Sunday, November 15, 2009

MUNCUL KEMBALI (503)

'Awang Hitam' dan kejutan budaya

SUKAR dibendung adalah ungkapan yang tidak sepatutnya disebut kerana akan menunjukkan kelemahan yang mengaibkan negara, terutama agensi yang diberi tanggungjawab menjaga, mengawasi dan menguruskan pintu masuk negara dalam menghadapi isu kebanjiran masuk warganegara Afrika atau 'Awang Hitam' ke negara ini.

Latar belakang kehidupan dan suasana di negara mereka yang jauh ketinggalan dari sudut ketamadunan dan pembangunan pastinya menjadikan mereka mengalami 'kejutan budaya' bila berada di negara ini, samalah seperti mereka yang berasal dari kampung pedalaman yang membina hidup jaya di kota besar.

Yang lelakinya barangkali sentiasa terbakar nafsunya melihat gadis-gadis Malaysia tidak kira Melayu atau Cina yang berkulit cerah dan gadis India di negara ini walaupun hitam, tidaklah segelap kulit mereka dari Afrika.

Kerana itu mereka gemar mengusik, malah kalau dilayan, apatah lagi kalau berteman-wanitakan gadis Malaysia, pasti akan membanggakan mereka, malah tidak mustahil akan diambil kesempatanuntuk melakukan perkara-perkara yang tidak senonoh, termasuk melalui paksaan.

Gaya hidup mewah rakyat Malaysia yang rata-rata kurang memberi perhatian khusus tentang ciri-ciri keselamatan, juga boleh memungkinkan mencederungkan 'Awang Hitam' melakukan jenayah berat selain dari terlibat dalam kegiatan 'black money', pengedaran dadah, penipuan, curi dan pelacuran yang senonim dengan warga Afrika.

Mereka juga dikenalpasti terlbat dalam kegiatan samun berkawan tanpa bersenjata, pecah rumah, mendatangkan kecederaan dan bunuh, malah trend terkini memperlihatkan penglibatan mereka dalam kes-kes pecah hotel.

Jika didasarkan kepada perangkaan dikeluarkan oleh Jabatan Imigresen sebagaimana laporan Utusan Malaysia mendapati dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini, seramai 56,240 warga Afrika, dengan 20 pratus daripadanya adalah dari Afrika Selatan memasuki negara ini secara sah, ianya adalah suatu kebanjiran kemasukkan luar biasa 'Awang Hitam' yang berhak untuk dicurigkan tujuan dan matlamat mereka.

Perangkaan yang sama, sepanjang tahun lalu menyaksikan 110,805 warga Afrika memasuki Malaysia manakala 81 peratus daripada mereka merekodkan aliran keluar semula dari negara dalam tempoh berkenaan adalah sesuatu persoalanyang patut dikaji-selidik untuk dirungkaikan kerana hal sebegitu tidak akan berlaku kalau tanpa sebarang tujuan.

Bagi membanteras kebanjiran mereka rasanya tidak sukar kerana berdasarkan kata Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Mohd. Zininyang turut menyatakan kebimbangannya dengan kebanjiran warga Afrika, polis mengenalpasti tempat tumpuan terpilih 'Awang Hitam' di ibu negara seperti di Metro Prima, Kepong, Taman Melati, Bandar Utama Puchong, Seri Kembangan, Ampang dan Pandan Indah.

Barangkali langkah yang perlu dilakukan ialah cuba mengurangkan jumlah mereka pada satu-satu lokasi supaya persepsi kononnya mereka akan berada di ruang lingkup yang ‘selesa’ jika berada di kawasan dipenuhi kaum mereka tidak akan terus bermain di kepala mereka yang akan mempengaruhi sikap mereka, apatah merasakan mereka adalah ‘raja’ di sesuatu kawasan itu, perlu dikikis dari kepala mereka.

Menggunakan khidmat anggota polis memantau pergerakan mereka termasuk meletakkan anggota polis berpakaian preman terutama di kawasan-kawasan yang menjadi lokasi tumpuan golongan itu memang patut, malah barangkali serang hendap perlu dilakukan bagi membanteras kegiatan gemar berkumpul berama-ramaii 'Awang Hitam' yang menimbulkan rasa kurang selesa di kalangan orang ramai.

Tambahan pula 'Awang Hitam' yang dikatakan pandai bermain kata-kata dan gadis-gadis yang 'lemah' serta cepat terpengaruh mungkin mudah jatuh hati dengan mereka boleh menyebabkan gadis-gadis di negara ini terdedah kepada angkara 'Awang Hitam' yang mana sama ada mudah atau payah, kebanjiran mereka perlu disekat dan dipastikan kena mereka datang kerana benar-benar mahu belajar atau mencai rezeki yang halal sahaja dibenarkan berada di negara ini.

1 comment:

AlHadi Tok Ayah Su (atas) said...

salam hormat!

Mohon menyokong cadangan tuan.tk