Saturday, December 18, 2010

MUNCUL KEMBALI (914)

Menang dijulang bila kalah jangan pula diganyang

SESIAPA pun yang telibat dalam sesuatu perlaanan atu pertandingan mengharapkan kemenangan.


Tetapi untuk menang bukan mudah kerana pihak lawan juga akan berusaha bhempas pulas untuk menang.

Dalam perlawanan separuh akhir kedua Malaysia bertemu Vietnam di Hanoi bagi Kejohanan Piala Suzuki AFF, Malaysia mencapai impian dengan agregat 2-0.

Tidak ada sebarang gol dijaringkan pada perlawanan itu.

Malaysia menang 2-0pada pelawanan separuh akhir pertama di Stadium Nasional Bukit Jalil pada Rabu lepas.

Malaysia ke Hanoi bagi perlawanan separuh akhir kedua untuk seri dan apa yang diimpikan telah menjadi realiti.

Ekoran dari itu pasukan negara dijulang, dipuji dan dikagumi atas alasan kemenangan itu menagkhiri penantu selama 14 tahun, satu janga masa yang panjang.

Saya yang merantau ke Singapura kerana memenuhi kepelan hidup mencari rezeki ini pun ikut tuja dan bangga.

Pasukan negara bimbingan K. Rajagopal serta barisan para pemain memang behak dijulang, dipuja dan dikagumi kerana mereka telah mengharumkan nama negara.

Tetapi adat perlawanan , ada kalah ada menangnya. Menang pada perlawanan sparuh akhir belum tentu akan menang dalam perlawanan akhir.

Ini adalah kerana pihak lawan juga akan berusaha keras untuk menang.

Andainya pasukan negara gagal muncul sbagai juara nanti, janganlah pula jlangan kerana layak ke perlawanan akhir bertukar dengan ganyangan pula.

Peminat bolasepak negara kena membuat persediaan mental dan fizikal untuk hadapai kemungkinan kerana apa yang diharap tidak mungkin menjadi kenyataan.

Selain dari pemain kena bermain dengan teknik yang betul dan banyak guna akal dari perasaan, nasib juga akan tentukan kalah menang.

Hakikat itu kena diterima dengan dengan terbuka dan profesional oleh peminat oleh peminat bolasepak negara.

Bagi saya walaupun kemenangan, apatah lagi kemunculan sebagai juara amat penting dan sangat bernilai ttapi ada yang lebih penting dari itu.

Ianya adalah profesionalisme dan kualiti permainan serta keupayaan mengawal Ianya adalah profesionalisme dan kualiti permainan serta keupayaan mengawal perasaan dengan mengutamakan akal dari perasaan.

Yang penonton mahu tengok bukan hanya sumbatan gol semata-mata, tetapi juga teknik berseni dan bekualiti permainan serta sikap profesional pemain.

Kalau cara bermainnya menarik dan sikapnya profesional, seseorang pmain ttap akan disanjungi dan dikagumi penyokong seperi penjaga gol dan barisan pertahanan yang jarang berpeluang membuat gol.

Ertinya yang paling penting bukan sahaja kejuaraan yang kena menjadi target pasukan negara tetapi seni, kualiti dan profesioanlisme permainan serta sikap setiap pemain kena diutamakan menjadi antara matlamat penting pasukan negara.

1 comment:

armouris said...

tahniah Malaysia!! hati-hati main bola jangan sampai cedera - Kecederaan/Kematian di Padang Bola Sepak