Sunday, December 26, 2010

MUNCUL KEMBALI (924)

BN tenang menggengam kemenangan di Tenang

BARANGKALI saya ditohmah dan dipersepsi sombong serta mendahului takdir kalau saya katakan Pakatan Rakyat (PR) sama ada akan meletakkan calon dari Pas, PKR atau DAP akan membuang masa dan tenaga dalam Pilihanraya Kecil Dewan Undangan Negeri Tenang dalam kawasan yang penamaan calonnya pada 22 Januari dan 30 Januari hari mengundinya.


Saya yakin tidak ada sebab untuk pengtundi di peti undi Layang-Layang, Tiram, Machap, Yong Peng Maharani, mangkibol, Penggaram, Nusa Jaya, Rinting, Parit Yanai, Permas, Pasir Raja, Panti, Pulau Sebatang, Pekas Nenas, Wangsa, Rengit, Pemanisa, Sedili dan Penawar menolak Umno/BN dan memberi laluan kepada PR.

Firasat saya juga optimis rekod pilihanraya umum tahun 2004 dengan bekas ADUNnya Sulaiman Taha meraih majoriti 5,517 akan menokok menjadi 7,901 walaupun pada pilihanraya umum tahun 2008 majoriti Allahyarham Sulaiman menurun kepada 2,492 daripada 14,735 pengundi berdaftar di kawasan berkenaan.

Berak keluar tahi hijau pun Pas tidak akan capai harapan memperolehi undi tambahan sebanyak 1,250 undi, sebaliknya parti itu akan mengalami kemerosotan undi 2,384 undi, yakni 1,134 lebih rendah dari jumlah undi yang diharapkan, antara kerana buruk laku Pas sendiri.

Sebagaimana dalam piliharaya kecil Galas di Gua Musang, Pas atau mana-mana parti yang bertanding mewakili PR akan ditimpa kifarah apabila parti itu telah mengkafirkan Allahyarham Sulaiman dengan melabelkannya dengan MENDIANG SULAIMAN yang mana 'mendiang' adalah pelabelan untuk orang bukan Islam (sila rujuk laporan oleh Jamilah Kamarudin dibawah judul 'Calon Pas untuk Tenang anak tempatan, dari golongan profesional' dalam web Free Malaysia Today, 24 Disember).

Atas faktor itu, menjadikan Umno/BN sudah memperolehi kemenangan awal menjadi Umno yang dilahirkan di Johor akan dipertahankan kemenangan oleh orang Johor, terutama pengundi dalam kawasan Tenang yang cukup arif tentang parti politik mana intan permata dan parti politik mana pula gerek dan kaca.

Umno/BN di Tenang bagi saya umpama akan dilawan bergocoh oleh budak baru nak masuk TADIKA, berbanding dengan pilihanraya kecil di kawasan-kawasan lain, Umno/BN akan merasakan ketenangan yang amat 'tenang' mengenggam kemenangan pada pilihanraya kecil DUN Tenang.

5 comments:

joostspring said...

abe li..

acu ulas teh sikit pasal kes adun selinsing tu????

ko lamo ko panas ni..

nak dgr jgk buah fikir ore hok byk pengalaman dlm sepak terajang politik ni...

pok nik said...

Inilah mentaliti PR..tok dan apo2 label ore "mendiang" la..macam2. Betul2..kifarah akan menimpa PR sebab sedak dooh dok ngato orang..

Firasat saya bukan budak tadika..tp budk baru dilahirkan dan ditinggalkan pulak pulok diatas wakaf..

Tp sayang sungguh Tok Guru kito dok senyak buat2 tak reti jah.politik..politik

Anonymous said...

Sejak blog UMI HAFILDA muncul pada 11hb Dis.2010, banyak cerita Anwar Ibrahim yang silam telah dibongkar oleh UMI.

Sehingga kini blognya telah mencapai hampir 100,000 carian (hits).

Sila layari Srikandi7.blogspot.com.

Anonymous said...

kabarnya rata2 warga Tenang asalnya 'buruh kontrak' dari tanah jawa sgt setia pada tuannya...sebab tu UMNO akan menang selesa walaupun letak tunggul kayu sbg calon UMNO.

PAS tak usahlah angan2 mat jenin nak menang di Tenang kerana Tenang adalah kubu kuat UMNO sehingga dunia ini kiamat.Tidor lagi best...

syukurlah Ummi Hafilda sedang mengbongkar semua keburukan Anwar kerana Anwar adalah manusia paling
digeruni oleh UNMO...maybe Anwar juga pernah nak mengorat UMI & AZWAN ALI kakaknya ...hahahhaha.

kl-kk-ptrjaya said...

layang2 dan lain2 tempat tu kat tenang ke?
atau nk digambarkan johor tu susah PR menang?
harap beri penerangan dgn lebih jelas tentang istilah peti undi tu..satu lagi..ada ke tempat nama Pemanisa?