Sunday, December 27, 2009

MUNCUL KEMBALI (599)

Ketua Whip BN: kenapa Naib Ketua Wanita Umno boleh salah tembak?

SAMA ada wajar atau tidak pendapat Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz bahawa adalah tidak adil Ketua Whip Barisan Nasional (BN) dipersalahkan atas kegagalan wakil rakyat parti itu hadir pada sidang Dewan Rakyat bagi meluluskan Bajet 2010 baru-baru ini terpulang kepada keupayaan pihak terbabit membuat pertimbangan.

Yang pasti rasanya umum boleh bersetuju dengan saya bahawa perkara itu tidak sepatutnya berlaku, malah ianya bukan yang diharapkan oleh rakyat selaku pemberi mandat. Pastinya tragedi itu mengecewakan rakyat. Tidak menghadiri sidang parlimen bukan sahaja tidak patut dilakukan oleh wakil rakyat kerajaan tetrapi juga oleh wakil rakyat pembangkang, kecuali kerana keuzuran.

Menghadiri sidang parlimen adalah bidang tugas utama wakil-wakil rakyat. Adalah amat tidak bertanggungjawab kalau pada waktu dan hari sidang parlimen telah terjadual, ada wakil rakyat yang bercuti atau yang memenuhi program-program lain.

Tragedi yang berlaku baru-baru ini ada hikmahnya, setidak-tidaknya rakyat tahu tembelang wakil-wakil rakyat untuk nantinya akan dinilai sama ada wajar atau tidak mereka terus diberi mandat jika masih bertanding pada pilihan raya umum akan datang.

Dalam pada itu pada saya ada yang lebih mencemas dan mengaibkan apabila seorang Naib Ketua Wanita Umno boleh tersalah tembak apabila menganggap Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz sebagai Ketua Whip BN sedangkan ketua sebenar adalah Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin sendiri.

Macam mana seorang Naib Ketua Wanita kepada parti pendominan kerajaan boleh tidak tahu hal-hal sebegini. Kalau Naib Ketua Wanita Negeri, bahagian, lebih-lebih lagi cawangan yang tidak tahu penyandang jawatan Ketua Whip BN, tidaklah terlalui mengaibkan.

Ini orang nombor dua kepada satu daripada sayap parti pendominan kerajaan. Kalau dalam rumhatangga sendiri pun boleh bertukar antara mana yang jantan, yang betina dan yang pondan, macam untuk hadapi jumlah manusia di luar rumah dengan bilangannya yang lebih besar dan pelbagai pula kerenahnya.

Kesilapan itu berlaku membuktikan betapa sikap sambil lewa dan kurang cakna menjadi amalan kalangan tertentu dalam part-parti politik, termasuk dalam parti politik pendominan kerajaan. Kalau keadaan ini tidak segera dibendung, akan timbul krisis keyakinan rakyat bukan sahaja pemain politik tetapi parti-parti politik. Kesilapan yang dilakukan oleh Naib Ketua Wanita bukan kecil dan remeh pada kacmata rakyat jelata.

8 comments:

yes said...

Beliau ni tak peka nampaknya.Kalau jumlah tuntutan perjalanan di bayar kurang adakah agaknya beliau sedar atau tidak?

Ahli Puteri Umno Perak said...

Kalau sayalah, belum didesak saya dah letak jawatan. Malu. Nampak sangat kerjahilan dalam berpolitik, sampai ketua Whip pun boleh salah orang.

Lagi pun yang ditembak tu TPM sendiri. Kalau pembangkang yang salah tembak begitu pun kita boleh anggap bangang, inikan pula orang no.2 pergerakan wanita Umno yang masuk bilik salah.

Kejahilan maklumat Naib Ketua Wanita itu bukan hanya mengaibkab beliau secara peribadi tetapi seluruh pemimpin dan ahli pergerakan wanita akan rasa aib. Orang macam nik tak layak jadi pemimpin, boleh bertukar antara rabu dengan khamis, antara mata dengan ulu, antara rambut dengan bulu.

Anonymous said...

ketua whip lain aku tak kisah. Aku cuma kenal ketua whip Majlis Perbandaran Kota Bharu - BRI, orang kg berhala. keh keh keh...

john said...

Tok kira la sapa2 pun ketuo whip bn tu..keduo2nyo tok paka belako!...ngabihkan boreh rakyat sajo..perut depa jugak yang konyang..uh..uh..uh...!

Anti hipokritsme said...

Orang lain tak terpakai belaka, kecuali JOHN dan TGNA?

Demo ingat Tuhan salah pilih kke takdirkan orang sedang berada pada kedudukan mereka sekarng.

Dalam puluhan juta rakyat Malaysa, bakpo Najib dan gengnya yang ditakdirka memimpin negara, bakpo tak ditakdirkan TGA dan gengnya.

Jawabnya mudah, kalau ditakdirkan pimpin Malaysia lingkup. Balak bag ko anak saudara bini hak nama fauzi, buwi ko tukang picit hak nama Rojat Abah, Che Amat dan kroni-kroni, ada orang ha siap ada jentera pembalakan dduk kawasan Jeli ta dapat kawasan, kena tnggu beli dari hak mereka dapat balak tapi jens kayu pun tak kenal.

jawatam CEO PMBK buwi ke menantu sendiri. Menteri=-menteri besar lain (dari Umno/BN) takdok penyakit lagu ni. Bila orag kata amalkan kronisme dan nepotisme, mulalah kata nabi pun amal kronisme, khalifah ar-rasyiddin ada hubungan dengan nabi belaka.

Selain dari sahabat, Abu Bakar mertua nabi, Ali dan Usman menantu nabi. Umar sahabat baik. TGNA dmo lupa, mereka t sema jadi khalifah bukan nabi pilih, rakyat yang pilih. Jadi khalifah pun Umar pakai jubah ada 13 tempat kena tampung, maknanya mereka lebih sesat dari sebelum jadi khalifat. TGNA kohon sesak ko lagu mana sakat jadi MB, anak menantu dia lagu mano belako?

john said...

Anti hipokritsme said...

"Demo ingat Tuhan salah pilih kke takdirkan orang sedang berada pada kedudukan mereka sekarAng."
TOKSOH DOK PERTIKAI KUASO TUHE!TUHE BAGI UJIAN KO DEMO2 TU TENGOK LAGU MANO CARO PERINTOH M'SIA! ADOKAH NOK TERUS SELAMO TU LAGI DENGA ISLAM TEMPELAN DAN RASUOH BERLELUASO. TOK DAN SETAHUN JADI PM BANYOK BENDO2 HILAE. ALTANTUYA, BALASUNDRAM, ENJIN JET, PAH GAPO LAGI HOK DEMO NOK TAMBOH SEDIRI (tok pelik la kalu pok getoh kapung hilae..enjin jet buleh hilae)MALAYSIA BOLLE!

"Dalam puluhan juta rakyat Malaysa, bakpo Najib dan gengnya yang ditakdirka memimpin negara, bakpo tak ditakdirkan TGA dan gengnya"
HO LA SEBAB KALU BULEH NOK SURUH NAJIB BERTAUBAT LA, PERINTOH DENGAN CARO BETUL, MUNGKIN BULEH AMALKAN ISLAM SEPENUHNYO KO,TUHAN MAHA ADIL TAPI MANUSIO YANG JAHIL DAN SEANGKATAN DENGANNYO JAH YANG TAK NAPOK..ALAH KO PERUNTUKAN ANOK2 SEKOLOH HABIS TAKDOK..ALAH KO PROGRAM BINI BUAT PROGAM 'ERMATO' RM100JUTO TAKPO!

"jawatam CEO PMBK buwi ke menantu sendiri. Menteri=-menteri besar lain (dari Umno/BN) takdok penyakit lagu ni. Bila orag kata amalkan kronisme dan nepotisme, mulalah kata nabi pun amal kronisme, khalifah ar-rasyiddin ada hubungan dengan nabi belaka."
TU BEZO DENGA PAS MENANTU TOK GURU KO..KALU SERO TOK KENO PADO TEMPATNYO ORE BULEH PERTIKAI DAN TOK GURU BULEH TERIMO. ACU DEMO CEK ANOK BERANOK NAJIB/ADIK BERADIK DIO? SAPO HOK TOK KAYO BIASO2 JAH..DEMO NI ORE PANGGIL 'SUPER-KAYO' PROJEK2 KERAJAAN DOK TANGAN DEMO NI BELAKO. DEMO TOK SOH KECEK LA PASAL KRONI DALE PAS TUH..BETUL DALE UMNO DULU LA..DALE PAS USOHO2 KRONI SENTIASO AKAN DIPANTAU DAN AKAN DIHAPUSKAN..

"UMNO = U Mean NOthing!"

joostspring said...

wat lu john amalan kroni dlm pas akn dipantau dan dihapuskan...

19thn dah najis mu amalkan kroni dlm pemerintahan tokong tok cha dia ni!!!!

anak beranak dgn org hok rapat dgn najis jah buleh manfaat dr hasil bumi kelate..

puak2 liPAS ni base jenis hati pedal busuk!!!

selama ni duk mkn kecik jah..sbb tu duk gila serupo babi sapa dgn dap nak amik dakap kocak...konon2 kl bleh perintah malaysia puak2 liPAS ni pun bleh mkn besar jgk...

Nate liPAS ni xsedar yg cina dan keling duk nanti nak semelih jah tekak puak2 liPAS tu...

nate liPAS ni dlm ceramah bleh r kecek pasal ugama,dlm kehidupan sebenar gak perangai serupo hanjing jah..tgk duit kelabu butir mata,tgk tino betis putih gak piah amik susuk dlm kilas kain..base jenis mulut manis jubo mase...

bab2 salah ko org liPAS no 1 dlm dunia...alah ko ore gak salah blako...padahal nate liPAS ni bodo serupo dgn lembu,benok serupo dgn babi..

Anonymous said...

"PAS-Parti Amalan Syaitan"