Saturday, December 11, 2010

MUNCUL KEMBALI (906)

Politik: tradisi mengajar itik berenang patut dielak

MEMPERITIKAIKAN apa yang patut dan yang tidak patut oleh sesebuah parti politik tehadap parti lawan semacam suatu tradisi kepada pemain plitik negara ini.


Terbaru ada cadangan supaya Pas mengkaji semula hubungan dngan Parti Keadlian Rakyat (PKR) dan DAP.

Cadangan itu dibuat oleh bekas Ktua Angkatan Pemuda Keadilan Kelantan, Wan Khairul Ihsan Wan Muhammad supaya perjuangan Pas untuk mengeakkan Islam dapat dilaksanakan kelak.

Sepatutya yang membuat cadangan itu ketua Dewan Pemuda Pas Negeri atau mana-mana tokoh Pas kerana ianya melibatkan kepentingan Pas.

Matlamat lawan Pas adalah untuk kalahkan parti itu dalam pilihanraya. Kalau dirasakan kerjasama Pas-PKR-DAP boleh menyebabkan Pas kalah, kenapa pula dicadangkan Pas keluar dari Pakatan Rakyat (PR).

Jika Pas keluar dari PR, maka dengan sendirinya kemerosotan okongan trhadap Pas yang goyah kerana silap strategi suah tentu akan kembali kuat dan utuh kerana Pas akan dapat dikalahkan.

Saya yakin calon-calon Pas menang bukan hanya kerana menerima undi dari ahli dan penyokong Pas semata-mata ttapi juga dari ahli dan penyokong Umno dan begitulah sebaliknya.

Setiap orang Melayu beragama Islam tidak mahu Pas atau Umno hancur kerana kedua-duanya merupakan wadah politik utama mereka dan peranan kedua-duanya sama-sama penting dan diperlkan.

Punca kebencian Melayu trhadap kedua-dua parti adalah kerana adanya kerjasama dengan parti lain yang dilihat cuba mencabuli hak ketuanan Melayu.

Orang Melayu Ilam tahu jika Pas berada dalam PR dan jika PR menerima mandat untuk menubuhkan kerajaan, yang mendomenasi keajaan itu nanti bukan Pas, tetapi sama ada PKR atau DAP.

Kalau PKR yang mendomenasi kerajaan PR pun tidak ada apa bezanya dengan DAP kerana keangotaan PKR bersifat cacamarba yang secara tidak langsung akan mewujudkan pemerintahan dan pentadbiran bersifat cacamarba.

Ertinya kalau mahukan Pas kalah dan PR ditolak majoriti rakyat dan pengundi, Pas kena terus dibiarkan berada dalam PR supaya tidak timbul ketidak-seragaman.

Kalau Umno/BN cuba mngungkit punca dan faktor yang menjadi penyebab kekalahan Pas, pasti parti itu akan membaiki segala klemahan, sekali gus ia akan menjadi mantap dan kuat.

Demikian juga kalau Pas asyik menwarwarkan faktor penyebab yang memungkinkan Umno/BN boleh tumbang, maka Umno/BN akan membaiki segala kelemahan.

Padahnya bila tiba pilihanraya, Umno/BN akan terus mnerima mandat rakyat dan pas terus kekal dalam angan-angan untuk menjadi kerajaan.

Sepatutnya tradisi mengajar itik berenang dengan mengutamakan dengan menwarwarkan kelemahan lawan tanpa mengkaji secara terperinci kelemahan parti sendiri tidak berlaku.

Keghairahan menyelongkar dan menwarwarkan kelemahan lawan tetapi tidak cuba memuhasabah, mencari dan mengatasi kelemahan parti ediri menyebabkan bila berlaku pilihanraya, keputusannya sering bercangah dengan apa yang dirangka dan dikerangkakan oleh para pakar.

7 comments:

Musang Berjanggut said...

...wahai matan Ketua Angkatan Muda PKR Kelantan yang bijaksana,tidak perlulah demo dok rasa gatal mulut nak beri nasihat kepada PAS yang sedang asyik masyok dengan DAP..

..kalau Nik Aziz sendiri dah beri pengiktirafan tinggi kepada Lim Kit Siang anak beranak maka para pengikut taksub tentunya akan beratur panjang untuk cium tangan pemimpin besar DAP untuk dapat berkat..

..itulah kehebatan orang PAS..seteruk mana pun seseorang itu pada pandangan orang lain tapi kalau pemimpin besar mereka yang dikatakan bertaraf wali itu beri pengiktirafan maka orang itu akan terus saja mendapat sanjungan puak ini..

..kalau dikatakan dia tidak bangga jadi orang Melayu maka semua orang PAS terus mencerca mana-mana orang Melayu yang masih mengaku mereka adalah orang Melayu..mengapa ???..kerana ingin ambil hati kawan mereka yang cukup alergik bila dengar perkataan "Melayu"..

..mungkin suatu hari nanti orang PAS sanggup tidak basuh berak kerana menghormati kawan mereka yang tidak basuh berak..kertas tissu tentu akan habis stok..

..PAS dulu berjuang untuk menegak negara Islam tapi sekarang berjuang merampas Putrajaya untuk dihadiahkan kepada Anuwar dan Lim kit Siang..

kukujariku said...

Ambo setuju dgn pendapat meli. buat apa kita membetulkan kain orang. lebih baik kita memperelokkan kain sendiri agar selesa dipakai dan disukai orang.

Mantan Ahli PAS said...

Jangan dok jaga tepi seluar dalam orang weh. Orang sedang bercinta semuanya elok belaka walau pun ketiak hangit atau gigi ranggok sekali pun. Biarlah PAS terjun dengan labu-labunya.

Mahpuh Naib Presiden PAS dah war-warkan bahawa PAS tidak akan bincang apa-apa perkara tentang hukum atau negara Islam dalam mesyuarat PR tidak lama lagi itu kerana takut Kim Kit Siang dan Karpal marah.

Hanya orang kampong yang masih percaya PAS nak tubuh negara Islam dan tegak hukum Hudud.

Anonymous said...

Isu negara Islam dan hukum hudud yang tidak akan dibawa PAS dalam Kovensyen Pakatan rakyat (PR) nanti. DAP yang diperbodohkan oleh pemimpin PAS atau penyokong Parti PAS di kampong-kampong yang taksub kepada PAS melebihi agama Islam yang mereka anuti.

kukujariku said...

yang jelasnya PAS memperbodohkan penyokongnya....kesian!
cuba fikirkan :
kalau nikah dulu baru fikir masa depan alamatnya beratlah...kalu nikah sehari ajak nok jemaah pun tok sir ikut pah nok wak lagu mano?...nok becerai...tok ko malu korang!!!

Anonymous said...

nak cakap negara islam dlm konvensyen pun takut, nak tegakkan negara islam camno??????????

Nameweh said...

Baso puak PAS Khawarij ni puak dia saja yang betul..puak-puak dia jah hak nak ke Islam. Tok guru asyik dok kata UMNO tak nak ke Islam..

Tapi sekarang doh banyak terbukti puak-puak orang besar dalam PAS sendiri seperti Nizar, Dr Zulkifli, Mahpus Raja Lawak, kerana takut kepada Anuwar, Lim Kit Siang dan Kapal Sink sudah terang-terang dok menafikan yang PAS nak tegak negara Islam. Mereka masing-masing dah buat U-Turn kerana gila nak rampas Putrajaya untuk DAP.

Tapi sayangnya puak-puak taksub PAS masih percaya gilababi kat pemimpin hampas mereka. PAS kena tukar slogan mereka dari Tegak Negara Islam kepada Tegak Konek...baru Kapal Sink tidak marah dan Anuwar sangat setuju.