Wednesday, July 28, 2010

MUNCUL KEMBALI (772)

Skim cepat kaya: displinkan diri supaya tidak mudah tertipu

KENAPA tidak serik-serik. Kenapa masih ada yang percayakan skim cepat kaya dan sanggup kehilangan harta benda kerana melabur setelah terpikat dengan janji pulangan laba pada jumlah yang mengikut rukun dan kemunasabahan dalam ilmu perniagaan, mustahil dapat dicapai.


Akhirnya bukan sahaja laba yang dijjanjikan tak dapat tetapi pelaburan pokok pun turut hangus, pejabat operasi syarikat juga ditutup. Tidak lama kemudian orang yang sama akan buka syarikat baru dan pungut pelaburan lagi. Masih ada juga yang melabur, bukan sahaja pelabur baru tetapi juga pelabur berulang.

Itu adalah antara pertanyaan yang didengar apabila ada syarikat skin cepat kaya yang diserbu oleh pihak berkuasa ekoran dari aduan awam kerana didapati menipu pelabur. Pertanyaan yang sama disuarakan ekoran penahan 59 orang agen skim cepat kaya yang bergerak di Lembah Kelang oleh pihak berkuasa malam semalam (Rabu).

Hanya berbekalkan risalah-risalah dan memandu kenderaan mewah, syarikat pengendali skim cepat kaya di Lembah Klang itu bergerak aktif menipu orang ramai sejak lebih setahun lalu dengan menetapkan jumlah pelaburan minimum RM10,000 sehingga RM41,000. Mereka berjaya menipu dalam tempoh setahun sebelum kegiatan mereka dikesan dan dibanteras.

Kenapa mereka boleh bergerak dan menerima pelaburan. Kenapa boleh asa pelabur, bukan sahaja pelabur baru tetapi pelabur berulang yang pernah tertipu termasuk beberapa kali sebelumnya? Jawabnya kerana impian setiap manusia yang mukalaf dan sempurna akalnya adalah mahu jadi kaya, hidup senang dan mewah. Masing-masing bencikan kemiskinan dan kemeremptan.

Justeru, asalkan dirasakan ada peluang jadi kaya, maka akan direbut, termasuklah dengan berjudi, yang perempuannya pula sanggup jual diri dan maruah dengan melacur atau menjadi perempuan simpanan walaupun perbutan-perbuatan itu ditegah oleh hukum hakam. Mereka sanggup lakukan kerana mahu jadi kaya, mahu hidup senang dan mewah.

Keghairahan semua orang mahu jadi kaya itulah yang telah mendorong kalangan yang kreatif tetapi menyalahgunakan kekreatifan mereka dengan merancang pelbagai penipuan dan memanipulasi impian mahu jadi kaya oleh semua orang, termasuklah dengan penubuhan syarikat skim cepat kaya.

Kerana itulah walaupun sudah acap kali tertipu oleh skim berkenaan, masih ramai juga mangsa baru dan mangsa berulang menyertainya dan syarikat-suarikat skim cepat kaya baru terus diwujudkan oleh kalangan yang cuba mengambil kesempatan membina kekayaan secara cepat dengan menjadikan orang ramai sebagai mangsa.

Sebenarnya Tidak perlu petua atau formula khusus bagi mencegah mengelak dari tertipu oleh tawaran pelaburan oleh syarikat-syarikat skim cepat kaya, sebaliknya setiap di antara kita kena displinkan diri supaya tidak mudah percaya dengan laba-laba besar yang ditawarkan.

Apa yang kena tertanam dan kepala dan menjadi pegangan hidup ialah tidak ada satu perniagaan pun yang boleh berjaya dengan mudah dan tidak ada jenis perniagaan yang boleh memberi pulangan yang bukan sahaja dalam tempoh yang singkat tetapi dengan perolehan menyamai atau lebih tinggi dari pelaburan pokok.

Kalau ada pastilah ianya suatu bentuk penipuan dan kita patut jauhi syarikat-syarikat sedemikian untuk mengelak kita dari ditipu dan tertipu. Untuk mengelaknya dari ditipu dan tertipu kita jangan panjang angan-angan kerana panjang angan-angan itu ditegah. Bila ditegah pasti ada padahnya jika kita melanggar tegahan.

10 comments:

joostspring said...

pencacai2 pas sekelian..

ape citer ni dgn masjid al hussain seperti yg di dakwa di blog bawah ni..

http://khairulryezal.blogspot.com/2010/07/panas-pmbk-menindas-rakyat-kelantan_27.html

kalu betul la puak2 pas buat kejaan lagu ni..memang basa jenis CELAKO...CELAKO..CELAKO PAS CELAKO..

john said...

Salam...

Ambe tulong jawab ke jootspring ah..

pertamenye ambe nok ucap time kasih ke joots sebab tulong iklang blog pemikiran set2 umno yang regenye 2 sen je! dok rok scetong punye blog..

Ambe tok napok peliknya nok wak sejid guna derma, pade ambe bagus la lagu tuh. cume yang cube penulih tu nak persoalkan pasal ape rashid Hussin tok leh letok name dia? ada la tu politik dalam rashid hussin tu..kot2 kontraktor tu hoK KRONI umno kot eh? kot2 program2 hok dibuat tu banyok kot politik UMNO kok eh. Ambe setuju pmbk buak lagu tu muge ambe PENCACAI PAS PUN..benih2 umno tok leh hidup subur dikelantang nuh.

Pasa penyelewengang? ambe dok rusing sekepeng harang pun sebab mende? kalu ade penyelewengang lepas ni barua2 umno mesti wak laporang ke SPR.ENG bagus jugok lagu tuh bior hok mane dalang pas tu masuk gok ke guane joots...

tu je pandangang 20seng ambe joots. kesimpulangnya pade ambe hok pas buat comel llake, kalu ade hok buruk tu memang sabotaj tahi2 umno hahahaha..sombong molek...Istighfar duluh...

p/s: kepade orang umno sabor..sabor..kalu umno nok menang di kelatang umno kene jadik baik le..CELAKO?..UMNO LAGI CELAKO, DOH LA GUNE AYAK TOK GURU..BUAK LA AYAT MENYUMPOH SERANOH SEDIRI!

Pemikir Ore Kelate said...

John si Pencacai dan barua PAS
tu buke jawape boh, cumo nok tunjuk kerah keng, maknonya betul la PBMK make pitih dan rapas harto tanoh ore...
demo ni berat doh John

john said...

Salam...

Cadangang ambe ke 'pemikir ore kelate'..ejah sikit nick deme tu ke 'pemikir UMNO ore kelate' tu baru ye le..ke guane..bukang majoriti orang kelatang mikir srupe deme..golongang srupe deme tu kaum minoriti je dikelatang tu..nok pupus doh!

p/s: bro, kalau sumber dari mass media boleh le nak pertikaipun..ni sumber pun dari blog 2sen umno tak tahu betul ke tak betul..jadi sesuai le jawapan ambe yang 'kerah keng tu'..

joostspring said...

john oooo john...

demo silap john..

DUIT HOK NAK BUAT MASJID TU START DARI NAK BELI TANAH,BELI PASIR,BELI SEMEN,BELI BATA,BELI CAT,BELI PERABOT,BAYAR UPAH ORG BUAT KEJA,BAYAR ARKITEK DAN SEGALA BENDA HOK BERKAITAN DGN DUIT DITANGGUNG SERATUS PERATUS OLEH ORG YG NAK BUAT MASJID TU@RASHID HUSSIN...

KAWE ULANG SEKALI LAGI JOHN..

SEGALA URUSAN BERKAITAN DUIT DITANGGUNG SERATUS PERATUS OLEH PENDERMA@RASHID HUSSIN...

SEKALI LAGI KAWE ULANG TAKUT DEMO TAK Pehe..

SEGALA KOS BERKAITAN DUIT DI TANGGUNG SERATUS PERATUS OLEH PENDERMA@RASHID....

demo pahe tak john maksud tanggung seratus peratus tu!!!!!

selama keni kita duk balas komen, kawe faham la demo ni gana..DEMO NI BODO JOHN..SEBAB TU PALO OTAK DEMO TU KARAT HIJAU..KAWE PAHE LA...

----------------------------------
kot2 kontraktor tu hoK KRONI umno kot eh? kot2 program2 hok dibuat tu banyok kot politik UMNO kok eh.
-----------------------------------

tolong la john mula2 jgn duk tunjuk bodo demo ni....bodo bedooh ni!!!!

DER...rashid husin@penderma tu tanggung sepenuhnya kos....lpas tu dia nak amik sapa jadi kontraktor tu ikut pandai dia la..DAN memang dia nak guna kontraktor dia sendri tuk buat masjid tu!!!!! MASALAH KRONI UMNO @ PAS tak timbul SBB TU PITIH DIA...

KAWE ULANG PULANG...

TU PITIH DIA...DIA NAK AMIK ADIK IPAR DIA KO,BINI DIA KO,ANAK DIA KO...ikut pandai dia...BKN PITIH KERAJAAN NEGERI KELATE PUN!!!!!

JOHN...

lpas siap masjid tu dia nak wi KO KERJAAN NEGERI JAGA....motip politik gapo namo lagu ni john...

menate kerajaan negeri xleh nak wat masjid...LPAS TU ADA ORG NAK TOLONG BUAT MASJID,NATE PUAK2 pas ni g sekat pulak....

sedara john...

tapak tanah hok nak buat masjid tu tanah milik persendirian, bermakna buleh direct beli dgn owner tanah..lpas tu nate PMBK@ PAS ni xse rashid beli tanah direct dgn owner...NAK KENA BELI DGN KERAJAAN NEGERI...kerajaan negeri beli tanah owner tu dan jual ko RASHID....DEMO NAMPAK MAINAN PELAHAP2 PITIH PUAK2 PAS ni....MENATE kerajaan negeri nak jual tanah dgn harga 5,6 kali lbh mahal dari harga asal..

SE Lagi..NATE PMBK xsetuju RAshid guna kontraktor dia..NAK KENA GUNA KONTRAKTOR PMBK...sini se lagi NAPAK MENATE PMBK@KERAJAAN NEGERI@PAS ni LAPAR PITIH...

ORANG NAK TOLONG BUAT MASJID PUN NATE KERAJAAN PAS NI DUK MAIN POLITIK LAGI...

PAROK2.....JELAR PITIH LA NATE PUAK2 PAS ni...

john said...

joots..cakap banyak tak guna la..masuk utusan la, dok pun lapor sprm la..dok pun lapor polis la..banyok tu puok pas@pmbk dok seleweng kalu ikut penerangae demo melalui sumber 2 sen tu..cakap banyak tak guna la joots..sedarla diri UMNO di Kelate tu..gebang kot internet buleh la...

joostspring said...

john...

mapuh dgn gitu dah mu john...

base jenis bodo xleh nk ajar dan cerdik xleh nak tumpe...

payah weh main dgn ore hok koya sempurna dan tak dok cacat cela ni gak....

bab kata ko ore no 1...tapi nate puak2 hok kata ko ore ni la bergomo duk buatnya...sbb tahu kerana ORG2 SERUPO JOHN RAMAI DUK BACKUP puak2 musang berbulu aye ni...

john said...

jOOTS...

mapuh dgn gitu dah mu john...
JO LO KO MAPUH..BUKE UMNO NGA MUng HOK MAPUH DI KELATE..HAHAHAHA

base jenis bodo xleh nk ajar dan cerdik xleh nak tumpe...
ORE UMNO TOK PAYOH AJAR AMBO, AMBO TOK LAYYE, BAB CERDIK MEME TOK LEH NAFI ORE PAS CERDIK2 BLAKO..SET2 UMNO HOK BODO SOKMO EH HAHAHAHA

payah weh main dgn ore hok koya sempurna dan tak dok cacat cela ni gak....
KALU BAB NGA UMNO BUKE KOYA DOH JOOTS MEME SUNGGOH, HOK CACAT TU MEME UMNO HAHAHA..

bab kata ko ore no 1...tapi nate puak2 hok kata ko ore ni la bergomo duk buatnya...sbb tahu kerana ORG2 SERUPO JOHN RAMAI DUK BACKUP puak2 musang berbulu aye ni...
KATO2 MUGO JENIS TOK RETI BASO, ORE KATO PILIH ISLAM BLAKO NYO AMBIK SEKERAT2..MEME PAS RAMA ORE SRUPO AMBO SEBAB TU PAS MENAE SMACE EH..KO GUANO JOOTS, AMBO TAK PAYOH GANJARAE JOOTS WAK KIJO KO PAS..AMBO PULOK HOK ABIH PITIH..KALU UMNO LOH LA TOK BUI PITIH WAK KIJO KO DIO NYO KEKOH TANGE TUAE LAA...HAHAHAHA..

HOH GAPO LAGI JOOTS..SOBA JOOTS, ORE UMNO KENO SOBA KALU NOK MENAE DI KELATE...

p/s: last post..utk artikel ni..nok baloh dale artikel lain pulok joots deh...chiow!

joostspring said...

john...

perkara pokok tuk masalah kawe utarakan demo tak terjawab pun...

yg puak2 demo tahu...

salahkan org lain dan duk perasea jah lbh...

agas la demo selagi buleh john....

Anonymous said...

Salamualaikum & slm 7,8 belas Malaysia..

Kpd bro Joostspring..
Kawe setuju nga John tu, demo g repot laa ko sprm & sewaktu dgannyo kalu tahu cerita ni dr akar umbi.. duk bkecek dale ni bulih belako, kawe x pasti hok demod uk royak tu fakta ko auta..

Kalu nak nok wat mugo & nok tgok benda tu.. acu celik nga mata hati skali...

Stakat duk lepo2 nguduh kokre xdok bukti payoh laa bro joost..

kalu kito ni bodo jange la v napok kokre sangat..

~~HANUME