Monday, December 7, 2009

MUNCUL KEMBALI (560) - KEMASKINI

Mahfuz pecahkan tembelang kemelut

DALAM orang Umno/BN menyaksikan kemelut yang sedang melanda Mursyidul Am Pas, Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat dan keluarga dengan orang Pas pula menganggap ianya perancangan jahat Umno/BN dalam kekemarukkan mahu merampas tampuk pemerintahan Kelantan, kenyataan yang dibuat oleh Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar secara tidak langsung membuka klu bagi jawapan keanapa kemelut itu berlaku.

Nik Aziz sendiri nampaknya terkeliru dengan menganggap kemelut yang menimpanya dan keluarga adalah hasil perancangan jahat musuh Pas, yakni Umno/BN dan barangkali sukar untuk beliau percaya bahawa kemelutnya adalah dikeranakan oleh pengkhianatan dari dalam selimut sendiri.

Sebagaimana jujur, tulus dan telusnya beliau dalam mewakafkan diri untuk perjuangan Pas, barangkali Nik Aziz juga beranggapan, perecaya dan mengharapkan orang Pas yang lain juga jujur, tulus dan telus mewakafkan diri untuk perjuangan Pas.

Kemelut yang melanda beliau adalah bertitik tolak dari perlantikkan menantu beliau Ir. Abdul Ariffahami Abdul Rahman sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Perbadanan Menteri Besar (PMBK) yang mana Nik Aziz selaku Menteri Besar dan mertua Ariffahami adalah pengerusi kepada perbadanan itu.

Sebelum dipindahkan ke PMBK, Ariffahami berkhidmat dengan Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) dan merupakan antara pegawai yang kurang disenangi di AKSB kerana sikapnya dan dikatakan dalam mempertahankan hujah dan tindak tanduknya, beliau akan mendabik dada sebagai 'beliau adalah menantu Tok Guru'.

Berpunca dari kes Ariffahami, sesuatu yang sebelumnya tidak diketahui umum akhirnnya sampai tidak lagi menjadi rahsia apabila pendedahan demi pendedahan mengenainya dibuat oleh kalangan yang mengetahui mengenainya, termasuklah isu penajaan menunaikan haji bernilai RM65,000 seorang oleh seorang usahawan yang ada kepentingan perniagaan dengan kerajaan terajuan Nik Aziz.

Kemelut yang berlaku menterpaksakan Pas pusat campurtangan menasihatkan Nik Aziz memufarakahkan menantunya dari PMBK dan NIk Aziz telah akur dengan nasihat itu dan meminta menantunya melepasaskan jawatan sebagai CEO di PMBK di samping Ariffahami kini masih dalam siasatan SPRM.

Ekoran dari arahan mertuanya yang pasti dibuat atas nama Pengerusi PMBK dan Menteri Besar Kelantan, Ariffahami telah mengumumkan perletakkan jawatannya pada bulan Mac tahun 2010 kerana kononnya kena akur kepada prosedur dalam proses perletakan jawatannya.

Ertinya Ariffahmi bukan dipecat dari PMBK tetapi beliau meletak jawatan ikut prosedur manakala seorang kakitangan PMBK yang juga seorang blogger, Syed Azidi Syed Abdul Aziz atau Kickdefella dipecat serta merta dan tidak terikat dengan peraturean proses pemufarakahan dari PMBK.

Rekod punca pemufarakahan penting untuk tentukan masa depan seseorang. Pegawai yang dipecat sukar untuk dapatkan pekerjaan di tempat lain tetapi tidak demikian halnya dengan pegawai yang berhenti dari jawatannya, peluang untuknya bekerja di tempat lain tetap terbuka kerana rekodnya tidak cemar seperti orang yang kena cepat.

Sukar untuk dipastikan sama ada Pas pusat menasihatkan Nik Aziz mengarahkan menantunya letak jawatan atau beliau dinasihatkan memecat menantunya dari PMBK sehingga mendorong Mahfuz menyuarakan pandangan yang secara tidak langsung bersifat semacam menghantar bola tangngung kepada lawan Pas dan musuh dalam selimut Nik Aziz serta keluarga.

Apa pun keadaan dan apa jua yang bakal berlaku ekoran dari kenyataan Mahfuz yang mahukan Ariffahami berhenti lebih cepat, maka kepada kalangan yang tidak fanatik terhadap Pas khususnya yang tidak sampai ke peringkat memBERHALAkan Nik Aziz, mereka pasti akan nampak punca kemelut sebenarnya adalah dari dalam selimut Pas sendiri dan bukannya pelan, rangka atau kerangka yang disediakan oleh Umno/BN.

Pas kni ibarat sedang di gelanggang gusti dan sedang berlawan sesama sendiri untuk memastikan siapa yang lebih juara manakala Umno/BN hanya duduk bersama orang awam sebagai penonton, setidak-tidaknya boleh nampak di mana kuat dan lemahnya Pas dalam merebut kejuaraan sesama sendiri.

6 comments:

Tok ayah Su said...

salam hormat !

sudah lama saya perhatikan wujudnya jenis amalan "enjit enjit semut sapa sakit naik atas" ini,
pada mulanya saya ingatkan mereka ingin rosakkan nama baik parti tetapi sebenarnya tidak,malah mereka tetap sayang serta iklas pada perjuangan islam pas cuma disebalik kelakuannya yang dianggap buruk itu hanya sekadar inginkan nama individu individu tertentu sahaja yang rosak dengan harapan pemimpin yang menjadi pilihannya pula yang akan naik keatas.

Maka kerana itu disini memerlukan kita supaya "tidak bodoh" untuk membuat penilaian diantara sayang pada perjuangan parti dengan sayang pada tubuh badan peribadi individu kerana tindak tandok kedua perbuatan ini sama tapi berbeza,jadi fikir fikirkan...!

Anonymous said...

bodoh meli...
otak keretapi arang batu
nak ttewah dengan komuter

PENERIMA KUPON BERAS said...

SAHIH KER BERITA HOK MUNG PETIK MELI...... LAMA BLAWOK SUPO KB MAAL RUNTUH..

DJB Dekat Pondok Pasir Tumbuh said...

Kalu berita hak sakitkan Pas gat tak betul selalu, kalau aloh ko Umno, semua betul.

Doa suruh musnahkan orang pun ingat perbuatan ulamak, padahnya tempias bala jatuh atas ppalo. Baso ulama kkorang dan ggaji togok, hok jon sokong pula jenis tak kenal antara kuih cikmek dengan taik berak semelit, boleh nampak rupa derat nak serupo gat pakai raggoh selalu.

Kalu Nik Aziz kata, makan taik dia pun ada berkat, bokali dengan jambe-jambe pun nyo ppakat mamoh abih. Nak sempurna Islam, iman dan taqwa kena rujuk Quran dan Hadis, bukan pakai buah Nik Aziz, ulamak politik, banyak berbelit dalam bercakap dan buat hukum.

Anonymous said...

MeLI.... bakp0 ngan mung nie!! mung xtau k0 bakp0 t0k guru Nik Aziz tu 0yak gitu??? Xkay lah mung xtau... Mung n0k k0 najib rampas r0yalti miny0k negeri kit0?? h0k kit0 2.. mung ni kn meli kalu aku 0yak mung b0d0 mung marah..aku pun malah ar nk 0yak nnti xpasa2 mung 0yak aku r0sak akidah pul0k d0k..mung kn suk0 oyak gitu... pelik aku..mung d0k mar0h2 k0 t0k guru.. bekalih mung suk0 k0t ore amik h0k mung..msti kalu 0re amik h0k mung, mung kat0..amik la..amik la..i rela..amik la semua..jgn tgl sikit tau...msti gitu aku ag0k..d0k ras0 d0h..ph 2 mung tulis kat bl0g mung..JOM KWN2 SEMUA..KITA SOKONG YANG RAMPAS HAK SAYA TADI..KITA SOKONG DIA KERANA DIA SANGAT BAGUS MERAMPAS HAK SAYA...w0w!! mung bij0k arr..1 dlm 1000000000(aku pn xtau bap0)..aku n0k tabik spring k0 mung arr, kal0ny0 0re mroh kalu ad0 0re rmpas h0k kit0, tp mung suk0..bangg0 bekalih.. ptt lah mung duk kat0 k0 t0k guru.. mung ingat t0k gru sj02 k0 nk d0a gitu,. di0 d0a gitu pun sbb rakyat2 kelate..sbb mung jug0k arr..0re kelate... mung ingat t0k guru xd0k kij0 lain k0..xpun mung.. free d0h 0h sapa tulis ngarut2...ceh!!! hebat kan...jange kacau t0k guru amb0... nmp0k berani sgt nk tgur..acu teh mung g tegur sndiri t0k guru... stkt tulis dale bl0g nie..blh arr..cucu aku bleh tulis.. g arr.. tegur sndiri...xgun0 0yak dale nie..nnti mung g tgur mung record arr..ps 2 ltak dale bl0g deh...amb0 nk tgk sekalih....!!!

Budak Pondok Lubok Tapah said...

Meli nak jumpa Nik Aziz? Meli bukan jenis lagu tu. Dalam Kerajaan Kelantan betullah Nik Aziz besar, dia MB. Kalau Meli gi, Meli kena ketuk pintu dan dapat izinkan peghawai bawahan.

Tapi untuk urusan dengan Meli, tentulah Meli lebih besar. Nik Aziz kena buat appointment dulu. Kena ghoyat apa tujuan ak jumpa. Tulis dalam blog memang dah kerja Meli sebagai pengendali blog. Takdok orang boleh larang. Kalau berasa tak betul samanlah.

Kalau Nik Aziz buat appointment nak jumpa, aku aku yakin Meli sanggup jumpa, kalau toksir kena ganggu banyak gi tempat dia mengail. Bolehlah na berkecek hal begapo pun.

Aku ingat lagi bila dalam kes Mingghuan Wasilah, ada orang suruh Meli gi jumpa Husam dan Dato' Rosli.

Meli kata dalam SUK betullah Husam besar, dia nak masuk bilik Husam dia kena ketuk bilik, kena ghoyat ko pegawai bawahan Husam, kena buat appointment.

Tapi kalau nak jumpa pasal Mingguan Wasilah, Husam kena datang, ena ketuk pintu bilik dia dan minta izin dari kerani dia, ekena buat appointment.

Tidak ada orang paling besar di Mingguan Wasilah pada waktu itu, selain dari dia selaku pemegang permit dan ketua pengarang.

Kerana ada pua-puak Mingguan Wasilah berlagak tak kaba kediri, tak kenal gemala, Meli senjah tarik balik permit, habis janen likat. Itulah Meli yang aku kena dan nak tolong ghoyat kalau mu nak tau.

Dia ni kalau kena lagu boleh jinak macam kucin manja, kalau silap usik boleh jadi garang macam singa lapar, terutama dalam menulis.

Aku pernah tanya bakpo dok katak Tok Guru kuat sangat, dia kato bukan katak tapi jetik telinga bila perlu supaya kaba dari dok buat benda-benda yang boleh punahkan akidah orag ramai.

Bagi dia ubat yang paling pahit adalah paling mujarab manakala yang paling manis paling banyak sumbangan poenyakit kronik. Tok Guru bukan bodoh, dia boleh beza antara pahit ubat dengan manis penyumbang penyakit. Yang dok kalutnya pokna-pokna jeis ceton tembus yang na bodek TOk Guru, tok leh tegur sikit. Hak tok guru silap dalam apa yang dicakap pun dikata betul belaka. Lagu tu bukan jenis sayangkan ko tok guru tapi nak mmunoh ko tok guru.

Meli kata dia boleh tulis apa msahaja atas tututan fardu kifayah, dia tak takut tok guru marah atau kena doa suruh pecah perut. Dia tak pelahap nak bbaik dengan tok guru atau mana-mana exco kerana dia bukannya pelahap balak pun. Dia bukan nak undi boktan dia bukan orang politik. Dia akan tegur sapo sahaja bila dirasakan perlu dan akan puji sapo sahaja jika untuk diteladani oleh orang ramai.

Kalu demo hak suruh Meli jumpa Nik Aziz beraso cuup hujjah untuk patahan hujjah Meli, bakpo demo sendiri tok gi jumpa Meli atau buat jemputan resmi ko Meli biar dia gi tempat demo sebagai tetamu yang diraikan.

Meli seorang yang berprinsip dan aku banyak belajar tetang cara hidupnya menjadi aku lebih berani dalam bercakap dan memberi pandangan.