Sunday, August 8, 2010

MUNCUL KEMBALI (780)

Bersatu atas semangat Ramadhan patut direalisasikan

WALAUPUN membina, memelihara dan meningkatkan kualiti silatur-rahim bukannya amalan bermusim tetapi dan perlu statitk sepanjang masa, namun harapan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria supaya kehadiran Ramadhan dapatkan dijadikan ruang berbaik kepada orang Melayu merpatkan hubungan dan seterusnya mewujudkan perpaduan yang utuh, patut disetuju dan disokong oleh semua pihak serta direalisasikan.


Sebagaimana menjadi harapa setiap muslimin dan muslimat supaya setiap kali Ramadan menjengah, maka kualiti iman dan takwa akan lebih meningkat dari Ramadan-Ramadan yang lepas serta akan terus kekal pada tahap itu kalau pun tidak lebih meningkat dari masa ke semasa sehingga tibanya Ramadan akan datang, maka hendaknya perpaduan yang dibina sempena Ramdahan kali ini akan dipelihara dan ditingkatkan kualitinya.

Miskipun yang disebut oleh Tan Sri Harussani adalah Melayu, namun yang dimaksudkannya tentulah umat Islam kerana rata-rata Melayu dalam konteks Malaysia adalah beragama Islam. Manakala yang dikatakan umat Islam itu mereka adalah yang bersyahadat, yang melaksanakan segala titah perintah dan meninggalkan larangan Allah dipanggil 'bertakwa'.

Antara ciri-ciri orang bertakwa selain dari berpegang kepada Rukun Iman yang enam dan Rukun Islam yang lima, mereka juga patuh kepada seruan dan tegahan Allah dan Rasul-Nya. Antara yang diseru ialah membina, memelihara dan meningkatkan kualiti silatur-rahim.

Seruan bersilatur-rahim dan berbaik sangka adalah di kalangan umat Islam. Maknanya orang bertakwa tidak boleh memutuskan silatur-rahim dan berburuk sangka terhadap sesama Islam kerana di sisi Islam antara orang Islam dengan orang bertakwa, tentulah orang bertakwa lebih berkualiti dan berkewajipan mentakwakan orang Islam yang tidak dan kurang takwa.

Orang Islam memang mungkin menolak silatur-rahim tetapi tetapi orang bertakwa tidak akan mungkin menolak sama sekali, apatah lagi menjahati dan mengkhianati silatur-rahim kerana memutuskan silatur-rahim sesama Islam adalah sangat ditegah. Umat Islam dilarang bermasam muka atau tidak bertegur sapa selama tiga hari berturut-turut. Jika dilakukannya juga, maka boleh terkategori sebagai munafik.

Justeru itu kalau ada orang Islam yang kononnya bertakwa menolak perpaduan atau silatur-rahim, tidak memelihara dan tidak berusaha untuk meningkatkan kualitinya, maka ianya adalah umat Islam yang bukan bertakwa, sebaliknya hanya orang Islam, apatah lagi kalau penolakkan dibuat demi kepentingan politik kepartian yang sempit dan jumud. Umat Islam yang berkualiti di sisi Allah dan Rasul-Nya adalah yang bertakwa.

Pada saya apa yang menjadi harapan Mufti Perak tidak akan dipandang enteng penuh prasangka dan tohmahan buruk lagi liar, apatah lagi menentangnya kalau seseorang itu benar-benar bertakwa. Kalau ditentang juga, maka penentang yang kononnya takawa itu kena musahab terhadap kualiti ketakawaannya supaya kita tidak terus dalam keadaan munafik.

24 comments:

armouris said...

info tentang puasa di SIHAT SELALU - Puasa Baik Untuk Kesihatan

Anonymous said...

Dibulan puasa,.. kurangkan program2 dedah aurat, lucah, tahyol dalam TV... pengacara yang sopan & tutup aurat, berita fitnah & propaganda politik UBN jugak dikurangkan, kelentongan dalam Utusan, Brita harian dikurangkan... beri & terima rasuah, tip, komisyen atas angin dihentikan segera, .. "duit haram" .. nak jaga pahala puasa. Begitu juga dengan sistem spr, sistem kehakiman & mahkamah yang ada sekarang pun Tok Mufti Perak, Harussani nak kena tenguk jugak sesuai dengan syariat atau tidak?

Bulan puasa ni semua melayu kena pergi ke masjid2, surau2, majlis2 ceramah/tazkirah atau temapat2 ibadat.... baru boleh bersatu. Kalu tak macamana melayu nak bersatu... jika yang penuh siang-malam hanya dikedai2 kopi mamak, pusat2 karoke, pub2 hiburan, hotel2 ... sambil buat maksiat ringan2.... Tuan harussani jugak kena buat fatwa khusus.

Abdillah said...

Selagi Nik Aziz Ado, selagi tu ambo sokong, Nik Azizlah sebagai pengganti Nabi kerana nabi tak dok doh, jadi Allah taala gantikan dengan orang Alim sebagai beri panduan, ambo yakin Tok Guru nik Aziz dapat Waham, Ilham dari Allah sebagaimana nabi Kita dapat Wahyu. Bila mati boleh juga tumpang dapat berkat atau safaat. Kalaulah nabi Muhammad itu bukan nabi terakhir nescaya Tok Guru kitalah yang terakhir , paling layak. Takdok doh orang lain. Selawat dan salam atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W dan Tok Guru Besar Kita Nik Abdul Aziz, semoga dipanjangkan umur dan sihat untuk berjuang bersama para mujahidin dan solihin. Sempena bulan Ramadhan Al-Mubarak ini.

lEBAI mAGMKOK hAYUNG said...

.....ambo yakin Tok Guru nik Aziz dapat Waham, Ilham dari Allah sebagaimana nabi Kita dapat Wahyu. Bila mati boleh juga tumpang dapat berkat atau safaat. Kalaulah nabi Muhammad itu bukan nabi terakhir nescaya Tok Guru kitalah yang terakhir , paling layak. Takdok doh orang lain......

ASTAGHFIRULLAHALAZIMMMMMM!

Anonymous said...

sekurang2 nik aziz tak sampai tolak hukum Allah & sunnah Nabi ....

TAPI yang parahnya, ada yang sembahyang, puasa, haji,. bla.. bla.. bla... TAPI menjadi tahi balaci sekular, penganut tegar UMNO, sokong puak2 fasik & kurafat jahil jadi pemimpin..... Fatwa Mahathie, Najibul, Muhyidie, saja yang disembah & ditaati... walaupun bercanggah dengan syariat Allah!!????? ... hehehehehe selamat berpuasa..

Anonymous said...

"sekurang2 nik aziz tak sampai tolak hukum Allah & sunnah Nabi ...."


tolak perpaduan dan memutuskan tali silaturrahim sesama Islam...menuduh sesama Islam sebagai kafir..., lebih menyintai Karpal Singh dan konco2nya drp ahli2 UMNO seIslam... bukankah menolak sebahagian hukum Allah?

Anonymous said...

menyambung apa yg ditulis oleh anom August 9, 2010 2:38 AM:

...Selain itu kata mengata, tohmahan dan persepsi jahat terhdp org lain hendaklah dihentikan, perasaan ujub dan sumaah bahawa hanya kumpulan dia yg betul,org lain buat semua salah...perlu dikikis, segala bahan fitnah dalam Harakah perlu segera meminta maaf...rasa terima kasih dan sekalung tahniah buat sohibus-somahah Dato' mufti Harussani kerana berani meyatakan kebenaran bahawa sesiapa yang menolak perpaduan Islam dan memutuskan silaturrahim adalah menolak Quran dan hadith

selain itu juga Tok-tok Guru hendaklah menolak tajaan haji terhadapnya dengan penuh kesedaran dan keinsafan bukan kerana setelah dikritik hebat oleh rakyat, juga kroni anak beranak hendaklah dihapuskan sama sekali bukan sekadar mengelabui mata rakyat...
Selebihnya mari kita ingat semula kata-kata TGNA era tahun 70an bahawa "kafir berikat"! yg membawa makna HARAM bagi org Islam bekerjasama spt yg dibuat oleh UMNO,MCA dan MIC. Tapi bila TGNA berikat dgn DAP, Keadilan...dah halal...! apa nak dikata Tahalluf Siyasi rupanya dimulakan oleh UMNO.

Anonymous said...

sekurang-kurangnya Nik Aiz dapat sahkan yang ahli PAS masuk syurga, dengan Syaitan pun boleh berkawan,Allah Samseng dan Allah pun mencarut.

Ahli PAS adalah manusia yang beruntung kerana disahkan untuk masuk Syurga secara mudah. Jadi ahli PAS dan penyokong PAS outomatik dapat masuk syurga. Senangkan kan kan kan ..

Anonymous said...

Sekurang-kurangnya Nik Aziz dapat sahkan yang ahli PAS masuk syurga, dengan Syaitan pun boleh berkawan, Allah Samseng dan Allah pun mencarut.

Ahli PAS adalah manusia yang beruntung kerana disahkan untuk masuk Syurga secara mudah. Jadi, ahli PAS dan penyokong PAS outomatik dapat masuk syurga. Senangkan kan kan kan ..

Anonymous said...

Atas alasan apa PAS berikat dengan DAP dan Keadalian. Apakah mereka sepakat terima negara Islam melalui suatu deklarasi yang sama dengan As Shohifah Al Madinah. As Sohifah Al Madinah ( Perlembagaan Madinah) adalah pengisytiharan rasmi Rasulullah SAW yang mewartakan bahawa Puak Yahudi seperti Bani Nadhir, Bani Qianuqa' dan Bani Quraizah secara rasmi mengakui pemerintahan Islam dan Nabi sebagai Ketua Negara. Kesepakatan PAS dengan DAP dan Keadilan atas dasar apa ? atas dasar kepentingan agama atau kepentingan dunia ?. Hanya Allah yang tahu akan kecenderungan hati-hati manusia

Anonymous said...

PAS bekerjasama dengan PKR & DAP .. puok2 kapitalis UMNO/BN susah hati... peralatan mufti perak untuk jadi dalang dalam perompakan kuasa diIstana reja perak........ mufti perak bimbang sokongan rakyat kepada pemimpin2 lanun & kurafat UBN terhakis... fulus terjejas nanti.. bukan isu perpaduan Islama sangat.. kalau isu pokoknya Islam.. mufti "harus sana sini".. kena fatwakan "kufur" terhadap orang yang tolak hukum qazaf, hudud, murtad, dll... Ini mufti apa suka dok syubahat & bela golongan fasik, korup & zalim ...

Tuan mufti, betul ka ada dalil nas kena "wajib" bersatu dalam maksiat kepada Allah & menzalimi makhluk..?? Apakah Nabi bersatu dengan bapa saudaranya sedarah sedagingnya, Abu lahab?

Balaci2 UMNO (tunggangan MCA, MIC sejak 1955) naik toncang bila Mufti Perak, harussani, .... hentam PAS dalam isu perpaduan melayu yang kabur dari segi syarak itu..?

Esok insya allah puasa, mari kita sama2 pergi dengar tazkirah ramadhan........

Anonymous said...

Untuk Anon August 9, 2010 11:55 PM

Apakah anda menjawab soalan yang ditimbulkan di atas. Sebenarnya ulasan anda lebih cenderung menghina mufti dan peranannya dalam konteks nasional. Saya tanya anda apakah gabungan PAS,DAP dan PKR memenuhi tuntutan Islam dan mencontohi Rasulullah SAW Sohifah Madinah dihasilkan. Tapi anda menjawabnya tanpa ilmu agama tetapi lebih kepada nafsu-nafsi. Ini perangai ahli dan penyokong PAS yang kononnya nama tersenarai sebagai ahli syurga oleh Nik Aziz.

Anonymous said...

Untuk renungan August 9,
2010 11:55 PM

Alimkah di bidang agama ( atau sekadar alim dalam parti )anda bila anda menulis dengan menghina mufti SS Tan Seri Harussani Zakaria

1) kalau isu pokoknya Islam.. mufti "harus sana sini".. kena fatwakan "kufur" terhadap orang yang tolak hukum qazaf, hudud, murtad, dll... Ini mufti apa suka dok syubahat & bela golongan fasik, korup & zalim ...

Anda juga buat tuduhan melulu,memifnah dan membuat tohmohan bila anda menulis :

2) mufti perak bimbang sokongan rakyat kepada pemimpin2 lanun & kurafat UBN terhakis... fulus terjejas nanti..

Anda memrendah-rendahkan tahap keilmuan yang ada pada Mufti bila anda meletakkan kedudukan mufti pada tahap yang teramat rendah dengan memesongkan fakta sebenar apa yang dicadangkan Mufti :

3) Tuan mufti, betul ka ada dalil nas kena "wajib" bersatu dalam maksiat kepada Allah & menzalimi makhluk..??

Semoga Allah mengampunkan kesilapan hamba-hambanya yang sombong, angkuh dan riak dek sentimen kapartian yang jauh didepan.

Anonymous said...

Sesungguhnya Mufti Harussani amat tinggi ilmunya tiadalah tara bandingnya, ... sebab tu balaci2 UMNO begitu kagum dengan "idea bernasnya".... termasuk mereka2 yang dok anti-nik aziz dan anti-PAS pun amat tinggi imannya, amat dalam ilmunya, amat taat amalnya, amat mulai akhlaknya ..... tak terbanding dengan nik aziz & ahli2 PAS yang sering dikutuk, dihamun, dihina itu... heh... heh... heh....

Cuma soalan ambo lagi.... mengapa mufti perak tu ... hanya pilih yang direstui UMNO saja dari banyak2 isu umat Islam selama ini?

Mengapa isu pembunuhan orang2 mukmin di Memali dan Lubuk Merbau tiadalah Mufti Perak disebut laksanakan hukum hudud terhadap para pembunuhnya?

Mengapa penahanan suspek dibawah ISA selepas era komunis, Mufti Perak tuntut diadili secara syarie tanpa menzalimi golongan awam untuk tujuan kepentingan politik pemimpin2 berkuasa UMNO?

Kenapa Mufti perak diamkan diri dan tidak menuntut kes fitnah tuduh zina/liwat terhadap Anwar Ibrahim sejak 1998 diadili secara syarie, hukum qazaf & hudud, hukum Allah kepada semua pihak yang membuat fitnah/tuduhan & yang dimangsakan? Mufti perak patut suarakan bagaimana proses penghakiman hukum qazaf yang sebenar ditetapkan didalam al-quran... ini dikira bersubahat dengan golongan UBN, atau pemimpin fasik & zalim yang beranggapan mufti setuju dengan penghakiman sekular, Augustine Paul & dll, itu benar dan Islamic??!

Ajaran Alim - "Ulama ul-duniyya/ ulama us su'" yang merestui kezaliman, maksiat & korupsi pemerintah inilah yang amat secocok dengan sekular assobiyyah UMNO! Bahkan "Ulama ul-duniyya/ ulama us su'" inilah yang memberi ruang kepada para juhala', & fasikun, kuffar dan sekular menghina golongan pendakwah, pejuang dan aktivis Islam diseluruh pelusuk dunia sepanjang zaman!


Selamat berpuasa kepada yang beriman kepada Allah, Rasul dan Islam. Pohon kemaafan atas kekhilafan.

abdillah said...

Tengok Nik Aziz, rumah dia, rumah kayu, pakai kain pelikat, serban, kopiah, Zuhud. UMNO mana ada macam tu, Hidup ala kadar, kais pagi makan pagi, kais petang makan petang takdak dok projektu projekni, ada masa ceramah, ngajar, Tu lah baru betol pemimpin Islam. Cakapnya kalam allah, perbuatannya sunah, sunat kita ikut. Kalau orang arab ada nabi dia, nabi kita juga . kita orang melayu Nik Aziz tu ibarat rasul umat melayu. Yang diutuskan Allah untuk mentadbir Malaysia, Mungkin Dunia Insaallah.

Lebai Makuk Hayung said...

Demo belawok. Demi beso gi ke rumah Nik Aziz? Rumah kayu tu ya tapi rumah lamo. Hik bertakup dengan ruah kayu tu lag mano, siap dengan penyedut udara.
Nik Aziz betulah takdok apa-apa selain dari ada banyak tanah termasuk di Pahang, tapi anak-anak dia lagu mana, menantu dia lagu manao.
Boleh ke anak-anak Nik Aziz asa stesen minyak kalu boktan pok dia bukan MB?
Demo jangan dok pakai dengar cerita jah, acu g getek Pulau Melako nun, lagu mana hok sebenarnya.
Demo samapai ke peringkat sesat barat doh, nak samakan nabi dengan Nik Aziz. Orang hak lebih dari berilmu dari Nik Aziz di Pulau Melaka sendiri pun berlambak-lambak, jangankan nak kata di seluruh Malaysia dan dunia.
Kaba getek gat wei!!!!!!

Cucu Gemuloh Tok Pok Sa said...

Padan doh la mmain dengan berkakas alim telajok Mamak Abdillah sekor ni. Hok lagu ni la bokali haok dok berebut minum sisa air dalam gelas minuman Nik Aziz masa kuliah jumaat tu. Parokkkkkkkkkkkkk!

Abdillah said...

Zaman. nabi dulu ada abu jahal, abu lahab, demo hok lawan tok guru tu-lah abu lahab, abu jahal la, ni, termasuk Meli Kapak Jangak inilah kepala Abu Lahab. Sebabtu sesak, kena tulah lawan Tok guru.Orang siam, China, Iban semua sayang ko Tok Guru. Demo hok mengaku Islam ni bakpo nyo sesat gitu lalu weh. Puak UMNO tu ibarat Kafir Qarish zaman Nabi, lawan nabi. La Ni lawan tok guru. Kalu masa Nabi mula puak demo ada demo lawe nabi. Bulan posa ni kita pakat berdoa semoga Nik Aziz di angkat menjadi PM kita, barulah lepah tu, tak dok orang tohok anak, minum arak, berjudi. Hukum hudud baru boleh berjalan dibumi Msia. Pah Nok Pakat lagu Mana Islam dgn Kafir, PAS Islam UMNO puak-puak Abu Jahal abu lahab, mano Tok Guru sokong nak berpadu, perpaduan, hukum dia hare buat pakat dengan ore fasik, ore kapir. Nauzubillah.

Kapak Belah Kayu Api said...

Hei . Mamak Abdillah, Mu tahu ke dok DAP tu Kafir ko Isle, kalu mu nok tahu gak DAP tu buke lagi KAFIR, tetapi kena Tambah lagi Harbi, Kafir Harbi ni Halal darah dia, Kalu demo kata pakat dengan kafir, dengan fasik Haram, hukumdia gapo mu ya gi masuk PAKATAN PAS+DAP+PKR, Lebih dari Haramlah tu. KALU DAP HARBI, mu hok pakat dengan puak tu silap haribulan, jadilah HARBI belako termasuk Tok Guru hok Mu kata Nabi tadi, bo lah Abdillah dok main komputernyo Abdillah gi gak semaye terawith gatek bulan poso ni wei, dok rok dok dengar ceramah PAS, saja, takleh bawa ke Syurga Allah. Kena semaye gatek, pah bo lah dok kata UMNO abu jahal, abu lahab, pah kalu ore kata getek, kata ore mulut udoh. Ore supamuni kuat PAS, semaye malah, main komputer layan Blue, skala la, saing ambo kuat PAS sama kuat dengan tengok CD blue. mu pon skala kalu kuat telajak jololah ni. Gi balasoh gatek hormat sikit bulan posa, jaga mulut gatek bui mulut tu posa gatek, jangan menurun mulut Nabi Melayu mu tuh.

Kaknik Yoh said...

Kaknik malah nak komen, bo lah doh balahnyo, nok ko isle, nok ko isle,. Tak dok sapa tok ser ko Isle. Kalu nok sangat ko islamnyo mudah sangat, jangan buat maksiat, gi balasoh, masjid, banyok hok kerajaan Buat, kerajaan BN hok ado ore kata Abu jahal tadi, banyak buat masjid, gilah berjemaah, pah bulan posa-ni semaye terawith, baca Quraan, kalu boleh biar dua tiga kali habis, haa tu baru ore nak ke Isle, ni dok, balasoh, masjid tak ramai mano, tetapi kalu ceramah PAS, sampai jeng jalan, atas padang puloktu, hujan, panas. Masjid siap kipas angin , ada aircon pun ada tapi tak ramai mano. Ni buke nok ke ISLAM tetapi nak ko PAS. Nak dengar ceramah , kata ko ore tu ore ni, jadi hiburan, pah tu sorak ya, ya. Itu PAS bukannyo Islam. Jadi hok tu yoh kak nik nok roraknyo. Kalu nak sangat ko Islam start malam ni sampai ko rayo ni jangan tinggal ibadat Sunat, wajib , terawith, ngaji quraan tiap-tiap hari, lepas tu gi lah mu nak masuk UMNO ko PAS ko, supo yoh belako. Jangan buat tuuka gitu, hok mana AGAMA hok mana PARTI. Kaknik jarang-jarang main komputer ni, tapi bosan anak jate kaknik kata ado Abdillah kata ore UMNO Abu Jahal, jolo ko mak? ni ambo geram nak jawab sikit. Jangey di sera hati pula awe Abdillah. Kaknik buke marah, kaknik cuma nasihat, satu hari tuhan bagi hidayah Abdillah kembali jadi Islam selepas murtad kata Nik Aziz Rasul Nik Aziz Nabi, baik bawa mengucap awe. Maaf ko Kaknik gatek awe. Nak minta tulong anak hantar ko Awe Abdillah suruh baca, Kaknik nak petek tak reti sangat ni.

SUSUT PPALO JUBO TTONGE said...

demo hok lawan tok guru tu-lah abu lahab, abu jahal la, ni, termasuk Meli Kapak Jangak inilah kepala Abu Lahab. Sebabtu sesak, kena tulah lawan Tok guru.

BETUL KO ABE MELI SESOK? ABDILLEH SEDIRINYO KAYO SETARO MANO BOKTAN DAPAT SYAFAAT TOK GURU. BERAPA BUAH SYARIKAT FEMO ADO, BERAPA RIBU BUAH KAPAL DI LAUT DI UDARA YANG DEMO DIMILIKI.

KALU SETAKAT ADA PITIH BOKTAN BULEH BALOK KERANA CIUM JUBUR NIK AZIZ KUAT TELAJOK, KAYO LAGU TU KAYO KUMPUL KAYU API NERAKA NAMAONYO. BALOK HOK RAKYAT JELATO, KALU BULEH BOKTAN KUAT BODEK NIK AZIZ, MATI SEKSOK PAKAT-PAKAT BOLEH TENGOK LA MASUIK NERAKA KO SYURGA. ATAS DUNIA BULEH AGAS, PAKAI KERETA MAHAL, BUAT RUMAH BESAR, HIUDUP PENUH LAGAK BOKTAN BANYOK PITIH BULEH KAWASAN BALOK.

Anonymous said...

Abdillah ni hebat. Dia dan Tok Guru dan balaci PAS hok Isle. Ore lain tu Abu jahal dan Abu Lahab abih. Bakali nama dia tersenarai ahli syurga Jannati kes sokong PAS. Ni lah salah satu bukti kesan daripada tarbiyah yang lari dari landasan hingga tidak dapat membezakan fahaman parti dengan Islam. Manusia Abdillah ni contoh betapa hebatnya pengaruh parti hingga kabur apa itu Islam. Kesnya sebab ada Ulamak Politik yang mengatakan Islam itu PAS dan PAS itu Islam. Banyakkan bertaubat mana-mana spesis yang seumpamanya. Wallahualam.

Ayah Jit Sesat said...

Abdillah ni, kuna tukar nama Abdipas, kalu buleh, kita pakat erek gi masuk pusat pemulihan akidah. Beraso macam kuat sangat Islam, tapi soh dah sesat, bukan setakat sesat doh ni, punoh akidah. Kalu mati tanam jauh sikit dengan orang lain, takut hawa panas gi sengar ko orang lain. Kalu boleh tanam sekubur dengan Tok Guru dia, biar sama-sama ... malah dok kecek banyak , Punoh ranah abih umat melayu kes nyo ado Tok Guru palsu, berapo pondok doh dia buko, Tok Guru -Tok Guru ni, ore ado pondok, kalu ada sek. arab orang panggil Mudir, panggil ustaz, dulu tak dok dok panggil Tok Guru, orang panggil Ayah Jit, yoh wei, Macam Arrifin orang panggil Ayah Pin. Ajaran lebih kurang sama, tapi orang tak igak, ayah pin orang igak. Suruh Tok Guru mu tu gi ngaji pondok semulalah , dulu ngaji India, sebabtu beelit macam keling. Ha, nak larat dah ni, poso-poso ni, pade setakat nilah dulu Abdipas wei, Kalu mu kayo sangat, wak tubik zakat gatek, bulan poso ni.

Jomo'oh Masjid Kampung Sireh said...

Sesok-sesok Meli Kapak Jngak pun seingat akulah, mugo mesin air, yang orang boleh minum air sejuk, suam dan panas yang ada di masjid Kampung Sireh tu dia yang sumbang belako.
Kalu tok imam cari dermo untuk budok gi mengaji mmesir ko mmano, Meli buwi sokmo, bukan sikit, beribu. Kadang-kadang tok iman pun tak tau sapo hk buwi. Hok tau gat Meran, ahli jomo'oh hok baik dengan Meli.
Puyan poso ada kotok buah kurmo hak Meli letok sokmo di masjid, jomo'oh ambik sekotok kecik sorang. Meli napok sesok tapi mudoh dermo, pahtu senyum sokmo.
Akhir-akhir ni jah Meli tok muncul masjid Kampung Sireh macam dulu, kalau ada pun hanyo sekali sekalo. Bila tanyo guano tak napok muko, dia kato banyok ada luar Kota Bharu lloni, buat kerjo dengan gu-gu.
Aku dapat tau Meli tutup syarikat prnerbitan dia boktan dia keno tipu. Yang tipu dia orang Pas 'lah.
Seminggu dekat nok poso aku ada jumpo Meli di Masjid Langgar. Aku tanya takdok sumbangan buah kermo ko tahun ni. Dia kato nak sebanyok mano. Ambik dengan Nasir adik Shimah, lepas tu buwi bil ko dio tapi sat gege ko sapo-sapolah.