Tuesday, May 17, 2011

COME-BACK (20/2011) - DIKEMASKINI DENGAN PEMBETULAN EJAAN

Dulu titisan air mata duka, kini titisan air mata terharu

SAYA ditakdirkan lahir sebagai seorang lelaki yang mudah dan banyak menangis. Masa kecil saya menangis kerana dahagakan paduan kasih sayang ibubapa. Saya tidak memperolehinya kerana saya mangsa perceraian ibubapa. Saya hanya menumpang kasih sayang mokwo dan tokcik.

Setelah berkahwin dan mempunyai anak saya banyak menangis kerana menyedari kegagalan saya sebagai ketua keluarga, menjadikan antara anak-anak gagal mendapat kasih sayang ibubapa. Lama saya menangis bila berlaku perceraian antara saya dengan Tok Ngulu Kak Lah kerana saya sedar perceraian akan menyebabkan anak-anak gagal mendapat paduan kasih sayang ibubapa.

Tapi apakan daya saya untuk merubah takdir. Lagi pun yang menuntut cerai adalah bekas isteri saya, malah kerana kemaruk mahukan perceraian dia sanggup nusyuz dengan meninggalkan rumah berbulan-bulan sebelum saya lafaz cerai dan masih nusyuz masa dalam idah. Saya yakin apa yang berlaku ada hikmahnya,

Sekarang saya masih menangis dalam senyum dan tawa tetapi bukan kerana sedih tetapi kerana gembira. Pertama kerana bekas isteri mendapat suami yang mampu memebawanya ke syurga. Kedua kerana saya telah ditemukan Allah dengan bakal isteri yang amat menyayangi, menghormati dan berjuang untuk mendaulatkan saya sebagai seorang manusia.

Tambah menyebabkan air mata gembira saya gugur kerana pertama kalinya saya melihat anak-anak saya begitu gembira, merasa dihormati, dihargai dan dimuliakan dengan curahan kasih sayang bakal isteri saya yang mereka panggil 'ibu'. Cucu-cucu juga amat gembira dan ceria.

Setiap pagi anak bongsu mendapat ciuman seorang ibu dan kata-kata rangsangan supaya rajin belajar dan kesannnya terbukti pretasi pembelajaran anak bongsu semakin baik manakala anak-anak yang lain sangat ceria, malah kami mula makan bersama, bukan seperti sebelum ini yang mana kalau kami makan bersama pun hanya pada waktu berbuka puasa, hanya sebulan dalam setahun. Semua anak-anak turut mendapat ciuman sayang seorang ibu dari 'ibu'.

Saya sendiri mula diperingatkan tentang waktu sembahyang, waktu makan, waktu makan ubat, malah bila masanya untuk kerat kuku, gunting rambut dan ende misai serta janggut pun diperingatkan, malah saya mula dapat merasakan tangan lembut seorang wanita memandikan saya, mesampo rambut, malah tanpa rasa jijik membersihkan tahi telinga saya.

Apakah saya tidak perlu merasa bangga, megah dan bersyukur kepada Allah apabila dianugerahkan seorang isteri (bakal isteri) yang sedemikian berkualiti sebagai isteri, sebagai ibu dan sebagai nenek walaupun standard antara saya dengan dia jauh macam langit dengan bumi, dia adalah intan sedangkan saya hanya gerek.

Kesedihan saya kerana terpaksa bercerai (setelah memilih untuk berkahwin dulu saya tidak mahu bercerai sampai mati, kerana itulah walaupun dihina sebagai suami, saya hanya diamkan diri dan banyak mengalah) kini terubat dengan kemunculan bakal isteri baru yang bukan hanya mahukan saya tetapi juga mahukan anak-anak, cucu-cucu dan seluruh keluarga saya yang lebih rendah standardnya dari keluarga dia.

Dia tidak menuntut wang hantaran RM10,000 atau majlis persandingan macam pengantin yang baru pertama kali kawin diadakan di hotel mewah tanpa menjemput anak-anak, cucu, emak dan adik beradik kerana takut nampak 'darat gong' pada mata tetamu. Anak-anak dan keluarga, apatah lagi ibu dan adik beradik sedarat gong mana pun mereka tidak akan dihina dan diletak bawah tapak kaki.

Dia mahu majlis perkahwinan secara sederhana dihadiri oleh semua anak cucu, jangan seorang pun uzurkan diri. Seburuk mana pun ibu dan sedarat gong mana pun adik beradik dan saudara mara saya tetap mahu dirai dan dimuliakan melebihi tetamu-tetamu lain, dia tidak mahu saya jadi umpama Si Tanggang atau Awang Buntal Anak Derhaka atau Si Malim Kundang.

Anak cucu 'nak bbuas, bbuaslah' tak bimbang takut pasu bunga dan barangan perhiasan pecah, kalau pecah, runtuh dan lebur rumah sekali pun kerana anak cucu tak apa, ada pitih buat rumah lain, anak cucu tak payah diugut kena ganti.

Itu yang membuatkan saya yakin dia ikhlas mahu bersuamikan saya dan membuka pintu hati saya untuk berkahwin kali kedua dan yang terakhir dalam hidup saya. Insyaallah!

10 comments:

Anonymous said...

mu takdo ko cito hok lain

Anonymous said...

tak bnikoh lagi comel la belako boh,taik pun bau wangi,der bnikoh gak...xtau lagi perangai dia gano,jgn duk puji sgt boh,takut makan diri jah.
manusia ni mcm2 boh,depan baik,belakang xtau...tgk demo dgn bekas bini demo tu la,dulu bukan main,abg syg adik sy,bila jadi gini,hoooo....busuk supo taik belako,xdok hok wangi.

Cikgu Di said...

Salam buat abang Ramli.

Syabas dan tahniah kerana telah berjumpa dengan intan dan permata yang berharga.

Antara pesanan Nabi s.a.w ada menyatakan kebaikkan dunia itu apabila menemui isteri yang solehah.
Semoga pertemuan kali kedua ini membawa kebahgiaan yang abadi hingga ke akhir hayat.

Dan saya tumpang gembira kerana saudara seagama saya telah gembira dan terlepas dari dukacita. Sebaik-baik manusia ialah yang sentiasa mendoakan saudara seagama.
Dan sejelek-jelek manusia ialah yang suka membangga diri dan terasa dia yang paling baik.

Semoga abang akan diijab kabul dengan secepat mungkin. Tahniah sekali lagi.

Anonymous said...

saya mula dapat merasakan tangan lembut seorang wanita memandikan saya, mesampo rambut, malah tanpa rasa jijik membersihkan tahi telinga saya.-bakal isteri boleh buat semua ni?ishishish.....kalau dlm umno semua ni mg boleh

Anonymous said...

ha..ha..ha.. Meli membuatkan penganut PAS rasa cemburu giler.

Tahniah atas permainan saikologi yang dimainkan oleh Meli Kapak Jangak

Anonymous said...

...saya mula dapat merasakan tangan lembut seorang wanita memandikan saya, mesampo rambut, malah tanpa rasa jijik membersihkan tahi telinga saya.-bakal isteri boleh buat semua ni?

2. Tidak menyentuh perempuan yang bukan mahramnya
Rasulullah SAW bersabda, "Lebih baik memegang besi yang panas
daripada memegang atau meraba perempuan yang bukan isterinya (kalau
ia tahu akan berat siksaannya). "

Anonymous said...

Itulah janji Allah..beliau tidak sekali-kali memungkiri janjiNya kpd hamba2nya yg mahu percaya. Hilang sebutir kaca Allah SWT gantikan dgn sebiji "intan"..jaga molek..amanah Allah SWT.

pukimaq said...

Lagi elok kalau macam tu.Homo cun undi PAS boleh masuk syurga walaupun suka bontot.

IBU HAYATI said...

Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan >MBAH KABOIRENG< dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi >MBAH KABOIRENG< dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan >MBAH KABOIRENG< meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan >MBAH KABOIRENG< kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik >MBAH KABOIRENG< sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja >MBAH KABOIRENG< DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan >MBAH KABOIRENG< dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi >MBAH KABOIRENG< dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan >MBAH KABOIRENG< meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan >MBAH KABOIRENG< kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik >MBAH KABOIRENG< sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja >MBAH KABOIRENG< DI 085_260_482_111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN said...

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.