Tuesday, April 12, 2011

COME BACK (2/2011)

Saya akan tebus kesilapan masa lalu

MELALUI buku GARA-GARA PENANGAN TOK GURU ORANG ISTANA MERANA, PARTI PILIHAN RAKYAT KELANTAN, MENTERI BESAR BERKOPIAH MEMBAWA TUAH, AMANAT TOK GURU, NIK AZIZ INTAN TERPILIH ABAD INI, PANGLIMA JIHAD PAS, NIK ADLI: HERO BARU PERSADA POLITIK NEGARA, AKAN TERMAKBULKAH DOA DATIN DR WAN AZIZAH dan Siri MBI , semuanya terbitan syarikat sendiri, dalam penuh ketaksuban terhadap Pas, saya banyak membalun Umno/BN di samping perkara yang sama dilakukan di pelbagai media pro pembangkang.

Bak kata orang, yang tak pernah lemas dalam kubang taik tidak akan sedar tentang dahsyat bau busuk dan jijiknya taik. selama lapan tahun berada dalam gelup Pas bagi saya adalah umpama terjatuh dalam lubang taik dengan permukaan lubangnya dimake-up indah untuk menyembunyikan. bau taik dan menghilangkan rasa jijik.

Nasib baik saya masuk dalam gelup Pas bukan atas nama penutup lubang taik yang taksud dan penuh dengan pemberhalaan terhadap sesama manusia, sebaliknya hanya sebagai antara komponen yang tidak disengajakan, mudah untuk saya mufarakah.

Bagi yang masuk atas nama penutup lubang taik, apa pun kesilapan Pas dan keburukkan Pas akan dilihat molek, taik yang busuk pun tetap dianggap wangi bak kasturi kerana penutup lubang taik itu sendiri adalah sebahagian dari taik sebenarnya.

Saya bersyukur kerana akhirnya saya diberi keinsafan supaya tidak terus hanyut dalam corak cara Pas berpolitik. Kebetulan dan kecenderungan membuat kajian dan perbandingan menjadi saya insaf dari kesilapan sehingga sanggup membelanjakan sejumlah wang menjulang Pas dan mengganyang Umno.

Sementara sisa usia masih ada, maka inilah masanya untuk saya menebus kesilapan saya mengganyang Umno dengan membantu Umno merampas kembali Kelantan dari Pas pada PRU-13.

Insyaallah pada PRU-13 Kerajaan Pas akan lebur dan Umno/BN akan mengambil alih tampuk pemerintahan dengan harapan pimpinan, pendukung dan penyokong Umno tidak akan takbur dengan kemenangan itu nanti.

16 comments:

JaliKapakRongak said...

"Bak kata orang, yang tak pernah lemas dalam kubang taik tidak akan sedar tentang dahsyat bau busuk dan jijiknya taik. selama lapan tahun berada dalam gelup Pas bagi saya adalah umpama terjatuh dalam lubang taik dengan permukaan lubangnya dimake-up indah untuk menyembunyikan. bau taik dan menghilangkan rasa jijik."

itu yang kau kata, ini pula yang aku kata :
1- Kalau masuk PAS bagaikan masuk lubang taik, kalau masuk UMNO seperti masuk lubang apa?.
Budak darja dua B akan ketawa sampai terberak apabila kita beritahu bahawa UMNO adalah kilang minyak wangi.

2- Sebusuk mana lubang taik PAS berbanding dengan lubang taik UMNO?.
Dr. Madey al-Kutty boleh jawap soalan ini, busuk sampai ke usus. Kalau tak faham tanya sahaja Ku Li.

3- Sudahlah meli! dulu kau masuk lubang taik PAS, sekarang kau masuk tangki taik UMNO. Asyik masuk dalam taik, aku takut akhirnya kau akan mati dalam taik (barang dijauhi Allah, maaf sengaja terkasar).Kalau marah kena jual (P.Ramlee).

Sesiapa pun bebas untuk menulis, namun belum tentu tulisan kita diterima orang.

Anonymous said...

JaliKapakRongak adalah contoh manusia bernafsu Syaitan dan berpemikiran Asobiyyah. Spesis ini tidak ada asas agama cuma bernafsu PAS mendahului aqidah Islam. Moga mendapat keampunan Allah atas kec etekan ilmu agamanya.

umnoningok said...

Alhamdulillah...mujur meli 'terbuka' hatinya di penghujung usia utk bn..terbalik pulak rasanya..biasa2 kakitangan awam lepas pencen mula mendekati PAS terutama dari kalangan anggota keselamatan negara..semoga meli peroleh 'ketenangan' bersama bini baru di penghujung usia yang tersisa.......

umnoningok said...

Anonymous April 13, 2011 4:53 AM- bro kalau hang tak dak hujah hanya sekadar sokong babi-buta tak yah dok komen la..biar le jali kapak rongak vs meli kapak jangak berhujah. hang takut apa?..hujah meli tak kukuh ke?..bagi la tambahan hujah yang menyokong umno pilihan hati mu itu..'yang batil susah nak ditegakkan'..nak tengok setara mana hujah meli tu..setara mana hujah jali tu..

Anonymous said...

Ulasan Meli kapak Jangak penuh dengan dendam kesumat bukan kerana atas prinsip perjuangan

Anonymous said...

wah..bestnya blog ni,meli dan ada lawanya sekarang,hidup jali,hidup meli,hidup jali,hidup meli...yg pastinya barang meli akan hidup smula xlama lagi sebab nak nikoh doh,sumak molik meli,takut xjumpa lubang jah,silap hari bulan jolok lubang taik(mugo meli minat duk kecek pasal taik)

melikapakjangak said...

umnoningok said...
Alhamdulillah...mujur meli 'terbuka' hatinya di penghujung usia utk bn..terbalik pulak rasanya..biasa2 kakitangan awam lepas pencen mula mendekati PAS terutama dari kalangan anggota keselamatan negara..semoga meli peroleh 'ketenangan' bersama bini baru di penghujung usia yang tersisa.......

April 13, 2011 5:16 AM

SEGALA-GALANYA GERAK GERI ALLAH. SIAPALAH SAYA UNTUK MELAWAN KETENTUANNYA. BILA ALLAH BUKA PINTU HATI SAYA UNTUK SOKONG UMNO, MAKA AKAN SOKONG UMNO 'LAH SAYA TETAPI BUKAN SEBAGAI AHLI PARTI, CUMA MENYOKONG DAN MEMBANTU APA YANG PATUT...DENGAN PAS PUN SAYA BUKAN AHLI, HANYA MENYOKONG KERANA SAYA TIDAK BERMINAT BERPARTI POLITIK WALAUPUN DUNIA POLITIK BUKAN SESUATU YANG ASING DAN BUKAN BARU BUAT SAYA.

NAMA SAYA TERDAFTAR SEBAGAI AHLI PAS CAWANGAN SENI BUDAYA DAN NAMA SAYA JUGA TERDAFTAR SEBAGAI AHLI UMNO JALAN HAMZAH LAMA. BUKAN SAYA YANG ISI BORANG TETAPI ADA PIHAK LAIN YANG DAFTARKAN, APA TUJUANNYA PUN SAYA TAK AMBIL KISAH.

BAGI SAYA APA YANG BERLAKU ADA HIKMHANYA. DITAKDIRKAN TELAH SAYA DIAJAK MASUK KE DALAM KERAJAAN PAS DAN DITEMPATKAN DI UPKn SELAMA 8 TAHUN ADA HIKMAHNYA DAN KETAWARAN HATI SAYA UNTUK TERUS MENYOKONG DAN BERKORBAN WANG RINGGIT, FIKIRAN DAN TENAGA UNTUK PAS ADA HIKMAHNYA. SEGALA-GALANYA TIDAK AKAN BERLAKU TANPA IZINNYA. YANG PASATI SAYA CUBA UNTUK TIDAK BERPARTI POLITIK.

SESUNMGGUHNYA YANG SAYA TENTANG ADALAH PAS. BUKANNYA ISLAM KERANA ANTARA PAS DENGAN ISLAM TIDAK SERUPA. KALAU ADA YANG BERANGGAPAN PAS ITU ISLAM DAN ISLAM ITU PAS, MAKA JELASLAH ROSAK AKIDAHNYA. DARU PEMERHATIAN SAYA WABAK, SINDROM DAN VIRUS INI SEDANG MENULAR DI SAMPING SINDROM PEMBERHALAAAN SESAMA MANUSIA, INI ANTARA PUNCA SAYA MUFARAKAH DARI MENYOKONG PAS, TERUTAMA PADA WAKTU INI.

TENTANG ANGGAPAN SAYA MENENTANG PAS KERANA DENDAM, IANYA TANGGAPAN YANG SANGAT SILAP KERANA SAUA BUKAN MANUSIA PENDENDAM. GU-GU RAPAT DAN MEREKA YANG KENAL SAYA AKAN TAHU MACAM MANA SIFAT DAN SIKAP SAYA. CUBA TANYA RAKA-RAKAN SEKERJA LAMA SAYA (KALANGAN NETEREN DI UPKN), MACAM MANA SIKAP DAN SIFAT SAYA SEBENARNYA.

JaliKapakRongak said...

kalau dah kata hati kita bahawa bersama UMNO merupakan langkah kita di jalan yang lurus صراط المستقيم,
bila sudah jelas keyakinan kita bahawa UMNO boleh menyelamatkan kita dihadapan manusia dan dihadapan Allah,
jika kita yakin bahawa PAS adalah parti yang menghancurkan hubungan kita dengan Allah dan hari Akhirat,
apabila iman kita berkata bahawa PAS adalah parti yang mengajak manusia memberhalakan manusia,

meli, sahabat lama demo mempersucikan hati dan merendahkan diri untuk memberi nasihat, sepertimana Loqman al-Hakim memeberi nasihat kepada anak-anaknya,
"daftarlah sebagai ahli parti UMNO, bangunlah untuk memperjuangkan dasar-dasar parti UMNO, bukalah mulut seluasnya untuk mengajak manusia memeluk UMNO, doalah supaya sisa-sisa kehidupan kita dipenuhi dengan aktiviti bersama UMNO, dan doalah kepada Allah supaya kita mati dalam UMNO".
Hakikatnya, kita berada dipenghujung jalan mati, bila kita tahu jalan tersebut jalan yang benar, amat merugikan jika kita tidak mengamalkannya secara ikhlas dan bersungguh-sungguh (jihad).

Anonymous said...

"Insyaallah pada PRU-13 Kerajaan Pas akan lebur dan Umno/BN akan mengambil alih tampur pemerintahan dengan harapan pimpinan, pendukung dan penyokong Umno tidak akan takbur dengan kemenangan itu nanti"

ambo:ada betulnya apa yg abg meli kata tu meli,tapi abg meli....loni kelantan dibawah kerajaan pas,walaupun abg meli duk kata hudoh mcm2,mungkin ada yg betulnya apa yg abg meli kata tu.

skurang2nya kelantan xada disko,xada pusat kaoroke,pusat judi,arak pulak mmg ada jual tapi xmeluas,tidak seperti negeri2 umno yg lain yg bebas,
abg meli pernah pergi genting dok?bukit bintang pernah pergi?
loni di kalantan,walaupun ada yg buka aurat,tapi tehe la skit dari gi negeri alik luar,

abg meli pernah masuk tgk ko budak2 UITM seluruh negera???acu gi jale buat kajian skit,UITM kelate ni sosial doh tapi tehe la juga dari UITM lain,gi kuliah supo nak gi disko,acu abg meli buat kajian pasal budak2 UITM dan U lain,

abg meli sanggup ko tgk negeri kelantan loni2 ni,jadi seperti negeri2 luar nuh,dulu org akan tanya mana masjid,esok2 org tanya kat mana disko.

abe meli boleh jamin ko bila umno menang di kelantan,umno boleh wak supa kerajaan PAS loni?masjid mmg diaorg boleh buat...

sy xnak kecek pasal doso pahala,jika lah umno kelantan menang,dan mereka meluluskan tempat2 hiburan yg ada seperti negeri2 luar,abg meli yg bkempen untuk umno loni2,sanggup ko tgk anak muda kita,anak2 abg meli sdiri mjadi rosak?abg meli ada anak ker???sanggup tgk anak abg meli rosak?

sy bukan nk membela pas,pas dgn umno ni sama jah,umno ada jahatnya,pas pun ada juga...tapi antara pas dgn umno,bagi sy baik pas sikit,

org muda(pengundi muda) mmg ramai yg menyokong umno,terutama yg nak kerja kerajaan,guru2 kafa pun tpaksa mgaku diri mereka ni adalah umno,tpaksa dah sokong...tapi kami tak rela kelantan jadi seperti negeri2 luar,biar la mundur sikit pun,

sy harap abg meli fikir untuk generasi akan datang,bukan genarasi skrg,fikirkan anak2 skrg.

abg meli tegur la apa yg patut,yg xbetul kita pakat2 baiki,sy sebagai anak2 muda walaupun tpaksa sokong kerajaan umno sebab nak kerja,tapi undi ttp undi PAS.

Anonymous said...

Kepada pendokong PASik dan DAPig...

Kita tunggu keputusan PRU ke 13 Negeri Kelantan. Ambo dan keluarga ambo dah bersumpah tak akan undi PAS dalam PRU nanti. Ambo tak perlukan syurga yang dijanjikan oleh Tok Guru babuk. Ambo hanya mencari keredaan dan ihsan Allah.

Anonymous said...

Terciptakah “Fenomena Tsunami Politik Sarawak 2011” ? Itukah kegusaran PRU13?

Rakyat Sarawak sudah merdika 48 tahun .... takkanlah tahap kematangan politik demokrasi masih rendah seperti rakyat negara2 diperintah oleh diktator dunia... boleh dijual beli / dirasuahkan dengan harga yang murah melalui budaya POLITIK WANG BN?

Siapakah yang menjadikan mereka melarat & terpinggir dari arus kemajuan selama 48 tahun? Sedangkan kekayaan Bumi Kenyalang amat besar.. kemana perginya hasil mahsul komoditi balak, perladangan, perdagangan, industry, perlombongan termasuk royalti minyak negeri Sarawak?

Sudah tiba rakyat Sarawak buka mata dan minda merdika..... kembalikan hak milik rakyat asal ... jangan biarkan diri kita' ditipu berkali2 oleh orang yang sama, TAIB MAhMUD & the Gang (BN) , jugak PM Najibur Rosma & Cronies. ... inilah peluang & masa untuk buat PERUBAHAN POLITIK ... wahai rakyat Sarawak yang tercinta!

UBAH!... rakyat Sarawak buktikan TSUNAMI POLITIK SARAWAK pada PRN Sarawak ke 10 pada 16 April 2011 ini! Undilah Calun2 PR untuk PERUBAHAN secara demokratik dan bermaruah!

“SESUNGGUHNYA ALLAH TIDAK MENGUBAH NASIB SESUATU KAUM SEHINGGA MEREKA MENGUBAH NASIB DIRI MEREKA SENDIRI”
[ Surah Ar-R’ad: 11]

Anonymous said...

assalamualaikum....
penjenguk2 ruangan abe meli yang dihormati....sekadar utk berkongsi...saya dah berhijrah dari kelantan selama 14 tahun utk mencari rezeki buat keluarga tercinta...walau bagaimanapun masih kembali ke kg di kelantan sekali sekala utk bercuti...terutamanya musim cuti sekolah dan perayaan...apa yang mengejutkan saya ialah.... selepas tempoh masa yang lama ini...masih juga lagi wujud sindrom perpecahan....orang PAS tak mahu berimamkan orang yg dipercayai penyokong UMNO...orang PAS ada musolla/madrasah sendiri dan berasingan...sembahyang jumaat juga sanggup keluar dari mukim/kg semata2 mahu mendapatkan Imam yang sama2 menyokong PAS...sembelihan penyokong UMNO haram dimakan....putusnya tali silaturrohim antara masyarakat sekampung....ini adalah kenyataannya yang masih berlaku di kg saya...kg di negeri serambi mekah...masih berlaku dalam keluarga saya....perpecahan dan pertelingkahan kerana perbezaan parti politik....apakah ini ajaran ISLAM yang sebenar2nya....atau adakah ini tanda kesesatan yg nyata...gagal membezakan antara yg hak dan yg bathil....atau adakah golongan ulamak yg bangga dengan gelaran mereka sudah lupa atau tidak kenal dengan TUHAN mereka...justeru itu lupa akan akan diri sendiri.....hanyut dalam keegoan dan nafsu duniawi....

Anonymous said...

Wahai Meli,
bila bca rintihan mu, kawe dpt rasa hati demo tu penuh dgn dendam kesumat. Kalu busuk pun serupa dengan usus yg Dr Mader kata. Hati demo ni sama dgn hati sheikh Kicdafela tu, mula dulu berjuang dalam pas, semua pas buat baik belaka, tapi bila keluar terus kecam pas sehebatnya. Apa yang demo puji dulu semuanya buruk belaka lo ni. Demo berikrar nak tolong BN dalam PRU 13 nanti. Kawe nak tengaok bisa setara mana sengat demo tu. Tapi ore Kelantan semua tau sapo demo, sapo Kickdefelo tu

Anonymous said...

Untuk Anon April 16, 2011 6:35 AM

Demo ni dari kelas berjurus benar. Moga ahli syurga ke, srupa hak Tok Guru Babuk demo ngesah. Seluruh ore Klate kenal demo manusia ahli berjurus standing dengan ahli syurga DAPig dan PKR. Pegilah mabukkkk

Anonymous said...

kepada penyokong2 PAS yg mengunjungi blog abg meli nih, kawe nok oyak..anda tak diundang ke blog ini..banyak lagi blog2 org PAS yg anda boleh layari....(kita diberi akal utk berfikir baik/buruk..Allah akan nilai w/pun sebesar zarah)..tk payahlah puak PAS duk jatuh hukum kpd org yg tak sokong PAS, sebab PAS itu tidak semstinya ISLAM...(inilah bahananya bila merasakan diri lebih alim dan berugama berbanding org lain..makin bongkak dan sombong..bukannya lebih merendah diri).
p/s: Nik Aziz kecek lo ni, belit lebih pade keling..banyak yg ana nk oyak sebenarnya...ana pernah belajar dan menginap di asrama Pulau Melaka..kpd sahabt2 ana, sabarlah, ana tahu anta semua takut nak pecah rahsia..molek juga anta semua tak payah ikut campur lah dlm hal ini

Anonymous said...

kawe sokong abe meli......
memang PAS lari banyak dah... dulu pun saya sokong gila PAS ni... Harakah edisi pertama diterbitkan, saya seludup masuk ke asrama sekolah saya utk bacaan rakan2. Tapi sekarang jauh jelak dengan PAS dulu. Rela sokong org kapir untuk dapat undi. Undi semata2. Tapi nampak terang2 kena jual. Di Pulau Pinang, di Selangor. Kalau naik kereta atas Jambatan Sultan Yahya Petra cuma paling ke kanan anda. Akan dapati ramai dah cina bawa kereta berselisih dengan kita dan mereka ini bukan roma cina kelantan. Mereka datang kerana meritokrasi yg kita beri. Kalau tak kena cara lama2 kita pun kena jual. 100 tahun, 200 tahun lagi.