalam pemajakan jangka panjang dan kerajaan negeri sudah tidak ada punca untuk mengumpul pendapatan negeri maka berlakulah kes-kes pembbabatan dengan memasang pemidang dan ceramah-ceramah menuntut royalti minyak walaupun disedari bahawa telaga-telaga minyak terdapat di sempadan perairan antarabangsa dan sekaligus ianya menjadi hak pusat, ianya bukan terletak dalam kawasan Kelantan sebagaimana yang dituntut.


9 comments:

Anonymous said...

Salam buat tuan.

Maklumat yang tuan paparkan adalah sesuatu yang jelas sabagaimana berlakunya ladang rakyat dan juga pemgambilan tanah orang kampung atas arahan PBNK.

Terkadang-kadang kawasan tanah milik orang Aslipun turut disapu kerana kanun tanah dibawah kerajaan negeri.Dan tiada siapa yang dapat menghalang begitu juga bukit bukau dibotakkan untuk tujuan pembalakan.

Bangunan Tesco dan KB Mall adalah contoh pelaburan jangka panjang Kerajaan Kelantan yang turut mengadai tempat perniagaan anak Melayu Kelantan berniaga dan lembah pertanian. Inilah kemegahan penswastaan yang secara langsung menjadi milik ketuanan orang lain dengan perjanjian pajak gadai tidak tahu bilakah akan berakhir..

Bantuan jutaan ringgit bagi mengatasi permasalahan air tetap sama dengan lilihan air paip yang berwarna kuning dan tak mencukupi biarpun di Bandar K.Bharu tetap tak berkesudahan apatah lagi luar kawasan. Sudah bertahun-tahun disuarakan tapi tetap tak berubah miskipun telah diswastakan. Kemana wang bantuan sebanyak itu pergi sedang kan masalah air bersih tak pun selesai.....cuma exco dan MB yang lebih tahu.

Apa pun jangan sahaja pandai melihat kelemahan orang lain dan menjaja rata reti.Carilah juga kelemahan diri agar kita tersedar dari lamunan bahawa banyak perkara yang perlu dilakukan untuk rakyat bila dipilih menjadi kerajaan negeri...walahualam

Anonymous said...

Salam~

Saya rasa Meli banyak yang tak tahu tentang kerajaan kelantan itu sendiri. So tak yah la nak komen nanti orang kata bodoh sombong lak. Buat homework dulu, baru masuk blog.

Anonymous said...

"Bangunan Tesco dan KB Mall adalah contoh pelaburan jangka panjang Kerajaan Kelantan yang turut mengadai tempat perniagaan anak Melayu Kelantan berniaga dan lembah pertanian"

bab tesco dgn kbmall ni acu kita tgk dari segi positif....
berapa banyak rakyak kelate...org2 susah,hok yg tak brp pandai ngaji,boleh cari make kat situ...acu tgk,klu wak tempat pertanian semata2,brp org jah boleh merasa?

bila wak tesco dan kbmall,anak ambo hok xbrp pas spm pun boleh cari rezeki situ,dgn keluasan tanah tesco dan kbmall tu,ambo rasa beratus org boleh cari rezeki sama ada bniaga atau kerja dgn org.

demo tau gapo,kecek otok fikir negetif jah,itu salah ini salah,....klu wak tanah ptanian semua gak,brp ratus org jah dia pakai jadi kuli batok??habis ramai pun 30org.

pah org lain???demo ingat semua ngaji sekoloh pandai belako ko boh???

nk bagi contoh nok oyat keburukkan kerajaan negeri kelate pun,biar la jg mampuh ko rakyat kelate hok lain...kecek tak dok otok.

bab air pulok....p.putih jah geger2nya,umah kawe aloh ko kedai lalat tu kawe lama dah xguna air kerajaan,guna air telago ciptaan tuhe,xdok nok geger2...nk mandi wajip xleh,nak basuh berok xleh,40tahun doh guna...xajin lagi kering2,klu ada masalah pun,masalah enjin air tu jah.

Anonymous said...

li, gu demo ko hok timbuk budok royalti tuh?..nasir uban?..dio serro dio tok tuo ko..ko dio serro dio sorre jah bisso atah duniyyo nih...suruh dio masuk pas la, kalu dok dale umno ni punoh..payoh nok ingat ko mati dok sero kerah keng smace..

Anonymous said...

nak bubuh kain rentang bubuh je la...yg begong nk gi tembok org tu bakpo,saing mu ko meli?
set pakida ko debe gitumo...acu mu oyat kakah mana gak debe gitumo tu,wak malu ko org kito jah,punoh nama umno xpasal.

ambo org kuat BN aloh ko kg sireh,acu mu sebut nama nate tolol tu,ambo nok gi cari,nok sekeh palo pelir.

nama ambo cikgu.........

Anonymous said...

Tesco dan KB Mall hak kerajaan kelante tumpang megah tu pun milik Cina. Dulu dok marah-marah bila kerajaan persekutuan kata nak buat kemajuan tapi bila kongsi dengan Cina luar dan ambil tanah sut mata mandang bawah gertak Sultan Yahya takpa pula.

Taksoh dok susuklah.Dulu kata Umno kongsi dengan Cina pah kita sendiri gadai tanah ko Cina takpa ko...peseng musang berjanggut...

Tanah tu warisan Melayu kalu dah gadai jadi koli seumur hidup...anak cucu akan datang boleh sebut nama pesaka hak datuk gadai dulu.Kita untung dua riyar Cina untung juta-juta..cuba pikir getek gak kalu ngaji tinggi...tu

Anonymous said...

pah mu cari la melayu...suruh beli tesco dgn kbmall,mydin,bilal dan lain2 pasaraya yg ada kat kelate ni ,tak pun suruh dia buat hok lain,
hari tu ada tokey umno hok nk beli bazar mpkb 5juto,suruh dia gi buat pasaraya hok besar2 mcm kbmall dgn tesco tu,kat tunjung tu byk tanah lagi tu,
ramai org nk kerja ni...nok org melayu sgt ker,pcakap demo ada pcakapan org resin,cukup2 pkauman....

kat putrajaya boleh ko org mana?stahu ambo jual ko org luar belako,KLCC mercu tanda negaro kito,set mana hok beli niaga situ

marah ko org cino sebab pandai bniaga,kita org melayu badi dok bkekoh sama sendiri,tipu situ tipu sini,badi nok make komesin,tanya meli la...dia brp kali kena tipu,pah bila org maju kita xsuka.

Anonymous said...

Kalu nak jadi kerajaan lepas tu kutip dok buwi ko orang lain buat...sapa-sapa boleh buat. Orang dok pikir lagu mana tanah sendiri selamat anak cucu boleh cari kerja.

Patutlah kata Kelantan membangun lagu tu ruponya. 20 tahun perintah mananya hak buat sendiri yang budak-budak Kelantan boleh tumpang cari kerja.Kalu kita buat orang lain sewa tu lain pasal. Ni kita tak buat tanah kita buwi lagi lepas tu sohor kita jadi kuli....nasiblah labu.........

Anonymous said...

AKTIVIS GEGAR DIPUKUL KETIKA GANTUNG BANER ROYALTI

KOTA BHARU, 13 Mei: Seorang aktivis Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Minyak (Gegar) hari ini dipukul seorang lelaki ketika beliau sedang menggantung kain rentang menuntut royalti minyak negeri itu di Masjid Kampung Sireh di sini tengah hari tadi.

Kejadian berlaku kira-kira jam 11 pagi ketika mangsa, Hisyamuddin Ghazali (gambar) yang ditemani isteri dan ibu sedang memasang kain rentang tersebut tiba-tiba diserang lelaki yang tidak dikenali terbabit.

Menurut mangsa yang juga setiausaha Gegar, penyerang tersebut yang ditemani seorang lagi rakannya secara tiba-tiba datang memberhentikan kereta yang dipandunya dibelakang kereta mangsa, dan terus keluar meluru dan memukul beliau tanpa usul periksa.

"Kejadian berlaku dalam masa yang singkat dan luar jangka. Lelaki itu datang dan terus memukul saya...
(renungan bersama)

http://tukartiub.blogspot.com/2011/05/gegar-jangan-tidak-gegar.html