Monday, October 19, 2009

MUNCUL KEMBALI (450)

Kenapa tiba-tiba Zaid Ibrahim jadi isu?

SEBAGAIMANA bekas Ketua Umno Bahagian Pasir Mas Dato' Ibrahim Ali demikian disanjung kerana kononnya sudah insaf dan bertaubat dari fahaman sekularisme dan mula condong kepada Islamisme apabila tokoh yang sering lompat parti itu mendampingi Pas. maka bekas Ketua Umno Bahagian Kota Bharu, Dato' Zaid Ibrahim juga seakan melalui liku dan lorong yang sama: disanjung setelah dimufarahkan dari Umno dan mendampingi pembangkang, malah Zaid telah melangkah lebih ke depan dari Ibrahim Ali dengan menyertai parti Keadilian Rakyat (PKR).

Kedua-duanya berpengalaman menyertai kabinet dalam tempoh yang sangat singkat. Ibrahim yang membawa bersama kerusi yang dimenangi atas nama parti Melayu Semangat 46 (S46) bagi kerusi Parlimen Pasir Mas ke dalam Umno apabila beliau yang ketika itu berjawatan Ketua Pemuda S46 selain dari Ahli parlimen Pasir Mas mufarakah dari S46 dan kembali ke pangkuan Umno, sempat menjadi Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang menjaga hal ehwal kehakiman pada era Dato' Seri Dr Mahathir Mohamad (kini Tun) menjadi Perdana Menteri.

Zaid pula yang tidak terpilih bertanding pada pilihanraya umum ke-12, telah dissenatorkan dan dilantik sebagai menteri yang menjaga hal ehwal kehakiman pada era Dato' Sri Abdullah Ahmad Badawi (kini Tun) sebagai Perdana Menteri. Sesuai dengan latarbelakang pendidikannya serta beliau adalah merupakan pengamal undang-undang, beliau dilihat paling patut dan paling sesuai memikul tugas itu berbanding dengan Ibrahim Ali yang mengaji dalam bidang kemediaan. Munasabahlah kalau kedudukannya lebih tinggi (menteri) berbanding dengan Ibrahim yang diberi kedudukan sebagai timbalan menteri.

Bagaimnapaun kedua-duanya hanya sempat duduk pada kerusi perjawatan masing-masing beberapa bulan sahaja. Ibrahim kehilangan kerusinya apabila beliau tumpas kepada calon Pas, Ustaz Ismail Noh dalam pilihanraya umum ke-9 manakala Zaid mufarakah/dimufarakahkan dari kerusi perjawatannya apabila kerana kenyataan dan pendiriannya tidak sebulu dengan suara kerajaan, termasuk dengan suara perdana menteri.

Ibrahim Ali dimufarakahkan dari Umno apabila berlaku pergolakan dalam Umno Bahagian Pasir Mas menjadikannya umpama si buta kehilangan tongkat. Demkian juga dengan Zaid yang telah dimufarakah dari Umno kerana pendirian, prinsip dan suaranya. Tanpa ada kesempatan ngannga mulut di corong pembesar suara di depan khalayak bagi orang politiksamalah seperti seperti 'lembu yang dikasi' untuk hilangkan kejantanannya supaya lebih banyak isi (daging) kerana tumpuan akan diberikan kepada meragut rumput dan tidak membuka selera untuk mengawan.

Selepas menjalani liku-liku hidup sebagai seorang yang tidak parti politik, akhirnya kedua-dua bekas ketua bahagian Umno itu mwmilih mendampingi pembangkang. Ibrahim yang lebih awal berbuat demikian mula mendampingi Pas tetapi tidak menjadi ahli itu walaupun ada cadangan dan pelawaan diterima manakala Zaib bukan sahaja setakat mendampingi tetapi telah menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR) walaupun sebelumnya beliau sangat dibenci oleh orang pembangkang, terutama oleh Pas.

Ibrahim dibenci kerana kelancangan mulutnya yang sanggup 'kata udoh' kepada Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat yang tidak ramai orang, termasuk dari parti lawan yang berani mencerca titih Raja jembal itu kerana beliau dianggap bermulut masin dan sesiapa yang berani 'kata udoh' kononnya ada yang reyok mulut, ada yang berak non stop, ada yang mengembik macam kambing dan macam-macam ceita lagi yang kononnya hanya pulih semula selepas meminta maaf dan meminum 'air tawar Dato' Nik Aziz'.

Hanya Ibrahim Ali yang berani 'kata uduh' kepada Dato' Nik Aziz yang sekali gus membawa maksud tidak terlalu mendewakan Menteri Besar Kelantan yang juga Musryidul Am Pas itu. Justeru itu apabila Dato' Nik Aziz sendiri menerima pendampingan Ibrahim Ali dengan Pas, menyebabkan ada pihak dalam Pas yang kurang senang, malah meramalkan macam-macam yang negatif.

Tetapi segala penentangan terhadap penerimaan pendampingan Ibrahim dengan Pas berjaya dipatahkan oleh hujah Dato' Nik Aziz sehingga akhirnya Ketua Pas Kawasan Pasir Mas selaku penyandang ahli parlimenberkenaan selama dua penggal sanggup memberi laluan kepada Ibrahim Ali yang tidak menyertai Pas. bertanding bagi pihak Pas menggunakan lambang Pas.

Manakala Zaid dibenci kerana beliau menyaman Kerajaan Pas Kelantan berkaitan dengan Hukum Hudud di samping turut memberi khidmat kelawyeran kepada sebahgian dari penanam sayur yang menentang Pembangunan Lembah Sireh dan juga kepada sebahgian dari penduduk rumah panjang di Jalan Hmzah. Kedua-duanya, sama ada Ibrahim atau pun Zaid telah dilebel sebagai jahil dan anti Islam.

Kenapa Dato' Nik Aziz yang seingat saya pernah menyenaraikan antara manusia yang tidak akan diterima masuk Pas walaupun dipohon dengan rayuan sekalipun kerana terlalu amat marahnya adalah Ibrahim Ali, boleh mahukan Ibrahim Ali bertanding bagi pihak Pas di kawasan Parlimen Pasir Mas. Yang lain antaranya adalah bekas Tmbalan Menteri Besar II Kelantan dari S46, Dato' Rozali Isohak.

Ibrahim Ali pula yang barangkali kerana tidak melupakan sumpahan Dato' Nik Aziz itu telah tidak memilih menyertai Pas walaupun bersedia bertanding bagi pihak Pas menggunakan lambang Pas. Saya tidak pasti sama ada Zaid masuk senarai atau tidak. Tentunya tidak mustahil menyedari kebencian orang Pas kepadanya, Zaid memilih menyertai PKR dan bukannya Pas. Pun begitu selepas menyertai PKR, Zaid turut dilihat suci oleh Pas memandangkan PKR adalah rakan sepakatan Pas dalamPakatan Rakyat (PR) di samping DAP.

Memandangkan betapa bencinya Dato' Nik Aziz kepadanya sebelum beliau dampingiPas, tidak hairanlah apabila Ibrahim Ali tidak mampu untuk melakunkan rasa hormatnya kepada Dato' Nik Aziz yang kini telah berlaku pergeseran malah cabar mencabar secara terbuka supaya meletak jawatan. Pergeseran yang berlaku antaranya keduanya sudah menjadi sesuatu yang amat sukar untuk keduanya kembali bertaut, malah Ibrahim telah membayangkan hasrat kemungkinan akan menimbangkan untuk kembali memohon jadi ahli Umno.

Cuma yang peliknya, tak semena-mena kini timbul isu Zaid yang telah menarik keterpaksaan orang kuat PKR Dato' Seri Anwar Ibrahim dan Azmin Ali mengulas mengenainya. Kononnya tidak berlaku sebarang krisis antara mana-mana pimpinan PKR dengan Zaid yang memilih untuk bercuti dari sebarang kegiatannya dalam PKR.

Tidak mungkin pokok akan bergerak tanpa tiupan angin atau pun kalau kerana digoyang. Dalam politik tidak mustahil yang dikata putih sebenarnya adalah hitam manakala yang diktakan hitam sebenarnya adalahputih, yang 'tidak' boleh jadi 'ya' manakala yang 'ya' lagilah 'ya'. Zaid tidak akan mengumumkan percutianya kalau sekadar untuk menunaikan haji . Belum pernah mana-mana tokoh politik mengumumkan percutianya dari aktiviti parti kerana menunaikan haji. Tentu ada yang tersirat di sebalik yang tersurat di sebalik isu Zaid.

Apakah pndekatan yang Presiden Umno, Dato' Seri Najib Tun Razak yang juga Perdana Menteri ambil sekarang menjadikan kedua-duanya. yakni Ibrahim Ali dan Zaid Ibrahim merasakan mereka perlu merujuk kepada Umno dengan memohon untuk kembali menyertai parti itu demi kepentingan agama bangsa dan negara yang tidak mungkin terdaya pembangkangmenjaga keentingan-kepentingan itu.

Lagi pun mereka bukannya mufarakah dari Umno tetapi dimufarakahkan. Punca yang menyebabkan mereka dimufarakahkan belum tentu benar tetapi kerana keputusan yang dibuat oleh parti, maka mereka kena akur. Tidak mustahil mereka menjadi mangsa pengkhianatan oleh musuh dalam parti sendiri.

Tidak mudah untuk semangat, warna, minat dan kecenderungan mereka terhadap Umno dikikis kerana mereka bukan orang tidak bersekolah dalam berpolitik. Sikap yang ditunjukkan oleh Dato' Seri Najib pada saya bukan ahaja akan menjadikan mereka yang pernah mufarakah dari Umno akan rujuk semula tetapi kalangan yang belum jadi ahli Umno pun akan tertarik untuk menyertai parti itu yang telah membuktikan keutuhannya sebagai parti peneraju kepada parti pembentuk kerajaan yang telah berjaya mewajahkan Malaysia sepeti sekarang.

13 comments:

Anonymous said...

Salam 2 all. Rabu 06 Mei 2009 bersamaan 11 Jamadil Awal 1430 adalah hari ulangtahun kelahiran ke 31 Altantuya Shaariibuu (jika Altantuya masih hidup).

Beliau lahir pada hari Sabtu tanggal 06 Mei 1978 bersamaan dengan 28 Jamadil Awal 1398.
Namun ditakdirkan beliau mati dibunuh pada hari Khamis malam Jumaat di Puncak Alam, sewaktu umat Islam sedang berpuasa di bulan Ramadhan.

Altantuya, berusia 29 tahun semasa itu. Beliau dibawa daripada rumah Abdul Razak Baginda di Bukit Damansara oleh 3 orang anggota UTK. Daripada situ beliau dibawa ke Bukit Aman. 2 orang anggota UTK tersebut kemudian membawa Altantuya ke Puncak Alam. Setibanya disana, Altantuya terlihat senjata MP5 yang dibawa. Dalam keadaan ketakutan, Altantuya merayu supaya dia jangan dibunuh. Dia merayu yang dia punya dua anak kecil. Dia merayu yang dia beragama Islam.. Janganlah bunuh saya saudara seagama. Dalam keadaan ketakutan Altantuya sampai terkencing. Namun rayuan wanita muda ibu dua anak kecil ini tidak dihiraukan. Dua tembakan dilepaskan ke kepala Altantuya menyebabkan dia rebah dan mati.

Anonymous said...

Mayatnya kemudian dipikul dan ditelanjangkan. Kemudian alat peletup C4 dibalut ke tubuh yang tidak bernyawa itu. Wayar ditarik sehingga ke kereta. Suis dipasang dan..boom..berkecai mayat ibu muda bernama Altantuya Shaariibuu di malam Jumaat sayyidul ayyam dalam bulan Ramadhan yang penuh barakah..

Tiga orang dihadapkan ke Mahkamah iaitu Abdul Razak Baginda, Cif Inspektor Azilah Hadri dan Koperal Sirul Azhar Umar atas tuduhan di bawah Seksyen 302 Kanun Kesiksaan membunuh Altantuyaa. Setelah perbicaraan, Abdul Razak Baginda yang mengaku punya hubungan sulit dengan Altantuya dibebaskan tanpa dipanggil membela diri. Kedua anggota elit UTK tersebut bagaimanapun dipanggil membela diri dan akhirnya disabitkan dengan kesalahan membunuh Altantuya dan dikenakan hukuman gantung sampai mati. Mereka kini sedang dalam proses rayuan ke Mahkamah Rayuan yang mungkin mengambil masa bertahun sebelum dibicarakan. Sekiranya tewas di Mahkamah Rayuan mereka berhak merayu ke Mahkamah Persekutuan pula. Perbicaraan juga akan mengambil masa bertahun. Sekiranya tewas di Mahkamah Persekutuan, mereka berhak memohon pengampunan daripada Sultan Selangor. Baginda berhak untuk samada menolak permohonan tersebut, atau pun memilih untuk mengampunkan mereka. Itu hak mutlak Sultan Selangor. Seluruh proses tersebut, dari rayuan ke pengampunan, akan mengambil masa bertahun-bertahun.

Anonymous said...

Mungkin masa itu Professor Shaariibuu Setev, ayah Altantuya sudah pun mati. Mungkin kita masa tu pun dah bertongkat kerana sakit pinggang kerana umur dah tua. Mungkin masa itu Abdul Razak Baginda pun sudah bergelar Doktor dengan ijazah PhD yang sedang beliau ambil sekarang. Mungkin masa itu kita pun dah lupa siapa dia Altantuya Shaariibuu. Mungkin masa itu kita pun dah lupa siapa dia Cif Inspektor Azilah Hadri atau Koperal Sirul Azhar Umar, apatah lagi wajah mereka tidak pernah dilihat dimata umum kerana ditutup litup dengan kemas dan rapat. Mungkin..mungkin..mungkin.. Segala macam kemungkinan boleh berlaku..
Mungkinkah masa itu kita sudah punya kerajaan baru..mungkinkan masa itu Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri..
Ataupun Anwar dok merengkok dalam penjara bersama Azilah & Sirul setelah disabit dengan pertuduhan yang dibawa oleh Saiful. Mungkin Anwar nanti dok minum kopi dan main carrom bersama mereka.. ;)
mungkin..mungkin..mungkin..

Apapun, apa yang jelas ialah kes Altantuya membuktikan Islam sudah mati di bumi bertuah Malaysia Al Hadhari ini.
Teliti sahaja fakta berikut:
Hakimnya Islam..namanya Mohd Zaki Md Yaasin. Namanya Muhamad saperti nama Nabi..ayahnya bernama Yaasin..macam nama satu surah popular dalam Al Quran yang dimalamjumaatkan oleh kaum Melayu tanpa jemu sejak dulu kini dan selamanya....

Anonymous said...

Pendakwaraya nya bernama Tun Abdul Majid..namanya sama dengan asma-ul-husna..antara nama ALLAH. Beliau mendapat Tun warisan bukan bergelar, kelak nanti beliau dianugerah darjah Tun maka namanya Tun Tun Abdul Majid..beliau juga beragama Islam..

Barisan para peguam juga ramainya yang beragama Islam..Ahmad Zaidi Zainal Abidin, Kamarul Hisham, Hazman Ahmad dan lain-lain. Dengar cerita ada diantara mereka sempat mengerjakan umrah sebelum kes bermula..

Kesemua OKT beragama Islam..Abdul Razak Abdullah, namanya mengandungi asma-ul-husna.
Azilah Hadri..namanya seakan-akan islam hadhari yang dislogankan kerajaan Badawi..
Sirul Azhar Umar..siapa tidak kenal sahabat kabir Saidina Umar..siapa tak tahu universiti Al Azhar..

Mangsa..Altantuya Shaariibuu..menurut lapuran polis yang dibuat dan keterangan sumber yang dipercayai..Altantuya dikenali dengan nama Ameena Shaariibuu. Malahan Penyiasat Persendirian K.Bala Subramaniam juga menyebut nama Altantuya dengan nama Ameena dalam surat akuan sumpahnya.. Ada maklumat menyebut Altantuyaa telah memeluk agama Islam semasa di Korea..

Anggota-anggota polis yang terpacak dalam Mahkamah..yang tak pernah jemu melaungkan kalimah baanguuuuuun tiap kali YA Hakim masuk dan keluar Mahkamah..juga beragama Islam..

Anggota dan warden penjara yang penuh setia berulang alik membawa kesemua OKT dari Penjara Sg. Buloh ke Mahkamah Tinggi Shah Alam tiap kali perbicaraan..mereka semuanya beragama Islam..

Dan kesemuanya duduk bertapak dibumi bertuah yang dipanggil Islam Hadhari negara contoh seantero dunia..

Anonymous said...

Hakimnya Islam..
Pendakwanya Islam..
Peguamnya Islam..
OKTnya Islam..
Mangsanya Islam..
Polisnya Islam..
Wardennya Islam..
Negaranya dikatakan Islam..

Tetapi undang-undang yang dilaksana dan diamal adalah undang-undang kafir..
Seksyen 302 Kanun Kesiksaan adalah undang-undang yang diimpot masuk daripada negara India oleh penjajah British la'natullah hi 'alaih dan disumbat kekerongkong umat Islam untuk diamal..
Sedang disana ada ayat Al Quran yang qat'ii dan jelas memerintahkan umat Islam melaksanakan qisas dalam kes-kes bunuh..(AlBaqarah:178)

Al Quran yang melayu talaqikan tiap pagi..
Al Quran yang melayu tadaruskan tiap Ramadhan..
Al Quran yang melayu musabaqahkan tiap tahun..
Al Quran yang melayu hias cantik dalam almari cermin..

Cuma satu sahaja..
Al Quran yang melayu tak 'amalkan dalam kehidupan..
Al Quran yang melayu malu nak perjuangkan..
Al Quran yang melayu rasa tak sesuai dilaksanakan..
Al Quran yang melayu kata akan menambahkan sup tangan..
Al Quran yang melayu kata akan mengurangkan batu untuk dibuat pembangunan..
Al Quran yang melayu kata hanya sesuai diframekan..
Al Quran yang dikata over my dead body kalau nak dilaksanakan..

Astaghfirullah hal 'adheem..

Altantuya @ Ameena Shaariibuu sudah pergi meninggalkan kita dalam keadaan yang tragis..
Sekiranya benar Ameena Shaariibuu sudah memeluk Islam..moga ALLAH mengampuni dan merahmati Allahyarhamah dan meletakkan beliau dalam golongan solehah..

Matinya Ameena..
bersamanya matilah Islam..

DSP Pencen said...

Apa yang berlaku macam ditengok dengan kepala mata sendiri pula ya. Kenapa anda tidak dijadikan saksi pndakwa, mudah nak hukum yang bunuh Altantuya Shaariibuu. Pendakwa tersilap besar kerana tak senaraikan anda sebagai saksi

Anonymous said...

Ehh, ehh.. Meli selama ni dok puji Ibrahim Ali kerana dok lawan Nik Aziz tu..dah 'bbalik tani'.. dedah segala bau busuk budu berahim ali pulak!! pelik tapi benar. krn dia 'naik sheh' dgn isu terkini zaid ibrahim..hee.. hee....

Anonymous said...

kepada deputi atendan ...tulisan ini saya petik dari saksi seperti diperuntukan dibawah Seksyen 112 AKJ atau dari pesalah dibawah Seksyen 113 AKJ.pengakuan bertulis yg dibuat oleh sirul di balai polis ada pahamm...dan dibacakan semasa prosiding dijalankan di mahkamah so what?

good man said...

It is undeniable that malays are stupid, incapable and lazy. Why don't they just humbly admit the facts and repent and learn from other races especially Chinese?

What is the point to argue here and wasting time again?

From the first onwards we were merely telling the truths. It wasn't us who think that way but their own Badawi as well.

All malays should go and read the newspaper, even Badawi is ashamed of maintaining the NEP after 34 years of implementing it and these malay baboons are still asking for it.

Even Badawi wanted them to compete on a level playing field.

So what does all these tell the world? It sends a very clear message that it is malays themselves who are incapable and lazy and they don't even want to admit it and make a change!

That is the biggest shame of all.

Can't you see, it is all back to square one. Year in, year out, some talk for half an hour, some one, some two. Some sing, many belt out their most recent released 'pantun'.

After all. Malays are good at that. Suggestions after suggestions, some good, some impossible to realize.

But, do you see any of these materialised? Hardly. Why, why and why???

Because the malays can never change. Never! Why?

The leaders forgot it or were they simply didn't want to address and admit that the actual disease is the malays and the remedy itself is also, the malays. They can never change. What is it about the malays?

Firstly as you all know, they are a lazy species. Since the beginning of time they have been like that. Even the encyclopedia called them as lazy people. I think those British with their accent tried to call them 'malas', and if you put 'y' in, it becomes 'malays'.

Embracing Islam make them a worse lot. Now they have a license to kill anything that gets into their way.

Malays are ungrateful lot. In reality, they just can't live or open their minds for others. When Mahathir said that they are complacent, they put him in jail. When Mahathir encouraged them to learn English language, they got angry with him, saying it is a 'bahasa penjajah'.

When other races 'maju', they got angry with them too. That was why at the end of Mahathir his regime, he said this, "I have achieved greatness as a prime minister, but I only fail in one thing, changing the malays."

Well, nothing to be surprised about anyway since Mahathir is not really a malay, and I guess that was why the malays were angry with him.

Drug abuse, hate, incest, liberal extremism (culture of miniskirts and gay marriages), murder, parochialism, racism, rape, religious fanaticism, snatch theft, spoilt bratty behavior, tribalism, wife abuse, child abuse, all that is associated with the malay race.

To them, malay is the biggest impediment towards building a truly Malaysian nation, and should be chucked into the dustbins of history.

A genetically flawed race cannot be fixed by politically. Nature will take its course and globalization will put them out to pasture.

What have we got now?

Brain drain, economic disparity getting wider, poor education system, racial segregation, widespread corruption, inefficiency and uncompetitive on the government departments and others.

Sad. Sad. Sad. The question asked by many of my fellow Chinese is this - Why can't you just tell the malay peoples to adopt Chinese culture which is superior?

From research, this peninsular was part of the Siamese empire way before these malays from Indonesia invaded it.

Still so thick skin, don't want to go back to Indonesia!

Ahli PKR Bakal Mufarakah Tumpat said...

Ehh, ehh.. Meli selama ni dok puji Ibrahim Ali kerana dok lawan Nik Aziz tu..dah 'bbalik tani'.. dedah segala bau busuk budu berahim ali pulak!! pelik tapi benar. krn dia 'naik sheh' dgn isu terkini zaid ibrahim..hee.. hee....

DEMO RETI KO DOK HAK MELI TULIS? ITU LIPATAN SEJARAH NAKTUNJUK KATA IBRAHM ALI BOLEH LAKU.

SETAHU AKULAH. MASA PAS MULA BBAIK DENGAN IBRAHIM ALI, MELI ADALAH ANTARA YANG TIDAK BRSETUJUNYA, MALAH PERNAH MEMFIRASATKAN BAHAWA IBRAHIM TAK AKAN MASUK PAS DAN TIDAK AKAN LAMA DENGAN PAS.

DEMO TAHU MELI BUKAN ORANG PARTI POLITIK,DIA TIDAK MENULIS DARI SUDUT KEPENTINGAN MANA-MANA PARTI POLITIK. PADA KAWE MELI MELIHAT SAMA ADA IBRAHIM ATAU ZAID AKAN SERTAI UMNO, JIWA MEREKA BUKAN JIWA PAS ATAU PKR, MEREKA ORANG UMNO.

MORAL KEPADA APA YANG MELI TULIS KAWE TENGOK IALAH PIMPIAN AS MAHU PUN PKR TERLALU PELAHAPKAN PENYERTAAN TOKOH YANG DIANGGAP BOLEH KUTKAN MEREKA, LANTAS ORANG MACAM IBRAHIM DAN ZAID DITERIMA WALAUPUN NIKAZIZ DAH KATA/SENARIAKANWATAK-WATAK YANG TIDAK AKAN DITERIMA MASUK UMNO.

BILA TERIMA IBRAHIM ALI BERSAMA PAS WALAUPUN IBRAHIM TIDAK JADI AHLI PAS, DARI SEGI MORALNYA NIK AZIZ ADA MORAL KE TIDAK, BUKANKAH SIFATNYA LAIN DI BIBIR LAIN D HATI. DIA MUNGKIN LUPA APA YANG TELAH MENJADI SUMPAHNYA TETAPI BUKAN SEUA ORANG LUPA,TERUTAMA ORANG MACAM MELI YANG PASTI ADA CATATANNYA.

Anonymous said...

Bila nak mufarakah dr PKR oooi..? Brahim ali bila nak lompat lagi ? .. UMNO dok tunggu suruh isi borang tuu ... orang surat kabar & tv pun tgh cari bahan baru tu.... tapi krna terlalu pandai sangat ..mana2 ada kaitan dgn umno, seperti BERNAMA, dll.... dok tunggu ari nak bangkrap!!? Rasuah & penyelewengan punya pasal...

PUTRA CAKNA said...

saudara anonymous,
..... Setibanya disana, Altantuya terlihat senjata MP5 yang dibawa. Dalam keadaan ketakutan, Altantuya merayu supaya dia jangan dibunuh. Dia merayu yang dia punya dua anak kecil. Dia merayu yang dia beragama Islam.. Janganlah bunuh saya saudara seagama. Dalam keadaan ketakutan Altantuya sampai terkencing. Namun rayuan wanita muda ibu dua anak kecil ini tidak dihiraukan. Dua tembakan dilepaskan ke kepala Altantuya menyebabkan dia rebah dan mati.
*********
Ayat ini seolah-olah anda berada di sana dan melihat kejadian itu. Mengapa anda berada di sana? saya musykil juga dan mengapa anda tidak menjadi saksi kejadian ini?
Anda boleh dipersalahkan kerana tidak menampilkan diri untuk menjadi saksi yang benar dalam pembunuhan ini. Orang yang mengelak dari menjadi saksi yang benar dalam sesuatu kejadian adalah tidak patut.
Menceritakan apa yang tidak benar kepada orang lain juga tidak patut dan berdosa.

Orang Lama Bernama said...

BERNAMA atau pertubuhan Berita Nasional Malaysia atau dalam bahasa Inggerinya Malaysian News Agency sebuah badan berkanun di bawah kementerian yang menterinya adalah Datuk Seri Rais Yatim. Mana boleh bangkrap.

Yang rugi RM16 juta tu Bernama TV, sebuah syarikat yang mana Bernama ada pegangan saham. Kena kenal apa itu Bernama dan apa itu Bernama TV sebelum buat tohmahan, jangan pakai agak-agak.

Tanya Meli pun dia boleh jawab kerana dia pun pernah bersama Bernama dari tahun 1982 hingga 1990. Meli adalah pemberita daerah Bernama yang pedapatannya paling tinggi berbanding dengan rakan ejawatnya seluruh Malysia. perolehan bulnanannya melebihi gaji pegawai kerajan kelas A22.