Tuesday, August 24, 2010

MUNCUL KEMBALI (798) - DIKEMASKINI

Nota: tulisan ini turut dihantar ke sebuah akhbar arus perdana

Rujuk hadis dalam pemilihan pemimpin
oleh
RAMLI ABDUL HALIM

SETIAP yang hidup kena akur kepada fitrah kehidupan. Yang kanak-kanak akan jadi dewasa, yang dewasa akan jadi tua yang tua akan mati sama ada kita mahu dan bersedia untuk mati atau sebaliknya. Juga fitrah dalam kehidupan manusia, kena ada yang jadi pemimpin dan yang dipimpin.

Seringkali menjadi kebimbangan di kalangan manusia apabila pemimpin sudah tua, siapa yang akan mengambil alih kepimpinan dan apakah pengambil alih itu nanti mampu memiliki keupayaan, kehebatan, keunggulan dan kewibawaan pemimpin yang bakal diganti. Hal ini menjadi persolan dalam kepimpinan kerajaan, parti politik mahu dalam persatuan dan badan-badan bukan kerajaan.

Turut menjadi tanda tanya dan kebimbangan ialah siapa yang akan mengganti Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat sebagai Menteri Besar Kelantan sedangkan beliau semakin dimamah usia dan terpaksa menghadapi hakikat kena mati walaupun barangkali selagi ada hayat beliau tidak akan kosongkan kerusi MB atas faktor-faktor yang hanya beliau dan Allah sahaja yang tahu.

Kepada umat umat Islam tulen, masalah calon untuk dilantik sebagai pemimpin tidak sepatutnya timbul kerana masing-masing pasti hafal 100 hadis tentang kebajikan, silaturahim dan adab serta 93 hadis tentang tacara pemerintahan yang terkandung dalam kitab Terjemahan Hadis Shahih Muslim Jilid I,II,III dan IV.

Mereka juga pasti hafal 131 hadis yang patut dijadikan bahan rujukan kepada mereka yang menjadi pemerintah sebagaimana yang terkandung dalam kitab Terjemahan Hadis Shahih Bukhari Jilid I,II,III dan IV. Tokoh yang mana patut dan tidak patut dilantik sebagai pemimpin diterangkan oleh 93 hadis dalam kitab Terjemahan Hadis Shahih Muslim Jilid I,II,III dan IV serta 131 Terjemahan Hadis Shahih bukhri Jilid I,II,III dan IV di samping tentang tatacara pemerintahan yang dimahukan oleh Islam,.oleh Allah dan Rasul-Nya.

Maknanya kalau Pas benar-benar berpolitik dengan merujuk kepada al-Quran dan Hadis, soal siapa yang patut dinamakan oleh Dato' Nik Aziz sebagai pengdantinya tidak patut timbul memandangkan Rasulullah s.a.w. tidak menamakan pengganti baginda tetapi telah menerangkan dalam hadis baginda tentang tokoh yang patut dan tidak patut dilantik sebagai pemimpin dan jawatan-jawatan dalam pemerintahan.

Sama ada Ahmad Yaakob, Husam Musa, Mohd. Amar Nik Abdullah atau sesiapa pun boleh jadi MB Kelantan menggantikan Dato' Nik Aziz atau sebagai presiden Pas menggantikan Dato' Seri Abdul Hadi Awang asalkan memenuhi ciri-ciri yang telah diterangkan dengan jelas oleh Rasulullah s.a.w. melalui hadis-hadis baginda yang mana terdapat 93 hadis dalam kitab Terjemahan Hadis Shahih Muslim Jilid I,II,III dan IV serta 131 Terjemahan Hadis Shahih bukhri Jilid I,II,III dan IV mengenainya di samping disabdakan tentang tatacara pemerintahan yang dimahukan oleh Islam, oleh Allah dan Rasul-Nya.

Antara calon pemimpin yang dipilih adalah yang tidak tawarkan diri atau yang tidak tunjuk kemaruk mahu jadi pemimpin, tidak membina kumpulan atau petugas khas bagi mempopularkan diri dan dilihat sebagai serba hebat kerana dibedak dan diplastikkan oleh agenda dan propaganda oleh tenaga-tenaga yang diupah dan diarah khusus untuk itu. Calon sengaja mengagenda dan memprojekkan diri untuk dilatik sebagai pemimpin kena ditolak.

Tetapi tokoh atau mana-mana individu tidak boleh menolak jika ditawar atau diminta jadi pemimpin, sebaliknya kena diterima sebagai amanah dan kena melaksanakan tugas dengan tulus, jujur, berwibawa dan dengan berprestasi tinggi.. Yang tolak awal-awal dan dpublisitikan sebagai suatu taktik untuk menarik simpati dan dilihat berjurus oleh masyarakat terbanyak sebenarnya lebih bersifat telunjuk lurus kelingking berkait. Kalau dilantik juga tokoh jenis ini, ianya akan membawa banyak padah dar faedah.

Merubuk kepada Kelantan, pada penulis Dato' Ahmad Yaakob adalah antara tokoh yang ada ciri-ciri yang paling wajar menjadi pemimpin berdasarkan apa yang terkandung dalam Hadis Rasulullah s.a.w. dan yang patut diminta walaupun barangkali beliau menolak untuk dilantik sebagai MB jika Dato' Nik Abdul Aziz merasakan sudah sampai masanya untuk beliau berundur.

Beliau pula patut diberi hak sepenuhnya untuk memilih siapa yang dirasakan patut mejadi timbalannya serta barisan exconya kerana tidak semestinya exco pilihan Dato' Nik Aziz sesuai menjadi exco pada eranya kerana pendekatannya pasti tidak akan dicedok sepenuhnya dari pendekatan bossnya itu kerana beliau kena jadi MB yang lebih baik dari MB-MB sebelumnya.

Yang paling penting, beliau kena bersedia untuk berdepan dengan pelbagai fitnah dan ujian sebagaimana yang pernah dialami oleh Dato' Nik Aziz kerana bila menjadi pemimpin pasti akan ada yang suka dan ada yang tidak suka, ada yang asalnya kawan akan jadi lawan dan yang asalnya lawan akan jadi kawan. Yang dengki dan khianat pun ramai.

Ramai yang percaya kepada teori bahawa belum pernah timbalan menteri besar di Kelantan akan naib menjadi menteri besar kerana ianya tidak pernah berlaku dalam sejarah Kelantan. Tetapi penulis yakin Ahmad Yaakob akan memecah tradisi dan akan mencipta rekod baru.

Sebagai anak guru pondok, penulis yakin beliau mampu menyambung tradisi MB akan memberi Kuliah Jumaat di Pejabat Badan Perhubungan Pas Kelantan. Seingat penulis Ahmad Yaakob atas nama tMB pernah sekali memberi kuliah menggantikan Dato' Nik Aziz pada Kuliah Jumaat dan ramai yang kagum dan terpegun.

Tetapi selepas itu beliau tidak muncul lagi, barangkali beliau menggunakan pendekatan bekas Timbalan Menteri Besar, Dato' Abdul Halim Abdul Rahman yang lebih banyak bekerja di belakang tadbir supaya tidak nampak ada perlumbaan meraih populariti dengan MB. Tidak peliklah kalau tidak ada cerita pelik-pelik mengenainya.

Dato' Nik Aziz sendiri barangkali sudah mencium dan terhidu ketokohan dan hati budi Ahmad Yaakob sehinggakan dalam banyak-banyak tokoh, Ahmad Yaakob yang dipilihnya sebagai timbalannya apabila regu serasi dan paling mantapnya, Ustaz Halim dipecah-kongsi darinya dan dinyahkan ke kerusi parlimen.

Sepanjang pemerhatian penulis semasa masih bertugas dengan UPKn dulu, Ahmad Yaakob tidak kekok makan tengahari di kantin SUK dan puak-puak balak tidak berapa berani dekatinya untuk kenen hal-hal yang berkaitan dengan balak.

Kalaulah sebagai MB nanti beliau bersedia dan sanggup ditegur sebagaimana Umar Al-Khattab boleh menerima amaran si pincang yang merapatkan hujung mata pedang ke leher khalifah ar-Rasyidin yang kedua itu dan bersumpah pedang itulah yang akan memengagl leherkhalifah jika memerintah tidak secara Islam, penu;is yakin Kerajaan Pas kelantan akan semakin mantap.

Barangkali beliau boleh pindahkan pejabat MB dan pusat pentadbiran kerajaan ke masjid negeri manakala pejabat jajahan di masjid jajahan manakala penggawa ke masjid utama di daerah masing-masing manakala markas utama penghulu adalah di masjid mukim. Pusat pentadbiran tidak perlu besar tetapi pemikiran, idea dan kualiti perkhidmatan kena berskala akbar.

Bila masing-masing berada dalam masjid, pasti segala urusan akan dipastikan dibuat atas nama masjid. Kalau ada lagi yang sanggup buat kerja-kerja tak elok seperti memberi dan menerima rasuah, menfitnah, dapatkan kawasan balak secara tidak betul, jatuh menjatuh sesama sendiri, menyalahgunakan harta kerajaan dan sebagainya, maknanya si pelaku iu adalah manusia yang cedera moral, keislaman dan imannya.

Yang diharapkan oleh orang yang tolak Umno/BN adalah sebuah kerajaan yang benar-benar Islamik, yang benar-benar menyediakan segala kemudahan untuk ke syurga dan menutup segala lubang, lorong dan laluan ke neraka kerana yang pasti dunia sudah semakin dekat dengan kiamat kerana apabila ditanya kepada Rasulullah s.a.w. oleh sahabat bila kiamat akan berlaku, jawab baginda, kiamat itu sudah dekat. Hal ini ada dalam hadis.

Baginda kata kiamat sudah dekat itu ketika baginda masih hidup dan kalau dikira dari tarikh wafat baginda pada 12 Rabiul Awwal 11 Hijrah bersamaan dengan 8 Jun 632 Masehi, maka baginda kata kiamat sudah dekat itu lebih dari 1, 413 tahun yang lampau, satu jangka masa yang agak lama, sekaligus bermakna saat untuk berlakunya kiamat semakin dekat sebagai dalam kehidupan, semakin hari kita semakin dekat dengan saat kematian.

Hendaknya selepas ini perlantikkan MB, TMB, anggta exco dan pegawai-pegawai perlantikkan mestilah dengan merujuk al-Quran dan 93 hadis dalam kitab Terjemahan Hadis Shahih Muslim Jilid I,II,III dan IV serta 131 Terjemahan Hadis Shahih bukhri Jilid I,II,III dan IV di samping yang turut menggarapkan tentang tatacara pemerintahan yang dimahukan oleh Islam, oleh Allah dan Rasul-Nya, bukannya berdasarkan kepada kuat bekerja untuk parti tetapi tidak mempunyai ciri-ciri yang dibolehkan dilantik sebagai pemimpin atau penjawat jawatan di jabatan pemerintah! -
Penulis adalah pengamal media sejak tahun 1973.

Nama & Alamat Penuh Penulis;
RAMLI ABDUL HALIM (K/P:561020-03-5201)
2584, Lot 146,
Jalan Sultanah Zainab,
15000 Kota Bharu,
Kelantan.
Tel: 017-9871322

12 comments:

Anonymous said...

Mengapa en meli risau dan menyebuk sangat tentang pengganti Nik Aziz?

Serah sajalah kepada pimpinan PAS Negeri & Pusat yang tentukan.

Kemudian akan ada pulak PRU13 ke, PRU14 ke...PRU keberapa ke... disini rakyat Kelantan pulak yang akan menghakimi ketokohan & kesesuaian siapa yang nak pegang sangat2 kuasa MB Kelantan tu....

Semenjak PRU1 (1955) dan Malaya Merdeka (1957), Rakyat Kelantan amat arif dan peka dalam menilai "keunggulan MB" mereka... Kriteria MB mengikut barometer hatibudi jiwa rakyat Kelantan ... dulu pernah Dato Ustaz Ishak Lotfi Omar-lulusan agama AlAzhar (PAS), kemudian Dato Asri Muda- lulusan agama tempatan(PAS), mereka sokong, kemudian Dato' Muhamad Nasir-Pegawai Pertanian (PAS kemudian BERJASA) mereka kasih & dokong, kemudian Dato' Muhamamd Yaakob-Lawyer (UMNO) mereka sokong & kemudian mereka hempas dalam PRU8-1990, sekarang Dato' Tuan Guru Nik Aziz- mereka kasihi & dokongi ...alhamdulillah.

En Meli tak payahlah dok bersusah payah mencari fakta untuk promosikan orang yang en meli "gemar" itu dan lanyak orang yang en. meli "amat sangat bencikan tu". ..... rakyat Kelantan amat maklum .. watak peribadi, ketokohan, kelincahan politik dan sumbangbakti/ jasabudi kepada rakyat yang telah dilakukan setiap pemimpin mereka .....

Begitu jugak, majoriti rakyat Kelantan "amat maklum" siapa pemimpin2 yang lemah, korup, "agas", "meta", "cah keting", "perut hodoh", "feel hudoh", .. hok kaki tu/kaki ni... dan pentingkan diri sendiri/kroni.. sama ada dari PAS atau PKR atau UMNO atau MCA...
sebab tu ada tempat PAS pun kalah, UMNO pun menang, .. atau calun PKR setahun jagung itu pun boleh menang lawan calun veteran UMNO yang disokong oleh semua jentera BN.....

Kalau semua media UMNO/BN nak pesongkan minda politik "anak-anak jati Kelantan" - tak pernah berhasil, inikan pula cereka politik en meli... Selamilah HATIBUDI JIWA NURANI Rakyat Kelantan!! ..takut2 en meli, orang Kelantan juga, tapi menentang arus pulak di negeri sendiri .... kemudian hanyut seorang diri.. atau en meli jenis "orang gedebe politik" seperti Ibrahim Ali......

Maaf le en meli, berbeza & bertukar pendapat dibulan puasa ini..... mungkin hujah ambo tu salah....

Mamat Toke Ikan Kerapu said...

Rncik Meli bukan orang Kelantan tapi orang Kampung Rong Chenak, Tok Uban Pasir Mas, Kelantan. Tak baca biodata ko.

Setahu aku Meli bukan orang baru dalam gelanggang penganalisaan ni politik Kelantan ni.

Banyak apa yang dibimbanginya dan dianggap haprak oleh orang politik Kelantan jadi kenyataan.

fargowin said...

Malaysia has the misfortune of being ruled by Muslims, hence their intolerant attitude to you non-malays.

It was the Chinese and Indian minorities that have begun to lift Malaysia out of third world poverty, and those malay bastards should be grateful to them for this but like I said before, that is too much to ask from a Muslim.

Malaysia is a xenophobic country – the bitter truth is that malays are afraid of competition from other races – they are indeed lazy and want everything for free.

If Malaysia is to divide into two countries with malays taking the east and the west to the Chinese and Indians – watch the malays starting to migrate to the west illegally for a better future.

It is no wonder Singapore is a country which is 50 years ahead of Malaysia. Malays are fool racists indeed.

The writer should know that most of non-malay community realised what the government have done to them is unforgiven.

If we still depending on government we won’t be in top position in overseas, for example (60% in NASA is Indians), two-thirds of the community of practicing doctors in Singapore is Malaysian Chinese.

We (non-malay community) have been proven our intelligence around the world but not in Malaysia. So what we have to do just emigrate or use Malaysia as an investment base.

Actually we (non-malays) should know that government will never change their policies unless there is a ‘protest’, here we don’t do that – that is the problem, anything the government says we just simply raise the Barisan flag.

It will be good idea if we emigrate, like one say in English, ‘Where is a will, there is a way.’

But always remember the ‘will’ for non-malays is not in Malaysia.

oversee said...

This country was all along a land for Orang Asli. The Chinese originated from China, Indians originated from India, malays originated from Indonesia etc. China get to give priority to the Chinese, India get to give priority to the Indians, and the malays are just freeloading from the Orang Asli land by claming it is bumi land.

This is because they are doing what Allah said……….Allah told malays to come from Indonesia and steal the land from Orang Asli and use Orang Asli as slaves. So when is Malaysia giving priority to Orang Asli?

The only time Malaysia is not a racist country is when an Orang Asli becomes the prime minister of Malaysia – which is never – it is a genocide in the name of Allah!

San said...

Bravo to all the cock & bull being written here!

Sad to see Malaysians not accepting the facts that you are living because of non-malays and subsidies from the so called fair government which only take care of their own - malays (please do not call yourself bumis unless you are the aborigines from the jungle).

Chinese are wealthy because they work 100% more than your lazy ass. They live on their own and not on your incentives. Nothing was given anyway.

Cut the story short, face the fact and dance to the rhythm. Without the non-malays, you are nothing just as Dr M said before he stepped down from UMNO.

(You do not even have your own culture and language, the bahasa has been copied from many such as the Portuguese, Spanish, Tamil etc.)

By the way, tuan is Chinese! Wake up, you are living under the helm of 1Malaysia - 1Murderer!

kakiku said...

Tazkirah Ramadhan.

bolehkah sungai mengalir ke hulu?,
bolehkah hujah naik ke langit?,
bolehkah kucing bercakap?,
bolehkah ......,
kuang kuang kuang,

tanpa guruh,
tanpa awan hitam,
tanpa kilat sambung menyambung,
hujan turun,
adakah hujan panas untuk kuncing berjemur,
tiba-tiba terbaca catatan ini :"Rujuk hadis dalam pemilihan pemimpin".
terima kasih kawanku,
meli @ RAMLI ABDUL HALIM.

Setelah sedar,
setelah kebah,
mustahil boleh dibincang,
tempat diam baru,
pondok buruk,
tempat tinggal keris bercabang,
UMNO parti kebangsaan,
puak memijak nilai akhlak,
amanah ditendang ke tepi,
pemimpin mana wang berguni,
punya projek berderet,
semua ini asas kasih sayang,
Kuang kuang kuang,

Kembali semula memilih hadis,
bertunjangkan akhlak,
bersandarkan amanah,
parti bersih suci murni,
tempat berlabuh alim ulamak,
parti Islam seMalaysia.

Pesan ajaran agama ku,
pilihlah ketua mu,
khalifah seperti abu Bakar,
Amirumukmin seperti Umar,
Imam seperti Ali,
ahli hilul wa aqad,

Adakah cacatan ini seperti "telunjuk lurus keliking berkait?".
tidak, bukan,
ada tanda perihatin,
ada tanda cinta nak bertaut,
ada tanda kasih mula berputik.
Terima kasih RAMADHAN.

Medan Ilmu, Kota Bharu.

Anonymous said...

Tazkirah Ramadhan 2 :

Sedih bercampur hiba
parti dan agama bertukar kira
tahu hal parti semasa
dikatakan tahu hal agama
agama dan parti dikata serupa
parti itu agama
agama itu parti dakwanya

inilah manusia akhir zaman
guna islam untuk kepentingan
jaja hudud kemana sahaja
konon kita jaguh perlaksana
salahkan orang lain bil tak berjaya
PAS didakwa serba sempurna
sedangkan kelemahannya ketara
lambang riak dan angkuh manusia

ayat demi ayat dibaca
akhirnya DAP jadi regu utama
PKR pun ikut serta
Guan Eng menjadi khalifah tiba-tiba
didoakan kesahteraan untuknya
saudara seagama dicela nista
didoa hina dan celaka

DAP diangkat sahabat setia
Karpal Singh konon salah sangka
bila terlepas dari tarbiyyah
sehingga dia dinyah
pengerusi DAP rela menguyah
PAS kini tersepit dicelah

Hudud tidak kedengaran
takut hilang kawan
taluthilang rakan

Dalam khutbah nanti jangan lupa
doakan juga Karpal Singh sama
biar dia joint PAS sama
sebab PAS dan Islam itu takde beza

Wahai kawan wahai rakan
Islam itu agama Tuhan
PAS itu ciptaan insan
Islam itu jauh kedepan
PAS itu nak menumpang
kot-kot boleh keuntungan
dengan memperdagangkan Islam
syurga dan neraka menjadi mainan
sebab pemimpin mereka yang tentukan

Marilah kita kalian
tanya iman bukan syaitan
jangan bertukar
kaca dengan intan
PAS dengan Islam

KUKUKAKIKUKUKIKISKIKIS
Kota Bharu
Kelantan

Anonymous said...

Tazkirah Ramadhan 2 :
(pembetulan ejaan)

Sedih bercampur hiba
parti dan agama bertukar kira
tahu hal parti dan semasa
dikatakan tahu hal agama
agama dan parti dikata serupa
parti itu agama
agama itu parti dakwanya

Inilah manusia akhir zaman
guna islam untuk kepentingan
jaja hudud kemana sahaja
konon kita jaguh perlaksana
salahkan orang bila tak berjaya
PAS didakwa serba sempurna
sedangkan kelemahannya amat ketara
lambang riak dan angkuh manusia

ayat demi ayat dibaca
akhirnya DAP jadi regu utama
PKR pun ikut serta
Guan Eng jadi khalifah tiba-tiba
didoakan kesejahteraan untuknya
saudara seagama dicela nista
didoa hina dan celaka

DAP diangkat sahabat setia
Karpal Singh konon salah sangka
bila terlepas dari tarbiyyah
sehingga dia dinyah
pengerusi DAP rela menguyah
PAS kini tersepit dicelah

Hudud tidak kedengaran
takut hilang kawan
takut hilang rakan

Dalam khutbah nanti jangan lupa
doakan Karpal Singh juga
biar dia joint PAS sama
sebab PAS dan Islam itu takde beza

Wahai kawan wahai rakan
Islam itu agama Tuhan
PAS itu ciptaan insan
Islam itu jauh kedepan
PAS itu nak menumpang
kot-kot boleh keuntungan
dengan memperdagangkan Islam
syurga dan neraka menjadi mainan
sebab pemimpin mereka yang tentukan

Marilah kita kalian
tanya iman bukan syaitan
jangan bertukar
kaca dengan intan
PAS dengan Islam

KUKUKAKIKUKUKIKISKIKIS
Kota Bharu
Kelantan

Anonymous said...

HUDUD PERLU SOKONGAN DEWAN



KOTA BHARU 26 Ogos – Pas tidak akan dapat melaksanakan hukum hudud berdasarkan realiti politik hari ini dan perjanjian antara parti pakatan pembangkang yang berpegang teguh kepada Perlembagaan negara.

Penyelaras Pakatan Rakyat, Datuk Zaid Ibrahim berkata, untuk melaksanakan hukum hudud, Pas perlu mendapatkan kerusi paling banyak di Parlimen dan ia juga perlu mendapat sokongan daripada ahli Parlimen yang lain.

Beliau berkata, realiti politik hari ini jelas menunjukkan parti itu tidak akan mendapat kerusi yang banyak di Dewan Rakyat kerana mereka hanya boleh bertanding di beberapa kawasan sahaja.

“Saya cuma nak jelaskan dasar bersama yang kita tandatangan pada Disember 2009, ketiga-tiga (parti pakatan pembangkang) telah iktiraf Perlembagaan sebagai undang-undang pokok dan di atas landasan itu kita setuju segala undang-undang yang kita buat mesti ikut Perlembagaan negara.

“Dari segi praktikal saya tidak nampak undang-undang hudud boleh dilaksanakan oleh sebuah parti sahaja, ia perlukan sokongan besar dalam Dewan.

“Pas tidak boleh dapat banyak kerusi dalam Parlimen, hanya berapa kerusi sahaja yang Pas boleh bertanding, saya tengok berdasarkan profil politik sekarang,” katanya selepas Majlis Sumbangan Hari Raya Yayasan Orang Kurang Upaya Kelantan (YOKUK) di sini, hari ini.

Beliau mengulas mengenai pertelingkahan antara Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat dan Pengerusi DAP, Karpal Singh berhubung pelaksanaan hukum hudud di negara ini sekiranya pakatan pembangkang berjaya memerintah negara ini.

Ini kerana, menurut peguam itu kuasa tersebut terletak pada Parlimen atau Kerajaan Pusat mengikut Perlembagaan Persekutuan.

Zaid yang juga Pengerusi Parti Keadilan Rakyat (PKR) Wilayah Persekutuan berkata, sewajarnya pemimpin pakatan pembangkang tidak membincangkan mengenai perkara tersebut dan memberikan tumpuan sepenuhnya kepada pilihan raya umum akan datang untuk menumbangkan kerajaan Barisan Nasional (BN).

“Saya percaya kita bercakap mengenai teori, kita (pakatan pembangkang) kerusi pun baru ada berapa sahaja, kita kena tubuhkan kerajaan dulu baru tengok siapa yang menang dan apa dasar mereka nak.

“Maksud saya semua orang ada mimpi, semua parti ada aspirasi sendiri, aspirasi tak salah tetapi yang penting pada rakyat aspirasi mesti berlandaskan sokongan besar rakyat Malaysia, tengok keputusan pilihan raya baru ini, siapa yang menang, kerusi apa dan berapa kerusi Sabah, Kadazan, Melayu atau Cina.

“Awak perlu menang dua pertiga dulu, kemudian baru kita boleh bercakap, kalau tidak ia hanya teori politik,” katanya.

Bagaimanapun beliau menegaskan, Nik Aziz tidak salah untuk menyatakan pendiriannya mengenai pelaksanaan hukum hudud kerana setiap parti mempunyai aspirasi tersendiri.

“Tok guru ada mimpi, saya pun ada mimpi contohnya impian saya ingin terbang ke bulan, tidak salah beliau bercakap, saya boleh lakukan atau tidak bergantung kepada keadaan,” katanya.

Anonymous said...

Hudud perlu sokongan Dewan

Oleh AZRAN FITRI RAHIM
azran.rahim@utusan.com.my

KOTA BHARU 26 Ogos – Pas tidak akan dapat melaksanakan hukum hudud berdasarkan realiti politik hari ini dan perjanjian antara parti pakatan pembangkang yang berpegang teguh kepada Perlembagaan negara.

Penyelaras Pakatan Rakyat, Datuk Zaid Ibrahim (gambar) berkata, untuk melaksanakan hukum hudud, Pas perlu mendapatkan kerusi paling banyak di Parlimen dan ia juga perlu mendapat sokongan daripada ahli Parlimen yang lain.

Beliau berkata, realiti politik hari ini jelas menunjukkan parti itu tidak akan mendapat kerusi yang banyak di Dewan Rakyat kerana mereka hanya boleh bertanding di beberapa kawasan sahaja.

“Saya cuma nak jelaskan dasar bersama yang kita tandatangan pada Disember 2009, ketiga-tiga (parti pakatan pembangkang) telah iktiraf Perlembagaan sebagai undang-undang pokok dan di atas landasan itu kita setuju segala undang-undang yang kita buat mesti ikut Perlembagaan negara.

“Dari segi praktikal saya tidak nampak undang-undang hudud boleh dilaksanakan oleh sebuah parti sahaja, ia perlukan sokongan besar dalam Dewan.

“Pas tidak boleh dapat banyak kerusi dalam Parlimen, hanya berapa kerusi sahaja yang Pas boleh bertanding, saya tengok berdasarkan profil politik sekarang,” katanya selepas Majlis Sumbangan Hari Raya Yayasan Orang Kurang Upaya Kelantan (YOKUK) di sini, hari ini.

Beliau mengulas mengenai pertelingkahan antara Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat dan Pengerusi DAP, Karpal Singh berhubung pelaksanaan hukum hudud di negara ini sekiranya pakatan pembangkang berjaya memerintah negara ini.

Pada tahun 2002, Zaid telah mengemukakan permohonan di Mahkamah Persekutuan untuk mendapatkan deklarasi bahawa Dewan Undangan Negeri Terengganu dan Kelantan tidak mempunyai peruntukan bagi meluluskan undang-undang jenayah seperti Rang Undang-Undang Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas).

Ini kerana, menurut peguam itu kuasa tersebut terletak pada Parlimen atau Kerajaan Pusat mengikut Perlembagaan Persekutuan.

Zaid yang juga Pengerusi Parti Keadilan Rakyat (PKR) Wilayah Persekutuan berkata, sewajarnya pemimpin pakatan pembangkang tidak membincangkan mengenai perkara tersebut dan memberikan tumpuan sepenuhnya kepada pilihan raya umum akan datang untuk menumbangkan kerajaan Barisan Nasional (BN).

“Saya percaya kita bercakap mengenai teori, kita (pakatan pembangkang) kerusi pun baru ada berapa sahaja, kita kena tubuhkan kerajaan dulu baru tengok siapa yang menang dan apa dasar mereka nak.

“Maksud saya semua orang ada mimpi, semua parti ada aspirasi sendiri, aspirasi tak salah tetapi yang penting pada rakyat aspirasi mesti berlandaskan sokongan besar rakyat Malaysia, tengok keputusan pilihan raya baru ini, siapa yang menang, kerusi apa dan berapa kerusi Sabah, Kadazan, Melayu atau Cina.

“Awak perlu menang dua pertiga dulu, kemudian baru kita boleh bercakap, kalau tidak ia hanya teori politik,” katanya.

Bagaimanapun beliau menegaskan, Nik Aziz tidak salah untuk menyatakan pendiriannya mengenai pelaksanaan hukum hudud kerana setiap parti mempunyai aspirasi tersendiri.

“Tok guru ada mimpi, saya pun ada mimpi contohnya impian saya ingin terbang ke bulan, tidak salah beliau bercakap, saya boleh lakukan atau tidak bergantung kepada keadaan,” katanya.

Anonymous said...

TAZKIRAH 3 :


PAS, DAP dan PKR telah menandatangani satu Dasar bersama pada Disember 2009, dimana ketiga-tiga (parti pakatan pembangkang) telah mengiktiraf Perlembagaan sekarang sebagai undang-undang pokok dan di atas landasan itu Pakatan Rakyat (PR) bersetuju segala undang-undang yang akan dibuat mesti mengikut Perlembagaan negara yang sedia ada.


(Ulasan : Barulah terbongkar kini bahawa negara Islam dan hukum hudud yang dicanang oleh PAS adalah mainan politiknya. Sedangkan realiti, mereka tetap mempertahankan perlembagaan yang sedia ada. Wahai pemimpin PAS ! jangan jadi munafik dengan menyembuyikan perjuangan sebenar PAS kepada penyokong-penyokong PAS)

Anonymous said...

Seranahan chua soi lek, presiden MCA, terhadap Islam amat mengecutkan UMNO.... tak terkata apa2 .... walau bagaimana pun UMNO kerah melayu sembahyang hajat bukan setakat berdoa, untuk kemenangan Kamalnathan calon MIC di Hulu Selangor ... dulu.... lalu makbuli & menanglah ,,,,,