Friday, January 22, 2010

MUNCUL KEMBALI (641)

Dalam keghairahan mencari sumber kewangan Kerajaan Pas Kelatan jangan pula sampai jual atau gadai gobek 'mokwo' 'gobek api tokcik'

HARTA pesaka yang banyak ditinggalkan kepada anak atau anak cucu yang tidak reti berjimat, boros dan tak reti berhemah dalam perbelanjaan, akhirnya akan habis dijual dan terpaksa menjalani hidup bangsat dan merempat.

Anak cucu jenis ini akan jual segala benda yang ada harga, termasuk gobek tembaga mokwo. Mudah-mudahan dalam usaha untuk menampung keperluan kewangan, janganlah segala aset kerajaan dijual oleh Kerajaan Pas Kelantan.

Setakat ini khabarnya Ladang Sungai Terah di Gua Musang (masa remaja saya pernah bekerja menanam anak pokok getah dan membuang lalang di ladang berkenaan) , sudah diijual. Hotel Perdana dan Perdana Resort juga sudah dijual.

Base Camp - pengkalan operasi dan penempatan jentera JKR semasa pembinaan Lebuhraya Timur Barat juga dijual dan hasil dari penjualan itu dikatakan ada di kalangan individu yang terdiri dari wakil rakyat mendapat komisyen berjuta-juta.

Khabarnya Rumah Kelantan di Kuala Lumpur yang merupakan tempat penginapan para pembesar Kerajaan Negeri bila berada di KL serta beberapa aset ain lagi juga dijual. Dalam pada itu banyak tempat telah diberi pajak, antaranya Lembah Sireh menyebabkan sebilangan besar penanam sayur hilang mata pencarian.

Mudah-mudahan laporan berikut tidak benar;

Rumah Kelantan Di KL Dijual Tampung Kos Pengurusan

KOTA BAHARU, 22 Jan (Bernama) -- Kerajaan Negeri Kelantan pimpinan PAS pada hari Jumaat didakwa telah menjual beberapa aset kerajaan negeri termasuk sebuah rumah penginapan rasmi di Kuala Lumpur untuk menampung pengurusan kewangan negeri.

Ketua Umno bahagian Kota Baharu, Datuk Mohd Fatmi Che Salleh mendakwa bahawa Rumah Kelantan yang terletak atas sebidang tanah kurnia di Jalan Conlay, telah dijual kepada seorang pengusaha tempatan.

Beliau, yang juga Setiausaha Politik Perdana Menteri melahirkan rasa kesal dengan penjualan rumah tersebut yang dahulunya digunakan sebagai penginapan Menteri Besar Kelantan.

Katanya, urusan jual beli aset berkenaan dibuat oleh seorang Exco kerajaan.

"Ini antara beberapa bidang tanah dan harta rakyat yang dijual oleh kerajaan Pas Kelantan sejak parti itu memerintah hampir 20 tahun lalu," katanya kepada pemberita selepas Majlis Program Kumpulan Tindakan Sivik (Kumtis) dan 1Malaysia Peringkat Kota Baharu di sini.

Sebelum ini Umno Kelantan mendedahkan tanah bengkel Majlis Perbandaran Kota Baharu (MPKB) yang terletak di Kampung Putih, Jalan Kuala Krai di sini dijual kepada individu tertentu untuk dibangunkan kondominum mewah.

Mohd Fatmi mendakwa tanah kerajaan di Kampung Limau Manis, Jalan Hamzah juga telah dijual kepada sebuah syarikat tempatan yang mengakibatkan berpuluh-puluh keluarga hilang tempat tinggal.

Kerajaan negeri juga melalui MPKB menjual tanah bersebelahan stesen bas bandar kepada sebuah syarikat yang kini dibina dengan pasar raya dan apartmen mewah.

"Tetapi kerajaan negeri tidak menyediakan rumah kepada golongan miskin di bawah program rumah kesejahteraan rakyat sebagaimana dilakukan oleh kerajaan pusat," katanya.

Menurut Mohd Fatmi kegagalan kerajaan negeri menyediakan rumah kepada golongan itu menyebabkan sebahagian besar penghuni kota tinggal di kawasan tanah sewa milik individu.

"Inilah kegagalan kerajaan negeri berusaha membantu menangani masalah tempat tinggal kepada penduduk bandar yang sebahagian besar peniaga gerai makan yang berpendapatan rendah," katanya. -- BERNAMA.

Dalam kelaziman menggunakan jalan pintas bagi mendapatkan sumber kewangan, Kerajaan Pas Kelantan kena pastikan supaya jangan sampai ke peringkat gobek tembaga 'mokwo' dan gobek api tokcik pun dijual atau digadai.

13 comments:

pahlawan mongolia said...

Demo Meli dok kutuk Negeri Kelate ni kawe nok ulas tentang KERJAAN BEER END HOK DEMO KATA PANDAI PERINTOH BUAT..Baru - baru ni dengar kabar satu peristiwa bakal menimpa seluruh kakitangan awam di Malaysia. Elaun-elaun mereka akan dipotong dan kenaikan demi kenaikan harga barang akan menimpa yang bakal menjadikan kakitangan kerajaan mungkin sesetengahnya jatuh miskin dengan relatif keadaan. Itulah hakikat yang menimpa. Cikgu-cikgu sekolah sudah merungut. Bil air dan Elektrik sekolah kena tanggung. Duit nak buat aktiviti menyusut. Budget makan untuk mesyuarat PPD juga telah dipotong sehinggakan mesyuarat dipastikan habis sebelaum tiba waktu makan demi nak mengelakkan terpaksa menanggung kos makan para ahli mesyuarat.Satu peristiwa di mana kertas A4 dalam satu seminar dikerat dua ini menunjukkan teruknya indeks penjimatan oleh najib al rosmah .

Malangnya, program permata pintar yang diterajui Dati Seri Rosmah Mansor mendapat peruntukan luar biasa dan tidak menghadapai masalah yang besar untuk dilaksanakan. Kakitangan awam hari ini mula menampakkan kecenderungan untuk melakukan penentangan terhadap pentadbiran 1 Malaysia sekarang kerana ternyata ia hanya retorik untuk keuntungan politik UMNO.

john said...

mmm bagusla pendedahan lagu ni abe li eh (kalu betul biar set2 pas beingat sikit)...kutip lagi nga geng2 umno tuh kalu sungguh gak...

hok ambo peliknyo dok kata bebas dan tak berparti mana2 tapi kenyataan kot alik pas yang positif tak pernah nak ulas pun,hok negatif biarpun tok tahu lagi betul ko dok besungguh pulok. hok napok betul hok umno sokmo..

koho lamo koho bosan blog ni nih..mugo dok 'pong' umno sokmo nih..ko memae abe lie ore 'upahae' jugok!..walaupun cubo nok nafi tapi kalu dan nulis benda hok sebeloh pihok gak..lamo2 jadi serupo suratkoba wasilah la..majalah konsep ko..bok kato 'tok jadi ko barae'...

kalu nak bertahan lamo, tengok caro mso..hok pas ulas..hok umno ulas..tapi kelemahae dio..komen bertapis..dengar2 suratkoba siasah dio pun tenat jugok lo ni...kesimpulannyo..mano2 penulis bebas dan tak berparti(baco:umno) cubo nok bersih umno terutamo di kelate ni jawabnyo....TENAT!

john kontroversi!

Anonymous said...

Jual aset negri tak berapa wajar. tp krajan kelante trpaksa jual aset nak tampong kos tadbir rakyatnya.. mungkin? Hsil bumi, ckai rakayat, road tax, lesen2 tu..ni dsb banyak kena bayar kepd kerjaan pusat... tapi kerajaan pusat ini tak iktiraf rakyat kelante terima royalti dipesisir pantainya. Yg boleh trima duit royalti & projek2 pusat adlah kroni2 & kapitalis2 UMNO saja. Yg tiadalah hak kecuali jika g sanggup sembah/ jilat pembesar2 UMNO/BN. Sebab tu dalam umno ramai pengampu, kaki bodek, baruah dari pejuang. Kerana senang dapat habuan. Kl jd pejuang, berkokok lebih ckit, alamat nak kena buang adala ...

JOHAN said...

Pada saya kenyataan pahlawan monggolia yang mengatakan bahawa kakitangan kerajaan jatuh miskin adalah keterlaluan. Kalaulah kakitangan kerajaan pusat jatuh miskin, mengapa orang berlumba-lumba nak bekerja dengan kerajaan pusat. Mengapa tidak ada seorang gurupun yang memohon berhenti secara sukarela, yang memohon pencen 58 adalah agak ramai dari yang tidak berbuat demikian. Kalaulah pahlawan monggolia seorang kakitangan kerajaan pusat, saya mencabar agar berhentilah dari bekeja dengan kerajaan pusat. Pilihlah jadi kakitangan kerajaan negeri atau bekerja sendiri dari mengutuk tuan yang memberi kita punca rezeki yang halal.
Bila pula guru yang kena bayar bil air, bil elektrik di sekolah? Dan kenapa guru harus merungut? Gaji sentiasa naik, DGA29 ke DGA32 boleh dapat dengan mudah jika cukup syarat. Begitu juga DG41 ke DG44.
Pada saya zaman Pak Lah adalah zaman paling mewah yang diberikan kepada guru tetapi guru yang macam anda tidak pernah bersyukur. Kalau bersyukur barangkali tentu Pak Lah menjadi PM lagi pada ketika ini.
Dalam ekonomi yang meleset kita harus sedar bahawa kita tidak boleh bermewah. Sama-sama kita berkongsi bahana kemelesetan ini dan bukannya mencaci.
Bagi saya apa yang Najib buat adalah untuk menyelamat Malaysia, bukan menyelamatkan beliau. Terserah kepada rakyat untuk mentafsirkannya.
Bagi saya, buatlah sebaik manapun, kalau kerajaan BN anda tetap menentangnya kerana dihati anda sudah ada sikap taksub menentang.
Kalau pembangkang jadi kerajaan pun saya rasa keadaan ini harus dikecapi. Kalau boros juga alamat malaysia akan lingkup!

2X10 = 10 trilion said...

AKAN DIPOTOMG dengan TELAH DIPOTONG dua perkara yang BERBEZA. AKAN benda belum tentu jadi, TELAH benda dah jadi.

Kalau dah bekerja dengan kerajaan boleh jadi miskin, bakpo dok gila ppakat nok kerijo dengan kerajaan. Baik meoreh getah, RM5.50 sekilo. Ratan ni akhbar, majalah dan bloggers haluan kiri tak berapa sebut.

joostspring said...

cyber troper aljuburi @pahlawan mongolia...

demo xpayah la nak sebarkan dakyah kosong nak huru harakan negara...ni semua kerja org terdesak nak suruh rakyat kelam kabut...

malam dlm bernama ketua pengarah jpa telah nafikan kabar angin tu semua...

puak2 cyber trooper aljuburi ni mati akal dah wei...resah gelisah tu xleh nak kata dah..diibaratkan seperti anjing yg tersepit dan duk melolong mintak tolong...

joostspring said...

john...

kl demo bosan xpyh masuk john blog meli ni...hohohohoho

kl th john demo sakit hati baca blog meli ni...hahahahhaha

gana john semale tok guru demo wat tubik fatwa baru dah...cah keting ni wujud lama dah zaman nabi...

keno molek dgn post meli hok sblm ni pasal buka kitab ikut selero..hahahahha

tahap maksum dah tok guru demo tu john...hbs segala benda hok berlaku oyt zaman nabi tu berlaku jgk...time kata ko ore dulu xdok pulak nak oyt g2...nyanyuk parok dah org tua tu...

joostspring said...

wei bajingan pahlawan aljuburi::

PUTRAJAYA: Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) hari ini menafikan laporan yang mendakwa pembayaran elaun sara hidup (COLA) dan Imbuhan Tetap Perumahan (ITP) yang dinikmati penjawat awam akan ditarik balik.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Tan Sri Ismail Adam ketika dihubungi Bernama di sini berkata: "Itu semua khabar angin dan tidak benar".

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan laman blog dan penyebaran SMS yang mendakwa bahawa kerajaan akan menghapuskan pembayaran COLA dan ITP penjawat awam sebagai langkah penjimatan perbelanjaan negara.

Semalam, Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) Omar Osman menafikan khabar angin itu dan berkata jika ia dilaksanakan, sudah pasti ada surat pekeliling dengan ditandatangani secara rasmi oleh pihak berkenaan dan diedarkan untuk pengetahuan kira-kira sejuta penjawat awam. MSTAR

makkal sakhti said...

kapda jootspring

sapalah sngat KPA tu...

itu dulu gula, menteri ada cakap tada naik punya... belakang tup tup ada naik juga..

jaman itu pak lah ada cakap jugak

itu menteri cakap minyak tara naik belakang naik jugak

belakang itu KPA sama itu Menteri cakap tak serupa bikin cittttt

Anonymous said...

wei demo2 sumer
kena pakai hak meli royat tu
muga dia ore ssoho
dalam bernama...
demo x tahu gapo bernama?
gi tanya meli
dia tahu belako
serupa ore kata bewak hak jauh buleh napok...
gajah depe mata dia tak leh nak tafsir...
bakpo?
muga dia tak de abih ngaji hal gajah. de kenal taik gajah jah
tok guru dia kena tahan
kes rogol bini ore

Anonymous said...

Pahlawan Monggolia ni jenis cikgu tok kaba...baso cikgu bengong! bendo lagu tu x leh mikir...jadi cikgu wak taik apo...kalu doh elaun dia nak tarik, bia diao tarik la...bukan kah dia jugok hok bui...maso ado pitih dia bui, x dop pitih xsoh bui...bui ko puok2 supo demo ni membazir jah...Ore wi amanah jalankan aspirasi negara...dia dok tentang amanah yg dibui...molek doh kalu tarik pung..jenih 'susu ambik, belakang piat!', Gi mintok ngan tok guru demo la pulokkkkk!

Stringer Bernama Yang Dah Pencen said...

Anonymous Anonymous said...

wei demo2 sumer
kena pakai hak meli royat tu
muga dia ore ssoho
dalam bernama...
demo x tahu gapo bernama?
gi tanya meli
dia tahu belako
serupa ore kata bewak hak jauh buleh napok...
gajah depe mata dia tak leh nak tafsir...
bakpo?
muga dia tak de abih ngaji hal gajah. de kenal taik gajah jah
tok guru dia kena tahan
kes rogol bini ore

January 23, 2010 6:49 AM

SETAHU AKU MELI DENGAN BERNAMA (PERTUBUHAN BEROTA NASIONAL MALAYSIA) DARI TAHUN 1982 HINGGA 1984.BERHENTI MASUK HARIAN NASIONAL DALAM ENAM BULAN, MASUK BERNAMA SEMULA SAMPAI AKHIR TAHUN 1990. BUAT MAJALAH SENDIRI. TAHUN 1995 KETUA PENGARANG HARIAN WATAN, ZAHARI AFFADI MARI TANYA, SURUH DIA JADI KETUA BIRO DI KOTA BHARU. MELI BERHENTI TAHUN 1997 KERANA ENGGAN DITUKARKAN KE HQ. DIA BUAT MAJALAH AL-FUNUNIAH ATAS PERMINTAAN TOK GURU HAJI GHAZALI DI SAMPING MENERBITKAN PELBAGAI BUKU BERHALUAN KIRI TETAPI TINGGALKAN MAJALAH TU BILA DIMINTA BERKHIDMAT DENGAN URUSETIA PENERANGAN KERAJAAN PAS KELANTAN BERMULA PADA TAHUN 1998 HINGGA 2005. LEPAS TU DIA MENERBITKA AKHBAR MINGGUAN, MAJALAH BULANAN DAN BUKU SAMPAI SEKARANG DI SAMPING GIAT MENULIS DI PELBAGAI AKHBAR DAN MAJALAH YANG DITERBITKAAN NEGARA INI. DIA PENGAMAL MEDIA YANG TAHAN DIUJI.

KALAU NAK KATA BELIAU SSOHOR DI BERNAMA TAK KENA KERANA BERNAMA JARANG GUNA BY-LINE SELAIN DARI DIBERI KREDIT-LINE BERNAMA PADA HUJUNG TULISAN.

PUN BEGITU SEINGAT AKU, MELI BANYAK JUGA DAPAT BY-LINE MASA JADI STRINGER BERNAMA, DIA LEBH TERTUMPU KEPADA HUMAN INTREST.

Anonymous said...

lennon,
teruskan meli, gua raso kerajaan kelantan ni dah jadi macam penyamun, semua nok jual. jahanam anok cucu.