Thursday, December 2, 2010

MUNCUL KEMBALI (892)

Sepanjang 20 tahun apa jasa TGNA sebagai MB Kelantan

WALAUPUN saya bukan ahli Pas (kalau pun keahlian saya ada dalam Pas, bukan saya yang pohon jadi ahli sebagaimana keahlian saya ada dalam Umno, saya tidak pernah pohon jadi ahli kerana saya tidak minat berparti politik), namun saya bukan baru dengan Pas.

Guru politik pertama saya yang juga guru terawal saya dalam bidang kepengarangan adalah Allahyarham Dato' Haji Muhammad bin Nasir (Dato' Biji Sura) yang walaupun antara tokoh berjasa kepada negara, khususnya kepada negeri Kelantan, namun jasadnya di semadikan di Malbourn, Australia apabila Allahyarham habis nafas di sana.

Antara jasa besar Allahyarham adalah penubuhan selolah-sekolah agama rakyat dengan memberi tumpuan ke kawasan-kawasan pedalaman. Rong Chenak kampung kelahiran saya adalah antara yang menempa ketamadunan kerana jasanya.

Hanya 6 orang yang seusia dengan saya anak Kampung Rong Chenak yang bersekolah manakala yang lain tidak bersekolah kerana jarak untuk ke sekolah agak jauh yakni di sekolah Kebangsaan Bechah Kelubi.

Turun rumah pukul 6.00 pagi, pukul 6.00 petang baru boleh sampai semula ke rumah. Ibubapa yang sayangkan anak memilih untuk tidak mengambil risiko mungkin dibaham harimau atau lemas sungai dalam perjalanan pergi ke sekolah dan dalam perjalanan balik. Kami diberi bekal nasi yang dibalut dengan upih pinang.

Selain dari terpaksa melalui lorong sempit di celah-celah semak samun yang di dalam semak ada pak belang, kami teraksa berperahu menyeberang sungai (yang di dalamnya ada buaya) untuk ke sekolah. Acapkali berlaku kes terbalik perahu kerana terlanggar tunggul,

Dua daripada yang bersekolah itu makan gaji kerajaan, seorang bertugas dengan Jabatan Pelajaran manakala seorang lagi menjadi kastam. Seorang menyambung pengajian di pusat pengajian pondok dan kini seorang hafiz dan membuka sekolah tahfiz, seorang jadi taukeh beli pok-getah dan seorang lagi jadi nelayan sungai manakala saya menceburi bidang kemediaan.

Mujurlah apabila Dato' Haji Muhammad Nasir membeli tanah kontang seluas 30 ekar, di kampung saya, Allahyarham telah mengusahakan pembukaan sekolah agama rakyat di tanah miliknya yang dikenali dengan Madrasah Al-Balaghulmubin, kini menjadi antara sekolah yang banyak jasa dan sudah memiliki bangunan baru. Allahyarham juga membimbing penduduk kampung dengan penanaman padi secara moden.

Ekoran dari itu ada anak kampung Rong Chenak yang kini jadi pensyarah, guru, askar, polis dan bertugas di pelbagai sektor. Ketika saya ke KL, Selangor, Kedah, Pulau Pimang, Perak, Perlis, langkawi, Negeri Sembilan, Johor, Singapura, Sarawak, Sabah, Brunei. Melaka, Pahang, Terengganu, Selatan Thai dan di Kemboja, saya temui anak Rong Chenak, lepasan Al-Balaghulmubin.

Kini dengan bantuan Kerajaan Brunei, Rong Chenak ada sekolah tahfiz dengan kebanyakan pelajarnya datang dari Brunei dan Singapura. Allahyarham Dato' Muhammad Nasir juga mebuka sekolah agama di kawasan pedalaman seperti di Bukit Jering, Lubok Bongor dan banyak kawasan pedalaman lagi.

Itulah jada Allahyarham semasa menjadi Menteri Besar Kelantan, membuka sekolah agama rakyat di kawasan pedalaman bagi membasmikan masalah buta huruf. Di Madrasah Al-Balaghulmubin yang mana saya sempat belajar dan di situlah menjadikan saya celik jawi, celik al-Quran, celik tajwid, celik tafsir al-Quran dan celik ilmu hadis ala kadar pada mulanya hanya ada seorang guru dengan gaji dipungut dari ibubapa.

Selain dari itu saya juga dapat belajar kitab bersama mereka yang sudah dewasa kerana pada waktu itu setiap malam ada kuliah agama diadakan di madrasah depan rumah. Itu pun atas inisiatif Allahyarham yang membawa pengkuliah-pengkuliah tersohor memberi kuliah. Allahyarham boleh dianggap sebagai pembasmi buta huruf di Kelantan.

Bagi yang sudah dewasa, atas inisiatif Allahyaram diadakan kelas dewasa ( atau dikenali dengan sekolah buta) di masjid. Ekoran dari itu ramai di kalangan mereka yang sudah dewasa dapat membaca dan menulis. Sekolah buta adalah tajaan kerajaan Perikatan (kini Barisan Nasional).

Ada beberapa orang menteri datang ke Rong Chenak atas inisiatif Allahyarham. Tabung Haji yang diideakan oleh Professor Diraja Engku Aziz diwujudkan semasa Allayaham jadi Menteri Tak Berpotfolio Jabatan Perdana Menteri dan menjaga hal ehlwal agama Islam ketika terbentuk kerajaan campuran.

Namun epanjang kira-kira 20 tahun Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat menjadi Menteri Besar Kelantan dan saya sempat berkhidmat kira-kira lapan tahun dengan Kerajaan Pas Kelantan, saya tidak nampak jasa besar yang boleh dikenang oleh rakyat selain dan berslogan dan beretorik.

Kebanyakan projek yang dirancang dan dilaksanakan banyak yang gagal, termasuk projek bekalan air, jihad ternak dan sebagainya. Kalau pun ada projek-projek pembangunan ianya dilaksanakan oleh pihak swsata menyebabkan orang Melayu terhalau, misalnya projek Lembah Sireh.

Jasa besar beliau adalah menimbulkan isu seperti isi Allah pun mencarut, Allah pun samseng, boleh kerjasama dengan syaitan dan faktwa-fatwa yang menyebabkan orang Melayu melihat bangsa sendiri tidak ada nilai serta wujudnya sindrom mencaci cerca orang yang tidak sokong Pas.

Saya masih mencari-cari apa jasa sebenar Dato' Haji Nik Abdul Aziz yang berjaya melahirkan pendukung dan penyokong yang taksub dan jumud sebagai menteri besar untuk nanti setelah ketiadaannya akan dikenang sebagai jasa.

Mungkin saya terlepas pandang. Para penjenguk boleh pakat-pakat senaraikan untuk membantu saya mendaparkan maklumat untuk nantinya ditintakan sebagai rujukan jenerasi akan datang.

17 comments:

Anonymous said...

ada beberapa perkara yang perlu kita umat igama islam kena fikir dalam2 mutakhir ni.
1.guna nama Allah utk agama lain.
boleh ka? kalau boleh kenapa?
percaya kah kita bila org lain guna nama tuhan semesta alam tu boleh dakwah dia atau saja dia nak test sensitiviti umat islam di malaysia..bandingkan dgn indonesia..kahwin campur antara agama..nak gi situ kah kita..?klik link ni....http://gpmswangsamaju.blogspot.com/...dan link ni...http://theunspinners.blogspot.com/2010/01/mystery-peguam-gereja-katholik-ahli-pkr.html......
tumpukan pada gambar peguam dan paderi kalau anda bukan org umno...jgn baca bahasan dia...ada nampak demo tu ikhlas atau nak kecong kita?

2. tak lama dulu ada khabar angin kata hj hadi n nasaruddin nak kerajaan perpaduan... betul ke..x betul ke...? ingat hj hadi adalah org yg keluarkan amanat hj hadi masa dia muda dulu.. org alim dia x akan semudah tu tukar konsep dia melainkn ada sesuatu yg dia tengok ada tak kena .... klik link ni ....http://www.google.com.my/imglanding?q=harakah&um=1&hl=en&sa=G&biw=797&bih=498&tbs=isch:1&tbnid=uHJ_zfbmSUh5EM:&imgrefurl=http://sejarahmelayu.blogspot.com/2009_11_01_archive.html&imgurl=http://1.bp.blogspot.com/_6FLTAnHDRko/SwqdHvMq6YI/AAAAAAAADaY/xfSfv3CmQkI/s320/amaran-harakah.jpg&zoom=1&w=302&h=320&iact=hc&ei=G8z3TLqxDoSkcaPqyaAH&oei=G8z3TLqxDoSkcaPqyaAH&esq=1&page=1&tbnh=131&tbnw=138&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:9,s:0 ....maaf panjng link tapi boleh copy paste n tu pic real tu muka dpn harakah ...fikir betul2 kita skrg dok dimana... jgn main n turut parti dengan tak tahu gapo jah..adakah bila kita rasa parti kita tu betul...sehingga kita x sedar kita sedang jual aqidah kita? ... jadi kenapa timbul khabar angin tu..? bandingkan dgn muka depan harakah tu.... Semoga tuhan beri kita petunjuk utk kita kekal dan jaga agama islam semasa hayat kita...

Anonymous said...

Itulah imej dan pembawaan Tok Garu yang juga tokoh "ambo tak tahu" 2010

Anonymous said...

Hahahahahahaha..hamPAS

joostspring said...

abe li..

org2 pas akn kata jasa nik ajis ni boleh hapus judi,pusat jual arak dan maksiat di kelate...

lpas tu semua org kelate alim2 dan juruh2 dgn jasa NIK AZIZ KURO...

kahakhakhakhakahakhakhahkah...

pergh...gila babi besar jasa ajis kuro ko kelate...

hahahahhahahahahahahah....

kl dulu nak jaja cerita ajis kuro tu zuhud bleh mkn la....lani org pakat tak caya dah ajis kuro tu zuhud...nak2 lagi selps kenyataan bodo nik abduh pasal kuro duk di hotel mewah masa g mekah hr tu...

kahkahkahakhkhakhaakhakhakahhkah..

Anonymous said...

tok garu ni dah expired. pandangan pun sering bertentangan dengan pimpinan pas yang lain.

Anonymous said...

dia ni peminat cina sejati. sbb itu masa berjabat tangan nga lee kuan yew dia senyum sampai ke telinga siap angkat ibu jari tunjuk 'good' pada leekuan yew. bini leekuanyew matipun dia catat rekod sebagai satu2nya pemimpin tinggi yg pegi melawat. patutlah dia sokong limkitsiang...

john said...

joots...

tok dan apo2 demo doh akui jaso tok guru..tapi disebabkan hati hok gelap gak habis jadi buto blako..kesiae, tok guru gi mekoh pun tok puah hati lagi..mung gi doh ko joots?..

Bang li..

jawapan demo ado dale ulasae sain demo..mso..

wo kali demo dok dale urusetio penerangae dulu tok dae salae nga tok guru kalih kalu mengikut apo yang mso royak tuh...

p/s: jange baloh pulok nga mso..lamokae dok simpae dendam ko mso srupo tok guru gak tak dok sain mano la bang li hok ado jootsspray jah gak koho parok...

melikapakjangak said...

Bang li..

jawapan demo ado dale ulasae sain demo..mso..

wo kali demo dok dale urusetio penerangae dulu tok dae salae nga tok guru kalih kalu mengikut apo yang mso royak tuh...

p/s: jange baloh pulok nga mso..lamokae dok simpae dendam ko mso srupo tok guru gak tak dok sain mano la bang li hok ado jootsspray jah gak koho parok...

SAT GGOBA. KAMI PROFESIONAL. TIDAK MUDOH SALING TTTAWAR SIKU-BALIK ATAU TUNGGENG PUNGGUNG. SAHABAT TETAP SAHABAT, PERCANGGAHAN PENDAPAT TETAP BERLAKU. SAYA PUN ORANG POLITIK, CUMA BUKAN ORANG PARTI POLITIK.

SAYA BERADA DI KELANTAN SEPANJANG MASA SDR MSO BANYAK MASA DI KL. PANDANGAN ORANG KOTA BHARU, APATAH LAGI BAKA RONG CHENAK, TENTULAH BERBEZA DENGAN ORANG YANG TINGGAL DI KOTA METROPOLITAN.

SAYA SENTIASA TIDUR, BANGUN, HEMBUS DAN SEDUT NAFAS DI KELANTAN. KALAU TIDA MELIHAT PADA AP DI BOTOLNYA PUN SAYA BOLEH KENAL ANTARA BUDU CAP KETEREH DENGAN BUDU CAP LAIN, TERMASUK BUDU RAJA.

JUSTERU ITU DALAM MENILAI RASA BUDU ITU RASANYA SAYA PENILAIAN SAYA LEBIH TEPAT BERBANDING DENGAN ORANG KELANTAN YANG BERADA DI LUAR KELANTAN YANG MUNGKIN HANYA ASYIK PETAT BUDU DARI JENAMA YANG SAMA. DEMIKIAN JUGA DALAM PENILAIAN TERHADAP TGNA.

PADA PERINGKAT AWAL MEMANG YA, SAYA PUN SOKONG DAN MENSETUJU. TETAPI SETELAH LAMA JADI MB DAN SEMAKIN RAMAI YANG MEMUJA NAMPAKNYA TGNA MULA JADI BABAT. SAYA MULA MENGKAJIKUALITI KETOKOHAN, PEMIKIRAN DAN PENDIRIAN TGNA BILA DITIMBULKAN ISU ALLAH PUN MENCARUT, TUHAN SAMSENG DAN BOLEH KERJASAMA DENGAN SYAITAN.

BILA DIA SANGGUP DOA SUPAYA PM PECAH PERUT, SAYA MULA TERINGATKAN TOK ALIM ZAMAN NABI MUSA YANG DOAKAN AGAR NABI MUSA SESAT DI PADANG PASIR DAN ORANG ALIM ITU MATI MASUK NERAKA KERANA DOANYA ITU EKORAN DARI BININYA MENERIMA UPAH 15 KATI EMAS DARI FIRAUN SUPAYA MEMPENGARUHI SUAMINYA ANG ALIM DAN MUSTAJAB DOANYA.

SAYA KHUATIR KALAU KERANA KEPENTINGAN POLITIK KEPARTIAN, MAKA TGNA BUAT, BERPENDIRIAN DAN BERDOA DOA APA YANG TIDAK PATUT DIBUAT DAN DIDOAKAN. jUSTERU SAYA AMBIL SIKAP BANYAK MENEGUR DARI AKUR ATAS KEPERKLUAN TUNTUTAN RAFDU KIFAYAH DAN SELARI DENGAN SERUAN ALLAH DALAM SURAH AL-ASYR.

MACAMLAH JUGA BILA KITA SAYANGKAN SESEORANG ANAK, KITA AKAN TEGUR ATAU KERAP BAGI PRNAMPAR KALAU DIA BUAT SILAP DEMI UNTUK KEBAIKKANNYA. KALAU ANAK YANG TIDAK DISAYANGI, KITA TAK AKAN PEDULI WALAUPUN DIA KELUAR PETANG BALIK PAGI. DITANYA KHABAR PUN TIDAK.

WALAUPUN SAYA BANYAK BEDAL TGNA SAYA MASIH IKUTI SIRI KULIAH JUMAATNYA. SAYA TETAP CEDOK DAN TERIMA-PAKAI ILMUNYA. CUMA PENDIRIAN, PENDIRIAN, PANDANGAN DAN CAKAP-CAKAP POLITIKNYA YANG SAYA TIDAK BOLEH TERIMA KERANA SAYA BUKAN AHLI PAS YANG TAKSUB DAN TELAN SEMUANYA. APA YANG TAK BETUL SAYA AKAN KATA TAK BETUL KERANA BAGI SAYA AGAMA DAN PARTI POLITIK KENA DISUKUKAN.

YANG KENA TIDAK BOLEH DIPISAHKAN DARI AGAMA POLITIK, BUKANNYA PARTI POLITIK. RAMAI YANG KELIRU RATAN NI KERANA BUNYINYA HAMPIR SAMA TETAPI IANYA DUA PERKARA YANG SANGAT BERBEZA. MASA YANG PANJANG DIPERLUKAN UNTUK MEMBASMI KEKELIRUAN MENGENAINYA,

john said...

"BILA DIA SANGGUP DOA SUPAYA PM PECAH PERUT, SAYA MULA TERINGATKAN TOK ALIM ZAMAN NABI MUSA YANG DOAKAN AGAR NABI MUSA SESAT DI PADANG PASIR DAN ORANG ALIM ITU MATI MASUK NERAKA KERANA DOANYA ITU EKORAN DARI BININYA MENERIMA UPAH 15 KATI EMAS DARI FIRAUN SUPAYA MEMPENGARUHI SUAMINYA ANG ALIM DAN MUSTAJAB DOANYA."

-ambo ulas sikit hok ni..TOK ALIM ZAMAN NABI MUSA ( merujuk TGNA ko ni?),DOAKAN AGAR NABI MUSA SESAT DI PADANG PASIR ( merujuk ko TG Najib razak ko? )....? hebatnyo perumpamaan bang li!!

-Setahu ambo yang biaso dok ikuti TGNA melalui khutboh rayo/ kuliah/ ceramohnyo apabila TGNA mendoakan sesuatu, sebelum dio memohon kecelakaan keatas seseorang itu, terlebih dahulu dio akan memohon supayo diberikan petunjuk dan hidayah DAN SEKIRANYA 'mereka2' ini berterusan melakukan penganiayaan ( menafikan hak org lain ) baru tok guru minta memohon balasan kepada 'mereka2' ini!. Salahkah memohon balasan kepada orang yang ditimpa kezaliman? sedangkan ada dalil yang menyebut doa orang yang dizalimi adalah doa yang paling dekat mustajabnya?????..kalau macam tu nak letak mana dalil ini. atau adakah oleh kerana TGNA ber'title' kan tok guru tok buleh mendoakan benda2 macam ni? sedangkan TGNA adalah harapan majoriti rakyat kelantan!

kepada Bang Li jika nak menegurpun sertalah dengan bukti yang jelas. jangan dok rasa BISSO sebab tahu pe'el buruk seseorang tapi tak mahu nak bongkar..ambo antaro orang yang berterima kasih banyok2 sekiranya Bang li bongkar dengan bukti yang jelas pe'el perangai buruk tok2 wokil pas ini...sekian.

Rakyat Bawahan said...

abe li kito....

btullah kata org arif...kita menilai mengikut hati kita...bagaimana sifat hati kita..macm itu lah hasil 'keluaran' dia..

hati dan fikiran kita boleh mencari seribu satu ikhtiar utk memperkukuhkan apa yg kita tlah ucapkan...

dlm meneliti text pandangan abe li berkaitan dgn isu ini..apa yg saya nampak...hanya hasil yg buruk sahaja abe li kemukakan....dan harus dikatakan disini..kesemuanya tlahpon terjawab dgn seadilnya...yg tinggal cuma kebencian yg timbul..yg menampakkan bahawa..dgn kritikan yg cuba abe li sampaikan moga2 sampai kpd TGNA...agak agak abe li...btol ke cara abe li tu ?? tepuk dada tanya ilmu dan iman...

abe li kelihatan seolah mendabik dada mengatakan 'JUSTERU ITU DALAM MENILAI RASA BUDU ITU RASANYA SAYA PENILAIAN SAYA LEBIH TEPAT BERBANDING DENGAN ORANG KELANTAN YANG BERADA DI LUAR KELANTAN YANG MUNGKIN HANYA ASYIK PETAT BUDU DARI JENAMA YANG SAMA'.
rasanya "rasa" abe li tu bleh di bahaskan lagi...tp bleh jadi MSO 'lok' ko abe li jah la bakalih...ko guana MSO ?...

tapi takpo lah..ni blog abe li..abe li sebebasnya menulis apa sahaja...ko guana abe li kita?...

pasal politik suku agama suku...hok ni rasanya jawape abe li 100% sama dgn UMNO...pada pandangan abe li lah...guana nok buat biar politik dgn agama ni biar bleh berjalan skali ?...nampak konstruktif sket kalau bagi jawapan gitu...

agak agak abe li la...di akhirat nanti...abe li ada urusan tak dgn TGNA ?

semoga hok benar tu nampak benar..hok batil biar nampak batil sngoti...

joostspring said...

john..

demo igt dgn jadi pemimpin cukup dgn stakat buat 3 kara tu ko???

kakhakhkahakhkakahkaakhak...

WAH HARAM MU..WAH HALAL AKU..

p/s: demo xse komen ko john ajis kuro tu berehi guna ayt quran separuh2 ikut kepentingan peribadi..

hahahhhahahahahahhahaha....

bina projek akhlak ko BINA legasi

"KETUANAN NIK AJIS KURO"..

john & the geng dlm pas yg menyanjung "KETUANAN NIK AJIS KURO" hnya akn ikut wah tok guru dia drpd jamaah pas sendri...

kahakahkhakhakhakakhakhak...

Anonymous said...

UMNO/ mahadir sanggup ubah laluan pendaratan minyak dikelantan ke thailand kerana "semangat terlampau melayu" ... semata2 kerana kelantan di tadbir oleh PAS.. Takut royalti minyak tumpah ke kerajaan negeri kelantan.. hehehhe... gelapnya hati kitol-kitol UMNO yang dok telan duit rasuah dan penyelewengan .....

Anonymous said...

salam...john dan sekutu2 demo,...
Lagu mano pendirian TGNA demo dalam komen seorg ahli PKR baca terjemahan ayt suci al-Quran secara saloh...dio sokong jugok ko..? tok ppeti kato meme x leh la...skalo kalu hok PKR kato tu tok guru demo sokong blako...! hok ni lg mano?

Anonymous said...

salam 1pakatan, terus membangun bersama Islam.
kapak jangak mu guano kiro pak cik meli? doh asoh taje doh ko?
Demo kuat nake,pru13 doh dekat nih, minta sekali take tu putuh getar selaluh.....
golok ambo tebah bn pru13 ni

Oregunong

Anonymous said...

Oregunong, December 3, 2010 5:26 PM

Demo ni jenis hanyut ko air bah. Orang lain nak perebah PR demo sorang lagi jenis tak kaba. Dok pertahan PR buat tahik kucing apa nya. Kawe dengan keluarga dulu bermati-matian pertahankan PR dalam PRU 12. Tapi dalam PRU 13 ni ambo dan keluarga bersumpah utk tidak akan undi PR lagi sebaliknya akan undi BN pulak.

Anonymous said...

Kawe nk suko bl baca komen john.acap kali dh kawe baca dn tgk komen2 john.john ni taksub babi buta dh pd tgna dn pas.kdg2 napok jd bodo dn xbrapa nk pot mana plak.kuman sbrg laut napok,bgkai gajah depe mata xnapok.bg dio gapo krjaan pusat@bn buat semua slh dn xbtl.tgna wat tubek fatwa pelik2 pn die hoo blako.tu fatwa politik john,bkn fatwa islam.islam suruh kite bersederhana john.jd dlm politik pn demo kna lbh 'waras' la.hok mana molek demo kna akui dn ucap trma ksh xkira la sapo buat,yg slh demo kna akui dgn hati terbuka dn tgur tp dgn cara berhikmah.kite tgur pmmpn kite bkn krna bnci ttpi syg.kite bkn tgur utk mnjtuhkan pemimpin kite sndr ttpi utk menguatkan pemimpin kite.demo kna igt tgna bkn maksum.die mnsia biasa yg xlari dr kslpn dan akan mati.die bkn malaikat yg xbuat slh.die mcm kite jgk ada nafsu-nafsi tp mgkn sdkt terpimpin dr kite.o?slh ttp slh,itu hakikat yg kite semua kna trma.bl demo mngakui kslpn demo baru demo akan buat prbhn ke arah yg lbh baik. Tp Klu demo rs demo ni btl,org lain slh smace,sapa mati pn demo xkn brbah dn sdr.brbah la sblm rebah.krjaan pusat ada buat slh jgk.biar pakat2 rasional blako kito.xsoh jd pemimpin la klu xblh tegur gak.dh jd hak rakyat tgur pmmpn yg slh.tp klu pmmpn xse dgr jgk,kite msh ada jln utk buat die sdr@buang die iaitu melalui undi yg kite ada.buat abe li,krjaan pas pd sy ada jgk kebaikan@jasa.krjaan pas buat rmh 3 blk di kelate sblm diterima pakai oleh krjaan pusat sbgi dasar, buat pajak islam yg prtma di malaysia yg mana sistem nye ditiru oleh bank2 lain di malaysia.cma aspek pmbgnan krg ditekankan krna matlamat pas bkn nk membela rakyat ttpi utk mnjatuhkan umno@bn shja.

joostspring said...

anom 10:11 pm

kikikikikiki..

john ni dia tak taksub ko pas..

dia taksub ko pok nik jah..

hahahahahhahaha