Monday, November 2, 2009

MUNCUL KEMBALI (474)

Kerajaan Perpaduan Penuhi Tuntutan Agama, Bukan Politik: Kata Najib

KUALA LUMPUR, 2 Nov (Bernama) -- Umno sanggup bekerjasama dengan Pas ke arah membentuk kerajaan perpaduan adalah bagi memenuhi tuntutan agama dan bukan berdasarkan politik, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata idea kerajaan perpaduan merupakan perkara yang baik dan justeru itu, Umno sanggup mengadakan rundingan itu dengan Pas.

"Kita mempunyai pendirian jelas bahawa asalkan untuk kebaikan, kita sanggup mengadakan rundingan. Ia bukan semestinya kita terikat tangan atas apa-apa persetujuan.

"Kita hendak cari sesuatu yang baik...sesuatu yang baik adalah tuntutan agama. Umno membuat sesuatu itu bukan berdasarkan politik tetapi tuntutan agama," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Konvensyen Pasar Tani Peringkat Kebangsaan 2009 dan pelancaran Karavan Pasar Tani di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini.

Najib diminta mengulas mengenai kenyataan Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang minggu lepas bahawa isu kerajaan perpaduan mahu pun cadangan bekerjasama dengan Umno "tidak lagi wujud dalam kamus" Pas.

Abdul Hadi juga berkata cadangan mewujudkan kerajaan perpaduan dikemukakan ketika Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri.

Mengenai kenyataan Abdul Hadi yang beliau tidak tahu sikap pemimpin Umno sekarang berhubung idea kerajaan perpaduan itu, Najib berkata pendirian Umno jelas iaitu jika sesuatu perkara itu memberi kebaikan, ia sanggup mengadakan rundingan dengan Pas.

"Saya tidak tahu apa pendirian Pas sebenar. Kalau nak jelas (mengenai perkara itu), kena tanya mereka (pemimpin Pas)," kata Perdana Menteri. -- BERNAMA


Perdana Menteri memberikan penjelasan kenapa Umno menyaut baik gagasan kerajaan perpaduan.Pasti rakyat mahu tahu apa rasionalnya Presiden Pas Dato' Seri Haji Abdul Hadi Awang mencetuskan gagasan itu dan akhirnya mengisytiharkan isu itu ditutup buku apabila gagasannya itu dtentang keras oleh Mursyidul Am, dato; Nik Abdul Aziz Nik Mat,

Kepada saya gagasan itu menepati firman Allah dalam ayat 10 Surah Al-Hujurat tetapi saya belum menemukan ayat yang menghalalkan permusuhan dan perpecahan sesama Islam walaupun ianya berlaku kepada umat Islam, termasuk pada zaman Hassan dan Husein yang merupakan cucu baginda.

Ketidak-betemuan itu mungkinkerana kejahlian dan ceteknya ilmu amal saya. Mudah-mudahan penjenguk blog saya yang ada hujjah membuktikan bahawa perpecahan sesama Islam adalah dihalalkan akan memberi respon supaya saya dan penjenguk lain dapat menumpang ilmunya.

10 comments:

Anonymous said...

UMNO SEDIA RUNDING KERAJAAN PERPADUAN - malaysikini

Umno sanggup bekerjasama dengan PAS ke arah membentuk kerajaan perpaduan adalah bagi memenuhi tuntutan agama dan bukan berdasarkan politik, kata Najib Razak.

Perdana menteri berkata idea kerajaan perpaduan merupakan perkara yang baik dan justeru itu, Umno sanggup mengadakan rundingan itu dengan PAS.

"Kita mempunyai pendirian jelas bahawa asalkan untuk kebaikan, kita sanggup mengadakan rundingan. Ia bukan semestinya kita terikat tangan atas apa-apa persetujuan.


KAH KAH KAH…

kah kah kah… PASAL AGAMA PULAK… kah kah kah…

kah kah kah… BUKAN PASAL POLITIK… kah kah kah..

kah kah kah… BILA PULAK MAT MONGOL NI JADI AL-MALIKUL…kah kah kah..

woit… RASUAH… BUKAN TUNTUAN AGAMA?.. kah kah kah

woit… TANGKAP TANPA BICARA BUKAN TUNTUAN AGAMA?... kah kah kah..

woit… BUNUH DENGAN C4… TUNTUTAN AGAMA KE? …. kah kah kah…

woit… BAGI KULIAH AGAMA… KEMUDIAN DITANGKAP ..INI TUNTUTAN AGAMA?... kah kah kah..

woit… RAMPAS KERAJAAN DI PERAK… IKUT HADIS MANA?.. kah kah kah..

woit... SIASAT SAMPAI MATI... AMBIL NAZ YANG MANA?... kah kah kah

Anonymous said...

PENAHANAN DR ASRI TIADA KAITAN KERAJAAN PUSAT :NAJIB - melayau

Najib Razak mempersoal motif penahanan bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan penahanan beliau tidak ada kaitan dengan kerajaan Pusat.

KAH KAH KAH…KAH KAH KAH..

woit… TAK ADA KAITAN DENGAN KERAJAAN PUSAT?.... kah kah kah..

woit… KALAU TIDAK KERAJAAN PUSAT KERAJAAN MANA?.... kah kah kah

kah kah kah…. KERAJAAN LUTUT KE?.... kah kah kah…

kah kah kah….ATAU KERAJAAN PERUT… kah kah kah…

kah kah kah….. ATAU KERAJAAN BAWAH PERUT… kah kah kah..

kah kah kah… PELIK… HAIRAN… RUPA RUPANYA ADA KERAJAAN LAIN…kah kah kah…

kah kah kah... INI MESTI AYAH PIN... KERAJAAN LANGIT....kah kah kah..




Dicatat oleh Tukar Tiub pada 1:44:00 PM 19 ulasan

Anonymous said...

Wei, JAIS kan ker agensi kerajaan negeri? Amenda la lu, mamat.

Ini ler yang kita kata, UMNO tak der aper-aper pun hal kerajaan perpaduan, PAS sampai bergocoh pasal ni, amender ler. Lain ler kalu UMNO menyungguh ngajak.

Anonymous said...

Sudara MKJ patut tapis dan jangan lepaskan komen yang tidak membina macam Anonymous dua ekor. Jangan biarkan blog tuan disampah-sarapkan oleh komen-komen yang bernilai anjing dan kucing kurap buruk kepala.

Bloggers-bloggers yang bersembunyi di sebalikpelbagai nama bagi saya idak ada wibawa, hemah dan reputasi. saya nampak orang macam MKJ selaku pengamal media veteren, Mohd. sayuti Omar, Hambali Latff, Ruhanie Ahmad, Kadir Jasin, Nuraina Samad dan lain-lain (bekas atau wartawan yang masih wartawan) siap dengan nama penuh, alamat email, nombor telefon dan gambar sekali,bukannya bersembunyi di sebalik nama dan tulis macam-macam.

Suda sampai masanya untuk digubal undang-undang supaya bloggers pengecut dan dayus yang bersembunyi di sebaik pelbagai dengan garap-garapan bersifat sapah-sarap ditangkap dan didakwa kerana tujuan untuk main-main dan seonok-seronok kalau dibiarkan boleh bawa padah.

say setuju dengan satu posting MKJ bhawa bidang komunikasi/kemedaan adalah untuk mereka yang beotak dan berjiawa berskala besar, bidang ini tidak sesuai untuk mereka yang berotakkecildan berfikiran sempit. Kerja menulis bukan kerjamain-main, setiap yang ditulis penulisnya kena bertanggungjawab. silap tulis boleh jadi isi neraka jadinya.

Semuga MKJ dan pengamal media berpengalaman terus mempraktikkan amalan kemediaan walaupun dalam yang terikat dengan prosedur ke apa ke....maaf saya tak berapa tahun sangat tentang hal-halkemediaan ni.

Anonymous said...

kalu takut dilambung ombak jgn berumah di tepi pantai,

kalu hendak dengar berita kebaikan pemerintah sahaja,dengarkanlah
BERITA TV3 SUKU
RTM
serta bacalah
BERITA HAIRAN
UTUSAN MELOYA.....

Anonymous said...

NAKHIE : SIAPA DR ASRI HENDAK CAMPUR TANGAN SOAL AUDIT YADIM - mStar

Mohd Nakhaie Ahmad yang bersara dari jawatan Yang DiPertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM)semalam (1 November), menyangkal segala dakwaan yang dilemparkan oleh bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainal Abidin.

Antara dakwaan tersebut ialah kononnya Nakhaie memperalatkan YADIM untuk memungut harta, makan rasuah dan mengeluarkan kenyataan yang Dr Asri tidak diterima UMNO mahupun PAS.

Nakhaie juga turut dituduh menyalahgunakan jawatannya sebagai Yang DiPertua YADIM untuk melancong ke luar negara.

Ekoran itu, Nakhaie mendakwa, dua laporan telah dibuat kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Dan hasil siasatan SPRM setakat ini membuktikan Nakhaie bersih daripada tuduhan itu.

Nakhaie juga mendakwa Dr Asri telah memberikan bayangan seolah-olah beliau memperalatkan YADIM untuk meraih kekayaan.

Malah dakwanya, Dr Asri juga telah meminta Audit Negara menyiasat YADIM untuk memastikan sama ada terdapat penyelewengan wang.

Anonymous said...

Kerajaan Perpaduan Penuhi Tuntutan Agama, Bukan Politik: Kata Najib

Bagus tu bila ketua umno msia kata gituuu ...

Bini tak pakai tudung tu, amalan politik wang, rasuah, manipulasi jentera kerajaan,,, ikut tuntutan mana ye... tuntutan NAFSU ke? atau hudud, hukum murtad, ...tak nak pakai tuntutan agama ke?

Anonymous said...

Dalam nak dakwah kena pakai hikmah.Tak boleh totok. Demo alim doh takpa la,mudah suruh bini pakai purdah, hanya butir mata jah nampak atau kurung bini dalam rumah, suruh bini orang lain, macam bini MKJ kerja macam babi tanah untuk parti.

Demo pun tau Najib, Rosmah dan kebanyakan yang dok jadi menteri MB, TMB, exco bukan mengaji pondok macam demo, bukan anak tok guru. Bukan mereka nak jadi lagu tu pun. Tapi keadaan negara yang lama dijajah menyebabkan tidak ramai rakyat negara ni alim macam demo.

Bila dah orang Umno ada minat nak Islamikkan gaya hidup dan pendekatan mereka berpolitik, patutnya demo suka dan kena gembiralah, sekurang-kurang dakwah Pas berkesan memberi kesedaran. Tapi bila orang Umno tunjuk minat ke Islam yang demo jadi susah hati bakpo? Islam ssako tok nenek demo jah ke?.

Rosmah tak tutup kepala kerana dia belum faham kewajipan menutup aurat agaknya, dia bukan anak tok guru, bukan anak pondok. Dakwahlah perlahan-lahan. Jangan totok. Macam orang putih yang asyik makan keju, gi koKelntan sari suruh makan nasi dengan bubu selau, mana dia boleh telan. Acu biar dia duduk lima tahun, buwi belaxan cicah budu pun dia bedah sapai jilat jari. Begitu juga dalam dakwah,da tau orang yang nak didakwah baca Qulhuallah pun macam Siam la baru masu Islam, bakpo yang nak gi sugun suruh baca juh Sayaku selalu.

Nabi pun sebar dakwah dengan memberi penekanan tentang pembinaan akidah dulu, bukannya disuruh tutup aurat dulu baru baru disuruh bersyadat atau membina akidah. Dengan mantap kefahaman Islam danmeningkatnya kualiti iman dan takwa, takpayah dipaksa atau disindir-sindir, Rosmah mungkin akan tempah sediri tiga lori tudung kepala. soalnya sebanyak mana demo dakwah dan beri kefahaman tentang kewajipan tudung kepala/tutup aurat kepada Rosmah.

Tutup aurat tetapi kalau iman dan takwa tak kuat, boleh jadi tutup atas kangkang buka juga. Tidak tutup aurat tetapi tidak iktikad halal tidak tutup aurat tidak sampai gugur Islam pun, cuma berdosa dan dosanya akan gugur bila bertaubat nasuha.

Nak jadi pendakwah kena ilir, tak kena lagu pendakwah dulu kena limpar songsang ke dalam neraka.

Anonymous said...

Anom Nov 3, 2009 4:11 AM

Haa,, haa .. demo kata rosmah bini najib tak reti pakai tutup aurat. tok laki dia tu tak reti ke atau dayus ke, tak ajar / tak suruh ke anak bini tutup aurat? Isteri YDPA Tuanku Mizan dapat tutup aurat dengan betul. sedangkan isteri PM masihdegil tak nak tutup aurat. Begitu jugak sesetengah pemimpin kaum wanita UMNO ada yang degil nak tutup aurat. Macam mana PM dan puok2 UMNO nak perintah rakyat berjuta mengikut ISlam jika anak bini sendiri pun tak mampu nak tadbir cara Islam?!!! hee .. hee ... lawak2 puok2 penjilat unmo nih... dgn hukum tuhan pun nak berhelah-helah lagi .... carilah pemimpin2 yg alim dan warak sikit baru lah relevan sikit bila sebut perjuangan agama... nantti tak le diketawakan oleh rakyat marhein ni... kah... kah...

Anonymous said...

tutup atas tapi buka bawah pun tak guna jugak. Bini demo, adik-adik ttino demo, sepupu sepat ttno demo lagu mano. Aa tuup ko?