Saturday, April 25, 2009

BOLASEPAK-PERLAWANAN AKHIR PIALA FA


Mohd. Shah Rizal mengkagumkan

SEJAK bersara dari dunia kewartawanan (berhenti bertugas dengan akhbar harian dan juga berhento membantu jurukamera TV3 Kelantan menyediakan skrip) saya tidak pernah ke stadium menyaksikan perlawanan bolasepak.

Kebetulan saya tidak meminati bidang sukan. Kehadiran saya pada perlawanan/acara sukan, termasuk sukan bolasepak ketika masih dalam dunia kewartawanan adalah semata-mata kerana tuntutan tugas. Saya juga tidak menyaksikan acara sukan di tv, kecuali gusti.

Bagaimanapun untuk perlawanan akhir Kejohanan Bolasepak Piala FA yang melibatkan Kelantan vs Selangor saya menontoninya dari awal hingga akhir.

Dua orang menantu saya turut ke Stadium Bukit Jalil dari Kota Bharu bagi memberi sokongan kepada Kelantan, menjadikan timbul persoalan dalam kepala saya apa istimewa dan menariknya perlawanan itu, sekali gus menarik kecenderungan saya untuk menontonnya.

Oleh kerana Kelantan tidak pernah berpeluang mara ke perlawanan akhir dan inilah kali pertama Gomo Kelantan Gomo berpeluang beraksi pada perlawanan merebut piala FA sejak menyertai kejohanan dalam tempoh 39 tahun, nampak sangat betapa selain dari penyokong taksub, banyak pihak tidak mengharapkan Kelantan menang.

Ulasan pengulas tv yang menyiarkan secara langsung perlawanan yang telah menarik kira-kira 80,000 penonton/penyokong bagi kedua-dua pasukan bertanding itu telah bias kepada Selangor dengan cuba menarik perhatian penonton bahawa Selangorlah yang paling layak menang.

Pengadil sendiri pada saya lebih bias kepada Selangor sehinggakan Kelantan dilayankan empat kad kuning kepada empat pemain, manakala tidak ada seorang pun pemain Selangor yang diberikan kad kuning walaupun ada yang melakukan kekasaran terhadap pemain Kelantan sama sebagaimana yang dilakukan oleh pemain Kelantan yang dilayankan kad kuning.

Kerana itulah bila Kelantan mendahului Selangor satu gol, nada ulasan pengulasan mencerminkan betapa tidak seronok, terkejut beruk dan tidak sangkanya sang pengulas yang sepatutnya mengulas secara berkecuali, profesional, tulus dan telus.

Bila Selangor berjaya menyamakan kedudukan, seronoknya sang pengulas sampai boleh ketawa. Nampak sangat betapa bimbangnya sang pengulas kalau-kalau Piala FA dibawa pulang ke Kelantan, seolah-olah tangan orang Kelantan terlalu kotor untuk menjulang Piala FA.

Bagaimanapun tahniah kepada kesebelasan pemain Kelantan kerana dalam diberi tekanan dengan kes rusuhan (termasuk tragedi membakar kenderaan polis di Kota Bharu tidak lama dulu) pun, mereka masih mampu membawa perlawanan ke masa tambahan dan seterusnya berlanjutan kepada tendangan penalti.

Selangor bukan menang kerana mereka lebih hebat tetapi kerana nasib mereka baik apabila tendangan penalti dua penendang penalti Kelantan gagal menghasilkan gol kerana menang itulah yang telah disurat dan ditakdirkan dan ianya tidak perlu dipertikai, dirintih atau pun diratapi.

Saya nampak pemain Kelantan bermain dalam keadaan bukan corak dan resam sebenar yang lazimnya agresif dan mendebarkan penonton dengan aksi-aksi yang orang Kelantan kata 'berasap padang'. Semangat Dali Omar dan rakan seangkatan atau setidak-tidaknya semangat Hashim Mustapha, Salim Mahmood dan rakan-rakan seangkatan langsung tidak menyerlah.

Pemain Kelantan bermain dalam keadaan yang sangat santun,menjadikan perlawanan akhir Piala FA tahun ini sangat hambar, malah membosankan.

Mungkin mereka mengurangkan kemungkinan terdedah kepada risiko kesan dari tindakan mereka yang kena coolkan penyokong setelah gara-gara tragedi merusuh, pihak Persatuan Bolasepak Kelantan (KAFA) didenda dengan jumlah denda yang boleh membankrapkan persatuan itu.

Perlawanan-perlawanan yang melibatkan Kelantan selaku tuan rumah terpaksa diadakan di stadium berkecuali, menjadikan peminat Kelantan terpaksa berbelanja besar untuk saksikan perlawanan Kelantan. Kerana faktor itulah saya kira pemain Kelantan bermain dalam keadaan yang sangat santun, malah lebih menampakkan sedikit bacul.

Seandainya Kelantan mempersembahkan corak permainan berteraskan Kelantanisme sebagainmana yang dipersembahkan pada era Dali Omar dan rakan-rakan atau Hashim Mustapha dan rakan-rakan pada perlawanan akhir Piala FA musim ini, bagi saya Kelantan mampu menang dengan bilangan gol yang banyak.

Tetapi kerana terlalu berhati-hati supaya tragedi merusuh yang sebenarnya punca sebenar tidak dihighlightkan, sebaliknya ditonjolkan kononnya ia berlaku kerana tidak berpuashati ekoran ke kalahan Kelantan kepada Negeri Sembilan yang membawa rusuhan, menghantui pemain Kelantan.

Perlawanan Kelantan vs Selangor di Stadium Bukit Jalil bukan wajah dan gaya sebenar pemain Kelantan sepanjang pengalaman saya membuat liputan perlawanan Kelantan semasa saya masih bertugas sebagai wartawan akhbar harian dulu.

Saya secara peribadi amat kagum dengan bakti penjaga gol Mohd. Shah Rizal yang menunjukkan kegemilangan, kecermerlangan dan keterbilangan apabila banyak menyelamatkan bola dari menerobos gol yang dikawalnya yang saya yakin tidak akan mampu dilakukan oleh penjaga gol Selangor kalau berada dalam keadaan Mohd. Shahrul Rizal.

Presiden KAFA, Tan Sri Annuar Musa kena memastikan Mohd. Shahrul Rizal dan pemain lincah berusia 18 tahun (saya lupa namanya) kena terus menjadi milik Kelantan pada musim-musim akan datang. Kedua-duanya mempunyai kualiti permainan yang sangat unggul.

Inderaputera bukan tidak ada keupayaan tetapi kerana tersenarai sebagai pemain berjiho dan digeruni lawan, maka pergerakannya dikawal ketat dan menjadikannya sukar bergerak.

Oleh itu peranan pemain seperti pemain berumur 18 tahun yang tidak berapa timbul namanya adalah sangat penting untuk membuat ancaman terhadap pertahanan lawan, malah adalah lebih baik seandainya keistimewaan skill setiap pemain tidak dipublisitikan sebagai sebahagian dari strategi.

Macam mana pun tahniah kepada semua pemain, pegawai dan pasukan Kelantan kerana mampu membuktikan bahawa jika tidak sengaja menjolok sarang tebuang, tanpa provokasi lawan, Kelantan mampu menjadi pemain, pegawai dan penyokong yang santun!

No comments: