Monday, February 28, 2011

SPECIAL KES (1)

KENYATAAN MEDIA PRESIDEN PAS

1 Mac 2011

Hapuskan saman ekor sekiranya Pakatan Ke Putrajaya"

Parti Islam SeMalaysia (PAS) berjanji akan menghapuskan saman ekor sekiranya diberi peluang memerintah negara dalam pilihanraya akan datang bersama Pakatan Rakyat. Kita akan bersama rakan-rakan Pakatan Rakyat membincangkan kaedah paling baik bagi menyelesaikan masalah tersebut dan kita percaya PKR dan DAP akan bersetuju dengan tawaran tersebut. PAS ingin menegaskan bahawa pelaksanaan saman ekor bukanlah kaedah terbaik untuk mendidik rakyat supaya berhemah dalam memandu di jalanraya.

Parti Islam SeMalaysia (PAS) berjanji akan menghapuskan saman ekor sekiranya diberi peluang memerintah negara dalam pilihanraya akan datang bersama Pakatan Rakyat. Kita akan bersama rakan-rakan Pakatan Rakyat membincangkan kaedah paling baik bagi menyelesaikan masalah tersebut dan kita percaya PKR dan DAP akan bersetuju dengan tawaran tersebut. PAS ingin menegaskan bahawa pelaksanaan saman ekor bukanlah kaedah terbaik untuk mendidik rakyat supaya berhemah dalam memandu di jalanraya.

Kita memahami keperitan rakyat berhadapan dengan saman ekor yang tidak memberi peluang kepada rakyat untuk dibicarakan, membela diri dan dibuktikan bersalah, sebaliknya rakyat terus dihukum dengan nama mereka disenarai hitamkan dan pelbagai tindakan tidak berperi kemanusiaan.

Setelah beberapa bulan kita mengadakan kempen melalui KASE untuk mendesak dihapuskan saman ekor, tetapi kerajaan melayan dengan mengetatkan lagi akta berkaitan JPJ dan “menswastakan” urusan beberapa aspek saman ini, di mana tindakan ini akan lebih menyusahkan rakyat khususnya masyarakat luar bandar dan kurang berkemampuan. Sebab itulah, kita melihat bahawa rakyat tidak ada pilihan melainkan menukar pemerintahan BN kepada PAS dan Pakatan Rakyat dalam pilihanraya yang akan datang bagi melihat usaha murni kami ini dapat direalisasikan.

Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang
Presiden Parti Islam SeMalaysia (PAS)

4 comments:

Cikgu Di said...

Salam buat tuan....

Apabila pihak polis mula mengeluarkan kenyataan dan tindakan untuk memblacklistkan kenderaan yang telah disaman maka berduyung-duyung orang awam menyerbu kaunter bayaran bahagian polis trafik untuk membayar saman yang tersenarai pada kenderaan masing-masing. Maklumlah 50% diskaun adalah terlalu banyak berbanding bayaran asal RM 300.00. kalau terlewat dibayar.

Maka dalam keadaan seperti ini maka tidak salah kalau Parti Pakatan cuba mengambil kesempatan menawar peluang untuk tidak lagi meneruskan saman ekor kepada rakyat andai kata diberi peluang ke Putrajaya.Mungkinkah ada yang tertarik kearahnya ?

Hal ini mungkin sebagai isu remeh temeh atau gurauan bagi mereka yang tidak terlibat dengan saman ekor. Betapapun kalau bagi mereka yang terkena dan terlewat bayar hanya untuk dua saman maka RM 600.00 akan melayang begitu saja apa lagi kalau lebih dari dua saman.

Yang paling memberi kesan lagi bila yang terkena saman tersebut berlaku diluar dugaan sama sekali kerana dalam list semakan terdapat saman yang dikeluarkan yang mana kendaraan mereka tidakpun pernah melalui jalan tersebut atau dalam lain perkataan mereka tak pun pandu kereta ke kawasan tersebut tapi tersenarai dalam saman ekor.

Bukan satu malah sampai tiga. Bila dimajukan soalan maka mereka diarah supaya menghubungi IPD yang terlibat untuk mendapatkan maklumat dan fotokopi tentang kesahihan tersebut. Terkadang-kadang perkara ini terjadi diluar kawasan atau bukan negeri tempat tinggal pengguna.Bukankah ini telah menimbulkan kerumitan dan kekesalan yang amat sangat dan boleh menimbul sikap negatif terhadap tugas polis dan pandangan serong terhadap kerajaan?.

Mungkin juga pengguna lain telah menggunakan nombor plat kenderaan tersebut dan yang menerima kesan adalah tuan kenderaan yang berdaftar. Dan hal ini banyak berlaku dan menjadi momokan dan boleh meluas "bisanya" kemerata tempat apatah lagi ditambah cerita dengan "koauta saman" cari ongkos untuk belanja PRU 13.

Untuk itu image PDRM perlu dijaga gunalah keadah saman bendera yang diserahkan secara langsung kepada pemandu kenderaan yang disaman kerana ini lebih cepat diterima oleh masyarakat tentang kesalahan jalanraya yang mereka buat berbanding "kerja mudah saman ekor" tampa pengetahuan dan meragukan kesahihannya......walahualam.

.

pok nik said...

Boleh ko pecayo janji manis mu..???hehehehe. Ambo tak berapo terlekat dalam hati janji2 PR..banyok dooh dok kona ko lain.

Janji sokmo..tp almost 90% tak tertunai..hehehe. Salah satu sifat munafiq..bila janji dia mungkiri!!! Jadi PAS x soh dok berjanji dulu.. tanya DS Anwar Ibrahim..dulu

lastikmelayu said...

Saya melihat jenayah jalan raya tak wajar diberi diskaun dan tambah hukuman suatu kaedah mengajar sikap kurang ajar pesalah jalan raya apa lagi hingga kemalangan maut.

Sikap berlembut dan berhemah kerajaan hanya memberi muka dan laluan terhadap jenayah jalan raya dan kesalahan lalu lintas.

Tegas ambil tindakan bagi menjaga nyawa di jalan raya.

BUNGA MELAYU

Anonymous said...

janji untuk melaksanakan hukum hudud sebelum ayam berkokok seandainya PAS menguasai negeri Terengganu dalam pilihanraya 1990 (ditakdirkan Allah PAS meneang dengan pertolongan Syaitan) belum terlaksana pun. Ini janji baru pulak. mampuh lah PASik.